Dunyoning ilmiy manzarasi va evolyutsiyasi
REJA:
“Dunyoning ilmiy manzarasi” tushunchasi.
“Dunyoning postonoklassik manzarasi”.
Dunyoning sinergetik manzarasi.
Kirish
Tabiatshunoslik tabiat hodisalari va qonuniyatlari haqidagi fandir. Hozirgi zamon tabiatshunosligi fanlararo xususiyatga ega bo‘lib, ma’lum bir natijaga erishish uchun ma’lum ilmiy fanlarning qo‘shilib, o‘rganilayotgan predmet miqyosida ifodalanadi.Tabiatshunoslik ko‘plab tabiiy fanlarni o‘z ichiga oladi: fizika, kimyo, biologiya, fizik kimyo, biofizika. , biokimyo, geokimyo va boshqalar. U tabiat ob'ektlarining bir butun sifatida ko'rib chiqilishi mumkin bo'lgan turli xil xususiyatlariga oid keng ko'lamli savollarni qamrab oladi.
Tabiatshunoslikning birligi va yaxlitligini barcha tabiiy fanlar asosidagi tabiatshunoslik usuli beradi.
Uning mohiyati tabiatshunoslik bilimlarini tushunchalar - fundamental g'oyalar va tizimli yondashuvlar doirasida taqdim etishda yotadi.
Tabiatshunoslik umumiy ilmiy dunyoqarash va dunyoga oqilona munosabatni shakllantirishga hissa qo'shadi, fan va ilmiy metodologiyaning zamonaviy jamiyat taraqqiyotidagi rolini ko'rsatadi, insoniyatning kelajakdagi mavjudligi kontekstida yuqori texnologiyalarning ahamiyatini belgilaydi; umumiy tabiatshunoslik dunyoqarashini kengaytiradi, tahlil qilish qobiliyatini shakllantiradi.
Inson faoliyatining har qanday istiqbolli sohasi to'g'ridan-to'g'ri yoki bilvosita yangi moddiy baza va yangi texnologiyalar bilan bog'liq. Tabiat haqida fundamental bilimlarsiz, noto'g'ri jamoatchilik fikri shakllanib, noxolis qarorga olib kelishi mumkin. Binobarin, tabiatshunoslik bilimlari nafaqat yuqori malakali mutaxassislarga, balki faoliyat sohasidan qat’i nazar, har qanday bilimli shaxsga ham zarurdir.
1. Dunyoning ilmiy surati va uning mazmuni
Atrofdagi olamni bilish jarayonida bilish natijalari inson ongida bilim, malaka, xulq-atvor va muloqot shaklida aks etadi va mustahkamlanadi. Insonning kognitiv faoliyati natijalarining yig'indisi dunyoning ma'lum bir modelini yoki rasmini tashkil qiladi.
Dunyoning ilmiy manzarasi bilimlarni tizimlashtirishning alohida shakli, turli ilmiy nazariyalarni sifat jihatidan umumlashtirish va mafkuraviy sintez qilishdir 1 . Dunyoning ilmiy rasmining dunyoning ilmiy bo'lmagan suratlaridan (masalan, diniy) asosiy farqi shundaki, dunyoning ilmiy manzarasi ma'lum bir isbotlangan va asoslangan fundamental ilmiy nazariya asosida qurilgan.
Dunyoning zamonaviy ilmiy manzarasi o'zining tarixdan oldingi kabi, insoniyat jamiyati rivojlanishi davomida ming yillar davomida bilimlarni bosqichma-bosqich to'plash 2 ga ega. Insoniyat tarixida dunyoning juda ko'p xilma-xil suratlari yaratilgan va mavjud bo'lib, ularning har biri dunyoni ko'rish va o'ziga xos tushuntirish bilan ajralib turardi.
Biroq, dunyoning eng keng va to'liq tasvirini dunyoning ilmiy surati beradi, u dunyo va undagi insonning o'rni haqida ma'lum bir tushunchani yaratadigan fanning eng muhim yutuqlarini o'z ichiga oladi. U o'ziga xos hodisalarning turli xususiyatlari, kognitiv jarayonning o'zi tafsilotlari haqidagi shaxsiy bilimlarni o'z ichiga olmaydi. Dunyoning ilmiy manzarasi - bu ob'ektiv dunyo haqidagi insoniyatning barcha bilimlarining yig'indisi emas, u voqelikning umumiy xususiyatlari, sohalari, darajalari va qonuniyatlari haqidagi g'oyalarning yaxlit tizimidir.
Dunyoning ilmiy surati dunyoning umumiy ilmiy rasmini va alohida fanlar dunyosi rasmini (fizik, biologik, geologik va boshqalar) tarkibiy qismlar sifatida o'z ichiga olgan murakkab tuzilma sifatida mavjud. Ayrim fanlar olamining suratlari, o'z navbatida, tegishli ko'plab tushunchalarni o'z ichiga oladi - har bir alohida fanda mavjud bo'lgan ob'ektiv dunyoning har qanday ob'ektlari, hodisalari va jarayonlarini tushunish va talqin qilishning ma'lum usullari.
Dunyoning zamonaviy ilmiy manzarasining asosini birinchi navbatda fizika sohasida olingan fundamental bilimlar tashkil etadi. Biroq, o'tgan asrning so'nggi o'n yilliklarida biologiya dunyoning zamonaviy ilmiy rasmida etakchi o'rinni egallaydi, degan fikr tobora kuchayib bordi. Bu biologik bilimlarning dunyoning ilmiy manzarasi mazmuniga ta'sirini kuchaytirishda ifodalanadi. Biologiya g’oyalari asta-sekin umuminsoniy xususiyat kasb etib, boshqa fanlarning asosiy tamoyillariga aylanadi. Xususan, zamonaviy fanda bunday universal g'oya rivojlanish g'oyasi bo'lib, uning kosmologiya, fizika, kimyo, antropologiya, sotsiologiya va boshqalarga kirib borishi. insonning dunyoga bo'lgan qarashlarining sezilarli o'zgarishiga olib keldi.
Dunyoning ilmiy tasvirining asosiy shakllari mavjud: 1) umumiy ilmiy - turli ilmiy fanlarda olingan bilimlar sintezi asosida shakllangan olam, hayvonot dunyosi, jamiyat va inson haqidagi umumlashtirilgan tasavvur; 2) dunyoning ijtimoiy va tabiatshunoslik suratlari - mos ravishda ijtimoiy, gumanitar va tabiiy fanlar yutuqlarini umumlashtiruvchi jamiyat va tabiat haqidagi g'oya; 3) dunyoning maxsus ilmiy suratlari (intizomiy ontologiyalar) - alohida fanlar sub'ektlari (fizik, kimyoviy, biologik va boshqalar dunyo rasmlari) haqidagi g'oyalar. Ikkinchi holda, "dunyo" atamasi o'ziga xos ma'noda qo'llaniladi, bu butun dunyoni emas, balki alohida fanning ob'ekt sohasini (fizik dunyo, biologik dunyo, kimyoviy jarayonlar dunyosi) anglatadi. .
Shunday qilib , dunyoning ilmiy surati tushunchasi tabiatshunoslikning fundamental tushunchalaridan biridir. U oʻzining butun tarixi davomida bir necha rivojlanish bosqichlarini bosib oʻtdi va shunga mos ravishda asos sifatida qabul qilingan qarashlarning yangi nazariy, uslubiy va aksiologik tizimiga asoslanib, alohida fan yoki fan sohasi sifatida dunyoning ilmiy suratlarini shakllantirish hukmronlik qiladi. ilmiy muammolarni hal qilish uchun.
2. Dunyoning kvant-maydon rasmi
Dunyoning ilmiy surati - tabiatshunoslik nazariyalarining shakllanish jarayonida g‘oyalar va tushunchalarning umumiy tizimi. 3 Dunyoning umumiy ilmiy, tabiiy, ijtimoiy-tarixiy, maxsus, mexanik, elektromagnit va kvant-maydon rasmlari mavjud.
XIX asr oxirida. va yigirmanchi asrning boshlari. tabiatshunoslikda dunyoning surati haqidagi g'oyalarni tubdan o'zgartiradigan eng katta kashfiyotlar qilindi. Avvalo, bu materiyaning tuzilishi bilan bog'liq kashfiyotlar va materiya va energiya o'rtasidagi munosabatlarning kashfiyotlari.
Dunyoning ilmiy suratlarining o'zgarishi atrofdagi dunyoni bilish jarayonida tabiiy hodisadir. Dunyo suratlarining o‘zgarishi voqelikni bilish jarayonining dinamik xarakterga ega ekanligini, uning jaholatdan bilimga o‘tish bilan kechishini ko‘rsatadi, dunyoni bilishning cheksizligidan, inson aqli qudratidan dalolat beradi. Mexanik fizika asosida vujudga kelgan dunyoning elektrodinamik rasmi kabi efir muammosi bilan bogʻliq holda oʻzining boshi berk koʻchaga chiqa olmasligini isbotladi, shuning uchun dunyoning kvant-maydon manzarasi paydo boʻla boshladi. bilimlarning turli sohalaridagi quyidagi kashfiyotlar asosida 4:
Fizikada bu atomning boʻlinuvchanligining kashf etilishida, relativistik va kvant nazariyalarining shakllanishida namoyon boʻldi.
Kosmologiyada statsionar bo'lmagan rivojlanayotgan olam modellari shakllangan.
Kvant kimyosi kimyoda paydo bo'lib, fizika va kimyo o'rtasidagi chegarani samarali ravishda yo'q qildi.
Biologiyaning asosiy voqealaridan biri genetikaning shakllanishi edi.
Kibernetika va tizimlar nazariyasi kabi yangi ilmiy sohalar paydo bo'ldi.
Dunyoning zamonaviy kvant-maydon manzarasi yangi fizik nazariyaga - kvant mexanikasiga asoslanadi, u mikrozarralar (elementar zarralar, atomlar, molekulalar, atom yadrolari) va ularning tizimlarining holati va harakatini, shuningdek, miqdorlar o'rtasidagi munosabatlarni tavsiflaydi. to'g'ridan-to'g'ri tajriba bilan o'lchanadigan fizik miqdorlar bilan zarralar va tizimlarni tavsiflash. Kvant mexanikasi qonunlari materiya tuzilishini o'rganish uchun asos bo'lib xizmat qiladi. Ular bizga atomlarning tuzilishini aniqlashga, kimyoviy bog'lanish tabiatini o'rnatishga, elementlarning davriy tizimini tushuntirishga, elementar zarrachalarning xususiyatlarini o'rganishga imkon beradi.
Dunyoning kvant-maydon tasviri doirasida materiya haqidagi kvant-maydon g'oyalari rivojlandi. Materiya korpuskulyar va to'lqinli xususiyatlarga ega, ya'ni. materiyaning har bir elementi to'lqin va zarracha xossalariga ega (zarracha-to'lqin dualizmi) 5 .
Naqshlar va nedensellik haqidagi kvant maydon g'oyalarining o'ziga xosligi shundaki, ular ehtimollik shaklida, statistik qonunlar shaklida keladi.
Ob'ektlarni tavsiflashda tushunchalarning ikkita sinfidan foydalaniladi: fazo-vaqt va energiya-puls. Birinchisi harakatning kinematik rasmini beradi, ikkinchisi - dinamik (kauzal). Fazo-vaqt va sababiy bog'liqlik nisbiy va bog'liqdir
Shunday qilib, dunyoning kvant maydoni tasviri
Dunyoning tabiiy-ilmiy manzarasini o'rganishga yangi dunyoqarash yondashuvlari tabiatshunoslikning ayrim sohalarida bilishning o'ziga xos xususiyatiga ham, tabiatni tushunishga, tabiatshunoslikdagi ilmiy inqiloblarga ham sezilarli ta'sir ko'rsatdi. Ammo tabiat manzarasi haqidagi g'oyalarning o'zgarishi tabiatshunoslikdagi inqilobiy o'zgarishlar bilan bog'liq.
3. Inson va biosfera.
"Biosfera" atamasi fanga birinchi marta 1875 yilda avstriyalik geolog va paleontolog E. Suess tomonidan kiritilgan 6 . U biosfera deganda yerning boshqa sferalari bilan kesishuvchi mustaqil sferani nazarda tutgan, unda Yerda hayot mavjud. U biosferani makon va vaqt jihatidan cheklangan va Yer yuzasida yashovchi organizmlar yig'indisi deb ta'riflagan. Biosferaning ikkita asosiy komponenti tirik organizmlar va ularning atrof-muhitidir. Ular doimiy ravishda bir-biri bilan o'zaro ta'sir qiladi va yaqin, organik birlikda bo'lib, to'liq dinamik tizimni tashkil qiladi. Biosfera global tabiiy supertizim bo'lib, u o'z navbatida quyi tizimlar to'plamidan iborat.
Birinchi marta rus olimi V.I. Vernadskiy. Olim oldiga qo‘ygan maqsad tirik organizmlarning atrof-muhitga ta’sirini o‘rganish edi. («Biosfera» asarlari, 1926 yil, «Biogeokimyoviy ocherklar», «Yer biosferasining kimyoviy tuzilishi» va boshqalar) 7 .
VA DA. Vernadskiy "biosfera" tushunchasini faqat "tirik materiya" bilan cheklamadi, u orqali u sayyoradagi barcha tirik organizmlarning umumiyligini tushundi. Biosferada u bir vaqtning o'zida hayot mavjudligi davrida ishlab chiqilgan hayotiy faoliyatning barcha mahsulotlarini o'z ichiga olgan.
Biosferaning mavjudligi tamoyillari haqida gapirganda, V.I. Vernadskiy birinchi navbatda "tirik materiya" tushunchasi va faoliyat usullarini aniqlab beradi. Shunday qilib, hayot ham, "inert materiya" ham uzluksiz, yaqin o'zaro ta'sirda, kimyoviy elementlarning cheksiz aylanishida. Shu bilan birga, tirik materiya asosiy tizim hosil qiluvchi omil bo'lib xizmat qiladi va biosferani bir butunlikka bog'laydi.
Tirik organizmlar noorganik tabiatga qaraganda ancha katta faollikka ega bo'lib, o'zlarining tegishli tizimlarini, shu jumladan biotsenozlarni doimiy ravishda takomillashtirish va ko'paytirishga intiladi. Ikkinchisi, o'z navbatida, muqarrar ravishda bir-biri bilan o'zaro ta'sirga kirishadi, bu oxir-oqibat turli darajadagi tirik tizimlarni muvozanatlashtiradi. Natijada hayotning butun supertizimi - biosferaning dinamik uyg'unligiga erishiladi.
Biosferaning rivojlanishi tirik organizmlar va atrof-muhitning o'zaro ta'sirining kuchayishi orqali sodir bo'ladi. Evolyutsiya jarayonida jonli va jonsiz mavjudotlarning o'zaro bog'liqligi va o'zaro ta'sirini kuchaytirish va rivojlantirish orqali integratsiya jarayoni asta-sekin davom etmoqda. Integratsiya jarayoni V.I. Vernadskiy buni biosferaning juda muhim, muhim xususiyati deb hisoblagan. Bir paytlar ma'lum bir mahalliy ta'sir ko'rsatgan biosferaning uzoq muddatli rivojlanishi asta-sekin sayyora miqyosidagi omilga aylanadi va butun sayyora hayotining progressiv, tobora to'liq o'zlashtirilishini anglatadi. Natijada, Yerda hayotning mavjudligi sayyoramizning qiyofasini va uning landshaft, iqlim va Yer harorati kabi muhim tarkibiy qismlarini tubdan o'zgartirdi va o'zgartirdi.
Noosfera haqidagi ta'limotning markaziy mavzusi biosfera va insoniyatning birligidir. Vernadskiy o‘z asarlarida ana shu birlikning ildizlarini, biosferani tashkil etishning insoniyat taraqqiyotidagi ahamiyatini ochib beradi.Insonning “homo sapiens” (aql-idrok) sifatida paydo bo‘lishi, o‘z navbatida, biosferaning o‘zini ham sifat jihatidan o‘zgartirdi. uning sayyoraviy ta'sirining natijalari. Asta-sekin tirik organizmlarning oddiy biologik moslashuvidan oqilona xulq-atvorga va eng muhimi, tabiiy muhitni aqlli mavjudotlar tomonidan maqsadli ravishda o'zgartirishga o'tish sodir bo'la boshladi.
Inson biosferani tashkil etishning umumiy qonuniyatlariga bo'ysunadi. Ijtimoiy taraqqiyotning maqsadi biosferaning tashkil etilishini saqlab qolishdir. Noosfera biosfera evolyutsiyasining sifat jihatdan yangi bosqichi bo'lib, unda tabiat qonunlari jamiyat taraqqiyotining ijtimoiy-iqtisodiy qonuniyatlari bilan chambarchas bog'liqdir. V.I.Vernadskiy ilmiy tafakkurni biosferaning noosferaga o'tishining asosiy sharti deb hisoblagan. "Fan noosferani yaratish uchun maksimal kuchdir" - bu V.I.Vernadskiyning biosfera nazariyasidagi asosiy umumlashmasi.
