MADANIYAT RIVOJLANISHINING ASOSIY QONUNIYATLARI MADANIY VA MA’NAVIY MEROS Reja: 1. Moddiy va ma’naviy madaniyat va ularning o‘zaro aloQadorligi. 2. Madaniyatning shaxs va jamiyat hayotidagi o‘rni. 3. Madaniyat boyliklari (madaniy Qadriyatlar). 4. “Madaniy meros “ tshunchasining mazmuni 5. Madaniy meros mexanizmi Madaniy jarayonning o‘ziga xosligi shundaki, madaniyat hodisasi xar doim shakl va mazmun, borliQ va munosabat, narsaning mavjudligi va uning ramziy mazmuni uyg‘unligiga ega bo‘ladi. Moddiy madaniyat va ma’naviy madaniyat-madaniyatning asosiy ikki sohasi bo‘lib, bir-biri bilan o‘zaro aloQada, o‘zaro ta’sirda va bir-birini taQazo Qilgan holda rivojlanadi. Moddiy madaniyat har doim ma’lum bir ma’naviy madaniyatning timsoli hisoblanadi, o‘z navbatda ma’naviy madaniyat ham Qaysidir narsa, belgi, tasvir, ramzlarda moddiy uyg‘unlikda mujassam bo‘ladi.
Moddiy madaniyatning ma’naviyatdan tarixan ayriligi faQat insoniyat taraQQiyotining boshlang‘ich davrlarigagina xosdir. Jamiyatda ma’naviy faoliyat maxsus sohaga aylangach axloQiy mezonlar, din, san’at, huQuQ, siyosat, fan shakllanib, ma’lum doiradagi kishilar bu soha bilan shug‘ullana boshladi.
UzoQ vaQtlar fanda madaniyat deganda faQat ma’naviy madaniyat nazarda tutildi. Negaki, borliQni haQiQat, yaxshilik, go‘zallik belgilaydi deb hisoblashgan. Shuning uchun, birinchi o‘rinda ilmiy tadQiQotlarning asosi fan axloQ, nafosat bo‘lib keldi. Natijada, jamiyatning moddiy hayotini, uning iQtisodiyotini o‘rganishga e’tibor berilmadi. Moddiy madaniyat tadQiQot uchun QiziQarsiz, hisoblangan.
Industrial jamiyatining vujudga kelishi, uning texnikaviy taraQQiyoti va texnologiyalarini tezda almashishi madaniyatshunoslarni insoniyatning barcha moddiy madaniyatini o‘rganishga majbur Qildi.
Kishilarning amaliy Qayta o‘zgartiruvchilik faoliyati, ularni ijtimoiy ishlab chiQarish va takroriy ishlab chiQarish bilan bog‘liQligi moddiy madaniyatning o‘ziga xos sohalarga bo‘linishi madaniyatshunoslikda muayyan tadQiQotlarga zaruriyat tug‘dirdi.
Moddiy madaniyatning birinchi katta sohasi bu mehnat Qurollari ishlab chiQarishning barcha vositalari, turar joylar, aloQa vositalari, texnika Qurilmalari. Xullas, sun’iy sharoitda yaratilgan narsalarning barchasi, shuningdek moddiy madaniyatning bu Qismi ishlab chiQarish texnika madaniyati yoki jamiyat hayotining moddiy texnika asosi deb ataladi. Ishlab chiQaruvchi texnika madaniyatining maxsus Qismini ishlab chiQarish texnologiyalari, mehnat faoliyatida ishtirok etuvchilarning ijodiy ko‘lami, ularning texnik bilimi, ishlab chiQarish madaniyati, jismoniy va ruhiy imkoniyatlari tashkil Qiladi.
Moddiy madaniyatning ikkinchi sohasi ijtimoiy hayot va uning barcha tarmoQlarining me’yoriy harakatini ta’minlovchi ko‘plab ijtimoiy institutlar, tashkilot va muassasalar faoliyati bilan bog‘liQ. Bu turli hokimiyat tuzilmalari va unga munosib boshQaruv shakllari, ijtimoiy tashkilotlar, ta’lim, yosh avlodni tarbiyalash va ta’lim berish, sog‘liQni saQlash va dam olish, bo‘sh vaQt va ko‘ngil ochish muassasalari tizimi kabi barcha ijtimoiy institutlar amalda jamiyat madaniyatini saQlaydi, o‘zgartiradi va Qayta shakllantiradi.
Moddiy madaniyatining uchinchi sohasi (ishlab chiQaruvchi va Qayta ishlab chiQaruvchi) insonning o‘zi hisoblanadi. Moddiy madaniyatning bu sohasi nafaQat insoniyatni shunchaki biomavjudotlik muammolarini tadQiQ Qilmasdan, balki avlodlarning o‘zaro munosabatlari muammolarini ham tahlil Qiladi.
Inson ulg‘ayishi va jamoaga mansubligi mezonidan boshQa jamiyat madaniyati a’zosi sifatida shakllanishi mumkin. Ikki xil, ba’zan insonni ikki turdan ham ko‘proQ madaniyatga mansubligi uni ko‘p tomonlama, turli madaniy olamga mansub Qiladi. Ammo, bunda ma’lum xavf ham yashirin bo‘ladi. Ya’ni, ulg‘ayuvchi avlod jamiyatga aralashuvi jarayonida begona madaniyatlarning aralashuvi yoshlarni o‘zining madaniyat manbaidan ayrilishiga, o‘z etnik an’analarini tushunmasligiga olib keladi. O‘z milliy madaniyatidan mahrum kishi manQurtga aylanadi va har Qanday madaniyatga ham befarQ munosabatda bo‘ladi. Shuning uchun meros, madaniyatning uzluksiz an’anaviy yangilanish jarayonini ta’minlash o‘ta muhim.
Moddiy madaniyatning uchinchi sohasi doirasiga inson hayot faoliyatining genetik (irsiy), jismoniy (somatik), tibbiy-biologik xususiyatlari haQidagi, jamiyatda yuzaga keladigan va tarixiy taraQQiyotning o‘ziga xos xususiyatlari aks etuvchi madaniy an’analar va sog‘lom odatlarga to‘g‘ri keladigan insonning tartibli ovQatlanish va turmush tarzi haQidagi bilimlar majmui bo‘lgan inson ekologiyasi muammolari ham mansub.
Umuman, moddiy madaniyatga mehnat madaniyati, ishlab chiQarish madaniyati, turmush madaniyati, ekologik madaniyatlar kiradi. Ishlab chiQarish vositalari moddiy madaniyatning muhim Qismidir. Zamonaviy texnika yutuQlari jamiyat moddiy madaniyatning asosini belgilovchi jihatdir. Maishiy turmushdagi iste’mol buyumlari ham har bir xalQning moddiy hayot darajasini belgilaydi. Shu o‘rinda moddiy madaniyat ishlab chiQarish va iste’mol buyumlarining oddiy majmuidangina iborat bo‘lmay, ularni ijodiy o‘zlashtirish, yangidan yaratish, ulardan mukammal foydalanish usullari hamdir. Bunda ijodiy salohiyat, malaka va g‘oya yangidan moddiylashib, shaxs, jamiyat, millat, xalQ, davlat umuminsoniy mazmun ham kasb etadi.
Moddiy madaniyat muayyan tarixiy davrda jamiyatda mavjud bo‘lgan buyumlarni moddiy ishlab chiQarish faoliyatining barcha sohalarini va natijalarini o‘z ichiga oladi.
Tarixiy davrlarda madaniyatning keng ko‘lamli rivoji sivilizatsiya tushunchasida ham ifodalanadi. Sivilizatsiya ijtimoiy va moddiy madaniyat taraQQiyoti bosQichini bildirib, moddiy madaniyatning turdosh nomidir. Hozirgi davrda sivilizatsiya insoniyatga begona bo‘lgan ob’ektlarni Qayta o‘zgartirishni bildiradi, madaniyat esa insonning fazilati va holati, tashQi dunyoga bog‘liQligi yoki erkinligining mezonidir. Nemis olimi O. Shpengler, sivilizatsiya tafakkurni bir Qolipga solib Qo‘yadi, umum Qabul Qilgan haQiQatlarni mutloQatlashtiradi, deb hisoblaydi. Bundan tashQari, sivilizatsiyani urbanizatsiyaga, hatto olamni noinsonlashtirishga olib keladi, Sivilizatsiya va fan o‘zligicha ma’naviy taraQQiyotni ta’minlay olmaydi, bu yerda aQliy, axloQiy va estetik yutuQlarni mujassam Qilgan ma’naviy tuzilma zarur degan fikrlar mavjud.
Ma’naviy madaniyat ancha ilgaritdan o‘rganila boshlangan. Insoniyat tarixining boshlaridan kishilar ma’naviy madaniyatni belgilashga, uning shakllanish sabablarini aniQlanishga, ma’naviy boylik ijodkori va yaratuvchilari Qanday sifatlarga ega bo‘lishlari kerakligi va ma’naviy ijodkorlik jarayonini tushuntirishga uringanlar. Ilgari mavjud bo‘lmagan madaniyat hodisasini vujudga keltirishga xizmat Qiluvchi ijodiy kuchlar hayolat, fantastik tadQiQotlarga e’tiborlarini Qaratadi. Insondagi barcha Qobiliyat tabiatan mavjud bo‘lib, uning shakllanishi insonning paydo bo‘lish davridan boshlangan. Insondagi ajdodlardan Qolgan yovvoiylik xususiyatlari tabiat bilan doimiy o‘zaro hamkorlikda, uni o‘zlashtirishi davomida yo‘Qolib, bilimi rivojlandi. Undagi jismoniy va ruhiy jihatlar takomillashib, intelektual va xissiy imkoniyatlar kuchayib bordi. Inson jismoniy, fikriy va his Qiluvchi mavjudod sifatidagi dastlabki davridanoQ o‘ziga xos dunyosini yarata boshladi: Moddiy va ideal dunyosi taraQQiyotining har bir davrida fikrlash va his Qilish tarzining maxsus aQliy tasavvur tizimi to‘plandi. Bunda barcha umuminsoniy madaniyat singari turli xalQlar tomonidan yaratilgan mustaQil madaniyatlar manbai ham mavjud. Insonning ideal dunyosi- bu uzluksiz harakat shaklining benihoya rang-barangligi, murakkab me’yor, munosabatlar darajasiga ega bo‘lgan obrazlar rivoji va vazifasi, tiplarning voQelik bilan aloQasidir.
Ma’naviy faoliyatning turli shakllari mavjud, biroQ, ularning barchasi ilk butunlik elementlari bo‘lib Qoladi. Fan, din, falsafa, san’at, axloQ, xuQuQ, siyosat, mafkura, milliy o‘zlik ma’naviy madaniyatning aniQ shakllari hisoblanadi. Alohida shakldagi ma’naviyatning xususiyati maxsus tuzilish va ma’lum vazifalar majmuidan iborat, har birining o‘ziga xosligida ifodalanadi. Ma’naviy madaniyatning ayrim shakllari (fan, san’at) «chegaralanganlikda» farQlanadi, ya’ni ma’naviy madaniyatning aniQ sohasiga aylanadi, boshQa shakllarida (axloQiy, estetik) faoliyatning barcha turlari Qorishib ketadi. Madaniyatdagi hayratlanarli funksional haQQoniylik shuki, unda hech bir ortiQcha, shunchaki narsa yo‘Q, barcha madaniyat hodisasi o‘zaro foydali umumiy aloQadorlikda kechadi. TadQiQotchilar madaniyatning turli funksiyalarini ko‘rsatadilar. Jumladan: