XUSAYIN VOIZ KOSHIFIYNING AXLOQIY QARASHLARI.
Reja:
1.Xusayin Voiz Koshifiyning axloqiy qarashlari.
2.Xusayn Voiz Koshifiyning "Futuvvatnomai Sultoniy" asarini.
3. Xusayin Voiz Koshifiyning axloqiy qarashlaridagi g’oyalar.
XV asrning ikkinchi yarmida Xurosonda Alisher Navoiy atrofida to’plangan alloma, shoir va donishmandlar orasida mashhur va qomusiy talant egalaridan biri Voiz Koshifiydir. Kamoliddan Husayn Voiz Koshifiy tahminan 1440 yillarda Xuroson viloyatidagi Sabzavor shahrining Bayhaq kentida tug‘ilgan, uning ota-onasi, bolaligi haqida hozircha hech qanday aniq ma’lumot yo‘q.
Bizningcha, u boshlang’ich ma’lumotni Sabzavorda olgan. U arab, fors, turkiy tili, matematika, astronomiya, kimyo, musiqa, adabiyot, fiqhdan to‘liq ma’lumotga ega bo‘lgan. Yoshligidanoq voizlik - so‘z san’ati bilan shug‘ullangan. Koshifiy Sabzavorda tez orada ko‘zga ko‘ringan voiz - notiq bo‘lib tanilgan. Keyinchalik Nishopurda 1455-1468 yillarda esa Mashhadda yashab, voizlik qilgan. 1468 yilning oxirlarida Abdurahmon Jomiyning tavsiyasi bilan Husayn Voiz Koshifiy Xirotga keladi va qolgan umrini asosan Xirotda Temuriylar rahnamoligida o‘tkazadi.Ma’lumki, XV asrning ikkinchi yarmida Temuriylar, xususan Husayn Boyqaro davrida Xirot Sharqning madaniyat markazi edi. Tarixchi olim Sayyid Nafisiyning aytishicha, Koshifiy umrining oxirida Hindistonga qilgan safari haqida ham deyarli ma’lumot yo‘q. Husayn Voiz Koshifiyning ikki qizi va bir o‘g‘li bo‘lib, o‘g‘li Fahriddin Ali as-Safiy o‘z davrining katta shoiri, yozuvchisi va olimi ("Rashohoti ayn al-hayot" asari bilan mashhur) bo‘lib yetishgan. Ali as-Safiyning islom tarixiga, payg‘ambarlar hayotiga, adabiyotga, Xo‘ja Ahrorga, axloqda, kimyoga bag‘ishlangan o‘ndan ortiq ilmiy va badiiy asarlari bor. Husayn Voiz Koshifiy 1505 yilda Xirotda vafot etadi.
Kamoliddin Husayn - allomaning ism-sharifi, voiz (notiq) - laqabi, Koshifiy (kashf qilmoq, yaratmoq) - adabiy taxallusidir. Husayn Voiz Koshifiy asarlarini o‘z davrining ilmiy tili - fors tilida yozgan bo‘lib, undan ko‘pgina ilmiy, badiiy tarjima asarlari ham meros qolgan. U falsafa, axloq, tilshunoslik, adabiyotshunoslik, siyosat, tarix, kimyo, astronomiya, matematika, musiqa, voizlik, she’r san’ati, din tarixi, fiqh, tibbiyot kabi fanlarga oid 200 dan ortiq asar yozganligi manbalardan ma’lum. Ko¬shifiyning O‘zbekiston Fanlar akademiyasi Abu Rayhon Beruniy nomidagi Sharqshunoslik va H Sulaymonov nomidagi Qo‘lyozmalar institutlarida 45 nomdagi asarlarining 197 qo‘lyozma va 75 toshbosma nusxalari saqlanmoqda.
Bundan tashqari u o‘z davrining ko‘zga ko‘ringan iloxiyotchi olimi bo‘lib, hadisni, Qur’oni Karimni yoddan bilgan, hatto Qur’onga to‘rt kitobdan iborat sharh ham yozgan. Koshifiyning "Axloqi Muhsiniy", "Risolai Xotamiya", "Anvori Suxayliy", "Futuvvatnomai Sultoniy", "Tavsiri Husayniy", "Javohirnoma" kabi undan ortiq asari arab, tatar, eski o‘zbek, o‘rdu, turk, nemis, ingliz, fransuz va boshqa tillarga tarjima qilingan. Hozirgi kunda Koshifiy asarlari Parij, London, Berlin, Sankt-Peterburg, Moskva kabi shaharlarda, Iroq, Turkiya, Eron, Afg‘oniston, Hindiston, Bangladesh va boshqa sharq mamlakatlarining kutubxonalarida saqlanmoqda. Chet mamlakatlarda Koshifiy asarlariga qiziqish XVIII-XIX asrlardayoq kuchli bo‘lib, G‘arbiy Ovro‘paning X. G. Kin, M. Duayt, D. D. Donalson, E. Braun, A. A. Arberri, E. S. Kennedi, E. Rozental, X. Masse, K. S. Lambton, R. Levi, A. M. Shasteri kabi mashhur olimlari Markaziy Osiyo va Eronning XIV-XV asrlardagi madaniyati tarixini atroflicha o‘rganishga harakat qilganlar va Koshifiyning ijodi, merosiga yuqori baho berganlar.
Koshifiy ijodini o‘z davrining yirik tarixchisi Xondamir "Xulosat ul-axbor" asarida: "Ul janob nujum ilmida ham zo‘r mahoratga ega edi, chunonchi uning ta’birlari Qazo o‘qi singari bexatar bo‘lardi. Uning balog‘atoyotlik hamda fasohatsifatlik kitoblari ko‘p va behisob bo‘lib, ularning ko‘pi oliymaqom amir Alisherning atoqli nomi bilan ziynatlangan. Amir Alisherning inoyati va iltifoti ul janobning hol sahifasiga hamma vaqt tushib turardi..." - deb ta’riflaydi. Alisher Navoiy "Majolis un-nafois" asarining to‘rtinchi majlisida: "Mavlono "Husayn Voiz - "Koshifiy" taxallus qilur, Savzavorlikdur. Yigirma yilga yaqin borkim, shahardadur va Mavlono zufunun va rangin va purkor voqe’ bulubtur. On fan bulg‘aykim, dahli bo‘lmagay. Xususan va’z, insho va nujumki, aning haqidadur va har qaysida muttayyin va mashhur ishlari bor..." - deb yuksak baholagan.
Husayn Voiz Koshifiy Xirot madrasalarida talabalarga ta’lim-tarbiya bergan, Xuroson shaharlarida axloq-odobdan va’z aytgan. Koshifiy o‘z asarlarida ijtimoiy-axloqiy hayot, ma’naviyat masalalariga katta o‘rin ajratadi, siyosat, davlatni boshqarish, shoh bilan fuqarolar o‘rtasidagi munosabat, jamoani idora etish, yetuk insonni tarbiyalash muammolari uning ijodida katta o‘rin egallaydi. Ularda insonparvarlik, xalqparvarlik, yuqori ma’naviyatga ega bo‘lish, madaniy yuksalish g‘oyalarini ilgari suradi. Uning "Axloqi Muhsiniy", "Risolai Hotamiya", "Anvori Sixayliy", "Axloqi Karim", "Javohirnoma", "Lubbo ul-ma’naviy fi-intixobi masna’viy", "Iskandar oynasi", "Tafsiri Husayniy", "Futuvvatnomai Sultoniy" kabi asarlari shular jumlasidandir. Bu asarlardan Xuroson mamlakatida, Xirotda va boshqa shaharlardagi madrasalarda talabalar uchun darslik sifatida foydalanilgan. Mutafakkir bu asarlarida o‘zining hayotdan olgan soboqlari, tajribalari asosida xalqchillik, insonparvarlik, ijtimoiy hayot, adolat, xalollik, sofdillik, poklik, to‘g‘rilik, rostguylik haqidagi fikrlarini o‘qimishli, qiziqarli hikoyatlar, rivoyatlar yordamida bayon etadi. Bu asarlar Koshifiy tili bilan aytganda "Xikmati amaliy" asosida yozilganligidan bugungi kunda ham juda katta tarbiyaviy ahamiyatga egadir.
Husayn Voiz Koshifiy insonni dunyodagi eng yuksak olijanob mavjudot deb biladi.
“Odam nomi yaxshilik bilan eslash tufayli boqiydir, Xayotlik ayyomining hosili yaxshi nom orttirishdir”- deydi.
Bu Voiz Koshifiy axloqiy ta’limotining yetakchi g‘oyasidir. U salbiy axloqiy xislatlarni qoralaydi va ularning inson hayotida va jamiyat uchun katta zarar olib kelishini kator hikoyat va rivoyatlar bilan ko‘rsatadi.
Husayn Voiz Koshifiy yaxshilik va yomonlik, adolat, vijdon, burch tushunchalari haqida ham atroflicha fikr yuritadi. Axloq normasi - insonlarning xulq, fe’l-atvorlarini tartibga solib turuvchi axloqiy talablardir. Koshifiy ijobiy xislatlarni kishilarda bo‘lishi shart bo’lgan insoniy fazilat deb tushunadi va sabr, hayo, iffat, pokizalik, sobiqqadamlik, saxiylik, sahovat, rostguylik, shijoat, kamtarlik, hushyorlik, baland himmatlik, diyonatlilik, ahdiga vafolik, andishalilik, izzat-hurmatni bilish, sir yashira olish kabi fazilatlarni birma-bir ta’riflab o‘tadi. Ko¬shifiy axloqli inson deganda, ilm-ma’rifatga intiluvchi, haqiqat va adolatni sevuvchi, adolatsizlikka qarshi kurashuvchi, mard, harakatchan, olijanob, sahiy, ochiq qalb insonni tushungan.
Axloq masalalarini yoritishda Koshifiyning "Axloqi Muxsiniy" (Husayn Boyqaroning o‘g‘li - Abdulmuhsin Mirzoga bag’ishlangan) asari eng mashhur va muhim ahamiyat kasb etadi. Koshifiy o‘z asarlarida siyosat, davlatni boshqarish masalalari bo‘yicha ham o‘z davri uchun muhim fikrlarni olg‘a suradi. U-“Davlatni odilona boqarishda siyosatdan foydalanish kerakligini alohida ta’kidlaydi:
Jahonda pok suv ichmakka bo’lmas hech kim qodir. Agar shohlar siyosat tig’in eliga qilmasa zohir”- deydi.
Siyosat mamlakatni boshqarish uchun zarur, u shaxsiy ish emas, balki ijtimoiy ishdir. Siyosat adolatli bo‘lsa, mamlakat, jamiyat rivoj topadi, xalqi farovon yashaydi. Siyosatni odil podshohlar adolat bilan boshqarishlari kerak:
Mamlakat tobqoy siyosatdin nizom,
Gar siyosat bo‘lmasa yetgay xalal,
Topmagay olam ishi aslo tuzut.
Besiyosat hech vaqtu hech mahal.
Yoki:
"... Adl (adolat - R. M.) siyosatsiz mavjud bo‘lmas. Siyosat yo‘q bo‘lsa, sardorlik zaif. Na uchunkim mulku-millat ziynati, dinu davlati musallahi siyosatdur", - deb mamlakat taraqqiyotini, adolat qaror topishini ham Koshifiy siyosatga bog‘laydi.
Demak, Husayn Voiz Koshifiy shoir, yozuvchi, olimgina emas, balki dono siyosatchi ham bo‘lgan. Uning jamiyat, davlat, tinchlik, ixtiloflarni osoyishtalik bilan xal etish zarurligi to‘g‘risidagi fikrlari hozir ham o‘z ahamiyatini saqlab kelmoqda.
Voiz Koshifiy Alisher Navoiyning ma’naviy davrasida bo’lgan XV asr Xuroson va Movarounnahr madaniyatining rivojiga katta hissa qo‘shgan hamda o‘z asarlari bilan so‘nggi avlodlarga katta ta’sir ko‘rsatgan mashhur allomalardan bo‘lib tarixda qoldi. U qomusiy ijodi bilan o‘z davri ma’naviy yuksalishi yo‘lida faol xizmat qildi va nafaqat Markaziy Osiyo, balki bugun Sharq umuminsoniy, madaniy boyliklarini kuchaytirishga sezilarli ta’sir ko‘rsatdi.
Temuriylar davri axloqshunosligida Navoiyning nazari tushgan alloma, uning zamondoshi Husayn Voiz Koshifiyning (1440-1505) siymosi alohida diqqatga sazovor. Hondamirning ta`rifiga ko`ra, u «ma`qul va mahsus ilmlarning barchasidan to`la naflangan va bahramanddir». Koshifiyning axloqshunoslikka doir eng mashxur asari «Axloqli Muhsiniy»dir. Husayn Boyqaroning o`g`li, Marv hokimi shahzoda Muhsin Mirzoga bag`ishlangan bu kitobda Koshifiy axloqshunoslikning juda ko`p tushunchalariga sharh beradi, ularni jonli, hayotiy misollar, shuningdek, qadimgi hikoyalar asosida talqin etadi. U yahsxilik va yomonlik haqida fikr yuritar ekan, yahsxilikni asosan ezgulik ma`nosida tushunadi. Ezgulikning ibtidosini Koshifiy xushxulqlilikda ko`radi. Insoniy fazilatlarni u tarbiya, bilim, tajriba orqali tarkib topadi deb hisoblaydi. Halollik, rostgo`ylik, mehnatsevarlik, insonparvarlik singari axloqiy me`yorlar va tamoyillar ezgulikning poydevori sifatida olib qaraladi.
Koshifiy adolat tushunchasiga, ayniqsa, batafsil to`htaladi va uni o`ziga xos sharhlaydi. Mutafakkir adolatni insonning eng yahshi fazilati, adolatsizlikni esa yomon odamlardagi eng yomon illat tarzida taqdim qiladi. Shuningdek, Koshifiy adolatning ijtimoiylik hususiyatini ham nazardan qochirmaydi: «Adl natijasi, – deb yozadi u, – mulk boqi-yu, mamlakat vasig` va hazona ma`mur, kentlaru shaharlar obod bo`lmoqdur. Va zulm samarasi mamlakat zavol topmog`i yerur». Koshifiyning fikriga ko`ra, jamiyat tabaqalari bir-biri bilan mustahkam ijtimoiy bog`liqlikka ega; agar jamiyatda adolat hukm surmasa, zaiflar yo`qoladi, zaiflarsiz esa zo`ravonlarning ham bo`lishi mumkin emas. Ya`ni, adolatsiz tuzumda jamiyat tanazzulga uchraydi. Adolat – insoniy jamiyatni baht-saodatga olib boruvchi yo`l.
Buyuk axloqshunosning burch haqidagi qarashlari ham e`tiborga molik. U burchni Tangri oldidagi o`z qarzini bajarish, ilohiy mas`uliyat deb tushunadi. Lekin bu mas`uliyat, ayni paytda, muhtojlarga hayr-ehsonni, Yaratgan va banda oldidagi pokizalikni ham o`z ichiga oladi. Burchni anglab etish esa, faqat bilim (bilish) orqali ro`y beradi. Shuningdek, Koshifiy, an`anaviy sharqona fazilatlarga bafurja to`htaladi. Sabr, hayo, avf, sahiylik, rostgo`ylik, farosat, tavoze` singari fazilatlarning mohiyatini ochib beradi, ularni nasriy va she`riy misollar bilan isbotlaydi. Ayni paytda, ularning ziddi bo`lmish illatlar ham mutafakkirning diqqat markazidan chetda qolmaydi.
Bundan tashqari, Husayn Voiz Koshifiy axloqiy madaniyat muammolarini ham tadqiq etadi. Uning «Futuvvatnomai Sultoniy yohud javonmardlik tariqati» asarida muomala odobi, kiyinish odobi, hamda mehmondo`stlik va tanovul etiketi borasida o`ziga xos fikrlar o`rtaga tashlangan. Chunonchi, u, suhbat odobi borasida gap ketganda, shayhlar va boshqa martabaga erishganlar uchun ham, hali martabaga erishmagan kishilar, muridlar uchun ham rioya qilinishi zarur bo`lgan bir qancha suhbat odobi mavjud ekanini aytib, har ikki toifa suhbatdoshlar uchun alohida-alohida sakkiztadan qoida tavsiya etadi. Bu o`rinda mutafakkir so`zga lingivistik emas, axloqshunoslik nuqtai nazaridan yondoshib, unga insonning axloqlilik darajasi namoyon bo`ladigan vosita sifatida qaraydi: axloqshunoslikda so`zni insondan, insonni so`zdan ajratib tahlil etish mumkin emasligini ta`kidlaydi. «Agar so`z senikimi yoki sen so`znikimi, deb so`zlasalar, aytgil: men so`zniki va so`z menikidir, chunki so`z insonlik darahtining mevasidir, darahtni mevadan, mevani esa darahtdan ajratib bo`lmaydi», deb yozadi mutafakkir.
Kitobda alloma axloqshunos kasbiy odob muammolariga ham to`htalib o`tadi. Kitobning o`n to`rtinchi, o`n beshinchi va o`n oltinchi fasllari turli kasb egalari odobiga bag`ishlangan. Masalan, o`n to`rtinchi fasl «kasb-kor va savdo-tijorat odobi haqida» deb nomlanadi va umuman kasb egasi, ayni paytda, savdo-tijorat ahli odobi qonun-qoidalarini o`zi ichiga oladi. Koshifiy yozadi: «Bilgilkim, hamma kasblarga birday taalluqli qisqacha qoida-adablar mavjud, shuningdek, har bir kasb uchun alohida odob ham bor». Shundan keyin mutafakkir quyidagicha davom etadi:
«Agar barcha kasblar uchun zaruriy odoblar xulosani nechta, deb so`rasalar, sakkizta deb aytgil: birinchidan, o`z kasbini haromdan, shubhali mol-mablag`dan pok saqlasin. Ikkinchidan, rizq-ro`zi zarurati uchungina kerakli kasb bilan shug`ullansin, kasbni mol-dunyo to`plashga sarflamasin. Uchinchidan, kasbni obro` olish, yahshi nom chiqarishning sababi, deb bilsin. To`rtinchidan, moli harom odamlar (amaldorlar, poraho`rlar, qaroqcxilar, o`g`rilar, qimorbozlar, kazzob do`kondorlar) bilan muomala qilmasin...» va hokazo.
Koshifiy sotuvchi odobi, haridor odobi, hodimlar (xizmatkorlar) odobi, maddohlar odobi singari masalalarda ham huddi shunday asosli fikrlar bildiradi. Garchand, «Futuvvatnomai Sultoniy» javonmardlik (jo`mardlik) tariqati darveshlariga atab yozilgan bo`lsa-da, undagi ilgari surilgan axloqiy tamoyillar va g`oyalar umummintaqaviy, umuminsoniy qamrovga ega. Zero buyuk forsigo`y o`zbek shoiri Pahlavon Mahmud asos solgan bu tariqat darveshlik hirqasini kiygan, lekin zarur bo`lsa, barcha qurollar turini ishga solib, Vatan himoyasiga otlanishni birinchi galdagi vazifasi deb bilgan yerkparvar jangcxilar sulukidir. Shu bois mazkur kitobda diniylik dunyoviylikdan ajratilmay bir-birini to`ldirishi bilan inson hayotini axloqiylashtiradigan, go`zallashtiradigan hodisalar sifatida talqin etiladi. Javonmardlikning harbiylashtirilgan nasroniylar ricarlik ordenlaridan farqi ham shunda. Koshifiy ilgari surgan axloqiy g`oyalar hozirgi kunda ko`p jihatdan o`z ta`sir kuchini yo`qotgan emas. Ayniqsa, uning tijoratchi, sotuvchi va haridor odobiga doir qoidalarini zamonaviy bozorlarimiz, tijorat markazlarimiz va do`konlarimiz devorlariga yozib qo`yish ayni muddao bo`lar edi.
Koshifiy Xurosonda Husayn Boyqaroning voizi (notig‘i), ta’birchisi, maslaxatchisi sifatida shuxrat qozonadi. CHunki Koshifiy Xuroson shaxarlarida va’z aytib, xulq-odob qoidalari, Qur’on va Hadis masalalarini sharxlab, xalq orasida xurmat-e’tibor kozongan.
Tadqiqotchilarning ta’kidlashicha, Husayn Voiz Koshifiyning "Axloqiy Muxsiniy" asari ingliz, nemis, o‘zbek, turk tillariga tarjima qilingan. Mazkur asar Husayn Boyqaroning o‘g‘li Abdulmuxsin Mirzoga bag‘ishlangan bo‘lib, inson kamoloti uchun eng zarur xislatlar ta’riflanadi.
Asarda inson aqliga, aqliy tarbiyaga katta e’tibor beriladi. Aqlni xaqiqat sifatida ta’riflab, inson o‘zining faoliyatini aql yordamida amalga oshiradi, deydi.
U ilm boylik va dunyo orttirish uchun emas, balki xayot kechirish uchun zarurdir, chunki ilm — doimiy, mol-dunyo o‘tkinchi deb tushuntiradi. Haqiqiy dono, bilimdon kishilar o‘tkinchi narsalarga e’tibor bermaydilar, deydi. Demak, Koshifiy ilmni amaliyot bilan bog‘lab tushuntiradi. Koshifiy xar bir ishning muvaffaqiyatini bilimlarni amalda qo‘llanishi bilan belgilagan. Bunda u inson aqlini faoliyatning asosi sifatida talqin etib, o‘z navbatida bu faoliyat yangi bilimlarning paydo bo‘lishiga asos bo‘ladi, deydi va bu fikri bilan ancha ilgarilab ketadi. Masalan, u "Axloqi Muxsiniy" asarida aql bilan faoliyatning o‘zaro aloqasi xaqida gapirar ekan, barcha kishilar aqlga extiyoj sezadi, aql esa amaliy faoliyatga extiyoj sezadi. Harakat, faoliyat aqlning ko‘zgusi sanaladi. Aql yordamida insoniyat tajribasi, ma’naviy qadriyatlaryig‘ilib boradi va kelgusi avlodlarga etkaziladi» deb ta’kidlaydi. Koshifiy shuning uchun xam avvalo ilm-fan, olimlarning jamiyatdagi o‘rniga katta baxo beradi, ustozlarning qadriga etish zarurligini uqtiradi. Ikkinchidan, ustozga xurmat odoblilik namunasi sifatida xam qaraladi.
Xusayn Voiz Koshifiy insonni bilim orqali tarbiyalash, uning aqliy qobiliyatini o‘stirish mumkin, deb bilimning insonni shakllantirish mezoni sifatida talqin etadi.
U ilgari surgan axloqiy tushunchalar: yaxshilik va adolat, burch, vijdon, or-nomus, baxt-saodat kabilarni ta’riflab, xar birini insonda shakllantirish yo‘llari va usullarini xam bayon etadi, ularning tarkibiy qismlarigacha ajratib, ularni ijtimoiy talab darajasida tushuntiradi. SHu bilan birga asosiy mezonlarini xam ko‘rsatib beradi. U axlokiylikning asosiy mezonlari sifatida insoniylik, adolatlilik, sof insoniy munosabatlar deb biladi. Bularga teskari bo‘lgan xatti-xarakatlar: yolgonchilik, chaqimchilik, g‘araz, xasad, baxillik, pastkashlik, g‘iybatchilikni qoralab, ulardan qutulish yo‘llarini xam bayon etadi.
Shuningdek, Koshifiy axloqiy talablarni xam bayon etadi. Bu talablar axloq koidalari bo‘lib xisoblanadi. u o‘ttizdan ortiq axloqiy qoidalarni bayon etib, bular sabr, xayo, pokizalik, sobitqadamlik, avf, saxiylik va saxovat, tavoze’ kamtarlik, rostgo‘ilik, shijoat, xushyorlik, farosat kabi insoniy fazilatlarni barcha qirralariga ta’rif beradi.
Dostları ilə paylaş: |