1
I MÖVZU:
Psixologiya elminin predmeti v
ə
v
ə
zif
ə
l
ə
ri
Plan
1.
Psixika haqqında ümumi anlayış. Psixika beyinin xassə
si kimi. Beyin v
ə
psixika.
2. Psixi hadis
ə
l
ə
r obyektiv al
əmin subyektiv inikası kimi.
3.
Psixi inikas formaları və
onların təkamülü. Ali psixi fu
nksiyalar.
4.
Şüur psixikanın yüksək forması kimi. Şüurun konkret psixoloji
xarakteristikası.
Ə
d
ə
biyyat.
1.
Ə.S.Bayramov, Ə.Ə.Əlizadə. Psixologiya. B., “Çinar
-
çap”, 2002. sə
h 3-35.
2.
Ümumi psixologiya. (A.V.Petrovskinin redaktorluğu ilə). B., “Maarif”, 1982.
s
ə
h 3-27.
3.
Общая психология. (Под. ред. В.В. Богословского, А. Г.Королева,
А.А.Степанова) М., «Просвещение, 1981.
Müasir dövrdə
200-d
ən artıq elm sahəsi insanı öyrə
nir. Bu elml
ər öz
-
özlüyündə
t
ə
bi
ə
t, humanitar v
ə
sosial elml
ər olmaqla üç əsas qrupa ayrılır.
İnsan adlı ali, biososilal varlıq qeyd olunan qruplara daxil edilən bir çox
elml
ə
rin t
ədqiqat obyektidir. Lakin insanı öyrə
n
ə
n elml
ər özlə
rinin predmetin
ə
görə
, y
əni insanı hansı cə
h
ə
td
ən öyrə
nm
ə
l
ə
rin
ə
görə
bir-birind
ə
n f
ə
rql
ə
nirl
ə
r.
M
ə
s
ə
l
ə
n, insan anatomiy
ası insanın ayrı
-
ayrı bə
d
ən orqanlarının quruluşunu
öyrəndiyi halda, insan fiziologiyası ayrı
-
ayrı orqanların işini, funksiyalarını
t
ə
dqiq etm
ə
kl
ə
m
əşğuldur. Və
ziyy
ə
t himanitar v
ə
ya sosial elm sah
ə
l
ə
rind
ə
d
ə
eynidir.
Psixologiya elmi elml
ər üçbucağında
ə
n zirv
ə
d
ə
dayanır. Onun
öyrə
ndiyi hadis
ə
l
ər özlə
rinin mahiyy
ə
tin
ə
görə
, h
ər cür tə
bi
ə
t v
ə
c
ə
miyy
ə
t
hadis
ə
l
ə
rind
ə
n f
ə
rql
ə
nir, n
ə
is
ə
xüsusi hadisə
l
ə
r kimi n
ə
z
ə
rd
ən keçirilir. Belə
hadis
ə
l
ər “psixi hadisə
l
ər” kimi fə
rql
ə
ndirilir v
ə
insanın ruhi alə
minin
t
əzahürlə
rind
ə
n ibar
ə
tdir.
2
Psixologiya elmi müstə
qil bir bilik sah
ə
sin
ə
XIX
ə
srin 70-ci ill
ə
rind
ə
n
çevrilmə
y
ə
başlamışdır ki, bu pr9sesdə
d
ə
onun t
ə
bi
ətşünaslıq elmi ilə
möhkə
ml
ə
n
ə
n
ə
laq
ə
l
ərinin müstəsna rolu olmuşdur.
“Psixologiya” söxü bir termin kimi
XVIII
ə
srd
ən başlayaraq Alman
psixoloqu Xristian Volfun “Emprik psixologiya” (1732) və
“Rasional
psixologiya” (1734) adlı ə
s
ə
rl
əri çap edildikdə
n sonra v
ə
t
əndaşlıq hüququ
qazanmış və
yalnız XIX əsrin sonlarında müstə
qil bir elm
ə
çevrilmişdir.
Psixologiya elmi nisb
ə
t
ə
n g
ənc bir elom olsa da, onun öyrə
ndiyi psixi,
ruhi hadis
ə
l
ər daim insanları düşündürmüşdür. Bir çox alimlə
r XIX
ə
sr
ə
q
ə
d
ə
r
psixologiyanı dinlə
bağlı, ruhiyyə
t v
ə
ilahiyy
ət haqqında elm hesab edirdilə
r.
Onların fikrincə, insanı Allah yaratmışdır və
onun ruhi al
ə
mini, taleyini v
ə
qism
ə
tini d
ə
O müə
yy
ən edir. İnsanın psixi aləmini öyrə
nm
ə
k t
əşəbbüslə
ri
ə
b
ə
s c
ə
hdl
ə
rd
ən başqa bir şey deyildir.
İlk psixoloji biliklə
rin v
ə
t
ə
s
əvvürlərin tarixi uzaq keçmişə, şüurlu insanın
“homosapiens” yarandığı 3
0-25 min il
ə
vv
ə
l
ə
gedib çıxır. Ona görə
d
ə
, XX
ə
srin
ə
vv
ə
ll
ə
rind
ə
yaşamış görkəmli Alman psixoloqu Ebbinhauz haqlı olaraq
demişdir: “Psixologiya uzun keçmişi, lakin qısa tarixi olan bir elmdir”. XIX
əsrin sonlarına qə
d
ə
r psixoloji fikirl
ə
r, ideya v
ə
baxışlar çox bə
sit v
ə
ə
sl elmi
mahiyy
ə
td
ən uzaq idi. İlk psixoloji tə
s
əvvürlə
r
ə
q
ədim Çin, Hind, Şumer,
Babil, Yunan, Roma v
ə
s. filosoflarının ə
s
ə
rl
ə
rind
ə
rast g
ə
lm
ək mümükündür.
Bunlardan
ə
n m
əşhiri Yunan filosofu Aristotelin (b.e.ə
. V
əsr) “Ruh haqqında”
ə
s
ə
ridir. Q
ədim dövrlə
rd
ə
psixoloji bilikl
ə
r f
ə
ls
ə
f
ə
elminin t
ə
rkibind
ə
inkişaf
edirdi.
“Psixologiya” sözü iki Yunan mənşəli sözün
-
“psiyuxe” və
“loqos”
sözlə
rinin birl
əşmə
sind
ən yaranmışdır. “Psiyuxe”
-
“ruh”, “ruhi aləm”, “loqos”
-
“elm” demə
kdir. Bel
ə
likl
ə
, qeyd etm
ək olar ki, psixologiya “ruh” haqqında
elmdir. Psixologiyanın öyrə
ndiyi hadis
ə
l
ər insanın özü qə
d
ə
r mer
ə
kk
ə
bdir.
Biz h
ə
r hans
əı konkret insanı görür, onun haqqında müxtə
lif fikirl
ər yürüdür,
daha çox onun təzahürü ə
lam
ə
tl
ə
rini t
ə
svir edirik. Bu c
ə
h
ə
td
ən insanı
3
Aysberql
ə
müqayisə
etm
ə
k olar. Biz Aysberqin suyun s
ə
thind
ən yuxarıda
olan hiss
əsini görürük, onun su altındakı hissə
sin
ə
ya fikir vermirik, ya da
c
əhd göstə
rs
ə
k bel
ə
, onu t
ə
svir etm
ək imkanına malik deyilik. İnsanın psixi
al
ə
mi, ruhi al
ə
mi d
ə
bel
ədir. Biz insanın boyu, saçının, gözlə
rinin, d
ə
risinin
r
ə
ngi v
ə
s. haqqında fikir söylə
s
ə
k d
ə
, onun psixi al
əmi haqqında heç də
asanlıqla doğru fikir söylə
y
ə
bilmirik. Onun xarakteri, arzu v
ə
nityy
ə
tl
ə
ri,
qabiliyy
ə
tl
ə
ri v
ə
s. haqqında doğru fikir yürütmə
kd
ə
aciz qalırıq. Bu, bir
t
ə
r
ə
fd
ə
n d
ə
, psixi hadis
ə
l
ə
rin mahiyy
ə
tc
ə
gizli olması, psixologiyanın çə
tin bir
elm sah
əsi olması ilə
bağlıdır. Psixologiyanın çətin bir elm olmasını dahi fizik
Albert Eynişteyn də
etiraf etmişdir. XX ə
srin 50-ci ill
ə
rind
ə
m
əşhur İsveçrə
psixoloqu Jan Piajenin “Uşaqlarda qabiliyə
tl
əri ölçülməsi” adlı ə
s
ə
rinin
əlyazmasını oxuduqdan sonra dahi fizik fikrə
getmiş və
demişdir: “Sə
n dem
ə
,
psixologiya fizikadan da çətin elm imiş”.
Bel
ə
likl
ə
, deyil
ən sözləri üm
umil
əşdirəörə
k bu fikr
ə
g
ə
lm
ə
k olar ki,
psixologiya elminin t
ə
dqiqat obyektind
ə
insan, onun psixi al
ə
minin k
ə
miyy
ə
t
v
ə
keyfiyy
ət baxımından xarakterizə
olunan konkret faktları durur. Onun
predmetini is
ə
obyektiv gerçə
kliyin insan beynind
ə
inikasından ib
at
ə
r olan
psixikanın faktları, qanunauyğunluqları və
mexanizml
ə
ri t
əşkil edir.
Müasir dövrdə
psixologiya nüfuzlu elmlə
rd
ən biridir. Ötə
n
ə
srin 50-ci
ill
ə
rind
ə
görkəmli rus psixoloqu A.N.Leontyev yazmışdı: “XXI ə
sr psixologiya
əsri olacaqdır”. Məşhur rus fizioloqu, Nobel mükafatı laureatı, akademik
İ.P.Pavlov psixologiyanı insan haqqında son elm hesab edirdi. XX ə
srin 30-
cu ill
ə
rind
ə
görkəmli rus psixoloqu L.S. Vıqodski yazırdı ki, gə
l
ə
c
ə
k
c
ə
miyy
ə
tl
ə
rd
ə
psixologiya insan haqqında həqiqi elm olacaqdır.
Psixoanalizin
banisi, m
əşhur Avstriya psixatrı və
psixoloqu Z.Freyd is
ə
psixologiyanı
t
ə
bi
ətşünaslıqdan sonra həqiqi elm adlandırmışdır.
Hal-
hazırda psixologiya insan həyatının və
ictimai t
əcrübənin bir çox
sah
ə
l
ə
rin
ə
d
ə
rind
ən nüfuz etmişdir. İndi psixoogiyanın geniş diferensiasiya
olunmuş 60
-
dan artıq sahəsi mövcuddur.
4
Psixika canlı orqanizmlərin, xüsusilə, onurğalı canlıların beynin
xass
əsidir. Psixika anlayışı şüur anlayışından daha geniş və
tutumludur.
Şüur psixikanın zirvə
si,
ən yüksə
k v
ə
yalnız
insana m
ə
xsus ali inikas
formasıdır. Həssaslıq və
qıcıqlanmadan tutmuş şüura qə
d
ər bütün inikas
formaları psixikaya daxildir. Psixikanın mə
zmumuna
ə
traf xarici al
ə
min real
cism v
ə
hadis
ə
l
ərinin obrazları daxildir. Psixikanın mə
zmununa
ə
traf xarici
al
ə
min real cism v
ə
hadis
ə
l
ərinin obrazları daxildir. Onlar obyektiv xarakter
daşıyır, bilavasitə
bizd
ən asılı deyildir. Lakin onlar insanların keçmiş
t
əcrübə
sind
ən, yaşından, maraqları və
hissl
ə
rind
ən, dünyagörüşündə
n,
f
əallığı və
t
əlabatları sistemində
n
ə
h
ə
miyy
ə
tli d
ə
r
ə
c
ə
d
ə
asılıdır. Demə
li,
psixika obyektiv al
əmin subyektiv inikasıdır.
Psixi inikas formaları aktiv, fəal inikas formalarıdır. Onlar passiv inikas
formaları olan kölgə
, qar v
ə
ya toz üzə
rind
ə
ki izl
ə
rd
ən, güzgüdə
ki
ə
ksd
ə
n,
fotoşə
kild
ə
n v
ə
s.
əsaslı şə
kild
ə
f
ə
rql
ənir. Psixi inikas doğru, düzgün inikasdır.
O, canlı orqanizmlərin davranış və
f
ə
aliyy
ə
tinin t
ənzim olunmasında mühüm
amil rolunda çıxış edir.
Psixika t
əkamül prosesi nə
tic
ə
sind
ə
t
əkamül tapmış beynin xassə
sidir.
Beyin is
ə
, psixik
anın maddi əsası, yəni substaksiyasıdır. Demə
li, beyin
olmasa, psixikanın mövcudluğundan danışmaq ə
b
əsdir. Beyin müxtə
lif
üzvlə
rin el
ə
mürə
kk
əb sistemidir ki, onların fə
aliyy
əti ali heyvanların və
insanların psixikasını şə
rtl
ə
ndirir.
İnsanın qavrama, düşünmə
, d
ə
rketm
ə, başqa sözlə
des
ə
k, idrak
qabiliyy
ə
tl
ə
ri bilavasit
ə
beyinin, onun xass
əsi olan psixikanın nə
tic
ə
sidir.
Beyin psixikanın əsasını təşkil edə
n maddi v
ə
h
ə
m d
ə
üzvi bir orqandır. Onun
əsasını sinir hüceyrə
l
ə
ri olan neyronlar v
ə
onların, mürə
kk
əb funksiyaları
t
əşkil edir. Beyində
baş verən mürə
kk
ə
b neyrofizioloji prosesl
ə
r n
ə
tic
ə
sind
ə
biz cisiml
ə
ri v
ə
hadis
ə
l
ə
ri, habel
ə
onların rəngini, ölçüsünü, formasını,
aralarındakı daxili asılılıqları, ə
laq
ə
v
ə
münasibə
rl
əri qavrayırıq.
5
Müasir elmi tə
s
əvvü
rl
ə
r
ə
görə
, insan beynind
ə
10-16 mlrd. Sinir
hüceyrə
si, y
əni neyron vardır. Onlar insan beyninin 1500
-
1550 qram çə
kid
ə
ümumi kütləsini yaradır. Neyronlar mikroskopik quruluşa malik ən kiçik canlı
hüceyrə
l
ərdir. Onların sayə
sind
ə
insan beyni mürə
kk
ə
b sini
r maşını kimi daim
çalışır, bioenerji hasil edir. Fizioloqların fikrincə
, insann beyni mini elektrik
stansiyadır. O, 100vt
-
lıq lampanı yandıra bilə
c
ə
k g
ə
rginliy
ə
malik bioenerji
hasil edir. Orqanizmin psixi f
ə
aliyy
əti çoxsaylı xüsusi cismani üzvlə
r vasit
ə
sil
ə
h
əyata keçirilir. Onlardan biri tə
svirl
əri qavrayır, başqaları onları siqnala
çevirir, davranış planı qurur və
ona n
ə
zar
ət edir, üçüncülə
r is
ə
davranışa
enerji v
ə
c
ə
ldlik b
əxş edir. Üzvü alə
min t
əkamülü prosesində
amöbdə
n
tutmuş insana qə
d
ə
r davra
nışın fizioloji mexanizmlə
ri fasil
ə
siz olaraq
mürə
kk
ə
bl
əşmiş, bir
-birind
ə
n f
ə
rql
ənmiş, daha çox çevik və
operativ
olmuşdur.
Bütün onurğalı canlılarda psixi fə
aliyy
ə
tin
əsasını mə
rk
ə
zi sinir sistemi
t
əşkil edir. Mə
rk
ə
zi sinir sistemi sinir prosesl
ə
rind
ə
“baş idarə
etm
ə
pultu”
rolunu oynayır. Onun ə
sas elementl
əri oyanmanı qə
bul etm
ə
k v
ə
n
ə
ql etm
ə
k
qabiliyy
ə
tin
ə
malik neyronlardan ibar
ə
tdir. Neyron 3 hiss
ə
d
ən: hüceyrə
cismind
ə
n, dendritl
ə
rd
ən (şaxə
li tell
ə
r) v
ə
uzun çıxıntı olan aksondan
ibar
ə
tdir. Aksonlar
oyanmanı bir neyrondan digə
rin
ə
n
ə
ql edir. Aksonun dig
ə
r
heceyr
ə
cismi il
ə
toxunduğu sahə
sinaps adlanır. Bu sahə
d
ə
neyronlararası
funksional
ə
laq
ə
l
ə
r h
əyata keçirilir.
Sinapslarda baş verə
n kimy
ə
vi v
ə
ya struktur d
əyişmə
l
ə
ri oyanma
impulslarını müə
yy
ə
n istiqam
ə
t
ə
ötürür. Neyronların bir hissəsi oyanmanı
reseptorlardan m
ə
rk
ə
zi sinir sistemin
ə
, dig
ə
r hiss
ə
si is
ə
ondan effektorlara
ötürür. Neyronlar baş və
onurğa beyində
n ibar
ə
t olan m
ə
rk
ə
zi sinir sisteminin
müxtə
lif m
ə
nt
ə
q
ə
l
əri arasında rabitə
yaradır. Baş beyinin yuxarı hissəsi qabıq
adlanan altılaylı neyronlar kütlə
si il
ə
örtülmüşdür və
böyük beyin
yarımkürə
l
ə
rini
ə
m
ə
l
ə
g
ətirir. Qabıq psixi fə
aliyy
ə
tin yegan
ə
olmayan, lakin
ən mühüm üzvüdür. Böyük yarımkürə
l
ə
rd
ən aşağıda, ə
ns
ə
hiss
ə
d
ə
h
ə
l
ə
lik
6
funks
iyaları tam şə
kild
ə
öyrə
nuilm
əmiş beyincik adlanan sahə
yerl
əşir. Onun
əsas funksiyası ə
z
ə
l
ə
f
ə
aliyy
ə
tini v
ə
müvazinə
ti t
ə
nzim etm
ə
kd
ə
n ibar
ə
tdir.
Böyük yarımkürə
l
ə
r
ə
beyin kötüyü birləşir. Onun yuxarı hissə
si olan talamus
onurğa beyindən böyük beyin yarımkürə
l
ə
rin
ə
ged
ən bütün sinir yolları üçün
“aralıq stansiya” rolunu oynayır. Beyin kötüyünün aşağı hissə
si hipotalamus
adlanır. Burada orqanizmin su mübadilə
si, qida t
əlabatı və
dig
ər funksiyaları
t
ə
nzim ed
ə
n m
ə
rk
ə
zl
ə
r yerl
əşmişdir. Qeyd etmək lazımdır k
i, psixi f
ə
aliyy
ə
tin
əsasını təşkil edə
n m
ə
rk
ə
zi sinir sisteminin qeyd olunan hiss
ə
l
ə
ri son d
ə
r
ə
c
ə
mürə
kk
əb quruluşa mailikdir. Onların öyrə
nilm
ə
si il
ə
anatomiya, histologiya
v
ə
neyrofiziologiya elml
ə
ri m
əşğul olur.
İnsanın sinir sisteminin əsasını təşk
il ed
ən böyük beyin yarımkürə
l
ə
rinin
işinin qanunauyğunluqları rus fizioloqu İ.P.Pavlov tə
r
ə
find
ə
n k
əşf olunmuşdur.
İnsanın psixi fə
aliyy
ə
tind
ə
baş beyinin alın şöbəsinin xüsusi rolu vardır.
Bu, ümumi beyin sə
thinin 30%-ni t
əşkil edir. Alın payının zə
d
ə
l
ə
nm
ə
si
müxtə
lif t
əzahürlü psixi pozğunluqlara sə
b
ə
b ola bil
ə
r. Bel
ə
hallarda psixi
f
ə
aliyy
ətin elementar deyil, ali formalarında pozğunluqlar, patalogiya
meydana g
ə
lir. Bel
ə
x
ə
st
ə
l
ə
r m
ə
s
ə
l
ə
h
ə
ll ed
ə
rk
ən çətinlik çə
kir, h
əll planı
qurark
ən sonuncu sualı yaddan çıxarırlar. Çoxsaylı klinik faktlar sübut edir ki,
insanda alın payının zə
d
ə
l
ə
nm
ə
si
ə
qli qabiliyy
ə
tl
ə
rin z
ə
ifl
ə
m
ə
si il
ə
yanaşı,
şə
xsiyy
ə
t keyfiyy
ə
tl
ə
rind
ə
, xarakterind
ə
d
ə
bir sıra pozğunluqların
yaranmasına sə
b
əb olur. Əvvə
ll
ə
r normal, s
ə
mimi v
ə
n
ə
zak
ə
tli olan adamlar
x
ə
st
ə
likd
ə
n sonra t
ə
mkinsiz, kobud v
ə
tez özündən çıxan olurlar.
Psixologiyanın öyrə
ndiyi hadis
ə
l
əri şə
rti olaraq 3
əsas qrupa ayırmaq
olar:
1. Psixi prosesl
ə
r;
2. Psixi v
ə
ziyy
ə
tl
ə
r v
ə
ya hallar;
3. Psixi xass
ə
l
ə
r v
ə
ya xüsusiyyə
tl
ə
r.
Dostları ilə paylaş: |