Millionlab yillar oldin, inson aqlli mavjudot sifatida shakllanishining boshida uning tabiatga ta'siri boshqa primatlarning atrof-muhitga ta'siridan farq qilmadi. Va faqat keyinroq, aslida, faqat so'nggi bir necha ming yilliklar ichida uning sayyora hayotiga ta'siri sifat jihatidan farq qiladi, tobora ko'proq ahamiyat kasb etdi. Asta-sekin inson organik va noorganik shakllarning o'zgarishining hal qiluvchi omiliga aylanadi. Shuning uchun ham Yerdagi evolyutsiya jarayoni va undagi insonning rolini o‘rganishga bugungi kunda katta g‘oyaviy-amaliy ahamiyat berilmoqda.
Tabiatni o'zgartirib, inson biosferaning rivojlanishiga asosiy xavf tug'diradi.
Insonning biosferaga ijobiy ta'siri: hayvonlar va o'simliklarning yangi zotlarini ko'paytirish, madaniy biogeotsenozlarni yaratish, o'rmonlar ekish, mikrobiologik sanoat uchun mikroorganizmlar shtammlarini yaratish, hovuz xo'jaligini rivojlantirish, foydali turlarni yangi yashash joylariga kiritish, qo'riqxonalar, yovvoyi tabiat qo'riqxonalari, milliy bog'lar, atrof-muhitni muhofaza qilish choralari.
Salbiy ta'sir: xom ashyo, tuproq, suv iste'moli, atrof-muhitning ifloslanishi, turlarning yo'q qilinishi, biogeotsenozlarning yo'q qilinishi, hayvonlar va o'simliklarning tartibsiz ovlanishi, suv, havo, tuproq kimyoviy tarkibining o'zgarishi va boshqalar.
Ko'plab global ekologik muammolar mavjud bo'lib, ularning har biri ekologik inqirozga olib kelishi mumkin.
Katta ehtimol bilan, insoniyat jamiyati va biosferaning birgalikdagi uyg'un rivojlanishi jarayoni tabiatni o'zgartirish bo'yicha keng ko'lamli loyihalarning ekologik oqibatlarini baholash va ekologik xavfsiz yashash yo'llarini topish imkonini beradigan ilm-fan tufayli ta'minlanishi mumkin.
Insoniyat biosfera barqarorligini saqlash mexanizmida o'z rolini anglashi kerak. Ma'lumki, evolyutsiya jarayonida faqat hayot va atrof-muhitning barqarorligini ta'minlashga qodir turlar saqlanib qoladi. Faqat inson o‘z aql-idrokidan foydalanib, biosferaning yanada rivojlanishini hayvonot dunyosini asrash, sivilizatsiya va insoniyatni asrash, yanada adolatli ijtimoiy tizim yaratish, urush falsafasidan tinchlik va sheriklik falsafasiga o‘tish yo‘liga yo‘naltira oladi. , kelajak avlodlarga muhabbat va hurmat. Bularning barchasi yangi biosfera dunyoqarashining tarkibiy qismi bo'lib, u universal bo'lishi kerak.
Xulosa
1. Atrofdagi olamni bilish jarayonida bilish natijalari inson ongida bilim, malaka, xulq-atvor va muloqot shaklida aks etadi va mustahkamlanadi. Insonning kognitiv faoliyati natijalarining yig'indisi dunyoning ma'lum bir modelini yoki rasmini tashkil qiladi.
Dunyoning ilmiy surati tushunchasi tabiatshunoslikdagi fundamental tushunchalardan biridir. Dunyoning ilmiy manzarasi bilimlarni tizimlashtirishning alohida shakli, turli ilmiy nazariyalarni sifat jihatidan umumlashtirish va mafkuraviy sintez qilishdir.
2. Olamning ilmiy suratlarining o`zgarishi bizni o`rab turgan olamni bilish jarayonida tabiiy hodisa bo`lib, o`zining butun tarixi davomida bir necha rivojlanish bosqichlarini bosib o`tgan.
Dunyoning umumiy ilmiy, tabiiy, ijtimoiy-tarixiy, maxsus, mexanik, elektromagnit va kvant-maydon rasmlari mavjud.
Dunyoning kvant-maydon rasmida materiya tuzilishi va materiya va energiya o'rtasidagi munosabatlarga oid kashfiyotlar aks etgan. Sabab-oqibat, kuzatuvchining roli, materiyaning o'zi, vaqt va makon haqidagi g'oyalar o'zgardi.
Dunyoning kvant-maydon rasmi M.Plankning (1858-1947) kvant gipotezasi asosida shakllangan; E. Shredingerning to'lqin mexanikasi (1887-1961); kvant mexanikasi V. Geyzenberg (1901-1976); atomning kvant nazariyasi N. Bor (1885-1962)
Dunyoning zamonaviy kvant-maydon tasviri yangi fizik nazariyaga - kvant mexanikasiga asoslanadi. Dunyoning kvant-maydon tasviri doirasida materiya haqidagi kvant-maydon g'oyalari rivojlandi.
Kvant nazariyasining asosiy qoidalari: noaniqlik printsipi va to'ldiruvchilik printsipi
Dunyoning kvant-maydon rasmi hozir shakllanish holatida. Har yili unga yangi elementlar qo'shiladi, yangi farazlar ilgari suriladi, yangi nazariyalar yaratiladi va ishlab chiqiladi.
3. “Biosfera” atamasini fanga birinchi marta 1875-yilda avstriyalik geolog va paleontolog E.Zyuss kiritgan.U biosferani makon va vaqt jihatidan cheklangan hamda Yer yuzasida yashovchi organizmlar yig’indisi deb ta’riflagan.
20-asr boshlarida V.I. Tirik va jonsiz tizimlarning oʻzaro taʼsirini oʻrgangan Vernadskiy “biosfera” tushunchasini qayta koʻrib chiqdi. U biosferani tirik va jonsizlar birligi sohasi deb tushundi.
VA DA. Vernadskiy ta'kidlaganidek, 20-asrda biosfera birinchi navbatda fan va ijtimoiy mehnat tomonidan yaratilgan noosferaga aylanadi. U noosferani biosfera taraqqiyotining yangi bosqichi deb tushundi va “inson – jamiyat – tabiat” tizimidagi munosabatlarni oqilona tartibga solishga chaqirdi. V. I. Vernadskiy insonning “tirik modda”ga kirib, biosferaning ma’lum bir funksiyasini bajaradi, deb hisoblagan va 20-asrda ilmiy tafakkurning portlashi biosferaning rivojlanishi va uning keyinchalik noosferaga aylanishi mantiqiydir.
Biosferaning noosferaga o'tishi bilan insoniyat oldida juda katta miqyosdagi va ahamiyatli vazifa - jamiyat va tabiat o'rtasidagi munosabatlarni ongli ravishda tartibga solishni o'rganish turibdi.
Olamning tuzilishi haqida insoniyat doimo o‘z qarashlariga ega bo‘lgan. Eng qadimgi davrdayoq kishilar bahorda daryolar toshishi, kun uzaya boshlashi, yomg‘ir va momaqaldiroqlar ko‘payishi ajib bir qonuniyatga bo‘ysunishini anglab yetganlar. Insoniyat tarixida ilk bor qum soatni o‘ylab topgan yoki dastlabki yil taqvimini kashf etgan ajdodlarimizning ham bu borada o‘z davriga xos tushunchalari bo‘lgan. Dunyoning dastlabki manzarasi mifologik xarakterda bo‘lib, olamning tuzilishi, asosan, afsona va rivoyatlar, asotirlarda ifodalangan tushunchalar, g‘oya va tamoyillarda o‘z aksini topgan. Ular nihoyatda sodda va oddiy tasavvurlarga asoslangan, asta-sekin takomillashib, o‘zgarib borgan.
Dunyoning mifologik manzarasi davr bilan birga uning diniy manzarasi ham shakllangan. Dinning ilk shakllaridanoq olamning tuzilishi ilohiy kuchlarga, xudolarga bog‘lab talqin qilingan, dunyoning ibtido va intihosi ham u bilan bog‘langan. Jahon dinlarida dunyoning yaralishi, amal qilishi, olam va uning manzarasini tashkil qiladigan narsalarning nisbati kabi masalalarga alohida o‘rin berilgan.
Ilmiy bilimlar rivoji va fan shakllanishi natijasida «dunyoning ilmiy manzarasi» tushunchasi paydo bo‘ldi. Ushbu tushuncha olamning namoyon bo‘lishi, borliq va tabiat to‘g‘risidagi masalaga bag‘ishlangan nazariyalar, gipoteza va dalillarda aks etgan bilimlar majmuini ifodalaydi. Olam to‘g‘risidagi yaxlit nazariy xulosa «dunyoning ilmiy manzarasi» tushunchasining yadrosi bo‘lsa, bu boradagi turli modellar, qarash va fikrlar ushbu xulosani isbotlashga xizmat qiladi. Asosiy xulosa (nazariya yoki gipotezaning bosh g‘oyasi) muayyan darajada barqaror bo‘lsada, uning atrofidagi fikrlar o‘zgarib xilma-xil tarzda namoyon bo‘lishi mumkin. Lekin ushbu xilma-xil qarashlarga qaramasdan olamning tuzilishi haqidagi asosiy g‘oya uzoq vaqt saqlanib qoldi. Masalan, Ptolomey tomonidan asoslab berilgan olamning geotsentri nazariyasi uning vafotidan keyin ham bir necha asrlar davomida o‘z ta’siri va ahamiyatini saqlab qolgan. Bu davrda ko‘pgina olimlar, astronom va mutaxassislar olamning manzarasi haqida ko‘plab taxmin, gipoteza va qarashlarni bayon qilgan bo‘lsalarda, quyosh va boshqa sayyoralarning Yer atrofida aylanishi to‘g‘risidagi asosiy goya o‘zgarmay qolaverdi. Ya’ni, dunyo ilmiy manzarasining turlicha izohlari ana shu g‘oya doirasida amalga oshirilar edi. O‘rta asrlarga kelib, geliotsentrik nazariya o‘z isbotini topganiga qadar bunday hol davom etaverdi.
“Dunyoning ilmiy manzarasi” tushunchasi u hakdagi uzuq-yuluq tasavvurlar, bir-biri bilan bog‘lanmagan kdrashlar yig‘indisi emas, balki yaxlit, uzviy bog‘liqlikdagi g‘oya, xulosa va fikrlar majmuidir. Bu tushunchani ifodalaydigan bilimlar muayyan sistemani tashkil qiladi. Ularni tavsiflaydigan eng asosiy belgilardan biri - sistemalilik tamoyili bo‘lib, u uygunlik va uzviy bog‘liklik bilan izoxlanadi.
«Dunyoning ilmiy manzarasi» tushunchasi olam to‘g‘risidagi turlicha qarashlar, xilma-xil yondashuvlarning sintezidir. Ana shu ma’noda mazkur tushuncha bilish jarayonida integrativ (umumlashtiruvchi) funksiyani bajaradi. Bu vazifani bajaradigan tushunchalar bilishning turli sohalari uchun umumiy asos, doim nazarda tutiladigan hamda aksioma tarzida qabul qilinadigan xulosa, abadiy haqiqat rolini o‘taydi. Bugungi kunda fanning turli sohalarida tadqiqot olib borayotgan izlanuvchilar yerning quyosh atrofida aylanishi. Butun olam tortishish qonuni, suvning 100° da qaynashi, Avagadro sonining mikdorini tekshirnb o‘tirmaydilar. Balki o‘z tadqiqotlarida shu sohadagi bilimlarga tayanadilar, xolos.
«Dunyoning ilmiy manzarzsi» tushunchasi paradigma xususiyatiga ega, u olam xaqidagi umumiy jihatlarni, bilishning maqsad va tamoyillarini belgilaydi. Mazkur tushunchaning ilmiy tadqiqotlar olib borish rejalari hamda izlanishlarning maqsad va vazifalarini belgilay oladigan psixologik, me’yoriy xususiyatlari to‘grisida ham gapirish mumkin.
“Dunyoning ilmiy manzarasi” tushunchasiga xos xususiyatlar to‘g‘risida turli soha mutaxassislari turlicha fikr yuritadilar. Masalan, tabiatshunoslar masalaga fizika va astronomiya nuqtai nazaridan yondashadilar, olamning xilma-xil modellarini, matematik, geometrik yoki trigonometrik formulalarini yaratadilar. Bunda olam yashashining asosiy shakllari bo‘lgan makon, maydon, zamon kabilarga alohida e’tibor beriladi. Olamning bu sohada e’tirof qilinadigan har qanday shakldagi manzarasida energiyaning saqlanishi, entropiyaning doimiyligi va boshqa fizik qonunlar uchun asos bo‘ladigan ustuvor tamoyillar o‘z o‘rni, ahamiyatini saqlab qoladi. Bunday yondashuv qanchalik teran va ilmiy bo‘lmasin, olam to‘grisidagi, asosan tabiatshunoslik yutuqlarini aks ettirgani tufayli, ko‘proq bir tomonlama qarashlarni ifodalaydi.
Aslida «dunyoning ilmiy manzarasi» tushunchasi keng ma’no, serqirra mazmunga ega bo‘lib, muayyan davr kishilarining tafakkur uslubi va fikrlash tarzini belgilaydigan olam to‘g‘risidagi aniq-tarixiy bilimlar majmuasidir. «Dunyoning ilmiy manzarasi» olamning tuzilishi, ob’ektlar o‘rtasidagi tartib, aloqadorlik, ularning genezisi, amal qilishi, rivojlanishi, ular o‘rtasidagi o‘zaro bog‘liqlik munosabatlarni ifodalaydigan nazariy xulosalar, g‘oyalar, ilmiy asoslangan bilimlar, turlicha yondashuvlar, qarashlar va tasavvurlar majmuini anglatadigan tushunchadir.
Shu bilan birga, «Dunyoning umumiy ilmiy manzarasi» va «Dunyoning xususiy ilmiy manzarasi» kabi tushunchalar ham bor. Barcha fanlarning yutuqlariga asoslangan va umumilmiy g‘oya, tushuncha hamda tamoyillarni umumlashtirgan dunyoning manzarasiga nisbatan «umumiy ilmiy manzara» atamasi qo‘llaniladi. Ayrim fan yoki ish sohasiga xos bu hakdagi qarashlar majmuini esa «dunyoning xususiy ilmiy manzarasi» tushunchasi ifodalaydi. Shu ma’noda, dunyoning fizik, ximik, geologik, astronomik va boshqa manzaralari to‘g‘risida ham fikr yuritish mumkin.
«Dunyoning ilmiy manzarasi» tushunchasi o‘zining genezisiga, rivojlanish bosqichlariga ega. Birinchi bosqich «dunyoning klassik ilmiy manzarasi», ikkinchi bosqich “noklassik manzarasi”, uchinchisini esa «postnoklassik manzarasi» kabi nomlar bilan ataydilar.
Galiley va Nyuton fizikasi erishgan yutuqlar asosidagi taraqqiyotning bir chiziqli, o‘tmishdan kelajakka tomon uzviy bog‘liqlikka amalga oshadigan harakat to‘g‘risidagi tasavvurlarga asoslangan bilimlar majmui tushuniladi.
Bunda o‘tmish o‘zidan keyingi davrni, u esa, o‘z navbatida, kelajakni to‘g‘ridan to‘g‘ri belgilab beradi. Dunyoning bu taxlit tushuniladigan ilmiy manzarasida go‘yoki xamma narsa hisoblab topilgan, olamdagi cheksiz o‘zgarishlar ham, azaliylikdan iborat o‘tmish ham hattoki benihoya kelajak ham aniq hisoblab chiqilishi mumkin. Mexanika qonunlari va butun olam tortishish qonuni, Kopernikning geleotsentrik nazariyasi kashf qilingan bir davrda dunyoning tuzilishi masalasida hamma narsa aniqdek bo‘lib qolganday. Fiziklar uchun olamning kashf etayotgan qonunlari qolmaganday tuyulgan zamonlar boshlandi. Tabiatshunoslar fizikaning cheksiz imkoniyatlari borligi va o‘z kashfiyotlari ummondan bir tomchi ekanligini anglab yetgan genial ustozlari I. Nyutonning quyidagi so‘zlarini unutib qo‘ygandek edilar: har doim biror yangilik yoki yutuqqa erishganimda, dengiz qirg‘og‘idan qimmatbaho tosh topib olgan yosh boladek suyunib ketman, qarshimda esa cheksiz ummon yastanib yotibdi.
Mexanika qonunlariga asoslangan dunyoning ilmiy manzarasi ustuvor bo‘lgan bu davr 300 yilga yaqin davom etdi. Bunda, asosan, tabiatdagi voqea va hodisalar go‘yoki ataylab muayyan uyg‘unlikda, ketma-ket va aniq bir koordinataga chizib qo‘yilgan mutanosiblikda namoyon bo‘ladi, degan tasavvur ustuvor bo‘ldi. Bu esa masalalarni asosan ontologiya nuqtai nazaridan hal qilishi emas, balki, ko‘proq sub’ektiv pozitsiyaga e’tibor qaratilishiga olib keldi. D. Yung, J. Berkli kabi olimlarning sub’ektiv idealizmi, F. Bekonning indukshya va R. Dekartning deduksiya metodlari olamni bunday izohlashning o‘sha davrda chuqur ildiz otganiga misol bo‘ladi.
Dostları ilə paylaş: |