SƏRBƏST İŞ
TƏLƏBƏ:
Bağırov Əli
FAKÜLTƏ: İqtisadiyyat və biznes məktəbi
KAFEDRA:
İqtisadiyyat
İXTİSAS: Turizm İşinin təşkili
QRUP:
530 T
TƏDRİS İLİ: 2020-2021
FƏNN:Azərbaycan Tarixi
SƏRBƏST İŞİN MÖVZUSU: Ərəblərin Azərbaycanı işgal
etm
əsi
MÜƏLLİM: Gözəlova Solmaz
MÜNDƏRİCAT
1
-Az
ərbaycanin ərəblər tərəfindən istilası
2-
Ərəblərin Azərbaycana ilk hücumları
3
-
Ərəblərin növbəti hücumları
4
-X
əzər-Ərəb müharibələrinin Azərbaycana təsiri
5
-Üsyanlar
1
.
6
37-
cı ildə ərəblər Sasani şahını onun paytaxtı olan Ktesifonda mühasirəyə
aldılar. Cavanşir üç minlik alban qoşununun başında sasanilərlə birlikdə altı ay
Ktesifonun müdafi
əsində durdu. Lakin buna baxmayaraq Sasani ordusu
darmadağın edildi. Yezdəgird Dəclə çayı sahilindəki qalalardan birində
gizl
əndi. Moisey Kalankatlının məlumatına görə, Cavanşirin Sasani ordusu
t
ərəfində ərəblərlə son döyüşü III Yəzdigərdin hakimiyyətinin səkkizinci ilinə
(639-640-
cı illərə) təsadüf edir. Beləliklə, mübarizənin faydasız, imperiyanın
ölüm
ə məhkum olduğunu dərk edən Cavanşir 639-640-cı ildə vətəninə
qayıdır.
Bu dövrün hadis
ələrini əks etdirən ərəb mənbələrinin bir qismi
ərəblərin Azərbaycan ərazisinə (onun cənub hissəsinə) ilk basqınının məhz
h
əmin illərdə, yəni 639-640-cı illərdə baş verdiyini qeyd edir. Bu müəlliflərdən
"fütuhat" haqqında xüsusi kitab yazmış IX əsr ərəb tarixçisi əl-
B
əlazuri Azərbaycanın hicri tarixi ilə 18 (639)-ci ildə Huzeyfə ibn əl-Yəmənin
başçılığı ilə sülh yolu ilə alındığı barədə məlumat verir.
2.
Az
ərbaycanın real fütuhatının başlandığı hicri 22 (643)-ci ildən çox əvvəl,
İyad ibn Ğənmin başçılıq etdiyi ərəb ordusunun xəlifə Ömərin əmri ilə 639-cu
ilin avqustunda başlamış Mesopotamiyanın işğalı
prosesind
ə Azərbaycan ərazisinə hücum (və bəlkə də hücumlar) olmuşdur.
Hücum Urmiya gölünün c
ənub-qərbindən başlamış və nəticədə qərb
s
ərhədlərinin mərzbanı ilə müqavilə bağlanmışdı.
Ərəblərin Sasanilər imperiyasının Xəzər sahili vilayətlərinə, o cümlədən
Az
ərbaycana real hücumu, yalnız 642-ci ildə baş verən fəthindən
sonra H
əmədana hücumla mümkün oldu. Tarixçi ət-Təbəri bildirir ki, o
günd
ən iranlıların birliyi pozuldu. Hər vilayətin əhalisi düşmənlə yalnız öz
vilay
əti hüdudlarında döyüşürdü. Əl-Bəlazurinin verdiyi məlumata
gör
ə, Nihavənd döyüşündən bilavasitə sonra ərəblər Həmədan-Rey yolu
üstünd
ə yerləşən, Qum və Kaşanı tutdular. Bu qələbələrdən sonra
q
ədim Midiya ərazisində möhkəmlənən ərəblər şimala doğru istiqamət
götürdül
ər.
Ərəblərin Azərbaycana tərəf yollarının üstündəki ilk vilayət Rey idi. Bu şəhəri
tutmaq üçün
ərəblər Həmədan-Rey vilayətləri ayrıcındakı Dəstəbə sərhəd
nahiy
əsini işğal etdilər, onun qalalarında isə hərbi qarnizonlar yerləşdirdilər.
M
əhz bu qarnizonlardakı ərəb əsgərləri Azərbaycana və İranın Xəzəryanı
vilay
ətlərinə ediləcək yürüşlərə hazırlıq görürdülər.
Az
ərbaycan qoşunlarına mərzban İsfəndiyar ibn Fərruxzad komandanlıq
edirdi. O, Bacr
əvan, Mayməd, Nariz, Şiz, Məyanic və digər yerlərin
əhalisindən Ərdəbildə böyük qoşun toplayıb ərəblərlə vuruşmağa girişdi.
Vuruşma bir neçə gün davam etdi və ərəblərin qələbəsi ilə sona çatdı.
Nihav
ənd döyüşündən düz bir il sonra, yəni 643-cü ildə, Reyin işğalı hələ tam
başa çatmamış, xəlifə Ömərin (634-644) əmri ilə Bukayr ibn Abdullah və Utba
ibn Farkadın başçılıq etdikləri qoşun dəstələri Azərbaycan sərhədlərini
keçdil
ər. Ərdəbildən bir qədər aralı, Cərmidan dağı yanında İsfəndiyarın hələ
yaxşı möhkəmlənə bilməmiş dəstələri onları qarşıladı. Mənbələrin məlumatına
gör
ə, bu, Bukayrın Azərbaycan ərazisində azərbaycanlılarla ilk toqquşması idi.
Bir neç
ə gün davam edən qanlı döyüş ərəblərin qələbəsilə başa çatır.
İsfəndiyar özü isə əsir düşür.
Rey yanındakı döyüşlərin ərəblər üçün müvəffəqiyyətlə başa çatdırılması,
x
əlifənin Bukayra kömək göndərmək haqqında əvvəlki əmrinin yerinə
yetirilm
əsinə imkan yaradır. Sərkərdə Simak köməyə göndərilir. Çox
keçm
ədən İsfəndiyarın qardaşı Bəhramın başçılığı altında təşkil olunmuş yeni
qoşun Utba ibn Farkadın dəstəsinə hücum edir. Ərəblər bu dəfə də qələbə
qazanırlar. Bəhram qaçır. Hələ də Bukayrın yanında əsirlikdə
qalan Az
ərbaycan mərzbanı İsfəndiyar isə bu hadisədən sonra ərəblərlə sülh
müqavil
əsi imzalamalı olur. Bu müqaviləyə görə Azərbaycan əhalisi "imkanları
daxilind
ə" can vergisi-cizyə ödəməli idi; "qadınlar və uşaqlar, həmçinin
yaşamaq üçün vəsaiti olmayan xroniki xəstələr, dünya malından heç nəyi
olmayan zahidl
ər" bu vergidən azad olunurdular.
Yeni hakimiyy
ət Azərbaycanın bütün əhalisinə, "onun düzlərində, dağlarında,
ucqar v
ə sərhəd yerlərində yaşayanlarına, onların əmlakına, dini icmalarına,
qanunlarına, qaydalarına aman" verməyi öz üzərinə götürürdü.
B
əlazuri isə yazır ki, "hicri 18-ci ildə Xuzeyfə ibn əl-Yəmən Azərbaycanı dinc yol
il
ə istila edib, Azərbaycan əhalisi adından hərəkət edən Azərbaycan mərzbanı
il
ə müqavilə bağlamışdır. Bu müqaviləyə görə mərzban "800 min dirhəm
verm
əyi öhdəsinə götürdü" ərəblər isə öz tərəfindən öhdələrinə almışdılar ki,
heç k
əsi öldürməsinlər, əsir almasınlar, atəşgədələri dağıtmasınlar və
Balasacan, Savalan v
ə Satrudan kürdlərini təqib etməsinlər. Şiz əhalisinin öz
b
ayramlarında rəqs etməsinə və (keçmişdə) icra etdikləri hər işi açıq
görm
ələrinə mane olmasınlar". Bundan sonra xəlifə Ömər, Xuzeyfə ibn əl-
Y
əməni vəzifəsindən götürdü və Utbə ibn Farkadı Azərbaycana canişin təyin
etdi. Lakin
ərəb qoşunları Azərbaycandan gedəndən sonra ölkənin əhalisi hicri
24 (644-645)-cü ild
ə üsyan qaldırıb, "müsəlmanların onlarla bağladıqları sülh
şərtlərinə əməl etməkdən boyun qaçırdılar".
3.
646-
cı ildə ərəb ordusu Valid ibn Uqbənin komandanlığı ilə yenidən
Azərbaycana yürüş etdi. Ordunun qabaq dəstəsində Salman ibn ər-Rəbiə əl-
Bəxili gedirdi. Azərbaycan ikinci dəfə istila edildi, "bu şərtlə ki, (hər il) onlar
(əhali) səkkiz yüz min dirhəm versinlər. Bu, Huzeyfə ibn əl-Yəmaninin 22
(b.e. 644)-ci
ildə, yəni Nəhavənd vuruşmasından bir il sonra onlarla
bağladığı sülhün şərtləri idi".
Bukeyr ibn Abdullah Mukandan
Xəzər dənizinin sahili ilə şimala doğru
hücum etdi və həmin il Bab-ül-Əbvaba (Dərbəndə) çatdı. Sonrakı 642/643-
cü illərdə xəlifə Ömər Dərbəndə Surakə ibn Əmri göndərdi. Surakə
ordusunun qabaq dəstəsi Əbd-ür-Rəhman ibn ər-Rəbiə əl-Bəxilinin
komandanlığı ilə şəhərin hasarları yanında Bukeyr ilə birləşdi. Surakənin
ölümündən sonra xəlifə Dərbənd yaxınlığındakı sərhəd xəttinə Əbd-ür-
Rəhman ər-Rəbiəni təyin etdi və ona əmr verdi ki, xəzərlərə qarşı çıxsın.
Ərəb atlıları əl-Beyda şəhərinə çatıb onu işğal etdi. Lakin Balancar
yaxınlığındakı xəzərlər hücuma keçib ərəbləri məğlub etdi və onların
komandanı Əbdür-Rəhman ər-Rəbiəni öldürdülər.
Ərəb
qoşunları
Arran
ərazisinə
şərqdən
deyil,
cənub-
qərbdən, Naxçıvandan keçməyə başladılar. Arrana soxulan ilk ərəb dəstəsi
Salman ibn Rəbiə əl-Bəxilinin komandanlığı altında olan dəstə idi ki, bu da
Həbib ibn Məsləmənin ordusuna daxil idi.
Salman ibn
ər-Rəbiənin dəstəsi Naxçıvandan çıxandan sonra Biçənək
keçidind
ən Şəki, Gorus tərəfə yeridi və Arran ərazisinə
çatanda Beyl
əqan üzərinə yürüş etdi.
Daha sonra Salman ibn
ər-Rəbiənin ordusu Bərdəni, Beyləqanı işğal etdi.
Şakşin (Şakaşen), Meskean (Meskuenk), Ud (Uti), Mesiran (Mesarans),
Xarxilyan (Xarcilank), Tabar (Tri) mahallarının kəndlərini və Arranın digər
yerl
əri də işğal olundu.
Sonra Salman ibn
ər-Rəbiənin dəstəsi Şamxoru, Qəbələni tutdu, Şakkan və
Kamiberan hakiml
əri ilə bac vermək şərti əsasında sülh bağladı. Xeyzan
əhalisi, Şirvan padşahı, qalan dağların padşahları, Məsqət, Şabran və Bab
(D
ərbənd) şəhərinin əhalisi də onunla (Salmanla) eyni məzmunda sülh
bağladılar.
Bel
əliklə, 643-644-cü illərdə, xəlifə Ömərin
dövründ
ə, ərəblər tarixi Azərbaycan ərazisinin yalnız cənub
v
ə Dərbəndədək Xəzər sahili torpaqlarını tuta bildilər. Lakin bu işğalın özülü
h
ələ möhkəm deyildi. Hətta 644-645-ci illərdə, xəlifə Ömərin ölümündən
sonra m
ərkəzdə baş verən siyasi sabitsizlikdən istifadə edən azərbaycanlılar
üsyan ed
ərək, ərəblərin onlarla bağladıqları müqavilələrin şərtlərini yerinə
yetirm
əkdən imtina etdilər. Xilafətin yeni başçısı
Osmanın Azərbaycana göndərdiyi sərkərdə əl-Valid ibn Ukbanın rəhbərlik
etdiyi ordunun hücumu il
ə ərəblərin Azərbaycana yeni – ikinci yürüşü
başlandı. Bu yürüşdə birinci yürüş zamanı ad çıxarmış Salman ibn Rəbiə və
Abdallah ibn İubeyl kimi sərkərdələr iştirak edirdilər.
Abdallahın başçılıq etdiyi dörd minlik qoşun Muğan, Bədr və Taylasana
(Talışana) soxularaq bu Xəzəryanı torpaqları yenidən işğal etdi, qənimət və
əsirlərlə əl-Validin qərargahına qayıtdı. Azərbaycan (cənub hissəsi) yenidən
işğal, köhnə müqavilə isə bərpa edildi. Müqavilənin şərtlərinə görə,
az
ərbaycanlılar təzminatla yanaşı 800 min dirhəm verməyə boyun oldular.
Bu yürüş zamanı əl-Validin on iki minlik ön dəstəsinə başçılıq edən Salman
ibn
ər-Rəbiənin əsgərləri ətraf əhalini qorxutmaq
m
əqsədilə Albaniya ərazisinə hücum edərək, oranı talayıb çapdılar və zəngin
q
ənimət və əsirlərlə əl-Validin qərargahına qayıtdılar. Gevondun məlumatına
gör
ə, xəlifə orduları "Midiya (Cənubi Azərbaycan) kəndlərini və Naxçıvan
obalarını xaraba qoydular. Kişilərin çoxunu öldürdülər, qalanlarını isə qadın və
uşaqlarla birlikdə əsir götürdülər və Culfa keçidindən Arazın o tayına
apardılar". Yalnız bundan sonra vəzifəsini bitmiş hesab edən əl-Valid Xilafətin
nümay
əndəsi əl-Əşas ibn Qeysi Azərbaycan hakimi təyin edərək paytaxta
(M
ədinəyə) qayıdır.
El
ə həmin il xəlifə Osman iki Qafqaz yürüşünün iştirakçısı, özünü mahir
s
ərkərdə kimi tanıtdırmış Salmanı bu zaman Kiçik Asiya ərazisində
bizanslılarla vuruşan Həbib ibn Məsləmənin köməyinə göndərdi. Birgə
qüvv
ələrlə onlar bizanslıların hücumunu dəf edərək, Qaliqala və b. şəhərləri
ələ keçirdilər. Ərəb tarixçilərinin (ət-Təbəri, əl-Bəlazuri, əl-Yəqubi, əl-Kufi)
m
əlumatına görə bu yürüş zamanı Həbib ermənilərin yaşadıqları ərazidən
keç
ərək, Gürcüstan torpaqlarına daxil olur və Tiflisi işğal edir. Beləliklə, bu
dövrd
ən, yəni 644-cü ildən, Tiflis öz civarları ilə birlikdə Xilafətin Arran vilayəti
t
ərkibinə daxil olur və müsəlmanların uzunmüddətli tabeliyinə keçir.
H
ələ Gürcüstan hüdudlarına yetişməmiş, Salman ibn Rəbiənin altı minlik
d
əstəsi Albaniyanın Sünik (Sisəcan, Sisəkan) vilayəti ərazisində Həbibdən
ayrılır. Azərbaycanın şimal hissəsinin tam işğalını başa çatdırmaq cəhdilə
edil
ən yürüş başlanır. O dövrün tarixçisi yazırdı: "Salman ibn Rəbiə onun
əsgərlərinə düşmənçilik göstərənləri məhv edir, rastına çıxan şəhər və qalaları
tuturdu. Sonra o, düşməni (burada ərəblərin düşməni – yerli əhali idi. – N. V.)
qıra-qıra Arran ölkəsindəki Beyləqan şəhərinə yetişdi". Beyləqan cizyə
öd
ənilməsi, əhalinin "həyatı və əmlakının", habelə "şəhər divar-larının"
saxlanılması şərtləri ilə Salmana döyüşsüz təslim oldu. Sonra ərəb qoşunu
B
ərdəyə doğru istiqamət götürdü, lakin mənbələrin məlumatına görə
b
ərdəlilər, beyləqanlılardan fərqli olaraq, şəhər qapılarını ərəblərin üzlərinə
bağladılar. Salman şəhərin bir neçə fərsəxliyində axan Tərtər çayının sahilində
düşərgə salıb, müqavimət göstərən bərdəliləri zəiflətmək məqsədilə "şəhər
ətrafında biçini artıq başa çatdırmış kəndlərə qarətçi yürüşlər təşkil edir".
Müqavim
ətin faydasız olduğunu başa düşən bərdəlilər də ərəblərlə sülh
müqavil
əsi bağlamalı olurlar. Mənbədə deyilir: "Bərdəlilər şəhər darvazasını
Salmanın üzünə açırlar; o, şəhərə daxil olub, bir qədər orada qalır". Çox
keçm
ədən, Bərdəni tərk edən ərəb süvari dəstəsi Albaniyanın Arsax, Uti,
Sakasena v
ə b. vilayət və əyalətlərini tutmaqla Kürün sağ sahili torpaqlarının
işğalını başa çatdırır. Qədim şəhər olan Şəmkiri ələ keçirdikdən sonra Kürün
sol sahilin
ə adlayan ərəblər, oradakı şəhər və kəndləri də tutur, Qəbələnin,
ġəkinin, Hayzanın, Şirvanın, Şabranın, Məsqətin, Lakzın, Filanın, Təbərsəranın,
yenid
ən əl-Babın (Dərbənd) və b. yerlərin hakimləri ilə müqavilə bağlayırlar.
Bağlanılan sülhə baxmayaraq, ərəblər getdikdən az sonra şirvanlılar və
d
ərbəndlilər, görünür öz qoşunu ilə Dərbəndə gəlmiş xəzər xaqanının təhriki
il
ə Xilafətlə bağladıqları müqavilələrin şərtlərini yerinə yetirməkdən boyun
qaçırırlar. 32 (652-653)-ci ildə Salman ibn Rəbiə dörd minlik qoşunu ilə
yenid
ən Dərbəndə daxil olur və bu zaman artıq şəhəri tərk etmiş Xəzər
ordusunun izi il
ə onların Bələncər şəhərinə doğru irəliləyir. Baş vermiş qanlı
döyüşlərdə müsəlmanlar basılır, Salman özü isə öldürülür. Beləliklə,
Az
ərbaycanın çox hissəsi yenidən ərəblərin itaətindən çıxır.
Sonra Salmanın dəstəsi Dərbənddən şimala doğru hərəkət etdi, lakin Balancar
çayının o tayında xəzər qoşunları ilə rastlaşdı və qanlı vuruşmadan sonra,
dem
ək olar, bütün dörd min nəfərlik dəstə qırıldı və Salmanın özü öldürüldü.
Salman ibn
ər-Rəbiənin ölümündən sonra xəlifə Osman Azərbaycan və Arrana
Xuzeyf
ə ibn əl-Yəməni hakim təyin etdi; Xuzeyfə artıq xəlifə canişinlərinin
iqam
ətgahı olan Bərdə şəhərinə gəldi, bir tərəfdən Bərdə ilə Qaliqala, digər
t
ərəfdən Bərdə ilə Xayzan (yəni Bərdənin şimal-qərbində) arasında olan bütün
vilay
ət və şəhərlərə məmurlar göndərdi.
Salmanın ölümündən iki il sonra xəlifə Osman öz sərkərdəsi Həbib ibn
M
əsləməni yeni qüvvələrlə Qafqaza göndərir. Bu dəfə Sirac Tayrda (Şirakda)
düşərgə salmış Həbib ərəblərin birinci və ikinci yürüşləri zamanı Qafqazda
işğal etdikləri bütün yerlərin hakimlərinə və camaatına qasidlə xəbər
gönd
ərib, onlardan itaət tələb edir. Az sonra xəlifə Osman Həbibi geri
çağıraraq, Huzayfa ibn əl-Yəməni Xilafətin Qafqaz vilayətlərinin hakimi təyin
edir. İşğal olunmuş şimal torpaqlarını daha yaxşı idarə etmək üçün yeni hakim
canişinliyin iqamətgahını 640-cı ildən (Ermənistanın fəthindən bəri) yerləşdiyi
D
əbildən (Dvindən) Bərdəyə köçürür. Lakin Huzayfanın özü Mədinədə qalırdı,
B
ərdəyə isə "əmisinin nəslindən olan bir adamı" – Sulat ibn Zafiri
gönd
ərmişdi. "Bütöv bir il orada hökmranlıq edən" Sulat, nəhayət, yerli əhalini
özün
ə tabe edə bilir.
Ərəblər Azərbaycanda və Arranda möhkəm yerləşdikdən sonra öz hərbi
s
əfərlərində yerli əhalidən, istər islamı qəbul etmiş olanlardan (mövlalardan),
ist
ərsə xristianlardan (zimmilərdən) döyüşçü kimi istifadə etməyə başladılar,
lakin mövlaları yalnız piyada qoşuna götürürdülər.
Bu h
ərbi səfərlərdə zimmilər görkəmli rol oynayaraq, əvvəllər yerli hərbi
r
əislərin komandanlığı altında əlahiddə doyüş vahidləri kimi əməliyyatda
iştirak edirdilər; Zimmi birləşmələri ərəblərlə birlikdə, müqavilə əsasında
vuruşurdular.
Ərəblər zimmi birləşmələrindən vuruşmaların ən ağır sahələrində istifadə
edirdil
ər; bu ağır sahələrdə zimmilər, şəraitdən asılı olaraq, ya ərəb
qoşunlarını qoruyur, ya da düşmənin başlıca zərbəsini öz üzərindən
götürürdül
ər. Zimmi qoşunlarından istifadə edildiyini göstərən məlumatı həm
yerli, h
əm də ərəb müəlliflərinin əsərlərində tapmaq
olar. M.Kalankatuklu bildirir ki, 713/714-cü ill
ərdə Məsləmə ibn
Əbdülmalik xəzərlərin təzyiqi altında Dərbənddən geri çəkiləndə, "bütün
əmlakilə birlikdə öz qərargahını tərk etdi, hətta öz hərəmxanasını da arxada
buraxmışdı. Onun arxasını [Aqvan] patrisilərindən Eranşahik Vaçaqan müdafıə
edirdi.
Zimmil
ərin yerli birləşmələri ərəblərə silahlı kömək göstərəndə, ərəblər onları
vergi öd
əməkdən azad edirdilər, çünki hərbi xidmət vergini əvəz edirdi. Əhali
ərəb qoşunlarında xidmət etməkdən və onlara yardım göstərməkdən boyun
qaçıranda, Azərbaycan əhalisi də belə etmişdi – azad olmaq üçün böyük
öd
ənc verməli idi.
B
əzən zimmi birləşmələrindən cəsus kimi də istifadə edilirdi
Bel
əliklə, on ildən artıq müqavimətdən sonra Azərbaycanın şimal hissəsi
d
ə Ərəb xilafətindən asılı vəziyyətə düşdü. Bu, təkcə ərəb qaynaqlarının deyil,
h
əm də yerli müəlliflərin (Gevondun, Sebeosun və b.) məlumatları ilə təsdiq
olunur. Xilaf
ət üçün qarışıq olan 684-685-ci illərin hadisələrindən xəbər verən
Gevond yazırdı: "Ermənilər, gürcülər və albanlar otuzillik itaətdən sonra
ərəblərə vergi verməyi dayandırdılar". Lakin, bu çox çəkmədi. Xilafət
v
ə Bizansın yeni hökmdarları xəlifə Əbd əl-Məlik (685-705) və imperator II
Yustinian (685-711
) arasında bağlanan sazişdən sonra Arran –
Albaniya, Moisey
Kalankatlının sözlərilə desək, "üç xalqa -xəzərlərə, taciklərə
(y
əni, ərəblərə – Nailə Vəlixanlı) və yunanlara (yəni, Bizansa – Nailə Vəlixanlı)
vergi öd
əməyə" məcbur oldu.
X
əlifə Əbu Bəkr (632-634) ərəb istilalarının ilk dövründə ərəb qoşunlarına belə
əmr etmişdi: "Düşmənləri şikəst etməyin, nə kiçik uşaqları, nə çox qoca
adamları, nə də qadınları öldürməyin; xurma ağaclarını qırıb yandırmayın;
meyv
ə ağaclarını tələf etməyin, yemək üçün lazım olandan başqa, qoyun, inək
v
ə dəvələri kəsməyin. Siz, hücrələrdə dini ayinlə məşğul olan adamların
yanından keçəcəksiniz: onları rahat buraxın və məşğələlərinə mane
olmayın". Sonra əmrdə deyilir: "Sizi qəbul edən hər bir şəhər və xalq ilə
müqavil
ə bağlayın, onlara verdiyiniz vədlərə sadiq olun, qoy onlar biz
g
ələnədək əməl etdikləri qayda və qanunlarla yaşasınlar. Onlarla aranızda bir
h
ədd olmaq üçün bac qoyun ki, onlar öz din və öz torpaqlarında qalsınlar. Sizi
q
əbul etməyənlərlə müharibə edin".
H
ələ Xilafətin ilk hücumlarından sonra yaranmış vəziyyətin ağırlığını dərk
ed
ən alban işxanı Varaz Qriqor ərəblərlə danışığa girməyi qət etmiş və Moisey
Kalankatlının yazdığına görə "könüllü surətdə düşmənə tabe olmuşdu". Lakin
əyilməz Cavanşir, onun təhriki ilə Bizansın süzerenliyini (himayəsini) qəbul
edib, imperator II Konstant t
ərəfindən Ermənistan batriki və sparapeti kimi
tanınmış sərkərdə Teodoros Rştuni ilə müqavilə bağlayır. Cavanşir
imperatordan "uzaq
xalqı (yəni albanları) yeni təbəəliyə qəbul etməyi" xahiş
edir. Bel
əliklə, Albaniyanın ilk hökmdarlarına məxsus olan bütün vilayət və
k
əndlər "nəsildən-nəslə" imperator tərəfindən "proton – batrik" kimi tanınmış
Cavanşirə verilir.
Lakin az sonra, 654-cü ild
ə, Teodoros Rştuni Bizansla əlaqələri
k
əsərək, Sebeosun məlumatına görə, təkcə Ermənistanın deyil, "Qafqaz dağları
v
ə Çola qapısınadək İberiyanın, Albaniyanın və Sünikin üzərində" onun
hakimiyy
ətini tanımış xəlifə ilə saziş bağlayır. Bu hadisədən sonra Cənubi
Qafqaz vilay
ətləri hakimlərinin Teodoros Rştuni ilə ittifaqının
möhk
əmlənməsinə mane olmaq məqsədilə Bizans imperatoru öz ordusunu
bu ölk
ələrə göndərir. Moisey Kalankatlı Midiya ərazisindəki Kunqr kəndində
(C
ənubi Azərbaycanın Kinkivar kəndi) II Konstantla Cavanşirin görüşü
haqqında məlumat verir. İmperatorun hökmü ilə bu görüşdə Cavanşirə
padşahlıq xələti və "əbədi hökmdarın xaçının bir hissəsi" bəxş edildi. "Alban
ölk
əsinin tarixi"nə görə Bizansın Cavanşirə göstərdiyi bu etimad onu gözü
götürm
əyən erməni nahararlarının həsədinə səbəb oldu. Cavanşir isə
imperatorun b
əxşişi olan "İsayi Məsihin hər şeyə qalib gələn
xaçı" üçün Girdiman qalasında gözəl bir məbəd ucaldılması əmrini verdi.
Ərəb qoşunlarını yenidən Bələncər yaxınlığında darmadağın etmiş
x
əzərlər 662-ci ildə Albaniyaya soxuldular, lakin Cavanşirin Kür çayını keçmiş
ordusu il
ə rastlaşdılar və ciddi məğlubiyyətə uğradılar. Dövrün
qaynağında Cavanşirin xəzərlərin başçısına xitabən dediyi bu sözlər
qalmışdır: "Get, Çoqanın (yəni Dərbəndin) qapısından gir və bir daha buralara
qayıtma!"
Lakin iki ild
ən sonra yenidən albanların torpaqlarına hücum edən xəzərlər
g
əlib Araz sahillərinə çıxdılar, çoxlu mal-qara, habelə xeyli yerli sakini əsir
apardılar. Cavanşir vassallığı qəbul etmək şərti ilə xəzərlərlə sülh bağlamağa
m
əcbur oldu. Saziş Cavanşirin xəzər xaqanının qızına evlənməsi ilə
möhk
əmləndirildi.
661-ci ild
ə sonuncu "raşidi" xəlifə Əli ibn Əbu Talibin (656-661)
öldürülm
əsindən sonra Xilafətdə baş verən siyasi çevriliş –
Əməvilər sülaləsinin hakimiyyət başına gəlməsi Cavanşiri öz siyasi xəttini
d
əyişməyə vadar edir. Ərəblərdən özünü zorla qoruyan Bizansdan əli
üzüldüyü üçün o, Az
ərbaycana ola biləcək yeni ərəb yürüşlərinin qarşısını
almaq m
əqsədilə ilk Əməvi xəlifəsi Müaviyə ilə danışığa girir. Cavanşir bunun
üçün iki d
əfə – 667 və 670-ci illərdə Xilafətin Əməvilər dövrü
paytaxtı Dəməşqə gedir. Nəticədə Albaniya rəsmi olaraq Xilafətə tabe dövlət
elan edilir. Lakin yürütdüyü çevik siyas
əti ilə Mihranilərin daxili müstəqilliyini
qoruya bil
ən Cavanşir Albaniyadan Xilafət xəzinəsinə axan vergilərin
miqdarının əvvəlkinin üçdə birinədək azaldılmasına nail olur.
Bel
əliklə, ilk ərəb işğallarından sonra Azərbaycanın cənub hissəsi –
Adurbadaqan müst
əqilliyini tamamilə itirərək bilavasitə xəlifə canişinlərinin
hakimiyy
ətinə tabe olmuş, Şimal hissəsi -Albaniya isə siyasi müstəqilliyini
saxlamağa cəhd göstərsə də Xilafətin vassalı kimi vergi ödəmək şərtilə ondan
asılı vəziyyətə düşmüşdü.
Ərəblərin Azərbaycanı tamamilə tabe edə bilməmələrinin bir neçə səbəbi var
idi. Buna,
Cavanşirin şəxsi nüfuzu və Albaniyanın tutduğu mühüm strateji
mövqe il
ə yanaşı, bu zaman Xilafətin daxi-lində və xaricində baş verən
hadis
ələr – Əli ilə Şam hakimi Müaviyə arasında səltənət uğrunda gedən
mübariz
ə, hakimiyyətə gəlmiş Müaviyənin Bizansla apardığı müharibələr də
şərait yaratmışdı.
Cavanşirin siyasi müstəqillik naminə ərəblərə güzəşt siyasəti bəzi bizanspərəst
yerli hakiml
ərin narazılığına səbəb oldu. 680-ci ilin sonlarında (və ya 681-ci
ilin
əvvəllərində) Cavanşir həmin hakimlərin təşkil etdikləri qəsd nəticəsində
xainc
əsinə öldürüldü. Onun qardaşı Varaz Perozun oğlu Varaz Tiridat alban
taxtında əmisini əvəz etdi. Elə bu zaman xəlifə olmuş I Yəzid (680-683) Varaz
Tiridatı "Şərq vilayətlərinin canişini, Alban padşahlığının və Uti əyalətinin
hakimi" t
əsdiq etdi.
Cavan
şirin qətli onun qayınatası, Xəzər xaqanı Alp İlitvərə qisas almaq
b
əhanəsi ilə Albaniyaya qoşun çəkmək imkanı verdi. Tezliklə onun başçılıq
etdiyi X
əzər ordusu Albaniya hüdudlarına soxulub, yol boyu rastına çıxan
k
ənd və şəhərləri talan edə-edə Uti əyalətinə yetişdi. Xəzərlər burada çoxlu
əsir tutaraq, üstəlik, xeyli qənimət ələ keçirtdilər. Sonra isə Lpina vilayətinə
qayıdaraq, orada düşərgə saldılar.
681-ci ild
ə I Varaz Tiridat alban katolikosu Yeliazarı Xəzər xaqanının yanına
danışıqlara göndərdi. Katolikos, Cavanşirin qətlində albanların əli olmadığına
xaqanı inandırmalı idi. Verilən tapşırığı müvəffəqiyyətlə yerinə yetirən
katolikos, h
ətta xəzərlərlə "sülh və qırılmaz dostluq" münasibətlərinin
b
ərpasına da nail oldu. Lakin Yeliazarın bu uğurlu elçiliyi alban-xəzər
münasib
ətlərinin yaxşılaşdırılması istiqamətində atılmış yalnız ilk addım idi.
İkinci addım Metskoqman yepiskopu İsrailin başçılıq etdiyi nümayəndə
hey
ətinin Alp İlitvərin Varaçanda yerləşən qərargahına göndərilməsi oldu.
Hörm
ətlə qarşılanmış yepiskop İsrail xəzərlərlə sülh bağlaya bildi. Moisey
Kalankatlının şəhadətinə görə, İsrailin təbliğatından sonra, xaqan başda
olmaqla, x
əzərlərin bir hissəsi xristianlığı qəbul etdi. I Varaz Tiridata
gönd
ərdiyi məktubunda xəzər xaqanı İsrailin onun ölkəsində yepiskop kimi
qalmasını xahiş etdi. O, I Varaz Tiridatı əmin edirdi ki, yalnız din birliyi "bizim
barbar
xalqların Albaniyaya basqınlarının qarşısını ala bilər". Eyni xahişlə Xəzər
xaqanı albanlarla həmdin olan erməni knyazı Qriqori Mamikonyana və erməni
katolikosu S
əhəkə də müraciət etdi. Xəzərlərə göndərdiyi cavab məktubunda
katolikos S
əhək yazırdı: "Biz onun (İsrailin) həmişə sizinlə olmasına razılıq
verm
ək istərdik. Lakin bu məsələnin həll olunmasında müstəsna hüquq
Albaniya
patriarxı katolikos Yeliazara məxsusdur. Bu, onun işidir".
Bel
əliklə, I Varaz Tiridat İsrailin Xəzər xaqanlığı ilə Albaniya arasında yalnız
vasit
əçi rolunu oynamasına razılıq vermişdi.
Lakin İsrailin xəzərlərlə sülh münasibətləri yaratmaq naminə göstərdiyi
f
əaliyyəti onların Cənubi Qafqaz ərazisinə yeni basqınlarının qarşısını ala
bilm
ədi. Çətinliklə əldə edilmiş sülh pozuldu: mərkəzdəki qeyri-sabitlik
n
əticəsində ucqar şimal vilayətləri üzərində ərəb nəzarətinin zəifləməsindən
istifad
ə edən xəzərlər, 685-ci ildə
yenid
ən Albaniya, Ermənistan və İberiya (Kartli) torpaqlarına daxil oldular, bir
çox vilay
ətləri tutub böyük qənimət və xeyli əsir əldə etdilər. Yerli qaynağın
m
əlumatına görə, "döyüş zamanı onlar knyaz Qriqori Mamikonyanı, xeyli gürcü
v
ə alban əyan və knyazlarını qətlə yetirdilər".
Bu mür
əkkəb dövrdə Xilafətdəki hakimiyyət Əməvilər sülaləsinin Mərvanilər
qolunun banisi, c
əmi bir il xəlifəlik edə bilən I Mərvanın (684-685) əlinə keçdi.
M
əhz bu zaman Xilafət mərkəzində yaranmış müvəqqəti qarışıqlıqdan istifadə
ed
ən albanlar qonşuluqda yaşayan xalqlar kimi əsasən vergi verməklə ifadə
olunan "otuzillik ita
ətdən sonra", "ərəblərə vergi ödəməkdən imtina etdilər".
Lakin bu v
əziyyət çox çəkmədi. VII əsrin 80-ci illərinin ortalarından başlayaraq
C
ənubi Qafqaz xəzərlərin, ərəblərin, bizanslıların at oynatdıqları iri döyüş
meydanına çevrildi. Onlar əhalini amansızcasına qarət edir, əsir aparır, maddi
d
əyərləri məhv edirdilər. Yalnız 80-ci illərin sonlarına yaxın ərəb xəlifəsi
Əbdülməlik ibn Mərvanla Bizans imperatoru II Yustinian arasında barışıq əldə
edildi. Şərtə görə, Qafqaz ölkələrindən gələn bütün vergilər iki imperiya
arasında bərabər bölünməyə başlanıldı. Lakin bu barışıq da uzun
ç
əkmədi. 692-ci ildə ərəblərlə bağlanmış sülh müqaviləsini
pozaraq,
Şam üzərinə hücum edən II Yustinian məğlubiyyətə uğradı. Əldə
edilmiş qələbə ərəblərin Qafqazdakı mövqelərini möhkəmləndirdi. 693-cü
ild
ə xəlifə öz qardaşı Məhəmməd ibn Mərvanı əl-Cəzirə, Azərbaycan və
Ərminiyənin (Albaniya – Arran və Gürcüstanın bir hissəsi ilə birlikdə) hakimi
t
əyin edir.
Lakin Xilaf
ətin bölgədəki hakimiyyəti hələ də kifayət qədər möhkəm deyildi;
Albaniya
– Arran isə ərəblərdən başqa bizanslılara və xəzərlərə də vergi
öd
əmək məcburiyyətində idi.
Bu dözülm
əz vəziyyət xəzərlərlə münasibətləri qaydaya sala bilmiş I Varaz
Tiridatı imperatorla danışıq aparmaq üçün oğlanları Qaqik və Vardanla 699-
cu ild
ə Konstantinopola getməyə vadar edir. Lakin arzu edilən müsbət nəticə
əvəzinə, Xilafətlə əlaqədə günahlandırılan alban hökmdarı zindana
atılaraq, 705-ci ilədək Bizans paytaxtında saxlanılır.
M
əhz bu zaman Albaniyanın özündə elə hadisələr baş verir ki, onlar bu
vaxtad
ək yalnız vergi almaqla kifayətlənən Xilafət üsuli-idarəsinin ölkənin
daxili işlərinə daha fəal müdaxilə etməsinə səbəb olur. Belə ki, katolikos
Yeliazar öl
əndən bəri (688-ci ildən) onun yerini tutmuş
keçmiş Girdiman yepiskopu Katolikos Nerses Bakur hələ də Konstantinopolda
saxlanılan Varaz Tiridatın arvadı Sparamanın təşviqi ilə Bizans kilsəsinin etiqad
etdiyi xalkidon t
əlimini Albaniyada da yaymaq və bu
addımla albanların Xilafətə deyil, Bizansa daha çox meyl göstərdiklərini əyan
etm
ək istəyir. Xalkidonluğun Albaniyadakı əleyhdarları, başda alban knyazı
Şeroy olmaqla Qəbələ, Amaras və Hoş yepiskopları, eləcə də ölkənin nüfuzlu
feodalları erməni katolikosu İliaya (Eliaya) müraciət etdilər, onun Partava
(B
ərdəyə) gəlməsini, "yaralarını sağaltmasını" xahiş etdilər.
Erm
əni kilsəsinin Albaniyadakı mənafeyinin gerçəkləşdirilməsi məqamının
yetişdiyini anlayan katolikos İliya xəlifə Əbdülməlikə göndərdiyi məktubunda
bildirirdi: "Partav
taxtında oturan indiki alban katolikosu Rum imperatoru ilə
sazişə girib, öz ibadətlərində onun adını çəkir və ölkəni məcbur edir ki, hamı
dini etiqadda ona
qoşulsun, onun himayəsini qəbul etsin". Məktubun
sonunda "Allaha
qarşı günah işlətmiş" alban katolikosunun və "onunla
h
əmfikir olan kübar qadının" cəzalandırılması xahiş edilirdi.
T
əbiidir ki, Bizansın Qafqazdakı mənafeyinə zərbə endirə biləcək hər bir əməl
Xilaf
ət üçün sərfəli idi. Alban kilsəsinin Bizansın yardımına arxalanması heç də
ərəblərin ürəyincə deyildi. Buna görə də, erməni katolikosunun xahişlərini
h
əvəslə yerinə yetirən xəlifə bu addımı ilə həm Bizansın Cənubi Qafqazdakı
m
ənafelərinə zərbə endirir, həm də özlərinin Albaniyadakı maraqlarını güdən
qriqorian ruhanil
ərinin simasında müttəfiq tapırdı. Məhz bu siyasəti güdərək,
"öz sadiq nök
ərini çoxsaylı qoşunun başında" Albaniyaya göndərən xəlifə
erm
əni katolikosuna cavab məktubunda qəbul etdiyi qərar haqqında belə
yazırdı: "Biz əmr etdik ki, bizim ağalığımıza qarşı çıxmış albanların [etiqadında]
sizin din
ə uyğun düzəlişlər edilsin". Məktubun sonunda xəlifə
İliaya Bərdədə kilsə məclisi çağırmaq, dəmir qandallarla
buxovlanmış Nerses və Sparamanı oraya gətirmək əmrini verir. Xilafət
nümay
əndələrinin də iştirak etdiyi bu kilsə məclisində Nerses lənətlənir. Yerli
mü
əllifin yazdığına görə, bundan sonra aclıq elan edən Nerses, Şeroyu
l
ənətləyərək 8 gündən sonra ölür. I Varaz Tiridatın arvadı Sparama isə
qaladakı həbsxanaya salınır. Xəlifənin əmri ilə baxışlarına görə etibarsız sayılan
v
ə xüsusi siyahıya daxil edilən başqa alban knyazları da cəzaya məruz qalırlar.
Erm
əni katolikosunun başçılıq etdiyi kilsə məclisi Dvin taxtının keçmiş
arxidyakonu Simeonu Albaniyanın katolikosu seçir. Simeon "Nersesin bidət
dolu
kitablarını sandıqlara doldurub, Trtu (Tərtər) çayına" ataraq ölkədəki
h
ərc-mərcliyə son qoydu. Alban kilsəsi erməni kilsəsinə tabe edildi.
El
ə bu zaman beşillik Bizans əsirliyindən çətinliklə azad ola bilən I Varaz
Tiridat Albaniyaya
qayıdır. Onun vətənə qayıtması ərəb-Bizans döyüşlərinin
yenid
ən başlanması, ərəblərin Qafqazda zor siyasəti yürüdən Mərvan ibn
M
əhəmmədi böyük qoşunla Ermənistana və Albaniyaya göndərməsi ilə bir
vaxta düşür. I Varaz Tiridat "yalnız taciklərə" (ərəblərə) vergi ödəyərək,
Xilaf
ətin süverenliyini qəbul etsə də, ölkənin iflasının qarşısını ala bilmir.
Albaniyaya g
ələn Mərvan xəlifə Əbdülməlikin xüsusi siyahısına düşmüş
Şeroyu və başqa alban knyazlarını tutaraq, onları Xilafətin mərkəzinə –
Şama göndərir.
Bundan sonra x
əlifə canişinləri ölkəni şəriksiz idarə etməyə başladılar.
Canişinin yanında bir növ məşvərətçiyə çevrilən alban knyazı və katolikosu
müst
əqil qərar qəbul etmək imkanlarından məhrum oldular. Bu zamandan,
y
əni 705-ci ildən etibarən Albaniya hətta vassallıq mövqeyini də əldən verir,
şimallı-cənublu bütün Azərbaycan qəti şəkildə ərəblərin tabeliyinə keçir.
4.
VIII
əsrin əvvəllərində Ərəb xilafəti özünün ən qüdrətli dövrünü keçirirdi.
Onun
əsas rəqiblərindən olan Bizans mövcud hərbi-siyasi vəziyyətlə
əlaqədar Qafqazdakı mövqelərini əldən vermişdi. Yeni
şəraitdə Azərbaycan kimi mühüm strateji bazada möhkəmlənmək üçün
ərəblərə yalnız onları dəfələrlə ağır vəziyyətə salan xəzərlər üzərində qələbə
lazım idi. Bu işdə xəlifə Əbdülməlikin 693-cü ildən Azərbaycan, Ərminiyə və
əl-Cəzirənin canişini təyin etdiyi qardaşı Məhəmməd ibn Mərvan xüsusi
f
əaliyyət göstərdi. Onun VIII əsrin əvvəllərində, tabeliyində olan Cənubi
Qafqaz
ərazisində apardığı zor siyasəti ərəblərin bu ərazidə mövqeyini daha
da möhk
əmlətdi, xəzərlərə qarşı yürüşə çıxmaq imkanı yaratdı.
707-708-ci ild
ə Məhəmməd ibn Mərvanın qardaşı oğlu, o zaman hakimiyyət
başında olan xəlifə I Validin (705-715) qardaşı Məsləmə ibn Əbdülməlik
Bizansda apardığı müvəffəqiyyətli döyüşlərdən sonra Dərbəndi ələ
keçirmiş xəzərlərin üzərinə göndərildi. Azərbaycanın boyun əyməyən bütün
qala v
ə şəhərlərini ələ keçirən Məsləmə Dərbəndə çatdı. Lakin alınmaz divarlar
şəhəri tutmağa mane oldu.
X
əzərlərə qarşı uğursuzluqla başa çatan yeni yürüş iki il sonra baş verdi. Elə
h
əmin il Məhəmməd ibn Mərvanın yerinə Xilafətin şimal vilayətlərinin canişini
t
əyin edilən Məsləmə, eyni zamanda Bizansa qarşı mübarizəni təşkil etməyi
lazım bildi. Çünki, məhz Bizans ərəblər əleyhinə mübarizədə xəzərlərin
mütt
əfiqi idi. Nəhayət, 714-cü ildə, gərgin mübarizədən sonra Məsləmə
D
ərbəndi tuta bildi. Onun qoşunları şəhəri talan edərək, Xəzər xaqanlığının
ərazisinə soxuldular, lakin xəzərlərin təzyiqi altında geri çəkilməli
oldular. Moisey
Kalankatlının məlumatına görə, ərəb hərbi qüvvələrinin geriyə
h
ərəkətini alban batriki Aranşahik Vaçaqanın başçılıq etdiyi yerli qoşun
d
əstəsi himayə etdi. Məhz bu dəstənin köməyi ilə xəzərlər basıldı.
Bel
əliklə, Məsləmə Dərbəndi xəzərlərdən alaraq, böyük qənimətlər və
D
ərbəndin alınma xəbəri ilə Dəməşqə yollandı. Ərəb ordusunun şəhəri tərk
etm
əsi xəbərini eşidən xəzərlər isə yenidən Dərbəndə qayıdaraq, əvvəlki
mövqel
ərini tutdular.
717-ci ild
ə, xəlifə II Ömərin hakimiyyəti (717-720) dövründə ilk böyük həmlə
il
ə Azərbaycan ərazisinə soxulan xəzərlər qarşılaşdıqları azsaylı ərəb hərbi
d
əstəsini darmadağın edib, Şirvanda ağalığa başladılar. Lakin Xatim ibn
Numan
əl-Bəhilinin başçılığı ilə xəlifənin göndərdiyi qoşun xəzərləri
darmadağın etdi.
721-722-ci ill
ərdə xəlifə II Yəzidin hakimiyyəti zamanı (720-724) qıpçaq və
başqa türk tayfaları ilə birləşmiş 30 minlik xəzər ordusu yeni həmlə ilə
Az
ərbaycanın şimal hissəsinə hücum etdi, bütün Arran torpaqlarını
keç
ərək Ermənistan ərazisinə daxil oldu, orada olan ərəb hərbi hissələrini
m
əğlub etdi. Azərbaycan və Ərminiyənin yeni canişini əl-Cərrah ibn Abdullah
əl-Həkəmi xəlifənin əmrinə əsasən 25 minlik qoşunla xəzərlərə qarşı çıxış etdi.
Yeni
ərəb ordusunun hücumu xəbərini alan xəzərlər Dərbəndə doğru geri
ç
əkildilər. Onları təqib edən əl-Cərrah tezliklə Kür çayını keçərək, Dərbəndə
yaxınlaşdı və şəhərdən cənubda axan Rubas çayı sahilində düşərgə saldı. Baş
vermiş döyüşdə xəzərlər ərəblərə qarşı xaqan oğlunun başçılığı altında 40
minlik qoşun çıxarsalar da məğlub edildilər. Dərbəndi ələ keçirən ərəblər
şimala – xəzərlərin bir sıra qala və şəhərlərinə hücum edib, onları və o
cüml
ədən paytaxt olan Bələncəri tutdular. Əl-Cərrah əsir tutduğu xəzərləri
h
ələ əvvəldən ətrafında xeyli xəzər məskəni olan Qəbələ tərəfə köçürtdü.
Bu zaman M
ənbicdə (Şam) olan sərkərdə Səid əl-Həraşi 30 minlik (əl-
Kufinin m
əlumatına görə 50 minlik) qoşunla və 100 min dirhəm xərcliklə
t
əmin edilərək Cənubi Qafqaza göndərildi. Ərəb qoşunlarının yeni başçısı
"müq
əddəs" müharibədə iştirak etmək istəyən bütün könüllüləri öz ordusuna
d
əvət etdi. Əl-Cərrahın ordusunun qalıqları da Səidə qoşuldular. Onların
keçmiş xidmətlərini nəzərə alan Səid bu döyüşçülərin hər birinə 100 dinar pul
verdi. Böyük bir qüvv
ə ilə əl-Cəzirədən keçən Səid, bir neçə günlük
mühasir
ədən sonra Xilat qalasını xəzərlərdən təmizlədi, sonra isə düşmən
əlində olan başqa qalaları da bir-birinin ardınca fəth edərək, hələ də
x
əzərlərin əlində olan Bərdəyə çatdı. Gevondun məlumatına görə, ərəblər
x
əzərləri "tamam əzərək, sələflərinin cəsurluğu şərəfinə hələ indi də əl-
H
əraşinin dəstəsində saxlanılan təsvirli mis bayrağı onların əlindən
aldılar". Bərdədə, habelə Azərbaycanın başqa yerlərində Səidin ordusuna xeyli
könüllü qoşuldu. Xəzər talanından, ardı-arası kəsilməyən müharibədən cana
doymuş adamlar əllərindən gələn köməyi ordudan əsirgəmədilər. Çox
keçm
ədən Səidin qoşunları Bərdədən Beyləqana, ordan isə Varsana çəkilmiş
x
əzərləri izləyə-izləyə əvvəl Beyləqanı, sonra isə Varsanı azad etdilər. Ərəblərin
yaxınlaşdığından xəbər tutan xəzərlər Balasacan düzündən keçərək Bacarvana
doğru geri çəkildilər. Varsan və Bərzəndi arxada qoyub Ərdəbildə qərarlaşan
ərəblər, bütün əyalətin ərazisinə səpələnmiş, xeyli əsir və qənimətlə müsəl-
man ordusundan uzaqlaşmağa çalışan xəzərləri izləməyə başladılar. Səidin
döyüşçüləri xəzər qoşunlarının bir neçə dəstəsini ləğv edib, onların əsir
tutduqları müsəlmanları və qarət etdikləri qəniməti geri aldılar. Xəzərlərə qarşı
mübariz
əyə Varsandan, Beyləqandan, Bərdədən, Qəbələdən və Azərbaycanın
başqa yerlərindən çoxsaylı könüllü dəstələri qoşuldular. Ərəblərlə xəzərlər
arasında həlledici döyüşlərdən biri Bərzənd yaxınlığında baş verdi. Qələbə
qazanan Xilaf
ət qoşunları əsir alınmış bütün müsəlmanları azad etdilər.
Beyl
əqan yaxınlığında çay sahilində baş verən qanlı döyüş pərən-pərən
d
əstələrdən yığılmış xəzər ordusunun məğlubiyyəti ilə nəticələndi; onların
başçısı – xaqan oğlu öldürüldü. Ərəblər dənizə doğru qaçan xəzər ordusunun
qalıqlarını yalnız Şirvan torpaqlarınadək təqib etdilər. Buradaca qərarlaşaraq,
x
əlifə Hişamın əmrini gözləməyə başladılar.
El
ə həmin il xəlifə öz qardaşı Məsləməni
yenid
ən Azərbaycan və Ərməniyyə canişini təyin etdi. Yeni əmr və tapşırıqla
B
ərdəyə gələn təzə canişin dərhal Şirvana doğru hərəkət edib ərəblərə tabe
olmaq ist
əməyən Şabran qalasını mühasirəyə aldı. Neçə gün davam edən
mühasir
ədən sonra əlləri hər şeydən üzülmüş şabranlılar aman istədilər.
Əl-Cərrahın şimala, Səməndərə doğru hərəkəti, ərəblərin əvvəlki döyüşlərdə
əsir düşmüş ailəsini özünə qaytardıqları Bələncər hakiminin xəbərdarlığı ilə
dayandırıldı. Onun verdiyi xəbərə görə, ərəblərin təzyiqini dəf etməyə hazır
olan x
əzərlər yeni qüvvələr səfərbər etmişdilər. Azərbaycana qayıdan əl-
C
ərrah qışı Şəki vilayətində keçirtdi. Elə buradan da xəlifəyə qasid göndərib
köm
ək istədi. II Yəzidin ölümündən sonra hakimiyyət başına gəlmiş yeni xəlifə
Hişam kömək göndərəcəyini vəd etdi, lakin bununla yanaşı əl-Cərrahın yerinə
əvvəllər bu vəzifədə olmuş öz qardaşı Məsləməni təyin etdi.
726-727-ci ill
ərdə xaqan oğlunun başçılığı altında
yenid
ən Arranı keçərək Azərbaycana soxulan xəzərlər, Xəzərin cənub sahili
vilay
ətlərində ağalıq etməyə başladılar. Lakin çox keçmədən əks-hücumla irəli
atılan ərəblər rəqiblərini Araz çayının o tayına qovaraq, onları geri çəkilməyə
m
əcbur etdilər.
Sonrakı iki ildə Məsləmə Azərbaycan ərazisindən Dəryal keçidi vasitəsilə
x
əzərlərə qarşı iki dəfə yürüş təşkil etdi və qənimətlə geri qayıtdı. 729-cu ildə
x
əlifə onu geri çağıraraq, Azərbaycan və Ərminiyənin canişini vəzifəsinə
yenid
ən əl-Cərrahı təyin etdi. Beləliklə, VIII əsrin 20-ci illəri qarşılıqlı hücumlar
şəraitində keçdi.
730-731-ci ild
ə xəzərlər və başqa türk tayfaları xaqanın oğlunun başçılığı ilə
300 minlik qoşunla Dərbənd, Dəryal və başqa keçidlərdən Azərbaycan
ərazisinə soxulub, yolları üstündə olan şəhər və kəndləri yandırmağa, hər yeri
qar
ət etməyə başladılar.
H
ələ də kömək ala bilməyən əl-Cərrah Şəki vilayətindən çıxaraq Bərdəyə,
oradan Beyl
əqana yollanır, sonra Araz çayını keçərək, Varsan və Bacarvan
vasit
əsilə Ərdəbilə yetişir. Burada düşərgə salan əl-Cərrah kiçik həmlələrlə
x
əzər dəstələrinə hücumlar edir, sonra isə yenidən Ərdəbilə qayıdırdı.
Ərəb qoşunlarının qərargahı haqqında bir gürcü knyazından məlumat ala
bilmiş xaqan oğlu öz ordusunu Kür və Araz çaylarından keçirərək Varsana
g
əlir, şəhəri tutaraq, bütün əhalini qılıncdan keçirtdirir. Yol boyu qarşılarına
çıxan hər yeri və hər şeyi qarət edib yandıran xəzərlər, nəhayət, ərəb
qoşunlarının yerləşdiyi Ərdəbilə yaxınlaşırlar. Xəlifənin yardım göndərmək
v
ədinə hələ də ümidini itirməyən əl-Cərrah, ordusunu Ərdəbildən çıxarır.
Savalan dağı yaxınlığında bir neçə gün davam edən qanlı döyüşdə xəzər
istilasından təngə gəlmiş yerli sakinlərin köməyinə baxmayaraq, ərəblər üstün
r
əqib qüvvəsi tərəfindən məğlubiyyətə uğradıldılar; əl-Cərrah başda olmaqla
bütün qoşun məhv edildi. Onun bütün əmlakı, arvad-uşağı, xidmətçiləri
düşmən əlinə keçdi. Neçə günlük mühasirədən sonra çətinliklə ram edilən
Ərdəbil işğal olundu, igid müdafiəçiləri qətlə yetirildi, şəhərin qadın və
uşaqları isə əsir aparıldı. Qısa bir müddətdə
Az
ərbaycanın, Arranın və Ermənistanın bir çox şəhər və kəndlərini ələ keçirən
x
əzərlər, orta əsr ərəb salnaməçisinin yazdığına görə, "öldürməyə, qarət
etm
əyə, yandırmağa və zorakılığa" başladılar. Xilafət üçün yaranmış bu təhlükə
bütün qüvv
ələri səfərbərliyə almağa, xəlifəni xəzərlərə qarşı yeni ordu
yaratmağa məcbur etdi.
Buradan D
ərbəndə yollanan Məsləmə şəhər divarları yanında düşərgə saldı.
Şəhər hakimi ərəbləri qarşılamağa çıxdı. Dərbəndin qalasında yerləşmiş xəzər
qoşun hissələri isə heç bir maneəyə rast gəlmədən şəhəri tərk etdilər.
X
əzərləri sərhədyanı zonadan da çıxarmağa nail olan Məsləmə ətraf yerlərin
dağlı hakimlərindən xərac alaraq, öz qoşunlarını Xilafətin şimal vilayətlərindən
olan Arranın hüdudlarından kənara – xəzərlərin Bələncər, Vəbəndər və
S
əməndər şəhərlərinə tərəf yeritdi. Ərəblər və xəzərlər arasında qanlı döyüş
bir neç
ə gün davam etdi və ərəblərin qələbəsi ilə başa çatdı. Geri qayıdan
ərəblər yenidən Dərbənd qalasında sığınacaq tapmış min xəzər ailəsini
mühasir
əyə aldılar. Uzun mühasirədən sonra qala ərəblərin əlinə keçdi.
M
əsləmə bu dəfə də qaladakı xəzər ailələrinin Dərbənddən çıxıb getməsinə
maneçilik tör
ətmədi.
D
ərbənd sərhəd vilayətində ərəblərin mövqeyini möhkəmlətmək məqsədilə
M
əsləmə Dərbəndi dörd qismə (sektora) bölüb, bunların hər
birind
ə Dəməşqdən, Himsdən, eləcə də Fələstin, Şam və əl-Cəzirənin başqa
yerl
ərindən olan 24 min ərəb döyüşçüsü yerləşdirdi. Məsləmənin tapşırığı ilə
möhk
əmləndirilmiş, silah və ərzaqla təchiz edilmiş Dərbənddə müsəlman
icmasının başçısı Mərvan ibn Məhəmməd təyin olunur. 732-733-cü
ild
ə Azərbaycan, Ərminiyə və əl-Cəzirənin amili vəzifəsi də ona tapşırılır.
M
əsləmə özü isə, görünür, növbəti hesabat üçün Dəməşqə, xəlifə sarayına
yollanır. Əl-Kufinin məlumatına görə, Məsləmənin getməsindən xəbər tutan
x
əzərlər yenidən Dərbənddən şimalda olan torpaqlarına qayıdırlar.
X
əzərlərlə qalibiyyətli müharibə aparmaq üçün arxa cəbhənin möhkəmliyinin
vacib olduğunu dərk edən Mərvan, Cənubi Qafqazın Xilafətin real müttəfiqinə
çevrilm
əsi zərurətini də yaxşı başa düşürdü. Bu baxımdan onun Xilafətin şimal
ərazisi hesab edilən Qafqazda apardığı siyasət əvvəlki canişinlərinkindən
f
ərqlənirdi. Erməni və alban knyazlarının tam itaətinə nail olmuş Mərvan, çox
keçm
ədən, zor gücünə başqa Cənubi Qafqaz xalqlarını (gürcüləri, lakzları –
l
əzgiləri və b.) da özünə tabe edir. Arxa cəbhədən nigarançılığı üzülən
M
ərvan 120 minlik qoşunla Bərdənin 40, Tiflisin isə 20 fərsəxliyində yerləşən,
m
ənbələrdə Kasak (Kasal) adlandırılan yerdə düşərgə salır.
737-ci il
ərəb-xəzər müharibələri tarixinə ən gərgin dövrün başlanğıcı kimi
daxil olur. Ərəblərin şimala doğru hücum əməliyyatlarına başçılıq edən
M
ərvan xəzərlərin üzərinə iki istiqamətdən – Dərbənd və Dəryal keçidlərindən
yürüş təşkil etmək qərarına gəlir. Dərbənd qoşununa şəhərin rəisi Üseyd
(Əsəd) ibn Zafir əs-Sulami, Kasakdan Dəryal keçidi vasitəsi ilə hücum edən
qoşuna isə Mərvan özü başçılıq edirdi.
Hücum
ərəblərin tam qələbəsi ilə nəticələndi. Aman istəyən xaqan
h
ətta islam dinini qəbul etməyə də razılıq verdi. Ərəb mənbələrinin
m
əlumatına görə (əl-Bəlazuri, əl-Kufi və b.) ərəblər nəinki xəzərlərin
yaşadıqları ərazini tutdular, eləcə də Xəzər ölkəsi hüdudlarından çıxaraq, onun
qonşuluğunda yaşayan əs-səkləb tayfalarına və başqa "kafirlərə" hücum
etdil
ər. Əl-Kufi yazırdı: Mərvan "daha sonra səkləblərə və onlarla qonşuluqda
yaşayan başqa cinsdən olan kafirlərə hücum etdi, onlardan 20 min ev adam əsir
tutdu, sonra ir
əli gedərək, Səkalib (hərfən: Səkləblərin) çayına yetişdi".
X
əzər xaqanı islam dinini qəbul etməyə boyun olsa da, müsəlmançılıq burada
yayılmadı. Belə ki, Mərvanın əsas məqsədi heç də xəzərləri doğru din yoluna
g
ətirmək deyil (bunun üçün heç lazımi imkan da yox idi), onların belini
qırmaq, gözlərini qorxutmaq, Xilafətin Qafqazdakı işğal zonasından onların
ayağını kəsmək idi. Beləliklə, Xilafətin xəzərlər üzərində qəti qələbəsini
nümayiş etdirən 737-ci il döyüşü başa çatır. 40 mindən çox xəzər əsiri
evind
ən-eşiyindən edilib, Samur və Şabran çayları arasındakı əraziyə
köçürülür.
T
əmtəraqla Bərdəyə gətirilən gəlin islamı qəbul etdi, Quranı öyrəndikdən
sonra Y
əzidin arvadı olmağa razılıq verdi. Lakin iki il keçmiş onun özü və
Y
əziddən olan iki oğlu vəfat etdi.
Xaqan qızının qəfil ölümü ərəblərə qarşı yenidən inamsızlıq yaratdı. Bu işdə
Y
əzidi və onun yaxın adamlarını günahlandıran xəzərlər 763-764-cü ildə
böyük bir qoşunla Cənubi Qafqaz ərazisinə hücum edib, alban və gürcü
vilay
ətlərini, o cümlədən yerli salnaməçinin alban vilayətləri sırasında adlarını
ç
əkdiyi Hecerini (Ecerini), Kambehcanı (Kambisenanı), Şakeni (Şəkini), Xozması
(Xaçmazı), Balasakanı və b. yerləri tutdular, saysız-hesabsız sürü və ilxıları
apardılar. Xəzərlərin bu, dəfəki hücumları olduqca güclü idi. Çox
keçm
ədən Şirvan torpağında xəzərlərlə üzləşən Yəzid, ona kömək
gönd
ərilməsinə baxmayaraq, məğlub edilir və Bərdəyə qaçır.
Bu x
əbər xəlifəyə çatanda o, Yəzidə bir daha kömək göndərir. Yəzid yeni
qüvv
ələrlə Kürü adlayaraq Dərbəndə doğru istiqamət götürür və şəhərin
müdafi
əsini təşkil etmək qərarına gəlir. Az qala bütün Arranı fəth edən
x
əzərlər ərəblərin Dərbənddəki müdafiə xətlərini yara bilmədilər, qala
ərəblərin əlində qaldı, xəzərlər isə Cənubi Qafqazı tərk etməli oldular.
O dövrün salnam
əçiləri və tarixçiləri VIII əsrin 60-cı illərinin ortalarında
x
əzərlərin Cənubi Qafqaz ərazisinə daha bir neçə yürüşü haqqında məlumat
vermişlər. Bundan sonra VIII əsrin sonlarınadək xəzərlər bu ərazidə
görünm
ədilər. Yalnız həmin yüzilin lap son ilində, xəlifə Harun ər-
R
əşidin (786-809) hakimiyyəti dövründə, xəzərlər Arran ərazisinə yenidən
müdaxil
ə etdilər, kiçik ərəb hərbi dəstələrinin müqavimətini
qıraraq, Kür çayının sahillərinədək irəlilədilər.
Ərəb tarixçisi əl-Kufi xəzərlərin bu müdaxiləsini o zaman Dərbənddə baş
ver
ən hadisələrlə əlaqələndirir: Dərbənd əhalisi şəhər hakiminin başçılığı ilə
qiyam qaldırmış, ərəblərə xərac verməkdən imtina etmiş, nəhayət xəzərləri
yardıma çağırmışdı. Dövrün digər mənbələri (ət-Təbəri, İbn əl-Əsir və b.) bu
r
əvayəti başqa cür işıqlandırsalar da, fakt özlüyündə qalır: VIII əsrin son ilində
x
əzərlər ərəblər üzərində son ciddi qələbəyə nail ola bilirlər.
İki gəlmədən biri üçün qələbə, digəri üçün məğlubiyyət olan belə qanlı
döyüşlər torpaqları yağı tapdağı altında qalan yerli əhali üçün zülm, iztirab və
əziyyətdən başqa bir şey deyildi.
Bununla da x
əzərlərin bir əsrdən çox ardı-arası kəsilməyən soyğunçu
yürüşlərinə demək olar son qoyulur. Yalnız hələ də xəzərlərin qüdrətinə
inanan yerli hakiml
ər ara-sıra köhnə müttəfiqlərini ərəblərə qarşı birgə
mübariz
əyə dəvət edirdilər. Hətta IX əsrin sonları, X əsrin əvvəllərində, Cənubi
Qafqaz
ərazisində müstəqil feodal dövlət qurumlarının yarandığı dövrdə də
baş verən lokal xarakterli bu çıxışlar nəticə etibarı ilə
Xilaf
ətin Qafqazdakı mövqeyini sarsıdan amillərdən oldu. Beləliklə, obyektiv
olaraq, müs
əlmanların şimala doğru yollarını bağlamış Xəzər
xaqanlığı, rusların və digər xalqların da Şimali Qafqaz tərəfdən müsəlman
torpaqlarına müdaxilə etmələrinə mane olmuş, bufer dövləti rolunu
oynamışdır.
5.
Ət-Təbərinin verdiyi məlumata görə, 833-cü
ild
ə "Cibalda, Həmədan, İsfahan, Masabzan və Mehricanqazaq şəhərlərində olan
çoxlu
əhali xürrəmilərin dinini qəbul etdi. Onlar toplandılar və Həmədan tərəfdə
düşərgə qurdular. Mötəsim onlara qarşı qoşun göndərdi; onun göndərdiyi
axırıncı ordu İshaq ibn İbrahim ibn Müsəbin komandası altında idi ki, onu da
(Möt
əsim), həmin ilin şəvvalında (oktyabrın 20-si – noyabrın 17-si) Cibala
hakim t
əyin etmişdi. O, zilqədə ayında(noyabrın 18-i – dekabrın 17-si) onlara
getdi. Onun xürr
əmilər üzərində çaldığı qələbə haqqındakı məlumat Bağdadda
t
ərviyə günündə 833-cü il 25 dekabr]l oxundu. O, Həmədan rayonunda onlardan
60 min adam
qırdı, qalanları Rum ərazisinə qaçdılar.
M.Siriyets, m
əğlub edilən xürrəmilərin qalan hissəsinin Bizans ərazisinə
qaçdığı haqqında belə deyir: "Həmin (833) ildə Babək tərəfdarlarının böyük
bir hiss
əsi ərəblərin müharibəsindən cana gələrək baş komandan Nəsr ilə
birlikd
ə Rum padşahı Feofili axtarmağa getdi və xristianlığı qəbul etdi".
İbn əl İbri həmin variantı daha qısa şəkildə verir; "onun (Babəkin) sərkərdəsi
N
əsr öz həmqəbilələrindən bir çoxu ilə Feofilin yanına qaçdılar və xristian
oldular".
X
əlifə Mötəsim Misirdə Bizans qoşunları ilə vuruşmada öz hərbi məharətini
göst
ərən istedadlı sərkərdə Afşin Heydər ibn Kavusu 835-ci il 3
iyunda xürr
əmilərə qarşı müharibə edən bütün qoşunların baş komandanı
t
əyin etdi. Xəlifə bu müharibə üçün vəsait əsirgəmirdi. Afşin ata minəndə yəni
xürr
əmilərlə vuruşmağa girəndə – gündə 10 min dirhəm, hərbi əməliyyat
olmayanda is
ə 5 min dirhəm pul alırdı.
835-ci il
Afşin Bəzz yaxınlığında yeni istehkamlar tikdirdi. Ərəblərlə xürrəmilər
arasında kəşfıyyat xarakterli vuruşmalar gedirdi. Bəzən bu, bəzən də o biri
t
ərəf müvəffəqiyyət qazanırdı. Bu yerə yaxşı bələd olan xürrəmilər ərəb
qoşunlarının təchizat yollarını tutur, ərzaq və silah karvanlarını ələ keçirməklə
ərəbləri çətin vəziyyətdə qoyurdular, çünki "karvanda olanların hamısını məhv
edirdil
ər". Nəticədə Afşinin qoşunları daim aclıq və susuzluqdan əzab
ç
əkirdi, "cismən və ruhən məğlub olurdu".
836-
cı ildə Həştadsər dağı yaxınlığında xürrəmilərlə Buğa əl-Kəbirin başçılığı
altındakı ərəb ordusu arasında vuruşma olmuşdu. Təkəbbürlü Buğa, Afşinin
əmrinə etina etməyərək, şəxsən xürrəmilərlə vuruşmaq qərarına gəlmiş və
bunun c
əzasını görmüşdü. Əvvəlcə Babək Buğanın min nəfərlik ərzaqdaşıyan
d
əstəsini məhv etdi, əsir aldığı ərəblərdən ikisini seçdi və baş vermiş əhvalatı
Afşinə söyləməyə göndərdi. Buna baxmayaraq, Buğa öz ordusunu xürrəmilərə
qarşı hərəkətə gətirdi; xürrəmilər isə ərəbləri izləyirdilər; dağ cığırlarından
keçib gücd
ən düşən ərəblər təpələrdən birinə qalxmağa başlayanda
xürr
əmilər hücum edib onları mühasirəyə saldılar və ərəbləri onlar üçün
əlverişli olmayan şəraitdə vuruşmağa məcbur etdilər. Buğanın ordusu məğlub
edildi, bir neç
ə sərkərdə öldürüldü. Buğanın özü isə qaçdı. Xürrəmilər bütün
ərəb ordugahını, pul və silahları ələ keçirtdilər. Bu məğlubiyyətdən
sonra
Afşin öz qoşunlarını Bərzəndə çəkdi.
Afşin Babəklə mübaribənin axırıncı ilində Təbəristan hakimi Məzyərlə olduğu
kimi gizli danışıqlar aparırdı və məqsədi Xilafət hakimiyyətini məhv etmək idi.
Lakin
Afşinin Babəklə birlikdə qəsd düzəltməkdə iştirakı yalnız Məzyərin və
Afşinin özünün mühakiməsində aşkara çıxdı. Belə bir qəsdin mövcud
olduğunu ərəb mənbələri də təsdiq edir. Əbu Mənsur əl-Bağdadi bildirir ki,
Afşin "Babək ilə gizli qəsd düzəltmişdi". Mötəsim Afşini Babəkə qarşı
müharib
əyə göndərəndə "belə düşünürdü ki, o müsəlmanlara səmimi
münasib
ət bəsləyir. Gizlində isə o Babəklə əlbir idi və ona qarşı müharibəni
uzadırdı və müsəlman qoşunlarında çatışmazlıq olduğunu ona hiss etdirirdi, o
da Bab
ək də düşmən qoşununun çoxunu məhv edirdi". Yalnız xürrəmilərlə
müharib
ə qurtardıqdan sonra "xəlifə, Afşinin satqınlığını və Babəklə müharibə
zamanı onun müsəlmanlara xəyanət etdiyini öyrəndi".
Lakin Xilaf
ətə qarşı əlbir əməliyyat keçirmək
bar
əsində Afşin, Babək və Məzyər arasında gedən gizli danışıq və yazışmalar
bir n
əticə vermədi, odur ki, Afşin də özünü tamamilə ifşa etməmək
üçün B
əzzə hücum etmək əmrini verməyə məcbur oldu. Cəfər əl-Xəyyat, Əbu
S
əid və Buxaraxudatın sərkərdəliyi altındakı türk qoşunları və könüllülər qalanı
mühasir
ə etdilər. Şəhər üçün uzun sürən vuruşma başlandı, bu zaman
xürr
əmilər qaladan çıxıb ərəbləri hiss ediləcək tələfat verməyə məcbur
edirdil
ər. Ərəblər mancanaqları Bəzzin hasarlarına yaxınlaşdırdılar, işçi
korpusu is
ə hasarları sökərək daşları çıxarmağa başladı. Xürrəmilərin bütün
q
əhrəmanlığı və igidliyinə baxmayaraq, ərəblərin üstün qüvvələrinin
mühasir
əsinə qalanın davam gətirə bilməyəcəyi Babəkə aydın olanda, o,
Afşinlə şəxsi danışığa girdi. Bu danışıqlar zamanı Afşin "Babəkə aman təklif
etdi, lakin o bir gün d
ə gözləməyi xahiş edəndə Afşin elə dedi: "Sən istəyirsən öz
şəhərini möhkəmlədəsən. Əgər amanda qalmaq istəyirsənsə, çayı keç" lakin o
uzaqlaşdı".
Bab
əkin amanı qəbul etməkdən boyun qaçırmasına baxmayaraq, Afşin bir
müdd
ətdən sonra onun yanına adam göndərib xahiş etdi ki, barışıq haqqında
danışıqlar üçün onun yanına etibarlı bir adam göndərsin. Babəkin elçisinə o
dedi: "Bab
əkə (bunları) söylə: hər başlanğıcın bir axırı var. İnsanın başı soğan
gövd
əsi deyil ki, yenidən cücərə bilsin. Mənim adamlarımın çoxu qırılmışdır, on
n
əfərdən biri də qalmamışdır. Sənin vəziyyətin də yəqin belədir. Gəl sülh
bağlayaq. Sənin əlində olan mülk səndə qalsın, sən burada qal, mən qayıdıb
gedim, x
əlifədən sənin üçün bir mülk daha alıb fərman göndərim".
Afşin şəhərə neftsatanlar dəstəsini gətirdi və bunların köməyi ilə şəhər 837-ci
il 26 avqustda
ərəb qoşunu tərəfindən alındı. Afşin əmr etdi ki, şəhərin
qalalarını dağıtsınlar və şəhəri üç gün ərzində yandırsınlar. "Bircə ev, bircə qala
salamat
qalmadı – o, hər birini yandırdı və ya dağıtdı". Babəkin oğulları və
onların ailə üzvləri şəhərdə tutuldular Nizam əl-MüIkün verdiyi məlumata
gör
ə, Bəzz alınarkən 80 mindən artıq xürrəmi öldürülmüşdü.
Bu m
əğlubiyyətdən sonra 837-ci ildə Babək Sünik hakimi Səhl ibn
S
unbatın mülkündə tutularaq Samirə şəhərinə gətirilir və 838-ci ildə həmin
şəhərdə edam edilir.
ƏDƏBİYYAT
Azərbaycan tarixi. Uzaq keçmişdən 1870-ci ilə qədər. Red.Süleyman
Əliyarlı. Bakı, 1996
Z.Bünyadov
"Azərbaycan Tarixi" Bakı, 2005, səh 297
Azərbaycan tarixi (III-XIII əsrin I rübü) Yeddi cilddə II cild.Bakı-Elm-2007
Z. Bünyadov. Azərbaycan VII-IX əsrlərdə.Bakı, "Şərq-Qərb", 2007
Dostları ilə paylaş: |