Shaxslararo munosabatlar



Yüklə 50,68 Kb.
tarix05.12.2023
ölçüsü50,68 Kb.
#173150
Bozor munosabatlari sharoitida shaxslararo munosabatlarni takomillashtirish muammosi


Bozor munosabatlari sharoitida shaxslararo munosabatlarni takomillashtirish muammosi
Kirish
1.1 "Shaxslararo munosabatlar" tushunchasi
2.2 Do'stlikning shaxs bo'lish jarayonida ma'nosi va evolyutsion rivojlanishi
3 Do'stlikni shakllantirish
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati

Kirish
Inson ijtimoiy mavjudotdir, uning hayoti va rivojlanishi odamlar bilan muloqot va o'zaro ta'sirsiz mumkin emas. Ijtimoiy psixologiya odamlarning bir-biri bilan qanday muloqot qilishini va o'zaro munosabatda bo'lishini, bir-biri haqida nima deb o'ylashini, bir-biriga qanday ta'sir qilishini va bir-biriga qanday munosabatda bo'lishini o'rganadi, ijtimoiy sharoitlarning odamlarning xatti-harakatlariga qanday ta'sir qilishini ochib beradi. Shaxs shaxsining shakllanishini u yashayotgan jamiyatdan, u kirgan munosabatlar tizimidan ajralgan holda ko'rib bo'lmaydi. K.Marksning fikricha, jamiyat «individuallardan iborat emas, balki bu shaxslarning bir-biriga bo'lgan aloqalari va munosabatlari yig'indisini ifodalaydi». Odamlar bir-biri bilan muloqot qilganda, ularning shaxsiy fazilatlari namoyon bo'ladi, shuning uchun MO. MOlarning eng muhim xususiyati ularning hissiy asosidir. Bu shuni anglatadiki, ular odamlarning bir-biriga nisbatan muayyan his-tuyg'ulari asosida paydo bo'ladi va shakllanadi. Bu his-tuyg'ular odamlarni birlashtirishi, birlashtirishi va ajratishi mumkin. Agar biz IRni o'rgansak, biz ko'proq shaxsiy muloqotga duch kelamiz, masalan, intim-shaxsiy muloqot. Bu biznes, maishiy va shaxsiy muammolar va g'alayonlar uchun psixologik amortizatorning bir turi. Bu sheriklarning bir-birining muammolariga sherikligi, o'zlarining ruhiy va amaliy mavjudligini boshqalar bilan baham ko'rish imkoniyati, bu boshqasining fikrlari, his-tuyg'ulari va niyatlarini tushunish, hamdardlik bilan ta'minlanadi. Intim-shaxsiy munosabatlarda ishtirok etish tufayli shaxs o'zini o'zi amalga oshiradi, bu eng yuqori darajadagi samimiy-shaxsiy muloqot shakllari - do'stlik va sevgi bilan yordam beradi.


2 Shaxslararo munosabatlarning xususiyatlari Rus tilida "munosabatlar" so'zi juda ko'p ma'noga ega. Biroq, fanda "munosabatlar" tushunchasi insonning tashqi dunyo bilan alohida aloqasini bildiradi va bu xususiyat insonning his-tuyg'ulari va aql-idrok bilan ta'minlanganligi bilan belgilanadi, bu uning odamlar dunyosi bilan aloqasiga ta'sir qiladi. va narsalar. Atrofimizdagi dunyoga insoniy munosabatlarning xilma-xilligidan ushbu bobda alohida odamlarning o'zaro aloqalarini, ya'ni shaxslararo munosabatlarni tavsiflovchi masalalar ko'rib chiqiladi. Shaxslararo munosabatlar biznes, shaxsiy, do'stona, o'rtoqlik, oilaviy bo'lishi mumkin. Ular, qoida tariqasida, "o'zaro" so'zi bilan tavsiflanadi - o'zaro bog'liqlik, o'zaro ta'sir, o'zaro tushunish, o'zaro idrok. Shaxsning jamoadagi xulq-atvorining xususiyatlari, uning mehnati yoki boshqa har qanday faoliyati natijalari ushbu faoliyat bilan bog'liq bo'lgan boshqa odamlarning ma'lum reaktsiyalarini keltirib chiqaradi, ma'lum bir guruh a'zolarining har birida (o'quv sinfi, kompaniya, jamoa va boshqalar) munosabatni shakllantiradi. bu odamga. O'zaro bog'lanish tizimi shunday shakllanadi va rivojlanadi (bir-biri bilan, ikki va ko'p odamlar o'rtasidagi aloqalar): · o'zaro ta'sir - harakatlarni muvofiqlashtirish; · o'zaro tushunish - o'zaro munosabatlarga asoslangan tushunish, bir-birini tushunish; · o'zaro idrok - bir shaxsni boshqa odamlar tomonidan idrok etish. Shaxslararo munosabatlarning shakllanishida ularning ma'lum tuyg'ular - hissiy kechinmalar (lotincha emovere - silkitaman) asosida paydo bo'lishi va rivojlanishi muhim rol o'ynaydi. Shaxslararo munosabatlarning asosini tashkil etuvchi his-tuyg'ularning butun gamutini ikkita katta guruhga bo'lish mumkin: · odamlarni birlashtiradigan, ularni birlashtiradigan, birgalikdagi sa'y-harakatlarga va birgalikdagi harakatlarga tayyorlikni keltirib chiqaradigan tuyg'ular (bunday his-tuyg'ularga misollar keltirishga harakat qiling); · odamlarni ajratib turadigan his-tuyg'ular, boshqa tomon nomaqbul bo'lib ko'rinsa, unga nisbatan hamkorlik qilish istagi yo'q (siz bunday his-tuyg'ularni bilasizmi?). Ish munosabatlarini boshqa ma'noda rasmiy (lot. officialis - rasmiy) deb atash mumkin. Bu munosabatlar ma'muriyat, shuningdek, har qanday mansabdor shaxs tomonidan belgilangan har qanday rasmiyatchilik, qoidalarga rioya qilish bilan bog'liq. Bunday munosabatlarning tipik misoli - rahbar va bo'ysunuvchi o'rtasidagi, o'qituvchi va o'quvchi o'rtasidagi dars jarayonida. Ammo rasmiy qoidalar bilan cheklanmagan biznes aloqalari mavjud. Masalan, darsdan tashqari o'qituvchi va talaba o'rtasidagi munosabatlar mutlaqo teng, ishonchli va rasmiy ravishda belgilanmagan bo'lishi mumkin. Shaxsiy munosabatlar shaxsiy munosabatlar asosida quriladi. Ular belgilangan rasmiy qoidalar bilan cheklanmaydi. Tanishuv, do'stlik, do'stlik. Tanishuv - bu shaxslararo munosabatlarning eng keng shakli. Shu bilan birga, tanishuv munosabatlari ham biznes, ham shaxsiy bo'lishi mumkin: siz odamni biznes, shaxsiy mehr, shaxsiy munosabatlar orqali bilishingiz mumkin. Tanishuv odatda darajalarga bo'linadi. Birinchi daraja - "Men ko'rish orqali bilaman, men tan olaman" (boshqa odamlarning eng keng doirasi); ikkinchisi - "salom" (faqat o'zaro tan olish bilan); uchinchisi - "salomlashish va umumiy mavzularda suhbatlashish". Bunday tanishish bilan shaxsiy his-tuyg'ular muhim rol o'ynamaydi. Tanishlarga nisbatan shaxsiy munosabatlar juda kam uchraydi. Siz har qanday odam bilan u yoki bu tarzda munosabatda bo'lishingiz mumkin, uni o'zingizning tanishingiz deb bilasiz, lekin uni do'st sifatida tasniflamaysiz. Shaxslararo munosabatlarning bunday darajasining yo'qligi odam tomonidan xorijiy shahar yoki mamlakatda juda keskin tarzda tushuniladi. Bu munosabatlar mavjud bo'lganda, ular ko'pincha odatiy hol sifatida qabul qilinadi, ular qanday asosda tuzilganligi, bu shaxs uchun, boshqa odamlar uchun, butun jamiyat uchun qanday ahamiyatga ega ekanligini o'ylamaydilar. Do'stona munosabatlar tanishlar doirasidan biri bilan paydo bo'ladi, agar bir kishi boshqasiga jozibador bo'lsa (o'zaro jozibadorlik). "Do'st" so'zining o'zi qabul qilish-rad etishning alohida rolini ko'rsatadi. Bu erda shaxslararo munosabatlarning paydo bo'lishining asosiy sharti o'zaro jalb qilish, hamdardlik, aloqa qilish istagi, muloqot qilishdir. Yaqinroq shaxslararo munosabatlar do'stlikka aylanadi. Ular ishbilarmonlik aloqalariga asoslanadi, bunday munosabatlar ishtirokchilarini umumiy maqsad, umumiy faoliyat vositalari va natijalari birlashtiradi. Munosabatlarning yuqori darajasi "do'stlik" so'zi bilan tavsiflanadi, bu munosabatlarga alohida dars ajratiladi. Yoqtiradi va yoqtirmaydi. Siz allaqachon bilganingizdek, shaxslararo munosabatlar odamlarning ma'lum his-tuyg'ulariga, ularning boshqa odamga bo'lgan munosabatiga asoslanadi. Ko'pincha his-tuyg'ular xushyoqishni, ya'ni ichki moyillikni, jozibadorlikni va uning aksi - antipatiyani ifodalaydi. Odamlar ko'pincha hamdardlik orqali umumiy yoki o'xshash qarashlar, qadriyatlar va ideallar asosida guruhlarga birlashishi mumkin. Odamlarning yoqtirishlari va yoqtirmasliklari tanlangan bo'lib, ular ma'lum odamlarga va ularning fazilatlariga tegishli. Ko'pincha bu odam sizni nimani yoqtirishini tushuntirish qiyin, bu munosabat his-tuyg'ular darajasida o'zini namoyon qiladi, ammo agar siz odamga nisbatan bu munosabat nimaga asoslanganligini diqqat bilan tahlil qilsangiz, bu asosni bilib olishingiz mumkin. Ehtimol, bu didlar, qarashlar, qiziqishlar, boshqa odamlarga bo'lgan munosabatning mos kelishidan iborat bo'ladi. Xuddi shu narsa antipatiyaga ham tegishli. Katta ehtimol bilan, sizga hamdard bo'lmagan, antipatiya qo'zg'atadigan, sizni biron bir tarzda yoki sizning ko'zingiz oldida boshqa odamni xafa qilgan, yomon ish qilgan, sizning nuqtai nazaringizdan yoki uning didi, xatti-harakatining boshqa ko'rinishlari bo'lmaydi. nima bo'lishi kerakligi haqidagi fikrlaringiz bilan mos keladi - bu sodir bo'ladi. Biror kishini hukm qilishga shoshilmang: "U yomon, men uni yoqtirmayman". Siz odamni shunday deyishni qanchalik yaxshi bilasiz va hatto o'z fikringizni boshqa odamlarning mulkiga aylantirasiz? Sizning hukmingiz adolatlimi? Siz bu odam bilan aloqa o'rnatish uchun hamma narsani qildingizmi? Boshqasini tushunish shaxslararo munosabatlarning muhim shartidir. Odamlar o'rtasidagi normal munosabatlar, agar ular boshqa odamlarga hamdardlik, hamdardlik, o'zlarini boshqa odamning o'rniga qo'yish qobiliyatiga ega bo'lsa, mumkin. Odamlarning bir-birini tushunishi ular o'rtasidagi munosabatlarning xususiyatiga bog'liq. Agar bu munosabatlar do'stona, do'stona bo'lsa, o'zaro tushunishga erishish osonroq bo'ladi. Do'st ko'p kechiriladi, lekin haqiqiy do'st o'zini xafa qilmaslikka harakat qiladi, bir qadam tashlaydi. Agar boshqa odam bilan munosabatlar do'stlik yoki do'stlikka qarama-qarshi bo'lsa, bu qiyinroq. Bu erda, boshqasini tushunish uchun siz harakat qilishingiz kerak. Shaxslararo munosabatlar jarayonida odamlar shunchaki muloqot qilmaydilar (bu haqda keyingi darsda gaplashamiz), ular shunchaki birga yoki bir-birining yonida harakat qilmaydilar, ular bir-biriga ta'sir qiladi, muayyan munosabatlar uslubini shakllantiradi. Yaxshilikka taqlid qilish, yomonlikdan qochish, o'zini boshqalar bilan solishtirish uchun odam "o'zini va tashqi dunyo bilan munosabatlarini quradi". Shaxslararo munosabatlarning eng muhim xususiyati hissiy asosdir. Bu shuni anglatadiki, ular odamlarning