1. Diqqatning taqsimlanishi 2. Obrazli xotira 3. Xotiraning harakat, emotsional, obrazli va
Diqqatning taqsimlanishi va obrazli xotira. Individning o‘z hayotiy tajribasini esida olib qolishi, esda saqlab turishi va keyinchalik esga tushirib turishi xotira deb ataladi. Xotira sohasida quyidagi asosiy jarayonlar farqlanadi: esda olib qolish, esda saqlash, esga tushirish va unitish. Bu jarayonlar bir-biridan ajralgan holda yuzaga chiqmaydi. Ular bir umumiy jarayonning turli tomonlarini tashkil qiladilar. Xotiraning yuzaga chiqishi, rivojalanishi kishining faoliyati bilan bog‘liq. Ma’lum materialni esda olib qolish hayot faoliyati davomida individual ya’ni shaxsiy tajribani to‘plash bilan bog‘liqdir. To‘plangan tajribadan keyingi faoliyatda foydalanish qayta esga tushirishni talab qiladi. Ma’lum materialning faoliyatda qatnashmay qolishi yoki faoliyatdan tushib qolishi uni esdan chiqarib qo‘yishga olib keladi.
Xotira mexanizmlari. Hozirgi kunda xotira mexanizmlari haqida ko‘plab nazariyalar mavjud. Ularning barchasini bir necha guruxlarga birlashtirish mumkin.
Birinchi guruh nazariyalar - psixologik nazariyalar, ikkinchisi-neyrofiziologik nazariyalar. Ularga keyingi yillarda yangi nazariyalar, uchinchi yo‘nalish – bioximik yo‘nalishdagi nazariyalar qo‘shilmoqda.
Barcha nazariyalar orasida eng oldin paydo bo‘lib rivojlangan nazariyalarga psixologik nazariyalar kiradi. Bu nazariyalar xotira jarayonlarini tarkib toptirishda sub‘ektning faolligiga qanday o‘rin berilganligiga, sub‘ekt faolligining o‘ziga qanday qaralganligiga bog‘liq ravishda klassifikatsiya qilinadi. Shunday oqimlardan biriga assotsiativ nazariya kiradi.
Assotsiativ nazariyaning asosiy tushunchasi assotsiatsiya tushunchasidir. Assotsiatsiya – aloqa boglanish degan ma’noni bildiradi va hamma psixik hodisalarni tushuntiruvchi universal mexanizm sifatida karaladi. Ularning fikricha, agar ma’lum psixik hodisalar inson ongida ayni bir vaqtning o‘zida bir-biridan ketma-ket hosil bo‘lgan bo‘lsa, ular o‘rtasida biron-bir elementi qayta ta’sir qilsa yoki qayta namoyon bo‘lsa, ongimizda assotsiativ aloqaning barcha elementlarini qayta tiklashga olib keladi. Shunday qilib, assotsiatizm ikkita ta’sirot o‘rtasidagi aloqa bog‘lanishning zaruriy va yetarli asosi-bu ta’sirlarning inson ongida ayni bir vaqtning o‘zida namoyon bo‘lishi deb hisoblaydi.
Assotsianistlar quyidagi assotsiatsiya hosil bo‘lishida asosiy sharoitlarni ko‘rsatadilar: a) tegishli ob’ektlarning zamon va makon izchilligi; b) ob’ektlarning bir-biriga o‘xshashligi, ob’ektlarning bir-biridan farqi, qarama-qarshiligi. Shu sharoitlarga mos ravishda uch turli assotsiatsiya ajratilgan: izchillik assotsiatsiyasi, o‘xshashlik assotsiatsiyasi, kontrastlik assotsiatsiyasi.
Ammo bir xil sharoitda doimo bir xil assotsiatsiyalar zanjiri hosil bo‘lmaydi. U holda turli kishilar bir xil sharoitda bir xil narsalarni eslab qolgan bo‘lar edilar. Haqiqatda esa aloqalar tanlangan suratda hosil bo‘ladi.
Geshtaltizm (nemischa «gestalt» - obraz degan ma’noni anglatadi) – psixologik nazariya. Bu nazariyaning asosiy tushunchasi – geshtalt tushunchasidir. Geshtalt tushunchasi yaxlit, bir butun tashkilotni (bir butun organizmi) tarkibiy qismlarga bo‘lib bo‘lmaydigan tuzilishini anglatadi.
Bu nazariyaga ko‘ra aloqalar (bog‘lanishlar) hosil qilishning asosi sifatida materiallarning tashkil qilinganligi e‘tirof qilinadi. Materialning ma’lum tashkiliy tartibi esda olib qolishda katta rol uynaydi. Ammo materialning tuzilishini ochish va baholash, oqibatda uni esda olib qolishda faqatgina sub‘ekt faoliyati natijasi asosiy rolni o‘ynaydi.
Hozirgi zamon psixologiya fanida barcha psixik jarayonlarni, shu jumladan xotira jarayonlarini ham tarkib toptirishga sababchi bo‘lgan asosiy faktor shaxs faoliyatidir, deb qarovchi nazariyalarp tobora ko‘proq e‘tirof etilmoqda. Bu nazariyaga asosan materialni esda olib qolish, esda saqlash, esga tushirish jarayonlari sub‘ekt faoliyatida ana shu materialni qanday o‘rinda turishi bilan belgilanadi.