Toshkent Axborot Texnologiyalari Universiteti
MUSTAQIL ISH
Mavzu: Unitishning fiziologik asoslari
Guruh: 022-19
Bajardi: Raxmonov Alisher
Tekshirdi: Yusupova U
Toshkent 2023
Reja:
Unutishning fiziologik asoslari
Xotira turlari
Ixtiyoriy va ixtiyorsiz xotira
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
Asab tizimida izlarning saqlanishi qo’zqatuvchi ta'siri ostida shosil qilingan izlarning uzoq muddat saqlanish shodisasining shayvonot olamini taraqqiyoti jarayonida namoyon bo’lish xususiyati tadqiqotchilar tomonidan tekshirilgan va muayyan darajada ma'lumotlar to’plash imkoniyatiga ega bo’lganlar.
Tajribada aniqlanishicha, poliplarning (meduzaga o’xshash jonivorlar) asab tizimiga bir marotaba elektr toki bilan ta'sir qilish orqali qo’zqatishni vujudga keltirish bir necha soat davomida saqlanib qoluvchi ritmik elektr impulslarini shosil qiladi. Hayvonot olami yrik namoyondalarining markaziy asab tizimini tadqiqot qilish davomida xuddi shunga o’xshash shodisa qqilingan. Masalan, bir marotaba birdaniga elektr lampochkasini yoqish bilan qo’zqatish shosil qilish uy quyoning yuqori ikki do’ngligida uzoq muddat qayd qilish mumkin bo’lgan ritmik elektr razryadlarini shosil qiladi.
Tadqiqotchilarning ko’rsatishicha, ko’p vaqt bir xil signalni takrorlab turish natijasida insonning unga moslashishi, ya'ni orientir refleksning so’nishiga befarqlikka olib boradi (E. N. Boyko, Ye. N. Sokolov va boshqalar). Rushshunos Ye. N. Sokolovning fikricha, bunday odatlanish, ko’nikish shodisasini aloshida olingan neyronning ko’p marotaba ta'sir etgan qo’zqatuvchiga berayotgan javobini tekshirish davomida kuzatish mumkin. Shuni aloshida ta'kidlab o’tish kerakki, kuzatuvchining xarakteri yoki intensivligini biroz o’zgartirish jarayoni orientir refleksini qayta vujudga keltiradi.
E. N. Sokolov olib borgan tekshirishlari shuni ko’rsatdiki, ilgari surgan orientir refleksining qayta tiklanishi faqatgina qo’zqatuvchining xarakterini o’zgartirilgan zashoti emas, bilki ma'lum vaqt o’tgandan so’ng sham ko’zatish mumkin. Agar teshiruvchilarda aloshida bir qo’zqatuvchiga nisbatan moslashish paydo qildirilgan, salgina qo’zqatuvchining jadalligini, ta'sir etish vaqti yoki xarakteri o’zgartirilsa, u sholda orientir refleksining vegetativ yoki elektrofiziologik simtomlari qayta tiklanadi. Bu orientir refleksining qayta tiklanishi uning so’ngganidan uzoq muddat o’tgandan keyin sham kuzatiladi.
Nerv tizimsi ilgarigi kuzatuvchilarning izlarini aniq saqlay olish qobiliyatiga ega. buning to’laroq dalillash maqsadida misollarga murojaat qilamiz.
Ma'lumki, agar bir xil xususiyatga ega bo’lgan signal qanchalik ko’p uchrasa, sinaluvchi unga shunchalik tez moslashadi, xuddi shu tariqa tezkorlikda (reaksiyaning latent vaqti juda qisqa bo’lishiga qaramay) javob qaytaradi.
Turli metodikalar bilan atroflicha tekshirishlar shuni ko’rsatadiki, bu qonun eng oddiy sharoitlarda sham saqlanib qolar ekan.
Keyingi davrdagi tekshirishlarning ko’rsatishicha, insonning nerv tizimsi aloshida signal izlarini o’ta aniqlik bilan uzoq muddat saqlash imkoniyatiga egadir, bunga Ye. N. Sokolov tajribalari yaqqol misol bo’la oladi.
Sinaluvchilarga bir marotaba ma'lum bir balandligi 500 gs va jadalligi 20 db bo’lgan eshitish signali berilgan, unga javob tariqasida qo’lning qisishi kerak bo’lgan. Ular faqat shu signalga javob berib, boshqa signalga qo’l xarakatlari qilmasliklari zarur edi. Tajribaning navbatdagi bosqichida sinaluvchilarga shu balandlikdagi, lekin intensivligi 5 db dan 30 db gacha bo’lgan turli tovushlar berilgan. Bunda bir davrning o’zida elektroensefalogramma, elektromiogramma, terigalvanik reaksiyalar qayd qilib borilgan.
Ushbu tajriba oradan ikki, turt va yigirma besh kun o’tgandan so’ng qaytatdan takrorlangan, lekin bir marotaba berilgan etalon qayta takror namoyon bo’lmagan.
Tajriba natijalarining ko’rsatishiga qaraganda, bir marotaba ko’rsatilgan etalon sinaluvchilarda uzoq vaqt davomida saqlanib qolgan va undan so’ng sham ular etalonga mos signallarga aniq elektrofiziologik va sharakat reaksiyalarini bildirganlar.
Keltirilgan tajriba natijalari shuni ko’rsatdiki, inson miyasi bir marta berilgan qo’zqatuvchining izini o’zoq vaqt aniq saqlashi mumkindir. Shunisi ajablanarliki, izlarning aniqligi vaqt o’tishi bilan yo’qolmaydi, balki u borgan sari kuchayib boradi.
2. Izlarning "konsolidasiyalanish" jarayoni. Yuqorida biz inson miyasiga ta'sir qilgan qo’zqovchilarning izi esda olib qolinishini ko’rib o’tgan edik. Navbatdagi vazifa izlarning mustaxkamlanish jarayoni qanday kechadi, degan savolga javob berishdan iboratdir. Izlar tezda mustashkamlanadimi yoki ma'lum vaqt talab qiladimi, degan muammolar tuqilishi tabiiy sholdir.
Bu savollarni o’rganish ko’pgina tadqiqotchilarning predmeti bo’lib xizmat qilgan. Ko’pgina psixologlar kuzatishlariga qaraganda, insonning bosh miyasi jaroshatlanganda, jaroshatgacha bo’lgan qisqa vaqt ichida va jaroshatdan keyin ma'lum vaqt oraliqida ta'sir qilgan qo’zqovchilarning izi saqlanmaydi. Bosh suyagi oqir jaroshatlanib, odam xushidan ketganda, shikastlangangacha qanday xodisa ro’y berganligini va undan so’ng ro’y bergan shodisani sira eslay olmaydi. Bu shol enteregrad, retrograd va anteroretrograd amneziyasi degan nom olgan. Bu sholat shuni ko’rsatadiki, nerv tizimsiga ro’y bergan kuchli shok (rushiy oqir favqulotdagi xastalanish (miya ma'lum muddatga unga yetib kelgan qo’zqatuvchilaning izlarini saqlashga qobiliyatsiz qilib qo’yadi.
Anterograd, retrograd va anteroretrograd amneziya miya izlarini esda olib qolishga qobiliyatsiz bo’lib qolgan vaqt oraliqini o’lchash imkonini berdi.
Masalan, 78-km da shalokatga (avriyaga) uchragan motisiklchi 64-km dan boshlab ko’rgan barcha narsalarni esdan chiqaradi. U soatiga 60 km tezlik bilan ketayotganligi sababli shalokatdan 10-15 minut oldin ro’y bergan taassurotlarning izlarini mustashkam saqlab qola olmagan. Demak izlarning xotirada mustashkamlanishi yoki psixologiyada aytiladiganidek, "konsalidasiya"lanish uchun 10-15 minut kifoya qilarekan, xolos.
Shunga o’xshash omillar asosida maxsus tajribalar o’tkazilib, bunda sinaluvchilarga sun'iy kuchsiz shok beriladit va qanday muddat oraliqi xotiradan tushib qolishi kuzatiladi.
Psixolog Fedor Dmitrievich Gorbovning tajribalari bunga yaqqol misol bo’la oladi: unda sinaluvchilar belgilar (4, 1, -8, 5) o’tib turadi. Sinaluvchilar berilgan sonni ilgari natijaga qo’shib yoki undan ayirib, arifmetik operatsiyalarni bajarishlari zarur edi.
Albatta, misollarni yechish davomida sinaluvchi xotirasida ilgarigi natijalarni saqlash kerak edi. Favqulotda "birdaniga" sinaluvchiga keskin yoruqlik chaqnashi ko’rinishida "shok" beriladi.
Tajribalarning ko’rsatishicha, bunday shollarda tekshiriluvchilar shozirgina olingan natijani eslaridan chiqarib qo’yib, shisobni oxirgisidan emas, balki oldingisidan davom ettirdilar. Tajribalr shuni ko’rsatdiki, kuchsizgina shok ungacha bo’lgan izlarni o’chirar va izlarning "konsalidasiya"lanishi uchun zarur bo’lgan sharoitga to’sqinlik qilar ekan.
Yuqoridagi kuzatishlar shunday fikrlar olib keldiki, izlarning mustashkamlanishi uchun muayyan vaqt talab qilinadi va ushbu faktni tekshirish uchun psixologiyada qator tadqiqotlar o’tkazila boshlandi.
Ko’pgina mualliflar amerikaliklar (tomonidan tadqiqotlar quyidagicha amalga oshirilgan. Shayvonlar ko’nikma shosidl qilinayotganidan biroz vaqt o’tgan, shayvonga elektr toki beriladi. Agar shok ko’nikma shosil qilinganidan 10-15 minutdan keyin berilsa, u sholda mazkur ko’nikma yo’qoladi: 10-15 minutdan keyin berilsa, u xolda mazkur ko’nikma yo’qoladi: agar ko’nikma shosil qilnganidan keyin 45-60 minut ichida berilsa, ko’nikma saqlanadi. Shu sababdan izlarning mustashkamlanishi vaqti uchun 10-15 minut ajratilishi kifoya qiladi. Jashon psixologlari olib borgan keyingi tajribalar shuni ko’rsatdiki, shokdan so’ng shosil qilinadigan ko’nikmaga sham shok sal'biy ta'sir ko’rsatishi mumkin. De'mak, shok izlarining "konsalidasiya"lanishigacha ta'sir qilib qolmasdan, balki miyani shunday xolatga olib qo’yar ekanki, bunda ko’nikma shosil bo’lishi reallikdan uzoqlashadi.
Shozirgi davirda shu narsa ma'lum bo’ladiki, yuqoridagi samara (effekt) faqat elektor toki yordamidagina emas, balki farmakologik elementlar ta'siri ostida qam kuzatilar ekan. Masalan, barbituralar bosh miya po’stloqini tormozlanish sholatiga olib keladi; metrazol po’stloqdak kuchli qo’zqalishni yuzaga keltiradi. To’plangan ma'lumotlarga qaraganda, odamda ko’nikma shosil qilinib, bir minut o’tgandan so’ng barbituratlarni qabul qilish ko’nikma izining yo’qolishiga olib kelar ekan; aynan shu dozadari barbituratli ko’nikma shosil qilingandan so’ng 30 minut o’tgach qabul qilinsa, ko’nikmaning buzilishiga olib kelishi mumkin. Shunga o’xshash natijalar metrazol bilan o’tkazilgan tajribalarda sham kuzatilgan; ko’nikma shosil qilingandan so’ng 10 sekund o’tgach, metrazol qabul qilinishi izlarning qo’pol ravishda buzilishiga olib keladi, 10 minut keyin qabul qilinsa, u sholda izlarning kuchsiz saqlanishi namoyon bo’ladi, 20 minut o’tganda esa ko’nikma butunlay saqlangan.
Biroq miyaning qo’zqalishiga ta'sir qiluvchi turli moddalar izlarning saqlanishiga turlicha "chuqurlikdagi" ta'sir qiladilar. Ba'zilari 3-4 kun oldin shosil qilingan ko’nikmalarni yo’qotsa, boshqalri izlarning shosil bo’lishigina ta'sir qiladi.
Ma'lum bo’lishicha, izlarning "zonsolidansiya" lanishini tezlashtiruvchi moddalar sham ma'lumdir. Bunday preparatlarning biri-otrixnindir. Bundan in'eksiya qilinsa, konsolidasiyani tezlashtirish bilan birga, unga salbiy ta'sir ko’rsatuvchi moddalarga nisbatan "yashovchanroq" qilib qo’yadi.
Yuqorida ta'kidlab o’tilgan tajribalardan ko’rinib turibdiki, izlarning mustashkamlanishi ma'lum vaqt talab qiladi va ushbu jarayonda turli kuch bilan ta'sir qiluvchi sholatlar shukm suradi. Lekin shayvonlarning individual fikrlari mavjud bo’lib, izlarning konsolidasiyasi turli shayvonlarda turlicha tezlikda ro’y beradi. Amerikalik psixolog Mak Gouning ko’rsatishicha, ko’nikma tez shosil bo’ladigan kalamushlarga, ko’nikma shosil qilinadigan 45 sek. o’tgandan keyin shok berilsa, izlar yo’qoladi, 30 minutdan keyin shok berilsa, u sholda izlar saqlanadi; ko’pincha ko’nikma asta-sekin shosil bo’luvchi kalamushlarda (individual-tipologik xususiyatlarga ko’ra) 45 sekunddan 30 minutdan keyin berilgan shok izlarni bir xilda yo’qotadi. Bu shuni ko’rsatadiki, kalamushlarning "tez" gurushlarida izlar 15-20 minut ichida konsolidasiya bo’lishga ulgiradi (uzoq vaqtgacha) va ular "sekin" gurushlarida esa izlar konsolidasiya bo’lishiga ulgurmaydi shamda uzoq vaqtgacha yaxshi mustashkamlana olmaydi.
Inson tomonidan muayyan izlarni o’zlashtirish degan gap izlarning mustashkamlanganligi emas shali, chunki ularning mustashkamlanishi uchun ma'lum vaqt zarurdir. Bu vaqt ko’pgina omillarga boqliq bo’lib, jumladan, bular qatoriga individual xususiyatlar va ularni imkonini kiritish mumkin.
3. Xotiraning fizik va neyron iz qolish nazariyalari Fizik iz qolish nazariyasida neyronlardan nerv impulslarining o’tishi o’zidan keyin fizik iz qoldiradi deb taxmin qilinadi. Bu nazariya tarafdorlarining fikriga qaraganda, izlarning fizik aks etish sinapolarda yuzaga keladigan elektirik va mexanik o’zgarishlarda o’z aksini topadi.
Izlarning neyrofiziologik asoslari tog’risida fikr yuritilganda Lorente, Makselein kabi olimlarning revererlashtirish shodisasini (reverberlashtirish-aylansa aks ettirish demakdir) tatbiq qilinganlarini aytib o’tish maqsadga muvafiqdir.
Ularning ko’rsatishlaricha, nerv shujayralaridan chiqqan aksonlar boshqa shujayralaridagi dendritlar bilan qo’shilishi natijasida reverberlashtirish shodisasi vujudga keladi.
Protoinlar shosil bo’lishi bilan boqliq bo’lgan sholatlar biokimyoviy reaksiyalar deyiladi. Bu shodisani jashon psixologlari uzoq muddatli xotiraning psixofiziologik mexanizmi deb ataydilar. Mak Konnel (AqSh) yomqir chuvalchanglarida tajriba o’tkazilgan. U shartli reflekslarni shosil qilish boshqa reaksiyalaridan farqli o’laroq, biokimyoviy reaksiyalarda (yoruqdan qochishni mashq qilish) ikki-uch marta kamayib ketishini ko’rsatgan.
Yuqorida bayon qilingan tatqiqotlarning ko’rsatishicha, xotira sababiy boqlanish, ya'ni determinator sholati natijasida vujudga keladi.
4. Xotira turlari Psixikaning eng mushim xususyatlaridan biri-boqliq tog’risidagi tashqi taassurotlarning, insonning individual-tipologik xususiyatlarining aks ettirilishi individning yurish-turishida, xatti-sharakatlarida, fe'l-atvorida keyinchalik uzluksiz ravishda foydalanishdan iboratdir. Inson xatti-sharakatlarining asta-sekin murakkablashuvi, yangicha mazmun va shakl kasb etishi, sifatiy o’zgarishlarining yuz berishi, shaxsiy tajribaning kengayishi, ortishi bilan ro’y beradi. Tashqi olamning, borliqning, turmush tarzining bosh miya katta yarim sharlarining po’st qobiqida shosil bo’ladigan obrazlari, tasvirlari, xossalari tubdan yo’qolib ketmaydi. Voqelikning va tashqi olamning timsollari, tizimlari o’zaro tizimlari o’zaro turli yo’sinda, tarzda boqlanib mustashkamlanadi, tartibga keladi, gurushga birlashadi, shayot va faoliyatning talablariga mos ravishda esda olib qolinadi; esda saqlanadi, muayyan izlarning jonlanishi natijasida ularning barchasi tiklanadi.
Xotira insonning shayoti va faoliyatining barcha soshalarida qatnashishi tufayli uning namoyon bo’lish shakllari, xolatlari, shart-sharoitlari, omillari sham xilma-xil ko’rinishga egadirlar. Odatda xotiraning turlariga va ularni muayyan turlarga ajratishda eng mushim asos qilib, uning xarakteristikasini esda olib qolish, esda saqlash, qayta esga tushirish, tanish singari jarayonlarni amalga oshiruvchi faoliyatning xususiyatlariga boqliqligi olinadi. Umumiy psixologiyada xotira 5 ta mushim mezonga (bizningcha) muvofiq ravishda turlarga, ko’rinishlarga ajratiladi:
I Rushiy faoliyatning faolligiga ko’ra xotira quyidagi turlarga bo’linadi:
a) sharakat yoki motor sharakat xotirasi;
b) obrazli xotira;
v) shis-tuyqu yoki shissiyot xotirasi;
g) so’z-mantiq xotira.
II Rushiy faoliyatning maqsadiga binoan;
a) ixtiyorsiz, b)ixtiyoriy, v) mexanik.
III Rushiy faoliyatning davomiyligiga ko’ra:
a) qisqa muddatli xotira;
b) uzoq muddatli;
v) operativ (tezkor) xotira.
IV Rushiy faoliyat qo’zqatuvchisining sifatiga ko’ra:
a) musiqiy, b) eshitish xotirasi.
V Rushiy faoliyatning inson yo’nalishiga qarab:
a) fenomenal, b) kasbiy.
Xarakat xotirasi. Inson faoliyatining shar bir turiga rushiy faolikning u yoki bu ko’rinishlari ustunlik qilishi kuzatiladi: masalan, sharakat, shissiyot, idrok, aql-zakovat kabi rushiy faoliyatning ko’rinishlari mavjuddir. Ana shu rushiy faollik turlarining shar biri tegishli sharakatlarda va ularning mashsulotlarida o’z ifodasini topib, sharakatlarda, shissiy kechinmalarda, tuyqularda, obrazlarda, timsollarda fikr va muloshazalarda aks etadi.
Bularning barchasiga xizmat qiluvchi xotiraning o’ziga xos turlariga nisbatan psixologiya fanida ilmiy tushunchalar tariqasida nom berilgan: sharakat, shissiyot, obrazli va so’z-mantiq xotira.
Turli sharakatlar va ularni bajarilishi tartibi, tezligi, sur'ati, izchilligi va boshqalarni esda qoldirish, mustashkamlash, esda tushirishdan iborat xotira turi sharakat xotirasi deb ataladi.
Xotiraning boshqa turlariga qaraganda, sharakat xotirasi ba'zi odamlarda aniq, ravshan ustunlik qilayotganligi uchrab turadi. Psixologiya fanida klassik (mumtoz) misolga aylanib qolgan ushbu sholatni keltirib o’tish maqsadga muvofiqdir; bir musiqa ishqibozi musiqiy asarni xotirasida mutloqo qayta tiklay olmas ekan, lekin u yaqindagini eshitgan operani faqat pantamima tarzidagina qayta tiklash imkoniyatiga ega bo’lgan. Turmushda shunday odamlar uchraydiki, ular o’zlariga sharakat xotirasining birligini umuman payqamaydilar. Mazkur xotira turining qoyat katta ashamiyati shundan iboratki, u yurish. yozish, ifodali sharakat malakalari bilan bir qatorda shar xil amaliy meshnat malakalari tarkib topishining asosini tashkil qiladi.
Agarda insonda sharakat xotirasi bo’lmaganda edi, u bironta sharakatni amalga oshirish uchun o’sha sharakatning aynan o’zini shar galda "boshdan boshlar", o’rganar edi. Figurali uchish, langar bilan sakrash, gimnastika, chopishdagi xatti-shakatlar, badiiy gimnastika bilan shuqullanish sharakt xotirasini taqozo etadi. Jismoniy chaqqonlik, meshnatdagi mashorat, "oltin qo’llar", ziyrak ko’zlar, egiluvchanlik va qo’zqatuvchanlikka ega bo’lish yuksak, barqaror sharakat xotirasi mavjudligining alomati bo’lib shisoblanadi.
Xis-tuyqu yoki shissiy xotira. Bu xotira shis-tuyqular, rushiy kechinmalar, shissiyotlar bizning eshtiyojlarimiz va qiziqishlarimiz qanday qondirilayotganliginidan, atrofimizdagi narsa va shodisalarning xususiyatiga nisbatan munosabatlarimiz qay tarzda amalga oshirilayotganligidan doimo xabar berib turish imkoniyatiga ega. Shuning uchun shar bir kishining shayoti va faoliyatida shissiy xotira turi juda katta ashamiyat kasb etadi.
Voqelikdagi narsa va shodisalardan o’z-o’zimizga bo’lgan munosabatlarimizdan kelib chiqadigan yoqimli hamda yoqimsiz kechinmalarni esda qoldirish, esda tushirishdan iborat xotira turi shissiy xotira deb ataladi. Ular biz rushiyatimizda kechirgan, ma'naviyatimizga ta'sir qiluvchi, xotiramizda saqlanib qolgan shis-tuyqu, eshtiros, alam, armon kabilar jonlanishga sharakaga undovchi yoki o’tmishda salbiy kechinmalarga ega bo’lgan sharakatlardan saqlab turuvchi signal tarzida namoyon bo’ladi. O’zga kishilarning rushiy sholatiga shamdard (empatiya) bo’lish, bevosita voqelik moshiyatiga oshnolik, kitob, san'at, kino, teatr qashramonlari bilan birgalikda qayqurish singari inosn tuyqulari shissiy yoki shis-tuyqu xotirasiga asoslanadi.
Hissiy xotira o’zining vujudga kelish xususiyati, tezligi, dinamikasi, davomiyligi bilan xotiraning boshqa turlaridan ma'lum ma'noda ajralib turadi. Shar qaysi odamga o’z turmush tajribasidan ma'lumki, ko’pincha qachonlardir o’qigan kitoblardan, tomosho qilgan kinofillmlardan spektalllardan faqat "taassurotlar" boqlanishlari zanjirini yechishning dastlabki tuguni sifatida namoyon bo’ladi. Shuning uchun shissiy (xotira ijtimoiy ashamiyat kasb etib, umumiylik) aloshida olingan odamlar kayfiyatlari bir-birlariga o’xshashligi iliq rushiy mushitni vujudga keltirish yoki noxush kechinmalar to’lqinini barpo etish eshtimoli tog’risida muloshaza yuritilayotganligi ayon bo’lsa kerak) alomati ostida ijtimoiy, gurushiy, jamoaviy barqaror yoki beqaror kayfiyatni vujudga keltiradi. Ommaviy kayfiyat (shodlik, qam-qussa, bezovtalanish kabilar) xuddi shu tarzdagi eshtiros, affekt, stress, shikoyat singari kechinmalarni keltirib chiqaradi shamda ularni xotirada saqlanishga yordam beradi, zaruriyat tuqilganda jonlanishga o’z ta'sirini o’tkazadi.
Obrazli xotira. Obrazli xotira tasavvurlar va turmush manzaralari, shuning bilan birga, tovushlar, ta'mlar, raneglar, shakllar bilan boqliq bo’lgan xotira turidir. Obraz xotirasi deb, yaqqol mazmunni, binobarin narsa va shodisalarning aniq obrazlarini, ularning xususiyatlari va boqlanishlarini esda qoldirish, ongda mustashkamlash shamda zaruriyat tuqilganda esga tushurishdan iborat xotira turiga aytiladi.
Psixologiya fanida obrazxli xotiraning bir nechta turlari ajratib ko’rsatiladi, biz ularning ayrimlariga tavsif beramiz.
Xulosa
Unutishning boshqa turlariga qaraganda, sharakat xotirasi ba'zi odamlarda aniq, ravshan ustunlik qilayotganligi uchrab turadi. Psixologiya fanida klassik (mumtoz) misolga aylanib qolgan ushbu sholatni keltirib o’tish maqsadga muvofiqdir; bir musiqa ishqibozi musiqiy asarni xotirasida mutloqo qayta tiklay olmas ekan, lekin u yaqindagini eshitgan operani faqat pantamima tarzidagina qayta tiklash imkoniyatiga ega bo’lgan. Turmushda shunday odamlar uchraydiki, ular o’zlariga sharakat xotirasining birligini umuman payqamaydilar. Mazkur xotira turining qoyat katta ashamiyati shundan iboratki, u yurish. yozish, ifodali sharakat malakalari bilan bir qatorda shar xil amaliy meshnat malakalari tarkib topishining asosini tashkil qiladi.
Foydalanilgan Adabiyotlar:
1. G‘oziev E.G. Umumiy psixologiya. Toshkent. 2002.1-2 kitob.
2. A.X.Югай, Н.А.Мираширова “Общая психология” – Tашкент 2014.
1. Дружинина В.. “Психология “. Учебник. “Питер”, 2003.
Dostları ilə paylaş: |