bir-biriga nisbatan muayyan his-tuyg'ulari asosida paydo bo'ladi va rivojlanadi. Tuyg'ular - bu motivatsion asosga ega bo'lgan va ehtiyojlarni qondirish bilan bog'liq bo'lgan nisbatan barqaror inson tajribasi. tuyg'uni his-tuyg'udan ajratish kerak. Tuyg'ular - bu ichki va tashqi stimullarning ta'siriga reaktsiya bilan bog'liq bo'lgan qisqa muddatli insoniy tajriba. Tuyg'ular hayvonlarga xos bo'lib, o'zini zavq va norozilik, quvonch, qo'rquv va boshqalar shaklida namoyon qilishi mumkin. Hissiyot guruhlari: Konyunktiv - bizni birlashtiradiganlar Disjunktiv - bizni ajratib turadiganlar Tuyg'ularning ijtimoiy funktsiyalarini odamlarning ijtimoiy munosabatlar jarayonida bir-biriga moslashish mexanizmi sifatida qarash mumkin. Har bir inson bir xil vaziyatda turlicha o'rganadi va bu shaxsning individual xususiyatlari, uning ijtimoiy tajribasi bilan belgilanadi. E. Bernning ta'kidlashicha, taxminan 10 yoshga to'lgunga qadar bolada uning hayotida ustunlik qiladigan tajribalar majmuasi rivojlanadi. Ushbu ustun tuyg'ular ma'lum bir vaziyatda tajribalar uchun qo'zg'atuvchi sifatida ustunlik qiladi va shuning uchun unga mos kelmasligi mumkin. Shaxslararo munosabatlar va ijtimoiy moslashuv muammolari bilan bog'liq muammolarga duch kelgan ko'p odamlar, ehtimol, etarli darajada asosiy tajribaga ega emaslar. Tuyg'ularning befarqligi va ikkilanishi Barcha shaxslararo munosabatlar his-tuyg'ular bilan birga kelmaydi. Dobrovichga ko'ra A.B. befarqlik shaxslararo munosabatlar me'yori bo'lishi mumkin. Mavzu har kuni hech qanday his-tuyg'ularga ega bo'lmagan boshqa odamlar (sotuvchi, konduktor, haydovchi va boshqalar) bilan munosabatlarga kirishadi. Noqulay omil sifatida, agar munosabatlar uzoq muddatli bo'lsa, befarqlik talqin qilinishi mumkin. Ba'zi odamlar ma'lum bir vaziyatda o'zlarini qanday his qilishlarini aniq tushunmaydilar. Buning sababi shundaki, u ongli darajada ba'zi his-tuyg'ularni boshdan kechirishi mumkin va ongsiz darajada butunlay boshqacha. Tuyg'ular tarbiya va ijtimoiylashuv jarayonida singdirilgan ijtimoiy me'yorlarga zid bo'lishi mumkin. Bularning barchasi his-tuyg'ularning ikkitomonlama muammosini, ya'ni ambivalentlik muammosini keltirib chiqaradi. Ikkilamchi his-tuyg'ularni boshdan kechirayotgan odam qaror qabul qilish va boshqa odamga nisbatan xatti-harakatlarini aniqlash qiyin kechadi. Insoniy tajriba turlari (F.E. Vasilyuk bo'yicha) Insonning tajribasi - bu ruhiy xotirjamlik va mavjudlikning yo'qolgan ma'nosini tiklash uchun ichki intellektual-irodaviy ish. Tajribalar - bu tanqidiy vaziyatlarni bartaraf etish jarayoni. ) Gedonistik - odam o'z ko'zlarida farovonlik illyuziyasini saqlab, muammoni e'tiborsiz qoldirishi yoki bilmasligida namoyon bo'ladi. Binobarin, sub'ekt ma'lum hodisalarning ma'nosini tushunishning ma'naviy tajribasini o'zlashtirmaydi. U o'zining shaxsiy rivojlanishini to'xtatib qo'yganga o'xshaydi. Bunday tajribaning orqasida muvaffaqiyatsizlik qo'rquvi va o'zini engish qo'rquvi yotadi. Biror kishi o'z zaifligini ko'rsatishdan qo'rqadi yoki pastlik majmuasidan aziyat chekadi. Bunday odamlar chuqur tajribaga yo'l qo'ymaydilar va o'zlarining kognitiv "men"larini e'tiborsiz qoldiradilar. ) Realistik - inson tajribasining adekvat turini ifodalaydi. Zavodda sabr-toqat mexanizmi yotadi. Inson vaziyatni qabul qiladi va hayotning yangi sharoitlariga moslashadi. Agar bir vaqtning o'zida odam o'zida hech narsani o'zgartirmasa, u passiv xulq-atvorga moyil bo'ladi, shuning uchun moslashish shartlari tashqi tomondan belgilanadi va shuning uchun shaxsiy o'sish bilan bog'liq emas. ) Qiymat - bu turdagi tajriba bilan odam qandaydir yo'qotish yoki tanqidiy vaziyatning kuchlarini biladi; uni boshdan kechiradi, lekin passiv qabul qilmaydi. Biror kishi hayotining oldingi (yoki munosabatlari) imkonsizligini tushunishga va tushunishga intiladi, shuning uchun u hayotning yangi mazmunini quradi (yaqin kishini yoki erini yo'qotib, ayol sevib qoladi yoki ko'p turmushga chiqadi) . Buning uchun yuqori darajadagi shaxsiy rivojlanish, o'ziga ishonch, donolik kerak (beva ayol erining ishini davom ettiradi; bolasidan ayrilganidan keyin u boshqasini tug'di). ) Ijodiy - bu har qanday qiyin vaziyatdan chiqish yo'lini topa oladigan kuchli irodali shaxsning tajribalari. Ushbu turdagi tajriba bilan inson nafaqat hayotning yangi sifatini yaratadi, balki shaxsiy rivojlanishning yuqori darajasiga ko'tariladi (Dostoyevskiy qamoqxonada kitoblar yozgan). Inson ijtimoiy mavjudotdir. O'xshash shaxslar bilan munosabatlarga kirish zarurati nafaqat omon qolish va nasl berish instinkti bilan bog'liq, balki yorqin hissiy holatni ham keltirib chiqaradi.<#"justify">¾ ¾ ota-onalar; ¾ o'z farzandlari<#"justify">Aloqalar har doim ham aniq emas, ular bir yo'nalishda yoki boshqa yo'nalishda borishga qodir yoki hatto uzilishi mumkin. Ba'zida munosabatlardagi uzilish butunlay ob'ektiv sabablarga ko'ra bo'lishi mumkin, lekin ko'pincha bu tanaffus insonning shaxsiyatiga chuqur ta'sir qiladi. Jamiyatimizdagi shaxslararo munosabatlar psixologiyasini tartibga soluvchi bir nechta oddiy qoidalar munosabatlarni to'g'ri qurishga yordam beradi va tanaffus paytida chuqur hissiy shokdan qochishga yordam beradi. Sevgi va do'stlik Sevgi va do'stlik - bu shaxslararo munosabatlarning alohida toifasi, eng qiyini. Murakkablik bizning tanlovimiz, ongli yoki ongsizligimiz tufayli yuzaga keladi. Bu his-tuyg'ular ikki yoki undan ortiq kishilar o'rtasida o'zaro hamdardlik, umumiy manfaatlar yoki maqsadlar tamoyili asosida paydo bo'ladi. Do'stlik va sevgi (jinsiy aloqasiz) insonning eng katta boyligidir. Do'stlashish - bu san'at. Kimdir buni intuitiv ravishda tushunadi va kimdir ongli ravishda o'rganishi kerak. Do'stlarga ishonishni va ishonchni qadrlashni o'rganing, ularning kamchiliklarini tushunishga va qabul qilishga tayyor bo'ling. Siz do'stingizdagi biror narsani haqiqatan ham yoqtirmasligingiz mumkin, sizning fikringizcha, biror narsa mutlaqo qabul qilinishi mumkin emas, lekin siz buni keng doirada ta'kidlay olmaysiz, garchi siz buni alohida muhokama qilishingiz mumkin. Agar siz notanishlar oldida do'stingizni masxara qilishni boshlasangiz, unda siz ikki tomonda ham do'stligingizda samimiylik yo'qligini ishonch bilan aytishingiz mumkin. Siz do'stingizni qadrlamaysiz va u sizdan do'stlikni kutmaydi, balki munosabatlar bilan bog'liq boshqa manfaatlarni kutadi. "Do'stlik tenglik va o'zaro hurmatni, murosaga kelish va har qanday sharoitda do'stga sodiq qolish qobiliyatini anglatadi". Do'stlikni buzish Insoniyat kuchli do'stlik va xiyonat haqida ko'plab afsonalarni saqlaydi. Ammo ba'zida do'stlik hech qanday sababsiz va ko'rinadigan sovuqliksiz tugaydi. Ularning birlashishi sababi yo'qoladi, turli manfaatlar paydo bo'ladi va natijada yaqin do'stona munosabatlarni saqlab qolishning ko'rinadigan imkoniyati yo'q. Bundan qo'rqmang, chunki bu do'stlikning eng yaxshi yakunidir. Ikki yangi do'stdan ko'ra eski do'st afzal degan iborada aynan mana shu holat aytilgan. Siz uchrashishni va qo'ng'iroq qilishni to'xtatdingiz, lekin munosabatlarning iliqligi va birgalikda sayohat qilgan yo'l xotiralari saqlanib qoldi. Turmush qurgan erkak bilan munosabatlar psixologiyasi, odatda, kelajak uchun qo'shma rejalar tuzilmaganda, bunga asoslanadi. Agar bo'shliq biron bir sababga ko'ra yuzaga kelgan bo'lsa yoki asossiz, lekin bir tomonlama bo'lsa, bu insonning ruhiy hayotida yorqin hissiy iz qoldirishi mumkin. Vaqt o'tishi bilan u yo'qoladi, ammo bu tajribaga ega bo'lishi kerak. Bir-biringizga qanchalik kuchli hissiy bog'langan bo'lsangiz, sutdan ajratish davri shunchalik uzoq davom etadi. Insonning hissiy hayoti intellektni nazorat qilish qiyin, u hissiy darajada davom etadi. Ammo his-tuyg'ular hissiy stress toifasiga kirmasligi uchun siz ajralish oqibatlarini minimallashtirishga harakat qilishingiz mumkin. Do'stlikni yo'qotib, biz yangi hayotiy tajribalarga ega bo'lamiz va yangi munosabatlar uchun eshiklarni ochamiz. Shuning uchun, sobiq do'stingizning qoralanishidan, hasad va g'azabdan, qasos olish istagidan darhol voz kechishga harakat qiling. Ushbu salbiy his-tuyg'ular sizni ichkaridan sog'lig'ingizni buzishi mumkin. "Aqlingizni bog'lang va bu davrni ijobiy his-tuyg'ular bilan to'ldirishga harakat qiling. Ular sizga sayohat va yangi tanishlar, sport klubi, yangi hobbi berishi mumkin. Yangi yozuvchi yoki yangi o'yinni kashf eting." Bo'shliq uchun o'zingizni ayblamang, chunki bu oddiy holat, bu bizning Yerimizda har kuni va har daqiqada sodir bo'ladi. Sizning vaziyatingiz alohida narsa emas va global fojiaga aylanmaydi. do'stlik shaxsiyatni sevadi 2-bob 1 Do`stlik tushunchasi, do`stlik turlari va do`stona munosabatlar Do'stlik shaxsiy munosabatlarning turlaridan biridir. Funktsional, ishbilarmonlik munosabatlaridan farqli o'laroq, bir kishi boshqasidan o'z maqsadlariga erishish uchun vosita sifatida foydalanadi, do'stlik o'z-o'zidan qimmatlidir, o'zi yaxshi; do'stlar bir-biriga "xizmat uchun emas, balki do'stlik uchun" befarqlik bilan yordam berishadi. Qarindoshlik, oilaviy yaqinlik va sheriklikdan farqli o'laroq, a'zolari umumiy mansublik va guruh birdamligi rishtalari bilan bog'langan, do'stlik individual, erkin va o'zaro hamdardlikka asoslangan. Yuzaki do'stlikdan farqli o'laroq, do'stlik nafaqat sadoqat va o'zaro yordamni, balki ichki yaqinlik, samimiylik, ishonch, sevgini ham o'z ichiga olgan chuqur va yaqin munosabatlardir. Biz do'stni o'zimizning o'zgaruvchan egomiz deb atashimiz ajablanarli emas. O'zining motivatsiyasining tabiatiga ko'ra, do'stlik sevgi-erotik, jinsiy tuyg'ular va munosabatlardan ham farq qiladi. Insoniyat azaldan do‘stlikni yuksak qadrlab kelgan. Bu haqda gapirmaydigan faylasufni nomlash qiyin. Ammo do'stlik haqida gapirganda, ular ko'pincha turli narsalarni anglatadi. Birinchidan, do'stlik ma'lum bir ijtimoiy institut bo'lib, u qandaydir ijtimoiy funktsiyalarni bajaradi, uni o'rganish sotsiologiya, tarix va antropologiya kabi fanlar tomonidan amalga oshiriladi. Ikkinchidan, bular kundalik hayotda rivojlanadigan, ijtimoiy psixologiya bilan shug'ullanadigan haqiqiy shaxsiy munosabatlardir. Uchinchidan, bu do'stona his-tuyg'ular va tajribalar bo'lib, ularni o'rganishda hissiyotlar psixologiyasi va shaxsiyat psixologiyasi asosiy rol o'ynaydi. To'rtinchidan, do'stlik axloqshunoslik tomonidan o'rganiladigan muhim axloqiy qadriyatdir. Garchi barcha xalqlar har doim do'stlikni eng katta ijtimoiy va axloqiy qadriyat sifatida e'zozlashgan bo'lsa-da, ular doimo "haqiqiy do'stlik" ni juda kam uchraydigan narsa deb bilishgan va uning gullashi, qoida tariqasida, o'tmish bilan bog'liq bo'lib, uni ag'darilgan ideal sifatida taqdim etgan. o'tgan. Nemis faylasufi Artur Shopengauer ta'kidlaganidek, "haqiqiy do'stlik, xuddi ulkan dengiz ilonlari kabi, ular xayoliymi yoki biron bir joyda mavjudmi, noma'lum narsalardan biridir". Do'stlikning tarixiyligi muammosi 19-asr oxiridagi nemis sotsiologlari tomonidan qo'yilgan. Ferdinand Tönnies va Georg Simmel. Ko'pincha "do'stlikning birinchi sotsiologi" deb ataladigan Tonnies nazariy jihatdan ikki turdagi ijtimoiy tuzilmalarni ajratib ko'rsatdi: odamlarning bevosita hissiy yaqinligiga asoslangan "jamoa" va sovuq oqilona hisob-kitob va mehnat taqsimotiga asoslangan "jamiyat". “Ijtimoiy” munosabatlarning klassik namunasi sifatida kapitalistik tovar xo‘jaligi barcha individual tafovutlarni e’tiborsiz qoldiradigan, “jamoa”ning timsoli esa qarindoshlik, qo‘shnichilik va ayniqsa, do‘stlikdir. Tonnisning fikricha, “jamoa” va “jamiyat” tarixiy taraqqiyotning barcha bosqichlarida mavjud, lekin har xil nisbatda. Rivojlanishning dastlabki bosqichlarida odamlar nisbatan kichik guruhlarda va patriarxal sharoitda yashasa, "jamoa" ustunlik qiladi. Ijtimoiy aloqalar universal tus olishi sari “jamoa” munosabatlarining, jumladan, do‘stlikning ahamiyati pasayadi. Shaxssiz ehtiyotkorlik dunyosida ular shunchaki "inson" orollariga aylanadilar. Doʻstlikning rivojlanishini ijtimoiy faollik va ijtimoiy tuzilmaning differensiatsiyasi bilan bogʻlagan Tyonniesdan farqli oʻlaroq, Simmel individlarning oʻzlari farqlanishini birinchi oʻringa olib chiqdi. Inson individualligi, Simmelning fikriga ko'ra, birinchi navbatda, shaxsning eksklyuziv mulki bo'lgan qandaydir sirning mavjudligi bilan yaratiladi. Uning fikricha, ijtimoiy taraqqiyotning dastlabki bosqichlarida shaxsning o'ziga xosligi juda kam edi va shuning uchun o'zini ochib berishga ehtiyoj sezmagan. Yaqin do'stlikka bo'lgan ehtiyoj insonda faqat antik davrda paydo bo'ladi. Ammo "odamlarning o'sib borayotgan tabaqalanishi bilan, bunday to'liq o'zini-o'zi oshkor qilish tobora qiyinlashdi. Zamonaviy odamda yashirish uchun juda ko'p narsa bo'lishi mumkin va bu unga qadimgi ma'noda do'stlikni saqlashga imkon bermaydi. Murakkab ichki dunyoga ega bo'lgan shaxs yolg'iz o'zini hech kimga to'liq ochib bera olmaydi. Shu sababli, umumiy do'stlik bir qator munosabatlarga bo'linadi, ularning har birida "Men" ning qandaydir alohida tomonlari namoyon bo'ladi.Sampatiya bizni bir kishi bilan, umumiy intellektual manfaatlar boshqasi bilan, diniy tuyg'ularni uchinchisi bilan, umumiy hayot tajribasi bilan to'rtinchisi bilan bog'laydi. . Do'stlikning ijtimoiy tarixi tuyg'ular tarixi emas, balki do'stlik ijtimoiy instituti va uni tavsiflovchi til, "muloqot" tarixidir. Hali shaxsiy munosabatlar jamoat munosabatlaridan ajratilmagan qadimgi jamiyatlarda do'stlik birinchi navbatda ijtimoiy institut sifatida harakat qiladi va do'stlarning huquq va majburiyatlari qat'iy tartibga solinadi. Erkaklar harbiy do'stligi alohida ahamiyatga ega edi. Buni qadimdan do‘stlik shohligi hisoblangan Qadimgi Yunoniston misolida yaqqol ko‘rish mumkin, Kastor va Polideuks, Orest va Pilades, Axilles va Patrokl nomlari umumiy otlarga aylangan. Biroq, qadimgi do'stlik qonuni tarixan rivojlangan. Dastlab yunoncha "philia" so'zi qarindoshlik bilan sinonim edi. Keyin do'stlik boshqa barcha ijtimoiy munosabatlardan ustun turadigan mustaqil institutga aylanadi. Ijtimoiy tuzilmaning keyingi tabaqalanishi shaxsiy munosabatlarning ijtimoiy institutsional munosabatlardan ajralib chiqishiga, do'stlik ijtimoiy birlikdan hissiy bog'lanishga aylanishiga olib keladi. Bu uning individual tanlovini oshiradi, lekin shu bilan birga do'stlarning o'zaro majburiyatlarini kamroq aniq qiladi. Shu munosabat bilan do'stlikning instrumental va ekspressiv qadriyatlari va motivlari o'rtasidagi munosabatlar, do'stlik va sevgini farqlash mezonlari va boshqalar haqida bahslar paydo bo'ladi. Tarixning turli davrlarida do'stlik tushunchasi turli mazmun bilan to'ldiriladi. Ilk oʻrta asrlarda qahramonona ritsarlik doʻstligi, harbiy birodarlik va egizaklik madh etilgan va sheʼrlashtirilgan. Xristian ilohiyotchilari aniq odamlar o'rtasidagi do'stlik va Xudoga bo'lgan muhabbat o'rtasidagi munosabatlar haqida bahslashadilar. Yangi asrning boshida do'stona tuyg'ular sinfiy mansublik yoki umumiy tijorat manfaatlariga asoslangan munosabatlarga qarshi. 