saroydajamlab,muayyankasbiyijrochilikoliyprofessionalmaktabini rivojlantiradi.Diniy-marosimiymusiqaesa,harbirinsondanAvestoning21-kitobi, ya’ni«Gatho»larnimaxsusan’analardaqaytabilishnitalabqiladi.5Harbiymusiqa ustozsozanda-mehtarrahbarligidaijroqilinganvaustoz-shogirdtizimida o‘rganilgan.Pahlavoniylarningalohidamusiqamaktablaribo‘lmagan,ularasosan diniyvadarboriymaktablardata’limolganlar.Buxorodashaharustozonakasbiy musiqasianchataraqqiyetganbo‘lib,undanboshqaviloyatlarvadavlatlarning sozanda,xonandalarihamustoz vashogirdtarzidata’limolganlar.[2.30.89-90] MarkaziyOsiyoxalqlariningengqadimgifol’klornamunalariba’zitarixiy yodgorliklar,yodnomalar,ilmiyasarlardaginasaqlanibqolgan.Ularmiflar, jangnoma ko‘rinishdagi afsonalar, qahramonlik va pahlavonlik eposlari, qo‘shiqlardanva maqollardan tashkil topgan. MarkaziyOsiyoxalqlaritarixdajudako‘pistilochilarni,bosqinchilik harakatlarinio‘zboshidankechirgan. Masalan:Axmoniylar, Sosoniylar, MakidoniyalikIskandar(334),Chinhoqonlari(IVasr),Arabhalifaligi(VIIasr. 665),Mo‘g‘uliste’lochilari(XIIasr.1219),TotalitariatdavriXVIIIasroxirlari XX- asr 90-yillarigacha. Bu davrlarda Buxoro, Xorazm, Surxandaryo, Qashqadaryo,Samarqand,Farg‘onavodiysiningko‘pjoylariharobagaaylangan. HozirgikundaO‘zbekistonhududidagiXorazm,Afrosiyob,Xolchayon,Termiz, Varaxsha,Bolaliktepa,Dalivarzintepahududlaridaolibborilayotganarxeologik qazilmalarnatijasidatopilganjudako‘pyodgorliklardaadabiyot,san’atva madaniyatsohasigategishlihamdajudako‘pmusiqacholg‘ulariningqoldiqlari, xonanda vasozandalar aks ettirilgansuratlarningnusxalari topilmoqda.[2.8.67-69] FaqatAmirTemurzamonidaTurkistonmo‘g‘ulbosqinchilaridanozod qilindi.Movarounnahrqo‘lgaolinib,Samarqanduningpoytaxtidebe’lonqilindi. UndantashqariOltinO‘rdagayuribShimoliyKavkazni,Astraxan,Qoradengiz bo‘ylari1399yil,Eron,ShimoliyHindiston,Turkiya1402yil,keyinIroq,Suriya
5HakimovN.IstoriyaispolnitelstvananarodnixinstrumentovSredneyAzii.-D.:Irfon,1989.-160s 4 va boshqa juda ko‘p mamlakatlarni egalladi.[2.4.89-93] Shu davrda
Movarounnahrda madaniyat, adabiyot, san’atturlari rivojlandi.
MarkaziyOsiyodaVI-asrdanXX-asrgachabo‘lgandavrijtimoiy-iqtisodiy jihatdanmurakkabtarzdakechgandavrbo‘ldi.Budavro‘zbekxalqiningo‘troq dehqonchilikbilanko‘chmanchilikhayotitartiblariniuzoqvaqtyonma-yonyashab kelgandavrhisoblanadi.O‘zbekxalqiningbudavrdagiboyvarangbarang og‘zakiijodinamunalariganazartashlarekanmiz,ulardaijimoiy-siyosiy jarayonlar,qadimiytasavvurlarnivaqarashlarniizlario‘zifodasinitopganligini ko‘ramiz.Chunkiijtimoiytaraqqiyotgauzviybog‘liqbo‘lganfol’klorasarlari o‘zigaxosxususiyatlarigako‘ra,xalqninghayotidagitarixiyo‘zgarishlarbilan o‘zgarabo‘lgan, ularda birnecha davrlaro‘z izini qoldirgan. Fol’klorasarlarigaxosbundayo‘zgaruvchanlikvako‘pqatlamlilikularning ko‘pginanamunalariniayrimolingandavrlarbilanbog‘labtekshirishni qiyinlashtiradi.Shuninguchunhamuyokibujanrlarningmuayyandavrdagiholati vataraqqiyotihaqidagimulohazalarko‘pginahollardataxminiybo‘ladi,albatta. Hozirchamavjudtekshirishlargasuyanibturib,shuniaytishmumkinki,eng qadimgidavrlardako‘pchilikxalqlardamiflar,urug‘,qabilalarhaqidagirivoyatlar, aytimlar,urf-odat,mavsumvamarosim,mehnatqo‘shiqlarikengtarqalgan.Ilk davlatlarning shakllanishdavrida qahramonlikdostonlariyaratilgan,keyinrokepik, lirik vatarixiyqo‘shiqlar, og‘zakidrama paydo bo‘lgan. Keyingivaqtlardayozibolinganfol’klorningan’anaviynamunalari,asosan VI-XX-asrlardayaratilganasarlardir.Fol’klorasarlarningayrimnamunalarini, ayrimjanrlarningkeyingitaraqqiyotivaholatinimuayyandavrlarbilanbog‘lab o‘rganishmumkin.Masalan,o‘zbekdostonchiliginingqadimiyko‘rinishlari,uni avloddan-avlodgao‘tkazibkelganbirnechaavlodxalqbaxshilarivaular ijroetgan dostonlarihaqida yozmama’lumotlar deyarlisaqlanibqolmagan. Masalan,AmirTemuro‘zsafarlarinibaxshilargadostonqilibkuylashni topshirgan,To‘xtamishsaroyidaKamolzodavaJahonMirzokabijirovlarbo‘lgan xalqdostonlarigayaqinshaklda yozilgan«Abo‘Muslim»kitobiXII-asrda yaratilgan. 5 Og‘zakima’lumotlarbizniXVIII-asrgayetaklaydi.ErgashJumanbulbul
o‘g‘liningavlodlaridanbiriYodgorbaxshiXVII-asrningikkinchiyarmivaXVIII-asrningboshlaridayashagan.Ergashshoirningyettitaota-bobosidostonchi o‘tganliginihisobgaolsak,aytaylik,XVI-asroxirlaridayashagandostonchi shoirlar haqidagi ma’lumotlar ham XVII-asr ning boshlarigacha yetib kelgan.[2.12.23-25]O‘zbekxalqiningjudamurakkabetnogenizivaetnogenitik taraqqiyoti,VI-VIIIasrlardanXV-asrgachadavometganmigratsiya,ya’niturkiy qabilavaurug‘larningoldinma-keyinMarkaziyOsiyohududlarigako‘chibkelishi, joylashishihamdayerli,turkiybo‘lmagano‘troqelatlarbilanaralashibketish jarayonlarihamO‘zbekdostonchiliginingbudavridayangilanishdavrini boshlagan, taraqqiyqilgan degan xulosagakelishimizmumkin. XVII-XVIII-asrlar davomida dostonchilik taraqqiyotida juda jiddiy ko‘tarilishlarbo‘ldi.XIX-asruningenggullagandavribo‘libxalqorasidakeng yoyildi. Xalqdostonlaridamarkazlashgan,mustaqil,farovonvatanvachetel bosqinchilarigaqarshikurashg‘oyasimuhimo‘rintutadi.«Chambilqamali», «Rayhonarab»,«Bektosharab»kabidostonlardaarabbosqinchilarigaqarshi kurashtasvirlanganvabudostonlararablarMarkaziyOsiyogahujumqilgan davrdayaratilgan.Markazlashgandavlatg‘oyasi,vatan,el-yurtosoyishtaligiva mustaqilligiuchunkurashuzoqdavometganbudavrdaturliurug‘vaelatlarning yagonaxalqbo‘libshakllanishdavridag‘oyatmuhimijobiyhodisaediki,bu g‘oyalar o‘zbek eposining qon-qoniga singibketgandeyishimiz mumkin. Xuddishuningdek,mug‘ulbosqinchilariningxurujlarini,ulargaqarshi mahalliyaholiningkurashlariniaksettirganasarlarhamanchagina.«Guldursun» afsonasihamshunomlidostonhamo‘shadavrvoqealarihaqidahikoyaqiladi. Mug‘ulistilochilariganisbatanxalqmunosabatiesaramziyifodalarda,umuman, chetelbosqinchilariganisbatanxalqnafratibayonida,afsonaviyvamifologik salbiytimsollartasviridasaqlanibqolgan. Budavro‘zbekfol’kloridaayrimtarixiyvoqealarvashaxslarnomibilan bog‘langandostonlar,afsonavalatifalarko‘puchraydi.Masalan:«Tulumbiy» 6 (XV-asr),«Shayboniyxon»,«Oychinor»(XVI-asr),«Tulg‘anoy»(XIXasr)kabi
birqanchadostonlarborki,ularyaratilgandavrlaridananchakeyinyozibolingan, demakbirqanchao‘zgarishlargauchraganbo‘lishlarigaqaramay,ma’lumdarajada o‘zdavrivoqealariniaksettiradi.Shuningdek,mashhurtarixiysiymolarAbuAli ibnSino,AmirTemur,AlisherNavoiy,Ulug‘bek,Mashrab,nomlaribilanbog‘liq bo‘lganko‘plabafsonavarivoyatlaryaratildi.XIX-asrboshlaridaxalqorasida yozmaadabiyotnamunalarikengtarqalaboshladi.[2.11.71-74]Ayrimshaxslar tomonidano‘zbekfol’kloriasarlariniyozmaadabiyotgayaqinruhdaqaytaishlash yokiyozmanamunalarini«fol’klorlashtirish» jarayonikuchaydi. Buning natijasida turlixaraktervamazmundagiqissalar(«xalqkitoblari»)yuzagakeldi.Hattoayrimbaxshilarijodiyfaoliyatida,masalan,Qo‘g‘ondostonchilarirepertuaridayozma adabiyotnamunalariko‘rinaboshladi Budavrdaxalqijodchilaringmuayyanjanrlardaprofessionlashuvikuchayib dostonchi,ertakchi,qo‘shiqchi,askiyaboz,masharabozlarajralibchiqaboshladi. Buesafol’klorningestetikjihatdanmustaqillashuvida,uningmifologiyava ibtidoiyirim-sirimhamdamarosimlardanajralibchiqishidamuhim ahamiyatgaega bo‘ldi. Budavro‘zbekfol’kloridaxalqijoditaraqqiyotiningilgarigibosqichlarida maydongakelganayrimjanrlar,xususan,mavsum-marosimqo‘shiqlariba’zi o‘zgarishlaribilanuzoqvaqtsaqlanibqoldi.Ertaklarbilantopishmoqlardaesabir munchao‘zgarishlarro‘yberdi:ularningtotemistikqarashlarbilanbog‘lanishi anchasusayib,ko‘proqallegorikharakterkasbetaboshladi.Birqatoryangijanrlar (lirikvatarixiyqo‘shiqlar,latifavaloflar,askiyavaog‘zakidramma)paydobo‘ldi.Shundayqilib,budavrdao‘zbekxalqog‘zakiijodiyotiningdeyarlihamma janrlaridako‘plabasarlaryaratildi.Buasarlarxalqimizmadaniyhayotidagiulkan ko‘tarilishlar,muhimtarixiyvoqealarbilanmahkambog‘liq.Xalqimizbosib o‘tgantarixiyyo‘l,uningboshidankechganijtimoiy-siyosiyjarayonlar fol’klorining sermahsulbo‘lishiga muhimzamin bo‘ldi. O‘zbekxalqietnikturmushtarzidato‘y,ma’rakamarosimlari,ularning yuzagakelishibilanbog‘liqan’analartarixiyasosgaegadir.Matriarxatdan 7 Patriarxatgachao‘tganjarayondanikohvaoilashakllariningpaydobo‘lishi,uy
balog‘at yoshiga yetganligishukronasi bilanbog‘liqan’anakabiturlarga ajratiladi. Insonvafotimunosabatibilano‘tkaziladigan“Xudoyi”,“Ehson”,”Ziyorat”, “Mushkulkushot”,“Mavlud””BibiSeshanba”,“Padaroshi”,“Momooshi”(Oshibi biyon)marosimlari,ularningma’naviy-ma’rifiyahamiyati,ijtimoiy-ma’naviy jihatlari alohida ahamiyat kasb etadi.[2.28.77-79] Zamonaviyma’rakamarosimlari,ularnio‘tkazishdamahallafuqarolaryig‘ini va oqsoqollarkengashiningfaoliyati hammuhimrol o‘ynaydi. Zamonaviyaxborotvositalarivamadaniyato‘choqlaridaxalqmarosimlari bilanbog‘liqmadaniyattadbirlari,spektakllar,badiiyfil’mlarvako‘rsatuvlar tashkiletilishiningahamiyatikattadir.Zamonaviyto‘ylar,yubileylar,ulug‘ insonlartug‘ilganqutlug‘ sanalar hamijtimoiy hayotimizdamuhimo‘rinegallaydi. Jumladan“Payg‘ambaryoshi”marosimi,uningma’rifiy-ma’naviyahamiyatini alohidata’kidlashmumkin.Umumanto‘ylarmamlakattinchligi,obodonchiligivaxalqparvarlik siyosatining madaniy-ma’rifiyramzi sifatidanamoyon bo‘ladi Insonningyashashvahayotkechirishtarzi,urf-odatlar,marosimlar,bilan bog‘liqravishdajudako‘pqo‘shiqlaryaratilgan.Marosimlar,odatlarturlituman bo‘lganidek,bulargabag‘ishlanganqo‘shiqlarhamxilma-xildir.Qo‘shiqlar xalqningoilaviybayramlarini.Marosimlarinibezabkelgan.marosimbayramlarida kishilar o‘yin-kulgu qilganlar, dam olishgan, yangi mehnat faoliyatiga ilhomlanganlar.
Keyingivaqtlardayozibolinganfol’klorningan’anaviyna’munalari,asosan VI-XX-asrlardayaratilganasarlardir.Fol’klorasarlarningayrimnamunalariva janrlarningkeyingitaraqqiyotivaholatinimuayyandavrlarbilanbog‘lab o‘rganishnitaqozoetadi.Xalqbaxshilarivaularijroetgandostonlarihaqida yozmama’lumotlardeyarlisaqlanibqolmaganligialohidajahonshumultadqiqotni talab etadi,deyish o‘rinlidir.. Kelajakdanomoddiymusiqame’rosivaxalqog‘zakiijodiyotina’munalarini tiklashvazamonaviyliginirivojlantirishmasalalarigaoidalohidamaktabini yaratishni taqozo etadi.