Ehtirosli musiqiy fikrning bastakori Muallif



Yüklə 1,63 Mb.
səhifə1/5
tarix14.12.2023
ölçüsü1,63 Mb.
#178275
  1   2   3   4   5
512130.ru.uz


Yoxannes Brams ehtirosli musiqiy fikrning bastakori
Muallif:
Bazhutina Lyudmila Vasilevna
san'atshunos, o'qituvchi
nazariy fanlar
eng yuqori malaka toifasi
2011 yil
Bolalar ta'lim muassasasining shahar ta'lim muassasasi, Klenovskoe qishlog'i
Sverdlovsk viloyati, Nijneserginskiy tumani
bolalar san'at maktabi o'qituvchilari va o'rta maktab o'quvchilari uchun
va o'rta maktab
Translated from Russian to Uzbek - www.onlinedoctranslator.com
"Mana, zamonamiz ruhiga eng yuksak va ideal ifoda berishga da’vat etilgan musiqachi»
Robert Shumann
Ushbu taqdimot ikkinchi yarmida nemis klassik musiqasining rivojlanishi haqida o'z nazariyasini yaratgan bastakorning ijodiy faoliyatiga bag'ishlangan.XIXasr, bu aslida o'sha davr musiqachilari o'rtasida bahs-munozaralarga sabab bo'ldi va ularni dastur musiqasiga va operaning Vagner islohotiga ustunlik berganlar (ya'ni, ular F. List va R. Vagner uchun edi) va ushbu tamoyilga amal qilganlar o'rtasida taqsimlandi. klassik musiqa asoslari, ularni saqlash va rivojlantirish uchun (Brams). Brams tarafdorlari uni "Bax izdoshi" deb atashgani ajablanarli emas.
Ammo bundan tashqari, bastakor simfoniyalar yaratishda Betxoven an'analariga ham amal qilgan. Keyinchalik nemis bastakori va dirijyori G.Byulov musiqiy shaklning ravshanligi va uyg'unligi, ohangning klassik ravshanligi va to'liqligi uchun o'zining birinchi simfoniyasini "Betxovenning o'ninchi simfoniyasi" deb ataydi.
Brams pianino uchun bir qator kompozitsiyalarni yozdi, ularni R. Shumann va F. Shubert kuylariga yaqin motivlar bilan to'ldirdi va shu bilan yangi romantik chuqurlikni kiritdi va uning skripka uchun kompozitsiyalari Chaykovskiy, Betxoven va kontsertlar orasida markaziy o'rinni egalladi. Mendelson.
Shunday qilib, Iogannes Brams: ehtirosli musiqiy fikrning bastakori
Ushbu taqdimotdan maqsad - bu ajoyib bastakorning ajoyib musiqasiga qiziqish uyg'otish, ushbu material bilan tanish bo'lganlarning qalbini uyg'otishdir.
Nemis kompozitori Iogannes Brams dastur va teatr musiqasining yangi janrlari (F. List, R. Vagner kabi) rivojlanishi davrida yashab ijod qildi. Ammo Robert Shumanning vorisi bo'lgan Brams o'z ijodi bilan romantizm davrini tugatgandek bo'ldi.
U mumtoz cholg‘u shakllari va janrlarining hayotiy va istiqbolli ekanligini isbotladi.
Bastakor yo'qXIXasrda u Brams kabi ko'plab yirik cholg'u asarlarini, asosan, sonata sikllarini yaratmagan.
She'riyatni yuqori baholagan, xalq qo'shiqlarini - avstriyalik, nemis, g'arbiy slavyanlarni diqqat bilan tinglagan - u o'zining cholg'u obrazlarini jonli ohang bilan singdirgan.
7.05. 1833 yil (Gamburg) - 3.04. 1897 (Vena)
Bramsning birinchi ustozi uning otasi bo'lib, u kichik ansamblda shoxchi va kontrabaschi bo'lgan va Gamburgning turli muassasalarida kontsertlar bergan. Aynan oilada Brams turli xil torli va puflama cholg'u asboblarini chalish bo'yicha dastlabki ko'nikmalarga ega bo'lgan, lekin u eng muhimi pianinoga qiziqqan. Otasiga oilasini boqishda yordam berib, yoshligidan port tavernalarida pianino chalgan va opera teatrida pianinochi boʻlib ishlagan. Va 10 yoshida u kamera ansamblining kontsertida qatnashadi va 15 yoshida u yakkaxon kontsert beradi.
20 yoshida Iogannes Brams o'zining birinchi asarlari - 3 ta sonata, pianino uchun 4 ta scherzo va bir qator qo'shiqlarini nashr etdi.
Gamburg - bastakorning tug'ilgan joyi
Brams yoshligida "ozg'in, kelishgan, oq sochli, ko'k ko'zli yigit. U deyarli qizcha mo'rtlikka ega edi...", deb yozgan edi o'z ishining tadqiqotchisi Vasilevskiy 1853 yilda.
Va Bramsning yaqin do'sti, shveytsariyalik yozuvchi Jozef Viktor Vidmann u haqida 1864 yilda shunday yozgan: "33 yoshli Brams darhol meni qudratli shaxs sifatida hayratda qoldirdi - nafaqat o'yin kuchi, balki tashqi ko'rinishi ham ... Keng leonik ko'krak, Gerkule yelkalari, kuchli bosh. o'ynab, ba'zan baquvvat harakat bilan orqaga tashlandi, o'ychan, go'zal peshonasi go'yo ichki yorug'lik bilan porlab turardi va engil kipriklari orasida german ko'zlari ajoyib olov bilan chayqalardi - bularning barchasi badiiy individuallikka xiyonat qilar edi. , dahoning suyuqliklari bilan barmoq uchlarigacha zaryadlangan edi"
Brahms 20 yoshda
Bastakor sifatida erta ijodiy etukligi bilan u 1853 yil kuzida Dyusseldorfdagi uchrashuvi uning keyingi hayotini belgilab bergan Robert Shumanning hayratini uyg'otdi.
Uyning butun muhiti, Brams va Shumannning badiiy qiziqishlarining yaqinligi (Jan-Pol, T.A.Xoffman, J.Eyxendorf va boshqalarning romantik adabiyoti) yosh bastakorga katta ta'sir ko'rsatdi.
Va shu bilan birga, nemis musiqasi taqdiri uchun javobgarlik, xuddi Shuman uni Bramsga yuklagandek, keyin R.Shumanning ruhiy kasalligi va uning ortidan tez orada o'limi, Klara Shumannga ishqiy ehtirosli bog'liqlik hissi - bularning barchasi. Brams musiqasining dramatik tarangligini, uning bo'ronli spontanligini kuchaytirdi.
Brams va Shumann o'rtasidagi uchrashuv bo'lib o'tgan Dyusseldorf surati.
Noma'lum rassom tomonidan o'ymakorlikXIXV.
Klara Shumann
Robert Shumann
1810 - 1856 yillar
1819-1896 yillar
1850-yillarda Brams yana bir umrboqiy do'sti - skripkachi Jozef Yoaximga ega bo'ldi. U va Remenyi, Brahms buyuk musiqiy hayotga kirganlari tufayli, bastakorda venger musiqiy folkloriga - "verbunkos" ga muhabbat uyg'otdi. O'sha yillarda Avstriya imperiyasida Verbunkosh armiyaga chaqirish uchun o'ziga xos musiqiy targ'ibot edi. Tantanali tarzda kiyingan husarlar qishloqlarga kelib, armiya hayotining yorqin tomonlarini ko'rsatib, qo'shiq aytishdi va raqsga tushishdi. Ular Vengriya, Slovakiya va Transilvaniyada aylanib yurgan lo'lilarning musiqasidan qo'shiq va raqslarni olishgan. Bramsning ko'plab asosiy asarlarida biz uning venger folkloriga bo'lgan ishtiyoqining aks-sadolarini uchratamiz. Ammo 1869 yilda paydo bo'lgan Venger raqslari (birinchi daftar) Bramsning bu qiziqishini sof shaklda o'zida mujassam etgan. Uyda musiqa ijro etish uchun asl nusxada yozilgan (to'rt qo'l pianino) ular Brahmsning eng mashhur asari bo'lib, bugungi kungacha turli aranjirovkalarda ijro etilmoqda. Mutlaqo barcha 21 raqs bir nafasda tinglanadi!
“Bramsning o‘ziga xos kompozitorlik iste’dodi va o‘ziga xos tabiati borki, uni faqat mutlaq yolg‘izlikda to‘liq rivojlantirish mumkin – olmosdek musaffo, qordek mayin”, – deydi J.Ioaxim yosh bastakor haqida. Yoaximning yordami tufayli 1853 yilda Brams Gannoverdagi sudda chiqish qilish imkoniyatini oldi (vengriyalik skripkachi Eduard Remenyi bilan gastrol doirasida). Iyun oyida Brams Yoaximning taklifiga binoan Gettingenga keldi va musiqachilar bu erda qo'shma kontsert berishdi. Ushbu kontsert, boshqa narsalar qatorida, Bramsga o'zining uzoq yillik orzusini amalga oshirish uchun mablag' olib keldi: u Reyn vodiysiga sayohatga chiqdi. O'zining "kampaniyasini" boshlaganida, bastakor bu Shumannlarga tashrif bilan yakunlanishini xayoliga ham keltirmagan. Bu tashrif (Bramsning bilimisiz) yosh musiqachi Jozef Yoaximning o'sha "yaxshi dahosi" tomonidan g'amxo'rlik qildi. 1853 yil 30 sentyabrda Brams o'z butining ko'zi oldida paydo bo'ldi.
1862 yilda Brams Vena shahriga ko'chib o'tdi. Bu yerda uning obroʻ-eʼtiborining mustahkamlanishiga uning Xonandalik akademiyasi xor jamoasi (1863—64), soʻngra Musiqa ixlosmandlari jamiyati xor va orkestri (1872—75) rahbarligidagi faoliyati yordam berdi. U Breitkopf va Hertel nashriyoti uchun V. F. Bax, F. Kuperin, F. Shopen, R. Shumanning fortepiano asarlarini tahrir qilgan. O'sha paytdagi unchalik mashhur bo'lmagan bastakor A. Dvorak asarlarini nashr etishda o'z hissasini qo'shgan.
Venada bastakor Yevropaning turli xalqlari (serblar, xorvatlar, avstriyaliklar, chexlar, nemislar) milliy musiqalari bilan tanishadi va undan ilhom oladi. Natijada xalq kuylari uning idealiga aylanadi.

Yüklə 1,63 Mb.

Dostları ilə paylaş:
  1   2   3   4   5




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin