1Eramizdan avvalgi yunon faylasuflari (Aflotun,
Arastu, Protagor) va Markaziy Osiyo
mutafakkirlarining ijtimoiy qarashlari.
2. XIX – asr oxiri va XX asrning boshlarida
sotsiologiyaning shakllanisha va rivojlantirilishi
(O.Kont, G.Spenser, E.Dyurkgeym, M.Veber va
boshqalar)
3. XX asr AQSh sotsiologiyasi.
4. Hozirgi sharoitda sotsiologiya fanining
rivojlantirilishi
Ijtimoiy hayot rivojlanishi qonuniyatlarini o’rganishga
qaratilgan ta’limotlar, qarashlar eramizdan avvalgi IV
asrdayoq yunon faylasuflari Aflotun (eramizdan
avvalgi 427-347 yil) ning “qonunlar ”, “Davlat
to’g’risida”, Arastu (eramizdan avvalgi 384-322 yil)
ning “ Siyosat to’g’risida”, “Metafizika”, “Etika”,
Protagorning (eramizdan avvalgi 490-420 yil)
“Haqiqat” kabi asarlarida yoritilgan
.
Abu Nasr Farobiy o’zining “Fozil shahar ahli
qarashlari haqida kitob”, “Siyosat al –
madaniya” kabi asarlarida Davlat va jamiyat
masalalarida davlatni ijtimoiy tizimni
boshqaruvchi tashkilot deb, uni
muvaffaqiyatli boshqarish esa ko’p jihatdan
davlat boshlig’i, hokimning xarakteriga,
fazilatlariga bog’liq deb bilgan. “Fozil
shahrining birinchi boshlig’i”, deb ta’kidlaydi
Farobiy, - shu shahar aholisiga imomlik
qiluvchi oqil kishi bo’lib, u tabiatan o’n ikkita
hislat fazilatni o’zida birlashtirgan bo’lishi
zarur:
Nozik farosatli, xotirasi yaxshi, zehnli, fikrini ravshan
tushuntira oladigan bilim, ma’rifatga havasli bo’lishi shart;
Hokimning 4 muchali sog’lom bo’lib, o’ziga yuklangan
vazifalarni oson bajarilishi lozim;
Tabiatan adolatparvar, iste’dod va jabr-zulmni yomon
ko’ruvchi, sabotli, jur’atli, jasur bo’lishi, qo’rqoqlik va
xadiksirashlarga yo’l qo’ymasligi kabi xislatlar kiradi
.
Mol – dunyo ketidan quvmaydigan;
Taom eyishda, ichimlikda, ayollarga yaqinlik qilishda ochofat
bo’lmasligi, o’zini tiya oladigan bo’lishi va haqiqatni
sevadigan, yolg’on va yolg’onchilarni yomon ko’radigan,
oliyhimmat bo’lishi, oliy ishlarga intilishi zarur;
Beruniy o’z davrining etnosotsiologi
ham edi. “qadimgi xalqlardan qolgan
yodgorliklar” asarida turli xalqlar:
forslar, yunonlar, yahudiylar, xristian
molikiylar va xristian nasturiylar,
majusiylar, sobitlar, budparast arablar,
musulmon arablar, turklar to’g’risida
qimmatli ma’lumotlar yozib qoldirgan
Abu Rayhon Beruniy o’zining “qadimgi
xalqlardan
qolgan
yodgorliklar”,
“Minerologiya”, “Hindiston” asarlarida ijtimoiy
hayot masalalarini yoritgan.
O.Kont tomonidan 1839 yilda “Pozitiv falsafa kursi”
asarining uchinchi tomi nashr etilganligi natijasida,
birinchi marotoba u jamiyatni ilmiy asosda o’rganish
sifatida sotsiologiya terminini qo’lladi va bu
sotsiologiyaning shakllanishi va rivojlanishiga olib
keldi.
O.Kont tomonidan ta’riflangan insonning intelektual
rivojlanishining uchta izchillik bosqichi: teologiyaga
oid, metafizik va pozitivik haqidagi qonuni ushbu
savolga javob berish uchun imkon beradi.
Birinchi, teologik
bosqichda insonning
g’ayritabiiy tushunchasi
diniy tasavvurlar asosida
qurilgan
Ikkinchi, metafizik bosqichda inson g’ayritabiy
kuchdan voz kechib, mavhum mohiyat sabab va
boshqa falsafiy me’yorlar yordamida voqelikni
tushuntirishga harakat qiladi. Ikkinchi bosqichning
vazifasi tanqidiy, avvalgi tasavvurlarni vayron etib, u
uchinchi mohiyatni ifodalashdan voz kechib, ular
ustidan kuzatish bilan kifoyalanadi. Bir bosqichdan
ikkinchisiga o’tish hamma fanlarda bir vaqtlarda
bo’lmasada izchillik bilan amalga oshiriladi. Bu
jarayon oddiydan murakkabga (yuqoridan quyiga)
tamoyili asosida amalga oshiril
adi
O.Kont o’z
qarashlaridan kelib
chiqib, sotsiologiyani
ikki qismga:
sotsial
turg’unlik
sotsial
jo’shqinlikka
G.Spenser jamiyatni tabiiy, eng avvalo biologik
qonunlar asosida rivojlanuvi organizm sifatida
qaragan. U jamiyatni jonli biologik organizmga
o’xshatadi. Ushbu fikrni asoslash maqsadida u
quyidagi dalillarni keltiradi:
Dostları ilə paylaş: |