AL-LULU VƏL-MƏRCAN
1
Əl-Lulu Vəl Mərcan
İnci Və Mərcan
Buxari Və Muslimin
İttifaq Etdiyi Hədislər
Müəllif: Muhəmməd Fuad İbn AbdulBəqi
Tərcümə: K.Huseyn
3
Ön Söz
Xutbətul Hacə
Həmd ancaq Allahadır, Ona həmd edir, Ondan yardım və məğfirət
diləyirik. Nəfslərimizin şərindən və pis əməllərimizdən Allaha sığınırıq. Allah
kimi hidayətə yönəltmişsə, onu heç kəs azdıra bilməz, kimi də azdırmışsa, heç
kəs onu hidayətə yönəldə bilməz. Mən şəhadət edirəm ki, Allahdan başqa
ibadətə layiq haqq ilah (məbud) yoxdur, O, təkdir, şəriki də yoxdur və şəhadət
edirəm ki, Muhəmməd Onun qulu və Elçisidir.
“Ey iman gətirənlər! Allahdan lazımınca qorxun. Yalnız müsəlman
olduğunuz halda ölün”. (Ali İmran 102).
“Ey insanlar! Sizi tək bir şəxsdən (Adəmdən) xəlq edən, ondan da zövcəsini
(Həvvanı) yaradan və onlardan da bir çox kişi və qadınlar törədən
Rəbbinizdən qorxun. (Adı ilə) bir-birinizdən (cürbəcür şeylər) istədiyiniz
Allahdan, həmçinin qohumluq əlaqələrini kəsməkdən qorxun. Şübhəsiz ki,
Allah sizin üzərinizdə nəzarətçidir”. (ən-Nisa 1).
“Ey iman gətirənlər! Allahdan qorxun və doğru söz söyləyin! (Əgər belə
etsəniz) Allah əməllərinizi islah edər və günahlarınızı bağışlayar. Hər kəs
Allaha və Peyğəmbərinə itaət etsə, böyük bir səadətə (Cənnətə) nail olar”. (əl-
Əhzab 70-71).
1
Şübhəsiz ki, sözlərin ən doğrusu Allahın kəlamı, yolların ən xeyirlisi
Muhəmmədin yoludur. Əməllərin ən pisi sonradan uydurulanlardır.
Sonradan uydurulub dinə salınan hər bir əməl bidətdir, hər bir bidət isə
zəlalətdir. Hər bir zəlalət isə oddadır.
2
“Ey Rəbbim! Köksümü açıb genişlət, işimi yüngülləşdir, dilimdəki düyünü
aç ki, sözümü yaxşı anlasınlar!” (Taha 25-28).
Möhtərəm müsəlman bacı və qardaşlarımız! İlk öncə hamınızı Allahın
salamı ilə salamlayıram. Allahın Kitabına və Allah Elçisinin yoluna tabe
olaraq bu əməli “Bismilləh” ilə başlayıram. Çünki, Allah Rəsulu də öz
məktublarını "Bismilləh" ilə başlamış və buyurmuşdur: "Hər mühüm bir işə
"Bismilləh" ilə başlanılmazsa, o işin sonu kəsikdir"
3
.
1
Xutbətul Hacə: adı ilə məşhur olan bu duanı cümə və s. xütbələrdə Peyğəmbər oxumuşdu. Səhabələrinə
də bunu əmr etmiş və özü də onları öyrətmişdir. Hədisin ilk hissəsini bizə Əhməd 1/392, 293, 432, Əbu
Davud 2188, Tirmizi 1105, İbn Macə 1892 və başqaları rəvayət etmişlər.
2
Hədisin İkinci Hissəsini: Muslim "Şərhu Nəvəvi" 6/153-156, Əhməd 3/319, 371, Nəsəi 3/188, 189 və digərləri
rəvayət etmişlər. Hədis alimi Muhəmməd Nəsirəddin əl-Albani hədisin bütün rəvayətlərini bir yerə
toplayaraq “Xutbətul-Hacə” adlı bir kitab yazmışdır. İstəyənlər bu kitaba baxa bilərlər. Hədis Şeyx əl-Albani
tərəfindən səhih hesab olunur.
3
Əbu Davud, əl-Albani “Zəif”.
4
Müsəlmanlara dəyərli bir kitab topluyub bəxş edən Muhəmməd Fuad
AbdulBəqiyə Uca Allahdan rəhmət və məğfirət, məqamının Cənnət
olmasını Allahdan diləyirik. Şeyx H. 1299-cu il Cumədəl Əvvəl 3 (Mart 1882-ci
ildə) Qahirədə doğulmuşdur. Muttəfiqun Aleyh – nəzərində ittifaq olunan söz
və ya məsələ deməkdir. Səhabələrin ittifaq etdiyi və heç birinin müxalif
olmadığı deməkdir. Hədisdə isə bir hədisin səhihliyi üzərində hədis
imamlarının birləşdiyi, hədisin səhih olduğunu söyləmələridir. Bu kitab isə
Səhih Buxari və Səhih Muslimdən toplandığı üçün Muttəfiqun Aleyh
adlanmışdı. Çünki onlardan sonra gələn bir çox alimlər bir hədisin Buxari və
Muslimdə olması hədisin səhih olması üçün yetərlidir demişlər. İslam
dünyasında böyük bir etibar qazanmış və içində olan hədislərin səhih
olmasına dair bir çox alimlər ittifaq etmişlər. İbn Əsir deyir ki: “Hər ikisi də
kitablarına səhih ismini vermişlər və səhih ismini verən ilk alimlər olmuşlar.
Bu iki alim söylədikləri sözə sadiq qalmış, bu etibarı doğrultmuşlar, buna görə
də Allah onları şərqdə və qərbdə, quruda və suda da doğrultmuşdur. Bunun
belə olmasının səbəbi niyyətlərinin doğru olması, qəlblərinin ixlaslı olması,
kitablarına yazdıqları hədislərin səhih olmasıdır”
4
. Qurani Kərimdən sonra ən
güvənilir hökm olaraq qəbul edilmişdir.
Bu Barədə Yazılan Kitablar: 1. Risalə Fi Bəyani Mə İttəfəqa Aleyhi Buxari
və Muslim Və Mə İnfəradə Əhəduhumə Anil Ahar. Muəllif: Əli İbn Ömər əd-
Dərakutni. 2. Muvaqatul Buxari Və Muslim. Muəllif: Muhəmməd İbn Tahir əl-
Məqdisi İbnul Qaysarani. 3. Mufidus Sami Vəl Qari Mimmə İttəfəqa Aleyhi
Muslim Vəl Buxari. Muəllif: “Əhməd AbdurRahman İbn Muhəmməd əl-
Hariri. 4. Zadul Muslim Fimə İttəfəqa Aleyhil Buxari Məa Muslim.
Muhəmməd Həbibullah əş-Şingiti. Kitabda 1368 Hədis vardır. 5. əl-Lulu Vəl
Mərcən Fi Mə İttəfəqa Aleyhi Şeyxan. Muəllif: Muhəmməd Fuad AbdulBəqi.
Kitabda hədislər mətn olaraq Səhih Buxarinin mətni nəzərə alınmışdır (1200
Hədis). Lakin az bir qism olaraq Səhih Muslimin mətnləri də vardır (400
Hədis). Hədislərin düzlüşü, başlıqlar və bölümlər Səhih Muslimə görə əsas
götrülmüşdür. Muəllif qeyd etmişdir ki, kitabında 2006 hədis yer almışdır.
Lakin kitabda 1906 hədis olduğudur. Hər iki tərəfdən də hədislərin həm
Buxaridə, həm də Muslimdə olan yerləri bir neçə mətbəə nəşrlərinə əsasən
qeyd edilmişdir.
İlk növbədə Allahdan bu işimin dolğun, düzgün şəkildə tərcümə edib başa
çatdırılmasını diləyirəm. Allahdan əməlimi onun üçün ixlaslı olmasını,
məndən qəbul edib onunla müsəlmanları faydalandırmasını diləyirəm. Əgər
haradasa xəta etmişəmsə bu nəfsimdən və şeytandandır. Şeytandan və
çarəsizlikdən Allaha sığınıram. Burada düzəldilməsi mühüm olan yerləri
4
Cəmiul usul Fi Hadisil Rasul 41,42.
5
tapdıqdan sonra mənə öyüd-nəsihət verəndən, səhvlərimi və xətalarımı mənə
bəyan edəndən Allah razı olsun. Allah onu xeyirlə mükafatlandırsın! Mən ona
əvvəlcədən öz təşəkkürümü bildirirəm.
Güvəndiyim Allahdır, işlərimi Ona həvalə edirəm və Ona arxalanıram.
Həmd və nemət yalnız Onadır. Müvəffəqiyyət bəxş edən və xətalardan
qoruyan da Odur. "Məni yaradan və məni doğru yola yönəldən Odur! Məni
yedirdən də, içirdən də Odur! Xəstələndiyim zaman mənə yalnız O şəfa verir.
Məni öldürəcək, sonra dirildəcək də Odur və Qiyamət günü xətamı
bağışlayacağına ümid etdiyim də Odur! Ey Rəbbim! Mənə hikmət bəxş et və
məni salehlərə qovuşdur! Sonra gələnlər arasında mənə yaxşı ad qismət et!
Məni Nəim Cənnətlərinin varislərindən et". (əş-Şuəra 78-85).
Allahın salavat və salamı onun Peyğəmbəri Muhəmmədə , onun ailə
üzvlərinə, səhabələrinə və Qiyamətə qədər onun yolu ilə gedən saleh
möminlərin üzərinə olsun!
Bitirdim: Miladi 2014-ci il 29 Mart
Hicri: 1435-cü il Cumədəl Əvvəl 27
Həmd Olsun Aləmlərin Rəbbi Olan Allaha! (Yunus 10)
6
Muhəmməd İbn İsmail Əl-Buxari
Əbu Abdullah Muhəmməd İbn İsmail İbn İbrahim İbn əl-Muğira İbn
Bərdizbəh əl-Cufi əl-Buxari. Hədis elmində Muhəddislərin əmiri sayılır. H.
194-ci il Şəvval ayının 11 Buxara şəhərində (Bəzi rəvayətlərdə: Bəhratəng adlı
Buxaraya yaxın bir kənddə) dünyaya göz açmışdır. Çox kiçik yaşlarından
hədis elmini öyrənməyə başlamış və bu səbəbdən də elm almaq üçün
dünyanın bir çox ölkələrini dolaşmışdır. O, uşaq ikən kor olur. Anası gecə-
gündüz oğlu üçün dua edir və Uca Allah onun görmə qabiliyyətini qaytarır.
Anası hicrətin 210-cu ilində onu və qardaşı Əhmədi Həccə aparır və hədis
elminə olan həvəsinə görə onu Məkkə şəhərində qoyub gedir. Tarixçilər qeyd
edirlər ki, o zaman Buxari artıq yetmiş min hədis əzbər bilirdi. Artıq 18
yaşında o «Tarix» kitabını yazır. Sonralar hədisləri toplamaq üçün o Şam,
Misir, Bəsrə, Hicaz, Kufə, Bağdad və bir çox başqa yerlərə səyahət edir. İbn
Kəsir demişdir: «O, bir dəfə kitaba baxmaqla (oxumaqla) onu əzbərləyərdi».
İbn Mücahid demişdir: «Muhəmməd İbn Səlləmin yanında idim. O mənə
dedi: – Bir az əvvəl gəlmiş olsaydın, sənə yetmiş min hədis əzbər bilən uşağı
göstərərdim». Quteybə İbn Səid demişdir: «Fəqihlərlə, zahidlərlə və
abidlərlə oldum, lakin Muhəmməd İbn İsmail kimisini görmədim. O, öz
zamanında Ömər kimi idi». Tirmizi demişdir: «Sənəd (Hədisin mətninə
qədər sadalanan ravilərin (yəni hədisi rəvayət edən kəslərin) silsiləsinin
araşdırılması) və iləl (Hədisin sənədində və ya mətnində olan və onu zəiflədə
biləcək amillərin araşdırılması) elmində Muhəmməd İbn İsmail kimisini
görmədim».
Əhməd İbn Hənbəl, Yəhyə İbn Məin, İbn əl-Mədini, əl-Həmidi –
Allah Onlardan Razı Olsun - və s. kimi muhəddislərdən hədis rəvayət etmişdir.
Onun tələbələrindən məşhur Müslim, Nəsai, Tirmizi, əl-Firabridir – Allah
Onlardan Razı Olsun -. Əsərlərindən “Tarix əl-Kəbir”, “Ədəbul Mufrad” və s.
Lakin bu əsərlərin içərisində xüsusi bir yeri tutan “əl-Cəmis Səhih” əsəridir. Bu
əsərdə 7563 hədis toplanmışdır ki, müəllif bu hədisləri 600000 min hədisin
içərisindən seçmişdir. Imam Buxari bu əsərinə topladığı hər bir hədisi iki
rükət istixarə namazı qıldıqdan sonra yazmışdır. Buxari «əs-Səhih» əsərini iki
əsas səbəbə görə yazmışdır – O rəvayət edir ki, biz İshaq İbn Rəhaveyhin
yanında idik. O bizə dedi: «Yaxşı olardı ki, Peyğəmbərin sünnəsi barəsində
səhih kitab tərtib edəsiniz». Onun təklifi çox xoşuma gəldi və «əl-Cəmius
Səhih» kitabını tərtib etməyə başladım. – O rəvayət edir ki, bir dəfə mən
Peyğəmbəri yuxuda gördüm. Əlimdəki yelpiklə onu yelpikləyir və üzərinə
qonan milçəkləri ondan uzaqlaşdırırdım. Alimlərdən gördüyüm yuxu
barəsində soruşduqda onlar mənə dedi ki, sən Peyğəmbərin adından istifadə
olunaraq uydurulan rəvayətləri ondan uzaqlaşdıracaqsan. Bu da mötəbər
7
hədisləri cəm etməyim üçün bir səbəb oldu.
Buxaridə – İbn Salaha görə
təkrarla birlikdə 7275 hədis, təkrarsız 4000 hədis, Muttasıl sənədlərlə gələn
hədislər təkrarsız 2602. İbn Həcərə görə 7397 hədis, 1341 Muallaq, 341
Mutabi hədis. Ümumi olaraq 9082 hədis vardır. Muhəmməd İbn Fuad
Abdulbakini təkrarla Muttasıl 7563 hədis vardır. Müxtəsər Buxaridə isə
təkrarsız 2226 hədis vardır. Bu kitab Qurani Kərimdən sonra ən səhih və
etibarlı kitab sayılır. Müəllif deyir ki: Mən bu kitabda yalnız səhih olan
hədisləri qeyd etmişəm. Halbuki mən 100000 min səhih, 200000 min isə zəif
hədis bilirəm. Mən 1000 yaxın şeyxlərdən hədis toplamışam və elə bir hədis
yoxdur ki, mən onun ravilər silsiləsini əzbərdən bilməyim. Hafiz ləqəbli alim
Zəhəbi demişdir: “Buxarinin “Cəmius Səhih” adlı əsərinə gəlincə o, İslamın
ən möhtəşəm kitablarındandır. O, uca Allahın kitabından sonra ən əfzəl
kitabdır. İnsan onu dinləmək üçün min fərsəx yol qət etsə belə bu səfərlə
vaxtını zay etmiş sayılmaz”. H. 256-cı il 30 Ramazan ayında Səmərqəndə
dünyasını dəyişmişdir.
Muslim İbn Həccac
Müslim İbn əl-Həccac əl-Quşeyri ən-Nisapuri. Hədis elmində İmam
Buxaridən sonra ikinci böyük şəxsiyyət sayılır. əl-Məmun adlı xəlifənin
xilafəti dövründə, H. 204-206-cı ildə Məşədin yaxınlığında yerləşən Nisapur
şəhərində dünyaya gəlmişdir. Quşeyr adlı böyük və məşhur bir qəbiləyə
məxsusdur. Bu qəbilənin adı isə Kuşeyr İbn Kəbdən gəlir. Çox kiçik
yaşlarından hədis elmini öyrənməyə başlamış və bu səbəbdən də elm almaq
üçün dünyanın bir çox ölkələrini İraq, Hicaz, Şam və Misri dolaşmışdır. Böyük
hədis alimləri olan İmam Buxari, Əhməd İbn Hənbəl, Yəhyə İbn Məin, Əbu
Heysəmə, İbn Əbu Şeybə – Allah Onlardan Razı Olsun - və s. dərs almışdır. Öz
növbəsində də Tirmizi, İbn Əbu Xatim, İbrahim İbn Muhəmməd İbn Sufyan –
Allah Onlardan Razı Olsun - kimi muhəddislərə dərs vermişdir. Alimlər İmam
Muslim haqda yüksək tərifəlayiq sözlər demişlər. Əbu Zura və Əbu Hətim
Muslimi onun zamanında yaşayan digər alimlərdən üstün tutmuşlar. Şeyx
Məhəmməd İbn ƏbdülVahhab əl-Fərra deyir: “Muslim insanların ən
savadlısı və elm dəryası idi. Onun haqqında xeyirdən başqa heç nə bilmirəm”.
Məsləmə İbn Qasim deyir: “Onun alimlər arasında qədir-qiyməti
yüksəkdir”. İmam Nəvəvi isə demişdir: “Onun (bu elmdə) imam, alim
olmasına, yüksək məqamına, elmdə dəqiqliyinə və öncüllüyünə hamı ittifaq
etmişdir”. Ən məşhur əsəri əl-Cəmi əs-Səhihdir ki, bu əsərdə 7275, təkrarsız
4000 hədis toplanmışdır. Bu kitab İmam Buxarinin səhihindən sonra ikinci
səhih əsər sayılır. İmam Muslim “Səhih” əsərini Nisapur şəhərində on beş ilə
8
təlif etmiş və hicri tarixi ilə 250- ci ildə bitirmişdir. İmam Nəvəvi belə
demişdir: “Onun seçimi və düzəlişinə on altı il sərf etmişdir”. H. 261-ci il
(Miladi 875-ci il) Rəcəb ayında Nisapur şəhərində dünyasını dəyişmişdir.
Muhəmməd İbn Bəşşar belə demişdir: “Dünyanın hafizləri (hədis elmində)
dörddür: “ər-Rey şəhərində Əbu Zurə, Nisapur şəhərində Muslim, Səmərqənd
şəhərində Abdullah əd-Darani və Buxara şəhərində Muhəmməd İbn İsmail”.
Əl-Huseyn İbn Mənsur belə demişdir: “İsaq İbn Rahəveyni Muslimi
xatırlayaraq fars dilində belə dediyini eşitdim: “Hansı kişi bunun kimi ola
bilər?!”. İsaq əl-Kovsəc İmam Muslimə belə demişdir: ”Allah səni
müsəlmanların arasında hifz etdikcə biz xeyirdən məhrum olmarıq”.
9
Peyğəmbərin Adından Yalan
Danışmağın Aqibətinin Ağır
Olması
10
Peyğəmbərin Adından Yalan Danışmağın Aqibətinin
Ağır Olması
1. Əli rəvayət edir ki, mən Peyğəmbərin belə dediyini eşitdim: “Mənim
adımdan yalan danışmayın. Kim mənim adımdan yalan danışarsa, qoy
Cəhənnəmdəki yerini tutsun.” (Buxari 106, Muslim 2)
2. Ənəs İbn Məlik demişdir: “Sizə çoxlu hədislər rəvayət etməkdən məni
saxlayan, (ancaq) Allah Elçisinin bu hədisidir: “Hər kim mənim adımdan
bilərəkdən yalan söyləyərsə, atəşdən olan yerini hazırlasın”. (Buxari 108,
Muslim 3)
3. Əbu Hureyra rəvayət edir ki, Allah Elçisi buyurdu: “Hər kim mənim
adımdan bilərəkdən yalan danışarsa, qoy Cəhənnəmdəki yerini tutsun”.
(Buxari 110, 6197, Muslim 4)
4. Muğira rəvayət edir ki, Peyğəmbərin belə dediyini eşitdim: “Mənim
adımdan danışılan yalan başqa birisinin adından danışılan yalan kimi deyildir.
Hər kim bilə-bilə mənim adımdan yalan danışarsa, Cəhənnəmdə öz yerini
hazırlasın” (Buxari 1291, Muslim 5)
11
İMAN KİTABI
12
İman Nədir? İmanın Xüsusiyyətlərinin Bəyanı
5. Əbu Hureyra rəvayət edir ki, bir gün Peyğəmbər camaatın arasında
oturmuşdu. Bir nəfər onun yanına gəlib: “İman nədir?”- deyə soruşdu.
Peyğəmbər: “İman (odur ki,) Allaha, Onun mələklərinə, Onunla qarşılaşaca-
ğına və Onun elçilərinə iman gətirəsən, habelə (öldükdən sonra) diriləcəyinə
inanasan.” O: “İslam nədir?”– deyə soruşdu. Peyğəmbər: “İslam (odur ki,)
Allaha ibadət edib Ona (heç bir şeyi) şərik qoşmayasan, (vaxtlı-vaxtında, lazı-
mınca) namaz qılasan, vacib buyrulmuş zəkatı verəsən və Ramazan ayını oruc
tutasan.” O: “Ehsan nədir?”- deyə soruşdu. Peyğəmbər: “Ehsan (odur ki,)
Allaha, sanki Onu görürmüşsən kimi ibadət edəsən; sən Onu görməsən də, (bil
ki,) O, səni görür.” O: “Qiyamət nə zaman qopacaq?”- deyə soruşdu.
Peyğəmbər: “Bu haqda soruşulan soruşandan çox bilmir. Lakin sənə
Qiyamətin əlamətlərini deyəcəyəm: kəniz öz ağasını doğacağı və kimliyi bəlli
olmayan, dəvə otaran çobanlar hündür binalar tikməkdə bir-biri ilə
yarışacaqları zaman (Qiyamət qopacaqdır. Bu da) yalnız Allahın bildiyi beş
şeydən biridir.” Sonra Peyğəmbər: “Həqiqətən, Saatı (Qiyamətin qopacağı
vaxtı) ancaq Allah bilir. Yağışı (istədiyi vaxt) göydən O yağdırır, bətnlərdə
olanı O bilir. Heç kəs səhər nə qazanacağını bilməz. Heç kəs harada öləcəyini
bilməz. Allah isə, şübhəsiz ki, (hər şeyi) Biləndir, (hər şeydən) Xəbərdardır!”.
(Loğman 34). - ayəsini oxudu. Sonra o adam dönüb getdi. Peyğəmbər: “Onu geri
qaytarın!”- deyə buyurdu. Lakin (əshabələr) ondan bir əsər-əlamət görmədilər.
Peyğəmbər: “Bu Cəbrail idi. İnsanlara dinlərini öyrətmək üçün gəlmişdi.”
(Buxari 50, Muslim 10, 106, 108)
İslamın Rüknlərindən Biri Sayılan Namazın Bəyanı
13
6. Təlhə İbn Ubeydullah rəvayət edir ki, Nəcd (Məkkə ilə İraq arasında yer)
əhlindən olan, saçları dağınıq bir kişi Peyğəmbərin yanına gəldi. Biz
uzaqdan onun gurultulu səsini eşidir, amma nə dediyini anlamırdıq. Nəhayət,
yaxına gəldi və aydın oldu ki, İslam barəsində soruşur. Peyğəmbər: “Bir gün
və bir gecə ərzində beş vaxt namaz (qılmalısan).” Kişi soruşdu: “Mənə bundan
başqası vacib buyrulubmu?” (Peyğəmbər): “Xeyr! Yalnız könüllü olaraq
qıldığından başqa”– deyə cavab verdi. Sonra Peyğəmbər buyurdu:
“Ramazan orucunu da (tutmalısan).” (Kişi) soruşdu: “Mənə bundan başqası
vacib buyrulubmu?” (Peyğəmbər): “Xeyr! Yalnız könüllü olaraq tutduğundan
başqa”– deyə cavab verdi. Peyğəmbər ona zəkatın vacibliyini də bildirdi.
(Kişi) soruşdu: “Mənə bundan başqası vacib buyrulubmu?” (Peyğəmbər):
“Xeyr! Yalnız könüllü olaraq verdiyindən başqa”– deyə cavab verdi. Kişi:
“Vallahi ki, mən buna heç nə artırmayacağam və heç nə əskiltməyəcəyəm”–
dedi və dönüb getdi. Peyğəmbər: “Əgər doğru deyirsə, nicat tapacaqdır.”
(Buxari 46, Muslim 12, 109)
Dostları ilə paylaş: |