2. Aristotel falsafasining o`ziga xosligi
3. Notiqlik sa`nati haqida Aristotelning falsafiy qarashlari
Aristotel yoki ASrtastu miloddan avvalgi 384 yilda Yunonistonda dunyoga kelgan.Aristotel mashhur sarkarda Iskandar Zulqarnaynni ustozi. Aristotel Fizik, Matematika,nazm, mantiq, ritorika,siyosat,etika,biologiya,zoologiyaga oid ishlar yozib qildirgan. Miloddan avvalgi 367 yilda Afinaga borib, Platon akademiyasida tahsil koʻrdi, 20 yoshida uning ishlarida ishtirok etdi. Miloddan avvalgi 343 yildan eʼtiboran Makedoniya podshohi Filipp taklifi bilan shahzoda Aleksandrga murabbiylik qildi. Miloddan avvalgi 335 yilda Afinaga qaytib, oʻzining Likey maktabini tashkil qildi. Aleksandr vafotidan soʻng 323 yilda xudosizlikda ayblanib, Evbeya Xalqidasiga qochishga majbur boʻldi va umrining oxirigacha shu erda yashadi. Arastu qomusiy bilimlar sohibi, peripatetika maktabi asoschisi, uning taʼlimoti ayrim, alohida fanlarni falsafiy nuqtai nazardan yoritib berdi. Fan sohalarini tasniflashda falsafiy tizim yaratish bilan Arastu insoniyat tafakkurini rivojlantirishga juda kuchli taʼsir koʻrsatdi. Arastu ijodi oʻz zamonidagi deyarli barcha bilim sohalarini qamrab oldi. Oʻzining „ilk falsafa“ ga oid („Metafizika“) asarida Platonning gʻoyalar nazariyasini tanqid qildi. „Platon gʻoyalari“ moddiy predmetlarning oddiy nusxasi, aynan oʻzi ekanini koʻrsatdi. Arastu ayrimlik va umumiylikning oʻzaro munosabati masalasini hal etdi. Ayrimlik „biron-bir joy“dagina va „hozir“dagina mavjuddir, uni his bilan idrok etish mumkin. Umumiylik esa har qanday joyda va harvaqtda („hamma yerda“ va„hamma vaqt“) mavjud, u muayyan sharoitda ayrim holda yuzaga kelib, shu ayrimlik orqali idrok qilinadi. Shuningdek umumiylik – fan predmeti, uni aql vositasida bilib olish mumkin. Arastu olamdagi hodisalar va predmetlarning sabablarini toʻrt guruhga boʻladi:
1) moddiy sabab yoki materiya;
2) shakliy sabab yoki shakl;
3) yuzaga
keltiruvchi sabab;
4) oxirgi sabab yoki
maqsad. Garchi Arastu materiyani dastlabki sabablardan biri, deb eʼtirof etsa ham, uni faqat passiv asos, imkoniyat xolos, qolgan uch sababni esa – faol sabab, deb hisoblaydi.Masalan, uning fikricha, shaklsiz hech qanday narsaning boʻlishi aslo mumkin emas, shakl – borliq mohiyatidir, shakl –
abadiy, oʻzgarmas va moddiy sababdan
ustunroqdir. Yuzaga keltiruvchi sabab harakat yoxud turgʻunlik manbaidir.
Harakat, deydi Arastu, biron-bir narsaning imkoniyatdan voqelikka oʻtishidir.
Harakatning toʻrt turi bor, bular: sifatli harakat yoki oʻzgarish; miqdoriy harakat
yoki koʻpayish va kamayish; joyni oʻzgartirish yoki makondagi harakat; vujudga kelish va yoʻq boʻlishdan iborat. Oxirgi sabab yoki maqsad – harakat,
oʻzgarish, inson faoliyatining oqibatidir.Arastu taʼlimotiga binoan, xudo – oʻz
qonunlari boʻyicha rivojlanayotgan barcha shakllar, tabiatdagi jamiki hodisalar va
hamma mavjud narsalarning oliy maqsadi, „shakllarning shakli“, maqsadi, olamni
harakatga keltiruvchi ilk kuchdir. Arastu nazariyasiga koʻra, har qanday real
mavjud boʻlgan ayrim narsa „materiya“ bilan „shakl“ning birligidan
iborat, „shakl“ esa narsaning oʻziga xos „koʻrinishi“dir, unga ham „materiya“, ham
„shakl“ deb qarash mumkin. Shu tariqa butun voqe olam „materiya“dan – „shakl“
ga va „shakl“dan – „materiya“ga izchil ravishda oʻtish jarayonidan iborat.Arastu
bilish haqidagi taʼlimotida „dialektik“ bilish bilan „apodiktik“ bilishni
bir-biridan farqlaydi. „Dialektik“ bilish – tajriba samarasi boʻlmish „fikr“ni,
„apodiktik“ bilish esa ishonchli bilimni vujudga keltiradi. Ammo Arastu tajribani
ishonchli bilimning oliy darajasi, deb hisoblamaydi, uning fikricha, bilimning
eng oliy qonun qoidalari bevosita aql vositasidagina idrok etiladi. Arastu mantiq ilmining asoschisidir. Arastu yaratgan va „analitika“ deb nomlagan mazkur fan tafakkurning tushuncha, muhokama, xulosa kabi
asosiy shakllaridan, ayniyat, qaramaqarshilik va uchinchisi istisnoqonunlaridan, fikrni isbotlash yoxud rad etish uslublaridan, bir qancha kategoriyalardan iborat. Mantiq „ilk falsafa“ („metafizika“) bilan birgalikda fan sohalarining falsafiy tasnif tizimini tashkil etadi. Biologiya sohasidagi Arastu ilmiy xizmatlaridan biri – oʻsimlik va hayvonot turlarining biologik jihatdan maqsadga muvofiqligi haqidagi taʼlimotidir. Oʻsimliklarning urugʻdan oʻsib-rivojlanishi, hayvonlardagi instinktlarning maqsadga
2. Aristotel qadimgi buyuk yunon faylasufi,
qomuschi, o‘z davrida mavjud barcha fanlar bo‘yicha qalam tebratgan allomadir.
Uning yashab o‘tganiga ikki ming yildan ortiq vaqt bo‘lganiga qaramay, hamon
o‘z ta’limoti bilan jahon ahli orasida yashab kelmoqda. Aristotel dunyoqarashi iz
qoldirmagan biron-bir fan sohasini ko‘rsatish qiyin. Alloma haqida bizning fikrimiz qanday bo‘lmasin, uning aql-zakovatini, jasoratini tan olishimiz kerak. Aristotel yashab, ijod qilgan davrda Yunoniston na faqat Yevropada, balki butun jahonda iqtisodi, madaniyati, fani rivojlangan davlat sifatida tanilgan edi. Pelopones jangi Qadimgi Yunonistondagi shahar — davlatlarning chuqur inqirozga yuz tutishiga olib keldi. Yunon shaharlari o’rtasida to’xtovsiz, uzoq davom etgan o’zaro urushlar turli tabaqalardan iborat jamiyatda boylar bilan kambag’allar, oligarxlar bilan oddiy fuqarolar o’rtasidagi ziddiyatlarning yanada keskinlashuviga olib keldi.
O’zining harbiy yurishlari bilan jahonga dong’i kstgan Aleksandr Makedonskiy o’z davrida qudratli hisoblangan Fors davlati ustidan g’alaba qozongach, janubi-g’arbiy Osiyoning ko’pgina qismini zabt etib, Yevropa va Osiyo xalqlarini birlashtirgan buyuk davlatni barpo etadi.
Ana shunday bir davrda ilm-fanning rivojlanishiga o’zining bebaho hissasini qo’shgan buyuk mutafakkirlardan biri Aristotel (milodimizdan avval 384—322) edi. Aristotel antik davrdagi yunon falsafasi va ilm-fani taraqqiyotida yangi davrni yaratdi. Aristotel quldorlar sinfining o’rtamiyona vakili bo’lgani uchui demokratiya tarafdori edi.
Aristotel Egey dengizi bo’yidagi Frakiyaning Stagira shahrida tug’ilgan. Uning otasi Makedoniya podshosi Aminta II ning saroy tabibi edi. U 15 yoshlik chog’ida ota-onasidan judo bo’ladi. Aristotel har tomonlama o’qimishli homiy qo’l ostida ta’lim-tarbiya ko’radi. O’n yetti yoshida ustozi va do’sti Platon tashkil etgan Akademiyaga o’qishga kirib, yigirma yil davomida, yani Platon vafotigacha shu dargohda ta’lim oladi. Manbalarda keltirilishicha, Aristotel Platonning do’stlari va shogirdlari orasida aql-zakovati, ilmga bo’lgan qiziqishi bilan alohida ajralib turar edi. Aristotel juda bilimdon bo’lganligi sababli ustozi Platon bilan turli masalalarda bahslashib turar, ayrim hollarda unga e’tiroz ham bildirar edi. Haqiqatparvar mutafakkir o’z ustozining falsafa borasida yo’l qo’ygan xatolariga befarq qaray olmagan.
Aristotel Makedoniya podshosi Filippning iltimosiga binoan, uning o’g’li Aleksandrga 3 yil davomida ta’lim-tarbiya berib boradi. Hoknmiyatni boshqarish 16 yoshli Aleksandrga qolgach, davlat ishlari uning ta’lim olishiga imkon bermaydi. Otasidan qolgan qudratli davlatni kengaytirish maqsadidaAleksandr Makedonskiy Sharq va G’arbga yurishlar uyushtirib, jahonning ko’pgina qismini zabt etishga muyassar bo’ladi. Ana shunday g’olibona yurishlarida o’zining eng yaqin maslahatchisi sifatida Aristotelni ham birga olib yuradi. O’n ikki yil safardan keyin Aristotel 334 yili ellik yoshida Afinaga qaytib keladi.
Tarixiy adabiyotlar va ilmiy manbalarda yozilishicha, Aristotel Aleksandr Makedonskiy bilan yurishlar chog’ida juda katta ilmiy ishlar uchun ma’lumotlar to’plash bilan shug’ullangan. Ana shu materiallari asosida o’zining asosiy asarlarini umrining so’nggi yillarida yozgan. Aristotel Afinaga ulug’vor Makedoniya saroy ahillari bilan do’stona munosabatda bo’lgan, hurmatli va obro’li kishi sifatida qaytib kelgandi. Tarixiy manbalarda ko’rsatilishicha, Makedoniya podshosi Aleksandr Aristotelni tabiiy-ilmiy tadqiqot ishlarini keng olib borishi uchun moddiy jihatdan ta’minlab turgan. Ana shu imkoniyatlar tufayli Aristotel milodimizdan avvalgi 335 yili Afinada o’zining xususiy maktabi — Likkeyni ochishga erishadi. Maktab Appolon Likkey ibodatxonasi yaqinida ochilgani uchun shunday nomlangan. Aristotel bu maktab bog’ida o’z shogirdlari bilan sayr qilib, ma’ruza o’qir edi. Keyinchalik uning sayr qilib ma’ruza tinglovchi shogirdlarini perepatetiklar (ya’ni sayr qilib yuruvchilar) deb atadilar. Aristotel tashkil etgan maktab juda katta kutubxoiaga ham ega bo’lgan ekan.
Aleksandr Makedonskiy hayotiniig so’nggi yillarida Aristotelning Afina zodagonlari bilan munosabati ancha yomonlashadi. Aleksandr Makedonskiyning o’limidan keyin Aristotelning Afinada qolishi juda xavfli bo’lib qoladi. Chunki o’sha davrda Yunonistonda, xususan, Afinada Aleksandr Makedonskiy hukmronligiga qarshi qattiq kurash boshlangan edi. Shuning uchun Aristotel milodimizdan avvalgi 323 yili ta’qiblardan qochib, Afinani tark etadi va Evbey orolidagi Xalkidaga ko’chib keladi. Oradan bir yil o’tgach, 322 yili o’sha yerda vafot etadi[1].
Sharqda Aristotelni “muallimi avval” deb atashgan. Uning ta’limoti o‘nlab
asrlar davomida Bog‘dod va Kordovada, Misr va Buyuk Britaniyada ilm-fan,
ayniqsa falsafa va mantiq ilmining gurkirab o‘sishiga katta ta’sir ko‘rsatib kelgan.
Aristotelning buyukligi yana shundaki, u o‘z ustozi Platon singari Afinada o‘z
maktabini tashkil etdi. Bu maktabda yuzdan ortiq shogirdlar tahsil olgan. Ular
keyinchalik o‘z ustozlari bilan birga tabiiy-ilmiy, ijtimoiy-siyosiy ilmlarni
rivojlantirdilar.
Falsafa tarixini o‘rganish falsafaning ijtimoiy ong shakllari o‘rtasidagi
o‘rnini aniqlash va u jamiyat moddiy hayotining ijtimoiy amaliyotga bog‘liqligi,
nisbiy mustaqilligi, shuningdek, ichki taraqqiyotida, ichki mantiqqa egaligini
aniqlashni taqozo etadi. O‘tmish falsafiy ta’limotlar tarixi bosib o‘tilgan bosqich
sifatida qaralib, uni o‘rganish hozirgi davrda katta ahamiyat kasb etmoqda. . Darhaqiqat, buyuk mutafakkirlarning falsafiy
qarashlarini o‘rganish doimo dolzarb masala bo‘lib qoladiAristotel barcha fanlarni ikki qismga — nazariy va amaliy fanlarga ajratadi.
Uning fikricha, nazariy fanlarni o‘rganish faqat ularni bilishga qaratilgan. Amaliy
fanlar esa insonlarga yo‘l-yo‘riq ko‘rsatishga, biror foydali ishni amalga oshirishga
qaratilgan. Nazariy fanlarni Aristotel uch qismga: Birinchi falsafa (metafizika),
matematika va fizikaga bo‘ladi.
Agar «Metafizika», ya’ni birinchi falsafa borliqning o‘zgarmas asosini
o‘rgansa, matematika jismlarning mavhum, mikdorny va fazoviy xossalarini,
fizika jismlarning tabiatdagi turli holatlari va aniq «materiyalar»ni o‘rganadi.