18-asr oxiri - 19-asr boshlari romantiklari. nazokatli lirik do‘stlik kultini yaratdi, uning asosiy qadriyati psixologik yaqinlik va o‘z shaxsini ochib berishdir.20-asrda. urbanizatsiya taʼsirida doʻstlikning qashshoqlashuvi, ijtimoiy yangilanish surʼatlarining tezlashishi va ommaviy jamiyatning vujudga kelishi haqida soʻz yuritdilar. Antuan de Sent-Ekzyuperi yozganidek: "Siz faqat o'zingiz o'ylagan narsalarni taniy olasiz. Odamlar endi hech narsani o'rganishga vaqtlari yo'q. Ular do'konlarda tayyor narsalarni sotib olishadi. Ammo do'stlar savdo qiladigan do'konlar yo'q, shuning uchun odamlarning do'stlari yo'q. Biroq, tarixiy va sotsiologik tadqiqotlar do'stona his-tuyg'ular va munosabatlarning "qashshoqlanishi" emas, balki ularning mezonlarining murakkablashishi va psixologiyasini ko'rsatadi, bu nuqtai nazardan haqiqiy shaxsiy aloqalar ko'pincha qoniqarsiz ko'rinadi. Ijtimoiy munosabatlarning yangi, yanada dinamik shakli odamning boshqa odamlar bilan munosabatlarida iliqlik va o'z-o'zidan bo'lgan elementar ehtiyojini yo'q qilmadi va o'z his-tuyg'ularini boshqa odamlardan ishonchli va doimiy ravishda tasdiqlash istagining yo'qolishiga olib kelmadi. xushyoqishni uyg'otadiganlarga yaqin bo'lish istagi. Do'stlik tushunchasining noaniqligi shaxslararo munosabatlarning haqiqiy ko'p qirrali va yorqinligini aks ettiradi. Psixologiya nuqtai nazaridan, do'stlikning barcha dunyoviy ta'riflari metafora bo'lib, ularning har biri muammoning bir tomonini ta'kidlaydi. "Do'st-o'rtoq" umumiy faoliyat va umumiy manfaatlar mavjudligini nazarda tutadi. "Do'st-oyna" o'z-o'zini bilish funktsiyasini ta'kidlaydi, bu holda sherikga aks ettirishning passiv roli beriladi. "Do'st-suhbatdosh" do'stlik, o'zini ochib berish va o'zaro tushunishning kommunikativ tomonini ta'kidlaydi. "Do'st-alter ego" bir tomondan, assimilyatsiya, boshqasini o'ziga o'xshatish, ikkinchi tomondan, identifikatsiya qilish, o'zini boshqasiga o'xshatish, ikkinchisida o'z-o'zini eritishni anglatadi. Ushbu metaforalarning har biri o'ziga xos tarzda qonuniydir, lekin ular turli xil do'stlik turlarini va uning turli tarkibiy qismlarini va bir xil munosabatlar rivojlanishining turli bosqichlarini anglatishi mumkin. Do'stlikning ekspressiv va instrumental qadriyatlari nisbati o'zining jinsi va yoshiga ega. Bolalarning do'stligi bevosita hissiy hamdardlik, umumiy manfaatlar va birgalikdagi faoliyatga asoslanadi. O'smirlik davrida bu qadriyatlar hissiy qo'llab-quvvatlash va o'zaro tushunish zarurati bilan to'ldiriladi va asta-sekin ustun bo'ladi. Alter egoga bo'lgan ehtiyoj erta o'smirlik davrida avjiga chiqadi. Yoshlik do'stligida altruizm, o'zini boshqasining o'rniga qo'yish kabi muhim shaxsiy fazilatlar shakllanadi. Kelajakda, ular o'sib ulg'aygan sayin, do'stlik bu umumiylikni yo'qotadi, qisman sevgi, oila va boshqa qo'shimchalarga bo'shatiladi. Bu jarayonlar erkaklar va ayollarda mutlaqo bir xil emas. Qadim zamonlardan kelib chiqqan an'anaviy do'stlik qonuni buni faqat erkak fazilati deb hisoblagan. Faylasuflar ayollar o'rtasidagi do'stlik imkoniyatini faqat 18-asrda taniy boshladilar, ammo bugungi kunda ham ko'p odamlar ayol do'stligi chuqurlik, kuch va barqarorlik jihatidan erkaklar do'stligidan sezilarli darajada past ekanligiga aminlar. Qisman, bu fikr ayollarning do'stligi haqida asosan erkaklar tomonidan gapirilganligi sababli shakllangan, ular ayollarning sub'ektiv tajribasining ahamiyatini kam baholaganlar. Faqat erkaklar jamoalari va do'stliklari muqaddas, muqaddas ma'noga ega bo'lib, avloddan-avlodga o'tib kelgan, afsonalar ideal g'oyalarni go'yoki har bir insonga xos xususiyatga aylantirgan. O'z erkaklar guruhiga mansublik va sadoqat o'g'il va yigitlarning eng muhim axloqiy qadriyatidir. Erkaklarning do'stligi ko'pincha erkaklik uchun sinonim sifatida qabul qilinadi. Ayollar do'stligi hech qachon va hech qayerda ijtimoiy institut darajasiga ko'tarilmagan, sof kundalik hodisa bo'lib qolgan. Ayollar do'stlikni yanada nozik psixologik atamalarda tasvirlab, ishonch, hissiy qo'llab-quvvatlash va yaqinlik qadriyatlarini ta'kidlaydilar, erkaklar esa birdamlik va o'zaro yordamni ta'kidlaydilar. Qizlarning do'stligi ko'proq hissiy ekspressiv qadriyatlarga qaratilgan. Bu farqlar ancha erta paydo bo'ladi va o'z-o'zini anglashning rivojlanishi bilan chambarchas bog'liq. Qizlarning o'sib borayotgan refleksligi do'stlikning asosiy funktsiyalaridan biri bo'lgan tajribalarini baham ko'rish zaruratini keltirib chiqaradi. Globallashuv jarayonlariga qaramay, do'stlik o'ziga xos etnik-madaniy xususiyatlarga ega. Rossiyaning bozor iqtisodiyotiga o‘tishi patriarxal do‘stlik tushunchalariga putur yetkazdi, bizni insoniy munosabatlarga yanada real va prozaik qarashga majbur qildi. Shunga qaramay, do'stlik bugungi yoshlarning asosiy hayotiy qadriyatlaridan biri bo'lib qolmoqda. Moskva o'rta maktab o'quvchilari uchun bo'sh vaqtni o'tkazishning barcha turlari orasida "do'stlar bilan muloqot" doimiy ravishda birinchi o'rinda turadi, ammo 2006 yilda 79%, 2008 yilda esa so'ralganlarning 54% shunday javob berdi. Yangi axborot texnologiyalarining ta'siri ham noaniq. Internet paydo bo'lishi bilan o'smirlar orasida do'stlarning ma'lumot manbasi sifatidagi roli sezilarli darajada kamaydi, lekin shu bilan birga do'stlar topish uchun yangi imkoniyatlar paydo bo'ldi. Do'stlikning ifodali va instrumental qadriyatlari nisbatiga kelsak, bugungi o'smirlar va yigitlar uchun bu taxminan 1970 yildagidek ko'rinadi. 2008 yilda "Do'stlikda siz uchun eng muhim narsa nima?" Degan savolga javob berib, 16 -19 yoshli rus yoshlari va qizlari yordam olish imkoniyatini birinchi o'ringa qo'yishadi, ikkinchi o'ringa sadoqat va barqarorlikni qo'yishadi. Biroq, yana gender farqlari mavjud. Qizlar kimgadir sizga muhtojlik hissini, sizning ichki fikrlaringiz bilan bo'lishish qobiliyatini va kimdir sizni qadrlashini bilishni ko'proq qadrlaydi. O'g'il bolalar uchun bo'sh vaqtlarini birgalikda o'tkazish, intellektual jamiyatga ega bo'lish muhimroqdir. Do'stlikni odamlar o'rtasidagi o'zaro mehr-oqibat, ma'naviy yaqinlik, umumiy manfaatlar, odamlarning bir-biriga bo'lgan sadoqatlari, to'liq ishonchlari va boshqalarga asoslangan ijobiy intim munosabatlari deb ta'riflash mumkin. Do'stona munosabatlar quyidagilar bilan tavsiflanadi: shaxsiy xarakter (masalan, ish munosabatlaridan farqli o'laroq); ixtiyoriylik va individual tanlanganlik (bir guruhga mansubligi sababli qarindoshlik yoki birdamlikdan farqli o'laroq); ichki yaqinlik, yaqinlik (oddiy do'stlikdan farqli o'laroq); barqarorlik. Ammo do'stlik maqsadlari juda boshqacha bo'lishi mumkin: biznes yoki hissiy, oqilona va axloqiy - bularning barchasi bir-biri bilan chambarchas bog'liq va ko'p maqsadli yo'nalishni oladi. Do'stlik - bu ma'naviy yaqinlik, umumiy manfaatlar tufayli odamlar o'rtasidagi shaxsiy munosabatlar. Do'stlikda hissiy kechinmalar juda muhim rol o'ynashi sababli, uning shakllanishi va rivojlanishi aloqalar chastotasiga, bir guruhga mansub bo'lgan qo'shma faoliyatga bog'liq.<#"justify">· ijtimoiy institut yoki ijtimoiy normalar tizimi (sotsiologik jihat) · axloqiy tuyg'u (psixologik jihat) · muayyan turdagi munosabatlar (ijtimoiy-psixologik jihat) Do'stlik tushunchasini ma'no jihatdan yaqin tushunchalar bilan aralashtirib yubormaslik kerak. Birinchi tushuncha:tanish. Biz do'st deb hisoblagan odamlarning aksariyati aslida bizning tanishlarimiz, ya'ni atrofimizdagi odamlar orasidan ajratib turadigan odamlardir. Biz ularning tashvishlarini, muammolarini bilamiz, ularni o'zimizga yaqin deb bilamiz, yordam so'rab murojaat qilamiz va o'zimiz ham ularga bajonidil yordam beramiz. Ammo to'liq vahiy yo'q, biz ularga chuqur istaklarimiz bilan ishonmaymiz. Ular bilan uchrashish bizni xursand qilmaydi, beixtiyor tabassum qilmaydi. g'iybat, hasad, adovat. Chuqur mojarolar ko'pincha tashqi samimiy munosabatlar orqasida yashiringan. Ikkinchi tushuncha:jamoaviy birdamlik. Do'stlikni birdamlikdan farqlash kerak. Ikkinchi holda, do'stlar, masalan, urush paytida biz tomonda jang qilganlardir. Bir tomonda do'stlar, bir tomonda dushmanlar. Bunday birdamlikda shaxsiy narsa yo'q. Xuddi shu toifaga mazhablarda, partiyalarda, cherkovda mavjud bo'lgan birdamlik shakllari kiradi. Ammo bularning barchasida biz shaxsiy munosabatlarga emas, balki jamoaviy munosabatlarga murojaat qilamiz. Uchinchi tushuncha:funktsional munosabat. Ular ijtimoiy funktsiyaga asoslangan shaxsiy aloqalar turiga ishora qiladi. Sahobalar yoki siyosatchilar o'rtasidagi do'stlik shunday. Bunday munosabatlar umumiy g'amxo'rlikni talab qiladigan qiziqish mavjud ekan, davom etadi. Bunga ko'plab professional munosabatlar, ishdagi hamkasblar va uydagilar o'rtasidagi munosabatlar kiradi. To'rtinchi ma'nosi:do'stlik. Aloqalar ham o'zaro hamdardlikka asoslanadi, lekin bu holda do'stlik so'zini juda ehtiyotkorlik bilan ishlatish kerak. Bunday hissiy aloqalar ko'pincha yuzaki va qisqa muddatli bo'ladi. Ma'naviy do'stlik - o'zaro boyitish va bir-birini to'ldirish. Shunday qilib, u o'z do'stiga kerakli e'tirofni olish imkoniyatini beradi: agar sizni bu huquqni tan olgan kishi sizni qadrlasa va tushunsa, bundan ham go'zalroq narsa bo'lishi mumkin. Ularning har biri o'zini boshqasidan butunlay farq qiladi va o'zida mavjud bo'lmagan fazilatlarga qoyil qoladi. Ijodiy do'stlik - ikkala do'st ham o'zlarining aniq individualligini saqlab qolishadi. Bundan tashqari, do'stlik har bir do'stning shaxsiyatini ijodiy ravishda to'ldirishga, ularning individualligiga to'liq xarakter berishga yordam beradi. Kundalik do'stlik faqat hududiy yaqinlik sharoitida mavjud bo'lishi va rivojlanishi mumkin. Do'stlar yonma-yon yashashlari, bir-birlariga xizmatlar ko'rsatishlari, yordam so'rashlari, birga qayergadir borishlari yoki hech bo'lmaganda u va bu haqda suhbatlashishlari kerak. Qoida tariqasida, bunday do'stlik uchrashuvlar uchun doimiy sabablar bilan mustahkamlanadi. Bu oddiy mahalla yoki umumiy ish bo'lishi mumkin. Bir qarashda oilaviy do'stlik ijodiy do'stlikning mutlaqo teskarisi bo'lib tuyuladi, lekin unday emas. Bizning do'stimiz mohiyatan butun oilaning do'stiga aylanishi biz ko'rib chiqayotgan do'stlik turiga xosdir. Va agar biz farzandli bo'lgan er-xotinlar haqida gapiradigan bo'lsak, biz oilalar bilan do'stlik haqida aniq gapirishimiz mumkin. 2 Shaxsning shakllanishi jarayonida do'stlikning ma'nosi va evolyutsion rivojlanishi Qadimgi Yunonistonda intellektual va boshqa qo'shimchalar hali erotik narsalardan ajratilmagan. Aflotunning beg'araz do'stlik ideali - shahvoniy joziba axloqiy kamolotga intilish bilan bog'liq bo'lgan sevgi ichki jihatdan qarama-qarshi bo'lib qoladi. Bolalikdagi do'stlik hissiy bog'liqlik bo'lib, ko'pincha birgalikdagi faoliyatga asoslangan; D.ning selektivlik va barqarorlik darajasi bolaning yoshi bilan ortib borsa ham. "Boshqa o'ziga" bo'lgan haqiqiy ehtiyoj o'smirda faqat o'zini anglash, o'z tajribalarini boshqasining tajribasi bilan bog'lash zarurati bilan bog'liq holda paydo bo'ladi. Yoshlik do'stligi e'tirofga moyil bo'lib, hayotda, ehtimol, eng muhim o'rinni egallaydi va juda hissiydir. Shuning uchun, ko'pincha chuqur hissiy bog'lanishga muhtoj bo'lgan yoshlar sherikning haqiqiy fazilatlarini sezmaydilar, bunday munosabatlar ko'pincha qisqa muddatli bo'ladi. Voyaga etgan odamning do'stlik rishtalari ko'proq farqlanadi, chunki muloqotning bir qator yangi shakllari paydo bo'ladi (sevgi, oila va ota-ona munosabatlari va boshqalar). Kattalar do'stligi va bolalik yoki o'smirlik davridagi do'stlik o'rtasidagi asosiy farq - bu farqlarga toqat qilish, chunki shaxsiyat rivojlanadi va rivojlanadi. 2.3Do'stlikni shakllantirish Do'stlik odatiy voqealar rivojida tanaffus, sakrash sifatida paydo bo'ladi. Bir nuqtada biz to'satdan kuchli hamdardlik, boshqa odamga qiziqishni boshdan kechira boshlaymiz, u bizga yaqinlashadi. Agar biz uni uzoq vaqtdan beri bilsak, uni hayotimizda birinchi marta ko'rganimizdek tuyg'u bor. Keling, buni uchrashuv deb ataymiz. Uchrashuv - bu yakuniy voqea, vaqt to'plami. Do'stlik uchun faqat hayotning eng yuqori intensivligining ushbu daqiqalari muhimdir. O'rtada nima bo'lishidan qat'i nazar, muhim emas. Bunday uchrashuv har doim kutilmagan, har doim kashfiyotdir. Ko'pgina tanishlarimiz uchun biz hech qachon do'stlik yo'lida bu birinchi qadamni tashlamaymiz. Biz sevib qolishdan farqli o'laroq, uchrashuvdan uchrashuvgacha do'st haqida o'ylamasligimiz mumkin. Do'stlik samimiy shaxsiy munosabatlar bo'lsa-da, uning shakllanishi va rivojlanishi bir qator ob'ektiv shartlarga bog'liq: fazoviy yaqinlik, aloqalar chastotasi, umumiy jamoaga mansublik, birgalikdagi faoliyat, umumiy maqsad va manfaatlar. 3-bob 1 Sevgini tushunishga nazariy yondashuvlar tahlili Ijtimoiy aspektda sevgining ijtimoiy kuchiga urg'u beriladi - sevgi, egoizm bilan ziddiyatga tushib, turli ijtimoiy institutlarni tashkil qiladi. Sevgi J.Lokk asarlarida tenglik g'oyasi kontekstida ko'rib chiqiladi; T. Kampanellaning utopik sotsializmida sevgi ijtimoiy munosabatlarni uyg'unlashtirish, mehnat unumdorligini oshirish bilan oqilona ijtimoiy tashkilot g'oyasi bilan bog'liq. A. de Sen-Simon utopiyasida odamlarning bir-birini sevishi muhim vazifadir. L. Feyerbax asarlarida muhabbat sotsiologik kategoriya sifatida qaraladi. Rus mutafakkirlari sevgining ijtimoiy jihatiga alohida e'tibor berishadi. N.A asarlarida sevgi ijtimoiy farovonlikning boshlanishi va kafolati sifatida tushuniladi. Dobrolyubov, N.G. asarlarida inson hayotini yaxshilash sharti sifatida. Chernishevskiy, fuqarolik sohasini boyitish sifatida - A.I. Gertsen, jamiyatning progressiv hayotining muhim sharti - P.L. Lavrov. N.F.ning "Tabiatni tartibga solish" loyihasida ijtimoiy hayotning integratsiyalashuvida sevgi muhim rol o'ynaydi. Fedorov. Muhabbat sizigiyada tarixiy jarayonning yoʻnalishi sifatida eramizdan avvalgi kontseptsiyada katta ahamiyatga ega. Solovyov. Zamonaviy tadqiqotlarda ko'plab mafkuraviy munosabatlar, madaniy me'yorlar, hokimiyat taqiqlari va ijtimoiy utopiyalar sevgi nutqi orqali o'tadi; sevgi millatchilik xatarlariga qarshi “davo” sifatida ham ko‘riladi. Zamonaviy tadqiqotlardan biri shuni ko'rsatadiki, sevgi asosiy insoniy qadriyatlarni takrorlaydi, bu esa sevgini yuksak axloqiy hodisaga aylantiradi. Shu bilan birga, sevgi bu qadriyatlarni mutlaqlik maqomidan mahrum qiladi va axloqiy cheklovlar chegarasidan tashqariga chiqadi. Estetik jihatdan erotik yuksalishning eng yuqori bosqichlari eng yuksak go'zallikni bilish bilan bog'liq. Tadqiqotchilarning fikricha, xristian dunyoqarashida sevgi ma’naviy zavq bilan bog‘langan. Sevgining asosiy maqsadi go'zallikni izlash, go'zallikdan zavqlanish istagi, go'zallikni yaratishdir. Sevgi go'zallikka intilish va go'zallikka intilishdir. Nemis falsafasida go'zallik muhabbatga bo'lgan ehtiyojning ifodasi sifatida tushuniladi. Go'zallik va sevgi tushunchalari rus falsafasida mustahkam bog'langan (VV Rozanov). Sevgi M.M. asarlarida estetik hodisa sifatida namoyon bo'ladi. Baxtin. A.F.ning so'zlariga ko'ra. Losev, estetik tajriba - bu sevgi.

Xulosa
Shaxslararo munosabatlar tizimida inson o'zida idrok qilgan narsasini jamiyatga berib, o'zini anglaydi. Aynan shaxsning faoliyati, uning harakatlari shaxslararo munosabatlar tizimining eng muhim bo'g'inidir. Shakl, mazmun, qadriyatlar, inson jamoalarining tuzilishi jihatidan eng xilma-xil shaxslararo munosabatlarga kirishish - bolalar bog'chasida, sinfda, do'stlar davrasida, turli xil rasmiy va norasmiy birlashmalarda - shaxs o'zini shaxs sifatida namoyon qiladi va boshqalar bilan munosabatlar tizimida o'zini baholash imkoniyatini beradi. Har bir inson uchun eng muhim hissiy narsa - bu unga aziz bo'lgan odamlar bilan munosabatlar. Bunday odamlarning doirasi juda keng bo'lishi mumkin, garchi hissiy ta'sir darajasi har xil bo'lsa ham. Ko'pincha ular quyidagilarni o'z ichiga oladi: ¾ yaqinlar (jinsiy sherik); ¾ ota-onalar; ¾ o'z farzandlari<#"justify">Shunday qilib, sevgi va do'stlik - bu shaxslararo munosabatlarning alohida toifasi, eng qiyini. Murakkablik bizning tanlovimiz, ongli yoki ongsizligimiz tufayli yuzaga keladi. Bu his-tuyg'ular ikki yoki undan ortiq kishilar o'rtasida o'zaro hamdardlik, umumiy manfaatlar yoki maqsadlar tamoyili asosida paydo bo'ladi. Do'stlik va sevgi (jinsiy aloqasiz) insonning eng katta boyligidir. Do'stlik - bu mutlaqo erkin ikki shaxs o'rtasidagi munosabatlar, teng huquqlilarning uchrashuvi. Ikki kishi har xil iqtisodiy va ijtimoiy mavqega ega bo'lsa ham, do'st bo'lishlari mumkin, lekin ular bir xil kuch va qadr-qimmatga ega bo'lgan ikkita erkin mustaqil shaxs sifatida uchrashishsa. Bu tenglikni amalga oshirish jarayoni. Ammo do'stimizning yordamidan doimiy foydalanishni qoidaga aylantirsak, u halok bo'ladi. “Sevgi” tushunchasi adabiyotda turli ma’nolarda qo‘llaniladi. Ushbu kontseptsiyani tushunishning o'ziga xosligi nazariy asoslarning heterojenligi bilan bog'liq. Sevgi psixologik tahlil qilish uchun juda qiyin ob'ektdir. Avvalo, "sevgi" tushunchasi qandaydir maxsus psixologik voqelikni aks ettiradimi yoki yo'qmi, u bilan bog'liq his-tuyg'ular va naqshlar majmuasi do'stlik va jinsiy aloqa kabi boshqa tajribalar bilan bog'liq bo'lganlardan farq qiladimi yoki yo'qligini aniqlash kerak. Shunday qilib, sevgi, sevgi tajribalari do'stona yoki jinsiy munosabatlarga to'g'ri kelmaydigan mustaqil hodisadir.



Adabiyotlar ro'yxati

  1. Andreeva G.M. Ijtimoiy psixologiya, M.2014.

  2. Leontiev A.N. Faoliyat, ong, shaxsiyat. // Shaxs psixologiyasi. Matnlar / Ed. Yu.B. Gippenrayter, A.A. Pufak. M., Moskva davlat universiteti nashriyoti, 1982.

  3. R.S. Nemov, Psixologiyaning umumiy asoslari., M 204. Fridman L.I., Kulagina I.Yu. "O'qituvchining psixologik ma'lumotnomasi" M. Ta'lim, 2012 yil.

  4. 5. Kon I.S., Yoshlar do'stligi psixologiyasi, M 1973 yil. Fridman L.M., Kulagina I.Yu. O'qituvchining psixologik qo'llanmasi, M 1994. Franchesko Alberoni, Do'stlik va sevgi., M 1991.

  5. 8. Miller D., Galanter Yu., Pribram K. Xulq-atvorning rejalari va tuzilmalari. M., 2013 yil, 8-bet

  6. Nurkova V.V., Berezanskaya N.B. // Psixologiya. Darslik. M., 2014 yil Ozhegov S.I. Rus tili lug'ati. M., 2012, 86-bet. Petrovskiy A.V., Yaroshevskiy M.G. // Psixologiya. Universitetlar uchun darslik. Petrovskiy A.V.,

  7. Yaroshevskiy M.G. Psixologiya tarixi va nazariyasi 2 jildda Rostov-Don, Feniks, 2012, 2-v., 136-bet. Rubinshteyn S.L. Irodaviy jarayonning borishi // Rubinshtein S.L. Umumiy psixologiya asoslari. M., 2013.

  8. Umumiy psixologiyada o'quvchi. Tulchinskiy G.L. Sabab, iroda, muvaffaqiyat. Harakat falsafasi haqida. L., 2010 yil Frager R., Faidiman D. Shaxsiyat

Yüklə 50,68 Kb.

Dostları ilə paylaş:




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin