“Media-pedagoglar faoliyati natijasida media madaniyati va media mentaliteti” mavzusida dars ishlanmasi ishlab chiqish Darsning mavzusi: Media-pedagoglar faoliyati natijasida media madaniyati va media mentaliteti
Maqsad: 1)ta’limiy maqsad: O‘quvchilarga media-pedagog atamasi haqida tushuncha berish
2)tarbiyaviy maqsad: O‘quvchilarga media madaniyat va media mentalitetning kundalik hayotimizdagi foydasi haqida ma’lumot berish.
3)rivojlantiruvchi:O‘quvchilarga jadal rivojlanayotgan bu zamonda ma’lumotning qanchalik yangiligi va ahamiyati haqida ma’lumot berish.
DTS: Media-pedagoglar faoliyatining imkoniyatlari haqida ma’lumotlarga ega bo‘lish va uni mustaqil tahlil qilish.
Darsning borishi: I. Tashkiliy qism. a) Davomatni aniqlash;
b) O‘quvchilarning darsga tayyorgarligini aniqlash.
II. O‘tgan mavzularni takrorlash. 1. Media-pedagog kim?
2. Media madaniyatining kundalik hayotimizdagi o’rni qanday?
3. Mediaviy zamonda ijobiy natijaga erishish qaysi faktorlarga bog’liq?
4. Mediaviy mentalitet tushunchasi bizning hayotimizda qanchalik o’ringa ega?
III. Yangi mavzuni o‘rganish Madaniyatshunoslikda media madaniyat deganda 20-asrda ommaviy axborot vositalari taʼsirida paydo boʻlgan va shakllangan zamonaviy Gʻarb kapitalistik jamiyati tushuniladi. Bu atama ommaviy axborot vositalarining nafaqat jamoatchilik fikriga, balki did va qadriyatlarga ham koʻrsatadigan umumiy taʼsiri va intellektual taʼsirini anglatadi.
Muqobil atama, ommaviy madaniyat, XX asrgacha ommaviy sanʼatda boʻlgani kabi, bunday madaniyatning oʻz-oʻzidan ommaning oʻzida paydo boʻlishini anglatadi. „Mediamadaniyat“ iborasi esa bunday madaniyat ommaviy axborot vositalarining mahsuli ekanligini bildiradi. Ommaviy axborot vositalari, reklama va jamoatchilik bilan aloqalarga yoʻnaltirilgan media madaniyat koʻpincha ommani manipulyatsiya qilishga qaratilgan tizim sifatida qaraladi. Korporativ ommaviy axborot vositalari asosan dominant mafkuralarni ifodalash va koʻpaytirish uchun ishlatiladi. 1940-yillarda bu tendentsiyaning rivojlanishida Teodor Adornoning ishi yaqqol namoyon boʻldi. Media madaniyati isteʼmolchilik bilan bogʻliq va shu maʼnoda muqobil ravishda „isteʼmol madaniyati“deb nomlanadi.
Yangiliklar ommaviy axborot vositalari olimlar va filologlardan maʼlumot oladi va uni keng jamoatchilikka yetkazadi, koʻpincha jozibali va hayratlanarli elementlarga eʼtibor beriladi. Masalan, katta pandalar (Xitoyning chekka oʻrmonlarida yashaydigan turi) katta amaliy ahamiyatga ega boʻlgan parazit qurtlardan farqli oʻlaroq, ommabop madaniyatning keng tarqalgan elementlariga aylandi. Xanna Arendtning 1961 yildagi „Madaniyatdagi inqiroz“ asarida „ommaviy axborot vositalari madaniyat sanoatining talablariga javob berishga olib keladi“. Biroq, Syuzan Sontag taʼkidlashicha, bizning madaniyatimizda eng „tushunarli va ishonarli qadriyatlar“ ushbu sohadan kelib chiqqanligini taʼkidlaydi, bu „jiddiylikning loyqa standartlarini talab qiladi“. Natijada „befarq, yuzaki va o‘ylamasdan zo‘ravonlik“ mavzulari odatiy holga aylanadi.
1950-yillardan boshlab televidenie jamoatchilik fikrini shakllantirishning asosiy vositasi boʻlib kelmoqda . Rozenberg va Uaytning „Ommaviy madaniyat“ kitobida Makdonald „ommaviy madaniyat — bu chuqur voqeliklardan (oʻlim, magʻlubiyat, fojia) va shuningdek, oddiy oʻz-oʻzidan paydo boʻladigan zavqlardan foydalanadigan qadrsizlangan, ahamiyatsiz madaniyat“ deb taʼkidlaydi. Van den Xagning taʼkidlashicha, „barcha ommaviy axborot vositalari oxir-oqibat odamlarni shaxsiy tajribadan uzoqlashtiradi va uni qaytarib berishni talab qilib, ularning bir-biridan, haqiqatdan va oʻzlaridan maʼnaviy izolyatsiyasini kuchaytiradi“.