REJA:
Islomda inson huquqlari himoyasi
Islomda inson huquqlari tengligi
Erkinlik, tenglik, adolat, mafkuralar va fikrlarning xilma-xilligi,
hokimiyatning saylov asosida vujudga kelishi, hokimiyatlar bo‘linishi,
fuqarolarning huquq va erkinliklarini sud qarorisiz mahrum etib
bo‘lmasligi, aybsizlik prezumpsiyasi bularning barcha-barchasi
demokratiyaning eng muhim belgilari bo‘lib, demokratik davlatlar
konstitutsiyalarining
muhim
prinsiplarini
tashkil
etadi.
Shu ma’noda aytish joizki, yuqorida keltirib o‘tilgan demokratik
prinsiplarni o‘zida mujassam etgan mo‘‘tabar Qomus — O‘zbekiston
Respublikasi Konstitutsiyasi qabul qilingan kun - mustaqil
O‘zbekiston taraqqiyotida beqiyos siyosiy, huquqiy va xalqaro
ahamiyatga
molik
tarixiy
kun
bo‘lib
qoldi.
Mana, qariyb o’ttiz bir yildan beri, hayotimizning asosiy qomusi
bo‘lmish, davlatimiz va jamiyatimizning nafaqat buguni, balki
kelajagini ham belgilab, ezgu maqsadlarimizning huquqiy
poydevorini muhrlab beruvchi Konstitutsiyamiz qoidalari asosida
yashab kelmoqdamiz. Shu davr mobaynida
barchamiz vatanimiz
ravnaqi
, yurtimiz tinchligi, xalq farovonligining huquqiy kafolatini
o‘zida mujassam etgan Konstitutsiyamizda zikr etilgan maqsad va
muddaolarga
erishish
yo‘lida
mehnat
qilmoqdamiz.
Konstitutsiyamizning asosiy mohiyati ham insonga munosib hayot
sharoitlari yaratish, uni baxtli qilishdan iboratdir.
Asosiy qomusimiz o‘zida inson – oila – jamiyat –
davlat manfaatlarini uyg‘unlashtirgani sababli, mazkur
hujjat hayotimizning barcha sohalarida olib
borilayotgan islohotlarning samarali, muvaffaqiyatli
bo‘lishini huquqiy jihatdan kafolatlamoqda.
Jahonda bo‘lib o‘tayotgan voqealar ham shuni yaqqol
tasdiqlamoqdaki, agar inson va davlat manfaatlari
o‘zaro uyg‘unligi buzilsa, davlatda olg‘a siljish
bo‘lmaydi. Mamlakatimizda esa, bu masala davlatimiz
rahbarining oqilona va dono siyosati tufayli
Konstitutsiyamizda jamiki dunyoviy ne’matlar orasida
eng ulug‘i - inson degan fikrni ilgari surildi va shu
asosda “fuqaro - jamiyat – davlat” o‘rtasidagi o‘zaro
munosabatning oqilona huquqiy yechimini topishga
intildik.
Konstitutsiya davlat bilan shaxs o‘rtasidagi o‘zaro huquqlar va
burchlar belgilab olingan o‘ziga xos ahdnoma desak ham
mubolag‘a bo‘lmaydi. Chunki Konstitutsiyamizning 19-moddasida
O‘zbekiston Respublikasi fuqarosi va davlat bir-biriga nisbatan
bo‘lgan huquqlari va burchlari bilan o‘zaro bog‘liqdirlar, deb
mustahkamlab qo‘yilgan. Shu ma’noda Asosiy qomusimizda davlat
o‘ziga bir qator o‘ta muhim majburiyatlarni olganki, unga ko‘ra
davlat xalq irodasini ifoda etib, uning manfaatlariga xizmat qiladi,
davlat fuqarolarning Konstitutsiya va qonunlarda
mustahkamlangan huquqlari va erkinliklarini ta’minlaydi, davlat
o‘z faoliyatini inson va jamiyat farovonligini ko‘zlab, ijtimoiy adolat
va qonuniylik prinsiplari asosida amalga oshiradi. Fuqarolar esa
Konstitutsiyada belgilab qo‘yilgan burchlarini bajarish,
Konstitutsiya va qonunlarga rioya etishga, boshqa kishilarning
huquqlari erkinliklari, sha’ni va qadr-qimmatini hurmat qilishga,
O‘zbekiston xalqining tarixiy, ma’naviy va madaniy merosini
avaylab asrashga, atrof tabiiy muhitga ehtiyotkorona munosabatda
bo‘lishga, qonun bilan belgilangan soliqlar va mahalliy yig‘imlarni
to‘lashga, harbiy yoki muqobil xizmatni o‘tashga majburdirlar.
Konstitutsiyada inson huquqi, inson erkinligining ustuvor ekanligi o‘z ifodasini topgan, birgina 13-moddaning o‘ziyoq
huquqiy davlatning eng asosiy talablaridan birini o‘zida mustahkamlagan, unda O‘zbekiston Respublikasida
demokratiya umuminsoniy
prinsiplarga asoslanishi
, ularga ko‘ra inson, uning hayoti, erkinligi, sha’ni, qadr-qimmati va
boshqa daxlsiz huquqlari oliy qadriyat hisoblanishi qayd etilgan. Unga binoan har kim erkinlik va shaxsiy daxlsizlik,
fikrlash, so‘z va e’tiqod erkinligi, davlat organlariga, muassasalariga murojaat qilish, mulkdor bo‘lish, mehnat qilish,
erkin kasb tanlash, adolatli mehnat sharoitlarida ishlash, malakali
tibbiy xizmatdan foydalanish
, bilim olish kabi
huquqlarga ega. Shuni alohida qayd etish joizki, fuqarolarning Konstitutsiya va qonunlarda mustahkamlab qo‘yilgan
huquq va erkinliklari daxlsiz bo‘lib, ulardan sud qarorisiz mahrum etishga yoki ularni cheklab qo‘yishga hech kim haqli
emas.
Bundan tashqari, fuqarolarning konstitutsiyaviy huquq va erkinliklari alohida muhofazaga olingan bo‘lib, ushbu huquq
va erkinliklarga tajovuzlardan qo‘riqlash, bunday holatlarni oldini olish maqsadida O‘zbekiston Respublikasi Jinoyat
kodeksining maxsus qismida alohida VII bob. “Fuqarolarning konstitutsiyaviy huquq va erkinliklariga qarshi
jinoyatlar”ga bag‘ishlangan.
Konstitutsiyamizda demokratik huquq va erkinliklar Konstitutsiya va qonunlar bilan himoya qilinishi (13-modda),
davlat fuqarolarning Konstitutsiya va qonunlarda mustahkamlangan huquqlari va erkinliklarini ta’minlashi (43-modda),
har bir shaxsga o‘z huquq va erkinliklarini sud orqali himoya qilish, davlat organlari, mansabdor shaxslar, jamoat
birlashmalarining g‘ayriqonuniy xatti-harakatlari ustidan sudga shikoyat qilish huquqi kafolatlanishi (44-modda)
mustahkamlab qo‘yildi. Mazkur normalarni tashkiliy-huquqiy mexanizmlarini yaratish maqsadida O‘zbekiston
Respublikasi Fuqarolik, Jinoyat protsessual kodekslari, “Sudlar to‘g‘risida”, “Fuqarolarning murojaatlari to‘g‘risida”,
“Fuqarolarning huquqlari va erkinliklarini buzadigan xatti-harakatlar va qarorlar ustidan sudga shikoyat qilish
to‘g‘risida”gi qonunlar qabul qilingan..
Mamlakatimizda inson huquqlari bo‘yicha milliy institutlar, xususan O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Inson
huquqlari bo‘yicha vakili (ombudsman) va Inson huquqlari bo‘yicha O‘zbekiston Respublikasi Milliy markazi,
shuningdek Adliya vazirligi tarkibida inson huquqlarini himoya qilishni ta’minlash bo‘yicha maxsus tuzilmalar faoliyat
ko‘rsatmoqda.
Konstitutsiyada fuqarolarning jamiyat va davlat ishlarini boshqarishda bevosita hamda o‘z vakillari orqali ishtirok etish,
davlat hokimiyati vakillik organlariga
saylash va saylanish
, ovoz berish huquqi, o‘z xohish irodasini bildirish tengligi va
erkinligi qonun bilan kafolatlanishi mustahkamlandi. Ushbu konstitutsiyaviy tamoyillarning qonunchilik mexanizmlari
“O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti saylovi to‘g‘risida”, “O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga saylov to‘g‘risida”,
“Xalq deputatlari viloyat, tuman va shahar kengashlariga saylov to‘g‘risida”, “Fuqarolar saylov huquqlarining
kafolatlari to‘g‘risida”, “O‘zbekiston Respublikasi Markaziy saylov komissiyasi to‘g‘risida” qonunlarda o‘z aksini topdi.
Konistitutsiyada inson erkinligining ustivor ekanligi
Quldorlik bironta tamaddun uni aylanib o
ʼ
tolmagan iqtisodiy tizim
bo
ʼ
lgani sababli, Islom undan ozod qilish uchun foydali vosita
qo
ʼ
llagan,
chunonchi
, uning doirasini shu qadar toraytirganki, qullarni
ozod qilish uchun barcha shart-sharoitlar yaratgan holda halol jangda
erishilgan holda ham qullik tuzumini qo
ʼ
llamaslikka imkon bergan.
«Qul» so
ʼ
zining o
ʼ
zi arab tilida unga murojaatda noziklik va rahm-
shafqatni namoyish etadi ("rakik" – qul so
ʼ
zi undan kelib chiqqan "r-k-k"
o
ʼ
zagi «xushmuomala, odobli bo
ʼ
lish» ma
ʼ
nosini anglatadi). Islom qul va
uning xo
ʼ
jayini o
ʼ
rtasida pul evaziga ozod qilish haqida shartnoma
tuzishga ruxsat etgan.
А
lloh Taolo bu borada aytadiki: «...Qo
ʼ
llaringizda
mulk bo
ʼ
lganlardan (ozodlik) vasiqasini istaydiganlari bo
ʼ
lsa, bas, ularda
yaxshilik borligini bilsangiz, ular ila vasiqa yozing» (Nur, 33).
Islom ayrim diniy marosimlarni buzganlik yoki xato bo
ʼ
yicha odam
o
ʼ
ldirib qo
ʼ
yganlik uchun jazo sifatida qul ozod qilishni amr qilgan.
Hattoki xo
ʼ
jayin tomonidan hazil tariqasida yoki xato qilgan holda qulni
ozod qilish haqida aytishi ham qulning haqiqatda ozod qilinishiga olib
kelardi.
Bunday holat o
ʼ
tgan asrda mustamlakachilik bosqinchiligi va
talonchligiga uchragan mamlakatlarda haqiqiy quldorlik mavjud bo
ʼ
lgan
holda erkinlik haqida soxta shiorlarni ta
ʼ
minlay olmasdi.
Bundan bir necha asr oldin yevropaliklar ularni plantatsiyalarda tekinga ishlatish maqsadida yuz minglab afrikaliklarni
kuch ishlatib qo
ʼ
lga olgandi. Shuni aytish kifoyaki, bironta Islom davlatida qulchlikka asoslangan tuzum bo
ʼ
lmagan bir
paytda faqat
А
QSh ning o
ʼ
zida qora tanli aholi soni bir necha million kishini tashkil qiladi.
Qur
ʼ
oni karimda umuminsoniy va ijtimoiy qonunlar haqiqatini tushunib yetish uchun dunyoga chuqur nazar tashlash,
aql-idrokdan foydalanish va fikrlashga chaqiriladi: “Sen: «Er yuzida sayr qilinglar va jinoyatchilarning oqibati qanday
bo
ʼ
lganiga nazar solinglar», deb ayt” (Naml surasi, 67). “Sen:«Er yuzida sayr etib yuringlar va maxluqotlarni U zot
avval-boshdan qanday yaratganiga nazar solinglar.” (
А
nkabut surasi, 20).
А
mri-ma
ʼ
ruf va nahyi-munkar burchi butun jamiyatning burchi hisoblanadi, olimlar va nufuzli shaxslar esa jamiyat
diniy burchini ado etishi uchun bu burchni bajarishlari lozim: «Sizlardan yaxshilikka chaqiradigan, amri ma
ʼ
ruf–nahyi
munkar qiladigan bir ummat bo
ʼ
lsin.
А
na o
ʼ
shalar, o
ʼ
zlari najot topguvchilardir» (Oli Imron surasi, 104).
Musulmonlardan ular umumiy ishlar bo
ʼ
yicha bir-biri bilan maslahat qilishi va kengashishi talab qilinadi.
А
lloh Taolo
Pag
ʼ
ambar Muhammadga sollollohu alayhi vasallam murojaat qilib aytadi: «ular bilan ishlarda mashvarat qil» (Oli
Imron surasi, 159).
А
lloh taolo Qur
ʼ
oni karimda uning axloqiy asoslari va o
ʼ
ziga xos xususiyatlaridan biri kengash (sho
ʼ
ro) bo
ʼ
lgan
musulmonlar jamiyatini maqtaydi: “...ishlari o
ʼ
zaro shuro ila bo
ʼ
lgan” (Shuro surasi, 38).
А
gar musulmon kishi hukumat
vakillariga maslahat beradigan bo
ʼ
lsa, buning hech qanday aybi yo
ʼ
q va bu haqida hadisi shariflar ham dalolat beradi:
Rasululloh sollallohu alayhi va sallam dedilar:
- Din bu nasihatdir.
- Kim uchun? - deb so
ʼ
radik biz.
