DomenikoCimarosa Cimarosa 1749 yilda Aversa shahrida tug'ilgan . 1750 [11] (boshqa maʼlumotlarga koʻra, 1756 [7] ) yili oila Neapolga koʻchib oʻtgan. Domenikoning otasi Gennaro Cimarosa g‘isht teruvchi bo‘lib, Kapodimonte ( italyancha: Reggia di Capodimonte ) [10] saroyi qurilishi chog‘ida iskala [11] dan qulab vafot etgan . Erining o'limidan so'ng, Cimarosaning onasi yaqin atrofdagi San-Severo Minorit monastirida kir yuvuvchi bo'lib ishga kirishga muvaffaq bo'ldi va Domenikoning o'zi monastirdagi maktabga qabul qilindi [10] .
Cimarosa yaqinda monastiri organist va e'tiborini jalb etish ruhoniy unga musiqa saboq berdi, onasi, Fra Polcano. Ruhoniy oʻzini isteʼdodli bolakayning kamol topishiga bagʻishladi, unga lotin va musiqa tillarini oʻrgatib , nemis va italyan mumtoz sheʼriyati bilan tanishtirdi [11] . Domeniko katta yutuqlarga erishdi va 1761 yilda Santa Mariya di Loreto konservatoriyasiga qabul qilindi [12] va u erda 11 yil qoldi. Uning o'qituvchilar eski italyan maktab ustalarini edi: Gennaro Manna , Fedele Fenaroli , Antonio Sacchini , Niccolo PICCINI va boshqalar [11] ... Cimarosa skripka va klavesin chalishni o'rgandi, shuningdek, iste'dodli qo'shiqchi ekanligini isbotladi (xususan, Neapoldagi turli teatrlarda sahnalashtirilgan Sakchinining ikki pardali "Fra Donato" intermezzosida bosh rolni ijro etgan [13] ). Konservatoriyani tugatgandan so'ng, u Juzeppe Aprile kastratosidan qo'shiqchilik saboqlarini oldi . U shuningdek, 1770 yilda o'qish paytida, Zingarelli va Juzeppe Giordani bilan birgalikda guruh ustasi sinfida yuqori kurslarda qatnashib , bir qator ruhiy motetlar va ommaboplarni yaratgan . Konservatoriyani allaqachon tugatgan, 1771 yilda u Piccini [10] dan kompozitsiyadan qo'shimcha saboq olgan bo'lishi mumkin .
Karyera boshlanishi [ tahrir | kodni tahrirlash ]
1772 yilda birinchi premerasi Buffa opera Cimarosa, ( "ko'shki soni" ital. Le stravaganze del conte), amalga teatri dei Fiorentini [u] Neapol bir kun "mo'jizasi Merlen va Zorastro" da ( ital. Le Sehr di Merlina e Zoroastro [10] Shundan soʻng uning bastakor sifatidagi shon-shuhratlari tarqala boshladi va atigi bir yildan soʻng uning opera bastakori sifatidagi shon-shuhrati uzoq vaqtdan beri xalqning sevimlisi Paisielloga yetib oldi [11] . u muvaffaqiyatli musiqiy impresario Gaetana Pallantening qiziga uylandi, ammo nikoh uzoq davom etmadi - aftidan, ikkinchi darajali Cimarosa ko'p o'tmay turmushga chiqdi va ikkinchi xotini va ikki farzandi bilan homilador bo'ldi, ammo Cimarosaning ikkinchi xotini qisqa vaqt ichida yashadi. keyingi yili Gaetan vafot etdi [7] .
Tez orada Cimarosaning asarlari Rimda mashhur bo'ldi, u erda uning komik intermezzolari Teatro Valle [it] da ijro etildi . Don Calandrino Qaytish ( Italiya Il Ritorno di Don Calandrino), Italiya ayol Londonda ( Italiya Londonda ham L'Italiana ), Ayollar Raqobat ( Italiya Le Donne rivali) va Parij Artist ( Italiya. Il pittore parigino) 1778 o'rtasidagi bor yetkazib berildi va 1781 yil. Shuningdek, Rimda, delle Dame va Argentina teatrlarida Cimarosa operalarining premeralari bo'lib o'tdi , jumladan, uning ushbu janrdagi birinchi asari [14] "Guy Mario " ( Italyancha Caio Mario, 1780) va "Hindistondagi Aleksandr" ( Italyan). Alesandro Nelle Indie, 1781). Gyote 1787 yilda Rimga tashrifi chog'ida eshitgan "Impresario qayg'uda" ( ital. L'impresario in angustie) spektaklidan juda hayratga tushdi . 1780-yilning 10-iyulida Londondagi “Italiya ayoli” Cimarosaning birinchi operasi boʻlib , Milanda La Skala teatrida 19-asrgacha davom etgan uning asarini ijro etish anʼanasini boshlab berdi [10] . Neapolda "Xayoliy parijlik" ( italyan. La finta parigina ) va "Noble Frascatanka" opera-buffa sahnalashtirildi , "Absalom" va "Yudit" oratoriyalari va yana yigirmalab yirik janrdagi asarlar, asosan, opera-buffa yaratildi. . 1784 yildan boshlab Cimarosa bir necha yil Florensiyada yashab, u erda asosan ma'naviy asarlar (shu jumladan, bir nechta ommaviy va rekviyem ) yozgan [11] .
Yetuk hayot [ tahrir | kodni tahrirlash ]
1779 yil 29-noyabrda Cimarosa Neapol qirollik cherkovida mustaqil organchi (ish haqisiz) etib tayinlandi. 1785 yil 28 martda u sakkiz dukat oylik maosh bilan ikkinchi organchi lavozimiga o'tkazildi, u hatto Neapolda yo'qligida ham to'lashda davom etdi. Erta 1780-lar boshlab u ham o'zida konservatoriyasi Maestro (o'qituvchi) tayinlandi Ospedaletto bolalar uyi [u] Venetsiyada; Bu voqea qachon sodir bo'lganligi aniq emas, garchi 1782 yil eng taxminiy sana bo'lsa-da , o'sha yildan beri uning ilgari tuzilgan [15] oratoriyasi Absalom ushbu konservatoriya uchun qayta yozilgan. Keyingi yillarda uning bir qancha opera spektakllari (1782 yilda Neapolda sahnalashtirilgan "Xitoy qahramoni" va "Oshiq balerina" operalaridan boshlab) ham Ospedalettodagi xizmati bilan bog'liq [10] .
1787 yilda Cimarosa Paisielloning ketishi tufayli bo'shatilgan sud bastakori o'rniga Ketrin II sudiga taklif qilindi [11] . Sankt-Peterburgga ketayotib, Cimarosa va uning rafiqasi Livornoga Toskana Buyuk Gertsogi Leopoldning mehmonlari sifatida tashrif buyurishdi , u keyinchalik imperator sifatida Cimarosaning Vena shahrida muvaffaqiyatli qolishida muhim rol o'ynadi. Parmada Cimarosa gertsoginya Mariya Amaliyaga tashrif buyurdi va avgust va sentyabr oylarining oxirida 24 kun Vena shahrida bo'lib, u erda imperator Iosif II bilan tanishdi . Shu kunlarda imperator Cimarosani unga qo'shiq aytish va o'ynash uchun bir necha bor taklif qildi. Bu aloqalarning barchasi bastakorning Vena saroyi bilan aloqalarini mustahkamladi [10] . Venadan keyin Cimarosa Varshavaga tashrif buyurdi va mahalliy aristokratiya [11] iltimosiga binoan u erda bir oy qolib ketdi .
Cimarosa Sankt-Peterburgga qachon kelgani haqida manbalar turlicha. Musiqa va musiqachilarning New Grove lug'atida uning tarjimai holi 1787 yil dekabr oyi boshida Rossiya poytaxtiga kelgani va o'sha yili Rossiya elchisining rafiqasi gersoginya Serra Kapriolaning vafoti munosabati bilan yozilgan G minor rekviyemida xabar beradi. Ikki Sitsiliya Qirolligi [10] . Shu bilan birga, Rus tarjimai holi lug'atida yozilishicha, bastakor Rossiyaga sayohatida ko'proq vaqt o'tkazgan, Neapolni faqat 1788 yil iyul oyida tark etgan va Turinga ketayotib, Vladimir ( Italyancha Il Valdamiro) operasini sahnalashtirgan. . uning xizmat joyi faqat 1789 yil boshida [11] .
