Abu Nasr Forobiyning «Fozil odamlar shahri” asaridagi
ma’naviy-ahloqiy qarashlarini yosh avlodga singdirish
omillari
Dilnoza
Rashid qizi Ibragimova
Toshkent davlat pedagogika universiteti
Annotatsiya: Ushbu maqolada Abu Nasr Forobiyning «Fozil odamlar shahri”
asaridagi ma’naviy-ahloqiy qarashlarini yosh avlodga singdirish omillari hamda
ularning tarbiyaviy ahamiyati haqida so’z yuritildi.
Kalit so’zlar: Forobiy, kamolot, yosh avlod, ma’naviyat, ahloq.
Factors including the spiritual and ethical views of Abu Nasr
Farobi in the work «The city of good people» to the young
generation
Dilnoza Rashid qizi Ibragimova
Tashkent State Pedagogical University
Abstract: This article discusses the factors of inculcating the spiritual and moral
views of Abu Nasr Farobi in «The City of Noble People» and their educational
significance.
Keywords: Farobi, maturity, young generation, spirituality, morality.
Asosiy qism
Abu Nasr Forobiyning jahon ilm-fani va ma’naviyat olamiga qo’shgan hissasini
gapirishdan oldin, uning hayoti hamda u haqida muarrixlarning bergan ma’lumotlariga
to’xtalib o’tishni joizdir. Forobiy 873-yilda Aris suvining Sirdaryoga quyiladigan
joyidagi Forob qishlog’ida tavallud topgan. 950-yilda Damashqda vafot etgan.
Tadqiqotlarga ko’ra, bu joy Shosh (Toshkеnt) dan shimolroqda joylashgan bo’lib, u
yеrda asosan turkiy qabilalar yashaganlar va bu joy kеyinchalik O’tror
dеb ham
yuritilgan. Bu haqida Zahiriddin Abulhasan Ali ibn Abulqosim Zayd al-Bayhaqiy
(vafoti 565\1169-yil) o’zining «Hikmat sandig’iga qo’shimcha” (Tatimat sinov al-
hikma) asarida yozishicha: «Shayx Abu Nasr al-Forobiyning oti Muhammad Ibn
Tarxon bo’lib, asli Turkistonning Farob degan joyidan. «Ikkinchi muallim” deb
taxallus olgan. Islom o’lkalari olimlari orasida undan oldin bunchalik o’tkir odam
bo’lmagan edi.
"Science and Education" Scientific Journal
May 2021 / Volume 2 Issue 5
www.openscience.uz
611
U davlatni fozil va uni ziddi bo’lgan davlatlarga bo’ladi. Fazilatli shaharda ilm,
falsafa, axloq, ma’rifat birinchi o’rinda bo’lmog’i lozim, deb biladi. Shunda jamiyat
yetuklikka
erishadi, deydi. Forobiy insonning komaloti uchun xizmat qilgan, hayr -
ehsonli ishlar, go’zal insoniy fazilatlarni yaxshilik deb hisoblaydi. Insonning
komalotiga tusqinlik qiluvchi dangasalik, bekorchilik kabi yomon odotlar, bilimsizlik,
ongsizlik, kasb - hunarga ega bo’lmaslik
kabi nuqsonlarni yomonlik deb, kishilarni
undan ogohlantiradi. Forobiy hayotning oliy maqsadi baxt - saodatga erishuvdan
iborat, kishilar bunga olamni o’rganish, kasb - hunar va ilmlarni o’zlashtirish, ma’rifatli
bo’lish orqali erishadi deb qaraydi.
Forobiy fozillar shahrining ziddi bo’lgan shahar haqida fikr bildirib, bu
shaharlarga (davlatlarga) quyidagilarni kiritadi:
johillar shahri, benomuslar shahri,
ayirboshlovchilar shahri, adashgan, zalolatdagi odamlar shahridir. Bu shaharlarning
vakillari - ayrim odamlar ham fozillarning ziddi bo’lgan odamlardir.
Forobiy johillar shahri haqidagi
fikrlarini davom ettirib, «johillar shahrining
aholisi baxt-saodatga intilmaydi, baxt-saodat nimaligini bilmaydi ham - deb yozadi -
chunki, jaholatdagi odamlar hech qachon baxt topmagan va baxt saodatga ishonmaydi
ham”.
Johillar shahri aholisi farovonlik haqidagi tushunchalari to’g’risida shunday
yozadi, - «Jaholatdagi odamlar (haqiqiy obodlikni bilmasdan) ba’zilar nazarida baxtu-
davlat bo’lib ko’rinadigan o’tkinchi,
yuzaki narsalarni, mol-dunyoni, jismoniy
lazzatlarni, xirsu-shahvatni, obro’, amal, shon-shuhratni haqiqiy baxt, farovonlik deb
o’ylaydilar. Shu ne’matlardan har biri jaholatdagi odamlar nazarida hayotdan maqsad,
baxt-saodat bo’lib ko’rinadi. Albatta, bu dunyoda halol va pok yashashni o’zi uchun
hayotiy e’tiqod, oliy maqsad deb biladigan odamlar ko’pchilikni tashkil qiladi. Aynan
ana shunday insonlar va ularning ezgu ishlari tufayli bu yorug’ olamda ma’naviyat
hamisha barqaror bo’lib keladi.
Lekin, bunday olijanob fazilatlardan butunlay uzoq bo’lib yashaydigan, hayotning
ma’no mazmunini o’zicha talqin qiladigan shaxslar ham oz emas. Ming afsuski, ular
o’zini xuddiki dunyoning haqiqiy egasidek, bekamu ko’st,
boshqalarning havasini
tortadigan umr kechirayotgandek, baxt qushi boshiga qo’ngandek his qilishga urinadi.
Tabiiyki, bunday holatlarni ko’rib-kuzatib, o’zi uchun ezgu niyatlarni yuksak
maqsad qilib ko’ygan insonlar qalbida qandaydir ikkilanish va shubha paydo bo’lishi
mumkin. Odamlarni o’ylantirib qo’yadigan bunday holatlar hayotda ko’p uchraydi.
Bunga qanday izoh berish mumkin?
Hammamizga ma’lumki, muqaddas kitoblarimiz va qadriyatlarimiz,
buyuk
mutafakkir ajdodlarimiz merosi bizni doimo halol mehnat bilan yashashga, mardlik,
saxovat va kamtarlikka chaqiradi, lekin, shu bilan birga, hayotda bu kabi da’vatlarga
amal qilishga intiladigan odam ko’pincha turli qiyinchiliklar, hatto azob-u uqubatlarga
duch kelishini kuzatish qiyin emas. Tan olish kerakki, yuksak ma’naviy tushunchalar
"Science and Education" Scientific Journal
May 2021 / Volume 2 Issue 5
www.openscience.uz
612