ijtimoiy xulq-atvoryoki ijtimoiy xulq-atvor - bu
shaxsning butun jamiyatga yoki bir xil tur vakillariga
yo'naltirilgan harakatlar majmui. Ularning kelib chiqishi
to'g'risida turli xil nazariyalar mavjud, ammo
tadqiqotchilar odatda ularning genetik va ijtimoiy tarkibiy
qismlariga ega ekanliklariga qo'shilishadi.
Ijtimoiy xatti-harakatlar deyarli tsivilizatsiya
boshlangandan beri qiziqish va dolzarblik mavzusi bo'lib
kelgan. Aristotel singari mutafakkirlar ijtimoiy xulq-
atvorni tushunish va takomillashtirish hamjihatlikda
yashash imkoniyatiga ega bo'lishiga ishongan. Shu
sababli, birinchi faylasuflar axloq va siyosat kabi
jihatlarni aks ettirdilar, bu odamlar xulq-atvori va
birgalikda yashashini yaxshilashga bag'ishlangan
fanlardan boshqa narsa emas edi.
Boshqa tomondan, ijtimoiy xatti-harakatlarni o'rganish
uchun ular paydo bo'lgan madaniyatning me'yorlari va
qadriyatlari bilan bog'liq holda buni qilish kerak deb
hisoblashadi. Shunday qilib, ijtimoiy xatti-harakatlar
kontekstga qarab mos yoki noo'rin deb hisoblanadi, bu
borada deyarli biron bir universal qonunlar mavjud emas.
Ijtimoiy xulq-atvor nazariyasi
Tarix davomida ijtimoiy xulq-atvorning mohiyati va
uning xususiyatlari to'g'risida turli xil nazariyalar ishlab
chiqilgan. Bu erda biz eng muhimlarini ko'rib chiqamiz.
- Ijtimoiy ta'sir
Ijtimoiy ta'sir nazariyasi biz jamiyatda yashaganda, biz
boshqa odamlarning xatti-harakatlariga ta'sir qilishimiz
muqarrar va ular buni biznikiga ta'sir qilishi haqidagi
g'oyani himoya qiladi. Ushbu ijtimoiy ta'sir turli xil
hodisalar, masalan, ishontirish, itoat etish, me'yorlarga
muvofiqlik va an'analarni hurmat qilish orqali yaratiladi.
Ijtimoiy ta'sir turli shakllarda paydo bo'lishi mumkin
bo'lsa-da, eng keng tarqalgan turlaridan ikkitasi axborot
va me'yoriy ta'sirdir. Birinchi holda, shaxs o'z xatti-
harakatlarini yoki fikrlash tarzini o'zgartiradi, chunki
boshqalarning bahslari uni ishontirgan. Aksincha,
ikkinchisida u faqat guruhning ma'qullashini yo'qotmaslik
uchun o'z harakatlarini o'zgartiradi.
- Klassik va operatsion konditsionerlik
Klassik konditsionerlik ijtimoiy ta'sirning asosiy
kuchlaridan biridir. Bizning xatti-harakatlarimiz juda
o'zgargan, chunki biz ongsiz ravishda bir-biriga bog'liq
bo'lmagan hodisalarni birlashtiramiz. Bu bizning
jamiyatdagi harakatlarimizni turli yo'llar bilan
o'zgartirishi mumkin.
Masalan, reklamalar, seriallar va filmlarga doimiy ta'sir
qilish bizni ba'zi elementlarni (masalan, jinsiy aloqa, pul
yoki ijtimoiy qabul qilish) farovonlik va baxt bilan
bog'lashga majbur qiladi. Bu bizni ijtimoiy xatti-
harakatlarimizni o'zgartirishga, ko'rgan narsalarimiz
asosida o'zimizni yaxshi his qilishimizga ishonadigan
natijalarga erishishga urinishimizga olib keladi.
Boshqa tomondan, operant konditsionerligi bizning
ijtimoiy xulq-atvorimizning shakllanishida ham asosiy rol
o'ynaydi. Tengdoshlarimizdan olgan yordam va jazolar
bizning xatti-harakatlarimiz va fikrlash tarzimizga katta
ta'sir ko'rsatadi.
Darhaqiqat, tasdiqlanishni yo'qotish yoki ijtimoiy rad
etish kabi jazolar odamlarning o'zgarishiga eng yaxshi
sabab bo'lgan ba'zi bir narsalar ekanligi isbotlangan.
Shunday qilib, boshqalar tomonidan rad etilmaslik uchun
biz xatti-harakatlarimizni o'zgartiramiz va biz
yashayotgan jamiyat me'yorlariga muvofiq harakat
qilamiz.
- ijtimoiy-madaniy ta'lim
Ijtimoiy xulq-atvor bilan shug'ullangan birinchi
psixologlardan biri Lev Vigotskiy edi. Ushbu muallif
bolalar va o'spirinlarning atrofdagi odamlar bilan o'zaro
ta'siri natijasida olib boriladigan ta'limni o'rganishga
e'tibor qaratdi.
Vygotskiyning fikriga ko'ra, bolalar deyarli "bo'sh varaq"
bo'lib tug'ilishadi, o'zlarining ijtimoiy me'yorlari va
axloqlari yo'q. Biroq, yillar davomida ularning boshqa
odamlar bilan o'zaro munosabatlari va boshqa shaxslarni
kuzatish ularni o'zlari yashayotgan madaniyat me'yorlarini
o'zlashtirishlariga olib keladi.
- Vicarious learning
Vicarious learning - bu odamda boshqasini kuzatganda
xatti-harakatlar yoki fikr o'zgarishi sodir bo'lganda sodir
bo'ladigan jarayon. Bu odatda modelning xatti-
harakatlariga taqlid qilish orqali sodir bo'ladi, lekin bu
shaxs boshqa odamning harakatlarining oqibatlarini
kuzatganda ham paydo bo'lishi mumkin.
Vicarious learning biz olib boradigan ko'plab ijtimoiy
xatti-harakatlarni tushuntirib berishi mumkin. Bu ota-
onalar, qarindoshlar, o'qituvchilar yoki ma'lumotnoma
sifatida bizning asosiy modellarimizning harakatlarini
kuzatishda paydo bo'lgan bo'lar edi.
Ijtimoiy xulq-atvor turlari
Yuqorida aytib o'tganimizdek, xulq-atvor yoki ijtimoiy
xulq tushunchasi tarix davomida ko'plab mutafakkirlar
uchun katta ahamiyatga ega bo'lgan. Shu sababli, mavjud
bo'lgan ijtimoiy xulq-atvorning barcha turlarini tasniflash
uchun juda ko'p turli xil tasniflar mavjud.
Eng yaxshi ma'lum bo'lgan tasniflardan biri bu xatti-
harakatlarni ular paydo bo'lgan jamiyat me'yorlari bilan
munosabatlariga qarab ajratishdir. Keyinchalik biz ushbu
tasnifni batafsil ko'rib chiqamiz.
- Ijtimoiy yoki ijobiy xatti-harakatlar
Ijobiy yoki ijtimoiy xulq-atvor - bu ular paydo bo'lgan
madaniyat doirasida mavjud bo'lgan birgalikdagi yashash
me'yorlarini ma'qullaydi. Ijobiy xulq-atvorning misollari
jamoat transportida keksa odamlarga o'z joyingizni berish
yoki yo'lni kesib o'tishdan oldin ikki tomonga qarash
bo'lishi mumkin.
- Ijtimoiy xatti-harakatlar
Ijtimoiy xatti-harakatlar boshqa shaxslar bilan aloqa
qilishdan qochadigan va o'z madaniyati me'yorlariga rioya
qilmaydigan, lekin boshqalarning hayotiga hech qanday
aralashmaydigan odamlarga xos bo'ladi. Odatda, bu shaxs
izolyatsiya
qilingan
va
ijtimoiy
uchrashuvlarda
qatnashishdan qochadigan holatlarda yuzaga keladi.
Masalan, mamlakatda ajratilgan uyda yashashga va o'z
ovqatini o'stirishga qaror qilgan kishi, asosan, ijtimoiy
munosabatlar bilan shug'ullanadi.
- Parasotsial yoki deviant xatti-harakatlar
Parazotsial xatti-harakatlar ma'lum bir madaniyatda
mavjud bo'lgan qadriyatlarni va urf-odatlarni rad etadigan,
ammo uning qolgan a'zolariga zarar etkazmaydigan xatti-
harakatlar bo'lishi mumkin. Ushbu xatti-harakatlar ularni
amalga oshiradigan odamlarga nisbatan rad etish yoki
noqulaylik kabi reaktsiyalarni keltirib chiqaradi.
Masalan, juda an'anaviy jamiyatda gomoseksualizm
parazotsial xatti-harakatlarning bir turi bo'ladi.