Rossiyaga kelganida imperatorda yaxshi taassurot qoldirgan Cimarosa, saroy bastakori vazifasidan tashqari, nevaralariga qo'shiq o'qituvchisi sifatida ham tayinlangan [11] . Ketrin II saroyida Cimarosa italyan bastakorlarining an'analariga amal qildi, ular orasida Manfredini , Galuppi , Traetta va Sarti ham bor edi . Uning operalari Ermitaj va Gatchina saroyi teatrlarida sahnalashtirilgan . "Kleopatra" opera seriyasi va ilgari yozilgan ikkita komik opera - "Ayollar-raqib" va "Ikki baron" ( ital. I of due baroni di Rocca Azzurra) ham keng rus jamoatchiligiga taqdim etildi. Biroq, Cimarosa kelganidan ko'p o'tmay, imperator boshqa italiyalik bastakor Visente Martin y Solerni ikkinchi dirijyor sifatida yolladi . Uning operalari rus saroyida Cimarosa [10] operasidan ko'ra ko'proq muvaffaqiyat bilan ijro etilgan .
R.-A. Muzer Cimarosaning Sankt-Peterburgda xizmat qilgan vaqti bilan bog'liq g'alatilikni qayd etadi. Agar Galuppi, Paisiello, Sarti haqida ko'plab turli xil hujjatlar va guvohliklar xotiralar va yozishmalarda saqlangan bo'lsa, ular orqali siz ularning Rossiyada bo'lish tafsilotlarini bilib olishingiz mumkin bo'lsa, Cimarosa tarjimai holidagi rus davri asosan bilvosita manbalardan ma'lum. . Evropada qo'shiqchi, klavesin va nafaqat operalar, balki sonatalar va kamera asarlari muallifi sifatida mashhur bo'lgan Cimarosa rus hujjatlarida deyarli hech qanday iz qoldirmadi. Agar o'zidan oldingi Paisiello tomonidan o'tkazilgan Sankt-Peterburg musiqiy kechalaridan keyin ko'plab cholg'u va orkestr asarlari saqlanib qolgan bo'lsa, Cimarosa misolida bu kabi hech narsa qayd etilmagan. Bu yanada hayratlanarli, chunki rus sudi uni e'tiborsiz qoldirmadi: masalan, bo'lajak imperator Pol I uning o'g'li Paoloning cho'qintirgan otasi edi va suvga cho'mish marosimining o'zi Avliyo Ketrin cherkovida saroy a'zolari ishtirokida bo'lib o'tdi. va diplomatlar [16] .
Ketrin saroyining ulug'vorligi va ulug'vorligi 1791 yilga kelib, iqtisodiy inqirozlar imperatorni italiyalik qo'shiqchilarning ko'pchiligi xizmatlaridan voz kechishga majbur qilganda so'na boshladi. Rus qishlariga chidamagan Cimarosa 1791 yil iyun oyida hovlini tark etdi [16] . Bu vaqtga kelib, Cimarosaning Rossiyadagi xizmati nihoyasiga yetayotgani va u sog'lig'i yomonlashgani uchun Neapolga qaytishni rejalashtirayotgani allaqachon ma'lum edi. Iosif II Venaga yetib borishi bilanoq uni taklif qilmoqchi edi va 1789 yilda Cimarosaning bir qator asarlari qaytib kelishiga tayyorgarlik ko'rish uchun Burgteatrga topshirildi . Maydan sentyabrgacha bo'lgan davrda "Ikki xayoliy grafik" operasini yangi aktyorlar bilan sahnalashtirish boshlandi ( ital. I of the supposti conti); bundan tashqari, “Ikki baron” sahnalashtirildi, buning uchun Motsart “Alma grande e nobilcore” (k578) ariyasini yaratdi [10] . Iosif II vafotidan koʻp oʻtmay Vena shahriga yetib kelgan Cimarosa yangi imperator Leopold II ning saroy bandi boʻlimi sifatida Antonio Salierini almashtirdi [7] . Unga Jovanni Bertati [en] librettosida Jorj Kolman va Devid Garrik pyesasi asosida yaratilgan "Yashirin nikoh" ( ital. Il matrimonio segreto ) operasini yozish topshirildi . 1792-yil 7-fevralda Burgteatrda ijro etilgan opera shu qadar muvaffaqiyatli boʻldiki, Leopold II uni oʻsha kuni kechqurun oʻz xonalarida takrorlashni buyurdi. Jozef Vaygl tomonidan quvnoq va do'stona xarakterga ega bo'lgan Cimarosa Vena jamiyati orasida juda mashhur bo'lgan va ko'pincha klavier o'ynab, yuqori jamiyatni xursand qilgan. Venadagi ikki yil davomida u yana ikkita opera - "Yurakning harakatsizligi" ( italyan. La calamita dei cuori) muvaffaqiyatli bo'lmagan va "Sevgi ehtiyotkorlik beradi" ( italyan. Amor rende sagace) operalarini yaratdi, shuningdek, qayta ishladi. "Parij rassomi" [10] .
Umrining so'nggi yillari [ tahrir | kodni tahrirlash ]
Domeniko Cimarosa, Luidji Bridi tomonidan o'ymakorlik (1800-1851)
1793 yilda Cimarosa nihoyat Neapolga qaytib keldi, u erda u sud guruhi dirijori lavozimini egalladi [12] va u erda "Yashirin nikoh" (67 ta spektaklga bardosh berdi) va yangi opera-buffa "Ayollarning hiylasi " ( Italyancha: Le astuzie femminili ) [ 11] . 1796-yilda, uning uchinchi (boshqa manbalarga ko'ra, ikkinchi [10] ) xotini vafot kimdan Cimarosa bolasi, Paolo edi, [7] . Keyinchalik u Rim va Venetsiyada ishladi, 1798 yilda yana Neapolga yetib keldi va u yerda General Chempion [11] qo'mondonligi ostidagi frantsuz inqilobiy armiyasini ishtiyoq bilan kutib oldi . Liberal liderlar, frantsuzlar homiyligida, Parfenopiya respublikasini e'lon qilishdi , shundan so'ng qirol Ferdinand IV Neapoldan qochishga majbur bo'ldi. Neapolda respublikani e'lon qilish uchun Cimarosa 1798 yil 19 mayda qirollik bayrog'ini yoqish marosimida kuylangan Luidji Rossi so'ziga "Vatanparvarlik madhiyasi" ni yozdi. Biroq, iyun oyining oxirida respublika qulab tushdi va Burbonlar qo'shinlari yana shaharga kirishdi. Cimarosa respublikaga xayrixohligi tufayli o'zini beqaror ahvolga solib qo'ydi va 23 sentyabrda Ferdinand IV ni madh etuvchi kantata yaratib (ruhoniy Gennaro Tanfanoning taklifi bilan) tuzatishga harakat qildi. Shunga qaramay, 1799-yil 9-dekabrda u hibsga olindi [10] , bosqinchilarga yordam berishda ayblandi va uning portreti ommaviy ravishda yoqib yuborildi [7] .
Bastakor qamoqda o'tgan to'rt oy davomida va uning nufuzli do'stlari aralashuvi uchun o'lim jazosiga hukm faqat shukr saqlab edi, kimga orasida Cardinals edi Ercole Consalvi va Fabritsio Ruffo , Lady Hamilton va rus elchisi Andrey Italinsky ; u avvallari xizmatida boʻlgan baʼzi Yevropa monarxlari ham bastakorni himoya qilgan boʻlishi mumkin [17] . Qamoqdan ozod qilingan va Neapolda chiqishi taqiqlanganidan so'ng, Cimarosa Venetsiyaga qaytib keldi va u erda yangi "Artemisia" operasini yozishga taklif qilindi. U erda u Rim papasi Piy VII [11] uchun "Mass" ham yozgan . Biroq ko'p o'tmay, uning sog'lig'i keskin yomonlashdi va u 1801 yil 11 yanvarda "Artemisia" [10] ustida ishlashni tugatmasdan vafot etdi . Cimarosaning oshqozon kasalligidan to'satdan o'limi Neapolitan qirolichasi Karolin [11] buyrug'i bilan zaharlanganligi haqidagi mish-mishlarga sabab bo'ldi va buni rad etish uchun Neapolitan hukumati hatto tanani rasmiy tekshirish uchun Venetsiyaga sud shifokoriga yubordi. [7] . Cimarosa, Venetsiyada inveterate, Kardinal Ercole Consalvi hisobidan Rimda dafn qilindi; Konsalvi buyrug'i bilan Rim Panteoniga o'rnatilgan Cimarosa byusti ham yaratilgan [11] .
Ijodiy meros [ tahrir | kodni tahrirlash ]
Domeniko Cimarosa, 80 ga yaqin operalar muallifi, opera buffasining yetakchi vakillaridan biri ; 18-asrning ikkinchi yarmida ushbu janrning rivojlanishini yakunlash Cimarosa va Jovanni Paisielloning xizmatlaridir . Uning eng yaxshi operalarida, xususan, “Yashirin nikoh”da komediya syujeti va sahna lirikasi yuksak badiiy did bilan uyg‘unlashgan, musiqasi ohangdor bo‘lib, xalq qo‘shiq an’analaridan foydalangan holda, shu bilan birga, boy cholg‘u asboblari bilan jihozlangan va simfoniyaning rivojlanishi unsurlarini namoyish etgan [12]. ] . Cimarosa o'sha paytgacha bo'lgan voqealar rivojini jamlagan aktlar oxirida yakuniy ansambllarni taqdim etishda etakchilik qildi [7] .
Cimarosa ning vokal va instrumental merosi ham cantatas bir muhim qator o'z ichiga oladi (opera ishlab chiqarish tilovat uning zamonaviy usullarini parodiyalar mashhur Kapellmeister kantat, jumladan, [8] ), eng mashhur din Judit va The Triumph bo'lgan orasida parchalari va oratoriya ( [ 11] ), cholgʻu asarlari orasida 40 ta klavesin sonatalari va ikkita nay uchun konserti bor [7] .
Bastakor hayoti davomida ijro etilgan asarlar ro'yxati [ tahrir | kodni tahrirlash ]
Ro'yxat "Musical Peterburg" ensiklopedik lug'atiga muvofiq berilgan [16]
1772 yil , Neapol - opera buffa Le Stravaganze del conte ("Grafning g'ayrioddiylari"); burlesque Le Magie di Merlino e Zorastro ("Merlin va Zorastro mo''jizalari")
1773 yil , Neapol - opera buffa La Finta parisina ("Xayoliy parijlik")
1777 yil , Neapol - opera- bouffa Armida immaginaria ("Xayoliy Armida")
1778
Neapol - " Le stravaganze d'amore" ("Sevgi g'aroyibotlari ") va " Gli Amanti" komikslari ( Komikslarni sevuvchilar) operalari.
Rim - Londondagi L'Italiana operasi ("Londondagi italyancha")
1780 yil , Rim - " Donne rivale " operasi ("Ayollar raqiblari")
1781 yil , Rim - operalari Il Pittore parijino ("Parij rassomi") va Alesandro nelle Indie ("Iskandar Hindistonda")
1782 yil
Neapol - La Ballerina amante ( Oshiq balerina ) va L'Eroe cinese (Xitoy qahramoni) operalari.
Rim - opera L'Amor doimiysi ("Doimiy sevgi")
Milan - " La Circe " operasi ("Circe")
1783 yil
Neapol - opera Chi d'altrui si veste presto si spoglia ("Siz birovning yaxshiligini qo'lga kirita olmaysiz")
Rim - opera I dui baroni di Rocca Azzura (" Rocca Azzuradan ikki baron")
1784 yil
Venetsiya - L'Olimpiada operasi
Neapol - " Il Credulo " operasi (" O'zboshimchalik ")
Rim - opera I Matrimoni inaspettati (Kutilmagan nikohlar)
Florensiya - La Vanita delusa operasi , o sia Il Mercato di Malmantile (Vanity Aldangan yoki Malmantildagi bozor)
Milan - opera Due supposti conti ("Ikki xayoliy grafik")
1785 yil , Neapol - " Il Marito geloso" operasi (Rashkchi er)
1786 yil
Neapol - Il Credulo va L'Impresario in angustie operalari (Impresario in Need)
Sankt-Peterburg - opera-buffa L'Amor doimiysi
1787
Neapol - opera Il Fanatico burlato (" G'amgin fanatik ")
Sankt-Peterburg - Missa tugatilgan
1788 yil , Sankt-Peterburg - " La Vergine del Sole" ("Quyosh bokira") operasi va 2 dramatik kantata.
1789 yil , Sankt-Peterburg - " Le Donne rivali" ("Ikki kelin") va " Dui baroni di Rossa Azzura" ("Ikki baron") operalari rus tilida, " Kleopatra " operasi italyan tilida taqdim etildi .
1790 yil , Parij - Londondagi L'Italiana
1791 yil , Sankt-Peterburg - opera La Serenata non preveduta (" Kutilmagan serenada")
1792 yil , Vena - operalar " Il Matrimonio segreto" (Yashirin nikoh), " La Calamita dei cuori" (Yurak harakatsizlik)
1793 yil , Vena - opera Amor rende sagace ("Sevgi ehtiyotkorlik beradi")
1794 yil , Neapol - opera Le Astuzie femini ("Ayollar nayranglari")
1795 yil , Rim - opera I Nemici generosi (" Saxovatli dushmanlar").
1796 yil , Neapol - opera Gli Orazi ed I Kuriazi (" Gorasi va qiziquvchanlik")
1798 yil , Sankt-Peterburg - " Chi deel'altrui si veste presto si spoglia" va " I Nemici generosi" operalari.
1799 yil , Neapol - Vatanparvarlik madhiyasi
1801 yil Venetsiya - Opera Artemisia
Dostları ilə paylaş: |