Quest Atlantis’in sosyal sorumluluk ilkesini de göz önünde tutarak, 3 boyutlu oyun ortamında etkili ve etkileşimli öğrenmenin sağlanabileceğini düşündüğümüz ilkyardım konusunu tercih ettik.
Uygulamanın Amacı
Öğrencilerin İlkyardım konusunu 3 boyutlu (3D) sanal bir ortamda öğrenmelerini sağlamak.
Öğrencilerin ilkyardımın önemini ve temel ilkelerini öğrenmelerini sağlamak.
Müfredatta ilkyardım konusu lise 1 Sağlık Bilgisi dersi kapsamında yer aldığı için hedef kitlemiz lise 1 düzeyindeki öğrenciler olarak belirlenmiştir.
Kullanılan Öğretim Yöntemleri
Yapılandırmacı anlayış temelinde, kullandığımız ortamın özellikleri de göz önüne alınarak;
İşbirliğine dayalı,
Problem tabanlı
öğretim yöntemleri tercih edilmiştir.
İçeriğin Araştırılması
İlk olarak müfredatta lise 1 Sağlık Bilgisi dersinde geçen ilkyardım konusu incelendi.
Zamanın kısıtlı olması nedeniyle konu daraltıldı.
İçerikle ilgili internet ve kitaplardan tarama yapıldı.
Konu alanı uzmanı olarak Hacettepe sağlık merkezinden bir doktor ile görüşüldü.
Konu ve Alt Konu Başlıkları
Senaryo Şablonları
Öncelikle genel çerçevenin nasıl olacağına karar vermek için toplanıldı ve bir tartışma ortamı içinde karşılıklı fikir alışverişinde bulunarak kağıt üzerinde senaryo şablonları ortaya çıkarıldı.
Daha sonra bu şablonlar bilgisayara aktarıldı.
Süreç içerisinde şablonlarda basit değişiklikler yapıldı.
Senaryo Şablonları
İlkyardım dünyasının başlangıç noktasında ilkyardım öneminden bahseden ve öğrencileri dünya içerisindeki görevlerinden haberdar eden konsey üyeleri ve konsey binası bulunmaktadır.
Konu ve alt konu başlıklarına ilişkin senaryoların anlatıldığı okul, ev, sürücü kursu, sinema ve hastane ile birlikte ilkyardımla ilgili bilgilere ulaşabileceği kütüphane, bilgisayar laboratuarı ve park dünyanın diğer bileşenlerini oluşturmaktadır.
Senaryo Şablonları
Senaryo dahilinde öğrencilerden istenen;
konseyden aldığı yönlendirmeler doğrultusunda dünya içerisinde ilk yardımla ilgili bilgileri toplaması ve
görevleri yerine getirmesidir.
Görevleri tamamlayan öğrencilerin konsey tarafından ödüllendirilmesi düşünülmüş fakat kısıtlı zamandan dolayı bu fikir bir başka ders saatine ertelenmiştir.
Proje Geliştirme Aşaması
Tasarım şablonları oluşturulduktan sonra projenin geliştirme aşamasına geçilmiştir.
Geliştirme aşamasında, senaryo şablonu doğrultusunda oluşturulması düşünülen 2D ve 3D nesneler bilgisayar ortamında oluşturulmaya başlanmıştır.
3D Ortamın Geliştirilmesi
3D ortamın geliştirilirken Quest Atlantis programı içerisinde yer alan nesnelerden yararlanılmıştır.
Ayrıca, internette yer alan diğer 3D nesnelerinden de yararlanılmıştır.
3D ortamın geliştirilmesi yaklaşık 2 ay sürmüştür.
Karşılaştırma yapılan 18 öğrencinin 11 tanesinde belirgin şekilde artış mevcuttur. Üç öğrencinin motivasyonunda ise azalma vardır.
Karşılaştırılan 24 maddenin 13 tanesi için motivasyonun arttığı söylenebilir. 6 madde için motivasyon değerleri düşüş göstermektedir.
Sonuçlar
Birkaç ufak eksik olsa da sürecin başında tasarlanan dünya geliştirilmiştir.
Süreç içinde yapmaktan vazgeçmek zorunda kaldığımız bazı şeylerin, (mesela ilkyardım çantasında bulunması gerekenlerin bir çantaya toplanması gibi), senaryoyu bir parça zayıflattığı düşünülebilir.
Değerlendirme
Etkili bir çalışma için uygulama ortamının daha önceden ayrıntılı bir biçimde analiz edilmesi gerekmektedir.
Uygulama ortamının koşulları çok önemlidir.
Bilgisayar sayısı
İnternet altyapısı
Yönetimin ve öğretmenlerin bakış açısı
Oyun ve yarışma ortamı öğrencileri derse karşı güdülemektedir.
Değerlendirme
Bilgisayar, 3D, ses, görüntü öğrencilerin derse olan ilgisini artırmaktadır.
Öğrenciler birlikte çalışmaktan hoşlanmaktadırlar.
Uygulamada öğretmenin yaptırım gücü önemlidir. O nedenle öğretmenle işbirliği yapılmalıdır.
3D ortamı gerçek yaşam etkinliklerini sunmada etkilidir.