1.Psixologiya elminin yaranmasında dualist təlimlərin rolu
Psixologiya elminin inkişaf mərhələləri insan yarandığa
gündən xarici alam
("makrokosmos") onu marağlandırıb .Bu maraq onu xarici alami öyrənməyə
təhrik edib. Öz istəyinə nail olmaq üçün isə həm özünün,
ham da başqa
insanların daxili aləmini dərk etməli idi.İnsanın daxili aləminin (mikrokosmosun)
öyrənilməsi psixologiyanın inkişafına təkan verib. Uzun illər psixologiyanın
yaranması va formalaşması dövrünü dörd mərhələyə bölüblər (ruhi alam,
dərketmə,, davranışlar və psixi faaliyyetin mexanizmlərinin öyrənilmə
mərhələləri)
-birinci mərhələ təbiətim ümümi canlanması va psixika (ruh) haqqında fikirlərin
yaranması.Qədim zamanlardan insanlar mahiyyətini dərk edə bilmədiklari
hadisələri canlandırmağa çalışmışlar.Onlar hesab edirdilər ki,insanlar heyvanlar,
bitkilər,ümumiyyətlə bütün təbiət hadisələr canlıdır va onlarm ruhu var. Ruh isə
maddiyyatdan asılı olmayan, bütün canli va hatta cansız obyektləri
idarə edən
müstəqil bir varlığın ifadəsidir(Bizim tez tez "mehriban günəş","sərt
külək”,”qəddar şaxta" söz birləşmalarından istifadə edtdiyimiz kimi) Təbiətin belə
canlandınlmas-animizm adlanırdı.Psixika haqqinda ilk təsəvvürlər də animizmlə
(lat anima-ruh demakdir) bağlıdır. Lakin ruh haqqındakı elmi təsəvvürlər
yunanlara aid olduğu üçün "Anima" anlayışı "Psixika" anlayışı ilə avaz
olunmuşdur ("psyche" yunan dilində ruh deməkdir)
- ikinci mərhələ psixologiyanın ruh haqqında elm kimi qabul olunmasıdır.İlk
ictimai təlim və təsəvvürlərə insanın bir sıra psixoloji xüsusiyyetleri mifoloji, dini,
fəlsəfi təsəvvürlərə görə müəyyən edilməsi ilə başlanır.İnsanım
mənəvi alami
haqqında ilk təsəvvürlər qadim misirlilərə aid edilir.Onlara görə, insanın ruhu üç
şəkildə mövcud ola bilərdi: insanın cismi ilə birlikdə doğulandan öldüyü günə
qədər,, öldüyü andan axirət dünyasına qədər və bədənindən təcrid olunmuş
mustaqil bir varlıq formasında.Dini fəlsəfi təlimlərə asaslanan hindlilara
(hinduizma) görə isə hər bir insanın ruhu bu dünyaya yeddi dəfə, lakin müxtəlif
cisimlarda (bədəndə)) qayıda bilər.O dövrdə dini falsafi təlimlərin inkişafı
formalaşdıqca yeni materialist fikirlar yaranmaga başladı.Qədim
yunan
sivilizasiyasının məhşur filosofları Lukretsiy va Epikur öz təlimlərində insan
ruhunun dəyirmi,kiçik,odlu və çox harakatlı atomlardan ibarət olduğunu, insan
nəfəs alib verdikdə atomların onun bədəninə girib çıxdığını, insan öldükdə isə
onu tamamila tərk etdiyini göstərirdilər.Demokrit hesab edirdi ki,ruh təbiətin
bir hissəsidir və o təbiətin qanunlarına tabe olur.Hippokrat
temperament
haqqinda nəzəriyyə yaratdı.Onun fikrincə insanın temperamenti onun
bədənində üstünlük təşkil edən bu və ya digər mayedan asılıdır.İdealist
fəlsəfənin nümayəndəsi olan Platon hesab edirdi ki,ruh qeyri-maddidir və məhv
olunmazdır(əbədidir)Onun baxışlarına göra ruh üç hissadan ibarətdir: şəhvət
(qarnında yerləşir),cəsarət (ürəkdə yerləşir) va ağıl (beynində yerləşir)Bir insanda
şəhvət,
digarinda cəsarət, üçüncüdə isə - ağıl üstünlük təşkil edir.Birincilər
yarıheyvan hayatı yaşayır, ikincilər-fəlsəfəçi olur, üçüncülər isə-qəhrəman va
əsgər olurlar"Dualizm"in banisi hesab olunun Platon (vücudu va psixikanı iki aynı,
müstəqil, antoqonistik başlanğıcı kimi hesab edan elmi baxış) isə təbiətin o biri
tərəfində yerləşəm gözə görünməz ali dünyanı teşkil edən əbədi
və dəyişməz
mahiyyətlər haqqında "fikir" doktrinasını yaratmışdır.Platona göra, real əşyalar
fikirlərin yalnız zəif kölgələridir.Pxixologiyaya dair ilk elmi əsərin müəllifi ("Ruh
haqqında" traktat) Aristotel isə ilk dəfə ruh və bədənin vəhdəti prinsipi haqqında
elmi fikirlər irəli sürmüşdür.