HADISSHUNOSLAR SULTONI – IMOM AL-BUXORIY
Mamasidiqov F. M.-NamDU Tarix yoʻnalishi talabasi
Resume:
This article provides information about Imam al-Bukhari and his work Al-Jame
'as-Sahih, which was a great success in the science of hadith in the ninth century and was awarded
the title of "Amir al-Mu'minin" in the Muslim world.
Hadis
1
ilmida sahih
2
yoʻnalishning asoschisi, yetuk
va mashhur muhaddis Imom al-
Buxoriy musulmon dunyosida “Amir ul moʻminin”, “Imom al muhaddisiy” deya ta’riflangan
istedodli, ziyrak olim, ustozlari va doʻstlari orasida ilmi orqali xurmat qozangan oʻtkir zehin sohibi
hisoblangan.
Imom al-Buxoriyning asl ismi Muhammad, kunyasi Abu Abdulloh, laqabi ba’zan imom
al-Muhaddasiy (muhaddislarning imomi, peshvosi), ba’zan amir ul-moʻminiyn fi-l-hadis (hadis
ilmining amiri, sultoni) va nabasi Muhammad ibn Ismoil ibn Ibrohim ibn al-Mugʻiyra ibn
Bardazbeh ibn Bazazbehdir.
Imom al-Buxoriy ilm-fan va madaniyat ravnaqida azaldan mashhur boʻlgan Buxoro
shahrida tavallud topgan. Mana shu muhtasham shahar – Buxoroi sharifda 194-xijriy sana, shavval
oyining 13-kunida saloyu-ul-jum’adan keyin (810-millodiy sana 21-iyul) jami muhaddislarning
imomi, Paygʻambar (s.a.v)ning muborak hadislariga
durdonasimon sayqal berib, ularni abadul
abad barxayot qilgan zot imom al-Buxoriy dunyoga kelgan
3
.
Imom al-Buxoriy 10 yoshidan boshlab hadislarni oʻrgana boshlaydi. 11 yoshidan esa ba’zi
ustozlarining xatolarini topa boshladi. Abu Ja’far Muhammad ibn Abu Xotamal-Varroq shunday
deb yozadi: “Al-Buxoriyning “Hadislarni yod olish ilhomi menga boshlangʻich maktabda
oʻqiyotganimda kelgan edi”, – deganini eshitganimda, “Oʻshanda necha yoshda edingiz?” – deb
soʻradim. U “10 yoshda, balki undan ham kichik edim”, – deb javob bergandi”
4
.
Bu misoldan
koʻrinib turibdiki, Imom al-Buxoriy juda yoshligidan boshlab hadislarni yod olib, bu mashgʻulotga
alohida zavq-shavq va qiziqish bilan qaragan.
Al-Buxoriy hadis ilmini dastlab Buxoroda oʻrganishga kirishdi. Bu shaharda
yashagan muhaddislar Muhammad ibn Sallom al-Poykandiy (777-839) va Abdulloh
ibn Muhammad al-Masnadiy al-Ju’fiy (843-yili vafot etgan) dan hadis ilmini
oʻrganib, koʻp hadislarni yod oldi
5
.
Manbalarda yozilishicha, al-Buxoriy balogʻat yoshiga kirguncha oʻz davrining
barcha mashhur kitoblarini toʻliq oʻrganib chiqqan, 16 yoshida akasi Ahmad va
onasi bilan xaj safariga yoʻl olgan. U Balx, Basra, Kufa, Bogʻdod, Xums, Damashq,
Qohira, Makka va Madina kabi yirik shaharlarda
mashhur olimlardan islom
ta`limotini, koʻproq hadis ilmini oʻrgandi.
Al-Buxoriy musofirlik hayotining koʻp qismini Makka va Madina shaharlarida
oʻtkazdi. Bu yerda ilm olish bilan bir vaqtda oʻzining asarlari uchun ma`lumot
toʻplay boshladi. Suriyalik olim Jamoliddin al-Damashqiy oʻzining “Al-Buxoriy
hayoti” asarida allomaning: “Oʻn sakkizga kirganimda “Saxobalar va tobeinlarning
muammolari”ni keyinroq esa “Katta tarix”ni yozdim. Oʻsha vaqtda Madinai
Munavvarada Paygʻambar alayhissalom qabrlariga yaqin joyda yashardim. Asosan
oydin tunlarda yozuv bilan mashgʻul boʻlardim. Tarixda men bilmagan nom juda
1
Hadis - arab tilida “xabar, xikoya” ma`nosini anglatadi. Bu so’zga sinonim tarzida “Sunnat” so’zini ham qo’llaydilar
va u arabchada “yo’l, odat, xabar” ma’nolarini bildiradi.
2
Sahih – ishonarli hadislar.
3
Uvatov U. O’zbekiston- Buyuk allomalar yurti. – Toshkent: Ma’naviyat-Movaraunnahr, 2010. – B. 8.
4
Уватов У. Ҳадис илмининг султони. – Т.: Имом Бухорий халқаро маркази, 2009. – Б. 9.
5
Уватов У. Ҳадис илмининг султони. – Т.: Имом Бухорий халқаро маркази, 2009. – Б. 25-26.
kam edi. Lekin kitob uzayib ketishini istamadim...”, degan soʻzlarini keltiradi. Bu
ma`lumot al-Buxoriyning ilm-fan yoʻlidagi katta gʻayrat va shijoatidan darak beradi.
Al-Buxoriy
qaysi shaharga bormasin, asosiy maqsadi ilm oʻrganish boʻlib,
oʻsha yerdagi shayxlar, olimu fozillar xuzurida turgan. Masalan, al-Buxoriy arab
xalifaligi poytaxti Bogʻdodga sakkiz marotaba borgan va har safar fiqhshunos olim
Imom Ahmad ibn Xanbal xuzurida mehmon boʻlib, hadis ilmidan saboq olgan.
Imom
al-Buxoriy “Men hadislarni 1080 ta muhaddisdan yozib oldim” – deb xotirlaydi oʻz asarlarining
birida.
Oradan yillar oʻtib, u oʻz yurti Buxoroga qaytgan. Buxoro xalqi ham buyuk muhaddisni
mamnun kutib olgan. Bu yerda al-Buxoriy talabalarga hadis ilmidan dars bergan.
Buyuk muhaddisning soʻnggi kunlari xaqida Abu Toxirxoʻja
Samarqandiy
oʻzining “Samariya” asarida shunday yozadi: “…..u Xartangga (xozirga Poyariq
tumani) kelib turdi. Shu yerda Haq rahmatiga vosil boʻldi... Imom Muhammad 256-
yilda (milodiy 869-yil) Ramazon hayitining kechasi xufton namozidan keyin vafot
etdi”
6
.
Mustaqillik sharofati bilan Imom Buxoriyga yuksak ehtirom sifatida Samarqandning
Chelak tumani Xartang qishlogʻida Imom al-Buxoriy yodgorligi majmui barpo etiladi.
Ushbu
yodgorlik Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1997-yil 29-apreldagi “Imom al-
Buxoriy tavalludining hijriy-qamariy taqvim boʻyicha 1225-yilligini nishonlash toʻgʻrisida”gi
Qaroriga muvofiq allomaning maqbarasi oʻrnida barpo etildi. Majmua 1998-yida ochilgan.
Yodgorlik majmui avvalo ziyoratgoh, qadamjo, soʻng kundalik, juma, hayit namozlari oʻqiladigan
joy vazifasini oʻtaydi. Umumiy maydoni 10 ga ni tashkil etadi. Majmuada maqbara, mamuriy bino,
masjid, kutubxona, ilmiy xodimlar xonasi va boshqa yordachi honalar mavjud. Masjid va
peshayvonida 1500 gacha kishi namoz oʻqishi mumkin. Masjid ichidagi mehrobning oʻng
tomoniga Oʻzbekiston Respublikasi Birinchi Prezidenti Islom Karimovga
Saudiya Arabistoni
podshohi Faxd ibn Abdul Aziz tuxfa qilgan kisva – kabapush parchasi osib qoʻyilgan
7
.
Shuningdek, Buxoriyning boy merosini chuqur oʻrganish va keng targʻib qilish maqsadida
1998-yil 4-noyabrda Imom Buxoriy xalqaro markazi tashkil etildi.
Imom al-Buxoriy avlodlarga qimmatli va boy ilmiy meros qoldirgan boʻlib, u yozgan
asarlarning soni 20 dan ortiqdir. Musulmonlar diniy idorasi kutubxonasida allomaning “Al-Jom`
as-Sahih” (“Ishonchli toʻplam”), “At-Tarix al-Kabir” (“Katta tarix”), “At-Tarix as-Sagʻir”
(“Kichik tarix”), “Al