1. “Madaniy meros “ tshunchasining mazmuni



Yüklə 389,36 Kb.
səhifə1/3
tarix10.04.2023
ölçüsü389,36 Kb.
#95673
  1   2   3
Madaniy meros tushunchasining mazmuni. Jumaniyozova Anaxon


Mavzu: Madaniy meros tushunchasining mazmuni.

Reja:
1. “Madaniy meros “ tshunchasining mazmuni


2. Madaniy meros mexanizmi
3. O‘zbekistonda javiyatni ma’naviy yangilanishi jarayonida madaniy merosga munosabat.
1. “Madaniy meros “ tshunchasining mazmuni.
O‘zbekiston o‘z mustaqilligini mustahkamlash, jahon hamjamiyatida o‘zining munosib o‘rinni egallash jarayonida siyosiy, huquqiy, ijtimoiy-iqtisodiy, ma’naviy-ma’rifiy sohalarda kishilar tafakkurida tubga o‘zgarish,- milliy g‘oya– milliy- mafkurani shakllanish jarayoni kechmoqda. Bu jarayon uchinchi ming yillik arafasida amalga oshmoqda. Shu munosabat bilan Prezident I. Karimovning quyidagi so‘zlari o‘ta ibratlidir: «Biz kelgusi asrga o‘zimiz bilan nimani olib o‘tishimiz mumkin? Va nimalardan voz kechishimiz darkor?. Yangi ming yillikda qanday muammoalrning yechimi bizning diqqat e’tiborimiz markazida turmog‘i lozim?[1] «Bu fikr madaniy va ma’naviy merosimiz muammolarini hal qilishda asosiy dasturiy amaldir.

Madaniy meros- bu o‘tmishdan qolgan qadriyatlar, g‘oyalar, tajriba, bilimlar ularni o‘zlashtirish yo’llari, ya’ni kishilarning ijodiy faoliyat usullari va uni tashkil qilish hamda uning natijalardir. O‘zlashtirish yoki aniqrog‘i, madaniy meros jarayoni o‘ta muhim bo‘lib, madaniyatning harakatdagi asosiy qonunlaridan biri hisoblanadi. Bu jarayon insoniyatning o‘tmishi, buguni va kelajagini bir butun holda birlashtirib, odatiy tarzda tayyor yutuqlarga aylanadi. Bor narsani izlash, ma’lum narsani ochish, qilingan kashfiyotni kashf etish kerak bo‘lmaganidek, o‘tmish ajdodlar qilgan ishni takrorlash shart emas. Erishilgan yutuqlardan kelib chiqib jamiyat o‘z maqsadlarini amalga oshirishning qisqa yo’llarini tanlaydi. Bundan tashqari ma’naviy meros kishilarning saviyasini behad kengaytiradi, ular hayotini aqliy va hissiy jihatdan boyitadi, bilimning tuganmas manbai bo‘lib xizmat qiladi.


O‘tmish bilan batamom uzilish mumkin emas. Insoniyat tarixida mutlaqo yangi madaniyat yaratishga urinishlar bo‘lgan, biroq bunday urinishlar hunuk natijalarga olib kelgan. Bunga 1920 yillarda Sovet Rossiyasida «Proletar madaniyatini» yaratishga urinishni yoki «Madaniy inqilob»ni misol tariqasida keltirish mumkin. Bu «Inqiloblar» jarayonida yangi madaniyat yaralmadi, aksincha bori ham qilindi: qo‘lyozmalar, kitoblar, suratlar yoqildi; me’moriy yodgorliklar buzildi, eng achinarlisi madaniy qadriyat egalari maxv qilindi. Oqibatda o‘tmish bilan bog‘liq uzviylik buzilib jamiyat ma’nan orqaga ketdi.
Madaniyatning me’yoriy rivojlanishi uni asrab kelgusi avlodlarga meros qilib qoldirishni bildiradi. Biroq, bu jarayon oddiy va bir hilda kechmaydi. Ma’naviy qadriyatlarning mundarijasi, ularni qayta ko‘rib chiqish va qayta baholash, ularning o‘zaro bog‘liqlik usullari, munosabat tiplari, bilimlarni asrash va uzatish, hayot me’yorlari, voqelikni estetik idrok qilish xususiyati o‘zgarmasdan qolmaydi, ular uzluksiz harakatda bo‘ladi. Meros serqirra va ko‘p qiyofalidir. Uning aniq namoyon bo‘lishi tiplarning ko‘pligi, tendensiyalar xilma-xilligi bilan farqlanadi. Har bir yangi avlodning vorislik mexanizmi o‘tmishdoshlarning tajribasidan madaniyatning turli sohalarida farqlanadi: san’atdagi o‘lcham fandagidan boshqacha; tabiiy fanlar gumanitar fanlardan farqli. Vorislik (meros) har qanday sohada insonning haqiqiy o‘zlashtirishida namoyon bo‘ladi, va ayni paytda mahalliy yoki dunyo miqiyosidagi jarayonlar shaklida ham ifodalanishi mumkin. Vorislikning mahalliy (cheklangan) shakli madaniyatning kasbiy (professional), milliy, etnik va boshqa ko‘rinishlariga ega. Bu faoliyat madaniy bosqichlarda bir me’yorda, tekkis yo’nalish shaklllarida bo‘lmay, uning bir bosqichdan ikkinchi bosqichga sakrab o‘tishi notekis bo‘xronlar xususiyatiga ega. Insoniyatning ma’naviy yutuqlarini meros qilib qoldirishda vorislik keng miqyosli (umumiy) shaklda jarayonlar muffasal yo’nalishda amalga oshadi. Masalan, qadimgi Misr zakovati «Injil», «1001 kecha ertaklari» kabi madaniyat yodgorliklariga ijobiy ta’sir qildi. Yana, yer yuzidagi barcha xalqlarning zamonaviy bilim sohalariga zamin bo‘lgan Bobil astronomiyasi, hind matematikasi, antik falsafa, rim huquqi haqida ham shunday gapirish mumkin.

Agar madaniyat va ma’naviyat sohalari tarkibida til, udumlar, an’analar va boshqalar bo‘lsa, ma’lum xalqning madaniyat tarixi doirasida meros qoldirish jarayoni yaxshiroq kechadi. Boshqa sohalarda esa texnika, fan, san’at kabi sohalardagi bir xalqqa tegishli meros boshqa xalqlarga ham tegishli mulkka aylanadi.
Keyingi avlodlarga meros qoldirish uchun madaniyatda belgilangan usul va mexanizm mavjud. Ulardan ba’zilari qadimdan amal qiladi, bu – namoyish qilish, og‘zaki uzatish, folklor, san’at; boshqa usullar keyinroq paydo bo‘ldi, bu – kino tasviri, ohonrabo yozuvi, kompyuter xotirasi. Barcha jamiyatlarda ham haqaqatdan ma’naviy merosning foydalanish imkoniyatlarini o‘zgartirish sharoiti bir xilda emas. Ular ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy, g‘oyaviy omillar bilan belgilanadi. Bu omillar merosning hajmi, tanlash xususiyati, intensivligiga bog‘liq. Bizga ma’lumki sovet jamiyatida kommunistik g‘oya hukmronligi davrida xalqlar, xususan O‘zbekistonda ham o‘zining haqiqiy tarixiy, milliy va ma’naviy merosidan mahrum etilgan edi. Umuman, madaniy merosdan mutlaqo mahrum bo‘lgan yoki foydalanmagan jamiyat yoki xalqlar tarixda bo‘lishi mumkin emas.

Yüklə 389,36 Kb.

Dostları ilə paylaş:
  1   2   3




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin