Mavzu: musiqiy-ritmik harakatlar reja: Umumiy xususiyatlari Ritm vazifasi Umumiy xususiyatlar



Yüklə 243,13 Kb.
səhifə1/2
tarix20.11.2023
ölçüsü243,13 Kb.
#166283
  1   2
Bolalarni musiqiy ritmik harakatlarga o\'rgatish


MAVZU: MUSIQIY-RİTMIK HARAKATLAR
REJA:
1.Umumiy xususiyatlari
2.Ritm vazifasi

Umumiy xususiyatlar. Ritm turlardan biridir musiqiy faoliyat, bunda musiqaning mazmuni, uning xarakteri, obrazlari harakatlarda etkaziladi. Buning asosini musiqa tashkil etadi va turli xil jismoniy mashqlar, raqslar, syujet shaklidagi harakatlar chuqurroq idrok etish va tushunish vositasi sifatida ishlatiladi. Musiqa harakatlari bolalarni tarbiyalashda qadimdan ishlatilgan (Qadimgi Hindiston, Xitoy, Gretsiya). Ammo birinchi marta u ritmni ko'rib chiqdi va uni usul sifatida asosladi musiqiy ta'lim Shveytsariya o'qituvchisi va bastakori Emil Jak-Dalkroz (1865-1950). Ritmdan oldin u birinchi navbatda musiqiy qobiliyatlarni, shuningdek harakatlarning egiluvchanligi va ifodaliligini rivojlantirish vazifasini qo'ydi. Uning musiqiy va ritmik ta'lim tizimining alohida qiymati va hayotiyligi uning insoniy xarakterida. E. Jak-Dalkroz barcha bolalarga ritmni o'rgatish zarurligiga ishonch hosil qilgan. U ularda chuqur "tuyg'u" ni, musiqaga kirishni, ijodiy tasavvurni rivojlantirdi, o'zini harakatlarda ifoda etish qobiliyatini shakllantirdi. E. Jak-Dalkroz ritmik mashqlar tizimini yaratdi, unga ko'ra u o'z o'quvchilariga o'nlab yillar davomida dars bergan; unda musiqiy va ritmik vazifalar ritmik mashqlar (to'p, tasma bilan) va o'yinlar bilan birlashtirildi. Bolalar va yoshlarga musiqiy va ritmik ta'lim mamlakatimiz E. Jak-Dalkroz tizimining etakchi qoidalari asosida qurilgan. Ritm bo'yicha mahalliy mutaxassislar N.G. Aleksandrova, V.A.Griner, M.A.Rumer, E.V.Konorova va boshqalar ritmik darslar uchun yuqori badiiy repertuarni tanlashga alohida e'tibor berishdi: klassik musiqa, qo'shiqlar va kuylar, zamonaviy bastakorlarning asarlari yorqin va dinamik. ularning tasvirlari. Allaqachon 20 -yillarda.
Mamlakatimizda bolalar bog'chalari, musiqa maktablari, teatr maktablari va institutlari, konservatoriyalar, shuningdek tibbiyot muassasalari va boshqalarga xos bo'lgan ritmik ta'lim tizimi ishlab chiqila boshlandi. Bolalar uchun mo'ljallangan ritmik tizimni yaratishda maktabgacha yosh, M.A.Rumer, T.S.Babodjan, N.A.Metlov, Yu.A. Dvoskina, keyinroq - N.A.Vetlugina, A.V. Keneman, S.D. bog 'ishtirok etishdi, "ritm" atamasi o'rniga dastlab "ritmik harakatlar", "musiqiy va motor ta'limi ", keyin" musiqaga harakat "," musiqiy harakat"," Musiqiy va ritmik harakatlar ". Ko'p yillar davomida eng aniq formulalar haqida munozaralar bo'lib kelgan. Biroq, bu atamalar o'rtasida tubdan farq yo'q, chunki maktabgacha ta'lim muassasalarida musiqiy va ritmik ta'lim bo'yicha mutaxassislarning ko'pchiligi musiqani ritmning "boshlang'ich nuqtasi" va harakatni o'zlashtirish vositasi deb hisoblashgan. Shunday qilib, TS Bobojan ritm amaliyotini "musiqiy yadro" bilan mutlaqo to'g'ri belgilaydi, bu harakat 3 -musiqali tasvir bilan bog'liq his -tuyg'ularni aniqlash deb hisoblanadi.
Bu qoidalar B. M. Teplovning tadqiqotlari bilan tasdiqlangan bo'lib, u yozganidek, musiqa ritmik mashg'ulotlar markazi bo'lishi kerak: "Ular tarbiya mashg'ulotlariga aylanishi bilan, umuman ritmik harakatlar, Musiqa harakatlarga hamrohlik qiladigan joyga chekinishi bilan, bu harakatlarning butun ma'nosi, har qanday holatda ham musiqiy ma'nosi yo'qoladi »4. Shunday qilib, ritmdagi musiqa va harakat o'rtasidagi bog'liqlik masalasi aniq hal qilindi: musiqaga etakchi rol, harakat ikkinchi darajali. Shu bilan birga, mutaxassislar muhim xulosaga kelishdi: faqat musiqa va harakatning organik aloqasi bolalarga to'laqonli musiqiy va ritmik ta'lim beradi. Musiqiy ta'limning jahon amaliyotida "ritm" atamasi haligacha ishlatiladi, shuning uchun uni maktabgacha ta'limda tan olish mumkin va maqsadga muvofiqdir. Ritmika fanining maqsadi va vazifalari. Ritmning maqsadi - musiqani idrok etishni chuqurlashtirish va farqlash (ekspressivlik vositalarini, shaklini ajratib ko'rsatish), uning obrazlari va shu asosda ekspressiv harakat ko'nikmalarini shakllantirish.
Ritm vazifalari: - bolalarni musiqiy tasvirlarning rivojlanishini idrok etishga va ularni harakatlar bilan ifodalashga, harakatlarni musiqaning tabiati, eng yorqin ifoda vositasi bilan muvofiqlashtirishga o'rgatish; - musiqiy madaniyat asoslarini rivojlantirish; - musiqiy qobiliyatlarni rivojlantirish (musiqaga hissiy munosabat, eshitish, ritm hissi); - musiqiy janrlarni (yurish, qo'shiq, raqs), ritm turlarini (o'yin, raqs, mashq) aniqlashni o'rganing, eng oddiy musiqiy tushunchalarni (baland va past tovushlar, tez, o'rta va sekin temp, baland, o'rtacha baland va sokin musiqa) farqlang. va boshqalar).); - chiroyli pozitsiyani shakllantirish, o'yin, raqs, dumaloq raqs va mashqlarda ifodali, plastik harakatlarni o'rgatish; - ijodiy qobiliyatlarni rivojlantirish: jismoniy harakatlarning turli elementlarini, raqs va syujetga o'xshash harakatlarni birlashtirgan holda, "sizning" o'yiningiz, xarakteringiz va "sizning" raqsingizni o'ylab toping. Bu vazifalar haqiqiy san'at asarlari ishlatilgan taqdirdagina muvaffaqiyatli hal qilinadi.
Repertuar juda xilma -xil bo'lishi mumkin (folklor, barcha davrlarning klassik musiqasi, zamonaviy musiqa). Keling, erta va maktabgacha yoshdagi bolalarda musiqiy, ritmik va motorli ko'nikmalarning rivojlanish dinamikasini ko'rib chiqaylik. Ritm turlariular qarz oladigan harakat sohasi bilan chambarchas bog'liq. Ritm uchun harakatlar manbalari jismoniy mashqlar, raqs va syujetga o'xshash harakatlar hisoblanadi. Ritmdagi jismoniy mashqlardan asosiy harakatlar (yurish, yugurish, sakrash va sakrash), umumiy rivojlanish (ob'ektlarsiz va narsalarsiz) va yurish mashqlari (qurish, qayta qurish va ko'chirish) ishlatiladi. Ritmda zamonaviy bolalar kompozitsiyalarining asosini tashkil etuvchi xalq raqslari, dumaloq raqslar, bal raqslarining oddiy elementlari ishlatiladi.
Musiqiy va ritmik mashqlarni shartli ravishda ikkiga bo'lish mumkin tayyorgarlik va mustaqil Birinchisi, ma'lum turdagi harakatlar oldindan o'rganilgan mashqlarni o'z ichiga oladi. Shunday qilib, bolalar ritmik, bemalol "bahor" ni bajarishni, oyoqdan oyoqqa sakrashni, to'g'ri yugurishni, ikki oyog'iga sakrashni va hokazolarni o'rganadilar. Kelajakda bu harakatlar o'yinlarga, raqslarga va dumaloq raqslarga kiradi va ular xizmat qiladi. musiqiy tasvirlar, belgilar (quyonlar, otlar, maydanoz va boshqalar) ni ifodali uzatish vositasi sifatida. Masalan, o'rta guruh mashqlarida "Bahor" (rus xalq kuyi), "Quvnoq to'plar" (musiqasi M. Satulina), "Yo'lda yugurayotgan etiklar" (A. Filippenko musiqasi) mashqlari bolalarga "Otlar" o'yinini o'rganishga yordam beradi. otxonada "(M Rauchverger musiqasi): bolalar oson, ritmik tarzda, dinamik, shiddatli musiqaga" sakrash "kayfiyati bilan boshlaydilar. Mustaqil musiqiy va ritmik mashqlar ko'p emas. Bularga "Chavandozlar" (musiqasi V. Vitlin), "Turntables" (ukrain xalq kuyi), "Tasmalar bilan mashq qilish" (musiqasi V. A. Motsart), "Mocking kuckoo" (Avstriya xalq musiqasi) kiradi. Mashqlarning bu turi, avvalgilariga qaraganda, yanada to'liq shaklga ega; Shu bilan birga, u o'yinlar, dumaloq raqslar va raqslarga xos bo'lgan har xil tasvir va kayfiyat kombinatsiyasiga ega emas. Keyingi ritm turi - raqs, raqs, dumaloq raqs. Odatda ular ikki guruhga bo'linadi: sobit va ozod. Ruxsat etilganlarga muallifning harakatlari tarkibiga ega bo'lganlar kiradi va o'qituvchi dars berishda aynan unga amal qiladi. Turli janrdagi raqslar mavjud: xalq elementlari, bal raqslari, dumaloq raqs tuzilmalari. Bu, masalan, "Ro'mol bilan raqs" va "Dumaloq raqs" (rus xalq ohanglari), "Juft raqs" (Chexiya xalq musiqasi "Annushka") va "Do'stona trikalar" (I. Strausning "Polka"), yumaloq. "Yolochka" (M. Krasev musiqasi) va Vesnyanka (ukrain xalq kuyi) va boshqalar raqslari. Bu guruhda o'ziga xos raqs alohida o'rin egallaydi - undagi raqs elementlari har xil xarakterdagi harakatlarga o'ziga xos tarzda mos keladi ( palyaçolar, qor parchalari, mushukchalar, ayiqlar, pingvinlar va boshqalar). Erkin raqslarga bolalar o'zlari o'ylab topadigan raqslar va dumaloq raqslar kiradi. Ular tanish raqs elementlaridan foydalanadilar. Dastlab, o'qituvchi faol yordam beradi, bolalarga u yoki bu musiqa uchun qaysi harakatlarni xarakteriga va shakliga ko'ra yaxshiroq tanlashni maslahat beradi. Keyin bolalar o'z kuchlarini sinab ko'rishadi va kattalarning maslahatisiz "o'z" raqsini yaratadilar. Bu "Oyna" (rus xalq ohanglari), "Men kabi raqs" (musiqasi V. Zolotarev), "Biz quvnoq uyali qo'g'irchoqlarmiz" (musiqasi Y. Slonov) va boshqalar. Musiqiy o'yin (ritmning uchinchi turi) o'yin faoliyatining bir turi sifatida bolalar bog'chasi- muhim usul musiqiy rivojlanish...
Musiqa o'yinning hissiy tomonini kuchaytiradi, bolani ertak qahramonlari olamiga singdiradi, xalq an'analarini tanishtiradi-bularning barchasi musiqiy asarni idrok etish va tushunishni chuqurlashtiradi, musiqiy-ritmik va motorli ko'nikmalarni shakllantirishga yordam beradi. Musiqiy o'yinlar instrumental musiqali o'yinlarga (syujetli va syujetsiz) va qo'shiq kuylaydigan o'yinlarga (dumaloq raqslar va spektakllarga) bo'linadi. V hikoya o'yinlari Oh, siz musiqa tasvirlarini ifodali etkazishingiz kerak, va syujet bo'lmaganida siz musiqaning umumiy kayfiyati, uning ifodali vositalari (temp, dinamik soyalar, metro ritmi, ish shakli) bilan bog'liq vazifani bajarishingiz kerak. ). Masalan, "Quyonlar va tulki" hikoyaviy musiqiy o'yinida (S. Maykapar musiqasi) bolalar majoziy ma'noda bu personajlarga xos bo'lgan harakatlarni bajarishlari kerak: tulkining yengil yugurishi, to'xtash va aylana bilan baland, yumshoq yugurish. (sakrash) va hokazo e. "Daf bilan chalish" (Polsha xalq kuyi) syujet bo'lmagan o'yinida bolalar o'z harakatlarini o'yinning past kontrastli qismlariga va dinamik soyalarga almashtiradilar; bundan tashqari, ohangning oqimli xarakteri raqs personajining bemalol yugurishida etkaziladi. Qo'shiq aytadigan o'yinlarda harakatlarning tarkibi musiqaning xarakteriga, tasviriga va matniga bog'liq.
Bu erda xalq raqslari elementlari, turli dumaloq raqs konstruktsiyalari (juftlik, saf, yo'nalishi o'zgargan doiralar) ishlatiladi. Masalan, "Qarg'a" (rus xalq hazili) o'yinida asosiy vazifa - "qizil etiklar, yaltiroq sirg'alar" da qarg'aning ajoyib qiyofasini etkazish, uning raqsi rus xalq raqsining elementlarini o'z ichiga oladi. poshnali qadam, tovonga oyoq qo'yib. O'yinda aylana shaklidagi konstruktsiya ham qo'llaniladi (kamayadi va kengayadi): bolalar markazga boradilar va kasrli qadamlarda o'z joylariga qaytadilar. Ushbu o'yinni o'rganayotganda, bolalarning diqqatini ovozning dinamikasi, parcha hamrohligidagi o'zgaruvchanlik shakli ham oshiradi. (Quyida pianino qismi Alohida o'ynang.) Bir necha marotaba takrorlanadigan ritmik naqshni his qilish uchun (oxirgi o'zgarishda ozgina o'zgarish bilan), bolalarni qarsak chalishga, musiqa ostida yurishga taklif qilishadi. Individual ifoda vositalariga oid barcha ishlar hazilda qarg'a obrazini idrok etishni chuqurlashtirishga va uni harakatlarda jonli tarzda etkazishga yordam beradi. Ritmik repertuar.
Ritmik repertuarni tanlash har doim katta ahamiyatga ega bo'lgan. Aynan bolalarga qanday amaliy material o'rgatiladi, bu asosan ritm uchun qo'yilgan maqsad va vazifalarning bajarilishiga bog'liq. Bolalar bog'chasida rus musiqiy va ritmik ta'limi tarixida o'yinlar, raqslar, raqslar, dumaloq raqslar va mashqlar uchun musiqiy asarlarni tanlashda bir nechta tendentsiyalar mavjud. 1920-1940 -yillarda, Dalcroze ritm maktabi katta darajada namoyon bo'lganda, G'arbiy Evropa bastakorlari, asosan raqs musiqasi (K.M.Veber, I. Strauss, F. Suppe, J. Offenbax va boshqalar) asarlaridan parchalar. , shuningdek, o'qituvchilarning o'zlari tomonidan tuzilgan arizalar va improvizatsiyalar. 50-60-yillarda, bolalar bog'chasida musiqiy ta'limning zamonaviy tizimi asta-sekin shakllana boshlaganda (N.A. Vetlugina, I.L.Dzerjinskaya, A.V. bastakorlari musiqiy va ritmik harakatlar uchun asarlar yaratishda maxsus ishtirok etadilar. Bu tendentsiya ayniqsa so'nggi yigirma yil ichida kuchaygan. Bastakorlar bolalarning imkoniyatlarini va ishlab chiqilishi kerak bo'lgan mahoratini hisobga oladi. Ular yaratgan repertuarda musiqa va harakat birlikni topadi. Shunday qilib, bolalar bog'chasi uchun ritm repertuari evolyutsiyadan o'tdi - musiqani harakatlarga yoki harakatlarga musiqaga moslashtirishdan musiqiy -ritmik asarlarni yaratishgacha. Ritmga qarab repertuar tanlashning asosiy printsiplari quyidagilardan iborat. - musiqiy asarlar san'ati, ularning tasvirlarining yorqinligi, dinamizmi; - harakatga undovchi musiqiy asarning motor xarakteri ("raqs"); - turli mavzular, janrlar, folklor, mumtoz va zamonaviy musiqa namunalariga asoslangan musiqiy asarlar tabiati; - harakatlarning xarakterga, musiqa tasvirlariga mosligi; - har xil harakatlar (raqs, syujet, jismoniy mashqlar).
Dastur tomonidan barcha yosh guruhlari uchun musiqiy ritmik harakatlar repertuari tavsiya qilingan. Bu tanlovning asosiy tamoyillarini hisobga oladi. Lekin har bir guruhdagi o'qituvchi o'ziga xos shartlarga qarab repertuarni tanlashi kerak. Bu bolalarning umumiy, musiqiy va jismoniy rivojlanish darajasi, bolalar bog'chasining moddiy -texnik bazasi, musiqa direktori va tarbiyachilarining malaka darajasi, guruhdagi odamlar soni va boshqalar. Shu paytgacha bolalar bog'chalarida repertuar tanlashning mavsumiy-bayram tamoyili mavjud. Albatta, yoz uchun qishki qo'shiqni yoki yangi yil dumaloq raqsini - may bayrami uchun o'rganish bema'nilikdir. Ammo, bu qoidaga qo'shimcha ravishda, o'qituvchi har bir bolaning rivojlanishi haqida eslashi kerak, shuning uchun ham musiqiy-majoziy mazmunining murakkablashuvi ketma-ketligini hisobga olgan holda amaliy materialni tanlashga katta e'tibor berilishi kerak. ifodali vositalar. Har bir musiqa asari barcha vositalarning kombinatsiyasini o'z ichiga olganligi sababli, repertuar bastakorga ayniqsa yorqin ifodali rolni bergan asosiy vositalar asosida tizimlashtirilishi kerak. Masalan, dinamikaning murakkablashishi bolalar uchun quyidagi ketma -ketlikdagi harakatlarni sezishi va qayta tug'ilishi osonroq bo'ladi: fortepianoning keskin o'zgarishi, ohangdorlikning kuchayishi va zaiflashishi, keskin aksanlar 5. Shuningdek, harakatlarning dominant turiga muvofiq ketma -ketligi o'rnatilgan vosita vazifalarining murakkabligini ham hisobga olish kerak. Masalan, sakrash va sakrash mahoratini oshiruvchi vazifani ikki oyog'idagi oddiy sakrashdan to'g'ri va yon kanterga o'tishgacha va nihoyat, oyoqdan oyoqqa sakrashga qadar qurish tavsiya etiladi. Bolalar bog'chasida ritmni o'qitish metodikasi Usul va texnikalar. Ritmni o'rgatishda ular foydalanadilar an'anaviy usullar: vizual, og'zaki va amaliy. Keling, barcha yosh guruhlarida ulardan foydalanish uchun xos bo'lgan umumiy xususiyatlarni ajratib ko'rsatamiz. Vizual usulda, bu, birinchi navbatda, vizual-eshitish va vizual-vizual texnikaning doimiy kombinatsiyasi. Musiqa ijrosi har safar shou bilan birga bo'lishi kerak. Va bu kombinatsiya qanchalik badiiy va yorqin bo'ladi, ritmni o'rgatish shunchalik samarali bo'ladi. Musiqiy asarni ijro etayotganda, o'qituvchi bastakorning niyatini ijodiy tushunishi va etkazishi kerak, xalq musiqasida esa uni qayta ishlashning badiiy darajasi haqida g'amxo'rlik qilish kerak. Harakatni namoyish qilish oldindan yaxshilab o'ylab topilgan bo'lishi kerak: individual qahramonlarning (quyon, ayiq, tulki) harakatlarini namoyish qilish nisbatan osonroq va o'yin yoki turli dumaloq raqs shakllarini ochish ancha qiyin. Bunday holda, fortepianodagi musiqiy qo'shiqni musiqiy direktor o'qituvchi bilan birgalikda harakatni ko'rsatadigan ohangni chalayotgan grammofon bilan almashtirish mumkin. Ba'zida o'qituvchi bolalarni yordam so'rab murojaat qiladi, ularni oldindan kerakli harakatlarga tayyorlab qo'ygan. Ammo ba'zida bularning barchasi etarli emas, shundan keyin tushuntirish shou bilan bir vaqtda eshitiladi. O'qituvchi, shuningdek, sezgir-mushakli vizualizatsiyadan, ya'ni bolaga tegib, boshning holatini, tananing alohida qismlarini aniqlash, holatini to'g'rilash va hokazolardan foydalanishi mumkin. Bu usul maktabgacha yoshdagi bolalar uchun, o'rta va katta guruhlar, tushuntirish odatda etarli. Ritmni o'rgatish jarayonida og'zaki usul (musiqaning tabiati, uni ifodalash vositasi, tushuntirish, uning tasvirlari haqidagi hikoya, eslatma, baholash va boshqalar) keng qo'llaniladi. Vizual va amaliy usullar bilan kombinatsiya. Uni qo'llashning o'ziga xos xususiyati shundaki, u ritm turiga va bolalarning yoshiga qarab individual texnikani va ularning dozasini tanlashdan iborat. Demak, o'yinni o'rganishda majoziy hikoya ko'pincha ishlatiladi (ayniqsa, yosh guruhda); tushuntirishga, eslatishga - mashqlarda, raqslarda; O'rta va katta guruhlarda baholash yanada oqilona bo'ladi. Amaliy usuldan foydalanganda (ma'lum bir musiqiy-ritmik harakatni qayta-qayta bajarish), birinchi navbatda, yugurish, sakrash, sakrash, moslamalarni boshqarish va hk. keyin ularni o'yinlarga, raqslarga va boshqalarga qo'shing. Mashg'ulotlarning bunday tartibga solinishi mahoratni o'zlashtirishni osonlashtiradi va bola tasvirga, musiqaning kayfiyatiga va uni ifodali harakatlarda uzatilishiga e'tibor qarata oladi. Shu bilan birga, tayyorgarlik mashqlarini mashg'ulotga aylantirishning iloji yo'q - ularni o'yin va qisman raqobatbardosh usullardan foydalanib, qiziqarli, ko'ngilochar shaklda kiyintirish kerak. Bosqichlar va o'qitish usullari. Musiqiy ritmik harakatlarni an'anaviy o'qitish uch bosqichni o'z ichiga oladi. Birinchi bosqichda vazifalar qo'yiladi: bolalarni yangi mashq, raqs, dumaloq raqs yoki o'yin bilan tanishtirish; musiqa va harakat haqida yaxlit taassurot yaratish; o'rganishni boshlang (umumiy ma'noda). O'qitish usuli quyidagicha: o'qituvchi bolalar bilan birgalikda musiqani tinglaydi, uning xarakterini, obrazlarini ochib beradi va musiqiy-ritmik harakatni ko'rsatadi, bolalarda uni o'rganish istagini uyg'otishga harakat qiladi. (Namoyish to'g'ri, hissiy va yaxlit bo'lishi kerak.) Keyin o'qituvchi mazkur Harakatning mazmunini, elementlarini tushuntiradi, agar kerak bo'lsa, har birini alohida ko'rsatadi va hatto bolalarni ularni bajarishga taklif qilishi mumkin. Agar elementlar tanish bo'lsa (yoki unchalik qiyin bo'lmasa), o'qituvchi butun guruh yoki bir nechta bolalar bilan birgalikda yangi harakatni to'liq bajaradi. Shu bilan birga, o'qituvchi kompozitsiya elementlarining ketma -ketligini eslatadi, vazifani aniqroq bajarish uchun harakatni tushuntiradi va yana ko'rsatadi. Birinchi bosqichda (shuningdek, kelajakda) bolalarning darslarga hissiy jihatdan ijobiy munosabatini saqlab qolish uchun o'qituvchi tomonidan har bir bolaning xatti -harakatlariga xolis va taktik baho berish muhim ahamiyatga ega. Ikkinchi bosqichda vazifalar o'zgaradi: bu musiqiy-ritmik harakatni chuqur o'rganish, uning elementlarini aniqlash va yaxlit obrazni yaratish, musiqiy asarning kayfiyati. O'qitish metodologiyasi harakatni ham, uning elementlarini ham takrorlashdan iborat. O'qituvchi kerakli tushuntirishlarni beradi, harakatlar ketma -ketligini eslatadi, bolalar yutuqlarini o'z vaqtida, xushmuomala baholaydi. Agar qiyinchiliklar paydo bo'lsa, o'qituvchi yana musiqaga, uning ifodali vositalariga, harakatning vizual ko'rinishiga (tegishli tushuntirishlar bilan) murojaat qilishi kerak. Bu bosqichda bolalar harakatlarni ongli ravishda bajarishini ta'minlashga intilish kerak. Buning uchun o'qituvchi musiqa va harakatning mohiyati haqida savollar beradi, o'yinlarning syujeti yoki dumaloq raqs kompozitsiyasini qisqacha aytib berishni taklif qiladi va hokazo. Bu usullar bolaga musiqani chuqurroq his qilishda yordam beradi. harakatlar ketma -ketligi va mos tasvirni toping. Ritmika fanini o'rgatishning uchinchi bosqichida vazifa bolalarni o'rganilgan harakatlarni mustaqil bajarishga rag'batlantirish, musiqa va harakat haqidagi g'oyalarni mustahkamlashdan iborat (gramm yozish, bolalar musiqa asboblarining hamrohligi, qo'shiq kuylash). Musiqiy-ritmik harakatni mustahkamlash va takomillashtirish texnikasi uning sifati ustida ishlashga qaratilgan. Tarbiyachi ketma -ketlikni eslab, obrazli taqqoslashlardan foydalanib, muvaffaqiyatli ijro etilishini qayd etib, bolalar musiqiy va ritmik harakatlarni hissiy, aniq va ishonchli bajarishi uchun sharoit yaratadi. Shuningdek, ijodiy vazifalarni taklif qilish, masalan, tanish raqs yoki o'yinga o'zgartirish kiritish, raqsning o'rganilgan elementlaridan dumaloq raqsning yangi kompozitsiyasini ishlab chiqish maqsadga muvofiqdir. Misol tariqasida, "Dumaloq raqs" ni o'rganishni rus xalq kuyiga misol qilib keltiramiz (S. Razorenov namunasida). Dasturiy ta'minot tarkibi. Musiqaning jo'shqin, baquvvat, raqsga tushadigan xarakterini rus xalq raqsining elementlaridan foydalangan holda etkazish va ularni ohang va dinamik soyalarning musiqiy iboralariga muvofiq o'zgartirish (baland-sokin, baland-baland emas). Oddiy dumaloq raqs qadamida va aylana va aylanada kasrli qadamlarda yurishni o'rganing. I dars.Bolalarni rus xalq raqsining ohanglari bilan tanishtirish (iboralar bo'yicha), uning xarakteri va shakli. O'qituvchi musiqaning tabiati va uning dinamik soyalari o'zgarishiga e'tibor beradi, raqsning tarkibi haqida gapiradi, uni ko'rsatadi. Sinf2. Raqsga tushishni o'rganish. Bolalar musiqaning mohiyatiga va uning tuzilishiga (iboralar bo'yicha) qarab, aylanadagi oddiy qadamni kasrga o'zgartirishni o'rganadilar. Sinf3. Raqsni o'rganishni davom ettirish. Bolalar chiroyli va mag'rur pozitsiyani saqlab, fraktsion aylanishni (1/16 qadam) bajaradilar. 4 -dars.Raqsni o'rganishda davom etish. O'qituvchi musiqiy tasvirning yaxlitligiga, bir harakatdan ikkinchisiga silliq o'tishga erishadi, aylananing bir tekis torayishini kuzatadi (uchinchi musiqiy ibora bilan). Sinf5.
Raqsni mustaqil va ifodali ijro etish bo'yicha ishni davom ettirish - ritm, plastika, musiqaga mos harakat sinxronizatsiyasi (qadamlarning bir xilligi, tez -tez kasrli qadamlar bilan bir tomonga burilish).

Yüklə 243,13 Kb.

Dostları ilə paylaş:
  1   2




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin