ŞƏMİSTAN NƏZİRLİ
ARXİVLƏRİN
SİRRİ AÇILIR
BAKI
“Elm” nəşriyyatı
1999
1918-ci ildə Milli Ordumuzun təməl daşını qoyan tam aptilleriya
generalı Əliağa Şıxlinskinin, Səməd bəy Mehmandarovun, onların hərbçi
məsləkdaşlarının, müstəqilliyimiz uğrunda canından keçən əsgər və
zabitlərimizin ruhuna bağışlayıram.
Möhtərəm oxucum! Bu kitabı bir nəfəsə oxuma. Burda nə
məhəbbət macərası var, nə də fantaziya. Bu kitabın hər vərəqində xalqımızın
hərb tarixindən səhifələr, sərkərdə oğullarımızın döyüş və ömür yolu var.
Əgər səbrin çatmayıb, birnəfəsə oxumalı olsan, onda 20-ci və 37-ci illərdə
qanına qəltan edilmiş generallarımızın acı taleyindən kədərlənmə. Əksinə,
nikbin ol, qururlan, qoy sənin varlığında düşmənə qarşı nifrət artsın. 70 ildən
çox unutdurulan yaddaşın ayılsın. Ayılsın ki, indi sən müstəqil Azərbaycanın
övladısan, sayıq ol ki, əhatən düşmənlə doludur. Unutma ki, torpağında
parçalanma, qəlbində yara var. Bu yaralarına məlhəm olacaq gənc
ordumuzun sıralarının möhkəmlənməsi üçün əlindən gələni əsirgəmə.
© “Elm” nəşriyyatı
1999
Hər bir həqiqi insan öz irsiyyəti ilə fəxr etməlidir.
Səməd VURĞUN.
***
Vaxt gələr açılar bağlı qapılar
Əsrin arxivindən nələr tapılar.
Məmmədhüseyn ŞƏHRİYAR.
***
Səni sevirəm, Xalqım! Bütün məramımla,
bütün qəlbimlə sevirəm. Səni bəşəriyyətin böyük
ailəsinin üzvü kimi sevirəm. Səni sevərkən
həyatını müşahidə edir, Sənin övladlarını
öyrənir, dost-düşmənlərini ayırd edirəm. Mən
Sənin məhəbbətindən ilham alıram...
Eynəlibəy SULTANOV,
yazıçı-publisist.
İFTİXAR DUYĞUSU
Hörmətli Vətən oğlu
Şəmistan Nəzirli!
Sizin tədqiqatlarınızı maraq və minnətdarlıq hissi ilə müntəzəm izləyirəm.
Mən bütün varlığı ilə xalqa bağlı, onun kədəri, sevinci ilə yaşayan insanları
demirəm, ürəyinin yalnız bircə teli xalqa bağlı olub, xalq məfhumunu dərk etməyə
qadir ola bilən hər kəs bu tədqiqatlar üçün Sizə minnətdar olmalı, bu müqəddəs,
çətin işdə Sizə imkanı həddində kömək əlini uzatmalıdır. Əsrimizin əvvəlində və
ötən əsrdə yaşamış Hərbi sərkərdələrimiz haqqındakı tədqiqatınız nə qədər
qiymətlidir.
Bu parçalanmış, fəlakətlər görmüş xalqın nə qədər şücaətli, mütəfəkkir
sərkərdələri olub. Onların şəkillərindən uzun müddət gözümü çəkə bilmədim. Həm
iftixar duyğusu yaşadım, həm də bu milli qəhrəmanların taleyinə ağladım.
Firidun bəy Köçərli və general oğullarımız haqqındakı tədqiqatlarınız məni
Sizin ünvanınıza kiçik bir şer yazmağa sövq etdi.
Azərbaycan ədəbiyyat tarixini nəsillərə xatirə qoymuş iki mötəbər
şəxsiyyətin - Firidun bəy Köçərlinin və Hüseyn Əfəndi Qayıbovun kitablarını
açarkən, onların ruhuna rəhmət oxuyur və Sizə uzun ömür, əbədi xalq hörməti
arzulayıram. Qələm sahibləri ürəkləri ilə yaşayırlar. Onların ən böyük dövləti xalq
hörmətidir.
Nə Firidun bəy Köçərli, nə Mirzə Hüseyn Əfəndi Qayıbov, nə də görkəmli
sərkərdələrimiz haqqında biz öz borcumuzu hələ verməmişik. Nə onların təntənəli
yubileylərini keçirmiş, nə də onların həyatını, milli duyğularını tədqiq edərək,
haqqında nəsillərə dərin məlumat vermişik. Yəqin ki, bu şərəfli vəzifə də Siz
tədqiqatçıların, xalqımızın ziyalılarının və dövlətimizin üzərinə düşür.
Əziz oğlumuz, qardaşımız, yorulmaz tədqiqatçı Şəmistan Nəzirli!
Siz əsl vətənpərvər, özünü xalq işinə təmənnasız həsr etmiş ziyalısınız. Siz
mədəniyyət və hərb tariximizin səhifələrində yeni çıraqlar yandırır, işıqlı nə varsa,
onları xalqa qaytarmağa, yaşatmağa çalışırsınız, onları yaşadırsınız.
Əziz Şəmistan müəllim! Sizi bu əvəzsiz xidmətiniz yaşadacaqdır. Sizə yeni
yaradıcılıq müvəffəqiyyətləri, uğurlu yollar!
Televiziyadakı çıxışınızdan sonra Sizə və Firidun bəyə ithaf etdiyim şerləri
Sizə göndərirəm.
Dərin hörmət, minnətdarlıq
hissilə Xalq şairi
Mirvarid Dilbazi.
8 iyun 1985-ci il.
ŞƏMİSTAN !
Böyük Vurğun demiş,
Şəmistan sən də
Müsəlləh əsgərsən bizim Vətəndə.
Qələmdir sənin də topun, tüfəngin
Həqiqət uğrunda qurtarmır “Cəngi” n
Aşikar edirsən nə varsa punhan,
Qələmlə musəlləh əsgər Şəmistan.
İmzalar içində imzamızı sən -
Bu kəşflərinlə təsdiq edirsən.
* * *
FİRİDUN BƏY KÖÇƏRLİYƏ
Başına tuşlanan düşmən xəncəri
Xalqının qəlbinə tuşlandı sənin.
Bu müdhiş ölümün acı xəbəri
Sağalmaz dərdidir bizim Vətənin.
Sinəmiz ocaqdır, sönmür məşəli,
Yandıqca gur yanıb, yandırır bizi...
O xəncər vuranın qurusun əli,
İllərlə göynətdi ürəyimizi...
O müqəddəs qanın tökülən yerdə,
Ruhlar da hər zaman səcdəyə gəlir.
Dözməyib şair də bunca kədərə,
Gündə neçə dəfə dirilir ölür.
R.S. Xalq şairi Mirvarid xanım Dilbazi Şəmistan Nəzirlinin
“Qoridən gələn qatar” sənədli povestini oxuduqdan sonra müəllifə məktub və
şerləri yazıb göndərmişdir. Əsər Firidun bəy Köçərlinin 1920-ci ildə daşnak-
bolşevik əsgərləri tərəfindən faciəli surətdə qətlə yetirilməsinə həsr olunmuşdur -
red.
MƏŞHUR SOYADLARIMIZ
Tarixi manbələrin məlumatına görə Kəngərlilər peçeneq-türk tayfalarından
olmuşlar. Onlar beşinci əsrdən Naxçıvan ərazisində yaşayırlar. Zaqafqaziyaya
hunların tərkibində eramızın əvvəllərində gəlmişlər. Səfəvilərin hakimiyyəti
illərində ölkənin istər siyasi, istərsə da hərbi həyatında fəal iştirak etmişlər.
“Azərbaycan xalqının formalaşmasında, soykökündə iştirak edən qədim türk
tayfalarından biri da peçeneqlərin tərkibinə daxil olan kəngərlilərdir. Mənbələr
göstərir ki, kəngər, peçeneq etnonimləri ilə bağlı toponimlər Azərbaycan tarixinin
qədim qatlarına, erkən laylarına gedib çıxır”/C. Qəhrəmanov, Ş.Xəlilov “Mustafa
Zərir. Yusif və Zuleyxa” əsəri, Bakı, 1991-ci il. səh. 92/.
Belə bir mənbə də var: “Səkkiz peçeneq uruğu içərisində hakim zümrəni
təşkil edən ertim, cur və yula adlı üç peçeneq uruğuna birlikdə kəngər adı
verilmişdi. Bu tayfalar cəsur, qəhrəman və əsl peçeneq olmaları ilə digər
uruğlardan seçilmirdilər... Bizans tarixçisi Konstantinin verdiyi məlumata görə,
948-952-ci illərdə Yavdiertim, Kuvarçicur və Kabukşinyula adlı üç vilayət
peçeneqlərin digər peçeneqlərlə muqayisədə daha mərd və nəcabətli olmalarına
görə xəngər ləqəbi daşıyırdı. Kəngər adını daşıyan üç uruğun əsl peçeneq sayılması
peçeneqlərin kəngərlilərdən təşəkkül tapmalarını bir daha sübut edir.
... Respublika Əlyazmalar İnstitutunda Kəngərli elinə məxsus XVI-XIX
əsrlərə aid toplu halında muhafizə olunan mulki sənədlərdəki istər coğrafi-tarixi,
istərsə də etnoqrafik məlumatlardan da aydın olur ki, oğuzlardan əmələ gəlmiş
tayfaların Azərbaycanda ən çox kök saldıqları rayonlardan biri də Naxçıvan ərazisi
olmuşdur”. /E.M.Seyidbəyli, “Kəngərli elinin mənşəyi haqqında tarixi-
etnoqrafik məlumat” məqaləsi, “Əlyazmalar xəzinəsində” məcmuəsi, VII cild,
1986-cı il, səh. 46 və 57/.
Rusiyada oktyabr çevrilişinə qədər bütün müharibələrdə Kəngərli nəslinin
oğulları döyüşkənliyi ilə xüsusi fərqlənirdi.
Tarixi romanlar müəllifi Yusif Vəzir Çəmənzəminli XVIII əsr
hadisələrindən bəhs edən “Qan içində” romanında yazır ki, birdən uzaqdakı bir
bağın arxasından toz qopdu. Bu - Kəngərli süvariləri idi ki, o zaman öz igidlikləri
ilə məşhur idilər.
1829-cu ildə Kəngərli nəslinin igidləri ayrıca beşinci alayyaratdılar.
Kəngərlilərin beş yüz nəfərdən ibarət suvarisi və yüz nəfərlik köməkçi dəstəsi bir
döyüşdə duşmənin iki bayrağını ələ keçirib, yüz nəfərini öldürüb, əlli dördünü isə
əsir almışdı. Həmin döyüşdə şəxsi igidliyi ilə fərqlənən sıravi Baba bəy Cəfəroğlu,
Ağakərim Fətəli oğlu, İmamqulu Əli oğlu və başqaları “Üzərində qızıl medal olan
Georgi lenti” ilə təltif olunmuşdular. “Döyüşkənliyi ilə bütün Qafqazda məşhur
olan kəngərlilər Zaqafqaziya sakinlərindən geri qalmaq istəmədilər. Onlar ağa və
bəylarin rəhbərliyi ilə xüsusi süvari dəstələri təşkil edib, bütün döyüşlərdə bizim
qoşunlarla çiyin - çiyinə mərdliklə vuruşurdular”
1
.
1
"Каfkаz" qəzеti 6 nоyаbr 1890-cı il
Yeri gəlmişkən, 1913-cü ildə nəşr olunmuş “Qafqaz hərbi-tarix muzeyinin
sorğu kitabı” ndakı bir qeyd cəsur və igid kəngərlilərin təkcə Qafqazda deyil, bütün
Şərqdə şöhrət tapması haqqındadır:
“Kəngərli süvarilərinin bayrağı yaşıl olub. Əfsanəyə görə bir neçə əsr
bundan əvvəl ilk Naxçıvan xanı xəlifə Murad özünün Kəngərli qəbiləsi ilə
Ərəbistandan köçüb gəlmişdir. Bu qəbilə Araz çayının sahilinə gələrək Naxçıvanı
fəth etmiş və xanlığın əsasını qoymuşdu. Kəngərli süvariləri bütün Şərqdə
cəsurluğu ilə şöhrət qazanmışdı. Onlar döyüşə girərkən ölümə ikrah əlaməti olaraq
atlarının boynuna qırmızı kaporlar geyindirirlər ki, düşmən tərəfindən tez gözə
çarpsınlar. Bu, həm də düşməni vahiməyə salmaq üçün fənd idi”.
Başqa bir mənbə isə kəngərlilərin Ərəbistandan gəlməsini inkar edir. Rus
tarixçisi Viktor Qriqoryev Sankt-Peterurqda nəşr etdirdiyi “Naxçıvan əyalətinin
statistika təsviri” kitabında yazır ki, Kəngərli tayfaları Türkiyə ərazisindəki
Diyarbəkirdən Naxçıvana gəliblər. Onlar doqquz yüz iyirmi ev olublar. Kəngərlilər
möhkəm, dözümlü, işgüzar, uzun vaxt aclığa dözən adamlardırlar, hərbçidirlər.
Qonaqpərvər, dostluğa möhkəmdirlər, lakin heç vaxt təhqir və incidilməyə
dözmürlər və yaddan çıxarmırlar.
Azərbaycan Elmlər Akademiyasının müxbir üzvü Mahmud İsmayılov
Kəngərlilər nəslinin hələ miladdan qabaq Zaqafqaziyada və Azərbaycanda təşəkkül
tapmasını, bu soyun adına miladdan qabaq birinci və eramızın birinci
yüzilliklərində yaşayıb - yaratmış Strabonun və Böyük Plininin əsərlərində rast
gəldiyini yazır:
“Kəngərlilərin adına biz “Kitabi Dədə Qoqud”da “Kanqalı” formasında rast
gəlirik...
... Zaqafqaziya ərazisinə gələndə yüz iyirmi min ailədən ibarət kəngərlilər
onun müxtəlif regionlarında məskunlaşmışlar. Kəngərliləri hun soyuna aid edənlər
də yox deyildir.
Beşinci yüzillikdə kəngəilər o qədər güclü olmuşlar ki, Sasanilər
imperiyasını lərzəyə salmışlar”
2
.
Döyüşkən kəngərlilərin vəsfi şairlərimizin şerlərində də yaşayır. XIX əsrin
məşhur şairi Əndəlib Qaracadaği “Ordubadın vəsfi” şerində yazır:
Hakimi Şeyx Əli xan
3
xani-səxavət,
nə deyim,
Yoxdu Kəngərli kimi mərdi-şücaət,
nə deyim,
Görmədim bir belə sultani-ədalət,
nə deyim,
Sahibi-təblü aləm özgə qiyamət,
nə deyim,
Çıxsa cəng eyləməyə, Nadiri
2
М.İsmаyılоv, "Sənin ulu bаbаn" kitаbı, Bаkı, 1989-cu il
3
Gеnеrаl-mаyоr Еhsаn хаn Кəngərlinin оğlu idi. 1827-ci ildə Оrdubаdın хаnı оldu - müəl.
dövranə dəyər.
Son illər ictimai-siyasi həyatımızda vüsətli canlanma, oyanış əmələ
gəlmişdir. Totalitar rejim məhv olandan sonra cəmiyyət silkələnib qəflət
yuxusundan oyanmışdır. Bir-birinin ardınca getdikcə böyüyərək və şiddətlənərək
sahilə çırpılan dəniz dalğalarıtək ictimai dəyişikliklər də dərinləşir, quvvətlənir.
Sakit havada qırçın ləpələr sahili yalayanda dəniz şəffaf və təmiz olur. Təlatümə
gəldikdə isə dibində nə varsa üzə çıxır. Bu baxımdan ictimai-siyasi dəyişikliklər
təlatümü çox xəzinələri üzə çıxarmış, məlum təkzibolunmaz görünən tarixi
həqiqətləri saf - çürük etməyə məcbur etmişdir.
Milli özunüdərklə bərabər keçmişə yeni nöqteyi - nəzərdən yanaşılır.
Hadisələrə, şəxsiyyətlərə kəskin sinfi münasibət öz yerini daha geniş mənalı insani
munasibətə verir. Bu da məlum hadisələrin gizli qatlarını araşdırıb yeni
həqiqtləri aşkara çıxarır.
Hər bir xalq özünün tarixi abidələri, şəxsiyyətləri ilə fəxr edir. Bunlar
millətin, xalqın qədimliyindən və qəhəmanlığından soraq verir, hələ yer üzündə elə
bir xalq, millət yoxdur ki, onun heç olmasa yaxın keçmişdə belə fəaliyyət göstərən
tarixi şəxsiyyəti olmasın.
Azərbaycan xalqının tarixi keçmişi və tarixi şəxsiyyətləri bir çox
yüzilliklərdən məlumdur. Fəxrlə demək olar ki, tarixi şəxsiyyətlərdə onun bəxti
gətirib. Xususilə alimlərimiz, qəhrəmanlarımız, ədib və şairlərimiz qibtə ediləcək
dərəcədə varımızdır. Başqa millətin, xalqın tarixi şəxsiyyətini özününküləşdirmək
üçün heç kəsin qapısına getməmişik və heç bir millətin oğlunu öz adımıza çıxmaq
iddiasında da deyilik.
Hələ qədimdən Azərbaycanda elə nəsillər, qəbilələr olub ki, onlar mərdliyi,
qoçaqlığı, döyüşkənliyi ilə təkcə özümüzdə yox, bütün Şərqdə, Avropada
tanınıblar. Naxçıvanda Şahtaxtinskilər, Kəngərlilər, Bakıda Bakıxanovlar, Qazaxda
Qayıbov, Şıxlinski və Vəkilovlar, Borçalıda Yadigarovlar, Şəkidə Çələbilər,
Gəncədə Cavadxanlar, Ziyadxanovlar və Rəfibəyovlar, Qarabağda Qacarlar,
Cavanşirlər və Mehmandarovlar, Lənkəranda Talışinskilər və başqaları el qeyrəti
çəkən, ana torpağın üstünü təhlükə alanda birləşib ayağa qalxan, onun hər qarışı
uğrunda canlarından keçən oğullar yetiriblər.
Tarixi sənədlər şahidlik edir ki, bu nəsillərin övladlarının əksəriyətindən
görkəmli sərkərdələr, generallar da yetişmişdir.
“Ot kökü üstə bitər” - deyib ulularımız. O ağacın ki, kökü ana torpağın dərin
qatlarına işləyir, qərinələrlə, əsrlərlə yaşayır, zamanın bütün tufanlarına sinə
gərərək insanlara xeyir verir: qoca palıd kimi, xan çinar kimi. Belə ağaclar həm
yaşayır, həm də ətrafındakılara həyan olur. Ayrı-ayrı nəsillərin yetişdirdiyi
görkəmli, xeyirxah adamlar da belədir. Əslində bu şəxsyyətlər xalqın, millətin bel
sütununu təşkil edir, hansı xalq, hansı millət onlara etinasız yanaşırsa, o xalqın
gələcəyi qaranlıqdır. Vaxtilə Puşkin nahaqdan yazmırdı ki, öz ata - babalarının
şöhrəti ilə fəxr etmək nəinki olar, həm də lazımdır. Onların şöhrətinə hörmət
etməmək ayıbdır və qorxaqlıqdır. Təəssüf ki, uzun illər boyu biz bunu
anlamamışıq. Suyunu içdiyimiz bulağın gözünə daş basmışıq. Az qala Füzuli,
Nəsimi, Xətai yaradıcılığından da sosializm, realizm tələb etmişik. Yeni sovet
dövrünün çərçivəsinə sığmayanlarımızın - hansı əsrdə yaşamasından asılı
olmayaraq üstündən qara xətt çəkmişik. Beləliklə də özümüz özümüzü
kökümüzdən ayırmışıq. Nə yaxşı olub ki, bu köklər ana torpağın dərin qatlarına
işlədiyindən onları tamam üzə bilməmişik. Özümüzü tanımaq istəyiriksə, gəlin o
köklərə yenidən həyat verək, gözünü bağladığımız bulaqları təmizləyək.
Keçmişimizə laqed olmayaq. Laqeydlik vaxtından əvvəl ölüm deməkdir.
Keçmişini bilməyən, bu günündə də düzgün istiqamət götürə bilməz. O, həm də
gələcəyindən məhrum olur.
Görkəmli nəsillərimiz barəsində məclislərdə iftixarla danışıb, yazmağa
gələndə əksəriyyətimiz susmuşuq. Kim də cəsarət eləyib yazıbsa nəşrinə icazə
verilməyib. Əlyazmaları illərlə nəşriyyatların sandığında “mühafizə” edilib. Axırda
da özümüzə qaytarılıb ki, musavat generalı olub, bəy, xan oğludu, kağız qıtlığıdı,
maddi imkan yoxdu və s. ağılagəlməyən şübhələr, bəhanələr, qarayaxmalar ortaya
atılıb.
Görkəmli mütəffəkkirimiz Abbasqulu ağa Bakıxanov necə də sərrast deyib:
“Gözlü adam o adamdır ki, özünü görə bilsin”.
Oxucum! Üzünə açılan bu kitabda yaxşı, sağlam nəsillərin timsalında
Azərbaycanımızın, xalqımızın özünü görəcəksən. Elə buradaca sevimli şairimiz
Hüseyn Arifin də bir bəndini oxu, gərəyin olar:
İnsandan insana söz də yadigar,
Həqiqi nə varsa, qulaqda qalsın.
Sevimli övladlar, şirin balalar,
Öz kökü üstündə qalxıb, ucalsın.
20 dekabr 1998-ci il.
GENERAL NAXÇIVANSKİ
QARDAŞLARI
Mən Azərbaycan torpağını, özünün
böyük şanlı qəhrəmanlıq ənənələri olan
torpağını sevirəm. Mən öz qanı ilə
Azərbaycanın çoxəsrlik tarixinə yeni
qəhrəmanlıq dastanları yazan oğulların
adı ilə fəxr edirəm.
Səməd VURĞUN
Rusların Zaqafqaziyanı işğalından sonra Naxçıvanski soyadını qəbul edən
Kəngərlilər nəsli Azərbaycanın hərb tarixinə beş general bəxş edib. Ehsan xan,
Kəlbalı xan, İsmayıl xan, Hüseyn xan və Cəmşid xan Naxçıvanskilər bu nüfuzlu
nəslin yetirmələridir. Azərbaycan Demokratik Respublikasının fəaliyyəti illərində
/1918-20-ci illərdə/ isə Milli Ordumuzda çoxsaylı Kəngərli zabiti xidmət etmişdir:
Şərur və Naxçıvan qəzasının general-qubernator köməkçisi rotmistr Bəhram xan
Naxçıvanski, podpolkovnik Ehsan xan və Davud xan Naxçıvanski qardaşları,
ştabs-rotmistr Murad xan Naxçıvanski, Suleyman ağa Kəngərli və başqaları
ordumuzun təməl daşını qoyanlardan olmuşlar.
Naxçıvanskilər Azərbaycan hərb tarixində Qacarlardan sonra ən çox general
yetişdirən nəsildir. Onlar təkcə sayına görə deyil, həm də qabiliyyət və bacarığına
görə çox məşhur olmuşlar. İftixarla qeyd edək ki, köhnə rus ordusunda tam süvari
generalı rutbəsini alan və “Ağ qartal” kimi ali ordenlə təltif olunan ikinci
4
azərbaycanlı hərbçi Hüseyn xan Naxçıvanski idi.
Kəlbalı xan Naxçıvanski
Nə Azərbaycan, nə də rus hərb tarixi general-mayor Kəlbalı xan
Naxçıvanskinin anadan olduğu ili saxlamayıb. Ümid verən arxivlərdə, inqilabdan
əvvəlki Hərbi tarixi mənbələrdə nə qədər axtardıqsa, onun təvəllüd ilini
dəqiqləşdirə bilmədik. İnqilabdan əvvəlki ədəbiyyatlarda general Kəlbalı xan
Naxçıvanskinin bir neçə yerdə səthi də olsa adı çəkilir və hərbi fəaliyyəti qeyd
olunur.
Kəlbalı xan Naxçıvanın sonuncu hakimi Ehsan xanın oğludur. Zaqafqaziya
Rusiya ilə birləşəndən sonra general rütbəsi alan Ehsan xan, 1929-cu il fevralın 10-
da Rusiya ilə İran arasında Turkmənçay Sülh Müqaviləsini imzalayanlardan biri
olmuşdur. O, burada İrəvan və Naxçıvan xanlığının, Ordubad dairəsinin
səlahiyyətli nümayəndəsi kimi iştirak etmişdir.
Hərbi tarixçilər V.Potto, İ.Zinovyev, general V.Zubov, İ.Paskeviç və yazıçı
A.Qriboyedovun yol qeydlərindən məlum olur ki, Rus - İran müharibəsi zamanı
Ehsan xan naxçıvanlılardan və ruslardan ibarət olan on min nəfərlik qoşuna
başçılıq etmişdir. Bu müharibədə ad-san qazanan general Ehsan xan sonralar Krım
müharibəsində də şücaətlə vuruşmuş, ali Hərbi ordenlərlə təltif olunmuşdur.
Görkəmli sərkərdə kimi Ehsan xanın adı Kremlin Georgi salonunda qızılı hərflərlə
yazılmışdır.
Tarix öz səhifələrində bir maraqlı faktı da saxlayıb: Aleksandr Qriboyedov
və Abbasqulu ağa Bakıxanov İrana gedəndə Ehsan xanın Xandikindəki evində
qonaq olmuşlar. Bu barədə A.Qriboyedovun “İrəvan yurüşü” yol qeydlərində
maraqlı sətirlər var:
“Sübh tezdən oyanırıq: bərk isti idi. Abbasqulu ağa nəql elədi ki,
Yelizavetpol döyüşü şair Nizaminin məqbərəsi yanında baş verib.
Naxçıvandan səkkiz mil aralıda dayanmışıq. Araz kənarından
Abbasabadın geniş mənzərəsi açılır. Şimal-şərqdən Qarabağ dağlarının, Naxçıvan
düzənliyinin möcüzəli gözəlliyi açılır. Arazın arxası Yaylandağla və ona oxşar iki
başqa dağla əhatə olunub. Qərbə doğru baxanda isə Ağrıdağı ucalır. Naxçıvan özü
isə Qarabağ dağlarının davamı olan düzəngahda yerləşir.
4
Birinci dəfə “Аğ qаrtаl” аli оrdеni ilə 1888-ci ildə ilk аzərbаycаnlı vitsе-аdmirаl Ibrаhim bəy Аllаhvеrdibəy оğlu Аslаnbəyоv /1822-1900/,
1915-ci ildə isə gеnеrаl Səmədbəy Меhmаndаrоv təltif оlunmuşdur - /müəl./
Naxçıvana daxil olduq. Xan evinin qülləsi mənim otağımın pəncərəsindən
daha aydın görünür”.
1826-cı ildə Fətəli şahın vəliəhdi Abbas Mirzə altmış minlik qoşunla Arazı
keçib Azərbaycana hücüm etdi. Bu vaxt Ehsan xan Abbasabad qarnizonunun rəisi
idi. Ehsan xanın qalanı iranlılara təslim etmək istəmədiyini görən Abbas Mirzə şah
qoşununun qırx minini İrəvan və Naxçıvana yeritdi. Həmin döyüşlərin şahidi olan
məşhur tarixçi Mirzə Adıgözəlbəy yazırdı:
“O vaxt naxçıvanlı Ehsan xan Abbasabad qalasının mühafizi idi. Orada
olduğumu bilib yanıma qasid göndərdi. O, mənə xəbər verdi: “Knyaza \ Qafqaz
canişini, baş komandan İ.F.Paskeviç nəzərdə tutulur - Ş.N./ bildirin ki, bu
tərəfə hərəkət etsin, buraya gələn kimi qalanı ona təslim edərəm”.
“Qafqaz hərbi-tarix muzeyi”nin 1913-cü ildə nəşr etdiyi altı yüz otuz bir
nömrəli “Soraq kitabçası”nda general Kəlbalı xan Naxçıvanskinin məşhur xan
nəslindən olduğu qeyd olunur. O, on dörd yaşında ikən Peterburqdakı zadəgan
balalarına məxsus pac korpusuna daxil olur. “Əla oxuyan Kəlbalı xana məktəbdə
tam təhsil almaq qismət olmur. Qəfil xəstələndiyinə görə vətəni Naxçıvana qayıdır.
Bir müddət müalicə olunduqdan sonra 1849-cu ildə könüllü olaraq Dağıstan
yürüşündə iştirak edir. Gergebel döyüşlərində göstərdiyi igidliyə görə üçüncü
dərəcəli “Müqədəs Stanislav” ordeni ilə təltif olunur və zabit rütbəsinə layiq
görülür”.
1853-cü ildə Krım müharibəsi başlananda yerli bəylərdən ibarət süvari alayı
təşkil edir. Bir il sonra, iyunun 19-da Kəlbalı xan Naxçıvanski Çınqıl döyüşündə
fərqdəndiyinə görə dördüncü dərəcəli “Müqəddəs Georgi” ordeni ilə təltif olunur.
Həmin il iyulun 30-da rus ordusunun general-leytenantı, İrəvan süvari alayının
rəisi Vrangel Qafqaz ordusunun baş komandanına məlumat göndərmişdi. General
təkcə Kəlbalı xan haqqında deyil, həmçinin döyüşdə igidliklə vuruşan oğullarımız
barədə fəxrlə yazırdı;
“Qoşunlarımızın hədsiz igidliyi barədə əlahəzrət cənabınızın qarşısında
təkrarən şəhadət verməyi özümə borc bilirəm ki, zabit və əsgərlər döyüşə həvəslə
gedirlər: yüngül yaralananlar cəbhəni tərk etmir, yaralılar isə döyüş meydanında
qalırdılar. Tibb işçiləri elə oradaca onlara yardım göstərirdilər. 18 İyul tarixli ilk
məlumatında adları çəkilən kapitan İsmayıl xandan /Kəlbalı xanın qardaşıdır.
Dostları ilə paylaş: |