O`ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O`RTA MAXSUS TA`LIM VAZIRLIGI
NAMANGAN MUHANDISLIK-PEDAGOGIKA INSTITUTI
"Tarix" kafedrasi
“
MADANIYATSHUNOSLIK” FANIDAN
REFERAT
Bajardi:
15-KT KimT-13 guruh talabasi
Erkinova Saodat
Qabul qildi:
Sotiboldiyev G’ayratjon
Namangan-2015
Mavzu: Markaziy osiyo xalqlarining qadimgi madaniyati
REJA:
1. Markaziy Osiyodagi qadimgi madaniyatning o’ziga xos xususiyatlari.
2. Markaziy Osiyo xududidagi ilk davlatlar madaniyati.
3. Yunon-Baqtriya madaniyati miqiyosida SHarq ellinistik madaniyati.
4. Kushonlar madaniyati.
5.Hulosa
6.Foydalanilgan adabiyot
Markaziy Osiyo madaniyati jahon madaniyati tarixida muhim o’rin tutadi. Uning
o’rta asrlardagi madaniyatiga butun dunyo allaqachon munosib baho bergan. Hatto
Baqtriya, Marg’iyona, Sug’d, Parfiya, Farg’ona, Xorazm, CHoch xalqlarining qadimgi
madaniyati ham jahonni hayratga solmoqda. Markaziy Osiyo mintaqasining qadimgi
madaniyatini o’rganish o’n yillar ilgari boshlangan bo’lsada, tadqiqotchilarning bu
madaniyatining o’ziga xosligi va boy mazmuni lol qoldirdi. Markaziy Osiyo
madaniyati Farb va SHarqning buyuk madaniyat elementlarini bir butunlikda
uyg’unlashtirib ifodalagan holda o’ziga xos individuallik kasb etadiki, bu xususiyat
keyingi taraqqiyot uchun ham negiz bo’lib qoladi.
I.A.Karimov aytganlaridek, – «Modomiki, o’z tarixini bilgan, undan ruhiy quvvat
oladigan xalqni yengib bo’lmas ekan, biz haqqoniy tariximizni tiklashimiz, xalqimizni,
millatimizni ana shu tariximiz bilan qurollantirishimiz zarur. Tarix bilan qurollantirish,
yana bir bor qurollantirish zarur».
Markaziy Osiyo xalqlari madaniyatining vujudga kelishi sharoitlarini belgilashda
dastavval, uning jug’rofiy o’rni va tabiiy vositalariga e’tiborni qaratish lozim bo’ladi.
Madaniyatshunoslik har qanday madaniyatning shakllanishidagi o’ziga xos alfozni joy
manzarasi, iqlimi, biosfera omillarining ahamiyati borligiga alohida e’tibor beradi.
Markaziy Osiyo mintaqasining tabiati turli xilligi bilan katta farq qiladi. Bu yerda
serhosil vodiy va vohalar, sersuv daryolar, qaqroq cho’llar, dashtu adirlar, Pomir va
Tangritog’ining baland muzofotlari bilan yonma-yon joylashgan. Bunday xususiyat
dehqonchilik, chorvador, tog’da yashovchi qabila va xalqlar xo’jalik tarzi va o’ziga xos
madaniyatlarining shakllanishi uchun imkoniyat yaratdi.
«Qadimgi
tsivilizatsiya»
deb
nomlangan
risolada
Markaziy
Osiyo
madaniyatining ikki xususiyati ko’rsatiladi: bir tomondan, turli madaniyatlarning
o’zaro ta’sirida, ikkinchi tomondan, qadimgi tsivilizatsiyalarining boshqa o’choqlari
bilan yaqin aloqada rivojlanishi. Bu xususiyatlarni batafsil kuzatadigan bo’lsak
Markaziy Osiyo madaniyatining shakllanish jarayonlari yaqqol namoyon bo’ladi.
Markaziy Osiyoning serhosil vodiysi, cho’l va dashti, tog’larida yashovchi
aholining turmush sharoitidagi farqlar turli xo’jaliklarning ertaroq paydo bo’lishi o’ziga
xos madaniyatlar shakllanishiga olib keldi. Bu jarayon yaqin qo’shnichilik
munosabatlari asosida sodir bo’lib, qabila va xalqlarning iqtisodiy va madaniy aloqalari
tufayli taraqqiyotning ertaroq boshlanishiga imkon yaratdi. Eng qadimgi davrlardan
dehqonchilik, chorvachilik va tog’ ovchi qabilalari o’rtasidagi mahsulot ayirboshlash
Markaziy Osiyo xalqlari iqtisodiyotida katta ahamiyatga ega bo’lib, keyingi davrlarda
ham u uzoq saqlanib qoldi. Turmush tarzi va xo’jalik faoliyatidagi farqlanish bilan
birga mintaqa xalqlarining etnik va tillardagi yaqinlik judayam uyg’unlashib ketganligi
qadimgi Yunon va Xitoy manbalarida ham qayd qilingan. Markaziy Osiyo xalqlarining
kuchli iqtisodiy aloqalari, etnik va til birligi ularning bir-biridan ayricha yashashiga
yo’l qo’ymadi.
Natijada qadimgi SHarqning klassik madaniyati orasida Markaziy Osiyo
Qadimgi madaniyati ajralib, o’ziga xos ko’rinishda shakllanadi. Dastlab, bu
madaniyatda ikki xil madaniyat aralashib ketadi: ko’chmanchilik va ibtidoiylik olami
hamda tsivilizatsiya olami; bu yerdagi qadimgi madaniyatlarga xos madaniyatlarning
o’zaro muloqotiga aks ta’sir ko’rsatgan «o’zining betakrorligi» haqidagi tasavvur
shakllanmoqda.
Markaziy Osiyoning o’troq dehqonchilik va ko’chmanchi xalqlarida ancha-
muncha farqlar bo’lishiga qaramasdan ilgaridan yaqin munosabatlar o’rnatilgan. Diniy
e’tiqodlar, urf-odatlar, folьklor, axloqiy me’yorlardagi umumiylik madaniy
umumiylikning shakllanishiga olib kelgan. SHuning uchun, bundan keyin Markaziy
Osiyoning yaxlit madaniyatini tashkil qiluvchi turli submadaniyatlar mavjudligi haqida
to’xtalish joizdir: Qadimgi davlatlar submadaniyati (Baqtriya, Sug’d, Xorazm,
Farg’ona, Marg’iyona), dasht ko’chmanchilari-sak, massaget, da-kochchilar
submadaniyati, Pomir va Tangritog’ qabilalarning submadaniyati.
Markaziy Osiyo madaniyatining o’ziga xosligining ikkinchi jihati mintaqaning
o’ta qulay jug’rofiy o’rnashganligi bilan bog’liq. Mintaqa Mesopotamiya, Hindiston va
Xitoy kabi uchta buyuk SHarq tsivilizatsiyasi bilan bevosita chegaradosh bo’lib, Farb
tsivilizatsiyasiga xos beshinchi-Gretsiya va Rim bilan aloqada rivojlangan. Bunday
aloqalarning muqarrarligi tufayli Markaziy Osiyo madaniyati SHarq va Farb o’rtasida
vositachilik missiyasini bajarishiga sabab bo’ldi, ya’ni iqtisodiy sohalarda eng avvalo
xalqaro savdoda va madaniy sohalarda ham Markaziy Osiyo Farb va SHarq o’rtasida
bog’lovchi ko’prik vazifasini bajardi. Xususan, Markaziy Osiyo xududi orqali buddizm
butun dunyoga yoyildi, Hindiston va Xitoyga ellinistik madaniyat ko’rinishlari o’tdi,
SHarqdan Farbga va Farbdan SHarqga madaniy boyliklar (bilim, diniy g’oya,
kashfiyot, badiiy asarlarning) almashib turishida Markaziy Osiyo muhim vositachi
bo’lib xizmat qiladi.
Markaziy Osiyo madaniyatining buyuk vositachilik missiyasi boshqa madaniy
qadriyatlarini yangilashi, o’zlashtirish mahorati va qayta ishlash kabi jihatlarisiz
bo’lmas edi. Bu madaniyat qadimdanoq yangi hodisalarni o’zlashtirish va moslashtirish
mahoratiga ega bo’ldi. Garchi, boshqa qadimgi SHarq madaniyatlaridagi kabi Markaziy
Osiyo madaniyatida ham an’analar keng o’rin egallasada, ular aytarli xarakter kasb
etmaydi, ya’niki, uzluksiz madaniy yangilanish va taraqqiyot jarayoniga to’siq
bo’lmaydi. SHuningdek, an’analarning mustahkam hukmronligi tarixiy vaziyatga ham
to’sqinlik qilganligini ta’kidlash kerak. Mintaqa orqali katta bosqinchilik yurishlari,
xalqlarning ko’chishlari yuz bergan bo’lib, bu Markaziy Osiyo xalqlarining tarixi
davomida bir necha bor madaniyatni sezilarli o’zgarishlarga olib keldi.
Afsuski, ko’pgina urushlar Markaziy Osiyo madaniyatining qadimgi taraqqiyot
davrlarining behisob dalillarini yo’q qildi. Arxeolog qazilma ma’lumotlar va yozma
manbalar miloddan avvalgi I-ming yillik boshlarida vujudga kelgan Markaziy
Osiyoning ilk davlatlari Baqtriya, Sug’d va Xorazm madaniyati haqida bir oz
ma’lumotlar beradi. Miloddan avvalgi VIII-VI asrlarga oid Afrosiyob (Samarqand),
Surxondaryo vohasidagi Qiziltepa, Qashqadaryo vohasidagi Uzunqir, Xorazmdagi
Ko’ziliqir kabi qadimgi shaharlarda o’tkazilgan tadqiqotlar murakkab ijtimoiy tuzilma
va madaniyatning yuqori rivojlanganligini ko’rsatadi. Bu shaharlar mudofa devorlari va
suv ta’minotidan iborat kuchli istehkom tizimiga ega bo’lib, ichida hunarmandlar
mavzei joylashgan. Ayrim shaharlarda saroy qoldiqlari qal’alar topilgan. Qadimgi
davlatlar xo’jaligining asosiy sohasi hisoblangan dehqonchilik taraqqiyotining darajasi
haqida ko’p tarmoqli sug’orish tizimining mavjudligi bunga dalildir. Markaziy Osiyo
davlatlari Qadimgi SHarq mamlakatlari bilan yaqin aloqalar o’rnatgan. Midiya va
Ossuriyaning siyosiy tarixida faol ishtirok etib, hunarmandchilik buyumlari va xom
ashyo bilan (lojuvard, oltin, mis bilan) savdo sotiq qilganlar. Bu haqda Ossuriya va
Qadimgi Yunon yozma manbalarida gapiriladi. Xususan, Baqtriyaning yirik shaharlari,
ko’p sonli aholisi haqida Baqtriya shohi Oksartning afsonaviy boyligi haqida Kgesiy
Knidskiy (Mil. avv. V-IV asrlar) yozib qoldirgan.
Ko’chmanchi massagetlarning udumi va turmush tarzi haqida mashhur qadimgi
Yunon tarixchisi Gerodot (mil. av. V asr) yozib qoldirgan. U massagetlarning harbiy
qurollari (kamon-yoyi, nayzasi, oyboltasi) da oltindan bezak sifatida, misdan qurol va
sovut uchun keng foydalanishini ta’kidlaydi. Gerodotning yozishicha, massagetlar
yagona ma’bud quyoshga topinib, otni qurbonlik qilganlar.
Qadimgi Markaziy Osiyo xalqlarining ma’naviy madaniyati haqidagi bilimlarning
bebaho manbasi «Avesto» hisoblangan. «Avesto» so’zining mazmuni umumiy izohga ega
emas., ko’pincha «Asosiy matn» sifatida tarjima qilinadi. «Avesto» dunyodagi eng
qadimgi dinlardan bo’lgan zardo’shtiylik tarafdorlari uchun muqaddas kalima hisoblanib,
payg’ambar Zardo’sht to’planganlarga undan va’z o’qigan. Uning hayoti davri mil. av. IX-
VI asrlar atrofida deyiladi. «Avesto» va uning boshqa matnlarining to’planishi ko’p asrlar
davomida amalga oshirilgan. «Avesto»ning eng qadimgi matnlari mil. av. II- minginchi
yillarga taaluqli, «Avesto»ning millodiy VII asrga tegishli bo’lgan to’plami turli
mazmundagi 21 kitobdan iborat bo’lib, unda o’sha davrning barcha bilimlari jamlangan.
Zardo’shtiylik an’analariga ko’ra bu yodgorlik Ezgulik va Yorug’lik xudosi
Axuramazdaning Zaratushtraga vahiysi hisoblanadi. Biroq, unda qadimgi mifologik
tasavvurlar, miflarning keng tarqalishi, qahramonlik epik rivoyatlaridan parchalar ham
tasvirlanadi. SHuningdek diniy yo’l-yo’riq «payg’ambar davridan» keyin
zardo’shtiylikning rivojlangan «e’tiqod ramzi» yuzaga keldi. Hozirgacha «Avesto»ning
ayrim qismlari, 4 kitobi saqlanib qolgan:
1. Videvdat- «Devlarga qarshi qonunlar», bu kitobda asosan Zardo’sht va
Axuramazda o’rtasida suhbat, yo’l-yo’riq va ko’rsatmalar mazmunida bo’lib, zulmat va
yovuzlik xudosi Axrimani boshqaruvchi yomonlik kuchlarini qaytarish haqida.
2. Visprat- «hamma hukmronlar», bu kitobda ibodat namozlari to’plangan.
3. Yasna- «Ibodat», «Marosim» kitobi xudolarga sig’inish va murojaatdan iborat.
Yasnadagi «Tot»lar nomli 17 bob zardo’shtning muqaddas qo’shiqlaridir.
4. Yasht- «Qadrlash», «Hamdu sano» kitobi-xudolarni sharaflovchi qadimgi
gimnlar va ezgulik xudolariga yovuzlikka qarshi kurash yordam beruvchi kuchlar
haqida. Bundan tashqari, «Avesto» majmuiga «Kichik Avesto» ham mansub, u avesto
tilida yozilgan bo’lib, ibodat kalimalari joylashgan.
Ko’pchilik olimlar Zardo’sht yuksak axloqiy idealdagi va ishontiruvchi fikrlari
bilan birinchi haq payg’ambar ekanligini taьkidlaydilar. Zardo’sht ta’limotiga muvofiq
barcha quruqlikning o’zgarmas ibtidosi Arta bo’lib, «Avesto»da haqiqat, olov ruh
deyiladi. Axuramazda tartibni saqlovchi osmon xudosi yorug’lik va ezgulik
hisoblangan (oxura-xo’jayin, ega; mazda-idrokli, bilimdon). Axuramazdaning o’g’li -
Atar (olov), uning vatani bulutlardan qurilgan suvlar, uning makoni-xududsiz yog’du.
Axuramazda 6 ta ruhni- yordamchilarni yaratdi (amesha spenta): ezgu aql, yaxshi
tartib, layoqatli qudrat, olijanob mo’minlik, sog’lomlik va boqiylik. Unga Axrimaning
zulmat qo’shini-devlar, urushlar timsoli, ochlik, kasallik, adovat va boshqa yovuz
kuchlar qarama-qarshi turadi. Olam va barcha insoniyat hayotining asosida ezgulik va
yovuzlik o’rtasidagi azaliy kurash yotadi.
Zardo’sht ta’limotining ulug’ligi shundaki, u har bir kishiga tanlash imkonini
beradi. Har kim ham Yovuzlikni yo’q etish va Ezgulikning hukmron bo’lishida ishtirok
etishi mumkin, bu ishda barcha bir xilda tengdir. SHu tariqa yerda ilgari bo’lmagan
jannat - oltin asr tiklanadi. Unda sovuq, ham jazirama ham, qarilik ham, o’lim ham
bo’lmaydi. Yovuzlik bilan kurashda har bir kishining asosiy quroli mehnat bo’lgan.
Zardo’shtiylik axloqi kishidan kamtarin va halol mehnatkash dehqonning barcha
majburiyatlarini bajarishni talab qilgan (kim g’alla eksa, u haqiqat tarqatadi. Videvdat
kitobining «Dehqonchilik fazilati haqida»bobidan). Fikr, so’z va ishda taqvodorlik,
ishchanlik, halollik, xolislik yuksak axloqning asosiy talablari sifatida ko’tariladi.
«Yasna» kitobida zardo’shtiylikning e’tiqod ramzi haqida deyiladiki: «Qasam ezgu
fikrni, ezgu so’zni, ezgu faoliyat majburiyatlarini bajarishni talab qiladi».
Zardo’shtiylikda birinchi bo’lib esxatalogik ta’limot yaratilgan, bunga muvofiq
jahon tarixi 12 ming yilni tashkil qiladi. Bu muddat tugashi bilan ezgulik va yovuzlik
kuchlarining hal qiluvchi yovuzlik jangi boshlanadi. Butun olamni erigan metal oqimi
yo’q qiladi, biroq xaloskor Saoshьyant halok bo’lgan dunyoni va barcha marhumlarni
tiriltiradi, barcha gunohkorlarni do’zahdan chiqarib Ahuramazdaning ideal
hukmronligida abadiy hayot kechiradi. SHu tariqa zardo’shtiylikda birinchi bo’lib
oxiratdagi jazo, marhumlarning tirilishi so’roq kuni g’oyasi shakllanadi. Bu g’oyalar
Doro I ning Bexustun yozuvida va Kserksning Persepoldagi yozuvida ham qayd
qilinadi. Zardo’shtiylik Markaziy va Old Osiyo xududlarida ming yillar davomida
hukmron din bo’lib keldi va shubhasiz, bu din xristianlik va islom kabi jahon
dinlarining shakllanishida katta o’rin tutdi. Ilmiy-tarixiy, amaliy-didaktik qimmatga ega
bo’lgan, ushbu yilda 2700 yilligi nishonlanadigan buyuk merosimiz «Avesto»ning
butun ma’no mohiyati Inson taqdiri, uning Istiqboliga qaratilgan. Jumladan, Tangriga
iltijo va murojaatlarda shunday deyiladi: «Axuramazda yaratgan yaxshilik moyasiga,
sog’lom, aql-hushi tetik farzandlarga, jasur, dono, turli tillar biladigan o’g’il-qizlarga,
uzoqni ko’ra biladigan, yurtni balo-qazolardan himoya eta oladigan o’g’lonlar, yaxshi
kelajak, porloq hayotni ravshan ko’z bilan ko’ra oladigan poktiynat avlodlarga olqishlar
bo’lsin
1
.
1
Ҳамидов Х. Асл наслни деб... «Халқ сўзи» газетаси, 2000. 21 июнь.
Markaziy Osiyo tsivilizatsiyasi va madaniyatining mustaqil rivojlanishi Eron
axmoniylari tomonidan birinchi yirik bosqinchilik tufayli to’xtab qoldi. Sug’d,
Baqtriya, Xorazm mil. av. VI-IV asrlarda Ahmoniylar davlati tarkibiga kirgan. Bu
imperiya tarkibiga kirishi, yagona boshqaruv, qonunchilik, pul tizimining o’rnatilishi,
oromiy yozuvning umum davlat miqiyosda qo’llanilishi. Markaziy Osiyo xalqlarining
madaniyatiga sezilarli ta’sir ko’rsatadi. Ahmoniylar davrida xalqaro savdoning
rivojlanishi uchun qulay sharoitning vujudga kelishi Markaziy Osiyo shaharlarining
taraqqiyotiga muayyan imkoniyat yaratdi. Ahmoniylar hukmronligida mamlakatlarga
sayyohlar va olimlar borishi mumkin bo’ldi. Xuddi shu davrda SHarq mamlakatlariga
Gerodot, Demokrit va boshqalar sayohat qilgan. Ahmoniylar imperiyasidagi yirik
shaharlar- Suza, Persepol, Memfis, Nippur, Bobilda turli joylardan xususan, Xorazm,
Baqtriya, Sug’ddan chiqqan kishilar, saklarning harbiy aholisi yashagan.
O’z navbatida mil. av. V asrda Oks daryosining o’ng sohilida Miletlik
Yunonlarning manzilgohi tashkil topadi. SHu tariqa Ahmoniylar imperiyasi tarkibida
Markaziy Osiyo xalqlari forslar, midiyaliklar, bobilliklar, misrliklar, yunonlar, hindlar
bilan yaqin munosabatda bo’lish, madaniyatining ham o’zaro ta’siriga imkon yaratdi.
Ahmoniylar imperiyasi madaniyati ham ko’pgina mamlakat xalqlari yaratgan
ilmiy bilimlar, diniy e’tiqodlar, san’at yutuqlarining sintezi hisoblanadi. Bu
madaniyatga Markaziy Osiyo xalqlari ham o’zining hissasini qo’shgan. Zardo’shtiylik
Ahmoniylarning davlat dini sifatida qabul qilinishi bilan birga Farbga ham keng yoyila
boshladi. Ahmoniylar san’atining Suza va Persepoldagi ulkan yodgorligi qurilishiga
Markaziy Osiyo mintaqasidan ko’plab xom ashyo keltirilgan. Saroylar qurilishiga
Baqtriyadan oltin, Sug’ddan lojuvard va qimmatli toshlar, Xorazmdan feruza olib
borilgan. 1877 yilda Tojikistonning janubidan topilgan Amudaryo xazinasi madaniy
sintezning yorqin misolidir, hazinada, Eron va Baqtriyada tayyorlangan jihozlar-bejirim
oltin aravacha, qanotli ikkita qirg’iy shakli tushirilgan bilakuzuk hamda dashtliklarga
xos «Hayvon shakli» bitilgan jihozlar mavjud. Markaziy Osiyo xalqlarining madaniyat
munosabatlari juda kengaydi, shuningdek, madaniy qadriyatlarning boyishi va turli
madaniyatlarning o’zaro ta’siri jarayoni esa o’z madaniyatlarini juda tez rivojlanishi va
boyishiga ijobiy ta’sir ko’rsatdi.
Ahmoniylar imperiyasi va Markaziy Osiyo yerlari yunon-makedonlar tomonidan
bosib olingan Markaziy Osiyo madaniyatiga ellinizm elementlari kirib keldi.
Ahmoniylar saltanatini yemirib tashlagan Yunon-Baqtriya bosqini Markaziy Osiyo
mintaqasini, xususan sug’d madaniyatini aylantirdi. Illo, Aleksandr Makedonskiy
sipoxilariga hech yerda Markaziy Osiyodagidek qarshilik ko’rsatilmagan bo’lsa kerak.
Ozodlik harakatini beshavqat mahv etgan Makedonskiy yerli aholining ko’magiga
muhtojligini seza boshladi. Vaqt o’tishi bilan u ongli tarzda barcha etnik to’siqlarni olib
tashlashga, o’z Saltanati hududida turli halqlarni qorishib ketishi hamda yagona
madaniyat va til birligini qaror topdirishga urindi. SHu maqsadda Maqedonskiy o’z
saroyida SHarq udumlari va liboslarini joriy etdi, turli etnik guruh vakillarining
nikohlarini keng yo’lga qo’ydi, o’z armiyasiga Baqtriyalik va sug’dlik qismlarni kiritdi,
30 mingdan ortiq o’g’il-bolalarga yunoncha tarbiya berishga hukm etdi. SHunday qilib
Aleksandr Maqedonskiy Markaziy Osiyo madaniyatining ellinlashtirishni boshlab
berdi. Ellinistik jarayon salavkiylar davlatidan mustaqil bo’lgan Parfiya va Yunon-
baqtriyada o’zining yuqori rivoji bilan ajralib turadi. Yunon-Baqtriya davlatida
yunonlar va mahaliy madaniyatlarning sintezi qisqa vaqtda o’zining ijobiy natijalarini
berdi, shaharlar soni tez suratda o’sdi, dehqonchilik, chorvachilik, ayniqsa
hunarmandchilik rivojlandi. Markaziy Osiyo mintaqasi Buyuk ipak yo’li bo’ylab o’tgan
xalqaro savdoning markazi sifatida o’ta muhim o’rin tutadi. Diodotdan Galpokigacha
bo’lgan yunon-Baqtriya podsholari davrida yuksak badiiy saviyada oltin, kumush va
misdan tayyorlangan turli qiymatdagi tangalar (draxma, obol, dixalka, xalka) zarb
etildi. Tovar-pul munosabatlarini o’sishida Baqtriya shohlarining o’z pullarini zarb
qilishi xalqaro savdoning rivojiga ijobiy ta’sir qilish bilan birga, yuksak badiiy darajasi
bilan ham ajralib turadi.
Yunon-Baqtriya davrida Oyxonum (SHim. Afg’oniston), Saksanoxur va
Tahtisangin (Tojikiston), Dalvarzin tepa, Yorqo’rg’on, Afrosiyob Talibarzi (O’zbekiston)
kabi shaharlar qurildi. Yunon harbiy manzilgohlari aholisining turmush tarzi va
madaniyatini aks ettiruvchi ellinistik uslublar Yunon-Baqtriya shaharlarda ochib
o’rganildi. Inshoatlar tosh, xom va pishiq g’ishtdan tiklangan. Ustunlar korinf usulida
ishlangan. Saroy va ibodat majmualari, gimnaziya, teatr binolari ochib tekshirilganda
ustunlar attik bazaltlar, akant yaproqlari, palьmetallar, cheti naqshlangan cherepitsa-
antifikslar singari unsurlardan foydalangan holda qo’rilgan. Mahalliy zodagonlarning
ellinistik didi monumental va ixcham haykaltaroshlikni rivojlanishiga turtki berdi.
Terakot haykalchalar va turli muhrlardagi obrazlarning miqyosi keng. Unda hosildorlik
xudosi Anaxit, yunonlarning bosh va mahalliy xudolari, fantastik va real hayvonlarning
timsollari ifodalangan. Haykaltaroshlik san’ati namunalari kam saqlanib qolganligiga
qaramay, zarb etilgan yunon-baqtriya tangalarining orqa tomonida mashhur yunon
san’atkorlarining rasmi tushirilganligi bu yerda yunon haykaltaroshligi ilmi ta’siri kuchli
bo’lganligini bildiradi. Taxti Sanginda Oks daryosining xudosi Marsiyaning bronza
haykalchasi qo’yilgan Mehrob topildi. Antik dunyoning Markaziy Osiyoga kirib kelgan
haykaltaroshlik san’ati kushonlar davrida yanada ravnaq topdi.
Yunon-Baqtriya podsholigida teatr san’ati va musiqani rivojlanganligi to’g’risida
ma’lumotlar mavjud. Baqtriya saroylarida yunonistonlik akterlar, musiqachi va
raqqoslarning guruhlari saqlangan. Ayniqsa, yunon xalq teatrining «maskars», «mim»
singari turlari keng yoyilgan. Ularni klassik tragediya va komediyalardan farqi
belgilangan matn bo’lmagan, yoki matnsiz chiqilgan, lekin u yunon tilini bilmagan
mahalliy aholiga tushunarli bo’lgan. Akterlar sharoit, tomoshabinlarning ruhiyatiga
ko’ra matnlarni o’zgartirganlar musohaba, xazil-mutoyiba, hajv, hikoya, qo’shiq
usullarida ijro etganlar. Raqs, musiqa, ko’zbo’yamachilik va akrobatik mashqlar teatr
ijrochiligining muhim elementlari bo’lgan. Hukmdorlar homiylik ko’rsatgan mahalliy
aktyorlar
ham shakllangan; «Masxaraboz» Milliy teatrning –«Masxaraboz»
namunasida hamon ellinistik belgilar saqlanib qolgan.
Yunon-Baqtriya madaniyati sinkretizmi (qorishiqligi) turli tillarni yonma-yon
faoliyat ko’rsatishi, har xil yozuvlar tizimi va dinlarning o’zaro singishib ketishida ham
ko’rinadi. Eramizdan avvalgi III-II asrlarda oromiy, yunon-baqtriya yozuvlari keng
ishlatilgan, keyingisi yunon alfaviti asosida unga bitta harf qo’shib (ja’mi 25 ta harf)
baqtriya yozuvi vujudga kelgan zardo’shtiylik hukmron din sifatida saqlansada aholini
yunon xudolari timsollariga sig’inish alomatlari paydo bo’lgan. Mahalliy aholi nazarida
Olimp xudolarining obrazlari bilan zardo’shtiylik xudolarining timsollari - Zevs va
Axuramazda, Appolon, CHeshos va Mitra, Afodita va Apaxit obrazlari uyg’unlashib
ketdi. Agar yerli aholi o’rtasida Afina, Gerakl, Nika, Dionis timsollariga sig’inish
qanchalik tarqalsa, Yunonistonda Mitra, Oksa (Oksho-Amudaryo), Buyuk onaga
sig’inish shuncha tarqaldi. Buni Oyxonim, Taxti Sangan manzilgohlaridan topilgan -
tasvir mazmunida yunoncha va mahalliy an’analar ifodalangan san’at yodgorliklarida
ham ko’rish mumkin. Yunon-Baqtriya madaniyati odatda SHarq ellinistik madaniyati
deb ta’kidlanadi. Agar ellinistik madaniyatga yunon va SHarq madaniyati uyg’unligi
xos deb xarakterlansa, markaziy Osiyo madaniyatida mahalliy o’ziga xoslik, SHarqona
betakrorlik ustivordir. Ayni shu negizda yunon madaniyati qadriyatlarini o’ziga
singdirgan madaniyat asosida keyingi davrlar madaniyati yanada rivojlandi.
Bunda Xorazm madaniyatini alohida ta’kidlash lozim. SHu mintaqa
sug’oriladigan
dehqonchilik,
shahar
madaniyati
shakllangan
eng qadimgi
manzilgohlardan bo’lib, bu yerda O’zbekiston hududidagi qadimgi (Eramizdan avvalgi
VII-VI asrlarda) davlat asoslangan. Xorazm (Eramizdan avvalgi IV asrlarda) Aleksandr
Maqedonskiy bosqiniga qadar Ahmoniylar istilosidan ozod bo’lgan davlat, xorazmiylar
Hindiston, Xitoy, Yaqin SHarq va Yevropa SHarqi bilan qizg’in savdo aloqalarini olib
borganlar va o’zlarining hunarmandchilik buyumlari bilan dong taratganlar. Tarixiy
solnomalarda xorazmliklarni tadbirkorligi, ishtiyoqmandligi qayd etilib, ularni «ilm
sohiblari» deb ataganlar.
Kanal, qal’a, ko’pqavatli saroylar, qurish nafaqat amaliy malakani, balki
murakkab hisob-kitob va o’lchovlarni ham talab qilar edi. (Somoviy yo’l
ko’rsatkichlaridan foydalanishni bilmay dasht-sahrolardan o’tib bo’lmasdan.
Xorazmliklar er. I asridan VIII asrigacha o’zlari foydalangan maxsus taqvim tizimini
yaratdilar. Bu taqvim Al-Beruniyning «Qadimgi xalqlardan qolgan yodgorliklar»
asarida mufassal tavsiflangan. Uning ma’lumotlarini arxeologlar tomonidan topilgan,
III asrga oid asl nusxa hujjatlar ham tasdiqlaydi. Beruniyning ma’lumotiga ko’ra,
xorazmliklar mustaqil astronomik kuzatishlar olib borganlar, osmonning yulduzlar
xaritasini yaxshi bilganlar. Binobarin, Ko’ykirilgan qal’ada observatoriyaning
qadimiyligi (Er. av. III-II asrlar shubhasizdir. Doira shaklidagi, dastlabki diametri
42 metrli bu bino keyinchalik 8 ta mustahkam minoraga ega bo’lgan devorlar bilan
o’ralib, diametri 80 metrni tashkil etgan. Ikki qavatli markaziy bino devorining qalinligi
7 metr bo’lgan. Olimlarning tadqiqotlariga ko’ra Qo’yqirilgan qal’a astronomik
kuzatish, izlanishlar olib borilgan ilm qarorgohi bo’lgan. Binoni noyob qurilish tizimi,
xonalarni maqsadga muvofiq joylanishiga ko’ra uni «Xorazm Stounxenji» deb atash
mumkin. Xorazm madaniyatining o’ziga xos rivojlanishi keyingi davrlarda ham davom
etdi. 2000 yillar muqaddam Markaziy Osiy, SHimoliy Hindiston, Pokiston va SHarqiy
Eron va yagona davlat hududini tashkil etgan. Qudratli Kushonlar imperiyasi Orol
dengizi bo’ylaridan Hind okeanigacha yastanib, o’sha davrning boshqa uch buyuk
davlati- Rim, Parfiya va Xanlar Xitoyi bilan birga bir qatorda turdi. Kushonlar
imperiyasi davri SHarq va Jahon madaniyati rivojida yangi davrni tashkil etdi. Kushon
madaniyatida qadimgi SHarq tipidagi mintaqaviy tsivilizatsiya bilan ellinizm
madaniyati an’analari, Hindiston ma’naviy hayotining nozik qirralari bilan Osiyo
kengliklaridagi dashtliklar olib kelgan o’ziga xos uslublar ijodiy uyg’unlashib ketgan
edi.
Kushon saltanatining dastlabki manzil markazini Baqtriya tashkil etdi.
Iqtisodiyot asosi dehqonchilik bo’lib, murakkab irrigatsiya va yirik sug’orish
inshootlari barpo etildi. Hunarmandchilik va savdo-sotiqning jadal rivojlanishi
shaharlarni gurkirab rivojlanishiga, g’ishtlardan bino etilgan qal’a va saroylarni
qurilishiga olib keldi. Bu paytda Farb mamlakatlari, hususan Rim imperiyasining
sharqiy viloyatlari bilan savdo aloqalari birinchi o’ringa chiqdi. Kushon podsholarining
tangalari Kiev yaqinida, Efiopiya, Skandinaviya va Rim imperiyasi shaharlaridan
topilgan. Savdo ko’riklikdagi yo’llar va Hindistonning Farbidagi port-dengiz orqali olib
borilgan. Bu yo’llardan xilma-xil buyumlar, jumladan Rimga qandolat, qimmatbaho
toshlar, fil suyagi, guruch, zebu-ziynat va jihozlar eltilgan. Xitoydan shoh va teri
buyumlar, Rimdan to’qimachilik mahsulotlari, kiyimlar, oyna, qimmatbaho metallar,
turli vinolar shu yo’l orqali olib o’tilgan. Rimning ko’p miqdordagi oltin va kumush
tangalari aloqaga kiritilgan. O’sha davrdayoq savdo sotiqning ushbu yirik xalqaro
arteriyasi «Buyuk ipak yo’li» deb nom oldi.
Madaniy yuksalishning Kushon davri (Er. I-IV asrlari) diniy tizimlarning yonma-
yon yashashi bilan xarakterlanadi. Bunga ma’lum ma’noda kushon podsholari, ayniqsa
Konishka va Kunishka tomonidan diniy aqidalarga nisbatan sabr-qanoat va ishonch-
muruvvat bilan yondoshilganligi imkoniyat yaratdi. Kanishka zarb ettirgan tangalarda
indus, zardo’sht, ellinlar xudolarining nomi va tasvirlari tushirilgan. Adolatgo’y Mitra
va hosildorlik xudosi Ordoxshi qudratli Vretragna bilan induslarni SHiva, Buddasini,
Geshos, Selena, Sfapislarni ko’rish mumkin. Buddizm davlat dini maqomiga ega
bo’lishiga qaramay, Kushon imperiyasi hududida zardo’shtlik, jaynizm, shivaizm,
manixeylik, olimp xudolariga sig’inish keng tarqalgan edi. Buddizmning tarqalishi
mahalliy din va san’atlarning tugatilishini anglatmaydi. Bilaks, buddaviylikni
Baqtriyadagi ixlosmand targ’ibotchilari budda matnlarini shunchaki o’zlashtirib, uni
sanskritdan tarjimasi bilan kifoyalanmay, ularni o’zlariga talqin etdilar, unga qayta
ishlov berdilar.
Markaziy Osiyo buddaviylikni butun Osiyo-Xitoy, Yaponiya, Koreyaga tarqalish
manzilgohini tashkil etdi. Kushonlar davrida yozuvning turli tizimlari amal qildi. Aramey
yozuvi asosida kushon-baqtriya alfaviti, sug’d va xorazm yozuvi rivojlandi: Surxq
Qotalda (Afg’oniston) yunon alfavitidagi kushon yozuvi topilgan. Termizdagi Qoratepa,
Fayoztepadan hindlarning Brahma, Kxoratshxa yozuvlaridagi bitiklar topildi.
Kampirtepa esa (Surxondaryo) Markaziy Osiyodagi eng qadimiy, noyob qo’lyozma
(Eram. avv. II asrning 1 yarmi) papirusdagi bitik topildi.
Asrimizning boshida Buyuk Xitoy devori minoralaridan birida topilgan «ko’hna
so’g’d yozuvi» alohida qiziqish uyg’otadi. Yozuv eramizni 312-313 yillarida bitilgan
bo’lib, unda Xitoydagi so’g’d savdogarlarining faoliyati haqida ma’lumotlar berilgan.
Kushonlar san’ati qo’shni mamlakatlar va xalqlar san’atlariga ta’sir ko’rsatuvchi
namunalarni yaratdi. Er. I-IV asrlardagi badiiy madaniyatning asosiy hususiyati
Osiyoga olamni anglashga ellinistik ta’sirni tafakkur tarozisidan o’tkazishdir.
Xalchayon (Er. avv. I-e. ni 1 asrlari) –Kushon san’atining ilk yodgorliklaridan biri
bo’lib undan topilgan asarlarda ko’proq hukmdor Geroy Sanat ulug’langan. Qabulxona
devorlarining yuqori qismidan o’rin olgan loydan ishlangan haykallar majmuida
hukmdor va a’yonlari tasvirlangan. Haykal obrazlari ifodali bo’lib, unda
tasvirlanayotgan obrazlarning individual belgilari ko’zga tashlanib turadi. Unda
tantanavor ruhdagi qabul marosimi va jang lavhalari aks ettirilgan. Markazda podsho
xonadoni va uning ilohiy homiylari-Afina, Gerakl, Niki obrazlari gavdalangan.
Dalvarzintepada topilgan mashhur «shahzodaning boshi» hamda tuproqqal’a
haykallarida ellinistik an’analarning kuchli ta’siri seziladi. Podsholar zalida esa erkak
va ayollarning monumental figuralari qo’yilgan, podsho nayza tutgan jangchilari
davrasida, ziyofat va bug’ular ovi ko’rinishida tasvirlangan.
Diniy mazmundagi san’at asarlari o’zining rang-barangligi bilan ajralib turadi.
Dalvarzintepadagi ikki ibodatxonadan topilgan tasviriy san’at namunalarida qadim
ibodat timsoli buyuk ona xudo obrazi ifodalangan. Ko’hna Termizdagi Qoratepa,
Fayoztepadagi ehromlarni buddaga daxldor yodgorliklar bezab turibdi. Ushbu asarlarda
SHimoliy-Farbiy Hindistonga xos «gandxara uslubi» ustuvorlik qilsada, unda mahalliy
san’at ustalarining yunon san’ati an’analari ta’sirida ijod qilganligi sezilib turadi.
Baqtriya-Budda uslubidagi buyuk ijod namunasi Ayritom shahridagi, eramizning II
asriga oid budda majmui bezaklari bo’lib unda turli etnik tipdagi obrazlar galereyasi
berilgan.
Kushon san’ati Kushon imperiyasidan keyin ham ana shu zamonlar turli
ellardagi, jumladan, Markaziy Osiyo, Hindiston va Xitoylik san’at ustalari va
ijodkorlarini ruhlantirib keldi. Kushon san’ati an’analari ifodasi Hindistondagi Gupta
davlatiga xos haykallar, Sug’ddagi bo’rtma tasvir va bezaklar (Panjikent, Vuraxiva,
Afrosiyob), SHarqiy Turkiston topilmalarida bir-biridan farqlanadi.
SHunday qilib qadimgi Markaziy Osiyo madaniyati taraqqiyoti mobaynida
o’ziga xos an’ana va yutuqlarni saqlabgina qolmasdan, ulkan mintaqada umumiy
qadriyatlarni vujudga kelishi, Yaqin va O’rta SHarq mamlakatlari bilan madaniy aloqa
munosabatlarini rivojlantirishga imkoniyat yaratib madaniy yuksalishni yangi sifat
bosqichiga ko’tardi. Qadimgi Markaziy Osiyo madaniyatining rivoj nuqtasi bo’lgan
Kushonlar madaniyati hududiy va mazmun jihatidan ayro olingan madaniyat emas edi.
U o’zida SHarq, Markaziy Osiyo, Antik dunyo va hind madaniyatlari yutuqlarini o’zida
mujassam etib, SHarq va Jahon xalqlari madaniyatini yana ravnaq topishiga asos
bo’ldi.
Markaziy Osiyo antik badiiy madaniyatining muhim uslubiy xususiyatini
san’atlar sintezi tashkil etgan: haykaltaroshlik, tasviriy san’at, naqsh bunda umumiy
me’morchilik rasamadiga va uning ritmiga bo’ysungan holda me’morchilik bilan
yaxlitlikda namoyon bo’ladi. Bu sintez Kushonlar davrida ham mahalliy madaniyatda
o’z ta’sirini saqlab qoldi. Kushonlar davri Markaziy Osiyo, Afg’oniston, Pokiston va
Hindiston xalqlari tarixidagina emas, balki butun dunyo madaniyatining taraqqiyotida
alohida o’rin egallaydi. Turli xalqlar madaniyatining chatishishi natijasida bu yerda
o’ziga xos yangi madaniyat shakllandi, shu bilan birga keyingi asrlar madaniyatining
taraqqiyotiga zamin bo’lib xizmat qildi. SHarq va Farb madaniyatining o’zaro ta’siri
yangi tarixiy bosqichga qadam qo’ydi. Ellin madaniyatining an’analari Kushonlar
davrida ijodiy jihatdan qayta shakllandi va yangicha talqin qilina boshladi.
Kushonlar imperiyasi davrida (I-III asrlar) Markaziy Osiyoda sug’orma
dehqonchilik, hunarmandlik, shaharsozlik, savdo-sotiq va iqtisodiy aloqalar ravnaq
topdi. Bunga Kushon-Baqtriya yozuvlari, brahma va kharoshhi hind alifbosidagi
yozuvlar, kushon tangalari guvohlik beradi. Buddizm dinning rasmiy darajasi budda
ibodatxonalarining o’sha zamon san’ati bilan bezatilishida namoyon bo’ladi. Termiz
yaqinidagi Ayritomdan topilgan ibodatxona tashqi devori peshtoqlariga sarg’ishroq
toshlardan haykallar o’rnatilgan. Bino ichida g’ishtdan ishlangan «Budda» haykalining
qoldiqlari topilgan. haykallarning ishlanish uslubi, kiyimi, musiqa asboblari Hindiston,
O’rta Osiyo, Yunoniston madaniyatlarining o’zaro ta’sirida rivojlanganligidan dalolat
beradi. Buni Xorazm, Farg’ona, Sug’d, Parfiyadan topilgan turli xil buyumlar, madaniy
obidalar, topilmalar timsolida ham ko’rsatish mumkin. Kushonlar davrida shaharlar
qurilishi keng rivojlandi. SHaharlar qalin devorlar bilan o’ralib, ichida ark va arkning
atrofida har xil binolar qad ko’targan Sopol idishlar nihoyatda nafis va jarangdorligi
hamda xilma-xilligi bilan ajralib turgan. Amaliy san’at keng taraqqiy etgan. Zeb- ziynat
buyumlari mehnat va jang qurollari yasash, mato to’qish rivojlangan. Umuman,
Kushonlar davri madaniyati Markaziy Osiyoning eng cho’qqisi hisoblanib, ma’lum
xudud va zamon bilan chegaralanmaydi. Bu madaniyat Old Osiyo, Markaziy Osiyo,
Antik va Hind madaniyatlari yutuqlarini o’zida jamlab, qo’llab SHarq xalqlarining o’rta
asrdagi madaniyati rivoji uchun asos bo’ldi va jahon madaniyati tarixida o’chmas iz
qoldirdi.
X u l o s a
Gap Markaziy Osiyo xalqlari madaniyati haqida gap borar ekan, avvalo Markaziy
Osiyodagi qadimgi madaniyatning o’ziga xos xususiyatlari, Markaziy Osiyo
xududidagi ilk davlatlar madaniyati, Yunon-Baqtriya madaniyati miqiyosida SHarq
ellinistik madaniyati, Kushonlar madaniyatlari to’risida juda ko’plab gapirib o’tishimiz
mumkin.
Markaziy Osiyo madaniyatining buyuk vositachilik missiyasi boshqa madaniy
qadriyatlarini yangilashi, o’zlashtirish mahorati va qayta ishlash kabi jihatlarisiz
bo’lmas edi. Bu madaniyat qadimdanoq yangi hodisalarni o’zlashtirish va moslashtirish
mahoratiga ega bo’ldi. Garchi, boshqa qadimgi SHarq madaniyatlaridagi kabi Markaziy
Osiyo madaniyatida ham an’analar keng o’rin egallasada, ular aytarli xarakter kasb
etmaydi, ya’niki, uzluksiz madaniy yangilanish va taraqqiyot jarayoniga to’siq
bo’lmaydi. SHuningdek, an’analarning mustahkam hukmronligi tarixiy vaziyatga ham
to’sqinlik qilganligini ta’kidlash kerak. Mintaqa orqali katta bosqinchilik yurishlari,
xalqlarning ko’chishlari yuz bergan bo’lib, bu Markaziy Osiyo xalqlarining tarixi
davomida bir necha bor madaniyatni sezilarli o’zgarishlarga olib keldi.
Bizga ma’lumki, Yunon-Baqtriya podsholigida teatr san’ati va musiqani
rivojlanganligi to’g’risida ma’lumotlar mavjud. Baqtriya saroylarida yunonistonlik
akterlar, musiqachi va raqqoslarning guruhlari saqlangan.
SHunday qilib qadimgi Markaziy Osiyo madaniyati taraqqiyoti mobaynida o’ziga
xos an’ana va yutuqlarni saqlabgina qolmasdan, ulkan mintaqada umumiy qadriyatlarni
vujudga kelishi, Yaqin va O’rta SHarq mamlakatlari bilan madaniy aloqa
munosabatlarini rivojlantirishga imkoniyat yaratib madaniy yuksalishni yangi sifat
bosqichiga ko’tardi. Qadimgi Markaziy Osiyo madaniyatining rivoj nuqtasi bo’lgan
Kushonlar madaniyati hududiy va mazmun jihatidan ayro olingan madaniyat emas edi.
U o’zida SHarq, Markaziy Osiyo, Antik dunyo va hind madaniyatlari yutuqlarini o’zida
mujassam etib, SHarq va Jahon xalqlari madaniyatini yana ravnaq topishiga asos
bo’ldi.
Foydalanilgan adabiyotlar
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. –Toshkent.: O’zbekiston, 2011y.
2. Karimov I.A. O’zbekiston buyuk kelajak sari. –Toshkent.: O’zbekiston,
1999 y.
3. Karimov I.A. Milliy istiqlol mafkurasi – xalq e’tiqodi va buyuk
kelajakka ishonchdir. –Toshkent.: O’zbekiston, 2000 y. 11-jild.
4.Karimov I.A. O’zbek xalqi hech qachon hech kimga qaram bo’lmaydi. –
Toshkent.: O’zbekiston, 2005 y
5. Karimov I.A. Yuksak ma’naviyat - yengilmas kuch – Toshkent.: Ma’naviyat
2008 y.
6. Karimov. I.A. Mamlakatimizda demokratik islohotlarni yanada
chuqurlashtirish va fuqarolik jamiyatini rivojlantirish kontseptsiyasi.
Toshkent.: O’zbekiston, 2010 y.
7. Xayrullaev M. O’zbekistonda ijtimoiy falsafiy fikrlar tarixidan.-
Toshkent.: O’zbekiston, 1995 y.
8. Tulenov. J. G’afurov. Z. Mustaqillik va milliy tiklanish. Toshkent : “O’zbekiston”,
1996y
9. Abdullaev M va boshqalar/ Mustaqillik izohli ilmiy-ommabop lug’at. Toshkent :
Sharq, 1998y
10. Shermuhamedov.S, Ochildiyev. A. Madaniyat va sivilizatsiya. Quvasoy ,1999
11. Abdullaev M., Umarov E., Ochildiev A., Madaniyatshunoslik asoslari. -
Toshkent.: Turon-iqbol, 2006 y.
12.Gulmetov E., Qobuljonova T., Ernazarov SH. Madaniyatshunoslik. Ma’ruza-lar
matni. -Toshkent,2000y
Dostları ilə paylaş: |