2-mavzu. Til va yozuv masalalari



Yüklə 196,47 Kb.
Pdf görüntüsü
səhifə1/2
tarix20.11.2023
ölçüsü196,47 Kb.
#166068
  1   2
2 Til va yozuv masalalari



2-MAVZU. Til va yozuv masalalari 
Reja: 
1.Til va yozuvning o`zaro aloqasi 
2.Yozuvning taraqqiyot bosqichlari 
3.Yozuvning maxsus turlari 
Tayanch tushunchalar: 
til, tafakkur, nutq, yozma nutq, og`zaki nutq, yozuv, 
grafika, fonografik yozuv, piktografik yozuv,
Yozuvning paydo bo‘lishi til qadar uzoq tarixga ega emas. Hozir bizga 
ma`lum bo‘lgan tillarning yozuv tarixi o‘n-o‘n besh ming yildan oshmaydi. Ba`zi 
tillarda hozirgacha yozuv yo‘q. Mas., Amerika qit`asidagi ayrim mahalliy 
aholi. Yozuv ehtiyoj tufayli paydo bo‘ldi. Boshlanғich davrlarda xotirada saqlab 
qolish vositasi tabiat predmetlari bo‘lgan. Predmetlar simvolikasi shunday vazifani 
bajargan. Mas., qarama-qarshi qabila vakillarining navbatma-navbat trubka chekishi 
tinchlik simvoli bo‘lgan. Slovyan qabilalarida ilgari va hozir ham mehmonni non va 
tuz bilan kutib olish do‘stlik va hurmat belgisidir.Yozuv jamiyatning eng buyuk 
kashfiyotlaridan biri bo‘lib, kishilik jamiyatining har tomonlama taraqqiyotida juda 
katta rol o‘ynaydi. Yozuvning xabar etkazish imkoniyati tufayli turli masofadagi - 
dunyoning turli nuqtasida paydo bo‘lgan yirik siyosiy, ilmiy, texnikaviy va adabiy 
voqealar barcha xalqlarning mulkiga aylandi.Agar yozuv bo‘lmaganida, 
ajdodlarimiz tomonidan yaratilgan yuksak madaniyat namunalari bizgacha etib 
kelmagan bo‘lar edi. Xullas, harf yozuvi asosida paydo bo‘lgan ilmiy simvolika 
tafakkur taraqqiyotini tezlashtirishda, fikrlash, o‘ylash va isbotlashning yanada 
yuqori darajaga ko‘tarilishida muhim rol’ o‘ynadi va o‘ynamoqda. Tildagi uzoq 
yillar mobaynida yuz bergan fonetik, grammatik yaruslardagi o‘zgarishlardan faqat 
yozuv tufayligina xabardormiz. Faqat yozuvgini til evolutsiyasi to‘g`risidagi 
tasavvurimizni jonlantira olishi mumkin.Agar yozuv bo‘lmaganda, Mahmud 
Qoshg`ariy, Yusuf xos Hojib, Ahmad Yugnakiy, Lutfiy, Alisher Navoiy singari 
buyuk siymolarning donishmandona fikrlaridan bahramand bo‘la olmas 
edik.Yozuvning yutug`i: tilda bo‘lmagan imkoniyatlar yozuvda yuzaga chiqadi. 
Ammo u tilning to‘liq aksi emas, balki shartli va sun`iy aksidir.Yozuv tilga nisbatan 
kam o‘zgarib, uning vazifasi ham bir muncha chegaralangandir. Jamiyatning kelgusi 
taraqqiyotida radio va televizion, internet aloqa vositalari kabi yozuvdan ustunroq 
bo‘lgan yangi vositalar ham yuzaga kelishi mumkin.Yozuv o‘z-o‘zidan paydo 
bo‘lmay, balki ma`lum bir ehtiyoj va zarurat asosida fikrni uzoq masofaga etkazish 
yoki keyingi avlodlarga qoldirish talabi bilan yaratilgan. Uning o‘ziga xos xarakterli 
belgilari bor:
1.Yozuv mustaqil va asosiy aloqa vositasi bo‘lolmaydi, yordamchi vosita 
hisoblanadi.
2.Nutqni uzoq masofaga etkazish va keyingi davrlarga qoldirish uchun xizmat 
qiladi. Grafik belgilar yozuvning asosiy qurolidir.
Demak, yozuv ko‘z bilan ko‘radigan va kishilar o‘rtasida o‘ziga xos aloqa 
vositasi bo‘lib xizmat qiladigan grafik belgilar sistemasi bo‘lib, uning jamiyatda 
o‘ziga xos katta o‘rni va xizmati bor, ya`ni yozuv ma`lum bir masofa bilan ajralgan 


odamlar orasidagi aloqalarni yaxshilashda, yozma adabiyotlarni va yozma adabiy 
tilni yuzaga keltirishda, ma`lum bir davrda yaratilgan madaniy- adabiy 
yodgorliklarni keyingi davrlarga yetkazib berishda nihoyat darajada muhim rol 
o‘ynaydi.
Olimlar yozuvning paydo bo‘lishi va ahamiyati to‘g`risida maxsus asarlar 
yozishgan. Masalan, Abu Nasr Forobiy Aristotelning «Ritorika» asariga yozgan 
sharhida yozuv tizimi, uslubiyat haqidagi fikrlarida o‘z ifodasini topgan. U 
tilshunoslikning mundarijasini olti bo‘limdan iborat deb belgilaydi va beshinchisi 
«yozuv qonunlari va to‘g`ri talaffuz (orfoepiya) haqidagi fan» ekanligini ta`kidladi. 
Bundan tashqari olim «Kitob fi sanoat al-kitoba» («Yozuv san`ati haqida kitob»), 
nomli asar yozgan.
Abu Rayhon Beruniy tilshunoslikning ko‘p masalalari qatorida yozuvning 
ahamiyati haqida ham atroflicha fikr yuritadi. U til va yozuvning munosabati haqida 
shunday yozadi: «Agar insondagi so‘zlash quvvati hamma joyga shamol kabi 
yoyiluvchi bo‘lmaganda edi va zamonlardan zamonlarga nafaslar singari o‘tuvchi 
xat yozish san`atini keltirib chiqarmaganda edi, o‘tmish zamonning xabarini, 
ayniqsa, uzoq zamonlar o‘tganda hozirgi zamon tillariga qanday ko‘chirib bo‘lar 
edi?» Beruniy ayrim mutaassib kishilar arab yozuvini Alloh tomonidan yuborilgan, 
deb ilohiy tus berayotgan bir paytda, har qanday yozuv kabi bu yozuv ham 
insoniyatning kashfiyoti ekanligini e`tirof etadi. Lekin bu yozuvda ancha noqisliklar 
bor ekanligi, shuning uchun ham grek, lotin, hind tilidagi asarlarning arab tiliga 
qilingan tarjimalarida ayrim nomlarni to‘g`ri ifodalash qiyin, shu tufayli ko‘p nomlar 
ғaliz berilishini bayon qiladi. Olimning aytishicha, arab yozuvida «katta 
baxtsizliklar» bor. Unli fonemalarning ifodalanmasligi, ko‘p harflarning bir-biriga 
o‘xshashligi va ularning ayrim nuqtalar orqaligina farqlanishi qator qiyinchiliklarga 
olib keladi.
V. Gumbol’dt shundan keyingi davrlarda «Harf yozuvi va uning til qurilishi 
bilan aloqasi haqida»(1824) kabi asarlar yozgan.
Yozuv madaniyati tarixiga nazar 
tashlansa, Markaziy Osiyoda yashagan xalqlar orasida yagona alifbe bilan cheklanib 
qolgan ulusning o‘zi yo‘q. Chunonchi, sug`d tili o‘z tarixi mobaynida oromey, milliy 
sug`d, moniy, suryoniy yozuvlaridan foydalanganlar. Qadimgi xorazmiy adabiy tili 
uchun xorazmiy, arab alifbelari amalda bo‘lgan. Bular ba`zi ishlarda «Avesto» tili 
va yozuvi, xorazm tili va yozuvi, baqtriya tili va yozuvi, sug`d tili va yozuvi, sak tili 
va yozuvi degan nomlar bilan ataladi.
Turkiy xalqlarning ota-bobolari 22 harfli oromey yozuvidan foydalanib, o‘zlarining 
26 harfli turk-run (sak tili va yozuvi)ni kashf etganlar.
Biz turk-run yozuvining oromey yozuvi asosida shakllanganligini inkor etmagan 
holda, sak tili va yozuvi asosida Urxun-Enasoy yozuvi shakllangan, degan fikrdan 
yiroqmiz. CHunki 1970 yilgacha turkiy yozuv eramizning VI-VII asrlarida paydo 
bo‘lgan, degan fikr etakchi edi. Unga nisbatan Urxun-Enasoy atamasini ishlatganlar. 
Qadimgi turkiy yozuv uchun Urxun-Enasoy yozuvi atamasi qo‘llanilgan bo‘lib, 
undan voz kechish vaqti etdi. Turkiy yozuv Urxun-Enasoy tomondan Ғarbga emas 
(chunki bunda 38 harfiy belgi bor), Markaziy Osiyodan (bunda 26 harfiy belgi bor) 


SHarq tomon tarqalgandir. Urxun-Enasoy atamasi yozuv yodgorliklarining mahalliy 
guruhinigina anglatadi.
1970 yili Olmoti yaqinidagi Issiq qo‘rғonini tekshirganda undan miloddan oldingi 
ko‘plab buyumlar qatori kumush kosa topildi. Uning sirtida qadimgi sak (turkiy) 
yozuvi bor edi.
Issiq yozuvi nomi bilan mashhur bo‘lgan bu yozuv (26 harfli)ni 
A.S.Omonjo‘lov o‘qib talqin etgan. Olim bu qadimgi turkiy yozuvning ildizlarini 
ikki yarim ming yillik o‘tmishdan izlamoq kerakligini ta`kidlaydi. Xuddi Issiq 
yozuviga o‘xshash yozuv Farғona vodiysining Isfara, Quva, Qal`ai bolo, 
Lo‘mbitepa, 
Surxondaryoning 
Xolchayon, 
Dalvarzintepa, 
Fayoztepa, 
Afg`onistonning Dashti Novur kabi joylaridan ham topildi. Bu yozuvlarni 
A.N.Bernshtam, YU.A.Zadneprovskiy, S.G.Klyashtorniylar o‘qigan va ma`lumot 
bergan.

Yüklə 196,47 Kb.

Dostları ilə paylaş:
  1   2




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin