16749
" G E N D E R V Ə İ N S A N H Ü Q U Q U "
Ä R A Ş D IR M A B İR L İY İ ( G İ H A B )
Ə L İ A B A S O V
R Ə N A M İ R Z Ə Z A D Ə
G E N D E R Ə
G İ R İ Ş
(Cəm iyyətdə cinslərin sosial ro lla n və qarşılıqlı
m ünasibəti problemləri)
B A K I - 2004
Əli Seyidabbas oğlu Abasov, Rona Seyidrza qızı Mirzəzadə.
"Genderə giriş"." Gender və İnsan H üququ"
Araşdırm a Birliyi (G İH A B ), Bakı 2004, 120 səh.
4
N ə şr Açıq Cəmiyyət Institu tu - Y a rd ım F o n d u n u n
maliyyə dəstəyi iiə həyata keçirilmişdir.
K ita b cəmiyyətdə cinslərin sosial rolları və qarşıhqlı
m ünasibətinin bəzi fəlsəfı, tarixi və sosial-siyasi problem -
lərinə həsr o lu n m u şd u r. K ita b d a m üasir d ö v r A zərb ay can
re a lh q la n k o n k re t rəqəmlər, faktlarla gender statistikası
aspektində təhlil olunm uş, müəyyən təklif və tövsiyyələr
verilmişdir. K ita b geniş oxucu kütləsi, Q H T-Iər, tədqiqat-
çılar, müəllim və tələbələr üçün nəzərdə tu tu lm u şd u r.
G I2010Q0Q00
121-2004
Ə L İ ABASOV, R Ə N A M İ R Z Ə Z A D Ə
M U N D Ə R IC A T
Giriş ...................................................................................... 4
1. G e n d e r anlayışı h a q q ın d a üm um i m ə lu m a t.................. 7
2. G ender: tarix, ideya və n ə z ə riy y ə lə r........................... 22
3. B ə ra b ə rh ü q u q lu q , q a d m hərəkatı, g e n d e r ................. 27
4. G e n d e r və m ədəniyyət......................................................39
5. Cəm iyyətin feminist tən q id i............................................43
6. G e n d e rin A z ərb ay ca n d a təşəkkülü və
gender statistikası . . . : .................................................. 49
7. N əticə ..................................................................................81
8. T əd ris p r o q r a m l a n ......................................................... 84
9. K içik ensiklopediya ....................................................... 96
10. Ə l a v ə l ə r ........................................................................... 97
G İR İŞ
X X əsrin son qərinəsində id ra k d a yeni istiqamətlə-
rin y aran m ası m üşahidə edilir. Bu istiqamətlər ayn-ayrı
fənlərin çərçivəsinə y erbşm ir, istər təbiət, istərsə də h u m a-
nitar x arak terli elmlərin geniş sahələrinin ümumiləşməsini
iddia edir. Təbii ki, bu d a paralel olaraq m etodoloji dünya-
görüşü və ü m u m i fəlsəfi problem lərə də toxunur. Eyni za-
m a n d a , o n la r bizim yaşadığımız dünya, bəşəriyyətin yarat-
dığı sivilizasiya və müəyyən sistemə sahnm ış id ra k üsulları
h a q q m d a q ərarlan m ış təsəvvürlərimizə də öz dəyişmələrini.
gətirir. Bu b a x ım d a h qlobal və sosial ekologiyanı, sistemli
tə d 'q iq a tla n , m ü a s ir in fo rm a siy a nəzəriyyəsini, siner-
getikanı və b ir sıra digər sahələri də b u ra y a daxil etm ək
olar. Bu gün b u istiqamətlərə X X əsrin s o n u n d a n etibarən
d a h a çox aktuaUıq kəsb edən, özünün nəzəri və p raktiki
tətbiqini genişləndirən gender tədqiqaitlarm ı tam h üquqla
daxil etm ək olar.
T ə q d im o lu n an dərslikdəki mühazirələr respubhka-
mızda gender təd q iq atilarm a - "cinslərin qarşıhqh müna-
sibətinin fəlsəfəsi"nə, mədəni ən'ənələrin təsiri a ltm d a
cəmiyyətdə q ad ın və kişinin sosial vəziyyətlərinə, o n la rm
rollarını tədqiq edən istiqamətə həsr o lu n an ilkin təd q iq at
yönümlü k ita b m (Bax: ƏIi S eyidabbas oğlu və R ə n a
Seyidrza qızı "G ender tədqiqatları", B., 1999) yenidən
ışlənmiş və təkmilləşmiş nəşridir.
A zərb ay ca n üçün gender tədqiqatları yeni, geniş
ictimaiyyətə tanış olm ayan m övzudur. Qeyd edək ki, M D B
ölkələrində II minilliyin s o n u n d a n problem tədqiq olunur,
dünya p r a k tik a s m d a isə bu tədqiqatlarm y a ra n m a sın m
yaşı X X əsrin
60-C]
illərindən başlayır. G e n d e r tədqiqatla-
rm m q a y n a q la r m d a əsasən q a d m la r d u r u r d u və b u n a görə
də bəziləri səhvən, bəziləri isə bilərəkdən gender mövzusu-
nu q ad ın problem i i b paralel müstəviyə gətirirlər.
Bəs bu anlayışm tarixi h a q q n ıd a nə bilirik? N ə üçün
Q ə rb d ə bu p ro b lem belə aktualdn-? "G ender nədir?" kimi
s u a lla r m c a v a b m ı a x t a r a r k ə n də çox v a x t q a d m
məsələsinin "genderi" əvəz etməsinə gəlib çıxuıq.
K ita b d a m öv zu n u n bir su'a əsas problem inin qoyu-
luşuna, tarixi,fəlsəfl yönüm də izahm a, klassifıkasiyasmm
müəyyən araşd ırm alarla verilməsinə cəhd olunm uşdur.
K jta b d a əks o lu n a n ümumi və xüsusən də respub-
likam ıza aid problem lər kompleksi qeyd olunan sahənin
d a h a yeni və tə d q iq a ta ehtiyacı olan m ə q a m la n ilə bağh-
du'. A rtıq bu gün "gender" anlayışı ilə bərabər "gender el-
mi", "gender tə d q iq a tla n " a d la n a n xüsusi bir tə d q iq a t isti-
qam ətləri də form alaşm aqdadu'. Bir önəmli cəhəti nəzərini-
zə çatd ıraq ki, a rtıq Q ə rb d ə gender problemləri üzrə sırf
elmi mütəxəssislər hazu'lam r, dərsliklər, k ita b la r nəşr 'edi-
lir. D ü n y a şöhrətli O k sfo rd universitetində gender proble-
mi üzrə dissertasiya işləri yazıhr, geniş həcmdə tə d q iq a t iş-
ləri aparıhr. Bu b a x ım d a n A zərb ay can d a da müəyyən irə-
liləyişləri qeyd edə bilərik. Belə ki, B M T -nin "G ender
İnkişafda" layihəsinin (I997-2000-ci illər) bilavasitə dəstəyi
ilə ( k o o rd in a to ru d o sen t R .İb rah im b əy o v a) A z ərb ay ca n d a
gender problem inin tədrisi və tədqiqinə, təbliğinə im k an
yarandı. Bu gün A M E A , B D U , Q ərb Universiteti, Q a d m
Problem ləri üzrə Dövlət K om itəsi və bəzi nazirliklərin də
nəzdində gender problem ləri üzrə şöbələr var, gender artıq
tədris olunur, müəyyən təd q iq at işləri aparıhr.
Sizə tə q d im etdiyim iz k ita b p o p u ly a r x a r a k te r
daşıyu' və oxucuları gender problem lərinin əsası ilə tanış
etm ək məqsədi güdür. Bu k ita b d a ümumi "G enderə giriş"
tədris k u rsu n u əhatə edən altı mühazirə mətni, iki tədris
p ro q ram ı verilmişdir. Q eyd edək ki, mühazirələr ya 18 sa at
və ya 24 saathq m ühazirə k u rsla n üçün nəzərdə tutulm uş-
dur.
BCitabm "Əlavələr" hissəsində o x u c u la n n istifadəsi
üçün əlavə m ateriallar, kiçik en siklopediyadada isə bəzi
anlayışlarm izahı verilmişdir.
1. G E N D E R ANLAYIŞI H A Q Q IN D A
Ü M U M İ M Ə L U M A T
• Problemin mahiyyəti.
• '’Gender" anlayışı haqqmda.
• Qadin məsələsinə yeni baxış.
• Kişi və qadm stereotipləri.
X X əsrin 60-cı illərindən etibarən Q ərb ölkələrinin
sosial e lm b rin d ə (antropologiya, tarix, psixologiya, fəlsəfə
və s.) işlədilən "gender" anlayışı q a d m problem inin ələlxü-
sus, cəmiyyətdə q a d m və kişi münasibətlərinin təhlili ilə
əlaqələndirilir. Q a d m və kişi münasibətlərinin adekvat
təhlili üçün bioloji amillərin kifayət olması fıkri də bu döv-
rə təsad ü f ed irJ
X X əsrin 70-ci illərindən qərb ədəbiyyatm da, əsasən
ingilisdilli ədəbiyyatda, so n ra la r isə müxtəlif ölkələrdə,
h a z ır d a A z ç ə r b a y c a n d a d a g en d e r anlayışı h a q q ı n d a
müəyyən təd q iq at cəhdləri və mülahizələri ilə rastlaşırıq.
M ü a sir dövrdə "G ender münasibətləri'' dedikdə şər-
ti o la ra q cinslərin ancaq sosial-mədəni sahədəki o lan
q arşü ıq h münasibətləri nəzərdə tutulur. H ərçənd b u baxış
yekdilliklə qəbul edilməyib.2
U z u n illər ərzində keçmiş SSR İ-də q a d m h ü q u q ia n -
na d air h ə r hansı elmi görüşlərin m e y d a n a çıxm asm a,
məsələyə aid tədbirlərinkeçirilməsinə im k an verilmirdi.
Q ərb isə belə hesab edirdi ki, bu m övzu ilə bağh keçmiş
S S R İ m ə k a n m d a heç bir ciddi tə d q iq a t işi a p a n lm a d ığ m -
d a n və b u işə istiqamət verə biləcək xüsusiləşdirilmiş tədqi-
q a t mərkəzləri də olmamışdn'. Qeyd etm ək yerinə düşər
' R .İ b r a h i m b ə y o v a . " G e n d e r güniin tələbidir", " G e n d e r; q a d ın p ro b le m İn in
yeni m ərhələsi" k ita b ın d a , B.. 1998, s. 4.
- Z .Q u lu z a d ə " K e ç id d ö v rü n d ə r e s p u b lik a d a g e n d e r və q a d m p ro b le m lə ri" mə'
qaləsi. " G e n d e r: q a d m p ro b le m in in yeni m ərhələsi" k i l a b m d a , B., 1998, s. 8.
ki, yalnız "qadın məsələsi" m ö vzusunda ara şd ırm a la r ol-
m u şd u r. Bu təsadüfı deyildir. K eçm iş Sovetlər İttifaqm m
təbliğat a p a ra tı bütün dünyaya sü b u t etməyə çalışmışdu* ki,
"bizim ölkədə" q a d m məsələsi birdəfəlik həll edilmiş, qa-
d m l a r l a kişilərin b ə r a b ə r h ü q u q lu lu ğ u n a ta m nail
o lu n m u şd u r. Sovet dövrünün "q ad m məsələ"sində cinslərin
rəsmi bərabərliyi de-yure m öcud idi: b ərab ər iş üçün bəra-
bər əm ək h aq q ı v a r idi; h ö k u m ətin bütün səviyyələrində
q a d m la r m təmsil o lu n m a la rm ı təm in edən k v o ta sistemi və
xüsusi sosial yönümlü - q a d m la rm bir çox h ü q u q larm ı
tənzimləyən qanunvericilik qüvvədə idi. L akin de-fakto isə
cinslər arası bərabərlik məsələsi asim etrik idi. H a k im
idealogiyaya tabe olan "Q adm ş u ra " la n "q ad m məsələ"sini
tənzim ləyir, q a d m l a r m m ə n a fe və m a r a q l a r m ı ideo-
logiyaya uyğun təmsil edirdi. X X əsrin 80-ci illərində
"q a d m məsələ"si artıq ideologiyasızlaşdınldı, Q a d m şura-
ları yeni q a d m qeyri-hökum ət təşkilatları - Q H T-lərlə
əvəzləndi. M əlum Sovet H ö k u m ə ti 1981-ci ildə "Q ad m lara
m ü n a s ib ə td ə
ayrı-seçkiliyin
ləğv
o lu n m a s ı
h a q d a
K onvensiyaya" imza atm ışdu’. Sovet m ə k a n m d a ilk dəfə
isə 1991-ci ildə M o sk v a şəhərində "G ender tədqiqatları:
vəziyyəti və perspektivləri" problem lərinə dair dünyanm
qabaqcıl alimlərimnin iştirakı ilə Beynəlxalq görüş keçiril-
mişdir.
Ə ksər q ərb ölkələrində "feminist tədqiqataları",
"gender tədqiqataları" və "qadm problem ləri tədqiqatı"
m əfhum ları çox vaxt sinonim kimi işlədilmişdir. Lakin,
elmi p ra k tik a d a ənənəvi anlayış kimi bu deyim "qadm
problem lərinin lədqiqatı" m ə z m u n u n d a qəbul edilir. Bu
istiqam ət "qadm problem inin elmi qolunun" həm nəzəri
tədqiqetmə, həm də təcrübi-öyrədən hissəsi kimi təhlil
edilir. T ədqiqat bu baxım dan q a d m la rm ictimailəşməsinin
tarixi prosesini əks etdirir, o n u n tərkib hissəsini, cinslərin
m ühüm xüsusiyyətlərini araşdırır.
Gender - qcidınlann fəaliyyət p ro q ra m ı olan Pekin
P la tfo rm asın d a "cinsi xüsusiyyətləri nəzərə alan elm" kimi
xarakterizə olunur. Belə ki, Pekin Bəyannam əsinin 3-cü
P la tfo rm a sm d a deyilir; "bütün dünyyada gender bərabərli-
yinə nail olm aqla bağh q a d m la rm q arşısm d a qoyulan
məsələlər a n c a q kişilərlə tərəf-müqabillik əsasm da həll
o lu n a bilər".
G e n d e r tədqiqatları - bu, ilk növbədə cinsin sosial
psixoloji və sosial mədəni xüsusiyyətləri aspektindən öyrə-
nilməsidir. Əlbəttə, b u r a d a iqtisadiyyat, siyasət və sosial
mühit də nəzərə almır. "G ender təd lq iq atlan " anlayışı biz-
də nə elmdə, nə də içtimai h əy a td a özünə yer tapm am ışdır-
sa da, o öz predm etinə görə fəlsəfı və sosioloji tədqiqatlara
d a h a yaxındır. Bu b ax ım d an q a d m h ə rə k a tla n inkişafmm
və q a d m la r m vəziyyətinin sosial-fəlsəfı aspektinin öy-
rənilməsini qeyd etm ək olar. L akin, b u təd q iq atlarm nə-
zərə ça rp a caq fərqləri də vardır. Belə ki, q a d m la rm sosial
həyatında, d a v ra m ş m d a və digər h a lla rd a psixoloji fak-
to r la n n rolu vaxtilə qiymətləndirilməmiş, ən nəhayət qa-
dınlarm vəziyyətinin tərbiyəvi-tədrisi funksiyalarm m öy-
rənilməsi ilə ta m a m məşğul olunm am ışdır. B ununla əla-
q ə d a r bir neçə m ə q a m la n qeyd edək.
Birincisi: postsovet m ə k a n m d a yalnız yenidənqur-
m a dövründən b aşlay araq sosioloqlar bu məsələlərin öyrə-
nilməsinə diqqəti artirdılar. O n lar q a d m hakİmiyyət və
siyasətdə, q a d m və bazar, q ad ın d av ra n ışm m psixologiya-
sı və s. kimi tədqiqatlar a p a rm a ğ a başqladılar. Ə gər əvvə -
lər q a d m la r tək əməkçİ, ən yaxşı h a ld a bir a n a ya uşaqla-
rm tərbiyəçisi kimi tədqiq olun u rd u sa, s o n ra d a n tədricən
q a d m la rm vəziyyətinin, cəmiyyətdə sosioloji ro lu n u n və
psixoloji xüsusiyyətlərinin bütün müxtəlifliyi ilə sosial
analizinə keçilir.
İkincisi: həm ölkəmizdə, həm də xaricdə "q ad m mə-
sələsinin" m əzm unu nəzərə ça rp a caq dərəcədə dəyişmişdir.
Bir çox ink işaf etmiş ölkələrdə q a d ın la r böyük nailiyyətlər
qazanm ış. o n la r ictimaiyyət tərəfm dən sosial-iqtisadi və
siyasi h ü q u q la n n m ta n m m a sm a , a n a h ğ m və uşaqlarm
m ü d afiəsin ə nail o lm u şlar. E y n i z a m a n d a q a d ın la r m
dövlət id a rə e tm ə sistem ində, is te h s a la td a m a r a q la r m ı
m ühafızə edən, o n la rm şərəfini və mənliyini q o r u y a n
q a n u n la r m və inzibati q a y d a la rm d a qəbul edilməsinə nail
olm uşdur. İndi "q ad m məsələsinin" q o y u lu şu n u n və həlli
y o lla n n m ağırhq mərkəzi cəmiyyətin sosial-iqtisadi və
siyasi inkişafm m vəzifələri və im k a n la n ilə təyin olunan
q a d m s ta tu s u n u n artm ası tərəfə d a h a çox meyl edir. Belə
ki, gender tədqiqatları cinsin birinci-bioloji aspektindən
fərqlənərək, o n u n digər aspektlərinin də araşdu'ilmasmı
məqsəd sayu'. Son nəticə belədir ki, gender tə d q iq a tla n
psixoloji keyfıyyətləri, d a v r a n ış m o d elin i, fəaliyyət
növlərini, q a d m və kişinin peşəsini sosial mədəni, psixoloji
asp ek td ə öyrənir.
İdeoloji bax ım d an "q ad m məsələsi" həm də özünün
birölçülülüyünü itirib, m ü x tə lif yönlü o lm u şd u r. Əsas
p ro b lem - ölkənin inkişaf yolları - cəmiyyəti bütünlükdə
təbəqələndirdiyi kimi, q a d m la r a ra s m d a d a ayrı seçkiliyə
səbəb olm uşdur. Q adm ları yalnız üm um i m araq lar: təhsilə,
səhiyyəyə və q a d m əməyinə dövlət himayəsi deyil, işləyən
q a d m l a r a sosial z ə m a n ə tlə r və n əh a y ət, u ş a q la r m
saxlanm ası, tərbiyə olunm ası üçün lazımi şəraitin yaradıl-
m ası kimi problem lərdə birləşdirir. D igər tərəfdən, bazar
iqtisadiyyatm a keçid dövründə q a d m la r işsizlikdən, cəmiy-
yətdə sosial və m addi cəhətdən təbəqələşmədən, istehsal'
sahələrindən k ə n a rla ş d u 'ilm a q d a n ilk növbədə əziyyət
çəkirlər. Bu səbəbdən q a d m la r iş yerini itirmək qorxusu
altm da, yüksək və zəmanətli əm ək h aq q ı verilən, lakin
fıziki cə h ətd ən ağır işlərdə çalışm aq m əcburiyyətində
qalırlar. Öz növbəsində, bu dəyişikliklər q a d m la rm siyasi-
ləşməsinin, sosial etirazm h əy ata keçirilməsində iştira-
k m m , p artiy alarm və ictimai h ə rə k a tla rm , müxtəlif kütləvi
birliklərin tərkibində fəaliyyət göstərməsinin labüdlüyünə
şərait yaradırdı ki, bu d a cəmiyyətin inkişafm m keçid və
dönüş dövrləri üçün xarak terik xüsusiyyətlərdir.
Üçüncüsü: q a d m m cəmiyyətin inkişafm dakı sosial
ro lu n u n fəlsəfı-sosioloji analizində iki müxtəlif baxış möv-
cuddur. O n la rd a n biri q a d m la ra sosial-dem oqrafık q ru p
kimi, o birisi isə m ü ə y y ə a o lu n m u ş sosial statu sa malik, öz
spesifık dem o q rafık xüsusiyyətləri ilə fərqlənən iri birlik.
n a d ir sosial q r u p kimi baxır. Ikinci v a ria n t d a h a qəbul
o lu n a biləndir, çünki, qadm -real m övcud olan və empirik
qeydə alm an nisbətən ta m və sabit sosial q ru p d u r. O n lar
sosial və siyasi proseslərdə, istehsal sahələrində, mədəniy-
yətdə və insan həyatm a xas o lan digər sahələrdə fəahyyət
göstərirlər. X X əsrin tarixi, ələləxüsus ölkəmizin tarixi
(əsasən son dövrlərə aid) "qadm -siyasətin obyektidir"
tezisinin dardüşüncəUUyini, h ətta sosial və mənəvi cəhətdən
ta m dəyərsiz o l d u ğ u n u s ü b u t edir. Ə k sin ə, q a d m l a r
praktiki oUu'aq tam azadlığa çıxmamış sosial qüvvə, onun
subyekti kimi son dövrlərdə fəaliyyətlərini artırmışlar. Bu
qüvvə tarixin gedişinə təsir edə bilən, m ü x tə h f vasitələrlə
müdaxilə edir, cəmiyyətin tərəqqisini sürətləndirir və ya
ləngidir, münaqişələrin y a ra n m a s m a və ya o n la rm həllinə
şərait y arad ır və qarşısmı ahr.
Dördüncüsü: dünya tarixindən m ə lu m d u r ki, bir sıra
iri siyasi və sosial-iqtisadi b ö h ra n la r dövründə q a d m la r
ictimai hərəkallarm y a ra n m a s m m təşəbbüskarları, bəzən
də Hdeıiəri ro lu n d a iştirak etmişlər. Bu z a m a n o n la r nəinki
"güclü cinsi" l ə k r a r etm əm iş, h ə tta kişiiərə, o n l a n n
əxlaqm a , dünyagörüşünə və s. təsir göstərmişlər.
Qeyd eidik ki, q a d ın la r özlərinin sərt olm ayan
stru k tu rlu özünütəşki) form alarm ı (formal və qeyriformal)
yəni, qadın QHT-Iərini yaradırlar. Ü m u m i m a ra q dairəsi
olan q a d m la r bu təşkilatlarda ya kiçik müddətə, ya da
uzun m üddətə biıiəşirlər. B ununla əlaqədar hətta elmi ədə-
b iy y a td a eyniləşdirilən " q a d ın məsələsi" və "q a d m
hərəkatı" k ateq o riy aiarm ın bir-birindən fərqləndirilməsi
zərurəti m e y d a n a çıxır.
"Q adm məsələsi" q a d m la rm cəmiyyətdəki vəziyyəti,
onların asılılıqdan azad olmaları p ro q ra m m m əsaslandırı-
Imasmı və ictimai həyatm bütün sahələrində kişiİərlə eyni
h ü q u q a nail o lm a la n y o lla n n m d ərk edilməsini nəzərdə
tutur.
"Q adm hərəkatı" sözün geniş m ə n a s m d a q a d m la rm
Ö
2
hüquqları və m araq ları u ğ ru n d a m übarizə fo rm a la rm m
müxtəlifliyini bildirir. Sosicloqlar q a d m hərəkatm ı sosial
h ə rə k a tm bir form ası kimi öyrənirlər. Q a d m hərəkatı özlü-
yündə bir m əqsəd ə tra fm d a birləşmiş, üm um i mənəvi
dəyərlərə, n o rm a la r sisteminə və q a d m dəyərlərinin rəmzi-
nə m alik olan müxtəUf sosial, d em o q rafık , etnik, milli
q a d m q r u p la rm m birgə fəaliyyəti dem əkdir.
Q a d m hərəkatı əvəzinə, vahid fo rm al lideri olma-
yan, məqsədlərinin geniş ifadə vasitələrinə m alik, özünün
mənəvi dəyərləri və davranış prinsipləri o lan müxtəlif yö-
nümlü onlarla q a d m ittifaqları, assosiasiyalan, birlikləri *və
k lu b la n m e y d a n a gəldi. Hələlik bu q a d m hərəkatları öz
məqsədləri u ğ r u n d a mübarizədə səylərini birləşdirmək əvə-
zinə, ayn-ayrılıqda fəaliyyət göstərirlər. O n l a n n h ər biri
sosioloqlar tərəfmdən tədqiq edilməli, bu, siyasi müna-
sibətlərin sosiologiyasmm istiqamətlərindən biri olmalıdu-.
Beşincisi: gəlin feminizmi nəzəri və p raktiki cəhət-
dən analiz edək. Bizdə feminizmi ya nəzəriyyə kimi, ya da
q a d m la n n ictimai həyatda kişilərlə b ə ra b ə rh ü q u q lu lu q
u ğ ru n d a mübarizəsi və hüquq p o z u n tu la rm a qarşı q a d m
hərəkatı kimi şərh etməyə cəhd etmişlər. L akin, həmişə
olduğu kimi həqiqət müxtəlif fıkirlərin birləşdiyi nöqtədə
m ey d an a çıxu’. Beləliklə, feminizm həm q a d m hərəkatm m
nəzəriyyəsi, həm də istər beynəlxalq m iqyasda, istərsə də
o n l a n n milli və tarixi xüsusiyyətlərindən asüı o la ra q ay n -
a y n ö lk ə b rd ə olan və ya inkişaf edən qadın hərəkatının
özüdür. Açığını dem ək lazımdır ki, lap son dövrlərə qədər
feminizm bizim ölkədə nə sosioloji nə də sosial-psixoloji
m övqedən ciddi araşdn'ilmamışdn-.
Bir çox illər bu problem in öyrənilməsinə q a d a ğ a qo-
y u lm u şd u . Bu q a d a ğ a fərq q o y u lm a d a n o n u n bütün
istiqamətlərinə şamil edilmişdi; m ülayim liberal-islahatçı-
lara və ən nəhayət, cinslərin patriarxal münasibətləri ilə çə-
tinləşdinlm iş seksual sahəni (nigah, ailə, doğum , ər-arvad
münasibətləri və s.) "siyasət" ad lan d ıran radikal q a n a d a
qədər. H ə rç ən d bir çox alimlər hesab edirlər ki, feminizm
h ə rə k a tı so n dərəcə elita rd ır, zəh m ətk eş q a d m l a r d a n
aralanm ışdır və bu təbəqənin sinfı m übarizədə iştirakm m
qarşısmı ahr. Bu b ax ım d an , yaxm dövrlərə kimi bizim öl-
kədə də feminizmin əleyhdarlan bütün vasitələrlə sü b u t et-
məyə çahşu'dılar ki, o n u n bizdə tətbiq o lu n m a sm a ehtiyac
yoxdur, çunki, dövlətin yürütdüyü siyasətin nəticəsində, bu
h ə rə k a tm ali məqsədi olan q a d m la rm siyasi və sosial-
iqtisadi bərabərliyinə ta m nail o lu n m u şd u r, həm in məq-
sədlər üçün heç bir əsas yoxdur. L akin, beynəlxalq təcrübə
göstərir ki, feminizmin konsepsiyalarm m sosioloqlar və
politoloqlar tərəfindən tədqiq olu n m asm a, almmış nəticə-
lərə real h ə y a td a ehtiyac duyulur. T əd q iq olunm ası vacib
oian məsələlər aşağıdakılardır; siyasi b a x ış la n n inkişaf:
yolu; q a d m la r m cəmiyyətin sosial-siyasi plüralizm şərai-
tində davranışı; q a d m la n n iqtisadiyyat h a q d a düşüncələri
və b a z a r münasibətləri; q a d m menecmenti; q a d m la rm si-
yasi liderliyi; q a d m la rm ictimai rəyi və hakim iyyət institut-
ları; q a d m la rm elektoral davram şı və seçki kom paniyaları;
q a d m elitası; bazar m ünasibətlərinə keçid zam an ı q ad m -
larm sosial müdafıəsi və sosial zəmanətlər; və bu kimi qə-
bildən olan sosioloqlar tərəfmdən öyrənilməmiş çoxsayh
təd q iq at m övzularm ı göstərmək olar.
Ümumiyyətlə, belə bir sual m ey d an a çıxır; q ad m la-
n n ictimai fıkri öyrənilməlidirmi? Bizə belə gəlir ki, q a d m
bir fərd kimi müstəqil su b y e k td ir və ictimai flkrin əsas daş-
lyıcılarm dan biridir. Bu fıkri q ərb alimləri də öz tədqiqal-
ları ilə d əfələrb sü b u ta yetirmişlər. Misal üçün göstərmək
o la r ki, İngiltərə, N orveç, ABŞ, K a n a d a və s. kimi ink işaf
etm iş bir çox q ə r b ölkələrində - cəmiyyətin m üxtəlif
problem iərinə q a d m i a n n ictimai fikrini öyrənən onlarla
xüsusi elmi mərkəzlər m övcuddur.
Q a d m la r öz ictimai fıkirlərində siyasətin subyekti
kimi çıxış edirlər. Bir ictimai q ru p kimi onlar cəmiyyətin
h ə y a tm a təsir göstərir, həm də spesifik q a d m m a r a q la n n ı
q o ru y u r, nəticə etibarilə, öz sosial s ta tu s la n n m a rtm a s m a
nail olurlar. Eyni z a m a n d a , siyasətin ənənəvi obyekti ol-
m aq la, q a d m la r o n u n bütün dəyişikliklərinin nəticələrini
öz üzərlərində hiss edirlər. A parılm ış təd q iq atlar göstərir
ki, q a d m la r öz mövqelərini ailə, məişət, istehsalat, mədəni
və.sosial məsələlərdə, y ax u d ictimai fikirdə d a h a dəqiq və
birm ənah şəkildə təyin edirİər. Siyasi proseslərin və on larm
gündəiik həyatımıza təsirinin qiymətləndirilməsində qa-
d m la r kişilərdən fərqli o la ra q d a h a mülayim m övqe tutur-
lar. N a h a q deyilməmişdir ki, "q ad m lar sivİlizasiyamn -
tənzimləyicisi, kişibrsə - qüvvət verənidir". Q a d m la rm
ictimai rəyi dəyərləndirilməsi istiqaməti kişilərinkindən
fərqli olaraq d a h a k o n stru k tiv və pozitivdir. G ö rü n ü r qadı-
n a
Vds
olan dözümlülük və rəhimdillilik kimi xarak terik
xüsusiyyətlər özünü göstərir. Q a d m ictimai rəyin, siyasi və
iqtisadi proseslərin inqilabi yolla deyil, təkamül evolyusi-
yalı inkişafina üstünlük verir. O n u n tənzimləyicisi sosial
tələblər və uzunmüddətli xarakterli m araqlardır; ailənin
qorunm ası. uşaqlar və y a x m la r h a q q m d a qayğı, y a şam aq
h ü q u q u n a real təm inat, sab ah k ı lıəyata ümid, sosiai sabit-
lik və ictimai sakitlik maragı.
Sosial-mədəni sahədə cinslərarası m ünasibətlər və
o n ia rm tənzimi h a q q m d a m üxtəlif mülahizələr tarixin
erkən çağlarm dan b aşlay araq mifoloji, dini, q a n u n a dair,
ədəbi, fəlsəfi-bədii və s. abidələrdə öz əksini tapıb. M üasir
-------------------------------------- 14 ----------------------------------------
ədəbiyyatda biz yeni şəraitdə dövrün ictimai sifarişinə mü-
vafiq həmin probiem lərin geniş m iqyasda qayıdış və dir-
çəlişinə rast gəlirik. Bu dirçəlişin səbəblərini araşdırm aq-
d a n əvvəl "gender" anlayışı, "gender problemləri" məf-
h u m u n u n tarixi-fəlsəfı səciyyəsinə diqqət yetirək.
G e n d e r və cins a ra s m d a k ı nəzəri fərq h a q q m d a
ingiUs E n n Qakleyin və h ə m k a rla rm m təlimi çox faydah
oldu. Bu bir universial baxış idi. M əhz bu dövrdə am erikah
tarixçi C o a n S kott "Gender: Tarixi təhlildə faydah kateqo-
riyadır" əsərin d ə g e n d e r ta rix in in nəzəri-m eto d o lo ji
aspektlərini a ç ıq lam ağ a cəht etdi. Bu ərəfədə Q ərbdə
"Qadm, mədəniyyət, cəmiyyət" a d h bir to p lu n u n nəşri
kəskin m übahisə və müzakirələr yaratdı. M .R o z a ld o və
L .L am fere tərəfm dən (1972) yığılmış və redaktə olunm uş
bu to p lu d a nəşr o lu n a n S.O rtnerin "Təbii və mədəni kimi
q a d m h q və kişiklik də uyğunlaşırmı?" məqaləsi böyük bir
hay küyə səbəb olm uşdur.
H əm çinin bu illərdə R .U n g e r, A n d rie n n a Riç və
Geyl R a b in "gender" anlayışı ilə geniş müzakirələrə yol
açdılar.'
Dostları ilə paylaş: |