Az Book Library
Filosof Fikri
Ziqmund Freyd
AFORİZMLƏR
Bakı, Qanun Nəşriyyatı, 2015
Tərcümə: Zinyət Əmirova
Redaktor: Əziz Rzazadə
Korrektor: Ceyran Abbasova
Qanun Nəşriyyatı
Bakı, AZ 1102, Tbilisi pros., 76
Tel: (+994 12) 431-16-62; 431-38-18
Mobil: (+994 55) 212 42 37
e-mail: info@qanun.az
www.qanun.az
www.fb.com/Qanunpublishing
www.instagram.com/ Qanunpublishing
ISBN 978-9952-36-139-1
© Qanun Nəşriyyatı, 2015
© Zeplin Kitap, 2014
Bu kitabın Azərbaycan dilinə tərcümə və yayım hüquqları Qanun Nəşriyyatına
məxsusdur.
Kitabın təkrar və hissə-hissə nəşri «Müəlliflik hüququ və əlaqəli hüquqlar haqqında
Azərbaycan Respublikasının Qanunu»na ziddir.
APHORISMEN
Ziqmund Freyd (1856-1939) psixoanaliz elminin banisidir. O, daha çox özünün təhtəlşüur
fikir və psixoloji repressiya mexanizmi nəzəriyyələri ilə, həmçinin fikrin tədqiqi üçün
psixoanalizin klinik metodunun və pasient (yaxud «analisand») və psixoanalist arasındakı
dialoqa əsaslanaraq psixopatologiyanın müalicəsinin yaradıcısı kimi tanınır.
Bu kitabda Ziqmund Freydin əsərlərindən seçilmiş aforizmlər toplanıb.
1
Bir gün keçmişə boylananda mübarizələr içində keçən illərinizin həyatınızın ən gözəl illəri
olduğunu görəcəksiniz.
***
Əzabların qarşısında ən aciz hala sevdiyimiz vaxt düşürük.
***
Zəif nöqtələrinizdən güclü cəhətləriniz yaranacaqdır.
***
İnsanların əksəriyyəti azadlığı həqiqətən istəmir; çünki azadlıq üçün məsuliyyət
daşımalısan və insanların çoxu da bundan qorxur.
***
İfadə edilməmiş hisslər heç vaxt ölmür; sadəcə, diri-diri basdırılır və sonradan daha
qorxunc şəkildə təzahür edirlər.
***
Dinin uşaqlıq nevrozuna bənzəməsinə dair fikir insanı öz təsiri altına salır və insan
müsbət yüklü düşüncələrlə güman edir ki, böyüyəndə bu nevrozdan sağalan uşaqlar kimi
o da bir gün həmin nevrotik prosesdən yaxa qurtaracaq.
***
Dini təlimlərin hamısı illüziyadan ibarətdir və onları sübuta yetirmək qeyri-mümkündür.
Heç kim bunların doğruluğunu qəbul etməyə və ya inanmağa məcbur oluna bilməz.
***
Görən gözləri və eşidən qulaqları olan hər bir kəs əmin ola bilər: heç bir fani sirr saxlaya
bilmir. Əgər kiminsə dodaqları susursa, deməli barmaqlarının ucuyla boşboğazlıq edir.
Onu ələ verən ipucları bədəninin bütün məsamələrindən axıb tökülür.
***
Din – yaşadığımız duyğular dünyasının bəzi bioloji və psixoloji ehtiyaclarımıza görə
daxilimizdə yaratdığımız arzular aləmi vasitəsilə nəzarət altına alınması yolunda
göstərilən cəhddir. Ancaq din son məqsədinə heç vaxt çatmır. Dini təlimlərdə
yarandıqları dövrlərə, insan irqinin hələ tamamilə cahil olduğu uşaqlıq günlərinə aid izlər
vardır. Onun verdiyi təskinlik və təsəllilərə qəti surətdə inanmaq lazım deyil.
Təcrübələrimiz bizə dünyanın uşaq bağçası olmadığını öyrədir. Dinin söykənməyə
çalışdığı əxlaqi buyruqlar dindən başqa dayaqların mövcudluğunu zəruri edir. Çünki insan
cəmiyyətləri bəzi əxlaq qaydaları olmadan yaşaya bilmir; itaətkarlığı dini inanc və əxlaq
qaydaları ilə əlaqələndirmək təhlükəlidir. İnsanın təkamül prosesində dinin yerini
müəyyənləşdirməyə çalışan şəxs görəcəkdir ki, din o qədər də qədim tarixə malik
deyildir və bu tarix sivilizasiyaya yiyələnmiş fərdin uşaqlıqdan yetkinliyə keçid prosesində
məruz qaldığı nevrozlara paraleldir.
***
Ən azı əxlaq qədər əxlaqsızlıq da dində yer alıb.
***
İlham pərilərim gəlməyəndə özüm onların yanına gedirəm.
***
Yox, elmimiz illüziya deyildir. Ancaq elmin bizə verə bilmədiklərini başqa yolla
qazanacağımızı güman etmək tamamilə xam xəyaldan ibarətdir.
***
Qadın kişini yumşaltmalı, amma zəiflətməməlidir.
***
Bütün qəlbimlə buna inanmaqdan özümü saxlaya bilmirəm: bir neçə istisna xaricində,
əziz insan qardaşlarım heç nəyə yaramayan dəyərsiz
məxluqlardır.
***
Sevən insan qürurunu sındırır, təvazökar olur. Sevən insan narsistliyinin bir hissəsini,
başqa cür desək, sevdiyinin yanında girov qoyur.
***
Din – həqiqətin qəbul olunmaması ilə yanaşı, həm də arzu edilən illüziyalar sistemidir. Bu
hala ancaq xoşbəxtliklə dolu xəyali qarışıqlıq vəziyyətində rast gəlmək mümkündür.
Dinin on birinci əmri elə məhz budur: “Sorğu-sual etməyəcəksən”.
***
Dinin təhlilindən söz düşəndə insanlar mümkün olan hər cür qeyri-səmimilik və
intellektual qəbahətlərlə günahlandırılır.
***
İnsanlar çox vaxt yanlış ölçü standartlarına müraciət edirlər. Məsələn, özləri güc,
müvəffəqiyyət və var-dövlət dalınca qaçdıqları vaxt bu cür davranan başqa insanları da
təqdir edirlər. Lakin bu həyatda həqiqi dəyərə malik olan şeylərə layiqincə qiymət
vermirlər.
***
Din – illüziyadır və öz gücünü instinktiv arzularımızla təşkil etdiyi möhtəşəm ahəngdən
alır.
***
İnsanın özünə qarşı tamamilə dürüst olması çox yaxşı məşqdir.
***
Gördüyünüz kimi, həyat bizə qarşı çox qəddardır: bizi tez-tez öhdəsindən gələ
bilmədiyimiz əzablar, məyusluqlar və reallaşması qeyri-mümkün olan cürbəcür başqa
hallarla sınağa çəkir. Nəyəsə daha çox dözə bilmək üçün gördüyümüz müvəqqəti
tədbirlər bizi həmin vəziyyətdən çıxarmır. Bu cür tədbirləri üç yerə ayıra bilərik. Birincisi,
düşdüyümüz acınacaqlı vəziyyətə əhəmiyyət verməməyimizə səbəb olan güclü
yayındırıcı hallar; ikincisi, bu səfalət hissini azaldan müvəqqəti məmnuniyyətlər;
üçüncüsü, bizləri bu hissə qarşı biganələşdirən uyuşdurucu maddələrdir.
***
Hara getsəm də, oraya məndən qabaq başqa bir şairin getdiyini görürəm.
***
İnsanlar inandıqları şəkildə yaşamadıqlarına inanmırlar.
***
Amerika bir səhvdir – çox böyük bir səhv...
***
Söz və sehr mahiyyət etibarilə eynidir. Sözlərin sehrli gücləri vardır. Hətta bu gün də öz
sehrli güclərinin çoxunu qoruyub saxlayırlar. Məsələn, çox böyük xoşbəxtliyə səbəb
olduqları kimi, dərin qəm-qüssəyə də yol açırlar. Həmçinin biliyin müəllimdən tələbəyə
ötürülməsini də sözlər həyata keçirir. Hətta bir natiqin öz dinləyicilərini təsiri altına
salaraq onlara öz istədiyini etdirməsi də sözlərin qüdrətindəndir. Sözlər insanın ən
coşqun hisslərini oyadan və hər cür fəaliyyəti həyata keçirən qüvvəyə malikdir. Bir sözlə,
sözlərin insanlar üstündəki nüfuzu çox böyükdür. Daha doğrusu, sözlər adamlara təsir
göstərməyin universal üsuludur.
***
Dəli – oyaq olarkən yuxu görən insandır.
***
İnsanın cinsi mövzularda nümayiş etdirdiyi davranışlar onun həyatındakı digər davranış
qəliblərinin demo-nümunəsidir.
***
Güllərə baxmaq insanı sakitləşdirir; çünki onlar nə duyğulara, nə də ziddiyyətlərə
malikdir.
***
Müdrik insanlar pis adamların real həyatda etdiklərini öz xəyallarında yaşamaqla
kifayətlənən şəxslərdir.
***
Elə də əhəmiyyətli olmayan mövzular haqqında qərar verəndə baş verə biləcək bütün
mənfi və müsbət halları nəzərdən keçirməyi həmişə faydalı hesab etmişəm. Ancaq iş və
ya həyat yoldaşı seçimi kimi həyati məsələlərdə verilən qərarların daxilimizdən
qeyri-şüuri şəkildə gəldiyinə inanıram. Məncə, həyatda bu cür vacib qərarlar verdiyimiz
vaxt bizi yönləndirən qüvvə insan təbiəti üçün zəruri olan ən dərin ehtiyaclardan biridir.
***
Unudulan düşüncələr haraya gedir?
***
Elmin meyvələri insanlara nə qədər asan gəlib çatsa, dini inancın tənəzzülü də bir o
qədər tez baş tutacaqdır.
***
Yaradılışın planında “bəni-adəm xoşbəxt olacaq” deyə bir qayda yoxdur.
***
Şüuraltı hara getsə də, eqoizm onu izləyəcək.
***
Nevrozlar xəstəliklərindən tez-tez şikayətlənsələr də, bu haldan zövq almağı yaddan
çıxarmırlar. Onlara “gəlin sizi bu xəstəlikdən sağaldım” deyiləndə balasını qoruyan dişi şir
kimi özlərini müdafiə edirlər.
***
İnsan komplekslərini yox etmək üçün özünü oda-közə vurmaqdansa, onlarla yaşamağı
öyrənməlidir; çünki bu komplekslər onun hal və hərəkətlərini istiqamətləndirən tam
qanuni qüvvələrdir.
***
Məhəbbət və iş bəşəriyyətimizin məhək daşlarıdır.
***
Gözəlliyin nə bir vacib faydası, nə də müəyyən mədəni zərurəti vardır; amma yenə də
sivilizasiya adlandırdığımız məfhum onsuz yaşaya bilmir.
***
Gör necə inkişaf etmişik! Orta əsrlərdə yaşasaydıq, məni mütləq yandırardılar; amma
indi, sadəcə, kitablarımı yandırmaqla kifayətlənirlər.
***
Tənhalıq və qaranlıq məni dəyər verdiyim hər bir şeydən məhrum etdilər.
***
İnsanlar həqiqətən də çox qəribədirlər. Sevdikləri şəxslə birlikdə olmaq üçün can atsalar
da, bu həqiqəti heç cür qəbul edə bilmirlər. Bəziləri isə hisslərinin qarşılıqsız qalması, ya
da ən pisi, rədd olunmaqdan qorxduqları üçün bircə qırıq sevgi göstərməkdən də
çəkinirlər. İnsanlar haqqında məni ən çox düşündürən suallardan biri də budur:
yavaş-yavaş, gizli-gizli ölümə doğru getsələr də, sevdikləri insanla birlikdə ola bilmək
üçün düşünülmüş cəhdlər etməyi də yaddan çıxarmırlar.
***
Yaradıcı yazıçı oyun oynayan uşaq kimi davranır: xəyallarında öz aləmini yaradır və sonra
da onu həqiqət kimi qəbul edir.
***
Düzünü desək, əsl kahin məhz elə təhtəlşüurdur. Çünki təhtəlşüurun təbiəti, eynilə xarici
aləmin reallığı kimi, bizim üçün böyük bir məchuldur. Həmçinin xarici aləmdən hissiyyat
orqanlarımız vasitəsilə aldığımız siqnallar kimi, şüurumuzdan gələn məlumatlarla bizə
verilən təhtəlşüur da naqis və
əskikdir.
***
Eqoizm öz evinin ağası deyildir.
***
İllüziyalar bizə maraqlı gəlir; çünki bizi əzabdan qurtarır, həzzə yönəldir. Elə ona görə
hətta həqiqətlərlə mübarizə aparıb onları qırıq-qırıq edəndə də illüziyaları
şikayətlənmədən olduğu kimi qəbul etməliyik.
***
İnsanlar fikirləşdiklərindən daha əxlaqlı, lakin ağıllarına gəlməyəcək qədər əxlaqsızdırlar.
***
Şairlər bilik ehtiyatı və təcrübə baxımından biz adi insanların ağalarıdır; çünki onlar elmə
hələ məlum olmayan bulaqlardan doyunca su içən şəxslərdir.
***
Silah qorxusu cinsi və emosional yetkinlikdə geridəqalmışlığın göstəricisidir.
***
Məncə ayrı-seçkilik salmayan məhəbbət sevilənə haqsızlıq edir və bunun əvəzində də
vacib dəyərlərindən birini itirir. Bunu da demək lazımdır ki, hər insan sevilməyə layiq
deyil.
***
Eqoizm məhz əzab çəkməyə məcbur edildiyi üçün həqiqətin təhrikləri qarşısında narahat
olmaq istəmir. Beləliklə, elə hey xarici aləmin vurduğu zədələrdən heç vaxt
təsirlənməyəcəyini iddia edir. Hətta bu cür travmaların onun üçün həzz mənbəyi
olduğunu irəli sürür.
***
İnsanlar güclü bir fikri təmsil etdikcə güclü olurlar. Bu fikrə qarşı çıxanda isə qüvvədən
düşürlər.
***
Kokain haqqında uzun müddət fikirləşəndə bir növ gündüz yuxusu görürdüm.
***
Ümumi mənlik daxili psixoloji mənliyin şərti strukturudur.
***
Sevgim mənim üçün dəyərlidir. Hətta o qədər dəyərlidir ki, sevdiyim şəxsdə özümü
görmədikcə ondan əl çəkməyəcəyəm.
***
Həsrət və məhrumiyyətə bürünmüş məhəbbət insanın özünə hörmətini azaldır.
***
Elə bir nevroz insan yoxdur ki, başqalarına qarşı bəslədiyi cinayət törətmə istəyini özünə
yönəldib, intihar fikrinə düşməsin.
***
Bir cismə yönəlmiş sevgi instinkti həmin cismi qazanmaq üçün gücü zəruri edir. Əgər
insan müvafiq cismi idarə edə bilməyəcəyini hiss edib qorxsa, bu dəfə onunla pis
davranmağa başlayacaqdır.
***
Öz atan ola bilmək üçün atanı öldürmək istədin. İndi isə ata sənsən, amma ölü bir ata...
***
Anatomiya – qismətdir.
***
Yuxular şüuraltına gedən ən əsas yoldur.
***
Səhv adlı bir şey yoxdur.
***
Amerika bu dünyada indiyə kimi görülən ən böyük təcrübədir. Amma qorxuram ki, çox
da müvəffəqiyyət qazana bilməsin.
***
Sivil cəmiyyət insanın insana qarşı bəslədiyi düşmənçilik hissləri ucbatından daima
dağılma və parçalanma təhdidi altındadır.
***
Yasa batanda dünya boş və mənasız görünür; melanxoliyaya batanda boş və mənasız
görünən isə eqoizmdən başqa bir şey deyildir.
***
İntellektual məşğuliyyət haqqında belə bir həqiqət vardır: düşüncə barəsində verilən
vacib qərarlar, bir dövrə damğasını vuran böyük kəşflər və ciddi problemlərin effektiv
həlli yolları ancaq təkcə işləyən və tənha insanlara qismət olmuşdur.
***
Fərdin azadlığı sivilizasiyanın bizə bəxş etdiyi hədiyyə deyildir. Əksinə, sivilizasiya icad
olunmamışdan əvvəl fərd öz azadlığının qızıl dövrünü yaşayırdı.
***
O qədər süni və yalançı məxluqlarıq ki, hadisənin özündən çox az zövq almağımıza
baxmayaraq, onun içindəki ziddiyyətlərdən həddindən artıq böyük həzz duyuruq.
***
Nevroz – qeyri-müəyyənliyə dözə bilməmə xəstəliyidir.
***
Dəqiq bilirəm ki, insanların dəyər haqqındakı mühakimələri xoşbəxtlik arzularından
doğur. Məhz buna görə də “dəyərlərin mühakiməsi” adlandırdığımız məfhum əslində
insanın öz illüziyalarını müxtəlif dəlillərlə dəstəkləməyə çalışmasıdır.
***
İnsan əslində ikiqat xilqət içindədir. Bunlardan biri şəxsi maraqlara xidmət edən xilqət;
digəri isə birbaşa insanın razılığının əksinə işləyən və yaxud ondan icazəsiz xidmət
göstərən xilqətdir.
***
Üzvlərinin çoxunu razı sala bilməyən və buna görə də onları üsyana məcbur edən
sivilizasiya yox olmağa məhkumdur.
***
Dinlər özlərini sevgi və mərhəmət dini kimi təqdim etsələr də, onlara inanmayan
insanlara qarşı sərt və amansızdırlar.
***
Əgər münasibət zamanı ətrafda baş verənlərə qarşı artıq heç bir maraq yaranmırsa,
deməli, həmin cütlük bir-birlərini qane edəcək səviyyəyə gəlib
çatmışdır.
***
Vaxt gələcək, biz bütün ümidlərimizdən bircə-bircə əl çəkməyə məcbur olacağıq. Məhz
onda başa düşəcəyik ki, bir vaxtlar kor-koranə bel bağladığımız ümidlər əslində
həyatımıza daha çox
əzab və çətinlik gətirən illüziyalardan başqa bir şey deyilmiş.
***
İnsan ağlının instinktlər qarşısında aciz olduğunu iddia edə bilərsiniz. Hətta bu iddianız
haqlı çıxa da bilər. Ancaq həmin acizlikdə nəsə qəribəlik olduğunu qəbul etməlisiniz.
Çünki hər nə qədər qulağa xoş gəlsə də, ağlın səsi ona söz verilənə kimi susmayacaq və
saysız-hesabsız rədd cavabı aldıqdan sonra, nəhayət, müvəffəqiyyət qazanıb məqsədinə
çatacaqdır.
***
İnsan orqanizminin müəyyən həddi vardır və təcrübələr əsasında təsdiqlənmişdir ki, bu
hədd aşılanda insanların əksəriyyəti sivilizasiyanın tələbləri qarşısında əzilir. Beləliklə,
özlərinə əziyyət verib daha yüksək standartlara çatmaq istəyən şəxslərin nevroza
yoluxma ehtimalları qat-qat çoxdur. Bu halda onların idealistlikdən imtina edib, daha az
“kamil” olmağa səy göstərmələri özləri üçün daha faydalı olacaqdır.
***
O vaxtlar tez-tez kokain çəkirdim... Kokainin müalicə məqsədilə istifadəsini ilk dəfə
1885-ci ildə mən təklif etmişəm. Bu təklifimdən dərhal sonra çox ağır ittihamlara məruz
qaldım.
***
(Freyd 2 iyun 1884-cü ildə nişanlısı Marta Bernaysa göndərdiyi məktubda yazıb): Mən
qayıdanda sənin üçün pis olacaq, şahzadəm! Çünki o gözəl dodaqlarını göyərənə qədər
öpəcəyəm. Kök bir qadın olana qədər səni yedirdəcəyəm. Əgər sözümə baxmasan, sənə
kimin daha güclü olduğunu göstərərəm: az yeyən nərmə-nazik və nəzakətli bir qadın,
yoxsa damarlarından kokain axan böyük və vəhşi bir kişi?
***
Bir insanın təhtəlşüur həyatı öz şüurundan xəbərsiz halda başqasının təhtəlşüur həyatı
ilə əlaqəyə girə bilər.
***
2
Sivilizasiyanın əsas prinsiplərini məntiqli və möhkəm bünövrədə bərqərar etdikdən sonra
müxtəlif tarixi həqiqətləri təkzib etdiyimiz üçün təəssüflənməyimizə ehtiyac
qalmayacaqdır. Dini təlimlərin irəli sürdüyü həqiqətlər o qədər təhrif olunmuş və
sistematik şəkildə gizlənib dəyişilmişdir ki, insan cəmiyyətləri artıq onları həqiqət kimi
tanıya bilmir. Təzə doğulmuş körpələrin haradan gəldiyi ilə maraqlanan uşaqlara onları
leyləklərin gətirdiyini deməyimiz də buna oxşayır. Körpələri leyləklərin gətirdiyini
deyərək, həqiqəti onlara simvolik şəkildə və başqa görüntüdə çatdırırıq. Çünki böyük
quşun nə olduğunu hamımız çox yaxşı bilirik; amma onlar bunu bilmir. Beləliklə, uşaqlar
həqiqətin təkcə təhrif olunmuş hissəsini eşidir və aldandıqlarını hiss edirlər. Bizlər də
uşaqların böyüklərə bəslədikləri inamsızlığın və göstərdikləri itaətsizlik toxumlarının
onlara bağışladığımız təəssüratlardan yarandığını hiss etməyə başlayırıq. Yaxşı ki,
uşaqlara nəyisə açıqlayanda bu cür simvolik işarələrdən istifadə etməməyin və beləliklə,
zəka dərəcələrini nəzərə almaq şərtilə onları həqiqətlərdən məhrum qoymamağın
zəruriliyini artıq başa düşmüşük.
***
Bütün yuxular ümumi xüsusiyyətlərə malikdir. Belə ki, onların hamısı gün ərzində cuşa
gələn, amma həyata keçirilməyən arzuların biz yatanda təmin edilməsindən ibarətdir.
Yuxular arzuların ən sadə və açıq şəkildə həyata reallaşdırılmasıdır.
***
Xoşagəlməz bir fikrin doğru olmadığını fikirləşmək insanın canında var. Əgər bir fikir
insanın xoşuna gəlmirsə, onda həmin şəxs asanlıqla müvafiq fikrə zidd dəlillər
tapacaqdır.
***
Mühafizəkarlıq, sürətlə dəyişən şərtlərlə ayaqlaşmaq istəməyən tənbəl beyinlər üçün
həmişə xoşagələn bəhanədir.
***
Biseksuallığa heç də pis baxmıram... Əksinə, hələ izahını tapmamış bir çox məsələlərə
aydınlıq gətirəcəyinə inanıram.
***
Kişi sevəndə ehtirası olmur; şəhvətlə arzulayanda isə sevgi olmur...
***
Sivilizasiyanın instinktlər əsasında edilən imtinalar üzərində qurulduğuna dair həqiqəti
görməməzlikdən gəlmək qeyri-mümkündür...
***
Mübadilə nevrozu adlandırdığımız məfhum, şüuraltı ilə eqoizm arasındakı mübarizəyə;
narsist nevroz, eqoizm ilə super eqoizm arasında gedən çəkişməyə; psixoz isə eqoizm ilə
xarici aləm arasındakı toqquşmaya uyğun gəlir.
***
Hər nə qədər qulağa xoş gəlməyib məntiqsiz görünsə də, qeyd etmək lazımdır: həm aşiq
olub, həm də özünü azad və xoşbəxt hiss edən insan qadınlara göstərdiyi hörmətin
öhdəsindən gəlmiş və anası, yaxud bacısı ilə insest münasibətə girmə fikrini yavaş-yavaş
qəbul etməyə başlamışdır.
***
Xoşbəxt olma ehtimalımız onsuz da vücudumuz tərəfindən məhdudlaşdırılmışdır.
Bədbəxtliyə alışma xoşbəxtliyə nisbətən daha asandır. İnsan üç müxtəlif yöndən gələn
əzablarla təhdid olunur. Bunlardan biri – birbaşa öz bədənimizdən qaynaqlanan və bir
müddətdən sonra yoxa çıxmağa məhkum olan, xəbərdarlıq işarəsi şəklində ağrı və
təşvişlə birlikdə ortaya çıxan əzablar; digəri – xarici aləmdə meydana gələn, yorucu və
amansız zərərlərlə daha da şiddətlənən əzablar; axırıncısı isə, başqa insanlarla
münasibətimiz nəticəsində yaranan əzablardır. Məhz axırıncı növ böyük ehtimalla o
birilərinə nisbətən ən ağrı-acılı əzablardır.
***
Uşaqlar etsə, böyüklər bilsəydi...
***
Nevroz şüuraltı ilə eqoizmin arasındakı mübarizənin nəticəsidir; psixoz isə eqoizmlə
xarici aləmin bir-birinə olan münasibətindən meydana çıxan oxşar mübarizənin
nəticəsidir.
***
Yuxuların uzun, çoxmənalı, ifrat və mübaliğəli olması onların uşaq fitrətinə malik
olduğunu göstərir. Belə ki, uşaqların ən çox arzuladığı şey tez böyümək və böyüklər
qədər pay almaqdır. Sözün düzü, uşaqları razı salmaq çətindir; çünki “bəsdir” sözünün
qətiyyən başa düşmürlər.
***
Biz elmi metodlar sayəsində dünyəvi həqiqətlər haqqında biliklərə malik olacağımıza,
qazandığımız biliklərlə gücümüzü daha da artıracağımıza və həyatımızı sahmana
salacağımıza inanırıq. Əgər bu inamımız illüziyadan ibarətdirsə, deməli, biz də sizinlə eyni
vəziyyətdəyik. Ancaq elm öz çoxsaylı vacib uğurları ilə bizə göstərmişdir ki, bu inancımız
heç də illüziya deyildir.
***
Sağlam və ya xəstə olmağımızın heç bir fərqi yoxdur. Seksuallıqdan söz düşəndə hamımız
ikiüzlü oluruq.
***
Yuxu – yuxu görən insanın ruhi fəaliyyət halıdır.
***
Bütün nevrozlar və digər bir çox insan bu faktı qəbul edə bilmir: “inter urinas et faeces
nascimur (sidik ilə nəcisin arasından doğulmuşuq).”
***
Belə bir qəribə fakt mövcuddur: bizim üçün çox əhəmiyyətli ola biləcək, Kainatın sirlərini
açmağa köməyi dəyəcək və həyatın verdiyi dərdlərin öhdəsindən gəlməyimizi təmin
edəcək biliklər mədəni dəyərlərimizin arxa plana atdığı biliklərin arasında ön sıralardadır.
Bunlar digərlərinə nisbətən doğruluğu ən az isbatlanmış biliklərdir.
***
Həyat adlı oyunda ən böyük uduş ortaya qoyulmadıqca və ya elə həyatın özünü riskə
atmadıqca həyatımız gün-gündən gücünü itirərək yoxsullaşacaq və axırda, belə demək
mümkündürsə, amerikalılarda müşahidə etdiyimiz qadın-kişi münasibətləri kimi bəsit və
səthi olacaqdır.
***
Hər hansı bir mətnin təhrif olunması cinayətə oxşayır: çətini, həmin əməliyyatı həyata
keçirmək yox, onun izlərini təmizləməkdir.
***
... Sizə etiraf etdiyim ümidlərdə də illüziya ola bilər. Ancaq mənimkilər digərlərindən çox
fərqlidir. Bölüşmədiyim üçün cəza verilməməsi bir yana; dini illüziyaların əksinə, mənim
illüziyalarımın sübutu mümkündür.
***
Necəyiksə, eləyik, çünki keçmişdə də belə olmuşuq. Həyatdakı problemlərin həlli üçün
əxlaqi dəyərlərə yox, daha çox biliyə ehtiyac duyuruq.
***
Öz-özümüzə deyirik ki, əgər bütün kainatı yaradan, onu bizim üçün min cür naz-nemətlə
dolduran Tanrı olsaydı və əgər yer üzündə əxlaqi nizamla axirət mövcud olsaydı, nə gözəl
olardı. Halbuki bütün bunların reallıqda əksini tapmaması və sadəcə, məsum arzulardan
ibarət olması məlumdur. Əgər yazıq cahil ulu babalarımız bütün bu qəliz kosmik suallara
cavab tapsaydılar, onda hər şey çox gözəl olacaqdır.
***
Cinayətkarların əksəriyyətində, xüsusilə gənclərdə çox güclü günahkarlıq hissi
mövcuddur. Həmin günahkarlıq hissi cinayətin həyata keçirilməsindən uzun müddət
əvvəl o insanda yaranır. Yəni bu hiss cinayətin səbəbi yox, əksinə, onu motivasiya edən
impulsdur. Bu halda insanın törətdiyi cinayət əslində daxilindəki şüuraltı günahkarlıq
hissini birbaşa real bir obyektlə əlaqələndirərək, bir az da olsa, rahatlanmaq cəhdidir.
***
Fantaziyaların arxasındakı ruhlandırıcı güc həyata keçirilməmiş arzulardır. Hər bir
fantaziya başqa bir arzunun həyata keçirilməsi, insanı qane etməyən reallığın onun
ürəyincə düzəldilməsidir.
***
... Yuxuların bir müddətdən sonra yaddan çıxması, yatanda gördüyümüz yuxuların
oyananda beynimiz tərəfindən çox qəribə hal kimi qəbul olunub bir kənara atılması və
həmin yuxuları qismən dəyişdirən, yaxud tamamilə rədd edən xatirələrimiz... Məhz bu
və buna bənzər problemlər əsrlər boyunca öz izahını gözləmiş və nəhayət, müasir
dövrümüzdə qənaətbəxş nəticələr əldə edilmişdir.
***
Gözləməyi bacaran insan heç nə üçün güzəştə getməməlidir.
***
İnsanlar tərəfindən qəbul olunmasa da, “kişilər sevilmək istəməyən kobud məxluqlardır”
və ya “kişilər hücuma məruz qalanda ancaq özlərini müdafiə edirlər” kimi fikirlərdə
az-çox həqiqət vardır. Ancaq bunu da demək lazımdır ki, kişi instinktləri arasında
aqressiya böyük yer tutur.
***
Geniş yayılmış inanca əsasən, insanların seksual həyatı öz cinsi orqanlarını qarşı cinsin
orqanı ilə birləşdirmək cəhdlərindən ibarətdir.
***
İnsanların yaşı ötdükcə ana-atasının itaətindən çıxaraq sərbəst həyata atılması təkamül
prosesi boyunca ən vacib və həmçinin ən ağrı-acılı mərhələlərdən biridir. Bu, inkişaf
prosesinin ən başlıca mərhələlərindən biridir və demək olar ki, hər bir normal insanın bu
yoldan keçib, valideynlərinin qarşısında öz azadlığını qazanır. Əslində hər hansı bir
cəmiyyətin inkişafı bir-birinin ardınca gələn nəsillər arasındakı toqquşmalara əsaslanır.
Bir tərəfdən də bir çox nevroz insanların psixikasında müvafiq pozğunluğun səbəbi məhz
bu sərbəstləşmə mərhələsində keçərkən uğursuzluğa düçar olmalarıdır.
***
“Okean hissi” adlandırdığımız sonsuzluq hissinin gələcəkdə din ilə əlaqələndiriləcəyini
görə bilirəm. “Okean hissi”nin əsasını təşkil edən “Kainatla bir olma və onunla birləşmə”
hissi dinin insanlara verdiyi təskinlik və təsəllilərə çox oxşayır. Başqa sözlə, bu hiss
eqoizmin xarici aləmdə gördüyü və özünə təhdid kimi qəbul etdiyi təhlükələr qarşısında
yeni yollar axtarmasıdır.
***
İnsan oğlu, demək olar ki, süni Tanrıya çevrilib.
***
İnsanlara tuşladığımız tənqidlər sadəcə “içində onlara xoş gəlməyən sözlər” olduğu
təqdirdə təsir edib, müxtəlif hisslərini oyadacaqdır; yoxsa başqa sözlərin elə də faydası
olmayacaqdır.
***
Bir insanı tamamilə tanımaq üçün onun yuxularının üzə çıxardığı şüuraltısını görmək
lazımdır, çünki Putnama da dediyim kimi: “Necəyiksə eləyik; çünki keçmişdə də belə
olmuşuq”.
***
... Doğrudur, oxşarlıqlar heç nəyi müəyyənləşdir; lakin insanı öz evindəymiş kimi hiss
etdirə bilərlər.
***
Yuxuların ziddiyyət və təzadlara yanaşma tərzi çox nəzərə çarpan olsa da, insanlar çox
vaxt onu görməməzlikdən gəlirlər. Yuxular üçün “yox” yoxdur. Yuxular təzadları bir yerə
yığıb onları birləşdirir və vahid şəkildə göstərir. Bununla yanaşı, yuxular ziddiyyət
arzularının yaratdığı bəzi təsadüfi elementləri əks etdirmə məharətlərindən istifadə
edirlər ki, yuxularını yozmaq istəyən insanlar gördükləri mənfi və ya müsbət elementləri
ilk baxışda başa düşüb seçə bilməsinlər.
***
Əgər kimsə hansısa bir dini təlimin irəli sürdüyü bütün səfehlikləri araşdırmadan qəbul
edir və hətta bunların arasındakı təzadları görməzlikdən gəlirsə, onda bu adamın
ağlından şübhələnmək lazımdır.
***
“Elmdən əvvəlki günlər” adlandırdığımız dövrlərdə insanlar yuxuların yozulmasında heç
də çətinlik çəkmirdilər. O vaxtlar yuxular cin və şeytan kimi xəbis ruhların, yaxud mələk
və Tanrı kimi müqəddəs qüvvələrin ifadə tərzi kimi qəbul edilirdi. Ancaq elmi düşüncənin
yaranması və yayılması ilə birlikdə bu mitalogiya psixologiya ilə əvəz olundu. Müasir
dövrümüzdə yuxunun insanın ruhi fəaliyyət olduğundan şübhələnən savadlı şəxslərin
sayı çox azdır.
***
Eqoizm özünü xarici aləmdən təcrid edir. Daha doğrusu, əvvəlcə hər şeyi öz içinə alır və
sonra da özünü xarici aləmdən kənarlaşdırır. Beləliklə, hazırda hiss etdiyimiz “eqo”
əslində bütün kainatı əhatə edən və eqo ilə xarici aləm arasında yaranmış bir-birindən
ayrılmaz bağı ifadə edən, daha geniş çalarlı bir hissin, sadəcə, kiçik modelidir.
***
Həkimlik haqlı olaraq mühafizəkardır. Çünki insan həyatı amansız təcrübələr üçün uyğun
material deyil.
***
... Siz öz illüziyalara dair baxışınızı mənimkilərlə qarışdırmayın. Siz dini illüziyaları var
gücünüzlə müdafiə etməlisiniz. Əgər bu səhv fikirlərinizdən zərrə qədər şübhələnsəniz –
bu, çox yüksək ehtimaldır – onda bütün həyatınız alt-üst olar. Bu zaman ümidsizliyə
qapılmaqdan başqa çarəniz qalmaz. Sivilizasiyadan, bəşərin gələcəyindən, bir sözlə, hər
şeydən ümidinizi üzərsiniz. Mənsə sizin kimi məhbus deyiləm. Mən və mənimkimilər
azaddır. Çünki biz uşaqlıq arzularımızın çox önəmli bir hissəsindən imtina etməyə hər an
hazırıq. Məhz buna görə də bəslədiyimiz ümidlərin illüziyaya çevrilməsinə asanlıqla
dözürük.
***
Cinsiyyət orqanlarını kişilərin daha rahat yaşamalarına xidmət edən odun parçası kimi
görməyi rədd edən qadınları aktiv, pozğun, həyasız və yaxud lezbiyan olma təhlükəsi
gözləyir. Lezbiyan bədəni adi qadın bədəninə nisbətən daha təhlükəli və cazibədardır,
çünki bu bədən avtoerotizmə və klitordan gələn zövqə qarşı daha həssas olub, özünü
doğrultmaq üçün daha münasibdir.
***
Eqo idealının insanın ali təbiətindən gözlənilən hər şeyə reaksiya verdiyini göstərmək elə
də çətin deyil. Məsələn, ataya duyulan həsrətin göstəricisi olan eqo idealı bütün dinlərin
yetişdiyi toxumların məskənidir.
***
Həqiqəti görən, lakin xalqın gözündəki dəyərini və populyarlığını qorumağa çalışan
siyasətçi kimi, mənlik ilə reallıq arasında sıxılıb qalan eqo da yaltaqlıq, şəxsi mənafeni
güdmə və yalançılıq yolunu seçir.
***
... Xatirələrimiz heç nəyə zamin durmur; amma yenə də özümüzü onun bizə dediklərinə
inanmağa məcbur hiss edirik və obyektiv şəkildə təsdiqlənməmiş mühakimələrin
qarşısında boyun əyirik.
***
Əgər qeyri-şərtsiz hər bir şeyin xarici amillərin yox, təbii amillərin ucbatından öldüyünü
və yaxud bir daha cansızlaşdığını qəbul etsək, onda bunu da qəbul etməliyik: “Həyatın
məqsədi ölümdür”. Arxaya boylansaq görərik ki, “cansız varlıqlar canlılardan çox-çox
əvvəl mövcud idi”.
***
Bu irq üçün psixoanalizin əlindən heç nə gəlmir (Freud burada irlandlardan bəhs edir).
***
Əgər Tanrı məfhumunu tamamilə bir kənara qoyub, sivilizasiyanın bütün prinsip və
qaydalarının, sadəcə, insanlar tərəfindən qoyulduğunu bəri başdan qəbul etsəydik, məhz
onda həqiqətən də böyük üstünlük qazanacaqdıq. Çünki o zaman bütün bu əmr və
qadağalar süni müqəddəslikdən təmizlənəcək və indiki kimi sərt, amansız və
dəyişdirilməsi qeyri-mümkün olmayacaqdı. Beləliklə insanlar bu qayda-qanunların onları
ram etmək üçün deyil, sevdiklərinin arxasınca getmələrinə kömək etmək üçün
qoyulduğunu başa düşəcəkdilər. Nəticə etibarilə, bu qaydalara daha səmimi və isti
münasibət bəsləyəcək və onları qüvvədən salmaq əvəzinə bir az da inkişaf etdirməyə
cəhd göstərəcəkdilər.
***
Yuxular haqqında irəli sürülən fikirləri üç qrupa ayırmaq olar. Filosofların əksəriyyəti bu
üç qrupdan birinə, xüsusilə də yuxulara həddindən çox əhəmiyyət verən fikirlərə
üstünlük vermişdir. Bu mütəfəkkirlər belə hesab edir ki, yuxular insanın ruhi fəaliyyətinin
qəribə nəticəsidir. Hətta onlar bir az da iddialı davranıb, yuxuları bəzi ali hallarla
əlaqələndirirlər. Məsələn, onlardan biri olan Şubert belə deyir: “Yuxular – insanın xarici
aləmin təzyiqlərindən qaçışıdır. Başqa sözlə, ruhun özünü maddənin qandallarından xilas
etməsidir”. Filosofların hamısı bu cür iddialı olmasa da, çoxu yuxuların kökünün ruhi
xəbərdarlıqlarda olduğunu bildirir. Onların fikrincə, yuxular gün ərzində sərbəstlikləri
məhdudlaşan ruhi qüvvələrin yatanda üzə çıxmasıdır. Yuxularda yaşanılan həyatın
müxtəlif qeyri-adi uğurlara imza atdığı bu gün əksər müşahidəçilər tərəfindən qəbul
olunmuşdur.
***
Fiziki xəstəlikdən əziyyət çəkən şəxslər obyektə duyduqları sevgini yavaş-yavaş itirməyə
başlayırlar. Bu məqamda şəhvətlə eqo eyni taleyi bölüşərək, ayrılmaz vahidə çevrilirlər.
Beləliklə, xəstənin məlum eqoizmi hər ikisinə də şamil olur. Biz isə bu halı olduqca təbii
qarşılayırıq; çünki çox yaxşı bilirik ki, eyni vəziyyətə düşsək, həmin şeyi edəcəyik. Fiziki
nasazlıqlar sevgiyə həvəsi öldürüb, laqeydlik yaradır. Bu mövzuya karikaturaçılar tez-tez
müraciət edirlər.
***
İnsanlar belə hesab edirlər ki, elmlər açıq-aydın ifadə olunmuş fundamental məfhumlara
əsaslanmalıdır. Lakin ən konkret və mütləq olanlar da daxil olmaq şərtilə, heç bir elm
sahəsində bu ifadəyə rast gəlmək olmaz. Əksinə, elmi fəaliyyətin həqiqi başlanğıc
nöqtəsində hadisələri açıqlama və sonra da onları qruplaşdırıb təsnif edərək aralarındakı
əlaqəni meydana çıxarma mövcuddur.
***
... Nəzəri düşüncələr buna gətirib çıxarır: bu gün müxtəlif qorxuların obyekti kimi
qarşımıza çıxan fobiyalar bir vaxtlar böyük ehtimalla yüksək bir həzzin mənbəyi olub.
***
... Eqo ilə super eqo arasındakı mübarizəyə əsaslanan bəzi xəstəliklərin mövcud
olduğunu deyə bilərik. Aparılan tədqiqatlar göstərir ki, melanxoliya da bu qəbil
xəstəliklərdəndir. Ona görə də bu cür xəstəlikləri “narsistik psixonevrozlar” adı altında
araşdırmalıyıq.
***
Əgər apardığımız tədqiqatlar nəticəsində dinin insana məxsus nevroz növü olduğunu
tapa və fərdi xəstələrdə olduğu kimi nevrotik vəsvəsələrin də böyük qüvvəsini izah edə
bilsək, məhz o zaman tarixin ən möhtəşəm güclərindən biri olan dinin insanlara qarşı
yaratdığı qəzəbi müasir dövrümüzdə müalicə edə bilərik.
***
İngilis dramaturq Uilyam Şekspirə həsr olunan əsərlərin həqiqətən də ona aid olduğuna
artıq inanmıram.
***
İstədiyini əldə edə bilmirsənsə, əldə etdiyini istəyəcəksən.
***
İnsanlar haqqında “yaxşı” olan çox az şeyi heç vaxt görməmişəm. Hansısa əxlaqi dəyərə
bağlı və ya malik olub-olmadığının fərqi yoxdur; mənim üçün insanların əksəriyyəti beş
qəpiyə dəyməyən zibil yığınıdır.
***
İnsan adlandırılan heyvanın daxilində yatan, tam əhliləşməmiş ən pis şeytanları yuxudan
oyadan və onlarla güləşənlərdən heç kim bu mübarizədən sağ-salamat çıxacağına
inanmasın. Mən də bura daxiləm.
***
Daş atmaq əvəzinə söyüş söyən ilk insan sivilizasiyanın banisidir.
***
Ən dərin yuxular ən çılğın olanlardır.
***
Əgər din və dinə aid olan hər bir şeyi Avropa sivilizasiyasından çıxarıb atmaq
istəyirsinizsə, bunu ancaq başqa təlimlər vasitəsilə edə bilərsiniz. Bu təlimlər lazım
gələndə özlərini müdafiə edə bilmək üçün dini təlimlərlə eyni psixoloji xüsusiyyətlərə
malik olmalıdır. Eynilə dini təlimlər kimi müqəddəs, amansız və ciddi olmalı və həmçinin
insan zehninə qandal vurmalıdır. Təhsilin zərurətlərini yerinə yetirmək üçün bu cür
sistemə malik olmalıyıq; çünki təhsil vacibdir.
***
Bir insan harasa baxırsa, orada onun marağına səbəb olan nəsə var. Bir insan bir yerə
heç baxmırsa, orada onun maraqlandığı şey mütləq var.
***
Kiməsə əvəzedilməz olduğunu hiss etdirsəniz, əvəz etdiyi ilk insan siz olacaqsınız.
***
Bütün fikirləşənlər insandır, amma bütün insanlar fikirləşmir.
***
3
Hər bir insan gördüyü yuxunun yozumudur.
***
Heç bir oğlan birlikdə olmaq istəməyəcəyi bir qızla yaxın dost olmaq istəməz.
***
İnsan xoşbəxt olmaq istəyir; ona görə də pis gündədir.
***
Adını unutduğunuz insan haqqında mütləq mənfi fikrə maliksiniz.
***
Mədəniyyətin ilkin şərti ədalətdir.
***
Üzr istəmək sənin haqsız, qarşı tərəfin haqlı olması demək deyil. Verdiyin dəyərin şəxsi
mənafeyindən yüksək olduğunu ifadə edir.
***
Sənət – uşaqlıq təcrübələrinin yetkinliyə ötürülməsidir.
***
Həyatın heç bir dəyəri yoxdur, amma həm də ondan başqa heç nəyimiz yoxdur.
***
Həyat əlamətinin kökündə hissiyyat vardır; hissiyyatın da bünövrəsi sevgidir.
***
Hər bir sadist həm də mazoxistdir.
***
Psixoanaliz əslində sevgi vasitəsilə müalicə etməkdir.
***
Şairlər və filosoflar təhtəlşüuru məndən əvvəl kəşf etdilər. Mən isə təhtəlşüuru
araşdırmaq üçün lazımi elmi metodu kəşf etmişəm.
***
Əsrlər boyunca cavablanmayan və qadın ruhunun tədqiqatına dair otuzillik fəaliyyətimə
baxmayaraq, mən hələ bu mühüm suala cavab tapa bilməmişəm: “Qadınlar nə istəyir?”
***
Bəzən bir siqaret elə, sadəcə, siqaretdir.
***
Pişiklərlə keçirilən vaxt hədər getmir.
***
Ədalət bərqərar olsun, sonra lap bütün dünya yerlə yeksan olsun.
***
Əgər bir kişi anasının qeyri-şərtsiz ən sevimli uşağıdırsa, o, həyatının axırına kimi özünü
qalib hiss edəcəkdir.
***
Tanrı adlandırdığımız məfhum, sadəcə, şişirdilmiş ata fiqurudur.
***
Bir uşağın ehtiyaclarının içində ata himayəsi qədər güclü ehtiyacın olduğunu zənn
etmirəm.
***
İnsan sevəndə sərsəmləyir.
***
İnsanın ağlı aysberqə oxşayır; həcminin, sadəcə, yeddidə biri suyun səthində, qalanı isə
altındadır.
***
Həzz prinsipinin insana verdiyi son məqsəd olan xoşbəxtlik əlçatan olmasa da, biz yenə
də bu məqsədi həyata keçirməkdən əl çəkmir, müxtəlif yollarla ona çatmağa çalışırıq.
***
Hər bir normal insan əslində nisbi şəkildə normaldır. Belə ki, normal insanın eqosu bəzən
psixozlu xəstənin səviyyəsinə az-çox yaxınlaşır.
***
Uşaqların parlaq zəkası ilə böyüklərin zəif düşüncə gücü arasındakı fərq adamı narahat
edir.
***
Bəşər övladının şiddətə meyilli olması anadangəlmə, müstəqil və daxili hissdir və
mədəniyyətin qarşısını kəsən ən böyük maneələrdən biridir.
***
Müəyyən bir dərəcəyə kimi nevroz insan, xüsusilə də psixoloqlar üçün misilsiz bir
dəyərdir.
***
Müxalifət – düşmənçilik deyil. Müxalifət – ziddiyyətin bədxahlıqla istifadə nəticəsində
düşmənçiliyə səbəb olmasıdır.
***
Uyğun hədəflərə yönəldildiyi təqdirdə sadizm heç bir problem yaratmır.
***
Xoşbəxtlik adlandırdığımız məfhum – bərk-bərk gizlədilmiş və əngəllənmiş ehtiyacların
qısa müddətlik təmin olunmasından ibarətdir.
***
İnsan ilk dəfə qayğı hissini doğulanda dadır. Beləliklə, dünyaya gəlmə hadisəsi qayğının
ilk mənbəyi və birinci modelidir.
***
Ehtiyatlı biznesmen bütün sərmayəsini bir işə yatırmaqdan necə çəkinirsə, ağlımız da
xoşbəxtliyi tək mənbədən gözləməməyimiz üçün bizə xəbərdarlıq edir.
***
Edə bilmirsənsə, əl çək!
***
Sizlərdən soruşuram: Psixoanaliz sahəsinin kəşfi nə üçün bütün o din adamlarına yox,
ateist bir yəhudiyə nəsib olub?
***
Nevrozlar üzərində aparılan psixoanalitik təhlillər göstərir ki, altını islatmaqla çox iddialı
olmaq arasında çox yaxın əlaqə mövcuddur.
***
Həkim xəstələrinə qarşı şəffaf yox, güzgü kimi olmalıdır. Eynilə güzgü kimi ancaq ona
göstəriləni göstərməlidir.
***
Əslində mən nə alim, nə müşahidəçi, nə də mütəfəkkirəm. Təbiətən macəraçıyam. Eynilə
macəraçı kimi hər şeylə maraqlanan, cəsur və inadkaram.
***
Vicdan adlandırdığımız məfhum – daxilimizdə alovlanan müəyyən bir arzunun xarici
aləm tərəfindən qəbul olunmamasının daxili aləmimiz tərəfindən dərk edilməsidir.
***
Fərdin mənəvi inkişafı insan irqinin inkişaf prosesinin qısa təkrarıdır.
***
Qaranlıqda gedə-gedə fit çalan adam bununla qaranlıqdan qorxduğunu inkar edə bilər,
amma həmin hərəkət yolu daha yaxşı görməsinə kömək etməz.
***
Ruhumun dərinliklərində, qəlbimin xəlvət yerində fanatik bir yəhudi olduğumu hiss
edirəm. Bitərəf və qərəzsiz olmaq üçün göstərdiyim bütün cəhdlərə baxmayaraq, özümü
bu cür görmək məni çox təəccübləndirdi. Həm də bu yaşda əlimdən başqa nə gəlir ki?
***
İstəkləri özündə ehtiva edən iddən fərqli olaraq, eqo ağıl və məntiqi təmsil edir.
***
Anaya qarşı cinsi arzular vaxt keçdikcə daha da güclənir və bir müddətdən sonra ata bu
arzuların reallaşmasında başlıca maneə kimi görünür. Məhz bu, “Edip kompleksi”nin
yaranmasına gətirib çıxarır.
***
Dini fikirlər mədəniyyətin digər uğurlarının ardındakı eyni ehtiyacdan, təbiətin əzici
üstünlüyünə qarşı özünümüdafiə zərurətindən yaranmışdır.
***
Yazıq qızcığaz şahzadənin gəlib onu xilas edəcəyinə dair səhv fikirlərə düşə bilər. Əslində
bu cür halların tamamilə qeyri-mümkün olduğunu deyə bilmərik. Belə ki, tarixdə belə
nümunələr vardır. Ancaq yuxarıdakına nisbətən Məsihin bir gün gəlib “qızıl dövr”ü
başlatması ehtimalı qat-qat zəifdir.
***
İd ilə eqo arasındakı əlaqə at ilə atlının münasibətinə bənzəyir. At ilə atlı arasındakı
münasibətdə hərəkət üçün zəruri enerjini verən at olsa da, məqsədlərin
müəyyənləşdirilməsi və istiqamətin təyin edilməsinə dair səlahiyyətlər atlıya məxsusdur.
Ancaq id ilə eqo arasındakı əlaqə heç də xoşagələn deyil. Çünki burada atın gedəcəyi
yönü təyin edən güc atlı yox, elə atın özüdür.
***
Ordusuna komanda verməmişdən əvvəl xəritə üstündə miniatür fiqurları hərəkətə
gətirən general kimi fikirləşmə prosesi də çox enerji sərf etmədən təcrübələri
sınamaqdır.
***
Biçarə eqonu çox çətinliklər gözləyir. Çünki biri o birindən zalım üç ağaya xidmət etməli
və onların bir-birindən fərqli iddia və tələblərinə ortaq yol tapmalıdır... Eqoya zülm edən
bu üç qəddar ağa – xarici aləm, super eqo və iddir.
***
Bütün detalları ilə dinin həqiqi dəyərini təsbit etmək istəyən şəxs onun insanlar üçün
hansı missiyaları daşıdığını mütləq nəzərə almalıdır. Din insanlara təkcə kainatın
mənbəyi və xilqəti haqqında məlumat vermir, həmçinin onları həyatın keşməkeşlərindən
qoruyacağına və heç nəyə baxmayaraq xoşbəxt edəcəyinə söz verir. Eyni zamanda hakim
qüvvələr tərəfindən dəstəklənən bütün prinsiplərindən istifadə edərək, insanların
düşüncə və davranışlarını istədiyi kimi yönləndirir.
***
Heç nə uzun müddət ağıl və təcrübəyə qarşı çıxa bilməz. Dinin onlara qarşı irəli sürdüyü
ziddiyyətlər isə məlumdur.
***
Yetkin bir qadının cinsi həyatı psixologiya elmi üçün “qaranlıq aləm”dir.
***
Yuxuların yozulmasını mümkün edən psixoloji metod mövcuddur və... əgər bu metod
tətbiq edilsə, hər yuxunun əslində mənaya malik və yatmadığımız zaman yaşadığımız
həyatdakı zehni fəaliyyətlərdən birinə uyğun gələn mənəvi struktur olduğuna dair
həqiqət meydana çıxacaqdır.
***
Sevilmək arzusu ilə alovlanan bir uşaq ana-atasının sevgisini bacı-qardaşları ilə bölüşmək
istəmir. Bir müddətdən sonra başa düşür ki, xəstələnəndə ata-anası onun üçün narahat
olur və həmin vaxt öz sevgilərini daha səxavətlə verirlər. Artıq uşaq ana-atasının sevgisini
özünə cəlb etməyin yolunu tapmışdır və əlinə fürsət keçdikcə bundan istifadə edəcəkdir.
***
Yuxuların gələcəyi göstərdiyinə dair qədim inanclar tamamilə reallıqdan uzaq deyil.
Çünki həyata keçirilmiş arzuları təmsil edən yuxular bizi gələcəyə aparır. Ancaq yuxu
görən şəxs tərəfindən indiki zaman kimi qəbul olunan bu gələcək yox olmayan arzular
tərəfindən keçmişin arzuları kimi göstərilir.
***
Təhtəlşüur səviyyə daxilində şüur səviyyəsini də ehtiva edən geniş bir halqadır. Hər bir
şüurlu hərəkətin ilk addımı təhtəlşüurda atılır. Ancaq təhtəlşüur bu addımla bütün
əlaqələri kəsib, ruhi fəaliyyət kimi özünə böyük dəyər verir. Düzünü desək, əsl ruhi
səviyyə elə təhtəlşüur səviyyədir. Çünki onun təbiəti bizim üçün xarici aləmin reallığı kimi
nəhəng məchuldan ibarətdir. Həmçinin hissiyyat orqanlarımız vasitəsilə xarici aləmi
qüsurlu və natamam şəkildə dərk etdiyimiz kimi, şüurdan gələm məlumatlarla bizə gəlib
çatan təhtəlşüur da
nöqsanlıdır.
***
Hamımız bilirik ki, Aristoteldən əvvəlki antik filosoflar yuxuya zehnin məhsulu kimi yox,
bir növ vəhy kimi baxırdılar. Həmişəki kimi antik dövrlərdə də yuxularla əlaqədar iki zidd
fikir mövcud idi. Bunlardan biri yuxu görən şəxsə xəbərdarlıq etmək və ya ona
gələcəkdən xəbər vermək üçün göndərilən real və dəyərli yuxular; o biri isə yuxu görən
şəxsi yanıltmaq və ya məhvə aparmaq üçün göndərilən saxta, mənasız və əhəmiyyətsiz
yuxular idi.
***
Həmişə əfəllikdən ehtiyat etmişəm. Çünki əfəlliyin insanı hara aparıb çıxaracağı məlum
deyil. Belə ki, bəzi insanlar əvvəlcə sözlərə, sonra isə onların sahiblərinə boyun əyirlər.
***
Kütləni sevgi yumağı ətrafında həmişə yığa bilmək olar; təki yanlarında hirslərini tökə
biləcəkləri başqa adamlar olsun.
***
Siz dini illüziyaların verdiyi təsəllilər olmadan bəşər övladının tamamilə aciz və biçarə
olduğunu, həyatın çətinlikləri və həqiqətin amansızlığı altında əziləcəyini iddia etdikcə
mən bu fikirlərə qarşı çıxmaq məcburiyyətində qalacağam. Bəli, bir məqamda sizinlə
razıyam: bu fikirləriniz uşaqlıqdan etibarən içinə şirin zəhər axıtdığınız insanlar üçün
tamamilə keçərlidir. Bəs başqaları üçün nə deyəcəksiniz? Sizin kimi böyüməyən insanlar
nə olacaq? Bu nevrozdan əziyyət çəkməyənlər onun təsirini azalda bilmək üçün
narkotikə ehtiyac duymurlar. Ancaq çətin vəziyyətə düşəcəklər. Çünki bu insanlar
çarəsizliklərinin hansı həddə çatdığını və kainatın sistemində nə qədər dəyərsiz yer
tutduqlarını qəbul etməli olacaqlar. Həmçinin artıq xilqətin mərkəzində yer almayacaq
və xeyirxahların xeyirxahı, mərhəmətlilərin mərhəmətlisi olan Tanrının inayətindən də
məhrum olacaqlar. Beləliklə, ana-atasının isti və rahat yuvasından ayrılan uşağa
çevriləcəklər. Ancaq gec-tez uşaqlıqdan çıxmaq insanın qismətində var. Axıra kimi uşaq
qala bilmərik.
***
Sevildiyindən əmin olan insan necə də cəsarətli olur!
***
Heç bir metod insanı iş qədər həyata bağlaya bilməz. Çünki iş insan üçün reallıq və insan
cəmiyyəti içində təhlükəsiz zona yaradır. Narsistik şiddətə meyilli və ya erotik
olmasından asılı olmayaraq, müxtəlif şəhvət elementlərinin professional iş və ya müvafiq
insan münasibətlərinə yüklənməsi işi fərdin özünü cəmiyyətə qəbul etdirməsi və orada
varlığını yaşatması üçün əvəzedilməz dəyərə çevirir.
***
Əgər insanın təbii meyillərini, instinktlərini, impulslarını, məqsədlərini və digər insanlarla
münasibətlərini başa düşməyə çalışan psixologiya elmi bu vəzifəsini layiqincə yerinə
yetirsəydi və mövcud əlaqələri də nəzərə alaraq bütün bu məsələlərə aydınlıq gətirsəydi,
məhz onda hələ qaranlıqda qalan yeni mövzularla qarşılaşardı. Onda aşağıdakı
heyrətamiz həqiqəti də izah etmək məcburiyyətində qalardı: əvvəllər psixologiyanın
aydınlaşdırdığı zənn olunan şəxsin müəyyən şərtlər çərçivəsində güman olunandan çox
fərqli fikirləşməsi, fərqli hisslər keçirməsi və başqa cür hərəkət etməsi mümkündür.
Əslində bu şərtlər onların bir qrup insana mənimsətdiyi və artıq “psixoloji qrup”
xarakterinə bürünmüş müdaxilələridir. Bu halda “qrup” adlandırdığımız şey nədir? Necə
olur ki, insanların qərarvermə prosesinə bu qədər təsir göstərə bilir? İnsanlara
mənimsətdiyi bu zehni dəyişikliyin mahiyyəti nədən ibarətdir?
***
Belə düşünürəm ki, hər cür nevrotik xəstəliyin müalicəsinin mümkünlüyünə dair fikirlər
nevrozun tamamilə lazımsız xəstəlik olduğuna inanan, psixologiyadan uzaq insanlardan
çıxır. Halbuki nevrozlar, sadəcə, bir neçə yüngül spazm ilə qurtarmayan, neçə illər
boyunca insanı öz təsirinin altına salan, həddindən artıq şiddətli və qalıcı xəstəliklərdir.
***
Şübhəsiz ki, ehtiraslı sevgi dünyada ən önəmli hadisələrdən biridir. Bu sevginin
kulminasiya nöqtələrindən biri də ağıl ilə bədənin eşqin ləzzəti ilə birlikdə təmin
olunmasıdır. Özünü tanımayan bir neçə fanatik istisna olmaqla, bütün dünya bunu bilir
və həyatını da buna uyğun yaşayır. Sadəcə, elm bunu qəbul etmək üçün həddindən artıq
həssas və zərifdir.
***
İnsan səhv edə-edə mütləq həqiqətə çatır.
***
Ruhunun dərinliklərinə en və əvvəlcə özünü tanımağı öyrən. Bunu etdikdən sonra bu
xəstəliyə niyə yoluxduğunu başa düşəcək və bəlkə də daha xəstələnməyəcəksən.
***
İnsanların üstündə apardığımız psixoanalizlər bizə təkidlə bunu göstərmişdir: hər insanın
tanrısı öz atasının şəklində təzahür edir. İnsanın tanrıya münasibəti atası ilə mövcud
əlaqəsinə uyğun formalaşır və buna uyğun dəyişib yeni şəkillərə düşür. Əslində Tanrı
şişirdilmiş ata fiqurundan başqa bir şey deyil.
***
Sivilizasiya Erosun səlahiyyətində olan prosesdir. Erosun məqsədi isə əvvəlcə tənha
insanları və sonra isə ailələri, irqləri, xalqları və millətləri birləşdirib, onları “bəşəriyyət”
adlı məfhumda birləşdirməkdir. Bunun niyə belə olduğunu bilmirik. Amma Eros da məhz
belə edir.
***
Ortaq insan həyatı adlandırdığımız məfhum – tək-tək fərdlərdən daha güclü olan nəhəng
insan cəmiyyətinin yığışıb onlara qarşı toplaşmasıdır. Sonra da bu cəmiyyətin gücünün
“zorbalıq” kimi səciyyələndirilən fərdin gücündən haqlı olduğu iddia edilir.
***
Belə bir ehtimalı da nəzərə almalıyıq: mütləq mənada cinsi doyumun mümkünlüyü cinsi
instinktin təbiətində vardır.
***
Qarnı doyandan sonra anasının döşündən əl çəkib arxaya söykənən və qızarmış
yanaqlarında işıldayan xoşbəxt təbəssümlə şirin yuxuya getmiş körpəni seyr edən şəxs
bu mənzərənin cinsi doyuma çatdıqdan sonra yaranan mənzərə ilə eyni olduğunu inkar
edə bilməz.
***
Düşüncənin ən qarışıq uğurları şüurun köməyi olmadan qazanılır.
***
Əldə etdiyimiz uğurların peyğəmbər və ya tanrıların uğurlarına çata biləcəyini zənn
etmirəm. Belə ki, Məryəm Ananın möcüzələrinə inanan insanların sayı təhtəlşüurun
varlığına inanan insanların sayından qat-qat çoxdur.
***
Kommunist sistemə tuşlanmış iqtisadi tənqidlərə heç bir sözüm yoxdur. Şəxsi
mülkiyyətin ləğvinin səhv və ya düz olduğunu müzakirə etmək mənim borcum deyil.
Amma kommunist sistemin bünövrəsi olan əsas prinsiplərin heç cür bəraət
qazandırılmayan illüziyalar olduğunu asanlıqla deyə bilərəm. Bəli, şəxsi mülkiyyəti ləğv
edərək, insanı çox sevdiyi şiddətdən və onun ən mühüm obyektlərindən biri olan
mal-mülkdən məhrum edirik... Ancaq şiddətə təkan verən ən vacib amillərdən biri olan
insanlar arasındakı güc fərqi heç də aradan götürülmür.
***
Əgər uşaq dünyaya gətirmə fəaliyyətini şüurlu, məqsədyönlü prosesə çevirə və təbii
ehtiyaclardan birinin ödənilməsi məcburiyyəti halından çıxara bilsək, onda bəşər
tarixinin ən böyük müvəffəqiyyətinə imza atar və insanı təbiət tərəfindən məruz qaldığı
ən böyük təzyiqlərin birindən qurtarardıq.
***
Analitik psixoterapist üç cəbhə ilə mübarizə aparmalıdır. Bunlardan biri öz zehnində və
onu analitik səviyyədən aşağı salmağa çalışan qüvvələrə qarşı savaşdığı cəbhə; analizdən
başqa və özünün daxili cinsi meyillərə verdiyi əhəmiyyəti xor görən və bu qüvvələrin elmi
metodlarında istifadəsinə mane olmağa çalışan müxaliflərə qarşı açdığı cəbhə; axırıncısı
isə, analizin içində və özünü əvvəlcə müxalif kimi aparan, sonra da onlara hökm edən
cinsi həyatın yüksək dəyərini meydana çıxaran, cəmiyyət tərəfindən tərbiyə olunmamış
istəklərin əsiri olmağa çalışan xəstələrinə qarşı vuruşduğu cəbhədir.
***
Psixoanaliz üçün bu söz lap yerinə düşür: əlinizi versəniz, qolunuz da gedəcək.
***
Həqiqi mənada alt təbəqə münasibəti görən yeganə orqan ölüvay penis, başqa cür
desək, qadınlardakı klitorisdir.
***
Azyaşlı qızların seksual həyatı haqqındakı məlumatımız azyaşlı oğlanlara nisbətən daha
məhduddur. Ancaq buna görə utanmamalıyıq; çünki yetkin qadınların seksual həyatı da
psixologiya elmi üçün “qaranlıq bölgə”dir.
***
İtlər dostlarını sevir, düşmənlərini isə dişləyirlər. İnsanlar isə əksinə, saf məhəbbətdən
məhrum olub, obyektə münasibətlərində sevgi ilə nifrəti həmişə bir-birinə qarışdırırlar.
***
“On əmr”dəki maddələrdən biri də “öldürməyəcəksən”dir. Bu da bizim qanında adam
öldürmə arzusu dolaşan qatillər silsiləsindən gəldiyimizi göstərir. Çox güman ki, həmin
qan bu gün də damarlarımızdan axır.
***
Səmimi dost ilə alçaq düşmən həmişə emosional həyatımın əvəzedilməzləri olmuşdur.
Hər dəfə onları özlüyümdə yenidən yaradıb formalaşdırmışam və uşaqlıq idealım dost ilə
düşməni əksər hallarda eyni insanda birləşdirib.
***
Valideynlərdən birinə vurulub, o birisinə nifrət etmək uşaqlıqda yaranan və sonradan
müxtəlif nevrozların meydana çıxmasına təsir göstərən psixi meyillərin ən əsas
elementlərindən biridir... Bu halın mövcudluğu klassik dövrə aid müxtəlif hekayələrdə də
təsdiqlənir. Bu cür hekayələrin içində birinci ağlıma gələni Sofoklun “Edip” adlı pyesidir.
***
İşləmədən yaşamaq fikri mənə heç də maraqlı gəlmir. Məncə, iş ilə xəyallar qurub
əylənmək arasında heç bir fərq yoxdur. İşləməkdən aldığım zövqü başqa heç yanda tapa
bilmirəm.
***
İmkan daxilində həqiqəti deməkdən çəkinməyi artıq məharətlərim siyahısına daxil
etmirəm; çünki həqiqətləri söyləmək mənim işimdir.
***
Həm psixoloji, həm də bioloji mənada insanlarda nə xalis kişilik, nə də xalis qadınlıq
vardır.
***
Üstündə işlədiyimiz maddəni də nəzərə alsaq, laboratoriyadakı kiçik partlayışlardan
qorunmaq, demək olar ki, qeyri-mümkündür.
***
Əxlaq – insanlar üçün nəzərdə tutulmuş yol-hərəkət qanunudur. Həmçinin elmin əxlaq
sistemi yaratmasını gözləmək ağılsızlıqdır. Yeri gəlmişkən, bunu da yada salmaq pis
olmazdı: hələ dünən dördkünc olduğu zənn edilən atomun forması bu gün dairəvi qəbul
edilir və bütün dindarlar da fürsətdən istifadə edib, ədalətsiz və qərəzli şəkildə bu
vəziyyətdən yararlanırlar. Bu halda fizika elmi təbiət üzərində hakimiyyətimizi daha da
gücləndirəndə bu insanlar yaranan bütün dəyişikliklərə qarşı yenə belə laqeyd və biganə
qalsınlar.
***
Psixologiya insanlara divanda uzanıb, öz ayaqları üstündə dayanmağı öyrədir.
***
Seksuallıq psixonevrozların və ümumiyyətlə, hər cür nevrozun təhlilində açar rolunu
oynayır. Yaddan çıxarmayın ki, açarı çevirmədən qapını aça bilməzsiniz.
***
Əgər öpməyə heç nəyiniz yoxdursa, siqaret çəkməyiniz labüddür.
***
Sivilizasiyanın inkişafı naminə verdiyimiz qurban vicdan əzabının güclənərək
xoşbəxtliyinin yoxa çıxmasıdır.
***
Asanlıqla deyə bilərik ki, xoşbəxt adamlar heç vaxt xəyal qurmurlar; xəyalpərəstlər təmin
olunmamış şəxslərdir. Xəyalların ilhamverici gücü həyata keçməmiş arzulardır. Hər bir
fantaziya başqa bir arzunun reallaşması, insanı qane etməyən həqiqətin onu razı salacaq
şəkildə düzəldilməsidir. Bu ruhlandırıcı arzular xəyal quran şəxsin cinsiyyəti, xarakteri və
mövcud şərtlərə görə dəyişir. Amma bu arzuları iki qrupa ayırmaq olar. Bunlar ya insanın
xarakterini ucaltmağa çalışan həris istəklər, ya da erotik arzulardır. Nitşe ilk dəfə bunu
deyəndə insanlar şoka düşmüşdü. Ancaq müasir dövrdə çox normal qəbul edilir. Bu gün
biz heç bir “əsas”ı olmadan fəlsəfə irəli sürürük. Çox təəssüf ki, üfüqdə heç bir dəyişiklik
görünmür.
***
Məni döyən adama qarşı özümü asanlıqla müdafiə edə bilirəm; amma kimsə məni
tərifləyəndə tamamilə müdafiəsiz qalıram.
***
Ağıl – bəşər övladının təkmilləşdirdiyi ən yaxşı təhlükəsizlik klapanıdır. Sivilizasiya nə
qədər inkişaf etsə, insana yönəlmiş təzyiq bir o qədər çoxalır. Həmçinin insana edilən
təzyiq nə qədər çoxdursa, ağıla da bir o qədər çox ehtiyac duyulur.
***
İndi mən qısqanclıq və həsədin qadınların zehni həyatına kişilərdən çox təsir etdiyini
desəm, bunu cinsi ayrı-seçkilik və ya kişi üstünlüyünün nümunəsi kimi qəbul edəcəksiniz.
Lakin bu o demək deyildir ki, mən bu xüsusiyyətlərin kişilərdə olmadığını və yaxud
qadınlardakı qısqanclığın səbəbi ancaq penisdən qaynaqlandığını fikirləşirəm. Amma
yenə də əksər hallarda səbəbi penis qısqanclığında görürəm.
***
Uşaqlar oynadıqları oyuna həddindən artıq ciddi yanaşır və bu zaman hisslərinin xeyli
hissəsini sərf edirlər. Onlar üçün oyunun əksi “qeyri-ciddi” yox, “həqiqi” olandır.
***
İnsanlar ətraf mühitə nəzarəti ələ keçirərək, təbiət üzərində elə hökmranlıq edirlər ki, az
qala bir-birlərinin kökünü kəsəcəklər. Özləri də bunu çox yaxşı bilir. Hazırda bütün
narahatlıq, qəm-qüssə və qayğıların səbəbi də elə budur.
***
... İnsan son bir neçə nəsil boyunca təbii elmlər sahəsində və bu elmlərdən alınan
biliklərin tətbiqi nəticəsində təbiətə hökm edilməsi mövzularında əvvəllər ağlına belə
gətirməyəcəyi sürətlə inkişafa nail olmuşdur. Bu təkamülün mərhələləri hamıya məlum
olduğu üçün bircə-bircə sadalamağımıza ehtiyac yoxdur. İnsanlar qazandıqları uğurdan
çox razıdırlar. Əslində buna görə haqlıdırlar. Ancaq deyəsən zaman və məkan üstündə
əldə etdikləri gücün və minillik həsrətləri olan təbiətə nəzarət məsələsinin onları daha
xoşbəxt etmədiyini, həyatdan aldıqları zövqün gözlədikləri kimi qənaətbəxş olmadığını
başa düşüblər. Onda bu həqiqəti də nəzərə alıb, aşağıdakı nəticəyə gəlirik: təbiət
üstündə hökmranlıq etmək xoşbəxtliyin yeganə şərti deyil...
***
“Həyatın məqsədi nədir” sualına təkcə din cavab verə bilər. Çünki bir məqsədi olan həyat
ideyası ancaq dini sistemlərdə mövcuddur və təkcə onlara uyğun gəlir.
***
Həyatın məqsədini müəyyənləşdirən amil həzz prinsipinin izlədiyi yoldur. Bu prinsip elə
əvvəldən zehni təminatların işləmə prosesinə nəzarət edir. Həmçinin həzz prinsipinin
səmərəliliyinə heç bir şübhə olmasa da, izlədiyi yol, demək olar ki, bütün kainata
müxalifdir.
***
Bizim üçün daxili meylin təmin edilməsi xoşbəxtlik mənasına gəlsə də, xarici aləmin
müxtəlif ehtiyaclarımızı ödəməkdən imtina edib korluq çəkməyimizə səbəb olmasını da
kədər və əzab kimi qəbul edirik. Ona görə də insanlar daxili meyillərinə təsir göstərərək,
həmin əzab-əziyyətlərin bir hissəsindən canlarını qurtaracaqlarına ümid bəsləyirlər.
***
Şəkillərlə fikirləşmə – şüurluluğun çox nöqsanlı və qüsurlu formasıdır. Əslində bu cür
düşünmə tərzi sözlər vasitəsilə həyata keçən düşünməyə nisbətən şüurüstü proseslərə
daha yaxındır. Düzü desək, şəkillərlə fikirləşmə ontogenetik və filogenetik cəhətdən
sözlərlə fikirləşmədən daha qədimdir.
***
Zövq verən duyğuların təbiətində heç bir təhrikedici element yoxdur; ancaq zövq
verməyən duyğularda bu elementlər həddindən artıq çoxdur.
***
Eqo səthi varlıq olmaqla yanaşı, həm də səthin əksidir. Eqo ilk növbədə fizikidir. Onun
anatomik bənzərinə dair ən yaxşı nümunə anatomistlərin “cortical homunculus”
adlandırdığı miniatür korteks modelidir. Bu model korteksə bağlı başının üstündə,
ayaqları havada, arxaya çevrilmiş vəziyyətdə və danışıq sahəsi sol əlinə tərəf
dayanmışdır.
***
Əgər kimsə malik olduğu hansısa bir cinsi obyektdən imtina etmək məcburiyyətində
qalırsa, eynilə melanxoliyada olduğu kimi həmin şəxsin eqosunda da müvafiq obyektin
eqonun daxilinə yerləşdirilməsi tipli dəyişiklik baş verir. Ancaq bu dəyişikliyin əsl təbiəti
bizim üçün böyük bir məchuldan ibarətdir.
***
Totem nədir? Totem əksər hallarda qəbiləsi ilə arasında qəribə münasibət olan bir
heyvan (zərərsiz, yeyilən və ya təhlükəli, qorxulu heyvan) və bəzən də bitki, yaxud təbii
fəlakətdir (yağış və su kimi). İlk növbədə totem qəbilənin ortaq atasıdır. Həmçinin vəhy
göndərən və təhlükəli vəziyyətdə onların uşaqlarını tanıyıb xilas edən qoruyucu ruh və
hamidir.
***
Totemçiliyin iki başlıca qanunu ən qədim və vacib tabuların siyahısına daxildir: totem
heyvanını öldürmək və totem qəbiləsindən olan əks cinsin nümayəndəsi ilə cinsi əlaqəyə
girmək olmaz.
***
Hər şeyin primitiv və reallıq qarşısında son dərəcə naşı olduğu elə barizdir ki, fanilərin
əksəriyyətinin dünyagörüşünün daha üstün səviyyəyə heç vaxt qalxmayacağını görmək,
yəqin ki, bəşəriyyətə pozitiv nöqteyi-nəzərdən yanaşan şəxslər üçün çox qüssələndirici
haldır.
***
Dinlər insanlarda bir növ vicdan əzabı yaradaraq, onların sivilizasiyada oynadıqları rolu
həmişə arxa plana atmışdırlar. Hətta belə bir iddiaları da mövcuddur: bəşəriyyəti
“günah” adlı bu vicdan əzabından xilas etmək.
***
Özünü dinin təsiri altından çıxaran insanın daha normal və sağlam həyat tərzi sürməsi
ehtimalı daha yüksəkdir.
***
Din uşaqlarla gənclərin qorxularından və köməyə duyduqları ehtiyacdan yaranır. Başqa
cür ola bilməz.
Dostları ilə paylaş: |