- Antisotsial yoki haqoratli xatti-harakatlar
Xulq-atvorning so'nggi turi, u paydo bo'lgan jamiyatning
qadriyatlari va an'analariga bevosita hujum qiladigan
bo'ladi. Ushbu turdagi xatti-harakatlar jamiyatning qolgan
aholisi farovonligiga zid bo'lib, ular uchun juda
qattiqqo'llik bilan jazolanishi mumkin edi.
Odatda, aksariyat jinoyatlar asotsial xatti-harakatlarning
namunalari hisoblanadi. Boshqa odamni o'g'irlash yoki
unga tajovuz qilish eng rivojlangan jamiyatlarning urf-
odatlari va qadriyatlariga ziddir, shuning uchun bu xatti-
harakatlar qat'iyan rad etilishi kerak edi.
Ijtimoiy xulq-atvor normalari
Ijtimoiy
xulq-atvorni
tushunishning
eng
muhim
jihatlaridan biri bu uni boshqaradigan me'yorlarni turli xil
sharoitlarda tushunishdir. Har bir madaniyat bir qator
universal normalarga ega va boshqalar faqat ma'lum bir
muhit uchun amal qiladi. Quyida ushbu tushunchaga
oydinlik kiritish uchun bir nechta misollarni ko'rib
chiqamiz.
Uydagi ijtimoiy normalar
Ko'pgina oilalar o'z a'zolarining xatti-harakatlarini tartibga
soladigan bir qator aniq va aniq me'yorlar bilan
boshqariladi. Garchi ayrim holatlarda har xil bo'lishi
mumkin bo'lsa-da, ularning ko'plari bir xil madaniyat
doirasida universaldir.
Masalan, Sharqiy jamiyatlarda bolalar ota-onalariga katta
hurmat bilan qaraydilar va odatda oqsoqollarning fikrlarini
o'zlarining fikrlaridan ustun qo'yadilar. Bu g'arbiy dunyoda
bunday intensivlik bilan sodir bo'lmaydigan narsa.
Ishdagi ijtimoiy normalar
Ish muhiti ko'proq ijtimoiy me'yorlar mavjud bo'lgan
sozlamalardan
biridir.
Ishbilarmonlik
dunyosida
atrofimizdagi odamlarning roziligini olish uchun kutilgan
ko'plab talablar mavjud.
Masalan, aksariyat ish muhitida juda aniq ierarxiya mavjud
bo'lib, unda pastroq bo'lgan shaxslar o'zlarining rahbarlari
fikri, g'oyalari va buyruqlariga rioya qilishlari kerak.
Bundan tashqari, odatda kiyim-kechak yoki ishlash, dam
olish yoki ovqatlanish uchun zarur bo'lgan vaqt kabi
jihatlarni tartibga soluvchi juda qat'iy axloq qoidalari
mavjud.
Jamoat joylari
Jamoat joylarida maqbul deb hisoblangan xatti-harakatlar
madaniyatlar o'rtasida juda farq qiladi. Masalan, Ispaniya
yoki Kolumbiya kabi mamlakatlarda jamoat joylarida
mehr ko'rsatish umuman normal holat; Ammo Sharqiy
Evropa yoki Osiyo singari boshqa joylarda jamoat
joylarida o'pishgan ikki odam kabi keng tarqalgan narsa
janjal uchun sabab deb hisoblanadi.
Xuddi shu narsa jamoat joylarida ijtimoiy xulq-atvorning
boshqa ko'plab jihatlariga ham tegishli. Shunday qilib, har
bir mamlakat va madaniyat boshqa odamlar oldida nima
qilish kerakligi to'g'risida turli xil qoidalarga ega.
Odamlarda ijtimoiy xulq-atvorga misollar
Ko'pgina xatti-harakatlarimiz biz o'zimiz topadigan
jamiyatni boshqaradigan me'yorlar bilan to'liq belgilanadi.
Ba'zi keng tarqalgan misollar quyidagicha:
- Agar biz ularga qarshi chiqsak, ularning roziligini
yo'qotmaslik uchun do'stlarimiz guruhining fikrlarini qabul
qiling.
- Bizga yoqmaydigan ishni tark etishdan saqlaning, chunki
bu bizga boshqalarning ko'z o'ngida katta maqom beradi.
- Kariyerani o'rganing, chunki ular bizga shunday qilishni
buyurgan.
- keksalarni hurmat qiling va imkoni bor vaziyatlarda
ularga yordam bering.
- Koronavirus pandemiyasidan so'ng, odamlarning
orasidagi masofani 1-2 metrgacha ushlab turish kerak.
Dostları ilə paylaş: |