ma ruza
Ovozli va harakatli tasvirlarni elektron darsliklarga
o‘rnatish Multimediali elektron darslik yaratish
bosqichlari
Reja:
1. Multimediyali elektron darslik loyihasini ishlab chiqish.
2. Flash dasturida Multimediyali elektron darslik qobig‘ini yaratish.
3. Multimediyali elektron darslik qobig‘iga ma’lumotlarni kiritish.
Tayanch so‘z va iboralar: Elektron darslik,
multimediyali elektron darslik, yaratish
bosqichlari,
dasturlar, turlari, vazifalar, o‘quv qo‘llanmalar, ta‘lim oluvchi, fan, o‘zlashtirish
darajasi, test, ta’lim berish, an’anaviy usullar, innovatsion texnologiyalar, o‘quv materiallari,
harakat, internet, zamonaviy dasturlar, kompyuter, Elektron axborot-ta’lim resursi.
Hozirgi kunda ko'plab kompaniyalar va firmalar turli xil kompyuter texnologiyalaridan
seminarlar, biznes uchrashuvlari, treninglar va boshqa tadbirlarni o'tkazish uchun foydalanadilar.
Ma'lumotlar yanada boy bo'lishi uchun esda qolarli va vizual, multimedia texnologiyalaridan
ko'proq foydalaniladi. Bular ikkalasi ham apparat, multimediya va dastur paketlari bo'lib, ular matn,
grafika va ovoz kabi har xil ma'lumotlarga ishlov bera oladilar. Multimediyaning turli xil
tushunchalari mavjud:
•
Multimedia - axborotni qayta ishlash vositalarini ishlab chiqish, ishlatish va ulardan foydalanish
tartibini tavsiflovchi texnologiya ;
•
Multimedia - kompyuterning qo'shimcha uskunalari (kompyuterda CD-Rom diskining mavjudligi -
CD, audio va video kartalarni o'qish uchun moslama, audio-video ma'lumotlarini, joystikni va
boshqa maxsus qurilmalarni ko'paytirish mumkin) ;
•
Multimedia - axborotni taqdim etishning bir nechta vositalarini bitta tizimga birlashtirish.
Odatda, multimediya deganda matn, tovush, grafika, animatsiya, video tasvirlar va fazoviy
modellashtirish kabi axborot taqdim etish vositalarining kompyuter tizimiga qo'shilishi tushuniladi.
Bunday vositalarning kombinatsiyasi axborotni idrok etishning sifat jihatdan yangi darajasini
ta'minlaydi: odam shunchaki passiv fikr yuritmaydi, balki sodir bo'layotgan narsalarda faol ishtirok
etadi. Multimedia vositalaridan foydalanadigan dasturlar multimodaldir, ya'ni ular bir vaqtning
o'zida bir nechta hislarga ta'sir qiladi va shuning uchun tinglovchilarda katta qiziqish va e'tiborni
uyg'otadi. .
Rangli multimediya ilovasi, unda rasmlar, jadvallar va diagrammalar mavjudligi animatsiya
elementlari va tovushlari bilan birgalikda o'rganilayotgan materialni idrok etishni osonlashtiradi,
tushunish va yodlashga yordam beradi, ob'ektlar, hodisalar, vaziyatlar to'g'risida yanada aniqroq va
sig'imli fikr beradi, o'quvchilarning bilim faolligini rag'batlantiradi.
Yuqori sifatli multimedia dasturlarini ishlab chiqishga yo'naltirilgan turli xil texnologik
usullar mavjud. Ushbu dasturlarni yaratishda va ishlatishda bir nechta asosiy texnologik
ko'rsatmalar mavjud.
Multimedia dasturini yaratish uchun asos sifatida material tarkibiy qismidan foydalanish
mumkin, bu materialni elementlarga ajratish va ierarxiyada vizualizatsiya qilish asosida tuzilish
usuli hisoblanadi.
Multimedia dasturini loyihalashtirishning dastlabki bosqichida material tarkibidagi model:
•
materialning mazmunini aniq belgilash;
•
tarkibni vizual va ko'rinadigan shaklda taqdim etish;
•
multimedia dasturining tarkibiy tarkibini aniqlang.
2
Psixologiya yutuqlarini inobatga olgan holda, kompyuter ekranidagi ma'lumotlarni vizual ravishda
namoyish etish usulini ishlab chiqishda hisobga olinishi kerak bo'lgan bir qator umumiy tavsiyalarni
ishlab chiqishga imkon beradi:
•
ekrandagi ma'lumotlar tuzilgan bo'lishi kerak;
•
vizual ma'lumotlar vaqti-vaqti bilan audio ma'lumotlarga o'zgarishi kerak;
•
rangning yorqinligi va / yoki tovush balandligi vaqti-vaqti bilan o'zgarib turishi kerak;
•
taqdim etilgan materialning mazmuni juda oddiy yoki juda murakkab bo'lmasligi kerak.
Ekrandagi ramka formatini ishlab chiqishda va uni yaratishda, vizual maydonning tashkil
etilishini belgilaydigan ob'ektlar o'rtasida ma'no va munosabatlar mavjudligini hisobga olish tavsiya
etiladi. Ob'yektlarni tuzish tavsiya etiladi:
•
bir-biriga yaqin, chunki ob'ektlar vizual sohada bir-biriga yaqinroq (barcha narsalar tengdir), ularni
yaxlit, yaxlit tasvirlarga bo'lish ehtimoli ko'proq;
•
Jarayonlarning o'xshashligi bo'yicha, chunki rasmlarning o'xshashligi va yaxlitligi qanchalik ko'p
bo'lsa, ularni tartibga solish ehtimoli ko'proq;
•
davom etish xususiyatlarini inobatga olgan holda, vizual sohada ko'proq elementlar muntazam
ketma-ketlikni davom ettirishga to'g'ri keladigan joylarda (ular tanish konturlarning qismlari sifatida
ishlaydi), ularni yaxlit birlashtirilgan rasmlarga tashkil qilish ehtimoli ko'proq;
•
ob'ektlarning shaklini, harflar va raqamlarning o'lchamlarini, ranglarning to'yinganligini, matnning
joylashishini va boshqalarni tanlashda mavzu va fonni ta'kidlashning o'ziga xos xususiyatlarini
hisobga olgan holda;
•
vizual ma'lumotni tafsilotlar, yorqin va qarama-qarshi ranglar bilan ortiqcha yuklamasdan;
•
Rangi, osti chizig'i, shrift o'lchami va uslubi bilan eslab qolishga mo'ljallangan ta'kidlash
materiallari.
Multimedia dasturini ishlab chiqishda, turli xil ranglarda va turli xil fonlarda tasvirlangan
narsalar odamlar tomonidan har xil qabul qilinishini yodda tutish kerak. Vizual axborotni tashkil
qilishda ob'ektlarning fonga nisbatan kontrasti muhim rol o'ynaydi. Kontrastning ikki turi mavjud:
oldinga va orqaga. To'g'ridan-to'g'ri farqli o'laroq, ob'ektlar va ularning tasvirlari fonga qaraganda
quyuqroq, aksincha, engilroq. Multimedia dasturlarida har ikkala tur odatda qoida sifatida
ishlatiladi, ikkalasi ham har xil freymlarda va birgalikda bitta rasmda. Aksariyat hollarda teskari
kontrast ustunlik qiladi.
Multimedia dasturlarini to'g'ridan-to'g'ri qarama-qarshi holda ishlatish afzalroqdir. Bunday
sharoitda yorqinlikning oshishi ko'rinishni yaxshilanishiga olib keladi, aksincha - yomonlashishga
olib keladi, ammo teskari kontrastda berilgan raqamlar, harflar va belgilar oldingisiga qaraganda
aniqroq va tezroq tan olinadi, hatto kichik o'lchamlarda ham. Rasm qismlarining nisbiy o'lchamlari
qanchalik katta bo'lsa va uning yorqinligi qanchalik baland bo'lsa, kontrast qanchalik past bo'lsa,
shunchalik yaxshi ko'rinishi kerak. Monitor ekranidan ma'lumotni qulay qabul qilish, ko'rish
sohasida yorqinlikni bir tekis taqsimlash bilan ta'minlanadi.
Kompyuter ekranidagi ma'lumotlarni o'rganishni optimallashtirish uchun multimedia
dasturlarini ishlab chiquvchilarga mantiqiy stressdan foydalanish tavsiya etiladi. Mijozning
e'tiborini ma'lum bir ob'ektga qaratishga qaratilgan mantiqiy stresslarni psixologik va apparatli
usullarni chaqirish odatiy holdir. Mantiqiy stressning psixologik ta'siri vizual qidirish va asosiy
ob'ekt markazida ko'rish o'qini mahkamlash vaqtining kamayishi bilan bog'liq.
Mantiqiy aksanlarni yaratish uchun eng ko'p ishlatiladigan usullar: asosiy ob'ektni yorqin rangda
ko'rsatish, o'lchamini, yorqinligini, holatini o'zgartirish yoki chiroq yordamida ta'kidlash. Mantiqiy
stressni miqdoriy baholash uning intensivligidir. Zichlik, ob'ektning rangi va yorqinligi fonga
3
nisbatan, rasmning fonidagi ob'ektlarning o'lchamiga nisbatan ob'ektning nisbiy hajmining
o'zgarishiga bog'liq. Eng yaxshisi yorqinroq yoki qarama-qarshi rang bilan ta'kidlash, yomoni
miltillatish, yorqinlikni o'zgartirish yoki o'zgartirish orqali ta'kidlash.
Multimedia dasturlarini yaratish texnologiyasi bo'yicha mavjud ichki va xorijiy tizimlarni ko'rib
chiqish va tahlil qilishdan so'ng biz eng keng tarqalgan multimedia dasturlari va ularning
tushunchalarini
quyidagi
tasniflashni
taklif
qilishimiz
mumkin.
Multimedia dasturlari quyidagi turlarga bo'linadi:
•
taqdimotlar;
•
animatsion videolar;
•
o'yinlar;
•
video ilovalar;
•
multimedia galereyalari;
•
audio dasturlar (audio fayl pleerlari);
•
veb-ilovalar.
Jadval 1. Multimedia dasturlarining asosiy tushunchalari va ularning turlarini taqdim etadi.