8-mavzu: Til, ong va tafakkur.Nutq va nutqiy faoliyat.
Darsning maqsadi:
Nutq turlari haqidagi bilimlarni, kunikmalarni, malakalarni
talabalarda tarkib toptirish.
Tayanch iboralar va tushunchalar:
Verbal, noverbal, imo-ishora, mimika,
pantomimika, exologik, signifikatsiya, daktologik, manologik, dialogic, polilogik,
ekspressiv, empressiv, lokonik, epik, affektiv.
Asosiy qism:
1.
Verbal nutq.
2.
Noverbal nutq.
Psixologiya fanida nutqqa va nutq faoliyatiga bag'ishlangan bir talay ilmiy tadqiqot
natijalari mavjud bo'lsa-da, lekin bu borada umumiylik, tariflar birligi, uning evolyusion va
ijtimoiy-tari-xiy taraqqiyotiga oid qarashlarda mohiyat hamda shakl jihatdan o'xshash-lik yo'q.
Nutqning neyropsixologik asoslari, mexanizmlari, artikulyasion va fonetik apparatlari,
psixolingvistik tuzilishi (fo-nema, fleksiya) to'g'risida ilmiy-amaliy xususiyatli umumlashmalar
hamda umumlashmalar umumlashmasi ishlab chiqilmagan. Xuddi shu boisdan nutqning
genezisi, uning filogenetik va ontogenetik xusu-siyatlari, paydo bo'lishi, o'sishi, o'ziga
xostavsiflanishi, bosqichla-ri, fazalari, patologiyasi bo'yicha xilma-xil yondashuvlar mavjuddir.
Psixologlar tomonidan nutq psixologik muammo sifatida o'rganilishi ham o'ziga xoslik, uning
qirralari, shakliy tuzilishi, man-tiqan izchilligi, tasniflanishi mavjud bo'lib, ilmiy talqinining tub
mohiyati, bayoniyligi bilan o'zaro tafovutlanadi. Yondashuvlar tahliliga to'xtalishdan oldin
nutqning psixologik tavsiflari yuza-sidan mulohaza yuritish, uning tatbiqiy jihati qiymatini oshi-
rishga xizmat qiladi.
Bizningcha, nutqning muayyan asoslarga suyangan holda noan'ana-viy tasnifini berish
uning qiymatini yanada oshiradi, inson
—
texnika munosabatini amaliy jihatdan namoyish
qilgan bo'ladi (odat-da, og'zaki va yozma turkumga ajratilar edi): verbal va noverbal.
Genetik kelib chiqish jihatidan noverbal nutq birlamchi hisob-lanadi, chunki insonning
ijtimoiy-tarixiy taraqqiyoti davrida dastavval tovushsiz, so'zsiz nutq turlarini paydo bo'lgan
bo'lib, u o'z ichiga shaxs kamolotining yirik sanasini qamrab olgandir. Inso-niyatda nutqning
hozirgi zamon avlodiga xos artikulyasion apparati paydo bo'lgunga qadar imo-ishora negiziga
qurilgan. Ma'lumki, qadim-gi ajdodlarimizning nutqi va nutq faoliyati hozirgi zamon kishi-larida
qanday funksiyani bajarayotgan bo'lsa, o'sha davrda ham xuddi shunday vazifani ijro etgan. U
davrlarda axborotlar, ma'lumotlar ko'lami tor bo'lganligi tufayli insonlar noverbal nutqdan ko'p
davr-lar muvaffaqiyatli foydalanib kelganlar. Avlodlar tarbiyasi ma'-lumotlar uzatish noverbal
nutq orqali amalga oshirilgan, ijtimo-iy va xususiy (shaxsiy) fikr uzatish hamda qabul qilish ana
shu ta-riqa namoyon bo'lgan, tobora takomillashib borgan.
Noverbal nutq turini shartli ravishda quyidagi ko'rinishlarga ajratish mumkin:
Imo-ishora,
Mimika,
Pantomimika,
Exologik, ya'ni aks sado,
Signifikasiya,
Daktilogik (barmoq nutqi).
Inson er yuzasidan hayot va faoliyat ko'rsatish davrining dastlab-ki pallasida asosiy
nutqturi sifatida imo-ishora alohida ahamiyat kasb etgan. Shuning uchun etnik stereotiplar
asosida muayyan kechin-malarni, ma'lum axborotlarni shaxslararo munosabat jarayonida uza-
tish va qabul qilishda ifodalanuvchi tovushsiz, lekin ma'noli, maz-munli nutq turi imo-ishorali
nutq deyiladi. Masalan, o'zbeklarda fikrni tasdikdash old tomonga bosh siltash bilan ifodalansa,
xud-di shu ma'noni bulg'orlarda boshni sarak-sarak qilish anglatib ke-ladi. Bir xalqda sanash
boshmoldoqdan boshlansa, boshqasida jim-jiloqdan, birisida barmoqlar bukilsa, ikkinchisida
unday qilin-maydi. Aksariyat hollarda imo-ishora his-tuyg'usiz namoyon bo'ladi va shaxslararo
munosabatning tub ma'nodagi ham quroli, ham vositasi funksiyasini bajarib kelgan. Lekin uni
his-tuyg'usiz deb nomlash ham ilmiy-amaliy qiymatini pasayishiga olib keladi, bu holat uning
ijtimoiy funksiyasini o'zida aks ettiradi, shaxslararo munosabat mag'zini tashkil etib kelgan,
ba'zida hozirgi zamonda ham undan keng ko'lamda foydalaniladi.
Yuz harakatlari (fizionomiya) yordamida insonni inson tomoni-dan idrok qilish, o'zgalar
fikriga javob qaytarish, tana a'zolari ranginyng o'zgarishi hisobiga shaxslararo munosabatga
kirishishda namoyon bo'luvchi noverbal nutq turiga mimika deyiladi. Tabassum, jilmayish,
miyig'ida kulish, lab qisish va cho'chchaytirish, til chiqa-rish, qosh uchirish va suzish, xullas turli
psixologik holatlarni, ayniqsa, hissiy kechinmalarni aks ettiruvchi kommunikativ, inte-raktiv,
perseptiv xususiyatli nutqturi mimika bo'lib hisoblanadi. Mimika yordami bilan haqgo'ylik,
quvlik, yoqtirish va yoqtirmaslik, samimiylik va ikkiyuzlamachilik, hasad, quvonch, qayg'u,
baxtiyorlik singari yuksak tuyg'ular namoyish etiladi. Xush yoki noxush kechinma-lar aks
etilayotganligidan kelib chiqqan holda muomala jarayoni yoki qisqa muddatli, uzoq muddatli
vaqt mezonini namoyon qiladi, ayanch, baxt hislarini ifodalab keladi. U mono vaziyatni, diada,
triada, poliada ko'rinishidagi shaxslararo munosabat shakllarini yaqqol aks ettiradi, fikrni uzatish,
qabul qilish, ta'sirlanish, ruhpanish kabi funksiyani bajaradi. Hayotiy tajribaning ko'payishi bilan
ichki
kechinmalarni
(interiorizasiyalash)
tashqi
voqea
hodisalarga
almash-tirish
(eksteriorizasiyalash) bilan yakunlanadi, ko'pincha individu-al va ijtimoiy tarbiya vazifasini
bajaradi.
Yuz harakatlari, tana a'zolari, qaddi-qomat yordami bilan fikr-larni uzatish, syujetli
qoidali, ma'noli, dramatik kechinmali no-verbal nutq turiga pantomimika deb ataladi. O'z
mohiyati ko'lami bilan mimikadan ustuvor xususiyagga ega bo'lib, axborotlar, intim holatlar,
murakkab kechinmalar yuzasidan o'zgalarga ma'lumot uzatish tarzida hukm suradi. Insonda
turmush tajribasi ortib borishi, kas-biy faoliyat mazmunini rollarga va syujetga asoslangan holda
sse-nariysini yaratish, vaziyatga qarab qisqa va uzoq muddatli informa-tiv funksiya bajaradi.
Pantomimika yumor hissini, qo'rqinch tuy-gusini, zahmat obrazini, dahshat kechinmasini o'zida
aks ettirib, ko'pincha kommunikativ funksiyani ijro qiladi, hissiy aloqa o'rna-tish orqali
taassurotlar mukammalligi ta'minlanadi.
Tashqi ta'sirlanish va uning teskari aloqasi kulgida, ko'z yoshla-rida (xoh quvonchli, xoh
qayg'uli bo'lishidan qat'i nazar) ifodala-nib, assosiasiyalarni jonlantiradi va ko'lamini
kengaytiradi. Pantomimika sahna harakatiga nisbatan qobil, iste'dodli, iqti-dorli, salohiyat
namunasini namoyish etib, maxsus qobiliyatli shaxs-lar tomonidan maqsadga muvofiq ravishda
ijro qilinadi, lekin istisno tariqasida o'qituvchilik faoliyatida ham unumli foydala-niladi. Yaqqol
ruhiy hodisalar, holatlar, xususiyatlar, shaxsning fazilatlari, pantomimika ijrosi davomida
faoliyat sub'ekti to-monidan bajariladi.
Ayrim his-hayajonli shartli tovushlarda mujassamlashgan axbo-rot uzatish va qabul qilish
maqsadini amalga oshiruvchi, tabiiy to'siq-larga urilib qaytuvchi aloqa vositasiga exologik yoki
sado nutqi de-yiladi. Exologik yoki aks sado nutqturi bir tomonlama aloqa (tog'-inson, inson-
jism) negizida vujudga keladi, ko'pincha individual tovush harakati javob, masofa funksiyasini
ijro etadi. Lekin aks sado orqali tog'larda, qalin o'rmonlarda ikki yoki undan ortiq ki-shilar
o'rtasida aloqa quroli sifatida muayyan ahamiyat qozonadi. Fazoviy tasavvur qonuniyati asosida
shaxslararo munosabat o'rnati-ladi, ma'lum shartli belgilari o'zaro bilvosita muloqot vositasi
rolini ijro qiladi. Ekstremal favquloddagi hodisalar yuz berishi jarayonida shartli tovushlardan
tuzilgan aloqa usulidan foydalani-ladi. Tovushlarning qaytishi fazoviy chamalash, muayyan
mo'ljal olish uchun xizmat qiladi, qo'rqinch, hayajon, umid, ishonch tuyg'ularining aloqaga
kirituvchi shaxslar ruhiy dunyosida mujassamlashishini ta'-minlaydi.
Noverbal turkumga kiruvchi signifikasiya boshqalardan o'z tuzi-lishi, mazmuni, shakli
bilan keskin ajralib turadi. Aniq shartli alomatlar orqali muayyan mantiqiy yuklamani o'zida aks
ettiruvchi kommunikativ xususiyatli noverbal nutq turi signifikasiya deyi-ladi. U shartli belgilar,
signallar, modellar shaklida ifodalani shi mumkin. Uzoq masofalarga xabar yoki ma'lumot
uzatish va qabul qilish vositasi sifatida Morze alifbosi va shunga o'xshash «sun'iy til» nomi bilan
mashhur kommunikativ manbalari faoliyat ko'rsa-tib kelmokda. Har bir «signal» o'z ko'lami,
takrorlanish sur'ati, tembri, chastotasi bilan muayyan ma'lumot uzatish yoki qabul qilish
imkoniyatiga ega bo'lib, shartli alomatlar negizida mazmun yoki mo-hiyat yotadi («doza»,
«porsiya» deb nomlanadi). Morze alifbosi va shunga o'xshash hozirgi zamon aloqa qurilmalari
qo'l yordami bilan (asbobni bosish orqali) xabar uzatishga yoki qabul qilishga mo'ljal-langan.
Hozirgi zamon rasiyalari ham xuddi shunga o'xshash kommuni-kasiya quroli vazifasini bajaradi.
Noverbal nutqning yana bir turi daktilogik (barmoq) nutq deb ataladi. Inson tana a'zolari,
imo-ishoralar, mimika, xullas his-siyot yordami bilan muomala o'rnatishga qaratilgan aloqa
vositasi daktilogik nutq deyiladi. So'z orqali ifodalanuvchi nutq mazmuni ma'noli qo'l, yuz
harakatlariga, ayrim hayajonli sadoga, qahr-g'azab, iliq tabassum, qahqahaga ko'chiriladi.
Harakatning takrorlanishi axborot mazmunini boyitadi, kuchaytiradi, ma'lumotlar uzluksiz-ligini
ta'minlab turadi. Umumbashariy xususiyatli nutq vositasi daktiologiya fani nomi bilan yuritiladi
va maxsus o'qitish, o'rga-tish orqali undan foydalanish ko'nikmasi hamda malakasi soqov yoki
kar-soqov odamlarda shakllantiriladi. Hatto ularda savod chiqarish ham xuddi shu tamoyil
negizida quriladi. Tabiat va jamiyatga nisba-tan munosabat, shaxslararo muomala, ma'lumot
almashish shu nutq yordami bilan ifodalanadi.
Noverbal nutqni shartli ravishda quyidagi turlarga ajratish mumkin: 1) tovushsiz: a) imo-
ishora, b) mimika, v) pantomimika, g) daktilogik; 2) tovushli: a) exologik (aks sado), b)
signifikasiya (shartli belgilar, signallar, modellar).
Verbal nutq turkumini shartli ravishda quyidagi turlarga ajra-tish mumkin: 1) og'zaki, 2)
yozma, 3) monologik, 4) polilogik, 5) ta-shqi, 6) ichki, 7) ekspressiv, 8) impressiv, 9) lakonik
(qatra, yig'iq), 10) epik (yoyiq), 11) affektiv (jaxd holatidagi).
Insonning ijtimoiy
—
tarixiy taraqqiyoti davri taxdil qilin-ganda genetik kelib chiqish
jihatidan birlamchi qatorida og'zaki nutqni keltirish joiz. Og'zaki nutq noverbal turkumdan keyin
pay-do bo'lgan nutq turidan biri hisoblanadi va u shartli ravishda qu-yidagi nutq ko'rinishlarini
qamrab oladi: monologik, dialogik, polilogik, tashqi, ichki, ekspressiv, impressiv, lakonik
(yig'iq, qatra), affektiv (his-hayajon, jahl).
Pauza, mantiqiy urg'u, temp, tembr, chastota, ritmika va boshqa tashkiliy qismlar hamda
mexanizmlarni o'zida mujassamlashtirgan, tilning barcha qoidalari, qonunlari, shartli belgilar
sifatida xiz-mat qilishga asoslanuvchi nutq turi og'zaki nutqdeb ataladi.
Noverbal nutq o'zining asosiy funksiyasini bajarib bo'lgani-dan so'ng (uning ma'lum
tarkiblari faoliyat ko'rsatishda davom etib kelmoqda) axborot uzatish, tajribalarni egallash,
insonni kamol toptirish va shunga o'xshagan vazifalar tabiiy ravishda og'zaki nutq zimmasiga
yuklangan. Jarangli, jarangsiz faol, sust, his-hayajon-li, monoton, yuksaksur'atli, shivirlash
ko'rinishidagi og'zaki nutq xususiyatlari va qonuniyatlarini o'zida mukammallashtirgan holda
aloqa quroli, vositasi tariqasida muomala tarkiblarini aks etti-radi. Kommunikativ xususiyatli
axborotlar oddiy xabar, so'rov, un-dov ma'nosini anglatuvchi ma'lumotlar og'zaki nutqning
murakkab hamda rang-barangtuzilishiga ega ekanligidan dalolat beradi. Og'za-ki nutq
shaxslararo munosabatning puxta negizini tashkil etib, maqsadga yo'naltirilgan yoki tasodifiy
vaziyatlar mohiyatidan ke-lib chiqib, uzoq ijtimoiy-tarixiy taraqqiyot davrida o'z ustuvor-ligini
saqlab kelmoqda. Tilning takomillashuvi bevosita og'zaki (jonli tilda) nutqda namoyon bo'ladi,
iste'molda eskirgan so'zlar eski (arxe) tushunchalar, atamalarga aylanib boradi. Xuddi shu bois
millatga xoslik mavjud bo'lsa-da, lekin shaxslarni o'zaro katta ta-rixiy davr ajratib tursa, u holda
bir-birlarini to'liq tushunish qiyinlashadi. Xuddi shunday holatni geografik muhit, hududiy farq,
lahjalarga oidlik, shevalar, etnik alohidalik keltirib chiqaradi, ammo axborotlarni idrok qilish va
tushunishdagi bunday qiyinchi-liklarni adabiy til birligi bartaraf qiladi (Xorazm, Namangan
shevasi va hokazo).
Og'zaki nutqo'zining jarangdorligi, ta'sirchanligi, axborotlar-ni qabul qilishdagi qulayligi,
uzatilishdagi ixchamligi, toliqish-ning oldini olish imkoniyati mavjudligi uning keng qirrali
ekanligini bildiradi.
Og'zaki nutqning dastlabki turidan biri
—
bu monologik nutq-dir. Yakka shaxsning ichki
kechinmalarini til mexanizmlariga asos-langan holda aks ettiruvchi, uning o'ziga qaratilgan
(egosentrik), ta'sirlanishini ifodalashga va axborot uzatishga mo'ljallangan nutq turi monologik
nutqdeb ataladi. Unda shaxsiy his-tuyg'ularning ichki va tashqi shakllari uyg'unlashadi,
shuningdek, o'zgalar fikrini ifo-dali o'qishda ham o'z aksini topadi. Odatda, monologik nutqda
fikr-lar qisqartirilmaydi, mabodo bu qoida buzilsa, axborot ma'nosini tushunish qiyinlashadi.
His-hayajonning tashqi va ichki kechinmala-ri hamda ularning mexanizmlari aniq, ravon, izchil
aks ettiriladi.
Diada shaklidagi munosabatlar negizida quriluvchi, ikki shaxs o'rtasida namoyon
bo'luvchi, axborot uzatishga va qabul qilishga mo'ljal-langan nutqturi dialogik nutqdeb ataladi.
Uning monologik turi-dan farkli tomoni fikr mohiyati nutq faoliyati qatnashchilarida
anglangandan keyin u yoki bu shaklda qisqartirish imkoniyatiga ega. Uning interaktiv tomoni
ko'pincha ustuvorlik qiladi, axborotlar qabul qilish va uzatish o'zaro tushuncha asosiga quriladi,
aks holda muomala maromi buziladi, o'zaro fikr almashuv muddatdan oldin yakun-lanadi.
Bir nechta kishilar bilan amalga oshirish mo'ljallangan, triada va poliada negiziga
quriluvchi, axborot uzatish va qabul qilishga yo'naltirilgan, bahs tarkiblari ishtirok etuvchi
og'zaki nutqturiga polilogik nutq deyiladi. Muomalada muammo mohiyati har qaysi qatnashchi
tomonidan anglashilgandan so'ng uning tarkiblari qisqa-rishi mumkin, bu esa o'zaro tushunuvni
osonlashtiradi. Mazkur nutq turida ham dialogik nutqqa xos bo'lgan mexanizmlar, ta'sir o'tkazuv-
chi vositalar ishtirok etib, uning ta'sirchanligini oshirishga xiz-mat qiladi, shaxslararo munosabat
ko'lamini kengaytiradi.
Artikulyasion apparat orqali vujudga keluvchi, verbal holatlarda aks etuvchi, o'zgalarga
yo'naltirilgan, har xil xususiyatli vaziyatlarda namoyon bo'luvchi nutq turiga tashqi nutq
deyiladi. Tilning barcha qoidalari va qonuniyatlari unda mujassamlashgan bo'lib, uzatish va
qabul qilish, idrok etish va tushunishdan iborat muomala quroli, vositasi vazifasini ijro etadi.
Nutqtempi, tembri, ritmikasi va chastotasi mavjudligi uchun axborotlarni tinglash va idrok qilish
engilroq kechadi.
Muayyan axborotlarni tartibga keltirish, g'oyalarni yaratish, fik-riy dasturni ishlab
chiqishga mo'ljallangan, lekin latent davridagi ma'lumotlar majmuasidan tuziluvchi nutqturi
ichki nutq deyiladi. Ichki nutqning muhim xususiyatlaridan biri
—
bu ko'lam jihatdan tashqi
nutqdan kengroq ekanligidir. Ikkinchi bir xususiyati esa tafakkurning mexanizmi funksiyasini
bajarishdir.
Axborotlar ichki mohiyatini tashqi his-hayajon tarkiblari bilan kuchaytiruvchi,
shaxslararo munosabatlarning yaqqol ifodalanishini aks ettiruvchi, ovozli, til vositalariga
asoslanuvchi nutq turiga ekspressiv nutqdeyiladi. O'ziningtezkorligi va vaziyatbopligi bilan
boshqa nutq turlaridan ajralib turadi.
Ichki kechinmalar shaxsiy fikrlash bilan uyg'unlashishi tufayli fikriy bog'lanishni vujudga
keltiruvchi holatlar, hodisalar mohiya-tini ichki va tashqi omillarga asoslanib aks ettiruvchi
nutqturiga impressiv nutq deyiladi. Mulohazalar mohiyati shaxs kechinmalari bilan munosabatga
kirishishi natijasida o'ziga xos voqelikni na-moyish qiladi.
Millat va elatlarning til boyligi aforizmlar, maqollar, do-nishmandliklar, matallar sifatida
shakllangan, yuksak mantiqiy yuklamaga ega bo'lgan yig'iq nutq turi lakonik, ya'ni yig'iq, qatra
nutq deyiladi. YEtti o'lchab
—
bir kes, sabrningtagi
—
oltin. Hazrat Mir Alisher Navoiy ijodi
mahsullaridagi fikrlar shular jumla-siga kiradi:
Eshak birla kuchukka harchand qilma tarbiya,
It bo'lur, eshak bo'lur, aslo bo'lmas odami.
Qatra nutqba'zi o'rinlarda juda katta ma'no anglatadi, xulq, faoli-yat va muomala uchun
manba rolini bajaradi: Salyut! Marsh! va boshqalar.
Turli omillar ta'sirida birdaniga vujudga keluvchi, jaxlning mahsuli hisoblanmish, qisqa
muddatli nutq turiga affektiv nutq deyiladi. Birdaniga suhbatdosh, raqib tomonga uzatiluvchi,
o'ta ta'-sirchan, xavfli, ruhiy nishon vazifasini bajaruvchi qisqa muddat-li nutq affektiv deb
nomlanib, zarbasi jihatidan alternativi yo'qligi bilan boshqa nutq turlaridan keskin ajralib turadi.
Jahl, qasos, alam> tajovuz kechinmalarini o'zida aks ettirib, o'ta tanglik, zo'riqish (stress)
mahsuli bo'lib hisoblanadi (jahl kelganda akl ke-tadi: hissiyot bilan emas, balki aql bilan ish tut).
Insoniyat tarixining sivilizasiyalik bosqichiga o'sib o'tishi dav-ridagi e'tiborga yozma
nutq paydo bo'la boshlagan va hozirgacha u o'z rivojlanishidadavom etmoqda. Tilningbarcha
qoidalariga (grafik, morfologik, sintaksistik, leksik, orfoepik, lingvistik, foneme-tik, fleksiv va
hokazo), qonuniyatlariga, mexanizmlariga (jonli ifodalarni mujassamlashtirgan holda)
asoslangan tarzda, muayyan shartli alomatlar (grafiklar) yordamida shakl, tuzilishi, ma'no,
mazmun va mohiyatni uzluksiz, tadrijiy ravishda axborotlarga ay-lantirib beruvchi nutqturi
yozma nutq deyiladi.
Har bir tilning to'la mohiyati yozma nutq orqali ifodalanadi, uzoq va yaqin masofalar
uchun axborot (kommunikasiya) vositasi (quro-li) vazifasini bajaradi. Millat madaniyati,
ma'naviyati, fan va texnikasi, san'ati va adabiyoti yozma nutq orqali uzatilib, millat-lararo aloqa
kanali funksiyasini ado etadi.
Yozma nutq o'z navbatida quyidagi tarkiblardan tashkil topadi:
a) monologik (drama), b) dialogik (badiiy asarjanrlarida), v) ichki, g) lakonik (yig'iq,
qatra), d) epik (yoyiq, yirik roman, qissa va bosh-qalar).
Yozma nutqning monologik va dialogik turlari badiiy asarlarda o'z ifodasini topgan
bo'lib, og'zaki nutqdagidan farqli o'laroq til boyliklariga bevosita asoslanadi. Yangiliklar
yaratish, ijod qilish so'zlar orqali mohiyat kasb etadi, u yoki bu shakldagi tartibga kelti-riladi.
Lakonik (yig'iq, qatra) nutq ham og'zaki nutqdagiday ma'no kasb etadi. Epik (yoyiq) nutq yirik
asarlar, monografiyalar mohiya-tini to'laqonli aks ettirish bilan boshqa nutq turlaridan farqla-
nadi. Til mexanizmlaridan tashqari badiiy vositalar orqali inson ruhiyati tavsiflanadi.
Bizningcha, his-hayajonlar orqali ifodalanuvchi, muayyan axborot-larni o'zida
mujassamlashtiruvchi nutqturlarini quyidagi tiplarga shartli ravishda ajratish mumkin:
ekspressiv, impressiv, affek-tiv, daktilogik va boshqalar.
Ularning psixologik mazmuni, mohiyati, xususiyatlari to'g'risida yuqorida mulohazalar
bildirilganligi uchun qaytadan tahlil qilish, tavsiflashga hech qanday hojat yo'qdir. Lekin mazkur
nutq turlari boshqa turkumlardan ham joy olishi mumkin. Biroq ilmiy jihatdan hech qanday
qarama-qarshiliklar vujudga kelmaydi, aksincha, bir-birini to'ldirishda xizmat qiladi, xolos.
Nutq va nutq faoliyati yuzasidan bildirilgan mulohazalar, ilga-ri surilgan ayrim g'oyalar
mutlaqlikka da'vo emas albatta, chunki ularning ko'pgina jihatlari, qirralari, mexanizmlari,
qonuniyat-lari, tavsiflari chuqurroq izlanishni talab qiladi, ayrim o'rin-larda ularning har birini
eksperimental tadqiq etishni taqozo qiladi, yangi metodikalar, testlar, treninglar ishlab chiqishni
iz-lanish predmetiga olib kiradi, amaliy va nazariy muammolar echi-mini tezroq hal qilishga
safarbar etadi, nutqning muomala jarayo-nidan kelib chiqib yondashish evaziga qiymatli
materiallar to'plash mumkin hamda uning negizida har qaysi psixolog mutaxassisni no-tiqlik
san'atiga o'rgatish kadrlar tayyorlash sifatini oshirishga mu-him hissa bo'lib qo'shiladi.
Dostları ilə paylaş: |