1
Artıq köhnəlmiş olduğu deyilən «afaniz» termininə dair yeni baxışlar
Şahin Böyükağa oğlu Əlibəyli
Current views on term of «afaniz» which is now thought outdated
Shahin Boyukaga oglu Alibeyli
Новые взгляды к термину «афаниз», считающимся уже устаревшим
Шахин Боюкага оглы Алибейли
Psixologiya, psixiatriya və seksologiyada işlənən və ciddi araşdırılmasına
ehtiyac duyulan bir termin var ki, ona afaniz (aphanisis) deyirlər. Mənbələrin çoxunda
sinonim qismində «afanizis» məfhumu daha tez-tez işlənir. Halbuki burada «is» sonluğu
terminin latın dilində yazılması naminə artırılmış şəkilçidir və əslində onsuz da keçinmək
olardı. Hətta qeyd edilən terminin «afaniz» şəklində yazılması daha doğrudur.
«Afaniz» termini ilk dəfə ingilis psixoanalitiki Ernest Cons (Ernest Jones)
«tərəfindən 1927-ci ildə «Qadın seksuallığının erkən inkişafı» («Early development of
female sexuality») əsərində elmi dövriyyəyə daxil edilmişdir. Yunanca aphanisis – aradan
getmə, itmə, yox olma, yoxa çıxma, aphanizo – gözdən itirəm, görünməz oluram, itib
gedirəm deməkdir.
Qeyd edək ki, «afaniz» sözündən istifadə olunmaqla bəzi terminlər
düzəldilmişdir. Bunlardan bir neçəsini xatırlaya bilərik:
– «afaniz fenomeni», yaxud «afanizis fenomeni»;
– «afaniz hadisəsi», yaxud «afanizis hadisəsi»;
– «afaniz konsepsiyası», yaxud «afanizis konsepsiyası»;
– «afanizik effekt», yaxud «afanizik təsir»;
– «afanizik nəticə»;
– «afaniz təhlükəsi», «afanizis təhlükəsi», «afaniz qorxusu», «afanizis qorxusu»,
«afaniz riski», «afanizis riski», «afanizik təhlükə» və başqaları.
Ancaq «afaniz» termininin həm elmə yeridilmə tarixinə, həm də daşıdığı məna
yükünə münasibətdə müəlliflər arasında ciddi fikir ayrılığı var. Məşhur rus filosofu və
psixoloqu, psixoanaliz sahəsində mütəxəssis, fəlsəfə elmləri doktoru Valeri Moiseyeviç
Leybin birinci dəfə 2001-ci ildə, sonra 2010-cu ildə «Psixoanaliz üzrə lüğət-sorğuluq»,
həmçinin 2015-ci ildə «Qısa psixoanalitik lüğət-sorğuluq» kimi əsərlərində «afanizis»
termininin bir qədər əvvəl qeyd edilən şəkildə, yəni 1927-ci ildə E. Cons tərəfindən elmə
keçdiyi fikrini təsdiqləmişdir [7].
Ancaq britaniyalı psixiatr və Freyd məktəbinə məxsus psixoanalitik Çarlz
Frederik Raykroft (Charles Frederick Rycroft) «Tənqidi psixoanaliz lüğəti»ndə «afanizis»
termininin düz 21 il sonra – 1948-ci ildə elmə daxil olduğunu yazmışdır [10].
Sonuncu mənbənin təsiri altında olan rus psixiatrları Viktor Stanislavoviç
Pervıy, Vasili Fyodoroviç Suxoy, Yevgeniya Gennadiyevna Qrineviç və Marianna
Vladislavovna Markova 2013-cü ildə çap etdirdikləri «Psixiatrik lüğət»də yalnız «daxil
2
edilmiş» kəlmələrinin yerinə «təklif edilmiş» sözlərini yazmaqla və Consun britaniyalı
psixoanalitik olduğunu göstərməklə qənaətlənməli olmuşlar [8, səh. 63].
İndi «afanizis» termininin definitiv tərəfi və səciyyəvi cəhətləri haqqında
danışaq. V. M. Leybinin lüğətində həmin terminə belə bir tərif verilmişdir: «Afanizis –
cinsi meylin itirilməsinin mümkünlüyü ilə əlaqədar olan nevrotik həyəcandır» [7]. Ç. F.
Raykroftun lüğətində «afanizis» termininin «həzz alma qabiliyyətinin tam itirilməsindən
əvvəl keçirilən qorxunun ifrat dərəcəsini təsvir etmək üçün» bir məfhum olduğu
göstərilmişdir [10].
Görkəmli fransız filosofları, psixoanalitik və yazıçıları Jan Laplanş (Jean
Laplanche) və Jan-Bertran Pontalis (Jean-Bertrand Pontalis) bir yerdə «Psixoanaliz üzrə
lüğət» (orijinal adı «Bibliotheque de Psychanalyse») kitabını ərsəyə gətirmişlər ki,
afanizisdən danışarkən belə gözəl mənbəyə müraciət etməmək sadəcə mümkün deyildir.
Məşhur sovet və rus filosofu, Yeni dövr Avropa fəlsəfi fikrini öyrənməklə məşğul olan
tarixçi, fəlsəfə elmləri doktoru Nataliya Sergeyevna Avtonomova tərəfindən rus dilinə
tərcümə olunaraq elə onun redaktorluğu ilə 1996-cı ildə çap edilən, 2010-cu ildə yenidən
işıq üzü görən həmin kitabda «Afanizis» məqaləsində verilmiş məlumatdan yeri gəldikcə
yararlanacağıq. Etibarlı mənbədə «afanizis» istilahının E. Cons tərəfindən daxil edilmiş bir
termin olmaqla seksual arzunun itməsini bildirdiyi nəzərə çatdırılmışdır [6].
E. Consa görə, afanizis hər iki cinsdə kastrasiyadan daha artıq qorxu törədir.
Həqiqətən afanizis – kastrasiya kompleksi ilə əlaqədar olan bir termindir.
2005-ci ildə Paris Psixoanaliz Cəmiyyətinin titulyar üzvü Alen Jibo və həmin
vaxt hələ psixologiya elmləri namizədi, baş elmi işçi, Müasir Psixoanaliz Cəmiyyətinin
direktoru olmuş Andrey Vladimiroviç Rossoxinin redaktorluq etdikləri «Fransız
psixoanalitik məktəbi» adlı kitabda bir mövzuda insanın afanizis riskinə məruz qalması
haqqında danışılmışdır. Görkəmli rusiyalı filosof, fəlsəfə elmləri namizədi, psixoanaliz
klassiklərinin elmi işlərinin tərcüməçi və kommentatoru Vladimir Vasilyeviç
Starovoytovun elə həmin mövzuda anafizis barəsindəki qeydinə nəzər saldıqda bu terminin
E. Cons tərəfindən daxil edilməsi və seksual arzunun itməsini bildirməsi, hər iki cinsin
nümayəndələrində kastrasiyadan daha artıq qorxu törətməsi haqqında olan fikirlər bir daha
təkrarlanmışdır [12, səh. 156].
E. Cons məhz qadın seksuallığını öyrənərkən «afanizis» anlayışını elmə daxil
etmişdir. E. Cons «afanizis» anlayışı altında «seksual həzz yaşama qabiliyyətinin tam
itməsini» başa düşmüşdür. Consun afanizis konsepsiyası kastrasiya kompleksi ilə sıx
əlaqədardır. Consun təsəvvürlərinə görə, afanizis qadınlarda sevimli obyektin itirilməsi
qorxusuna, kişilərdə isə kastrasiya qorxusu çərçivəsindən kənara çıxan daxili bir dəhşətə
əsaslanır. E. Consun söylədiyi fərziyyəyə inansaq, bir sıra şərtlər üzündən bəzi kişilərdə
daha qüvvətli seksual duyğular yaşamağa və həyəcanlı anlar keçirməyə can atmaqla
əlaqədar olaraq kastrasiya qorxusu müşahidə edilir [7].
E. Consun fikrincə, kişidə seksuallığın sönməsi (tamamilə itməsi) və kastrasiya
tam üst-üstə düşmür, məsələn, «... kişilərin bir çoxu şübhəsiz ki, penisin aradan
götürülməsilə seksuallığın itməyəciyini güman edərək erotik illət daxil olmaqla müxtəlif
səbəblər üzündən kastrasiyanı arzulayır; bu və başqasının qarışdırılması ona əsaslanır ki,
3
anafizisin ümumi ideyası konkret olaraq (ölüm haqqında fikirdən əlavə) kastrasiya
qorxusunda özünü göstərir» [6].
Cons güman etmişdir ki, qadınlarda afanizis qorxusu sevimli obyektin itirilməsi
qorxusu ilə əlaqədardır. E. Cons güman etmişdir ki, afanizis qorxusu hər iki cinsdə
kastrasiya qorxusuna nisbətən daha fundamental bir narahatlıqdır. İsrarlı tədqiqatçı məhz
belə bir arqumentindən böyük sənətkar Ziqmund Freydin (Sigmund Freud; 1856–1939)
qadın seksuallığı səbəbilə diskussiyalarında ortaya qoyduğu baxışlar əleyhinə istifadə
etmişdir. Əgər psixoanalizin banisi Ziqmund Freyd kastrasiya qorxusunun oğlanda
seksuallığın sönməsinə gətirib çıxardığını və gələcəkdə onun libidosunun anasından digər
seksual obyektlərə keçirilməsini hesab edirdisə, artıq E. Cons seksual arzunun itməsinin
heç də kastrasion kompleksin müstəsna təsir qüvvəsinin nəticəsi olmadığı mövqeyindən
çıxış etməyə başlamışdı [7].
E. Consun irəli sürdüyü müddəa ilə Z. Freydin fikri arasında ziddiyyət qabarıq
şəkildə görünür: əgər Z. Freyd kastrasiya kompleksini və fallos primatını (birinciliyini,
üstünlüyünü) oğlanlarda olduğu kimi, qızlarda da seksual inkişafın əsası hesab edirdisə,
artıq E. Cons əzəldən, lap başlanğıcdan ancaq özünə məxsus məqsədi və təzahür formaları
olan qadın seksuallığının orijinallığını (spesifik xüsusiyyətini) vurğulamış, onu mühüm
əlamət kimi nəzərə çarpdırmışdır [6].
Kastrasiya kompleksinin psixoanalitik başa düşülməsində dəqiqləşdirmələrini
edən E. Consun söylədiyi ideyaya görə, kişi və qadın seksuallığının infantil inkişafı heç də
həmin kompleksin təsiri altında deyil, məhz afanizis hadisəsi sayəsində həyata keçir [7].
E. Consa görə, qız və oğlanın seksuallığının ümumi məxrəcini kastrasiya
kompleksində deyil, məhz afanizisdə axtarmaq lazımdır [6].
E. Consun nəzəriyyəsinə görə, afanizis bütün nevrozların əsasını təşkil edir.
Cons hesab etmişdir ki, afanizis qarşısında keçirilən qorxu istənilən nevrozun əsas
səbəblərindən biridir.
Qeyd edək ki, «afanizis» terminini fikirləşmiş və onunla bağlı müddəalarını bir
konsepsiya (nəzəriyyə) halına salmağı bacarmış Ernest Cons həmin hadisənin (fenomenin)
öyrənilməsi sahəsində xeyli iş görmüşdür. Ancaq E. Consun yaratdığı «afanizis» anlayışı
psixoanalizdə heç də hamılıqla qəbul edilməmişdir. Onun afanizislə bağlı fikirlərinin bütün
psixoanalitiklər tərəfindən təsdiqlənməməsinin səbəbi kastrasiya kompleksi ilə bağlantıda
mükəmməlliyin çatışmamasıdır.
Məşhur amerikan psixoanalitiki və psixoloqu, neofreydizmin hakim mövqeyə
malik çox nüfuzlu simalarından biri Karen Xorni (Karen Horney; 1885–1952) qadın
seksuallığı problemlərini öyrənərək belə bir nəticəyə gəlmişdir ki, seksual tələbatın həqiqi
dəyərindən xeyli yüksək qiymətləndirilməsi çox vaxt dərində məxfi saxlanılan qorxunu
gizlədir, bunu bir kimsəyə bildirmir. Zərif cinsin həmin kateqoriyaya mənsub olan
nümayəndələri sanki heteroseksual təzahürlərində digər qadınların onlara bir əngəl
olmayacaqlarına, çətinlik yaratmayacaqlarına tam əmin deyillər. K. Xorninin bu yanaşması
öz-özlüyündə E. Cons tərəfindən təsvir edilmiş afanizisi xatırladır. Fərq yalnız bundadır ki,
burada seksual təəssürat yaşama, intim xarakterli yaddaqalan anları duyma qabiliyyətinin
itiriləcəyi səbəbindən həyəcanlanmaqdan və qorxu keçirməkdən söhbət getmir, sadəcə
hansısa xarici təsirin ona həmişə mane olacağından ehtiyatlanma haqqında danışılır. Elə bil
4
hər zaman qarşısının kəsiləcəyindən çəkinmə hissi qadının rahatlığını pozur. K. Xorninin
1934-cü ildə çap etdirdiyi «Məhəbbətin qiymətinin həddindən artıq şişirdilməsi» adlı
məqaləsində öz əksini tapmış rəyinə görə, məhz belə ehtiyatlanma (həyəcan siqnalı)
seksuallığın real dəyərinin xeyli artıq götürülməsinə öz «töhfəsini» verir, onun əslində
olduğu qiymətinin həddindən artıq səviyyəyə çatdırılmasına təkan verir.
E. Cons kimi K. Xorni də nevrotik qadınların müdafiəsinin müxtəlif növlərini
onların səksəkəli (daim bir siqnal olaraq təhlükə bildirən) hallarından irəli gəlməsi kimi
nəzərdən keçirməyə cəhd göstərmişdir. Lakin E. Cons kişi arzularının və kişiliyin
fiksiyasının afanizis təhlükəsindən bir müdafiə olduğunu zənn etdiyi halda, K. Xorni
əvvəlcə bunların ataya münasibətdə insestuoz arzulardan qorunma olduğunu güman etmiş,
sonra isə onların mazoxistik meyldən uzaq düşməklə mühafizə edilməkdən ibarət olduğu
qənaətinə gəlmişdir [7].
Subyektin afanizisinin mahir tədqiqatçılarına bir klassik nümunə kimi İntibah
epoxasının məşhur fransız yazıçı-esseisti və filosof-humanisti Mişel Eykem de Monten
(Michel Eyquem de Montaigne) göstərilə bilər. «Onun başlıca əxlaqi prinsipinə görə, insan
öz xoşbəxtliyini dinin vəd etdiyi kimi göylərdə deyil, yerdəki həyatda axtarmalıdır» [1, səh.
55, sol sütun]. Təliminin çıxış nöqtəsi skeptisizm olmuş məşhur filosof uzun illər ərzində
ərsəyə gətirdiyi «Təcrübələr» adlı başlıca əsərində seksual meylin itməsi, onun səbəb və
nəticələri haqqında dolğun məlumat vermişdir. Lakin həmin dövrdə «afaniz» termini hələ
mövcud deyildi.
XX əsrin səksəninci illərindən etibarən «afanizis» termininə daha çox seksoloji
ədəbiyyatda rast gəlindi. Ümumiyyətlə, seksual meyl pozğunluqlarının müxtəlif
formalarını ifadə etmək üçün təklif edilmiş terminlər həddən ziyadə çoxdur və onlar
arasında bir qarma-qarışıqlıq hökm sürür [2]. Bu baxımdan «afanizis» termini də istisnalıq
təşkil etmədi. Məşhur polyak həkim-seksoloqu, habilitasiya keçmiş doktor, Polşada
seksologiyanın pioneri Kazimej İmelinski (Kazimierz Imielinski) 1986-cı ildə
«Seksologiya və seksiatriya» kitabında «afanizis» terminini «anafrodiziya», «cinsi
soyuqluq», «hiposeksuallıq», «seksual anesteziya», «seksual hipesteziya» və «seksual
frigidlik» kimi anlayışlarla eyniləşdirmişdir. Rus dilinə «Seksologiya və seksopatologiya»
kimi tərcümə edilən həmin kitabın çap olunmasından sonra «afanizis» termini öz yerini
möhkəmləndirməyə başladı [4, səh. 228]
K. İmelinskinin «afanizis» terminini əslində bir-birinin tam eyni olmayan
müxtəlif anlayışlara bərabər tutması haqqında bir neçə kəlmə demək lazım gəlir. Haqlı
olaraq müəyyən qədər narazılıq doğuran, mübahisəyə səbəb olan həmin fikir müəlliflərin
bir qismi tərəfindən rahatlıqla qəbul edilmədi. Çünki «seksual anesteziya» və «seksual
hipesteziya» terminlərinin eyni olmadığı heç kimdə şübhə doğurmur, «hiposeksuallıq» və
«seksual frigidlik» istilahlarının eyniləşdirilməsi heç də bütün mütəxəssislərin ürəyincə
olmur, ümumiyyətlə, qeyd edilən pozğunluğun yalnız qadın cinsli şəxslərə şamil edilməsi,
yoxsa hər iki cinsin nümayəndələrini əhatə etməsi sualı cavabsız qalır. Amma çox
keçmədən bir neçə fərqli anlayışın «afanizis» termini ətrafında eyniləşdirilməsi barəsində
olan fikir başqa mənbələrə köçürüldü. Xeyli sayda mənbədə artıq K. İmelinskinin təsiri
açıq-aydın özünü göstərirdi. Ukraynalı cərrah-uroloq və androloq, professor Aleksey
Vladimiroviç Lyulko tərəfindən tərtib edilmiş və 1994-cü ildə işıq üzü görmüş
5
«Seksologiya, seksopatologiya və andrologiyadan sorğu kitabı»nda [11, səh. 13, 23], cinsi
tərbiyə və seksual mədəniyyət problemlərilə ciddi şəkildə məşğul olmuş rus jurnalisti,
psixoloq və pedaqoqu Vladimir Vladimiroviç Şaxicanyanın 1991-ci ildə buraxdırdığı və
1999-cu ildə təzədən nəşr etdirdiyi «Bu haqda 1001 sual» əsərində [13, səh. 399] bunun
şahidi oluruq.
Böyük stajı olan və praktik işini elmi fəaliyyətilə qovuşduran məşhur rus
seksoloqu, tibb elmləri namizədi, seksologiya, psixoterapiya, urologiya və ginekologiya
üzrə mütəxəssis Yuri Petroviç Prokopenko 1991-ci ildə «İllüstrasiyalı seksoloji lüğət»,
1995-ci ildə «Seksoloji illüstrasiyalı lüğət» (əlavələr edilmiş və genişləndirilmiş ikinci
nəşr), 1999-cu ildə «Tam seksoloji lüğət» (yenidən işlənmiş və əlavələr edilmiş üçüncü
nəşr) kitablarında «afanizis» və «frigidlik» terminlərinin eyni olduğunu göstərmişdir.
Sonuncu kitabda Y. P. Prokopenko «afanizis» termininin artıq köhnəlmiş tibbi termin
olduğunu vurğulamışdır. Ancaq elə həmin mənbədə nədənsə termin latınca «aphanasis»
kimi verilmişdir [9, səh. 30, sağ sütun]. Başqa mənbələrdə terminin «afanazis» şəklinə
salınması müşahidə edilmədiyindən bunu mətn yığımı zamanı mexaniki olaraq yol
verilmiş bir səhv kimi başa düşmək lazım gəlir.
Tibb elmləri namizədi, Nikolay Fyodoroviç Katanov adına Xakasiya Dövlət
Universitetinin nəzdindəki Tibbi-Psixoloji-Sosial İnstitutun sosial iş kafedrasının dosenti,
Rusiya Təbiətşünaslıq Akademiyasının professoru Tatyana Vladimirovna Anafyanova
2011-ci ildə «Regionda deviant davranışlı qrup və şəxslərlə aparılan sosial-tibbi işin
xüsusiyyətləri» adlı dərs vəsaitində «afanizis» və «frigidlik» terminlərinin eyniləşdirilməsi
ənənəsinə sadiq qalmışdır [3].
Bəzi müəlliflər afanizisi hətta «anorqazmiya» halına müncər etməkdən
çəkinməmişlər. 2013-cü ildə Yevgeni Avqustoviç Kaşenko və Anna Nikolayevna
Kotenyovanın bir yerdə ərsəyə gətirdikləri «Bu haqda yeniyetmə ilə açıq söhbət» kitabında
«frigidlik» termininin sinonimi kimi «afanizis», «anorqazmiya», «hiposeksuallıq» və
«seksual hipesteziya» anlayışları göstərilmişdir. «Keçid yaşı» seriyasından olan həmin
kitabda «frigidlik» termini «qadınlarda cinsi soyuqluğu bildirən köhnəlmiş termin» kimi
səciyyələndirilmişdir. Göründüyü kimi, «afanizis»lə bərabərləşdirilən terminlər sırasına
daha biri («anorqazmiya») salınmışdır [5].
Ümumiyyətlə, seksologiyaya dair lüğətlərin əksəriyyətində «afanizis» məfhumu
«anafrodiziya», «cinsi soyuqluq», «hiposeksuallıq» və «seksual hipesteziya» anlayışlarına
bərabər tutulur, «insanın psixi və somatik sahələrində hər hansı kənarlanma olmadan
seksual meylin azalması» kimi şərh edilir.
Seksologiyaya həsr olunmuş digər lüğətlərdə «afaniz» istilahına rast gəlinmir.
Buradan belə anlaşılır ki, insanın afanizis riskinə məruz qalması onun seksual
arzusunun itməsi təhlükəsinin real şəkildə təzahür etməsidir. Beləliklə, psixoloji,
psixoanalitik və seksoloji ədəbiyyatların hamısında afanizis dedikdə məhz seksual meylin
itməsi nəzərdə tutulur.
Ancaq təbabətdə frigidlik halını bildirmək üçün işlədilmiş «afanizis» termininin
yalnız əvvəllər lazım gəldiyini, artıq unudulduğunu və hazırda ona müraciət olunmadığını
düşünmək düzgün yanaşma sayılmazdı. Məsələ bundadır ki, afanizis ətrafında müzakirələr
yenidən canlanmış, ancaq bu dəfə «məcrasını» dəyişərək bir qədər fərqli səmtə yan
6
almışdır. Belə ki, «afanizis» termini predmetin itməsinə münasibətdə tətbiq edilməyə
başlamışdır.
Fransız filosofu (freydist, strukturalist, poststrukturalist) və psixiatrı, psixoanaliz
tarixində ən nüfuzlu və sözükeçən simalardan biri Jak Mari Emil Lakan (Jacques Marie
Emile Lacan; 1901–1981) seminarlarından birində («Psixoanalizin dörd əsas anlayışı»)
subyektin əmələ gəlməsi üçün iki zəruri komplementar əməliyyat olan uzaqlaşma və
separasiya kimi anlayışları daxil etmişdir. Onun mülahizəsində uzaqlaşmanın məna
(törədilməni bildirən) və varlıq arasında subyektin parçalanması, bölünməsi prosesi baş
verməsi ilə əlaqələndirilməsi nəzəri cəlb edir (şəkil 1).
Şəkil 1. Jak Lakanın mülahizələrinə görə məna və varlıq arasında subyektin
parçalanması prosesinin baş verməsi ilə uzaqlaşmanın əlaqələndirilməsinin sxemi
1 – varlıq (subyekt); 2 – mənasızlıq (cəfəngiyat); 3 – məna (Başqası); 4 –
əlaqədə uzaqlaşma (yadlaşma)
J. Lakan belə bir fikir irəli sürmüşdür ki, məna seçimi subyektin varlığının
itməsinə, mövcudluğunun aradan qalxmasına gətirib çıxarır. J. Lakan həmin fenomeni
«afanizis» adlandırmışdır. Varlığın seçilməsi ona gətirib çıxarır ki, subyekt mənasızlıq
(cəfəngiyat) halına düşür. Beləliklə, Lakan varlığın itməsini Başqasının sahəsində
bildiricinin mövcudluğu ilə əlaqələndirmişdir.
Sloven kulturoloqu və freydomarksizm cərəyanının sosial filosofu Slavoy Jijek
(Slavoj Žižek; 1949-cu ildə doğulmuşdur) şəxsiyyətin mahiyyəti (nüvəsi) və onun
individual həyatının keçdiyi simvolik hekayətləri arasında bir uçurum – uyğunsuzluq,
rabitəsizlik olması və yaxud olmamasının dialektikası nöqteyi-nəzərindən afanizis
konsepsiyasını işləyib hazırlamışdır.
İstifadə olunmuş mənbələr
1. Azərbaycan Sovet Ensiklopediyası. On cilddə [Mətn]. Bakı, Azərbaycan
Sovet Ensiklopediyasının baş redaksiyası, VIII cild, 1984, 608 səh.
2. Əlibəyli Ş. B. Seksual meylin keyfiyyət pozğunluqlarının fenomenologiyası
və təsnifatı [Mətn]. Bakı, «Gənclik» nəşriyyatı, 2005, 530 səh.
3. Анафьянова Т. В. Особенности социально-медицинской работы с
лицами и группами девиантного поведения в регионе. Учебное пособие [Текст].
Москва, издательство «академия естествознания», 2011
7
4. Имелинский К. Сексология и сексопатология / Оригинальное название:
«Zarys seksuologii i seksiatrii» / Перевод с польского кандидата биологических наук
Александра А. Бруенка под редакцией профессора Георгия Степановича
Васильченко [Текст]. Москва, издательство «Медицина», 1986, 424 стр.
5. Кащенко Е. А., Котенёва А. Н. Откровенный разговор про это с
подростком (серия «Переходный возраст») [Текст]. Возрастное ограничение 16+.
Москва, издательство «Эксмо», 2013, 344 стр.
6. Лапланш Ж., Понталис Ж.-Б. Словарь по психоанализу / Оригинальное
название: «Bibliotheque de Psychanalyse» [Текст]. Редактор и переводчик: Наталия
Сергеевна Автономова. Москва, издательство «Центр гуманитарных инициатив»,
2010, 752 стр.
7. Лейбин В. М. Словарь-справочник по психоанализу [Текст]. Москва,
издательство «АСТ», 2010, 956 стр.
8. Первый В. С., Сухой В. Ф., Гриневич Е. Г., Маркова М. В.
Психиатрический словарь. Более 8000 слов и словосочетаний (серия «Медицина»)
[Текст]. Ростов-на-Дону, издательство «Феникс», 2013, 640 стр.
9. Прокопенко Ю. П. Полный сексологический словарь [Текст]. Издание
третье, переработанное и дополненное. Москва, издательство «Рипол классик»,
1999, переплет, уменьшенный формат, 400 стр.
10. Райкрофт Ч. Ф. Критический словарь психоанализа (серия
«Библиотека психоаналитической литературы») / Перевод с английского Л. В.
Топоровой, С. В. Воронина и И. Н. Гвоздева под редакцией кандидата философских
наук С. М. Черкасова [Текст]. Санкт-Петербург, издательство Восточно-
Европейского Института Психоанализа, 1995, 288 стр.
11. Справочник по сексологии, сексопатологии и андрологии /
Составитель профессор А. В. Люлько [Текст]. Киев, издательство «Здоровья», 1994,
240 стр.
12. Французская психоаналитическая школа (серия «Антология
современного психоанализа») [Текст] / Под редакцией А. Жибо и А. В. Россохина.
Санкт-Петербург, издательство «Питер», 2005, 576 стр.
13. Шахиджанян В. В. 1001 вопрос про это [Текст]. Новое изд
Dostları ilə paylaş: |