ÖZET
Dünya coğrafyasında bulunan güç merkezleri, hedefleri ve milli çıkarları doğrultusunda, hedef ülkelerin bütünlüğüne, iç güvenliğine, egemenliğine ve huzuruna kastedecek şekilde ideolojik ve etnik hassasiyetlerine yönelik tehditler üretmektedirler. Ülkeler varlıklarını idame ettirmek istedikleri sürece, bu güç merkezleri de var oldukça, daima benzer tehditlerle karşı karşıya kalacaklar. Farklı gerekçelerle ortaya çıkan tehditler, ideolojisi ve rengi ne olursa olsun, ülkelerin jeopolitik önemine göre şekillenmektedir. Tarih boyunca özlerinin yalançı tarihini yaradan ve Türkiye’nin doğu hissesine iddia eden ermeniler bağımsız devlet olunca Türkiye ile normal bir ilişki kurması bu güne kadar mümkün olamamıştır. Bunun en temel nedenlerinden biri Ermeniler ve Türkler arasında var olan geçmişten günümüze gelen bir takım sorunlardır. Jeopolitik konumu olarak kapalı bir havzada olan Ermenistan’ın Türkiye ile iyi ilişkiler kurması kendi çıkarına olmasına rağmen, gerçekte durum tam tersi gelişmiştir. Özellikle Ermenistan’ın dış politikasını Türkiye ile tarihi yaşanmışlıklar şekillendirmiş ve diasporanın etkinliğinin de katkılarıyla Türk düşmanlığı üzerine bir kimlik inşası ile dış politikalarını kurgulamışlardır.
Bütün Ermenilerin duygu olarak üzerinde birleştiği, bir bakışta tanınan birkaç ulusal simge vardır. Ağrı (Ararat) Dağı bunların en başında yer alanlardan biridir. Türkiye'nin en büyük dağı olan Ağrı Dağı jeolojik konumu ve Büyük Tufandan sonra Nuh'un gemisine ev sahipliği yapması dolayısıyla efsanevi özelliği olan bir dağdır. Kutsal kitaplarda da adı geçen Ağrı Dağının farklı dillerde bir çok ismi vardır. Başlıcaları, Ararat, Kuh - i Nuh, Cebel ül Haristir.
Faruk KAYA ve Yakup KARATAŞ. BAYEZİD (AĞRI) VİLAYETİ SIHHÎ VE İÇTİMAÎ COĞRAFYASI. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. Cilt: 7 Sayı: 30
Laçin İdil ÖZTIĞ. Küçük Ağrı Krizi: Türkiye-İran İlişkilerinde Bir Kriz Yönetimi Örneği. Türk İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı Başkanlığı Türk Cooperation and Coordination Agency
Türkiye-Ermenistan Ili.kileri. Bilge Adamlar Kurulu Raporu. No 25. Ocak 2011
Erix FAYLQ. Kəskin Dönüş! Erməni informasiyası və Həqiqət Sənədlər.
Abdurrahman ACAR. İslam Coğrafyacılarına Göre Ağrı Dağı Ve Çevresi. II. ULUSLARARASI AGRI DAGI VE NUH'UN GEMİSİ SEMPOZYUMU" 08-1 O Ekim 2008
Mustafa Yalçın. Ağrı Dağı Buzul Değişimlerinin Uzaktan Algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri ile Analizi. 2017
Bayram Arif KÖSE. 10. YÜZYIL İSLAM COĞRAFYACILARINA GÖRE ERMENİYE VE ARRÂN TARİHÎ COĞRAFYASI.
Faruk KAYA. AĞRI DAĞI’NIN TURİZM POTANSİYELİ VE DEĞERLENDİRME DURUMU. Marmara Coğrafya Dergisi. 2016
Muammer DEMİREL. AĞRI VE DOĞUBAYAZIT’TA ERMENİ OLAYLARI
Mount Ararat is a national symbol for the Armenian people. Fact No. 14. http://100years100facts.com/facts/mount-ararat-national-symbol-armenian-people
Artur Papyan. “The Legend of Illuminator’s Lantern”, The Armenian Observer Blog, July 20, 2010
Mecit DOĞRU. AĞRI DAĞI
Emin ŞIXƏLİYEV. Erməni iddialarının siyasi və mifoloji mahiyyəti. STRATEJİ TƏHLİL | Say 1-2 (15-16) • 2016
РОБЕРТ ХАЧАТРЯН. ГОРА АРАРАТ В РУССКИХ СРЕДНЕВЕКОВЫХ ИСТОЧНИКАХ.
А.С. Грибоедов. «Эриванский поход»
Гамлет Петросян. "Глобализация и традиционные символы армянской идентичности"
Dostları ilə paylaş: |