Mavzu: O`rta osiyoda iqtisodiy qarashlar. Reja: 1 Muqaddas “Avesto” da iqtisodiy fikrlar



Yüklə 16,89 Kb.
tarix01.06.2023
ölçüsü16,89 Kb.
#121617
O`RTA OSIYODA IQTISODIY QARASHLAR


MAVZU: O`RTA OSIYODA IQTISODIY QARASHLAR.


REJA:
1 Muqaddas “Avesto” da iqtisodiy fikrlar
2 «Iqtisodiyot» (ekonomika) dehqonchilik, chorvachilik va savdo sifati.
3 Sharqda barqaror iqtisodiy rivojlanish.

Qadimgi Markaziy Osiyo xalqlari (ajdodlarimiz) miloddan ancha ilgari rivoj topgan. Buni dunyodagi eng qadimiy dinlardan biri - Zardushtiylik dinining muqaddas kitobi hisoblangan «Avesto» ham isbotlaydi. Olingan ma’lumotlarda «Avesto» kitobining muallifi Zardusht (m. o. 589-512 y.) bo‘lganligi qayd etiladi. U Markaziy Osiyohududida faoliyat ko‘rsatgan ilohiyatchi, faylasuf, shoir va tabiatshunos olim bo‘lgan. «Avesto» boshidan oxirigacha yer yuzida adolat qaror topishi uchun kishilarning rangidan, tilidagi va urf-odatlaridagi farqlaridan qat’iy nazar ularning ro‘shnoli hayoti uchun kurashuvchi jasur, halol, pok insonlarni shakllantirish va tarbiyalash g‘oyasi bilan sug‘orilgan. Unda xalqlarning qadimgi davrdagi ijtimoiy-iqtisodiy hayoti, diniy qarashlari, olam to‘g‘risidagi tasavvurlari, urf-odatlari, ma’naviy madaniyatlari o‘z aksini topgan. «Avesto»da Yer dumaloq shaklda yaratilganligi, uning atrofi okeanlar bilan o‘ralganligi haqida yozilgan. Unda 16 mamlakatning nomi ko‘rsatilgan bo‘lib, ulardan to‘qqiztasi (masalan, Sug‘diyona, Marg‘iyona, Nisoya, Gurgon, Varana va boshqalar) Markaziy Osiyohududiga joylashgan. «Avesto» shakllanishi davrida kishilik jamiyati ilgarilab rivojlana bordi.