-
А
lloh uchun, Uning kitobi uchun, Rasuli uchun hamda musulmonlarning rahbarlari va ommalari uchun! - deb javob
berdilar Nabiy sollallohu alayhi va sallam. (Muslim rivoyatlari).
O
ʼ
z fikrini ifoda etish vositasida muhokamada ishtirok etish «sho
ʼ
ro» kengashi orqali kafolatlangan bo
ʼ
lib, u butun
musulmonlar jamoatini uning qarorlarini
bajarishga majbur qiladi
, jamoatning o
ʼ
zi esa Islom yo
ʼ
l-yo
ʼ
riqlariga va
ko
ʼ
rsatmalariga muvofiq umumiy ishlar borasida do
ʼ
stona kengashlar va maslahatlardan foyda olish imkonini
beradigan maslahatga har qanday yo
ʼ
llar bilan murojaat qilishi mumkin.
«Sho
ʼ
ro» kengashiga keladigan bo
ʼ
lsak, Islom unga katta ahamiyat qaratadi va u yoki bu shakllar, tartiblar va
taomillarni lozim topadigan hukmdorlarga uning vazifalarini amalga oshirishga olib keladigan majburiyatlarni amalga
oshirishni yuklaydi.
So
ʼ
z erkinligi Islom jamiyatini tashkil
qiladigan, uning xatlarini tuzatadigan, to
ʼ
g
ʼ
ri
yo
ʼ
ldan qanday borish va umumiy ishlarda
qanday qilib muvaffaqiyatga erishish
mumkinligini tushuntirib beradigan shariat
me
ʼ
yorlari blan tartibga solinadi.
Har qanday jamiyatda so
ʼ
z va fikr erkinligi,
odamlarning e
ʼ
tiqodlari qanday bo
ʼ
lishidan
qat
ʼ
i nazar, odob-axloq kodeksi va din-e
ʼ
tiqod
asoslarini buzadigan kishilarga nisbatan
mutlaq bo
ʼ
lmagan.
Mutlaq erkinlik bu mutlaq anarxiyadir.
Shariat erkaklar
uchun ham
, ayollar uchun ham huquqshunoslar «fuqarolik
erkinligi» deb ataydigan huquqni kafolatlaydi.
А
yol kishi
to
ʼ
liq huquqiy layoqatga ega, jumladan, mulkiy nuqtai
nazardan ham: u mulk bilan bog
ʼ
liq harakatlarni hech
qanday to
ʼ
siqlarsiz amalga oshirishi, o
ʼ
ziga er tanlashi va
bilan nikohga rozi bo
ʼ
lishi yoki bo
ʼ
lmasligi mumkin. Imom
ibn al-Qayyum (rahmatullohi alayh) aytadi: “Balog
ʼ
atga
yetgan, oqila qizning otasi qizning mulkini uning ruxsatisiz
tasarruf qila olmaydi”.
Shak-shubhasizki, odamlar o
ʼ
rnatgan zamonaviy qonunlar
shu paytgacha ko
ʼ
p asrlar mobaynida qo
ʼ
llanib kelayotgan
Islom qonunchiligi darajasiga yetib kelmagan, chunki bu
qonunlar ayollarning nikoh tuzilgandan keyingi huquqiy
layoqatiga cheklovlar qo
ʼ
yadi.
Erkinlik – insonni moddiy va ma
ʼ
naviy hayotgan ko
ʼ
klarga
ko
ʼ
taradigan Islomda ulkan qadriyat, lekin shu bilan bir paytda
manfaatlar va hamjihatlik qo
ʼ
riqchisi bo
ʼ
lgan ijtimoiy va axloqiy
fe
ʼ
l-atvor me
ʼ
yorlaridan chekinish hisoblanmaydi.
Islomda hech kimga jamiyatda yomon xulq va g
ʼ
ulg
ʼ
ula solishga
ruxsat etilmagan, chunki erkinlik insonga yovuzlik va yomon
xulqni tarqatish uchun berilmagan va boshqalarga ziyon
yetkazish yoki jamiyatni xavf ostiga qo
ʼ
yishga imkon bermaydi.
А
xloqsizlik, yaxshi fazilatlarni poymol qilish hamda yolg
ʼ
on
erkinlik uchun inson tanasi va ruhi qadr-qimmatini pisand
qilmaslik oqibatida aziyat chekkan mamlakatlar qancha.
Erkinlik – inson huquqi, lekin u, boshqa har qanday huquqlar
kabi, uni pisand qilmaslik mumkin bo
ʼ
lmagan ijtimoiy funktsiyani
bajarishi lozim, u o
ʼ
ziga xos me
ʼ
yorlar tomonidan tartibga
solinadi va ma
ʼ
lum bir sohada amal qiladi.
Dostları ilə paylaş: |