Bəxtiyar Tuncay azərbaycan xalqinin maddi



Yüklə 1.44 Mb.
səhifə1/15
tarix23.06.2017
ölçüsü1.44 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   15

Bəxtiyar Tuncay

AZƏRBAYCAN XALQININ MADDİ

MƏNƏVİ MƏDƏNİYYƏTİNİN QƏDİM

KÖKLƏRİ

(ELMİ-KÜTLƏVİ FİLMİN SSENARİSİ)

BAKI 2007

1-ci seriya

Yarıya qədər doğmuş günəşin fonunda hərəkət edən dəvə karvanının silu-eti. Bu kadrların fonunda filmin adı və ardınca da yaradacı heyət və şirkət barədə məlumat verən titrlər göünür.Bütün bunlar Soltan Hacıbəyovun “Karvan” simfonik suitasının müşayiəti ilə cərəyan edir.

Azərbaycanın tarixin müxtəlif dövrlərinə aid xəritələri bir-birini əvəz edir. Kadr arxasından diktorun səsi:
Azərbaycanın maddi və mənəvi mədəniyyəti,incəsənəti,ədəbiyyatı xalqı-mızın tarixi qədər qədim və zəngindir.Yaxın və Orta Şərqin qədim tarixinin bütün istiqamətlərdə öyrənilməsi və tədqiqi nəticəsində əldə edilən bilgilər ölkəmizin is-tər cənubunun,istərsə də şimalının ən qədim sivilizasiyaların təşəkkül tapıb inkişaf etdiyi ərazilərdən olduğunu göstərməkdədir.Arxeoloji qazıntılar nəticəsində ən qə-dim zamanlardan günümüzə qədər Arazın hər iki tərəfində eyni mədəniyyətə sahib olan,eyni dildə danışan,eyni inancları paylaşan vahid bir etnosun yaşadığını birmə-nalı şəkildə sübut edən çox sayda əvəzsiz maddi mədəniyyət nümunəsi tapılmışdır.”

Ekrandakı xəritələr öncə müxtəlif təbiət mənzərələri, daha sonra isə Qobustan və Gəmiqayanın qayaüstü təsvirlərindən seçmələrlə əvəz olunur. Təsvirlər növbə ilə ekranda canlanır.Buna paralel olaraq diktor mətni davam edir:


Əlverişli təbii-coğrafi şəraiti olan Azərbaycan ərazisi dünyada insanın formalaşdığı ilk məskənlərdəndir.Arası kəsilmədən yaşayış məskəni olmuş bu torpaq bəşər tarixinin müxtəlif mərhələlərini özündə əks etdirən zəngin abidələr ölkəsidir. Söhbət ən azı 2 milyon illik bir tarixdən getsə də,onun yalnız son 5 min ili yazılı mənbələrdə bu və ya digər dərəcədə əks olunmuşdur.Ondan öncəki tariximi-zin mənzərəsini isə arxeoloji abidələr və kökü minilliklərin dərinlikləinə qədər uza-nan zəngin folklor nümunələri əks etdirir.”

Ekrandakı qayaüstu təsvir nümunələrini arxeoloji qazıntılar nəticəsində ta-

pılmış daş və tunc alətlər,saxsı qablar və sairə əvəz edir.

Diktor mətni:


Son zamanlar Azərbaycan tarixinin müxtəlif sahələri üzrə sanballı elmi araşdırmalar aparılmış,siyasi,iqtisadi,etnik problemlərin,o cümlədən mədəniyyət məsələlərinin tədqiqində müəyyən nailiyyətlər əldə edilmişdir.Araşdırmalar nəticə-

sində məlum olmuşdur ki, ölkəmizin ərazisində ibtidai insan cəmiyyətlərinin for-malaşması qədim daş dövrünün-Paleolitin ən erkən mərhələlərindən başlamış,uzun

və mürəkkəb inkişaf yolu keçmiş və üst ,yəni son Paleolitə keçid dövründə başa çatmışdır.”

Ekranda Azıx,Tağlar,Zar və Qazma mağaralarının xarici və daxili görüntü-ləri,eləcə də bu mağaralarda aparılmış arxeoloji qazıntıları əks etdirən şəkil və vi-deo süjetlər canlanır.

Diktor mətni:
Qarabağ ərazisində yerləşən Azıx və Tağlar ,Kəlbəcər ərazisindəki Zar, Naxçıvandakı Qazma,Qazax bölgəsində yerləşən Daşsalahlı və Aveydağ kimi ma-

ğara düşərgələri və Qədirdərə,Çaxmaqlı,Kəkilli kimi açıq düşərgələrdə aparılan arxeoloji tədqiqatlarla qədim Daş dövrü insanlarının təşəkkülü və inkişafı ,ibtidai cəmiyyətin yaranması,ilkin əmək alətlərinin formalaşması ,ibtidai məşğuliyyət sahələri və sairə haqqında məlumat əldə edilmşdir."

Ekranda tarixçi alim H.Cəfərov görünür.Ekranın altında onun adı,soy adı və elmi dərəcəsi yazılır.O deyir:


Tədqiqatlar nəticəsində Azərbaycanda dünyada hələlik məlum olan ən qə-dim insan mədəniyyəti izlərindən biri öyrənilmişdir.Bu mədəniyyət,tapıldığı yerin adı ilə Quruçay arxeoloji mədəniyyəti adlanır.Quruçay mədəniyyəti üç mərhələyə bölünür.Birinci mərhələ Paleolitin ilk təşəkkül dövrünü-Aşölə qədərki dövrünü əhatə edir.İkinci mərhələ erkən və orta Aşöl dövrünü,üçüncü mərhələ isə son

Aşöl və Mustye dövrünü əhatə edir.Bu mədəniyyətin 1,5 milyon ildən artıq yaşı var.Quruçay mədəniyyəti insanları öncə Quruçay hövzəsində açıq düşərgədə yaşa-mış ,sonralar iqlim şəraitinin dəyişməsi ilə bağlı yaxınlıqdakı Azıx mağarasına köçmüşlər.”

Ekranda H.Cəfərovu tarixçi alim,arxeoloq Rəşid Göyüşov əvəz edir.Ekranın altında onun adı,soy adı və elmi dərəcəsi yazılır.O deyir:


Azıx mağarasında aparılmış arxeoloji tədqiqatlar göstərmişdir ki,qədim insanlar buraya 1-1,2 milyon il əvvəl köçmüşlər.Quruçay mədəniyyətinin ilkin dövrü Afrikada öyrənilmiş Olduvey mədəniyyəti ilə eyni tarixə malikdir.Həmin dövr arxeoloji bölgüdə Aşölə qədərki mərhələyə uyğun gəlir.İlkin mərhələnin əmək alətləri adi çay daşlarından çox kobud hazırlanmışdır.İnsanın ilkin vərdişləri-nin məhsulu olan bu alətlər qeyri-adi ölçüsü və 4 -5 kiloqrama çatan çəkisi ilə fərq-

lənir.Bu mərhələnin insanları təbii daşlardan qəlpələr qoparmağı və onlardan kəs-mək,doğramaq aləti kimi istifadə etməyi bacarırdı.Alətlər əsasən kvars və çaxmaq-

daşından hazırlanırdı.Azıx mağarasının alt təbəqələrində Quruçay mədəniyyətinin ilk dövründəki kimi kobud daş alətlərlə yanaşı,daşlaşmış heyvan sümükləri də ta-pılmışdır.Bəzi sümüklər itiağızlı alətlər ilə çapılıb sındırılmışdı.Sümük qalıqları Quruçay mədəniyyətinin ilk pilləsinin heyvanat aləmi haqqında təsəvvür yaradır.”

Ekranda İngiltərə istehsalı olan və milyon il öncə yaşamış insanların həya-tından bəhs edən “Milyonuncu illər” bədii filmindən səssiz kadrlar görüntülənir.Bu

kadrların fonunda diktor mətni səslənir:
Bu dövrdə ovçuluq bəsit idi.Əsasən xırda heyvanlar,iri heyvan balaları, habelə kirpi,tısbağa və sairə ovlanırdı. Çox güman ki,insanlar artıq təbii oddan isti-fadə edə bilirdilər. İbtidai ovçuluqla yanaşı,giləmeyvə yığmaq vərdişi də təşəkkül tapmağa başlamışdı.

Quruçay mədəniyyəti dövründə yaranan ibtidai insanların nəsli-icma dövrünə qədəm qoyması ilkin cəmiyyətin başlanğıcına təsadüf edir.İbtidai icma quruluşunun Mustye dövründə,yəni 120-100-cü minilliklərlə 40-30-cu minilliklər

arasında formalaşdığı hesab edilir.”

Ekranda yenidən tarixçi alim H.Cəfərov görünür və ekranın altında onun adı,soy adı və elmi rütbəsi yazılır.O,sözünə belə davam edir:


Quruçay mədəniyyətinin ikinci inkişaf mərhələsi erkən və orta Aşöl dövrünü əhatə edir ki,bu dövrün tarixi 700-150 min il arasındadır. Erkən və orta Aşöl dövründə əmək alətləri xeyli təkmilləşmiş (Ekranda daş alətlər görünür.),eyni zamanda yeni növ alətlər meydana gəlmişdir. Azıx mağarasın müvafiq təbəqələ-rindən tapılmış çoxsaylı qəlpələr və istehsal tullantıları əmək alətlərinin elə yerindəcə, yəni düşərgədə hazırlanmasını sübut edir. Əmək alətləri çay daşlarından,caxmaq daşı və başqa daş növlərindən hazırlanırdı.Bunların içərisində əl çapacaqları, habelə itiuclu alətlər,müxtəlif növ qaşovlar,dişli-gəzli iskənəyə bənzər alətlər və sairə vardı. Bu alətlər kəsmək.deşmək.sıyırmaq işlərində tətbiq olunurdu.”

Ekranda Balaxanı yaxınlığında yerləşən Yanardağ görünür.Daşlar və

qayalar arasından cıxan təbii alov öncə ümumi planda,daha sonra isə iri planda gö-rüntülənir.Bu kadrları Astara rayonu ərazisində yerləşən yanan bulağı və Suraxanı-dakı atəşgahı müxtəlif planlardan ekrana daşıyan kadrlar əvəz edir.Həmin kadrların fonunda diktor mətni eşidilir:
Arxeoloji tədqiqatlar nəticəsində məlum olmuşdur ki,Azərbaycanın ən qə-dim sakinləri hələ ən azı 700 min il öncə süni yolla od əldə etməyi və onu uzun müddət yanar vəziyyətdə saxlamağı öyrənmişdilər.Ocaqdan isinmək,vəhşi heyvan-lardan qorunmaq,yemək hazırlamaq üçün istifadə olunurdu.Azıx mağarasında aparılan qazıntılar nəticəsində aşkar olunanan və yaşı təqribən 700 min ilə

bərabər olan ocaq izləri indiyə qədər bütün dünyada tapılan ən qdim ocaq izidir.Bu fakt ölkəmizin dünyada süni yolla od əldə edərək,onu uzun müddət yanar vəziyyətdə sax-lamaq texnologiyasının ilk dəfə kəşf və tətbiq edildiyi ərazi olduğunu söyləməyə əsas verir.Bu da təbiidir.Çünki Azərbaycan ərazisi ən qədim zamanlardan odun yerdən təbii şəkildə çıxdığı yeganə ərazidir.Bu baxımdan Balaxanı kəndi yaxınlığındakı Yanardağ və Astara rayonundakı yanan bulaq deyilənlərə ən gözəl misaldır.Təsadüfi deyil ki,qonşularımız ən qədim zamanlardan Azərbaycanı “Odlar yurdu” adlandırmışlar.”
Ekranda “Milyonuncu illər” bədii filmindən ibtidai insanların ocaq başında

ət qızartdıqları səhnələr nümayiş etdirilir.Diktor mətni davam edir:


Maraqlıdır ki,təmiz türk sözü olan “ocaq”kəlməsi bu gün heç bir dəyi-şikliyə məruz qalmadan və ya cüzi dəyişikliklə qonşu xalqların dilində də işlən-məkdədir.Bu baxımdan rus,erməni,gürcü,tat, ləzgi,avar,tabasaran,lak,fars,dargin və sairə dilləri misal gətirmək olar.Bu isə onu göstərir ki,qonşu xalqlar ocaq qalamaq və onu yanar vəziyyətdə saxlamaq texnologiyasını məhz bizim ulu babalarımızdan əxz etmiş və bu texnologiya ilə birlikdə “ocaq”kəlməsi də onların dilinə keçmişdir.Deyiənləri qonşu xalqların,eləcə də qədim yunanların əfsanələri də sübut etməkdədir...”

Ekranda qədim yunan şairi Esxilin “Seçilmiş əsərləri” kitabınin üz qabığı görünür.Kitab yavaş-yavaş açılır və aramla səhifələr bir-birini əvəz edir.

Diktor mətni:
Qədim yunan şairi və dramaturqu Esxil özünün məşhur “Zəncirlənmiş Prometey”əsərində minilliklərin dərinliklərindən gələn miflərə istinad edərək,odun

tanrılardan oğurlanaraq insanlara təslim edildiyi yer kimi İskitlər,yəni türklər ölkəsi və Qafqazın adını çəkir.Bu,insanların odla ilk tanışlıq yerinin Qafqazdakı türklər ölkəsinin olduğu deməkdir.Esxil sözügedən əsərin ən başında Hakimiyyət və Qüdrətin dili ilə deyir.”

Ekranda aktyor peyda olur.Onun əlində Esxilin kitabı var və o,kitabdan oxuyur:


Bir uzaq guşəsinə gəlib yetişdik yerin,

Boş,tənha çöllərinə yırtıcı iskitlərin.

Atanın buyruğuna itaət eyləyərək,

Bu yaramaz canini öz əllərinlə gərək

Mıxlayasan qayaya,Hefest,budur vəzifən;

Ona bir zindan yarat zəncir həlqələrindən.

O sənin çiçək kimi açılan atəşini,

Şəfəqləri dörd yana saçılan atəşini,

Oğurlayıb aparmış,vermişdir insanlara...”

Ekranda zəncirlənmiş Prometeyin rəsmi peyda olur.

Diktor mətni:
Təqdim olunan sitatdan da göründüyü kimi, qədim yunan mifologiyası in-sanların odla tanışlıq yeri kimi İskitlər ölkəsini tanıyır.Qədim yunanların isə türk-ləri “iskit”adlandırdıqları məlumdur.Əsərin başqa yerində də hadisənin məhz İs-kitlər,yəni türklər ölkəsində baş verdiyi qeyd edilir.Bu dəfə bu,Prometeyin öz dilindən söylənir.”

Ekranda yenidən peyda olan aktyor əlindəki kitabdan oxuyur:


Bir an dinclik bilməyən sonsuz ləpələriylə

Başdan-başa dolaşan yeri elədən-belə.

Ey atamız Okeanın və çox uşaqlı Tifin

Gənc nəsli,yaxın gəlin,vəhşi gəzən iskitin

Yurdu olan bu yerdə,bu yüksək qayalarda

Zəncirlərlə bağlanıb qalmışam necə darda.”

Ekranda öncə Azıx mağarasının görüntüləri,ardınca daş əmək alətləri,daha

sonra isə Azıx mağarasından tapılmış qədim insanın çənə sümüyü canlanır.Bu gö-rüntüləri diktor mətni müşayiət edir:

"Aşöl dövrü adamlarının,yəni süni oddan ilk dəfə istifadə etmiş adamlaın fiziki tipi və antropoloji xüsusiyyətləri barədə Azıx mağarasından tapılan ibtidai insana məxsus cənə parçası müəyyən təsəvvür yaradır.Çənə sümüyü ilə yanaşı qə-dim əmək alətləri və nəsli kəsilmiş heyvanların sümükləri də tapılmışdır.Sözüge-dən çənə fraqmentinə əsasən Azıx mağarasının qədim sakinlərinin antropoloji tipi-ni müəyyən etmək mümkün olmasa da,onların müasir insan tipindən heç nə ilə fərq -lənmədiyini birmənalı çəkildə söyləmək olar.Əmək alətlərinin olması isə onların normal şüura sahib olduqlarını göstərməkdədir.Tapıldığı yerin adı ilə əlaqədar olaraq bu dövr adamı Azıxantrop,yəni Azıx adamı adlandırılmışdır."

Ekranda arxeoloq Rəşid Göyüşov peyda olur və deyir:
Azıxantrop təkcə Azərbaycanda deyil,həm də Ön Qafqazda Aşöl dövrü insanlarının fiziki tipini öyrənmək üçün baza rolunu oynamışdır.Məlumat üçün de-yək ki,bu tapıntı dünyada eyni tipli bir neçə tapıntıdan biridir.Azıxantrop təxmi-nən 400 min il əvvəl yaşamışdır.Maraqlıdır ki,Azıx mağarasının Aşöl təbəqəsində

qədim tikinti qalığı da aşkar edilmişdir.

Dünyada analoquna rast gəlinməyən bu tapıntının yaşı 350 min ilə bəra-bərdir.Bu, memarlaıq sənətinin elmə məlum ilk nümunəsidir və memarlıq sənətinin beşiyinin Azərbaycan ərazisi olduğunu söyləməyə tam əsas verir.Ocaqdan istifadə

və yaşayış binasının müəyyən bir elementinin tikintisi bəşər tarixinin ən qədim nai-liyyətləri sırasına daxildir.Aşöl dövründə insanlar tədricən ətraf aləmi dərk edir, ibtidai dini təsəvvürlər yaradır və sadə incəsənətlə məşğul olurdular.”

Ekrandakı təsviri Azıx mağarasından tapılmış ayı kəllələrində cızılmış işa-

rələrin təsvirləri əvəz edir.Diktorun səsi davam edir:
Azıx mağarasında xüsusi düzəldilmiş gizli taxçalarda tapılmış ayı kəllələ-rindən bəzilərinin üzərində xüsusi işarələr,başqa sözlə, tamğalar,yəni ideoqramlar cızılmışdır. Bu yolla qədim ovçular həmin ayıların kimlər tərəfindən ovlandığını bildirmiş olurdular.Bu tamğalar,yəni ideoqramlar dünyada ən qədim ideoqrafik yazı nümunələri hesab edilməlidir.”

Ekrana dəvəgözü və nukleuslardan düzəldilmiş alətlərin təsvirləri gəlir.Dik-

torun səsi deyir:

Quruçay mədəniyyətinin üçüncü inkişaf mərhələsi son Aşöl və erkən Mustye dövrlərini əhatə edir.Üçüncü mərhələnin tarixi 150-120 min il arasındadır. Bu dövrdə insanların fiziki və zehni inkişaf səviyyəsi artmış,əmək alətlərinin yeni



növləri meydana gəlmiş,əmək vərdişləri təkmilləşmişdir.Alətlərin hazırlanmasında çaxmaq daşı,felzit,bazalt tipli daşlarla yanaşı,dəvəgözü daşından da geniş istifadə olunurdu.Son Aşöl və erkən Mustye insanları ətraf aləmə yaxşı bələd olmuş, təbii sərvətdən xammal kimi istifadə etmişlər.Bu dövrdə nukleusdan qoparılmış qəlpələrdən dişli, dişli-gəzli, ucu oymalı, qaşov tipli alətlər, kəsicilər hazırla-yırdılar.”

Ekranda Tarix Muzeyinin ümumi planda görünüşü canlanır.Bu görüntünü muzeyin giriş qapısı və qapının yanında divara bərkidilmiş və üzərində “Tarix Mu-zeyi”yazılmış lövhə əvəz edir.Daha sonra ekrana Azərbaycanın ən qədim tarixini əks etdirən eksponatlar gəlir.Bütün bu kadrları Soltan Hacıbəyovun “Karvan”sim-fonik suitasının sədaları müşayiət edir.

Ekranda görünən muzeyin əməkdaşı mövzu üzrə ayrı-ayrı eksponatları nüma-

yiş etdirə-etdirə deyir:


Orta Paleolit və erkən Mustye dövründə insanlar Azərbaycan ərazisində da-ha geniş yayılmış,Kiçik Qafqazın cənub yamacında,Qarabağdan tutmuş Ceyrançö-lə qədər məskən salmışdılar.Bu dövrdə ovçuluq əsas peşəyə çevrilir.İnsanlar əsasən Qafqaz maralı,mağara ayısı,boz ayı,tur,dağ keçisi,vəhşi at və sairə ovlayır-

dılar. Şübhəsiz,Mustye insanları meyvələrdən,həmçinin yabanı bitkilərdən ərzaq məhsulu kimi istifadə etməyə başlamışdılar.

Paleolitin son mərhələsi təxminən 40-30 min il əvvəl başlamış və 12-ci minil-liyə qədər davam etmişdir.Bu dövrdə iqlim mülayimləşmiş,bitki və heyvanat alə-mində yaşayış üçün əlverişli dəyişikliklər baş vermişdir.”

Ekranda Qobustan qaya təsvirlərindən ov səhnələri peyda olur.Kadr arxasın-dan muzey əməkdaşının səsi eşidilir:


Qədim daş dövründə yaşamış bir çox heyvanların-kərkədanların,nəhəng ma-ralların,mağara ayılarının və sairənin nəsli kəsildiyindən son Paleolit dövründə in-sanlar əsasən Qafqaz maralı,ceyran,cüyür,dağ keçisi və sairə ovlamışlar.”

Muzeyin əməkdaşı bəzi eksponatları göstərə-göstərə deyir:

Son Paleolit dövrünün əmək alətləri içərisində uclu qaşovlar, biz,kəsici, dairəvi yarımdairəvi və uzun qaşovlar,gəzli və üçbucaq alətlər,prizmatik nukleuslar,habelə istehsal tullantıları geniş yer tuturdu.

Üst Paleolitdə məhsuldar qüvvələrin inkişafı obyektiv olaraq ictimai həyatda da öz əksini tapmalı idi.Əqli və fiziki cəhətdən daha da inkişaf etmiş insan kollek-tivi birgə fəaliyyət göstərə biləcək daimi qruplarda birləşmişdi.Nəsli-qəbilə quru-luşunun əsasını qan qohumluğuna malik insanların qəbilə birliyi təşkil edirdi.Nəsli--qəbilə quruluşu dövründə insanlar ana xətti üzrə qohumluq əlaqələri əsasında bir-ləşmişdi.Nəsli –qəbilə quruluşunun anaxaqanlıq,başqa sözlə matriarxat,yəni ana nəsli quruluşu adlanması da bununla bağlıdır.”

Qobustanın ümumi planda görünüşü.Bu görünüşü qayaüstü təsvirlərin iri planda görüntüləri əvəz edir və ən nəhayət,kameranın obyektivi Böyükdaşın yuxa-

rı mərtəbəsində ,29№-li daşın şimal tərəfində cızılmış çoxfiqurlu kompozisiyanın

üzərində durur.Kompozisiyanın təbii şəklini onun qrafik surəti əvəz edir və onun fonunda tarixçi alim F.Muradova peyda olur.Ekranın altında onun adı,soy adı və elmi dərəcəsi yazılır.Alim deyir:


Azərbaycanın ən gözəgəlimli abidələrəndən biri də Qobustan tarixi– arxe-oloji kompleksidir. Burada minlərlə qayaüstü təsvir, onlarca Daş dövrü düşərgəsi və sonrakı dövrlərə aid məskən və məzar yerləri tapılmışdır. Qobustanın qaya təs-virləri 1939-cu ildə tanınmış arxeoloq İshaq Cəfərzadə tərəfindən kəşf edilmlşdir.

1947-1965-ci illərdə onun başçılığı altında Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası-

nın Tarix İnstitunun ekspedisiyası 750 qaya və daş parçası üzərində 2500 təsvir, o

cümlədən qonşu Şıxqaya və Sonqardagda 30 təsvirli daş təsbit etmişdir. Hazırda

Qobustanın Böyükdaş, Kiçidaş, Cinqirdag-Yazılıtəpə abidələrində, eləcə də Şıxqa-

yada yüzdən artıq daşın üzərində 6 mindən çox qədim təsvir və arxeoloji abidə aş-kar edilmiş və öyrənilmişdir.”

Ekranda qayaüstü təsvirlər bir-birini əvəz edir.Diktorun səsi deyir:


Tanınmış rus alimi Formozov Böyükdaşın Mezolit,yəni Orta Daş dövrü qa-ya təsvirlərini,başqa sözlə petroqliflərini tədqiq edərkən iki mədəni təbəqə kəşf etmişdir.(Ekranda Formozovun şəkli görünür.): 1-ci mədəni təbəqə ilk Mezolit dövrünü – eramızdan əvvəl 12-10-cu minillikləri,2-ci mədəni təbəqə isə son Mezo-lit dövrünü – eramızdan əvvəl 10-8-ci minillikləri əhatə edir.(Ekranda yenidən bir-birini əvəz edən qayaüstü təsvirlər peyda olur.) 1-ci təbəqə gizləncəklər- ov mü-qəvvaları,kürəklərində kaman, əllərində daş bıçaq olan ucaboylu ovçuların gen dəri şalvarda və qısa önlükdə qazılmış siluet təsvirləri aşkar edilmişdir.

Qeyd edilməlidir ki,bəzi təsvirlər hər iki mədəni təbəqə üçün səciyyəvidir. Belə qaya təsvirlərinə misal olaraq kollektiv şəkildə rəqs edənlərin və gizləncəklə-rin siluet rəsmlərini göstərmək olar.İkinci təbəqədə ovçuların kiçik və sxematik rəsmləri,ovçuların itlə ov etməsi, tur,at və qabanların kontur xətli təsvirləri aşkar edilmişdir.”

Ekranda tarixçi alim,arxeoloq Rəşid Göyüşov görünür.O deyir:


Azərbaycan ərazisində 10-12 min əvvəl qədim Daş dövrü orta Daş dövrü ilə,yəni Mezolit dövrü ilə əvəz olunur.Mezolit abidələrində təsadüf olunan çox ki-

çik ölçülü,mikrolit adlanan daş alətlərin ilkin variantları hələ Paleolitin son inkişaf mərhələsinin axırlarında təşəkkül tapmış,Mezolit dövründə isə mükəmməl formaya salınmışdır. Mezolit dövründə insanların əmək fəaliyyətində,dünya görüşündə,ətraf alə-mə münasibətində dəyişikliklər baş verir,qədim insanların ən mühüm ixtiralarından biri olan ox və yay meydana gəlir.Şübhəsiz,ox və yayın kəşfi insanların min illər boyu əldə etdikləri bir çox vərdişlər sayəsində,müxtəlif texniki üsullara bələd ol-maları nəticəsində mümkün olmuşdur.”

Ekranda tarixçi alim H.Cəfərov peyda olur.O deyir:


Ox və yayın kəşfi ilə ovçuluq sahəsində əsaslı dəyişiklik yarandı və hey-vanları uzaq məsafədən ovlamaq mümkünləşdi.Bununla daha çox ərzaq ehtiyatı əldə etməyə nail olan insanlar eyni zamanda heyvanları əhliləşdirməyə başlayırlar.İlk vaxtlar heyvanları yem ehtiyatı kimi saxlayırdılar.Beləliklə,ibtidai heyvandarlı-ğın əsası qoyulur.Əlbəttə,bu heyvanları hələ ev heyvanları hesab etmək olmazdı. Vəhşi heyvanların əhliləşdirilməsi, heyvandarlığın təşəkkülü və inkişafı çox uzun və mürəkkəb yol keçmişdir.Lakin heyvanların bir qisminin ehtiyat üçün saxlanma-sı və bu işin vərdiş halına keçməsi obyektif surətdə ibtidai maldarlığın bünövrəsini qoymuşdur. Mezolit dövründə ibtidai maldarlıqla yanaşı,ilkin əkinçilik vərdişləri də təşəkkül tapmışdır.Ət ehtiyatının artması ərzağa olan tələbatı ödədiyindən yaba-nı bitki toxumlarının bir hissəsinin ehtiyat üçün saxlanmasına şərait yaratmış,bu isə öz növbəsində ibtidai əkinçiliyin təşəkkülünə səbəb olmuşdur.”

Ekranda ox və yayla ,itlə ov səhnələrinin təsvir edildiyi,eləcə də əyinlərində şalvar olan adam təsvirləri bir-birini əvəz edir.Diktorun səsi eşidilir:


Hələ qədim Daş dövründə,daha dəqiq desək,700 min il öncə süni od qala-maq və onu uzun müddət yanar vəziyyətdə saxlamaq texnologiyasının kəşf edildiyi ilk ərazi olan Azərbaycan ərazisinin ox və yayın ilk dəfə kəşf edildiyi,itin ilk dəfə əhliləşdirildiyi və ondan ov zamanı ilk dəfə isyifadə edildiy məkan olduğunu Qo-bustanın Mezolit dövrünə aid petroqlifləri sübut edir.Bəs, görəsən, bəşər tarixində böyük sıçrayışa səbəb olan bu misilsiz kəşfləri etmiş xalq kim olmuşdur,hansı dil-də danışmışdır?”Bu suala cavab tapmağa bizə Qobustanın qədim Firuz yaşayış məskənindən tapılan,yaşı təqribən 12 min il olan Mezolit dövrü insanlarının skelet-ləri yardımçı olur.”

Ekranda tarixçi alim Kərəm Məmmədov görünüür.Ekranın altında onun adı, soy adı və elmi rütbəsi yazılır.O deyir:


Qafqaz ərazisində məskun olan xalqların sayının çoxluğu,onların müxtəlif dil ailələrinə mənsub dillərdə danışması,bölgənin fiziki- coğrafi şəraitinin mürək-kəbliyi və bu mürəkkəbliyin ayrı-ayrı etnosların təcridinə gətirib çıxarması etnoge-nez proseslərinin öyrənilməsi baxımından Qafqaz ərazisindən əldə edilmiş paleo-antropoloji materialın önəmini artırmaqdadır.Qafqaz ərazisində məlum olan ən qə-dim kəllə sümükləri Qobustandan,Kiçikdaşın ətəyindəki “Firuz”mağarasından ta-pılmışdır.Bu tapıntılar Mezolit dövrünə aiddir.Eyni dövrə aid edilən və eyni morfo-loji xüsusiyyətləri daşıyan insan qalıqları Cənubi Azərbaycan ərazisindən də tapılmışdır.Üzün nisbətən ensizliyi və kəllənin nisbətən uzunsovluğu ilə fərqlənən bu tip bütün Qafqaz və Cənubi Azərbaycan üçün təkcə Mezolit dövründə deyil,Eneolit,yəni Mis-daş və Tunc dövrlərində də xas olmuşdur.Bu insan tipi elm aləmində “kaspi” və ya “oğuz”tipi adlanır və öz parametrlərinə görə Azərbaycan türklərinin antropoloji tipinə uyğundur və digər qonşu xalqların göstəricilərindən əsaslı surətdə fərqlənir.”
Alim danışdıqca ekranda müxtəlif kəllə sümükləri və kəllələri ölçməklə məş-ğul olan antropoloqların təsvirləri görünür.Eyni zamanda ayrı-ayrı vaxtlarda Qaf-qazın müxtəlif bölgələrindən tapılan və müxtəlif dövrləra aid olan kəllə sümükləri-

nin ölçülərinin Qafqazın müxtəlif xalqlarının kəllə ölçüləri ilə müqayisəsini əks etdirən cədvəllər də nümayiş etdirilir.

Eyni təsvirlərin fonunda diktorun səsi deyir:
Antropoloji tədqiqatlar Bütün Qafqaz və Cənubi Azərbaycan ərazisində Me-

zolit dövründə yaradılan zəngin mədədniyyətin qurucularının məhz Azərbaycan türklərinin əcdadları olduğunu birmənalı şəkildə sübut etməkdədir.Bu faktı Qobus-tan ərazisində təsbit edilən və ayrı-ayrı türk soy və boylarına aid soy tamğaları da sübut etməkdədir.”

Ekranda F.Muradova peyda olur və deyir:


Qobustanda insan,heyvan,balıq və sairə təsvirləri lə yanaşı,müxtəlif işarə və tamğalara da rast gəlinməkdədir.”

Ekranda yenə də müxtəlif qayaüstü təsvirlər bir-birini əvəz edir. Kadr arxasın-dan diktorun səsi deyir:


Tədqiqatlar nəticəsində məlum olmuşdur ki,qəbilə və soylar özlərinin hesab etdikləri əşyaları və yaşadıqları ərazilərin sərhədlərini işarləmək üçün tamğalardan istifadə etmişlər.(Ekranda professor Cəfər Cəfərovun şəkli peyda olur.)Professor Cəfər Cəfərovun yazdığına görə,türk soy və boylarının ən qədim düşərgələrini,ata-baba yurdlarını,onların doğma vətənlərini,habelə mövcud olmuş ünvanlarını müəy-yənləşdirmək üçün həmin tamğaların müstəsna əhəmiyyəti vardır.Tamğa və işarə-lər, bir sıra başqa xalqlarda olduğu kimi,türk xalqlarının,o cümlədən Azərbaycan türklərinin də etnogenezində iştirak etmiş soy və soybirləşmələrinin qədim yazı nü-munələri kimi qiymətlidir.Azərbaycanın bir sıra rayonlarından tapılmış və 10-12 min əvvələ və daha sonrakı dövrlərə aid edilən müxtəlif işarə və tamğalar haqqın-da Cəfər Cəfərov və (Ekranda Əbülfəz Hüseyninin şəkli görünür.) Əbülfəz Hüseyni kimi tədqiqatçılar fikir söyləmiş,Əbülfəz Hüseyni Gəmiqaya təsvirləri,Cəfər Cə-fərov Qobustan petroqlifləri içərisindən üzə çıxartdıqları,(Ekranda F.Muradovanın şəkli görünür.) Firəngiz Muradova isə Şirvan zonasında tapdığı tamğalardan söhbət açmışlar.Müəlliflər bu işarələrin hansı soya mənsub olduğunu,həmin işarələrin qə-dim türk yazı sistemində paralellərini müəyyənləşdirə bilmişlər.”

Ekranın sol tərəfində Yazıçıoğlu Əlinin oğuz soylarının sıralamasını və tamğalar sistemini əks etdirən cədvəli əks olunur.Diktorun səsi deyir:

  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   15


Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2016
rəhbərliyinə müraciət

    Ana səhifə