Ko‘chmanchilikka asoslangan Markaziy Osiyoda eski turmush tarzi o‘rnini o‘troq yashash egallay boshladi, sug‘oriladigan dehqonchilik, chorvachilik, hunarmandchilik borgan sari taraqqiy etdi. Yangi-yangi shaharlar, obod qishloqlarning paydo bo‘lishi o‘troq yashash turmush tarzining afzalliklarini ko‘rsata bordi. Ana shu o‘troqlik turmush tarzining odamlarga benihoya kulfatlar keltirayotgan ko‘chmanchilikka asoslangan turmush tarziga nisbatan afzalliklarini ko‘rsatib berishda «Avesto»ning ahamiyati kattadir. «Avesto»da «… yerga yaxshi, sog‘lom urug‘lar sepishdan ortiq savob ish yo‘q…» deb, xalq xo‘jaligi sohasida dehqonchilikning muhim ahamiyat kasb etishi ko‘rsatib beriladi. «Olam go‘zalligi dehqondan, dehqonchilikdan, kimki yerga urug‘ qadabdiki, u odamiylikka iymon keltiradi, yagona shu yo‘lgina haqiqat bo‘lib, qolgani sarobdir», deyiladi unda. Qo‘riq va bo‘z yerlarni o‘zlashtirish, uni jamoa o‘rtasida adolatli taqsimlash eng savobli ishlardan hisoblangan. Asarda oziq-ovqat tayyorlash, uy xayvonlarini va chorva mollarini ko‘paytirishga ham alohida e’tibor berilgan.
«Avesto»da yer, suv, havoni bulg‘ash, ifloslantirish og‘ir gunoh hisoblanadi. Bunday ibratli tasdiqlash bugungi avlodlarni ham tabiatga, atrof muhitga vaxshiyona munosabatda bo‘lmaslikka chorlaydi. Kitobda ijtimoiy-iqtisodiy muammolar aks ettirilgan holda shunday deyiladi: «Yomon ovqatlangan xalq na yaxshi, kuchli ishlovchilarga va na sog‘lom baquvvat bolalarga ega bo‘ladi… Yomon ovqatlanishdan odob-ahloq ham aynib ketadi. Agar non mo‘l-ko‘l bo‘lsa, muqaddas so‘zlar ham yaxshi qabul qilinadi». Bu yerda biz sog‘lom avlod to‘g‘risida, iqtisodiy va madaniy, ma’naviy yuksalish o‘rtasida o‘zaro bog‘liqlik mavjudligi to‘g‘risida fikr yuritilganligini ko‘ramiz. O‘sha davrda aytilgan bunday fikrlar, ajdodlarimiz Qadimgi Dunyo madaniyatida yuqori yutiqlarga erishganligidan dalolat beradi. Bu noyob kitobda patriarxal urug‘ jamoasi haqida, uning tugatilishi davrida iqtisodiy tengsizlik, sinfiy tabaqalanish haqida qimmatli ma’lumotlar beriladi. Demak, «Avesto» miloddan avvalgi IX-VII asrlar ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy, madaniy, ma’naviy hayot haqida g‘oyat muhim ma’lumotlar beruvchi xalqimizning merosiy boyligidir. «Artxashastra» ta’limoti Qadimgi Hindiston xo‘jaligi, ijtimoiy tuzumi va iqtisodiy fikrlarini o‘rganishning asosiy manbai bo‘lib «Artxashastra» asari hisoblanadi (m.o. IV asr oxiri). Uni podsho Chandraguptining maslaxatchisi Kautilya yozgan deb taxmin qilinadi. Bu atoqli asar 15 kitobdan iborat bo‘lib, «artxa» so‘zi - foyda, moddiy manfaat, «shastra» - ilm, ilmiy asar ma’nosini bildiradi. Birinchi kitobda podshoning turmush tarzi to‘g‘risida ko‘rsatmalar berilgan, ikkinchisi turli davlat idoralarining rahbarlari faoliyatiga bag‘ishlangan, uchinchi va to‘rtinchisida sud va jinoyatchilarni jazolash savollari ko‘rib chiqilgan, so‘ngra tashqi siyosat usullari to‘g‘risida, maxfiy xizmat to‘g‘risida, armiyani tashkil qilish va shu kabilar to‘g‘risida so‘z yuritiladi. «Artxashastra»ning eng boshidayoq podsho to‘rtta «ilmni» bilishi zarurligi to‘g‘risida fikr yuritiladi. Uning bittasi iqtisodiyot hisoblanadi. «Iqtisodiyot» (ekonomika) dehqonchilik, chorvachilik va savdo sifatida ko‘riladi. Mamlakatda qishloq xo‘jaligi, eng avvalo dehqonchilik asosiy soha hisoblangan. «Artxashastra»da aytilishicha davlat yangi mintaqalarni tashkil etish va odamlarni u yerlarga o‘rnashtirish ishlarini amalga oshirishi kerak. Yangi ko‘chib kelganlarga yer soliq to‘lash sharti bilan shaxsiy foydalanishga berilgan. Dehqon, xunarmand mehnati va savdo faoliyati davlat uchun boylik yaratadi. Shuning uchun davlatning siyosati yerni emas, balki odamlarni himoya qilishi kerak. «Davlatning kuchi, - deyiladi asarda,- odamlardan tashkil topgan. Odam yashamaydigan yer esa, naslsiz sigirga o‘xshaydi - undan na sut sog‘ib olib bo‘ladi». «Artxashastra»da davlatning manfaatini ko‘zlagan holda, xo‘jalikni yaxshi tashkil qilishga alohida e’tibor beriladi. Kim o‘z yerini ishlatmasa yoki yomon 8 ishlasa uning yerini tortib olish va yaxshi ishlaydigan xo‘jayinlarga berish tavsiya etiladi. Davlat bozor bahosini tartibga solib turishning chora-tadbirlarini ko‘rib chiqishi lozim. Bahoning mavsumga qarab tebranib turishini bartaraf etish uchun, davlatning kerak paytda muomalaga chiqaradigan tovar zahirasi bo‘lishi kerak. Bu bilan tovarlar bahosi barqarorligini ta’minlashga erishiladi. «Artxashastra»da irrigatsiya ishlarini yaxshilash ham nazarda tutilgan. «Sug‘orish sistemalarini qurish, - deyiladi unda,- hosilning manbai hisoblanadi...» Sug‘orish sistemasiga etkazilgan har qanday zarar uchun og‘ir jazo, hatto o‘limga mahkum etish tavsiya etiladi. «Artxashastra»da davlatning moliya muammolarini echishga katta ahamiyat beriladi. Davlatning daromadlari davlat xo‘jaliklari foydasidan, har turli soliq va boj to‘lovlaridan tashkil topgan. Xarajatlar qismiga kelsak, davlat sanoatni, savdoni rivojlantirishga, jamoa ishlariga mablag‘ ajratib kelgan. Davlat xo‘jaligi va soliq tizimi bilan bog‘liq bo‘lgan moliya idoralarining to‘g‘ri ishlashi uchun, «Artxashastra»da aytilishicha, daromad va xarajatlarning qat’iy hisob-kitob xujjatlari olib borilish zarur. Podsho xazinani o‘g‘irlovchi chinovniklarni bartaraf etishi kerak. Ammo bu yerdagi o‘g‘irlikni aniqlash juda qiyin bo‘lgan. «Artxashastra» xazina mulkini o‘g‘irlashning 40 xil usulini ko‘rsatib beradi va ayyor chinovnikning xiylasini bilishdan ko‘ra, osmondagi qushning yo‘lini aniqlash osonligini qayd qilib o‘tadi. «Suvda suzib yurgan baliq, o‘sha suvdan ichayaptimi yo‘qmi bilib bo‘lmaganidek, ishga berkitilgan chinovnik mulkni o‘zlashtirayaptimi yo‘qmi aniqlab bo‘lmaydi», deyiladi asarda. Shu boisdan suiiste’mol qilishning har xil usullarini o‘rganib olmasdan avval, chinovniklarni tez-tez o‘zgartirib turish tavsiya etiladi. Iqtisodiy siyosat sohasida «Artxashastra», podshoni ishlab chiqarish kuchlarini rivojlantirishga, narx-navoni tartiblashga, davlat byudjeti aktiv balansini saqlashga - «daromadlarni ko‘paytirish va xarajatlarni kamaytirishga» dav’at etadi. Qadimgi Hindistonning bu atoqli asari nafaqat ijtimoiy rivojlanishning ancha yuqori darajasini, balki Qadimgi Hindiston iqtisodiy fikrlarining xarakterli belgilarini ham ko‘rsatib berdi. Qadimgi Xitoy iqtisodiy g‘oyalari Qadimgi Xitoy mutafakkirlari ichida Konfutsiy (m.o. 551-479 y.) alohida o‘rin tutadi. Konfutsiyning fikrlari uning shogirdlari yozib qoldirgan «Lun Yuy» («Suhbat va muloxaza») to‘plamida aks ettirilgan. Uning fikricha mehnat ham kishilarning, ham davlatning boyligini ko‘paytiradi. Konfutsiy «buyuk jamoa mulki» (dehqonlar jamoasi mulki) va xususiy egalik (quldorlar mulki)ni farqlaydi, ikkinchisini ko‘proq qo‘llaydi. Bu yerda u xususiy mulkni xo‘jalik yuritishda ustun qo‘yadi. Konfutsiy aqliy mehnat bilan jismoniy mehnat farqini qo‘rsatib, aqliy mehnat bilan «yuqori» tabaqali kishilar, jismoniy mehnat bilan esa, asosiy qismi qullardan iborat bo‘lgan, «oddiy» kishilar shug‘ullanadi deb qayd qilib o‘tadi. 9 Konfutsiy ta’limotiga ko‘ra, bilimdon xukmdor - u «xalqning otasi», «to‘g‘ri amal qilishning» va boylikni ancha tekis taqsimlashning kafolati. Uning tasdiqlashicha, Alloh va tabiat tomonidan jamiyat toifalarga ajratilgan, ammo shu bilan birga u har bir odamni ma’naviy yuksalishga da’vat etgan, kattalarga bo‘lgan xurmat qoidalari to‘g‘risida, farzandlik burch to‘g‘risida, aka-ukalar o‘rtasidagi do‘stlik to‘g‘risida qimmatli fikrlarni ilgari surgan. Konfutsiy ta’limotidan shu narsani ko‘rish mumkinki, agar reglamentlashtirilgan patriarxal munosabatlarda ustalik bilan xo‘jalik yuritilsa «xalqda hamma narsa muhayyo bo‘ladi». Xitoyda milodiydan oldingi IV-III asrlarda mualliflar birgaligida yozilgan asar «Guan-tszi» g‘oyalari keng tarqalgan. Bu asarda ilgari surilgan ba’zi masalalar, garchi ular ziddiyatli bo‘lsada, bugungi kunda ham diqqatga sazovor. Masalan, asarda oltin marvarid alohida boylik sifatida ko‘rilmaydi; bunday boylik deb eng avvalo moddiy ne’matlar (tovar) e’tirof etiladi. Asarda ko‘rsatilishicha, bir tomondan, «oltin davlat resurslarini hisoblash o‘lchovi hisoblanadi», ikkinchi tomondan, u «xalq ommasi uchun muomala vositasi bo‘lib xizmat qiladi». Asarda barqaror iqtisodiy rivojlanishning zarurligi to‘g‘risida aniq fikr yuritiladi va qaerda nonning narxi tartiblanib turilsa, o‘sha yerda tinchlik, osoyishtalik bo‘ladi, deb qayd etiladi. Iqtisodiyotni tartiblab turish uchun, asar mualliflari davlatning don zaxiralarini tashkil etishni, yer egalariga imtiyozli kredit berishni, temir va tuzga bo‘lgan to‘g‘ri soliqlarni egri soliqlar bilan almashtirish, ya’ni ulardan foydalanib ishlab chiqariladigan tovarlarga bo‘lgan soliqni kengaytirishni tavsiya etadilar. «Guyantszi» mualliflari «davlatni boy, xalqni mamnun» holda ko‘rishni xoxlaganlar. Asarda yer va suvlarni davlat ihtiyoriga o‘tkazish, ulardan daromad olish yo‘lida foydalanish, baholarni tartibga solish va boshqa hozirgi kunda ham e’tiborga moliq iqtisodiy g‘oyalar ilgari surilgan.
Yüklə 16,89 Kb.

Dostları ilə paylaş:




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin