PAŞA KƏRİMOV
“AZƏRBAYСAN ƏLYAZMA KİTABI TARİXİ”
fənnindən xüsusi kurs
p r o q r a m ı
Azərbaycan əlyazma kitabı üzrə xüsusi kurs proqramının tərtib edilməsi bu sahədə ilk təcrübədir. Müstəqilliyini bərpa etmiş respublikamızda tarixi keçmişimizə daha dərindən yiyələnmək, mədəniyyət abidələrimizi, maddi və mənəvi sərvətlərimizi hərtərəfli öyrənmək meyli Azərbaycan əlyazma kitabının tarixi üzrə xüsusi kurslar yaradılması zərurətini irəli sürür. Fikrimizcə, ali məktəblərimizin şərqşünaslıq, filologiya, tarix, kitabxanaçılıq və s. humanitar fakültələrində mədəniyyətimizin ayrılmaz tərkib hissəsi olan əlyazma kitabı tarixini tədris proqramına salmaq vaxtı çatmışdır.
GİRİŞ
Azərbaycan əlyazma kitabı tarixinin dəqiq məlum olmaması, onun hələlik «Avesta»nın yarandığı tarixdən hesablanması. Saysız-hesabsız abidələrinin bu günə gəlib çatmaması, bunun obyektiv və subyektiv səbəbləri.
Tərkib hissələri e.ə. II minilliyin sonu-I minilliyin birinci yarısında meydana çıxmış, zərdüştiliyin əsas dini kitabı olan «Avesta». E.ə. VI əsrdə bu abidənin 12 min inək dərisi üzərində yazılması. Makedoniyalı İsgəndərin işğalçı yürüşü zamanı abidənin oricinalının məhv edilməsi. Eramızın IV əsrində baş zərdüşt kahini Mahraspandın oğlu Azərbadın (Atropatın) «Avesta»nı yenidən tərtib etməsi və özünün yaratdığı xüsusi əlifbada yazıya alması.
V əsrin əvvəlirində Albaniyada 52 hərfdən ibarət alban əlifbasının yaradılması. VII əsrdən etibarən Azərbaycan tarixinə aid əsərlərin meydana çıxması. Bərdə yaxınlığındakı Kalankatuyk kəndindən olan Kalankatuyklu Moiseyin «Ağvan tarixi» əsərində həmin dövrün mədəni həyatı haqqında məlumat verilməsi. Bir sıra dini kitabların, Homerin «İliada», Vergilinin «Eneida» əsərlərinin alban dilinə tərcümə edilməsi. Alban yazılı abidələrinin təhriflərlə erməni dilinə tərcümə edilərək erməni abidələri kimi təqdim edilməsi.
VIII əsrin birinci yarısından Azərbaycanda ictimai-siyasi münasibətlərin dəyişilməyə başlaması, İslam mədəniyyətinin yayılmasından sonra zərdüştilik və b. dinlərin təsirinin zəifləməsi.
IX-X əsrlərdə Azərbaycanda «Avesta», «Quran», «Tovrat» və «İncil» kimi dini kitabların yayılması, bunların azərbaycanlılar tərəfindən köçürülməsi. «Quran»ın birinci yerdə, «İncil»in ikinci yerdə durması, «Avesta» və «Tövrat»ın yayılma dairəsinin get-gedə məhdudlaşması. X əsrdən XX əsrin əvvəllərinədək «Quran» və onun təfsirlərinin Azərbaycanda ən geniş yayılmış kitablar olması. XX əsrin əvvəllərinə qədər Azərbaycanda yazılı abidələrin əsasən ərəb əlifbası ilə yazılması.
Dostları ilə paylaş: |