O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI AXBOROT TEXNOLOGIYALARI VA KOMMUNIKATSIYALARINI RIVOJLANTIRISH VAZIRLIGI MUHAMMAD MUSO AL-XORAZMIY NOMIDAGI TOSHKENT AXBOROT TEXNOLOGIYALARI UNIVERSITETI FARG’ONA FILIALI Dasturiy injiniringi kafedrasi assistenti SOLIYEV BAHROMJON NABIJONOVICHNING “Dasturiy ta’minot arxitekturasi” fanidan Farg’ona – 2022 yil
Reja:
https://studref.com/329475/informatika/mesto_arhitekturnyh_resheniy
Arxitektura dasturiy ta'minotni quyidagi qatlamlarga ajratadi. Taqdimot qatlami
Biznes mantiqiy qatlami
Data Link Layer
Taqdimot qatlami foydalanuvchi interfeysini o'z ichiga oladi va yaxshi foydalanuvchi tajribasini ta'minlash uchun javobgardir.
Biznes mantiqiy qatlami, nomidan ko'rinib turibdiki, ilovaning biznes mantiqini o'z ichiga oladi. U UI/UXni biznes bilan bog'liq hisoblashlardan ajratib turadi. Bu boshqa qatlamlarga hech qanday ta'sir qilmasdan, doimiy o'zgaruvchan biznes talablariga qarab mantiqni osongina o'zgartirishga imkon beradi.
Data Link Layer ma'lumotlar bazalari va biznes bilan bog'liq bo'lmagan boshqa ma'lumotlarni qayta ishlash kabi doimiy ma’lumotlar bilan o'zaro aloqa qilish uchun javobgardir.
Qatlamli arxitektura shunday ko'rinadi Afzalliklar
Boshqa yondashuvlarga nisbatan amalga oshirish osonroq.
Darajalar orasidagi mas'uliyatni ajratish orqali mavhumlikni taklif qiladi.
Izolyatsiya ba'zi qatlamlarni boshqalarning o'zgarishidan himoya qiladi.
Bo'shashgan ulanish orqali dasturiy ta'minotni boshqarish imkoniyatini oshiradi.
Kamchiliklar
Katta hajmlilikni taklif qilmaydi.
Ushbu yondashuv bilan yaratilgan dasturiy ta'minot monolit tuzilishga ega bo'lib, o'zgartirishlarni qiyinlashtiradi.
Ma'lumotlar har bir qatlamdan o'tishi kerak, hatto uni ma'lum qatlamlardan uzatish kerak bo'lmasa ham.
Qatlamli arxitektura dasturiy ta'minotni ishlab chiqishning arxitektura paradigmalaridan biri bo'lib, unda ilovaning funksional sohalari guruhlarga bo'linadi. Bu nima degani?
Ilovaning barcha funktsiyalari, bu yoki boshqa tarzda, ushbu funktsiya qaysi vazifani bajarishiga, dastur u orqali nima qilishiga (foydalanuvchi bilan bog'lanishi yoki ma'lumotlarni tekshirishni amalga oshirishi yoki ma'lumotlar bazasidan ma'lumotlarni manipulyatsiya qilishiga) qarab guruhlarga bo'linishi mumkin. , yoki ob'ektlarni tavsiflaydi yoki mantiqni tavsiflaydi va hokazo).
Qatlamning vazifasi uning roli va mas'uliyatini belgilaydi.
Agar siz arxitekturani to'g'ri ishlab chiqishga harakat qilsangiz, unda har bir qatlamni osongina o'xshashi bilan almashtirish yoki boshqa dasturda qayta ishlatish uchun belgilashingiz kerak. Bunga zaif bog'lanish (past bog'lanish) orqali erishiladi. Bo'sh bog'lanish esa ob'ektga yo'naltirilgan dasturlashning abstraktsiya va polimorfizm kabi tamoyillaridan to'g'ri foydalanish natijasidir .
O'zingiz uchun ko'p qatlamli arxitektura printsipi asosida qurilgan dastur tuzilishini tasavvur qilishingiz mumkin, masalan, piramida, har bir keyingi daraja oldingisining tepasida joylashgan.
Bunday piramidaning o'ziga xos xususiyati teskari qayta foydalanish piramidasi deb ataladi, bu erda yuqoridagi har bir qatlamda darhol ostidagi qatlamga qanday murojaat qilish haqida ma'lumot mavjud. Va aksincha emas!
Va endi qaysi qatlamlar pastroq, qaysi yuqori va ular bir-biriga nisbatan qanday ketma-ketlikda joylashganligini aniqlashtirish kerak.
Misol uchun, biz klassik 3 qatlamli modelni olamiz (UIL - BLL - DAL), lekin u qo'shimcha qatlamlarni o'z ichiga olishi mumkin.
Piramidaning eng yuqori qismida foydalanuvchi interfeysi qatlami (UIL) joylashgan . U qanday texnologiya bilan taqdim etilishi ikkinchi savol bo'lib, u dastur turiga bog'liq. Bu Windows Forms elementlari bo'lishi mumkin, bu WPF dastur sahifalari bo'lishi mumkin, bu ASP.NET veb-sahifalari va boshqalar bo'lishi mumkin. Ushbu qatlamning asosiy vazifasi texnik topshiriqda tasvirlangan funksionallikka muvofiq foydalanuvchiga ergonomik interfeysni taqdim etishdan iborat. Bu qatlam faqat chiroyli, qulay va intuitiv bo'lishi kerak. Shu bilan birga, u bir daraja pastroqda joylashgan qatlam bilan qanday munosabatda bo'lishini, u erda ma'lumotlarni qanday uzatishini va ularni namoyish qilish uchun u erdan qanday qabul qilishini bilishi kerak.
Uning ostidagi qatlamning mantig'iga kelsak, UIL bu haqda hech narsa bilmaydi. Qaysi algoritmlar tugmachani bosish yoki kiritish maydonidagi matnni o'zgartirish yoki ro'yxatdan elementni tanlashda talab qilinadigan usullarda bajarilganligi, UIL baxtli nodonlikda qoladi.
Quyida, masalan, xizmatlar qatlami bo'lishi mumkin, biz hozir batafsil muhokama qilmaymiz, buni SOA (xizmatga yo'naltirilgan arxitektura) bo'yicha alohida maqolada qilish yaxshiroqdir. Bu qatlam mavjud bo'lmasligi va 3 qavatli arxitekturada ishtirok etmasligi mumkin.
Quyida biznes mantiqiy qatlami (BLL - Business Logic Layer: ob'ektlarni tavsiflovchi sinflar va ilovaning asosiy mantig'i (ilovaning asosiy algoritmlari, hisob-kitoblar, ishlov berish va boshqalar) mavjud. Masalan, agar biz tarmoq "tic" deb yozsak. -tac-toe”, keyin ushbu qatlamda o'yin maydonini, qilingan harakatni, tarmoq orqali ma'lumotlarni yuborishni va hokazolarni tavsiflovchi sinflarni tasvirlash mumkin.
Quyida Data Access Layer (DAL) mavjud. Bu ma'lumotlar manbai (turli xil MSSQL, MySql, Oracle ... ma'lumotlar bazalari) yoki XML fayllari yoki ikkilik ma'lumotlar yoki matnli fayllar, qisqasi, ma'lumotlar doimiy saqlanishi mumkin bo'lgan barcha narsalar bilan ishlash. Bu erda mantiq ham tasvirlangan, lekin u manba bilan o'zaro aloqada bo'lishga va natijalarni yuqori darajaga o'tkazishga qaratilgan.
E’tiboringiz uchun rahmat