0
1
AZƏRBAYCAN MİLLİ ELMLƏR AKADEMİYASI
FƏLSƏFƏ VƏ HÜQUQ İNSTİTUTU
AYDIN ƏLİZADƏ
ANTİK
FƏLSƏFƏ TARİXİ
Ali məktəblərin tələbələri üçün dərs vəsaiti
AMEA Fəlsəfə və Hüquq İnstitutunun
Elmi Şurasının 23 dekabr 2015-ci il tarixli
qərarı ilə ali məktəblərin tələbələri üçün
dərs vəsaiti kimi çapa buraxılmışdır
(protokol 12).
Bakı – 2016
2
Müəllif kitabın çap olunmasında göstərdiyi köməyə görə
“Safi Care” şirkətinin təsisçisi Səbinə Rəhimovaya
öz dərin təşəkkürünü bildirir.
Elmi redaktor:
fəlsəfə üzrə elmlər doktoru
İlham Məmmədzadə
Məsul redaktor:
fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru
Elsevər Səmədov
Rəyçilər:
fəlsəfə üzrə elmlər doktorları:
Adil Əsədov, Lalə Mövsümova;
fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru
Radif Mustafayev
Əlizadə A.A. Antik fəlsəfə tarixi. Ali məktəblərin
tələbələri üçün dərs vəsaiti. Bakı-2016, 288 s.
Fəlsəfənin əsasını və bünövrəsini antik dövrün fəlsəfəsi təşkil
edir. Antik dövr fəlsəfəsini öyrənmədən fəlsəfə haqqında ümumi
təsəvvür yarana bilməz. Sonrakı əsrlərdə formalaşan fərdi və ictimai
şüur tarixi bu və ya digər dərəcədə antik fəlsəfəyə bağlıdır. Bu
mövzuya həsr olunmuş “Antik fəlsəfə tarixi” kitabı Ali məktəblərdə
təhsil alan tələbələr üçün dərs vəsaiti, eləcə də fəlsəfi problemlərlə
maraqlanan geniş oxucu kütləsi üçün məlumat xarakterli ədəbiyyat
kimi nəzərdə tutulmuşdur.
İSBN –5-89968-061-X
© A. Əlizadə
3
İÇİNDƏKİLƏR
GİRİŞ ...................................................................................... 5
I. QƏDİM YUNAN FƏLSƏFƏSİ
1.1. Yunan fəlsəfəöncəsi dövrü ............................................. 8
1.2.Müstəqil filosoflar .......................................................... 22
1.3. Milet məktəbi ................................................................. 30
1.4. Elea məktəbi ................................................................... 35
1.5. Pifaqorçular məktəbi ..................................................... 42
1.6. Qədim yunan atomçuları .............................................. 55
1.7. Sofistlər ........................................................................... 60
1.8. Klassik yunan fəlsəfəsi .................................................. 67
1.9. Sokratçı məktəblər ....................................................... 100
1.9.1. Kinik məktəbi .................................................. 100
1.9.2. Kirena məktəbi ................................................ 105
1.9.3. Meqara məktəbi ............................................... 110
1.9.4. Eretriya məktəbi .............................................. 115
II. ELLİNİZM VƏ ROMA DÖVRLƏRİNİN FƏLSƏFƏSİ
2.1. Ellinizm və Roma dövrünün ümumi səciyyəsi ........ 119
2.2. Skeptisizm .................................................................... 122
2.3. Epikürçülük ................................................................ 131
2.4. Peripatetizm ................................................................. 144
2.5. Stoaçılıq ........................................................................ 161
2.5.1. Qədim stoa ....................................................... 161
2.5.2. Orta stoa ........................................................... 170
4
2.5.3. Roma stoaçılığı ................................................ 176
2.6. Akademiklər ................................................................ 195
2.6.1. Qədim platonçuluq ......................................... 196
2.6.2. Orta platonçuluq ............................................. 202
2.7. Ellinizm və Roma dövrlərində dini-fəlsəfi təlimlər. . 229
2.7.1. Hermetizm ....................................................... 230
2.7.2. Yeni pifaqorçuluq ............................................ 233
2.7.3. Qnostisizm ....................................................... 241
2.7.4. Mitraizm ........................................................... 244
2.8. Yeni-platonçuluq ......................................................... 249
2.8.1. Roma məktəbi .................................................. 252
2.8.2. Apameya məktəbi ........................................... 261
2.8.3. Perqama məktəbi ............................................. 264
2.8.4. Afina məktəbi .................................................. 268
2.8.5. İskəndəriyyə məktəbi ...................................... 273
2.9. Antik fəlsəfənin sonu .................................................. 279
Qədim Yunan əlifbası ........................................................ 287
5
GİRİŞ
Fəlsəfə (yun. Φιλοσοφία) sözü yunancadan tərcümə-
də “müdrikliyi sevmək” deməkdir. Qədim təsəvvürlərə görə
müdriklik xüsusi bir anlayış və həyat tərzidir ki, o da yal-
nız tanrıya məxsusdur. İnsan isə müdrikliyə tam yüksələ
bilməz, yalnız ona doğru yönələ və ya onu sevə bilər. Bu-
na görə də müdriklik sözünü “həqiqət” kimi də anlamaq
mümkündür. Beləliklə, fəlsəfə sözünün mənasını “həqiqətə
yönəlmə” kimi də vermək olar. Fəlsəfi düşüncəyə məxsus
insan dünyanı olduğu kimi dərk etməyə və qavramağa ça-
lışır.
İnsanları hisslərlə ölçülə bilməyən anlayışlar haq-
qında düşüncələrə yönəltmək fəlsəfənin ən əhəmiyyətli
xüsusiyyətlərindən biridir. Digər elmlər ayrı-ayrı obyekt-
ləri araşdırır, onları təcrübədən keçirir, fəlsəfə isə bütün
elmlərin üstündə duraraq onların əldə etdikləri nəticələri
ümumiləşdirir, onların arasında əlaqə yaradır və bilikləri
məntiqi ardıcıllığa salır.
Fəlsəfə şübhələrdən başlayır, çünki filosof hər şeyi
anlamağa, şeylərin mahiyyətinə varmağa çalışır. Şübhə-
çilik istənilən sahədə, o cümlədən cəmiyyətin həyat tər-
zinə və ictimai qaydalara münasibətdə yarana bilər. Şübhə
hansısa səbəblər üzündən yaranır. Bu səbəblərin ən əsası
kökləşmiş dəyərlərin və anlayışların böhran həddinə
çatmasıdır.
Fəlsəfənin tarixi qədim zamanlardan başlamışdır. İn-
san nə qədər mövcud olmuşdursa, onun düşüncəsi, ifadə
etdiyi fikirləri də o qədər vardır. Düşüncənin inkişafı isə
6
analitik təfəkkürün formalaşmasına gətirib çıxarır. Elə bu
andan da fəlsəfə bir anlayış kimi ortaya çıxmış olur.
Ən qədim zamanlarda insanların düşüncələri daha
çox təcrübəyə yönəlmişdir. Onlar yalnız ətraflarında baş
verən hadisələrlə kifayətlənməmişdirlər. O dövrdə insan-
ların dünyagörüşü inanclar üzərində qurulur və buna
görə də fəlsəfə bir bilik sistemi kimi mövcud olmamışdır.
Yalnız ona doğru aparan yollar var idi.
Bu vəziyyət təxminən miladdan öncə V – IV yüzillik-
lərdə dəyişmişdir. Antik dövrün filosofları fəlsəfəni artıq
sistemli şəkildə ortaya qoya bilmiş, mifoloji dünyagörü-
şündən ayrılmağa başlamışdırlar. Buna bənzər proseslər
qədim Hindistan və Çində də müşahidə edilirdi. Ancaq
sonralar dünyanın inkişafı üçün antik fəlsəfənin əhəmiy-
yəti daha da artmışdır.
Antik dövrdə təfəkkürün inkişafı qarışıq və xaotik
olaraq deyil, sosial və tarixi təməllər üzərində məqsədə-
uyğun şəkildə qurulurdu. Fəlsəfə özündə mifoloji düşün-
cə ilə elmi bilikləri birləşdirirdi. Yunan filosofları dünyanı
yalnız əsatirlər və inanclarla izah etməkdən imtina etmiş-
dirlər. Onlar artıq hər şeyi sağlam düşüncə, məntiq, məq-
sədəuyğunluq baxımından izah edirdilər. Hətta, əsatirlər
və dini rəvayətlərə belə yeni mənalar vermiş, onları dü-
şüncənin arqumentlərinə uyğunlaşdırırdılar. Bu da mifo-
loji və dini dünyagörüşünün böhranının başlanması de-
mək idi.
Bununla belə, antik filosoflar və düşünən insanlar
qədim adətlərdən, cəmiyyət içində yayılmış vərdiş etdiyi
anlayışlardan və dəyərlərdən tam olaraq aralanmamış-
7
dırlar. Onların çoxu cəmiyyətdə yaşanan həqiqətlərə yeni
mənalar vermiş, onları gerçəkliyə uyğunlaşdırmağa çalış-
mışdırlar. Filosoflar cəmiyyətdə yayılmış dəyərlərin bə-
zilərini tənqid edib rədd etmişdirlərsə də başqalarını bə-
yənmiş, onları zamanlarına uyğunlaşdırmış və modern-
ləşdirmişdirlər. Son olaraq bu adətlər yeni anlamlar qa-
zanmış, gerçəkliyə uyğunlaşdırılmışdırlar.
Oturuşmuş adətlərin və dünyagörüşünün böhranı və
yeni fəlsəfi düşüncənin yaranmasının obyektiv sosial, si-
yasi, ictimai, ekoloji və başqa səbəbləri olmuşdur. Antik
dövrdə quldarlıq quruluşunun böhranı, gəmiçiliyin və ti-
carətin genişlənməsi, insan azadlıqları haqqında yaranan
təsəvvürlər kimi amillər də fəlsəfənin yaranıb inkişaf et-
məsində böyük rol oynamışdır. Məsələn, qədim yunanlar
başqa xalqlarla münasibətlər qurur və onların dünya-
görüşləri ilə tanış olurdular. Bütün bu proseslər ellinizm
dövründə daha da sürətlənmişdir.
Dünyanın olduğu kimi dərk edilməsi antik filosof-
ların başlıca məqsədi olmuşdur. Ona görə də, onlar təbiət
və insanla bağlı olan bütün sahələr haqqında fikirlər irəli
sürmüşdürlər. İlk olaraq ətraf mühit və kainat, sonra isə
insanla bağlı təlimlərin əsasını qoymuşdurlar. Sonralar isə
bunların əsasında fundamental elmlər yaranmışdır.
8
I.
QƏDİM YUNAN FƏLSƏFƏSİ
1.1. Yunan fəlsəfəöncəsi dövrü
Yunan fəlsəfəöncəsi dövrü mifoloji və dini dün-
yagörüşləri ilə səciyyələnir. Mifoloji dünyagörüşü inkişafın
ilkin mərhələsi, dünyanı dərketmə üsulu və ictimai dü-
şüncəsinin formasıdır. Mifologiya qədim cəmiyyətlərin əf-
sanə və əsatirlərindən ibarətdir. Orada tanrılardan, igid-
lərdən və başqa əfsanəvi personajlardan söhbət açılır.
Həm də bu əsatirlərdə daha da dərin düşüncəvi problem-
lərə toxunulurdu.
Mifologiyanın özəlliyi dünya ilə insanın, düşüncə ilə
emosiyaların, obyektlə subyektin fərqlərinə varılmama-
sındadır. Bu anlayışlar əsatirlərdə fərqləndirilmir.
Əsatirlər (miflər) ibtidai düşüncədən doğur. Onlar
bütünlüklə yunanların və başqa dünya xalqlarının dünya-
görüşünün formalaşmasında böyük rol oynamışdır. Bütün
bu xalqlar əsatirlərin vasitəsi ilə mənəviyyatlarını və mə-
dəniyyətlərini formalaşdıra və dəyərlər sistemlərini ya-
rada bilmişdirlər. Əsatirlər incəsənət, poeziya, musiqi və
ədəbiyyatın inkişafına təkan vermişdir.
Dini dünyagörüşü də qədim yunan fəlsəfəsinin ya-
ranması yolunda önəmli amillərdən biri olmuşdur. Dində
varlıq dünyəvi və səmavi olmaqla ikiyə bölünür. Səma-
viliyin önəmi daha böyükdür. Qədim yunan dininin əsa-
9
sında tanrılara və başqa mifik xarakterlərə inanc dururdu.
Onlar insanın və bütün varlığın işlərinə qarışmış, onları
yönəltmiş, qanunlar qoymuşdurlar. İnsanın bütün həyatı,
düşüncə və davranışları onlara inancla bağlı idi. Eyni za-
manda, qədim Yunanıstanda təktanrılığa keçid əlamət-
lərinə, ənənəvi dinin tənqidinə də rast gəlmək mümkündür.
Qədim yunan dinində bütün təbii və ictimai hadisələr
sayları çox olan tanrılarla əlaqələndirilirdi. Yunanların
düşüncəsində bu tanrıların hər birinin özlərinə məxsus
fəaliyyət sahələrinin olduğu inancı yer alırdı. Yunan pan-
teonunun
1
başında Zeus
2
(yun.
3
Ζεύς) adlı tanrı dururdu.
Yunanların inanclarına görə tanrılar Olimpus dağında
yaşayırdılar və insanların həyatına təsir edirdilər. İnsanların
borcu isə onlara ibadət etmək idi. Bunun üçün tapınaqlar
(məbədlər) və başqa müqəddəs yerlər fəaliyyət göstərirdi.
Orada tanrıların heykəlləri qoyulur, onlara dualar oxunur və
qurbanlar kəsilirdi. Bunların əvəzində isə insanlar tanrı-
lardan müəyyən istəklərinin yerinə yetirilməsini tələb
edirdilər. Nə qədər çox ibadətlər, nəzirlər və qurbanlar
verilirdisə, tanrılar da əvəzində o qədər çox nemətlər ver-
məli idilər. Bundan başqa yunanlar müqəddəs daşlara da
tapınırdılar, kütləvi dini mərasimlər həyata keçirdirdilər.
Tanrılara xidmətçi olan kahinlər ibadətlər təşkil
edirdilər. Orakl (lat.
4
oraculum) adlanan kahinlər də var idi.
1
Panteon (yun. Πάνθειον) – Qədim Yunan dinində tanrıların ümumi təmsil
olunduqları yerdir.
2
Rus ədəbiyyatında onun adı Zevs (Зевс) kimi verilir. Bundan başqa, bu
tanrının adı Dios, Teos, Dii, Dia, Zeu kimi də səslənə bilər.
3
Burada və bundan sonra “yunanca” sözünün ixtisarıdır.
4
Burada və bundan sonra “latınca” sözünün ixtisarıdır.
10
Yunanlar inanırdılar ki, onlar tanrılardan gələcək haq-
qında xəbərlər alır. Orakllardan ən tanınmışı Delfi şəhə-
rində yerləşən Apollon tanrısının məbədində (tapına-
qında) idi.
Qədim yunan dininin hər hansı bir vahid təlimi,
müqəddəs kitabı ya da mərkəzi olmamışdır. Hər yerin öz
adətləri var idi. Ümumiyyətlə, yunanlar Yaxın Şərq
millətləri kimi təəssübkeş dindar olmamışlar, onlar Şərq
xalqlarından fərqli olaraq həyatlarında daha da sərbəst
idilər. Onların əsas əxlaqi dəyərləri igidlik və ədalət
olmuşdur. Bu sərbəstliyin də fəlsəfənin yaranıb inkişaf
etməsində böyük rolu olmuşdur. Sonralar isə yunan dini
dünyagörüşü Romaya da təsir etmişdir.
Təxminən miladdan öncə VII – VI yüzilliklərdə Yu-
nanıstanda Orfizm adlanan bir din yaranmışdır. Onun
təlimində kifayət qədər fəlsəfi görüşlər də olmuşdur.
Orfizmin adı mifik igid, musiqiçi və incəsənətin rəmzi
olan Orfeus’la (yun. Ὀρφεύς) bağlıdır. Əfsanələrə görə o,
çay tanrısı Oyaqros (yun. Οἴαγρος) və Kalliope (yun.
Καλλιόπη) adlı müzun
5
(yun. μοῦσα) oğlu idi. Olimpus
dağının yanında bir qəsəbədə yaşayırdı. Sonra Misirə
səfər etmiş, bir müddət orada yaşamış və kahinlərdən elm
öyrənmişdir.
Orfeus bir neçə döyüşlərdə iştirak etmiş və igidlik
göstərmişdir. O tanrı Dionisusa deyil, günəş tanrısı Apol-
lona tapınmışdır. Apollon da onu sevmiş, ona qızıl lira
5
Müzlər ya da musalar (yun. Μο
ῦσαι) – yunan mifologiyasında incəsənət
və elmlərin himayəçiləri olan tanrıcalardır. “Musiqi” sözü bu sözdən
törəmişdir.
11
bağışlamışdır. Onun vasitəsi ilə heyvanları əhliləşdirmək,
qayaları tərpətmək kimi möcüzələr göstərmək olurdu. Be-
ləliklə, Orfeus ən mükəmməl musiqiçi və incəsənət adamı
olmuşdur.
Orfeus Evridike (yun. Εὐρυδίκη) adlı bir meşə nimfi
6
(yun. νύμφαι) ilə evlənmişdir. Ancaq, az sonra Evridike
ölmüşdür. Onu sevən Orfeus onunla yenidən birləşmək
üçün yeraltı məkana düşmüş və tanrılarla anlaşaraq az qala
Evridikeni oradan çıxarda bilmişdir. Ancaq son anda Ev-
ridike tanrıların qoyduğu şərti pozmuş və yeraltı məkandan
çıxa bilməmişdir. Bundan sonra Orfeus həyatının sonuna
qədər ona sadiq qalmış və ölümündən sonra Evridike ilə
yeraltı məkanda birləşmişdir. Orfeusun ölümü haqqında
çoxlu əfsanələr vardır. Bu rəvayətlərdən birinə görə, onu
tanrı Dionisusun sevgililəri olan mainadalar (yun. μαινάδες)
onların sevgisini rədd etdiklərinə görə parçalamışdırlar.
Orfizm dini cərəyan kimi miladdan öncə VI yüzillikdə
yaranmışdır. Bu dinin yazılı ədəbiyyatı da olmuşdur. Mə-
lumdur ki, orfizm yunanların ənənəvi dini baxışlarından
fərqlənirdi, onlarla rəqabət aparırdı. Bu dinin təlimində ilk
fəlsəfi fikirlər də olmuşdur. Bu da orfiklərin dünyanın ya-
ranması haqqında təsəvvürlərində özünü göstərmişdir.
Orfizmin kosmologiasına
7
görə öncə əbədi zaman olan
Xronos (yun. Χρόνος) var idi. Ondan qarışıqlıq (yun. χάος) və
6
Nimflər – yunan mifologiyasında gözəl qadın görkəmində təsəvvür edilən
çay axarı ya da dağ və meşələrin gözəlliyi kimi təbii olayların
təcəssümüdürlər.
7
Kosmologia – kainatın quruluşu haqqında nəzəriyyələrdir.
12
efir
8
yaranmışdır. Sonra Xronos onlardan özündə dünyanı
əhatə edən yumurta yaratmışdır. Bu yumurtadan işıq və
sevgi tanrısı olan hermafrodit Fanes (yun. Φάνης) çıxmış və
o, tanrıları və bütün canlıları doğmuşdur. (8)
Tanrılardan biri Dionisus olmuşdur. Titanlar
9
(yun.
τιτᾶνες) onu parçalayıb yemişdirlər. Ona görə də, baş
tanrı Zeus onları ildırımla yandırmışdır. Titanların kü-
lündən isə insanlar yaranmışdır. Ona görə də onların ikili
təbiəti vardır. Biri insanların şər olan titanik, digəri isə
xeyir olan dionisik təbiəti mövcuddur. Ona görə də insan
həyatının məqsədi titanik təbiətə qalib gələrək dionisik
həyat yaşamaqdır. (8)
Bu baxımdan da orfiklərin dini ayinləri olmuşdur.
Onlar bədənin təmizliyinə riayət etmiş, ət və paxla ye-
məmiş, çoxlu dualar oxumuşdurlar. Onların inancına görə
insan titanların Dionisusa qarşı etdiyi cinayətin daşı-
yıcısıdır və buna görə də günahkardır. Ancaq, orfik həyat
tərzi insanı dünya həyatının əzablarından qurtara, ruhuna
isə azadlıq verə bilər
10
. (8)
Orfizmə görə əsl həyat ölümdən sonra başlanır. Ora-
da ölənlərin ruhu həyatda etdiyi əməllərə görə cavab
verir. Orfiklər ruhların bir bədəndən digərinə köçməsinə
8
Efir (yun. α
ἰθήρ) – yunan mifologiyasına görə göyün üst qatı, tanrıların
yaşadığı məkandır.
9
Titanlar – yunan mifologiyasında ikinci nəslin (əsas yaradıcı tanrılardan
sonra gələn) tanrılarıdırlar. Onlar göy tanrısı Uranus (yun. Ο
ὐρανός) və yer
tanrıcası Qaia’dan (yun. Γαία) törəmişdirlər.
10
Xristianlıqda da hər bir insan Adəmin ilk günahına görə günahkardır. Bu
günahdan insanı yalnız İsaya iman qurtarır. Bu inancla orfizmin bənzərliyi
vardır.
13
də inanırdılar. Sonralar orfizm Roma imperiyasında dir-
çəlmiş və müəyyən qədər yayılmışdır. Bu dini təlimin
prinsipləri pifaqorçular, platonçular və digər düşünürlərin
fəlsəfəsi görüşlərinə təsir etmişdir. (8)
Qədim Yunanıstanın fəlsəfəöncəsi ənənəsində das-
tanlar da böyük rol oynamışdır. Onları şairlər və ədiblər
yazırdılar. Onlardan biri Homer (yun. Ὅμηρος, m. ö.
11
VIII
yüzillik) olmuşdur. Onun kimliyi haqqında bilgilər ol-
duqca azdır. Hətta, onun anadan olduğu yer də dəqiq
bilinməməkdədir.
Homer “İliada” (yun. Ἰλιάς) və “Odisseia” (yun.
Ὀδύσσεια) adlanan dastanların yazarı olmuşdur. Onlarda
yunanların mifoloji və dini dünyagörüşü əks olunmuşdur.
Bu dastanlarda insan həyatı və tarixi olaylar mifik var-
lıqların və tanrıların həyatı ilə bağlılıqda təsvir olun-
muşdur. Olumpus dağında yaşayan tanrılar savaşlarda və
başqa hadisələrdə tarixin gedişinə və insanların həyatına
qarışmış, başqa mifoloji varlıqlar isə insanlarla birlikdə
müxtəlif hadisələrdə iştirak etmişdirlər. “İliada”da Troya
savaşı ilə bağlı hadisələrdən, “Odisseyada” isə bu sa-
vaşdan sonra Odisseus (yun. Ὀδυσσεύς) adında bir igidin
vətəninə qayıtması zamanı rast gəldiyi hadisələrdən söh-
bət açılmışdır. Hər iki dastan sonralar formalaşan antik və
Avropa ədəbiyyatının formalaşmasında böyük rol oy-
namışdır. Homerin əsərlərində fəlsəfi baxımdan əhə-
miyyətli məqamlar yoxdur, bu əsərlər yunanların qədim
inanclarını və dünyagörüşünü əks etdirir.
11
Burada və bundan sonra “miladdan öncə” sözlərinin ixtisarıdır.
14
Bununla bərabər fəlsəfəöncəsi yunan ədəbiyyatının
ilklərindən biri də Hesiodos (yun. Ἡσίοδος, m. ö. VIII –
VII yüzilliklər) olmuşdur. O Aeolis
12
bölgəsində anadan
olmuş, sonra Beotiada
13
yaşamışdır. Rəvayətlərə görə ona
şairliyi nimflər vermişdirlər. Hesiodosun günümüzə
çatmış əsərlərindən biri “Əməklər və günlər”dir (yun.
Ἔργα και Ἡμέραι). Bu əsərdə onunla vərəsəlik məsələləri
barəsində məhkəməyə çıxan qardaşı Persusa nəsihətlər
verilir. Ona deyilir ki, pulla alınmış hakimlərə ümid bəs-
ləməsin, işlərini öz əməyi ilə yerinə yetirsin. Daha sonra
burada əkinçi və gəmiçilərin əməyindən söhbət açılmışdır.
Bu əsərdə ilk tarixi inkişaf mərhələləri də təsvir edilmiş,
insanlığın öncə “qızıl dövrdə” yaşaması, sonra isə du-
rumunun ağırlaşdığı və həyatın çətinləşdiyi barəsində
fikirlər irəli sürülmüşdür. Əsərdə çoxlu nəsihət, deyim,
atalar sözləri və miflər də vardır (5, 63).
Hesiodosun daha bir tanınmış əsəri “Teoqonia”
14
(yun. Θεογονία) adlanır. Bu əsərdə o yunanların arasında
tanrılar haqqında dolaşan müxtəlif rəvayətləri sistem-
ləşdirməyə, onları məntiqi ardıcıllığa gətirməyə çalışmış-
dır. Bu dastan yunanların ilk mifoloji əsərlərindən biri
hesab edilir.
Əsərdə tanrılar, titanlar, igidlər haqqında bəhs olu-
nur. İlk olaraq Qarışıqlıq (Xaos) olmuşdur. Ondan Gecə,
12
Çağdaş Türkiyənin Ege dənizinin sahillərində yerləşən ərazidir.
13
Çağdaş Yunanıstanın mərkəzində, Peloponessus yarımadasının şimalında
yerləşən tarixi vilayətdir.
14
Tanrıların yaranması haqqında inanclar toplusudur.
15
yer tanrıcası Qaia
15
, yeraltı məkan Tartarus və sevgi tanrısı
Eros yaranmışdır. Gün gecədən doğmuşdur. Qaiadan göy
tanrısı Uranus və dəniz Pontus yaranmışdır. Sonra Qaia
Uranusla evlənmişdir. Bu evlilikdən titanlar adlandırılan
ilk tanrılar, təpəgözlər və əlli başlı div olan hekatonxeirlər
(yun. εκατογχείρες) doğulmuşdurlar. Bundan sonra
müxtəlif nimflər və başqa mifoloji varlıqlar yaranır. Tan-
rılar zaman-zaman bir-biri ilə hakimiyyət uğrunda savaş-
mışdırlar. Öncə titanlar Uranusu devirmiş, sonra isə
onlara Zeus qalib gəlmişdir. Bundan sonra titanlar Tar-
tarusa atılmış, Zeus isə baş tanrı olmuşdur. Apollon,
Artemis
16
, Hermes və başqa məşhur tanrılar ondan törə-
mişdirlər. Dionisus və Herakles isə Zeusun insan cin-
sindən olan arvadlarından doğulmuş oğulları idilər.
İnsanların yaradılması haqqında Hesiodos heç nə
yazmamışdır. Ancaq, onun adına yazılan bəzi yazılarda
onları Prometeus adlı bir titan torpaqdan yaratmış, yunan
tanrıcası Afina isə onlara nəfəs vermişdir. Öncə tanrılar
insanları sevməmiş, onları incitmişdirlər. Hətta, Zeus
insanlara odu belə verməmiş, onu gizlətmişdir. Ancaq
Prometeus onu oğurlayıb insanlara vermişdir. Buna görə
də, Zeus qəzəblənərək Pandora adında qadına bir qutu
verərək onu insanların yanına göndərmişdir. Ancaq yolda
Pandora qutunu açmış və dünyaya şər və bədbəxtliklər
yayılmışdır. Bundan sonra insanlar tanrılara ibadət
etməyə başlamış və münasibətlər düzəlmişdir.
15
Rus ədəbiyyatında onun adı Geya (Гея) kimi səslənir.
16
Rus ədəbiyyatında onun adı Artemida (Артемида) kimi səslənir.
16
M. ö. VII yüzillikdə Krit adasında Epimenides (yun.
Ἐπιμενίδης) adlı bir müdrik insan yaşamışdır. Onun
haqqında deyirdilər ki, o çoxlu möcüzələr göstərmişdir.
Bir rəvayətə görə gənc yaşlarında Epimenides bir ma-
ğarada yuxuya getmişdir. Ayıldıqdan sonra geri qayı-
danda isə görmüşdür ki, doğma şəhəri dəyişmişdir
17
.
Sonra bilinmişdir ki, o 57 il yatmışdır (2, 50). Elə o zaman
da ona özəl biliklər verilmişdir. Bundan sonra Epimenides
tanınmış və siyasətlə məşğul olmuş, kahinlik etmişdir.
Epimenides ilk dəfə insanlar tərəfindən iddia edilən
fikirlərdə daxili ziddiyyətlərin olmasına fikir vermişdir
(10). O, bir kritlinin “Bütün Krit sakinləri yalançıdır” iddiası
haqqında düşünərkən belə qərara gəlmişdir ki, bunu
deyən özü yalançıdır. Əgər bütün kritlilərin yalançı
olduğunu iddia edən özü də kritlidirsə, deməli onun
dediyinə inanmaq olmaz. Çünki belə olarsa o, özü də
yalançı olur. Beləliklə, buna bənzər iddiaların daxilində
ziddiyyət vardır və onlara “antinomiya” deyilir. Sonralar
isə Zenon və Eubulides kimi filosoflar buna bənzər
ziddiyyətlərin çoxlu örnəklərini ortaya çıxara bilmişdilər.
Yunan fəlsəfəsinin yaranmasında “Yeddi müdrikin”
(yun. Οἱ ἑπτὰ σοφοί) çox böyük rolu olmuşdur. Bu
insanlar öz müdriklikləri ilə seçilmiş, yunan ictimai
fikrində dərin iz qoya bilmişdirlər. Tarixçilər “Yeddi
müdrik” kimi Fales, Pittakus, Bias, Solonun adını qeyd
17
Bu əfsanənin Quranda “Əshabi-Kəhf” haqqında rəvayəti (18-ci surə) ilə
müəyyən qədər bənzərliyi vardır. Mağarada yatmış və uzun illərdən sonra
ayılıb şəhərlərinə qayıtmış gənclər haqqında rəvayətlər xristian ənənəsində də
vardır.
17
edirlər. Qalan üç nəfərin adları isə müxtəlif şəkildə verilir.
Məsələn, Platona görə (“Protaqoras” dialoqu) onlar
Kleobulos, Mison, Xilon’dur. Başqa müəlliflər Misonu deyil,
Perianderi müdrik kimi göstərmişdirlər.
Diogenes Laertius
18
(yun. Διογένης ὁ Λαέρτιος) isə
bir çox müdrik insanların adlarını çəkmişdir ki, onların
arasında həmin “Yeddi müdrik” sayılanlar da ola bilərdi
(2, 21-22). Onların hamısı m. ö. VII – VI yüzilliklərdə
yaşamışdılar.
“Yeddi müdrik” hesab edilən insanlar həyatın təc-
rübəsindən bəhrələnərək hikmətli sözlər və kəlamlar
demişdirlər. Bu da onların müdrikliklərindən irəli gəlirdi.
Bu əxlaqi kəlamlar xalqın yaddaşında qalmış, nəsillərin
tərbiyə edilməsində böyük rol oynamışdır. Onların fərq-
ləndirici xüsusiyyətlərindən biri də odur ki, bu kəlam-
larda dini və mifoloji məzmun olmamışdır. Bu da o zaman
ənənəvi yunan dünyagörüşünün böhran keçirməsindən
xəbər verir. Burada tanrılar və igidlər aləminə qar-
şı qnome’lər (yun. γνώμη – fikir) adlanan qısa aforizmlər
şəklində verilmiş müdrik ifadələr yer almışdır. Bununla
da əsatirlər və dini inanclardan asılı olmayan dünya-
görüşünün əsasları qoyulurdu ki, bu da fəlsəfənin yaran-
ması üçün çox vacib amil olmuşdur. “Yeddi müdrikin”
qnomelərinin nümunələri bunlardır:
“Görkəminlə deyil, əməlinlə seçil” (Fales);
18
Miladi III yüzillikdə yaşayan yunan yazarı, “Filosofların həyatı, təlimləri
və kəlamları” (yun. Βίοι κα
ὶ γνῶμαι τῶν ἐν φιλοσοφίᾳ εὐδοκιμησάντων) adlı
kitabın müəllifi idi. Bu kitab bizim zamanımıza çatan antik dövrün fəlsəfə
tarixi mövzusunda yazılmış ən mükəmməl kitablardan biridir.
18
“Yeni dostları qazanmağa, köhnələri rədd etməyə
tələsmə” (Solon);
“Sözü yalnız yeri gələndə de” (Bias);
“Hər şeyi qədəri ilə et, həddi aşma” (Pittakus);
“Verdiyin sözü pozma” (Periander);
“Bədən və ruhun sağlam olmalıdır” (Kleobulos);
“Dilin ağlının önünə keçməsin” (Xilon). (7, 94-96)
Daha bir qədim yunan müəllifi Siroslu
19
Ferekides
(yun. Φερεκύδης, təxminən m. ö. 584 – 499) olmuşdur.
Suda ensiklopedik lüğətinə (DK 7.А.2)
20
görə o, fini-
kiyalılardan elm öyrənmiş (9, 84-85), sonra yunanların
“yeddi müdriklərindən” biri olan Pittakusun öyrəncisi
olmuşdur (2, 53-54). O, orfizmə çox yaxın idi. Ferekides
“Beş kitab” (yun. Πεντέμυχος) adlanan əsərində öz
teoqonia və kosmologiasını vermişdir. Onun əsərlərindən
bəzi fraqmentləri günümüzə gəlib çatmışdır. Ferekides
həm də Pifaqorun müəllimi olmuşdur.
“Beş kitabda” tanrıların və dünyanın yaranması
təsəvvürləri Hesiodosun “Teoqonia”sından fərqlənir. Fe-
rekides antik dünya təsəvvürlərini sadələşdirmək fikrinə
düşmüşdür. Bunun üçün o, bir çox tanrıları bir-biri ilə
eyniləşdirərək və adlarına yeni məzmun gətirərək onların
sayını azaltmışdır. Bu da mifə əsaslanan yunan dünya-
görüşünün böhrana uğramasının göstəricisi idi.
Hesiodosa görə hər şeyin başlanğıcında sularla
eyniləşdirilən Qarışıqlıq (Xaos) durur. Feredides isə dün-
yanın başlanğıcını maddə ilə deyil, tanrılarla bağlayırdı.
19
Dostları ilə paylaş: |