2-bosqich 1-semestr



Yüklə 1,37 Mb.
Pdf görüntüsü
səhifə1/3
tarix12.06.2022
ölçüsü1,37 Mb.
#61269
  1   2   3
016 mavzu Muqimiy



2-bosqich 1-semestr
16-mavzu: Muqimiy hayoti va ijodi
Adabiyot
Abdukadirova M.M


REJA:
•1.Muqimiy hayoti haqida ma`lumot.
•2.Muqimiy ijodi haqida ma`lumot.
•3.Muqimiy satirik shoir.



Muqimiy (taxallusi; asl ism-sharifi Muhammad Aminxo‘ja Mirzaxo‘ja o‘g‘li) 
(1850 — Qo‘qon —1903.25.5) — shoir va mutafakkir. o‘zbek demokratik 
adabiyoti asoschilaridan. Otasi toshkentlik, onasi Oyshabibi Xo‘jandlik bo‘lib, 
Qo‘qonda yashaganlar.
Muqimiy boshlang‘ich ma’lumotni mahallasidagi maktabda olgan. Onasi 
Muhammad Aminxo‘jada she’riyatga havas uyg‘otgan. Muqimiy Qo‘qondagi 
Nodira bino qildirgan «Mohlar oyim» madrasasida, so‘ng Buxoro 
madrasalaridan birida o‘qigan (1864—65; 1875—76). 1876 yilda Qo‘qonga 
qaytgach, yer qurilishi mahkamasida mirzalik qilgan. 70-yillar oxirlarida 
Qo‘qonga qaytgan va ijod bilan shug‘ullangan. Otasi vafotidan so‘ng moddiy 
ahvoli og‘irlashgach, «Hazrat» madrasasining kichik bir hujrasiga ko‘chib 
o‘tgan (1885), butun umri qashshoklikda kechgan.


Bir necha bor Toshkentga sayohat qilgan (1887—88, 1892), 
Toshkentdagi yangiliklar bilan tanishgan. Toshkent madaniy va adabiy 
hayotini chuqur o‘rgangan. Almaiy, Nodim kabi ilg‘or ruhdagi ijodkorlar 
bilan aloqa bog‘lab, ijodiy hamkorlik qilgan. Muqimiy yashab ijod etgan 
davr adabiy hayoti murakkab edi. Bunday muhit Muqimiy ijodiga kuchli 
ta’sir ko‘rsatdi. Ijodining ilk davrida qisman shaklbozlik unsurlari, 
san’atpardozlik mayllariga berilish ham uchraydi. Lekin tezda bu xil 
an’analardan voz kechib, jamiyatdagi illatlarga, eskilik aqidalariga 
tanqidiy nazar bilan qaradi. Navoiy, Jomiy, Nizomiy va Fuzuliydan 
o‘rgandi, ular g‘azallariga muxammaslar bog‘ladi. Jomiyni o‘ziga ustoz 
bildi. 


o‘zbek, fors mumtoz shoirlari an’analarini davom ettirdi. o‘zbek 
adabiyotida demokratik yo‘nalishning vujudga kelishi va shakllanishi Muqimiy 
nomi bilan bog‘liq. U boshliq Furqat, Zavqiy, Avaz, Komil kabi ilg‘or fikrli 
shoirlar o‘zbek adabiyoti tarixida yangi sahifa ochdilar. Muqimiy lirikasi 
chuqur optimizm bilan sug‘orilgan, hayotiylik ushbu lirikaning asosiy va 
yetakchi xususiyatlaridan. Muqimiy real muhabbatni, insonni kuylagan. 
She’rlarining tub mohiyatini inson kechinmalari, sevinch va alamlari, istak va 
armonlari, kurashlari tashkil etgan. Ularda do‘stlik, sadoqat, samimiyat, 
vafodorlik, sabot va matonat ulug‘langan va bular orqali shoir kishilarda yaxshi 
xususiyatlarni tarbiyalashga intilgan. Adolatli va baxtli zamonni orzu qilgan, 
shunday kunlar kelishiga ishongan («Kelur oxir seni ham yo‘qlag‘udek bir 
zamon yaxshi» va boshqa). Hasrat, shikoyat, norozilik motivlari mavjud 
bo‘lgan she’rlarida ham kelajakka ishonch, farovon hayot haqidagi orzu-
ideallari aks etgan.


Muqimiy dunyoqarashi va intilishlari bilan muhit 
o‘rtasidagi ziddiyat uning ijodida tanqidiy yo‘nalishni 
maydonga keltirgan. Bu uning hajviyotida ko‘proq aks etgan. 
Hajviyoti mazmunan satira va yumorga bo‘linadi. Satiralarida 
chor amaldorlari, ayrim mahalliy boylarning kirdikorlari ochib 
tashlangan («Tanobchilar» va boshqa) «Saylov», «Dar 
mazammati zamona» va boshqada o‘lkaga kirib kelayotgan 
kapitalistik va g‘ayriaxloqiy munosabatlar hamda ularning 
oqibatlari ko‘rsatilgan. Ba’zan, o‘sha davrdagi hukmron 
qarashlarga ergashib, Dukchi eshon haqida ham hajviy asarlar 
yozgan («Hajvi halifai Mingtepa»).


Ot, arava, loy, pashsha, bezgak kabi mavzularda 30 ga yaqin hajviy asar 
yaratgan. Ularda shoir turmushning qoloq va chirkin tomonlari, ijtimoiy 
ongdagi nuqsonlar ustidan kulgan, mustamlakachilik azobi, xarobalikni 
zaharxandalik bilan tasvirlagan («Devonamen», «Ko‘samen» «Hayron 
qildi loy», «Pashshalar», «Shikoyati bezak» va boshqa). Boshqa bir 
qator hajviyalarida jamiyat hayotidagi o‘zgarishlarga yangicha 
munosabat aks etgan («Ta’rifi pech», «Aroba qursin», «Loy» va 
boshqa).
Muqimiy o‘zbek adabiyotiga ishchilar mavzuini olib kirdi, tiplar 
galereyasini yaratdi («Maskovchi boy ta’rifida», «Voqeai Viktor» va 
boshqa). 


Turli shahar va qishloqlarga qilgan sayohatlari taassurotlari 
asosida 4 qismli «Sayohatnoma» asarini yozdi. Asar yengil, o‘ynoqi 
vaznda yozilgan, 4 misrali bandlardan tashkil topgan. Unda xalq 
turmushining og‘irligi, qishloqlarning vayronaligi realistik tasvirlangan. 
Shoir yaxshilikni ma’qullab, go‘zallikni madh etgan, kamchiliklar 
ustidan kulib, tanbeh bergan, yovuzlikni, turli illatlarni tanqid qilgan. 
Muqimiyning nasr va nazmdagi maktublari epistolyar adabiyot 
namunasi hisoblanadi. 10 she’riy, 20 ga yaqin nasriy maktublari 
saqlangan. She’rlari qo‘lyozmalar, bayozlar, XX asr boshlarida 
litografiyada nashr qilingan kitoblar, Toshkent va Peterburgda bosilgan 
vaqtli matbuot sahifalarida bizgacha yetib kelgan.


“Sayohatnoma”lardan
QO‘QONDAN SHOHIMARDONGA
• Faryodkim, garduni dun
Aylar yurak bag’rimni xun,
Ko‘rdiki, bir ahli funun –
Charx anga kajraftor ekan.
• Qolmay shaharda toqatim,
Qishloq chiqardim odatim,
Xohi yayov, bo‘lsun otim,
Goh sayr ham darkor ekan.
• “Ultarma”ga qildim yurush,
Yo‘ldosh edi bir chitfurush,
Yetdim jadallab vaqti tush,
Bir dam qiziq bozor ekan.
• Bir ma’raka ko‘rdim butun,
Ja’mi yopingan boshga to‘n,
Boqsamki, besh yuzcha xotun,
Voiz so‘zin tinglor ekan.



Yüklə 1,37 Mb.

Dostları ilə paylaş:
  1   2   3




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin