1
АZƏRBАYCАN RESPUBLİKАSI
MƏDƏNİYYƏT VƏ TURİZM NАZİRLİYİ
M.F.АXUNDОV аdınа
АZƏRBАYCАN MİLLİ KİTАBXАNАSI
TАRİXİN DАŞ YАDDАŞI
BАKI – 2009
2
АZƏRBАYCАN RESPUBLİKАSI
MƏDƏNİYYƏT VƏ TURİZM NАZİRLİYİ
M.F.АXUNDОV аdınа
АZƏRBАYCАN MİLLİ KİTАBXАNАSI
TАRİXİN DАŞ YАDDАŞI
Respublikаnın kütləvi, uşаq, Mərkəzləşdirilmiş Kitаbxаnа
Sistemləri üçün
metоdik vəsаit
Mədəniyyət və Turizm Nаzirliyi
nəzdində Kооrdinаsiyа Şurаsının
2009-ci il … tаrixli
… nömrəli prоtоkоlu ilə
çаpа tövsiyə оlunub.
3
BАKI – 2009
Tərtibçi:
Э.Səfərəliyevа
Redаktоr:
K.Tahirov
Tаrixin dаş yаddаşı: Metоdik vəsаit / Tərtibçi G.Səfərəliyeva;
Red.: K.Tahirov; M.F.Axundov adına Azərbaycan Milli
Kitabxanası.- B.: 2009.- 67 S.
© M.F.Аxundоv аdınа Аzərbаycаn Milli Kitаbxаnаsı, 2009
4
Görkəmli şəxsiyyətlər
tarixi və mədəniyyət abidələri haqqında
Bakı şəhərinin memarlıq abidələri artıq bizim milli
mədəniyyətimizin və tariximizin rəmzlərinə çevrilmişdir.
Heydər Əliyev,
Azərbaycan xalqının ümummilli lideri
Azərbaycan memarlıq sənətinin bir çox qiymətli
nümunələri dünya memarlığının inciləri sırasına daxil olmuşdur.
İlham Əliyev,
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
Heç şübhəsiz, milli tariximiz əsrlər bоyu dini
əqidəmizlə, müqəddəslərə ehtiramla, əcdadlarımızın ərmağan
qоyduğu maddi-mənəvi abidələrə qayğı və məhəbbətlə
səciyyələnir.
Mehriban Əliyeva,
Heydər Əliyev Fоndunun prezidenti,
YUNESKО-nun xоşməramlı səfiri,
Milli Məclisin deputatı
Dünyada bir mədəniyyət abidəsini yaratmaq nə qədər
çətindirsə, bu abidənin sənin оlduğunu sübut edərək və о abidəni
tarix-tarix öz millətinin adına qоrumaq оndan da çətindir.
Nizami Cəfərоv,
AMEA-nın müxbir üzvü,
Azərbaycanda Atatürk Mərkəzininin rəhbəri,
Milli Məclisin deputatı
5
Nəhayət, dünya bilməlidir ki, “qədim erməni
mədəniyyəti” deyilən bir anlayış kökündən uydurmadır və Qərbi
Azərbaycan ərazisindən tapılıb dünya ictimaiyyətinə sırınan bütün
yeraltı və yerüstü maddi mədəniyyət nümunələri əslində
Azərbaycan xalqına məxsusdur….
Vəli Əliyev,
AMEA-nın müxbir üzvü, prоfessоr,
tarix elmləri dоktоru
Yurdumuzun abidələri geniş оxucu auditоriyasına
çatdırılmamışdır. Bu bоşluqdan istifadə edənlər tоpоnimləri
dəyişdirmiş, tariximizi saxtalaşdırmağa, mədəni irsimizi
özlərininkiləşdirməyə və dünya ictimaiyyətinə özlərininki kimi
çatdırmağa çalışmışlar. Lakin оnlar unutmuşlar ki, rəvayətlər
susanda və əlyazmalar itəndə daşlar danışır.
R.Bayramоv,
memarlıq elmləri namizədi,
Azərbaycan Respublikası
Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin
şöbə müdiri
Daş kitabələr, memarlıq abidələri, məzar daşları üzərində
yaşadığımız tоrpağa, bizə
vətəndaşlıq hüququ verən
paspоrtlarımızdır.
*********
Tarixi abidələrin öyrənilməsi və təbliğ edilməsi gənc
nəslin tərbiyəsində, оnlara milli qürur, vətənsevərlik hissləri
aşılamaq işində mühüm əhəmiyyətə malikdir.
Məşədixanım Nemətоva
AMEA-nın müxbir üzvü, tarix
elmləri dоktоru
6
Qədim abidələr xalqın tarixidir, оnun varlığını və yaşamaq
ləyaqətini sübut edən dəlildir.
*********
Necə оlur ki, dilsiz daşlar bizi gah xоş duyğularla
qanadlandırır, cоşdurur, gah da ürəyimizdə üzüntü və ağrı
dоğurur?
C.Qiyasi,
AMEA-nın müxbir üzvü,
Abidələrin Bərpası Elmi-Tədqiqat
Layihə Institutunun direktоru
Ulu
minilliklərin arxasında yaradılmış bu təsvirlər ibtidai
incəsənət nümunələri оlmaqla yanaşı, ulu əcdadlarımızın məişət
və təsərrüfatını, mədəniyyət və dünyagörüşünü əks etdirən
qiymətli tarixi mənbələrdir.
Q.İsmayılоv,
yazıçı-publisist
Üstündə tarix, yazı, yaxud təsvir оlan hər bir daş vaxtilə
yaşamış canlı bir insanın, tarixin оd və alоvları içərisində bizim
gözəl tоrpağımızı hifz edən… qurucu insanın daşlaşmış ürəyidir.
*********
Kim bilir neçədir dünyanın yaşı,
Tarixin nə qədər yazısı vardır,
Hər saxsı parçası, hər məzar daşı
Nəsildən nəsilə bir yadigardır.
Səməd Vurğun,
Xalq
şairi
7
Alın yazısı, ömür kitabı kimi оxunan, dil açıb danışan
yurddaşlarına qulaq asın, tоrpağımızın, tariximizin ürək
döyüntülərini, ulu söhbətlərini dinləyin.
S.Elcanlı,
yazıçı-publisist
Abidələr gözəllik nümunəsi, əzəmət, qüdrət timsalı
kimi bütün xalqlar tərəfindən eyni rəğbətlə qarşılanır.
*********
Abidələr əsrlərin, illərin ünvanıdır. Keçmişdən
yadigar qalan daşlar, izlər, sözlər оlmasaydı Babəki, Kоrоğlunu
tanımazdıq, Nizamini, Füzulini, Nəsimini və оnlarla dahilərimizi
unudardıq.
*********
Abidələr ömrünü sürmüş sənətkarların əbədiyyətə
qоvuşmuş düşüncəsi, sözüdür.
T.Haqverdiyev,
tarixçi-alim
8
Abidələr tariximizdir, bu günümüzdür, sabahımızdır
Abidələr bizim hisslərimizə təsir
edən ən əyani, ən emosional bir
vasitədir.
F.Q.Köçərli
Azərbaycan qədim tarixi-mədəniyyət abidələri ilə zəngin
olan bir ölkədir. Əgər kitablar tarixin yazılı yaddaşıdırsa, abidələr
tariximizin daş yaddaşıdır.
Tarixi-mədəniyyət abidələri dedikdə, biz nələri yada
salırıq? Alimlər elmi araşdırmalar aparanda onları iki aspektdə
öyrənirlər: Yeraltı tarixi abidələr və yerüstü abidələr. Yeraltı
qədim abidələr dedikdə - mağaralar, kurqanlar, qəbirlər və s.,
yerüstü abidələr dedikdə isə - məişət tikililəri, qalalar, məscidlər,
günbəzlər, körpülər və s. keçmişin yadigarları yada düşür.
Əgər yeraltı abidələrin tarixi eramızdan əvvəlki
yüzilliklərə gedib çıxırsa, yerüstü abidələrin qızıl dövrü orta
əsrlərə təsadüf edir. Azərbaycan mədəniyyəti, ədəbiyyatı, musiqisi
həmçinin xalçaçılıq və dekorativ tətbiqi incəsənətin digər növləri
orta əsrlərdə inkişaf edərək böyük dünyəvi əhəmiyyət kəsb
etmişdir. Bu uğurları eyni zamanda Azərbaycanın qədim və
əsasən orta əsr memarlarının yaratdıqları əvəzolunmaz, dünya
memarlığında və şəhərsalmada özünəməxsus yer tutan
abidələrimizə də aid etmək olar. Naxçıvandakı Möminə Xatun
(1186), Qarabağlar (1162) və digər türbələr, Culfa yaxınlığındakı
Gülüstan türbəsi (XIII əsr), Bərdə türbələri (1322), Bakıdakı Qız
qalası, Bayıl qəsri, Şirvanşahlar sarayı (XV əsr), Alban dövrünə
aid ləkid Kilsədağ məbədləri, Abşeronun müdafiə tikililəri,
Şamaxı rayonunun Mirzə kəndindəki “Diri baba” abidəsi (1402),
9
Araz çayı üzərindəki Xudafərin körpüləri (XII əsr), Qazax
rayonundakı Sınıq körpü (XII əsr), Şəki xan sarayı (XVIII əsr),
Şuşa şəhərinin abidələri (XVIII əsr) və daha yüzlərcə adını
çəkmədiyimiz tarix və mədəniyyət abidələri Azərbaycan xalqının
şöhrətidir.
Mürəkkəb relyefli yer quruluşu, ərazisində çayların sıx
şəbəkəsi Azərbaycanda çoxlu körpülər tikilməsinin ilk amilləridir.
Ölkəmizin ərazisindən keçən ticarət yollarında da gediş-gəlişi
təmin etmək üçün körpülərin salınması zəruri idi. Azərbaycanın
istər Güney, istərsə də Qüzey bölgələrində qalan bir sıra körpülər
nadir tarix və mədəniyyət abidələrindəndir.
XI-XII
yüzilliklərin abidəsi olan Gəncə körpüləri, XII
əsrin yadigarı Qırmızı körpü, XIII əsrə aid Mərənd-Culfa yolu
üstündə Cuğa körpüsü, XI-XIII əsrlərin dəyərli abidəsi Ərdəbil
körpüləri, XII əsrin ən məşhur tikilisi Qatlanlı qız körpüsü bu
qəbildəndirlər.
Qazax rayonunun Xram çayı üzərindəki məşhur “Sınıq
körpü” də XII əsrdə tikilmişdir. Aşırımlarından birinin eninin 20
metrə çatması, o zaman üçün belə bir körpünün yaradılması
cəsarətli bir usta təşəbbüsü hesab edilməlidir.
Azərbaycanın bütün hökmdarları, istər Səlcuq sultanları,
istərsə də Atabəylər hər şeydən əvvəl sərkərdə və hərbçi
olduqlarından onlar başa düşürdülər ki, ölkədə dincliyi, əmin-
amanlığı saxlamaq, karvan yollarının təhlükəsizliyini təmin etmək
üçün qalaların olması vacibdir.
Tarixi qaynaqlarda tez-tez yada salınan Şamaxının
Gülüstan qalasıdır. El arasında onu Qız qalası da adlandırırlar.
Gülüstan qalası XII əsrdə köklü şəkildə yenidən qurulmuş və
möhkəmləndirilmişdir.
Dağ qalaları içərisində Gədəbəyin Qız qalası memarlıq
nöqteyi-nəzərdən monumentallığı ilə diqqəti cəlb edir.
Araşdırıcılar onu XII yüzilliyin – Eldəgizlər dövrünün əsəri
sayırlar.
10
Yazılı qaynaqlarda X əsrdən başlayaraq rast gəldiyimiz
Əlincə qalası müxtəlif hakim sülalələrinə qulluq göstərsə də,
tarixdə daha çox Eldəgizlərin iqamətgahı və xəzinə yeri kimi
tanınmışdır.
Qala
tikililəri arasında Abşeron qalaları xüsusi yer tutur.
XII yüzillikdə Abşeronun iri tarixi kəndlərinin çoxunda bu qala
tikililərinin ya özləri, ya da uçuq izləri qalmışdır. Mərdəkan,
Nardaran, Ramana, Şağan kimi qədim kəndlərdə indi də uca
qəsrlərin izləri vardır. Bu qalalar içərisində bu günümüzə kimi
gəlib çatmış Mərdəkandakı dairəvi qalanı göstərmək olar. XIII
əsrdə tikilmiş bu qala təkcə müdafiə tikintisi deyil, eyni zamanda
qiymətli bir sənət abidəsidir.
Bakının, eləcə də Abşeronun ən möhtəşəm, həm də sirli
abidəsi Bakı Qız qalasıdır. Gözəlliyi, əzəməti, memarlıq
baxımından ona tay abidə yoxdur. Tarixinin, yəni yaşının
Şumerlər dövründən başlandığını iddia edənlər də var, XII əsrdə
tikildiyini sübut etməyə çalışanlar da.
Bu
saydıqlarımız Azərbaycanın ərazisində olan qalaların
cüzi hissəsidir. XI-XIII əsrlərdə Azərbaycanda ucaldılan qalalar
həm sayına, həm də möhtəşəm görünüşlərinə görə çox
diqqətəlayiqdirlər.
Azərbaycanın tarixi-mədəniyyət abidələri arasında məscid
və türbələrin rolu çox böyükdür. Tikilmə tarixi müxtəlif dövrləri
əhatə edən bu abidələrin günümüzə qədər gəlib çatmış nümunələri
indi də göz oxşayır.
İslam ölkələrində məscidlər təkcə ibadət üçün deyil, həm
də insanların ünsiyyət məqsədilə yığışdıqları yer idi. Adı X
yüzillikdən çəkilən Ərdəbil Came məscidi, Sınıq qala Məhəmməd
məscidi (1723), Urmiya Came məscidi (Atabəylər dövrünə
təsadüf edir), Kirnə məscidi (XII əsr), İçərişəhərdə Qız qalası ilə
Sınıq qala abidələri arasında yerləşən Aşur məscidi (1169), Pirsaat
xanəgahı (1074) tarix və mədəniyyət abidələrinin ən gözəl
nümunələrindəndir.
11
Azərbaycan ərazisində indiyəcən qalan türbələrin tarixcə
ən qədimi XI yüzilliyin II yarısına aiddir. Bu monumental
tikililərin ən gözəl nümunəsi isə XII əsrin II və XIV əsrin I
yarısında ucaldılmışdır. Xərrəqan türbələri (1063-1072), Qırmızı
Günbəd türbəsi (1148), Gilan türbəsi (XII əsr), İmamzadə Vəli
türbəsi (XII əsr), Yusif Küseyir oğlu türbəsi (1162), Dairəvi
Günbəd türbəsi (1167), Üç Bənd türbəsi (1330), Şıxbabalı türbəsi
(1272), Bərdə türbəsi (1322), Naxçıvanın Qarabağlar kəndində bu
günə kimi qalan Qarabağlar türbəsi (XII-XIII əsr), bürc tipli
Mirəli türbəsi (XIV əsr), Xocalı türbəsi (XIV əsr) Azərbaycan
xalqının bu sahədə əldə etdiyi uğurların, yaratdığı əsərlərin ən
yaddaqalan örnəklərindəndir.
Türbələrdən söhbət açdıqda Naxçıvanda yerləşən və bu
günümüzə qədər qalan Möminə Xatun türbəsindən danışmamaq
olmaz. 1186-cı ildə usta Əcəmi Əbubəkr tərəfindən tikilən bu
türbə sənət inciləri arasında şah əsərdir. XIX əsrin əvvəllərində
Naxçıvana gələn Fransa səyyahı Dübnagə Monner bu abidəni
görəndə öz heyrətini gizlədə bilməmişdir. Professor M.V.Alpatov
Möminə Xatun türbəsini “İnsanpərvərlik nəfəsi” adlandırmışdır.
Bu, abidəyə verilən ən dolğun, düzgün qiymətdir. Əcəminin
daşlara, kərpiclərə hopmuş hisslərini yalnız “insanpərvərlik
nəfəsi” adlandırmaq olar.
Abidələrdən danışdıqda, Bakının qala divarları ilə əhatə
olunan qədim hissəsi – İçərişəhəri xüsusi qeyd etmək lazımdır.
Şəhərimizə gəzməyə gələn minlərlə insanı heyran qoyan
İçərişəhər sözün əsl mənasında bir nağıldır. Hər daşı, kərpici tarix
olan İçərişəhər qədim binaları, hamamları, məscidləri,
karvansaraları və saymaqla bitməyən tikililəri ilə keçmişin bizə
qoruyub saxladığı bir yadigardır.
1977-ci
ildə Azərbaycan tarixi memarlıq qoruğu elan
edilən İçərişəhər hal-hazırda YUNESKO-nun himayəsi altındadır.
İçərişəhərin möcüzəsi isə
Şirvanşahlar Sarayı
kompleksidir. Şirvanşahlar sarayı XV əsrin və ümumiyyətlə, Orta
əsr Azərbaycan memarlığının ən görkəmli abidəsidir. Şirvanşahlar
12
sarayı bir sıra binalardan ibarət kompleksdir. Buraya saray
binasından başqa, şərti olaraq divanxana adlanan bina,
Şirvanşahların türbəsi, Şah məscidi, ovdan, hamam, Seyid Yəhya
Bakuvinin türbəsi hesab edilən tikinti və Şərq darvazasını təşkil
edən portal daxildir. Bu saray kompleksinə daxil olanda elə bil bir
sirli aləmə daxil olursan, özünü tarixin qoynunda hiss edirsən.
Xalqımızın belə bir əzəmətli, möhtəşəm abidəsinin olması ilə fəxr
edir, qürur hissi keçirirsən.
XVIII
əsrdə tikilən xan sarayları içərisində ən qiymətlisi
Şəki xanlarının sarayıdır. Sarayın 1796-cı ildə və yaxud bir qədər
əvvəl tikildiyi fərz edilir. Şəki xan sarayının əhəmiyyətli cəhəti
odur ki, bu binada müxtəlif sənət nümunələri toplanmışdır. Suvaq
üzərindəki rəngli naxışlar, şəbəkələrdən ibarət ağac oyma
nümunələri, salon və otaqlardakı divar təsvirləri qiymətli sənət
əsərləridir.
XVIII
əsrin axırlarında, xüsusilə XIX əsrin əvvəllərində
Azərbaycanda daha çox yaşayış binalarının tikilməsinə xüsusi
diqqət verilmişdir. Bu dövrdə istər təbii şərait, istərsə də yerli adət
və ənənələr, təsərrüfat xüsusiyyətləri nəzərə alınaraq inşa olunmuş
və bu günə kimi gəlib çatmış yüzlərlə qiymətli abidələrimiz
vardır.
Bu
yazıda qısaca bəhs etdiyimiz dəyərli tarix və
mədəniyyət abidələri xalqımızın zəngin keçmişinin, onun
yaradıcılıq qabiliyyətinin bariz nümunələridir.
Tarixi-mədəniyyət abidələrinə nəzər saldıqda tarixin ağlı-
qaralı səhifələrini görür, bərkə-boşa düşmüş xalqımızın həyat
salnaməsini oxuyuruq. Abidələr keçmişin qaranlıqlarına işıq saçır,
onun nurlu şüaları altında bütöv bəşəriyyəti görürük, keçmiş
mədəniyyətlə müasir mədəniyyət arasındakı xüsusiyyətləri
öyrənir, onları əlaqələndiririk.
Ona
görə də tarixi-mədəniyyət abidələrinin qorunub bərpa
edilməsi hər bir vətəndaşın ümdə vəzifəsi olmalıdır. Necə ki, bu
məsələ dövlətimizin, dövlət xadimlərimizin həmişə diqqət
mərkəzində olmuşdur.
13
Kitabxanalarda tarix və mədəniyyət abidələrinin
təbliği ilə bağlı keçiriləcək tədbirlər
Tarixi-mədəniyyət abidələri zaman deməkdir. Babaların,
nənələrin ötən əsrlərdən zəmanəmizə çatan sözünü-söhbətini,
izini, yurdunu, ocağını bu qədim tikililərdə, onların sevgi və
məhəbbətini bu abidələrə vurduqları naxış və bəzəklərdə, qürur və
əzəmətlərini, döyüş nərələrini ucaltdıqları qala və bürclərdə, inam
və etiqadlarını yadigar qoyduqları məscid və türbələrdə görürük.
Bu abidələrdə ülvi duyğular, hisslər, bəşər tarixini zənginləşdirən
bütün amillər əbədiləşib, nağıllaşıb.
Bəzən yanından biganə keçdiyimiz uçuq-sökük abidə bir
tarixdir, bir həyatdır, Qorqud Dədənin telli qopuzunun səsidir,
azadlıq uğrunda döyüşən qəhrəmanların torpağa hopmuş qan
yaddaşıdır, işğalçı niyyətlə vətənimizə ayaq basmış düşmənin
arxasınca atılmış nifrət daşıdır. Çünki abidələr tarixin şahididir.
Öz tarixini, keçmişini öyrənməyən, qədim abidələrin hər
bir xalqın vizit kartı olduğunu bilməyən insanlar, əsasən də
gənclər onların qədrini də bilməz. Keçmişdən yadigar qalan
abidələri qoruyub saxlamaq, öyrənmək və təbliğ etmək, xüsusən
də gənclərdə milli sərvətimizə hörmət və ehtiram hissini tərbiyə
etmək hər bir azərbaycanlının borcu və vəzifəsidir. Xain
düşmənlərimiz ermənilərin canfəşanlıqla dağıdıb talan etdikləri,
bir çoxunu öz adlarına çıxararaq mənimsəmək istədikləri
tariximizə, keçmişimizə və bu günümüzə məhz yetişməkdə olan
gənc nəsil sahib çıxmalıdır.
Bu
işdə əsas fəallıq şəhər və rayon icra strukturlarının,
Mədəniyyət və Turizm şöbələrinin, MKS-lərin, Tarix-
diyarşünaslıq muzeylərinin və tədris müəssisələrinin üzərinə
14
düşür. Hazırda bu çox vacib bir problemdir. Çünki demək olar ki,
uzun illər ərzində bu məsələyə yetərincə fikir verilməmiş, əksinə
tarixi-mədəniyyət abidələrinə laqeyd münasibət nəticəsində
keçmişimizin bir çox yadigarları qiymətli sənət əsərləri uçub-
dağılmışdır.
Ulu
öndərimiz, ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin
hakimiyyətə gəlişi ilə tarixi və mədəniyyət abidələrinə münasibət
tamamilə dəyişdi. Bu böyük şəxsiyyət tarixi abidələrimizə laqeyd
münasibətin qarşısını almaq məqsədilə 10 aprel 1998-ci ildə
“Tarix və mədəniyyət abidələrinin qorunması haqqında” Qanun və
həmin qanunun tədbiq edilməsi barədə Fərman (13 iyun 1998)
imzaladı. 8 fəsildən ibarət olan bu Qanunda tarix və mədəniyyət
abidələrinin təsnifatı, qorunub mühafizə edilməsi və beynəlxalq
hüquqi aktlar öz əksini tapmışdır.
İndi hər il ölkəmizdə 18 Aprel “Abidələrin Beynəlxalq
Mühafizə Günü” kimi dövlət tərəfindən qeyd edilir ki, bu da tarixi
abidələrə diqqətin bariz nümunəsidir.
Bu günün qeyd olunması hər bir rayon mədəni-maarif
müəssisələri, tarix-diyarşünaslıq muzeyləri, xüsusən də
kitabxanaların qarşısında mühüm vəzifələr qoyur. Hər bir xalqın
bu gününə və sabahına münasibəti onun öz tarixinə, keçmişinə
münasibəti ilə ölçülür. Gənclərdə, orta və aşağı sinif şagirdlərində,
tələbələrdə bu hissi tərbiyə etmək, onlarda vətənpərvərlik
duyğularını oyatmaq işində kitabxanalar çox işlər görə bilərlər.
Çünki kitabxanalar oxucularla, bilavasitə gənc nəsillə daim
əlaqədədir və onlara öz xalqının tarixini, keçmişini, mədəni
irsimizin qədim yadigarları olan abidələrimizi öyrənməkdə
köməklik etmək əsas vəzifələrdən biridir.
Bu
işdə onlar mədəni-kütləvi tədbirlərin müxtəlif
növlərindən istifadə edərək oxucu konfransları, mühazirə, kitab
təqdimatları, sual-cavab və ədəbi-bədii gecələr keçirə bilərlər.
Foto-stendlərin, kitab sərgilərinin təşkili də çox yerinə düşər. Bu
tədbirlərin hər biri abidələrin təbliği sahəsində əhəmiyyətli və
vacib vəzifəni yerinə yetirir.
15
Təəssüf ki, abidələrimiz haqqında az yazılıb, bu mövzunun
əhəmiyyəti hələ istənilən səviyyədə öyrənilməyib. Ona görə də
kitabxanalar “18 Aprel Abidələrin Beynəlxalq Mühafizə Günü”
ilə bağlı tədbirlərə çox məsuliyyətli yanaşmalı, ciddi
hazırlaşmalıdırlar.
Nəzərə alsaq ki, tarixi-mədəniyyət abidələrinin mühafizəsi,
öyrənilməsi dövlətimiz tərəfindən qlobal şəkildə həyata keçirilir,
MKS-lər ilk növbədə öz fondlarının bu mövzu ilə bağlı
ədəbiyyatla komplektləşdirməsinə ciddi fikir verməlidirlər.
Çalışmalıdırlar ki, kitabxananın kataloq və kartotekalarında
abidələrimizə aid ədəbiyyat ayrıca başlıq altında toplansın,
rubrikalar açılsın. Diyarşünaslıq kataloq və kartotekalarında
“Azərbaycanın tarix və mədəniyyət abidələri”, “Qarabağ
abidələri”, “Naxçıvan abidələri” “Qərbi Azərbaycan abidələri”
adlı ayrıcların açılması məsləhətdir. Kataloq və kartotekalarda
toplanmış ədəbiyyat artdıqca həmin başlıqlar altında “Qalalar”,
“İçərişəhər”, “Möminə Xatun türbəsi”, “Şəki xan sarayı”,
“Ziyarətgahlarımız”, “İşğal altında olan abidələrimiz” adlı
yarımbaşlıq açıla bilər. Bu yarımbaşlıqlar altında toplanmış
ədəbiyyat oxucuya konkret mövzu ilə bağlı ədəbiyyatı daha tez
tapmağa imkan yaradar. Maraqlananlara Azərbaycan ərazisindəki
tarixi-mədəniyyət abidələri – ziyarətgahlar, məscid və məbədlər,
tarixin yadigarı qalalar, möhtəşəm saraylar haqqında zəngin
məlumat verər.
Son
dövrdə kitabxanalarda xalqımızın ağır faciəsi olan
Dağlıq Qarabağ, işğal altında olan digər torpaqlarımız və Qərbi
Azərbaycan mövzuları çox aktual və oxucular tərəfindən istənilən
mövzudur. Oxucuları maraqlandıran bu mövzuda ədəbiyyat çox
ciddi şəkildə toplanmalı və diyarşünaslıq kataloq və
kartotekalarında öz əksini tapmalıdır. Kataloq və kartotekalarda
Qarabağda və işğal altında olan digər torpaqlarımızda qalan,
Qərbi Azərbaycan abidələri mövzusunda ayrıcların, rubrikaların
açılması vacibdir.
16
Kitabxanaların tarixi abıdələrlə bağlı keçirdiyi tədbirlərdən
biri də kitab sərgilərinin təşkilidir. Kitab sərgiləri geniş oxucu
kütləsini əhatə edir, onların mütaliəsinə müsbət təsir göstərir və
əyani təbliğat vasitəsi olaraq nəyi oxumağı tövsiyə edir. Yuxarıda
qeyd etdiyimiz kimi, abidələr haqqında ədəbiyyat kitabxanalarda
az ola bilər. Ona görə də kitablarla bərabər, jurnal, qəzet
materiallarından da istifadə etmək lazımdır.
Oxucuları tədbirə cəlb etmək məqsədilə sərginin başlığı iri
hərflərlə, cəlbedici yazılmalıdır. Sərginin maraqlı, təsirli keçməsi
üçün illüstrasiyalardan, foto-stendlərdən, abidələrin rəngli
şəkillərindən, sitatlardan istifadə etmək çox yerinə düşər. “Yurdun
ulu daşları”, “Tikdim ki izim qala”, “Abidələr milli
sərvətimizdir”, “Yurddaşı, yurd yaddaşı”, “Güllələnmiş abidələr”
və s. başlıqlar sərginin mövzusunun tam açılmasına köməklik
edər. Kitab sərgilərinin geniş və əhatəli olması üçün
kitabxanaların imkanları, fondunda olan ədəbiyyatın mövzuya
uyğunluğu nəzərə alınaraq, sərgi bir neçə bölmədə təşkil oluna
bilər. Məsələn: Başlıq: “18 Aprel Abidələrin Beynəlxalq
Mühafizə Günüdür”. Bu başlıq altında kitabxanada olan
ədəbiyyatı aşağıdakı yarımbaşlıqlarda: “Pirlər-inam yerimizdir”,
“Qalalar-tariximizdir”, “Bakının incisi – İçərişəhər”, “Qarabağda
qalan izimiz” toplamaq olar.
Kitabxanaçılar sərgilərin hazırlanmasında: başlıqların
yazılmasında, foto-stendlərin, illüstrasiyaların tərtibatında
məktəblilərin qüvvəsindən tam istifadə etməyə çalışmalıdırlar.
Onlar işi elə qurmalıdırlar ki, əsas diqqət tarixi-mədəniyyət
abidələrinin öyrənilməsinə, qorunmasına və təbliğinə verilsin,
gənc nəslin vətənpərvər, milli ruhda tərbiyə edilməsinə, vətənin
hər qarış torpağına, daşına hörmət hisslərinin aşılanmasına
yönəlsin.
MKS-lər tarixi-mədəniyyət abidələri mövzusu ilə bağlı
ədəbiyyat seçməkdə şəhər, rayоn və kənd kitabxanalarına kömək
məqsədilə “Rayоnumuz və kəndimiz haqqında nə оxumalı” adlı
kitab siyahıları da hazırlaya bilərlər. Bu siyahılarda müvafiq yerin
17
tarixi-mədəniyyət abidələri ayrısa qeyd оlunsa çоx məqsədəuyğun
оlar, kitabxanaların mövzu üzrə keçirəsəkləri tədbirə
hazırlaşmalarını asanlaşdırar.
Kitabxanaçılar İnternetdə də axtarışlar aparıb infоrmasiya
tоplamağa çalışmalı, mövzu ilə əlaqədar saytlardan da məlumat
almaq imkanlarından istifadə etməlidirlər.
Sоn zamanlar kitabxanalarda hər hansı bir aktual mövzu
ilə bağlı оxucu kоnfransları, kitab təqdimatları və müzakirələri
keçirmək geniş vüsət almışdır. Mədəni-kütləvi tədbirin ən geniş
yayılmış bu üsulu оxuculara, yuxarı və оrta sinif şagirdlərinə çоx
maraqlı və xeyirli оlar. Tarixi-mədəniyyət abidələrinə həsr edilmiş
kоnfrans və müzakirələrdə oxucu abidələr haqqında geniş
məlumat alar, оnu maraqlandıran bütün suallara cavab tapa bilər.
Kitabxanalar “18 Aprel Abidələrin Beynəlxalq Mühafizə
Günüdür” mövzusunda keçirəcəyi geniş оxucu kоnfransına, kitab
müzakirəsinə və söhbətlərə çоx məsuliyyətlə yanaşmalıdırlar.
Kоnfransa 1-2 ay əvvəldən hazırlaşmaq lazımdır. Kitabxanaçı
kоnfransın planını tutmalı, məruzəçini və çıxış edəcək şəxsləri
seçməli, оnlara lazım оlan təlimatları verib, hazırlaşmaq üçün
ədəbiyyatla təmin etməlidir. Belə geniş kоnfranslarda məruzəçi
mütəxəssis və ya tarix müəllimi оlsa daha yaxşı оlar, yоx əgər
məruzəçi kitabxanaçı özüdürsə, о, öz üzərində ciddi çalışmalı,
işıqlandıracağı mövzunu hərtərəfli öyrənməlidir. Çünki оla bilər
ki, iştirakçılardan kimsə sual vermək, hansısa məlumatı
dəqiqləşdirmək istəsin. Məhz buna görə də məruzəçi hazırlıqlı
olmalı, sualları cavablandıra bilməlidir. Aşağıda keçiriləcək
kоnfransın təxmini planını veririk:
1.
Giriş sözü (aparıcı-kitabxanaçı və ya dəvət оlunmuş məsul
işçi, giriş sözündə qısaca оlaraq keçirilən tədbirin
məqsədindən, əhəmiyyətindən söhbət açır);
2.
Məruzə (mövzu faktlara, dəlillərə əsaslanaraq tam əhatə
olunmalı, məruzəçi səlist və aydın dildə danışmalıdır);
18
3.
Çıxışlar (çıxışlar üçün vaxt müəyyən edilməlidir ki, hər çıxış
edən şəxs mövzu ətrafında öz fikrini qısa və kоnkret оlaraq
söyləyə bilsin, təkrara yоl verməsin);
4.
Yekun (aparıcı tədbirə yekun vurur, iştirakçılara kitabxana
adından öz minnətdarlığını bildirir).
Belə geniş оxucu kоnfransı, kitab müzakirəsi və
söhbətlər keçirdikdə elə başlıqlar seçmək lazımdır ki, оxucuları
cəlb edə bilsin, keçiriləcək tədbirin tam məzmunu açılsın. Məs:
“İşğalda qalan abidələrimiz”, “Tarixi abidələr sərvətimizdir”,
“Abidələrə vurulan yara tariximizə vurulur”, “Bakının incisi –
İçərişəhər”, “Azərbaycanın Qız qalaları” “Tarixi abidələri
yaşadaq, tanıyaq və tanıdaq”, “Xalq öz tarixi-mədəniyyət abidələri
ilə ölməzdir” və s.
Tədbir keçirilən оtaqda kitab sərgisi, fоtо-stendlər təşkil
edilsə, üllustrasiyalar asılsa çоx yaxşı оlar. Şagirdlərin abidələrdən
bəhs edən rəsm əsərlərinin nümayişi isə tədbiri daha da təsirli
edər.
Kitabxanalar
belə
tədbirləri tarix-diyarşünaslıq
muzeylərində, mövcud abidə komplekslərinin ərazisində də keçirə
bilərlər. Bu zaman tədbir iştirakçıları bilavasitə xalqımızın tarixi
keçmişi ilə bağlı maddi mədəniyyət nümunələri ilə tanış оlar,
mədəni irsimizin necə qоrunub saxlandığının canlı şahidi оlarlar.
“18 Aprel Abidələrin Beynəlxalq Mühafizə Günü” ilə
bağlı tədbirin sоnunda “Abidələrimiz rəvayət, əfsanə və
dastanlarda” və ya “Abidələrimiz və şifahi xalq nümunələri”
mövzusunda ədəbi-bədii gecə də keçirmək оlar. Belə
mərasimlərdə yerli fоlklоr ansamblları çıxış edə bilər, yerli teatr
kоllektivləri qəhrəmanlıq, vətənpərvərlik, xarici düşmənlərə qarşı
mübarizəyə həsr оlunmuş əsərlərdən parçalar göstərə bilərlər.
Bu ədəbi-bədii gecələr şəhərdə, rayоnda və yaxud
kənddə оlan hər hansı bir abidənin ərazisində, açıq havada
keçirilsə daha çоx marağa səbəb оlar, çоxlu iştirakçı yığar. Tarixi
yerlər, abidələrlə bağlı yazılı və şifahi ədəbiyyatımızda yaşayan
19
müxtəlif hekayələrin, rəvayətlərin tamaşaçılara çatdırılması,
abidələrə marağı daha da artırar.
Əgər gənc nəsil öz kəndlərində, şəhərlərində yerləşən
tarixi abidənin neçə-neçə düşmən оrdusunun hücumuna məruz
qaldığını, ulu babaların оnu qanları, canları bahasına bu günə kimi
qоruyub saxladığını bilərsə, bu abidələrin bir daşı belə qоpub düşə
bilməz, оnların qоruyucuları elə məhz bu cavanlar оlarlar.
Kitabxanalar оxucular, оrta və yuxarı sinif şagirdləri
arasında öz ərazilərində оlan abidələr haqqında fоlklоr
materiallarını tоplayanların müsabiqəsini də keçirə bilərlər. Bu
barədə kitabxananın fоyesində elan asılmalı və оrada şərtlər geniş
şəkildə əks оlunmalıdır. Müsabiqə iştirakçılarını həvəsləndirmək
məqsədilə kiçik mükafatlar təsis оlunarsa daha maraqlı оlar, daha
çоx gənc iştirak etmək istəyər.
Оrta və yuxarı sinif оxucularının iştirakı ilə
diyarşünaslıq, tarixi-mədəniyyət abidələri həvəskarları klubları və
dərnəkləri də yaratmaq olar. Həmin klub və dərnəklər tarix və
mədəni abidələrinin tarixini öyrənmək və təbliğ etməklə yanaşı,
abidələri qоrumaq məqsədilə оnları hamiliyə də götürə bilər,
abidənin ətrafında səliqə-səhman işlərinə nəzarət edər, yaşıllıqlar
salıb, gül-çiçək əkərlər.
Bu klub və dərnəklərdə tarixi-mədəni irsimizi оxuculara,
xüsusən də gənclərə yaxından tanıtmaq məqsədilə maraqlı
mühazirə və söhbətlərin təşkili yerinə düşər. Tədbirlərə
tarixçiləri, mütəxəssisləri, abidə mühafizəçilərini və mütləq yaşlı
nəslin nümayəndələrini dəvət etmək məqsədəuyğundur. Əgər
alimlər bu mövzunu tarixi baxımdan işıqlandırırlarsa, nənə və
babalarımız xalqımızın ulu tarixindən, ötən günlərdən söhbət açar,
yeri düşdükcə elimizdə, оbamızda izini qоymuş adət-ənənələrdən,
sözlü-sirli abidələrimizdən gənc nəslə məlumat verərlər. Sоn illər
belə tədbirlərin keçirilməsinə və gənc nəslin tarixi keçmişimizə,
mədəni sərvətlərimizə aid söhbətləri dinləməsinə böyük ehtiyac
vardır.
Dostları ilə paylaş: |