Microsoft Word Xalqaro konferensiya



Yüklə 40,35 Kb.
Pdf görüntüsü
səhifə1/2
tarix07.01.2024
ölçüsü40,35 Kb.
#208724
  1   2
5602-Текст статьи-13997-1-10-20220408



12 
DESTRUKTIV XULQ-ATVOR PAYDO BO‘LISHI VA 
 SHAKLLANISHINING IJTIMOIY PSIXOLOGIK OMILLARI 
Sharafitdinov Abdulla XXX - O‘zMU Jizzax filiali stajyor o‘qituvchisi 
Yusupov Umidjon Salim o‘g‘li - O‘zMU Jizzax filiali stajyor o‘qituvchisi 
Annotatsiya:
Ushbu maqolada shaxs og‘ishgan xulqining ko‘rinishlari 
tavsifi, og‘ishgan xulqning salbiy oqibatlari va ijtimoiy me’yor ko‘rinishlari kabi 
yetakchi mezonlar ochib berishga harakat qilingan.
Kalit so‘zlar:
Destruktiv xulq, deviant xulq, delinkvent xulq, eros, tanatos, 
xromosoma nazariyasi, endokrin nazariya, biologik nazariya, destruktiv ustanovka. 
Insondagi destruktiv xulq tabiati hozirga qadar psixologiya fanida hali 
yaxshi o‘rganilmagan muammolardan biri sanaladi Bu muammo 20-asrning 
o‘rtalarida shakllangan. Psixologik yondoshuv shaxsning og‘ishgan xulqidagi 
alohida ko‘rinishlarini ijtimoiy-psixologik tafovutini ajratishga asoslangan. 
Psixologik tasniflar quyidagi mezonlar asosida quriladi: 

buzilgan me’yor turi; 

axloq va uning motivatsiyada psixologik maqsad; 

ushbu axloq oqibati va u keltirgan zarar; 

axloqning shaxsiy-uslubiy tavsifnomasi. 
Shuni ta'kidlash zarurki, “og‘ishgan xulq” atamasini 5 yoshdan kichik 
bo‘lmagan bolalarga nisbatan qo‘llash mumkin, qat'iy ma'noda esa 9 yoshdan 
keyin qo‘llashimiz mumkin. 5 yoshdan oldin bolaning ongida ijtimoiy me’yorlar 
haqidagi zaruriy tasavvurlar bo‘lmaydi, o‘z-o‘zini nazorat qilish esa kattalar 
yordamida amalga oshiriladi. Faqat 9-10 yoshidagina bolada ijtimoiy me’yorlarga 
mustaqil rioya qilish qobiliyatining mavjudligi haqida gapirish mumkin. Agar 5 
yoshdan kichik bo‘lgan bolalarda axloqi yosh me’yoridan ahamiyatli tarzda og‘sa, 
bunda uni yetilmaganlikning, asabiy reaksiya yoki psixik rivojlanish buzilishining 
bir ko‘rinishi sifatida ko‘rib chiqish maqsadga muvofiqdir.
Destruktiv xulq 2 ta asosiy turlarda namoyon bo‘ladi:
1. Delinkvent tur - jamiyatda qabul qilingan ijtimoiy huquqiy me’yorlarga 
qarama qarshi bo‘lgan xatti - harakatlarga xulqning yo‘nalganligidir. 
2. Deviant tur - jamiyatda qabul qiliingan axloqiy me’yorlarga qarama — 
qarshi xulqiy ko‘rinshlarni namoyon etish. 
Destruktiv xulqning barcha ko‘rinishlarida insonning ma’lum bir himoya 
reaksiyalari sifatida yuzaga kelsada biroq nerv sistemasida buzilishlar bilan bog‘liq 
bo‘lishi mumkin. Destruktiv xulq bolalikdagi salbiy emotsional kechinmalar, ota 
onaning bolaga nisbatan emotsional sovuqqonligi natijasida zarur vaqtlarda 
ulardan yetarli darajada mehr-muhabbatga ega bo‘lmaganligi, nasliy omillar 
bo‘lishi ham mumkin.
Z. Freyd inson xulqida 2 ta asosiy instinkt borligini ta’kidlaydi: Eros - bu 
hayot isntinktidir. Undagi quvvat, hayotni saqlash, qayta tiklashga yo‘naltiradi. 
Tanatos – o‘lim instiktidir. Undagi quvvat hayotni vayron qilish va to‘xtatishga 


13 
yo‘naltiradi. Destruktiv xulq barcha insonlar uchun xosdir. Ayrim insonlarda bu 
xulq shunchalik kuchliki, ularning jamiyatdagi o‘rnini va xulqini belgilaydi.
 
Destruktiv xulq ko‘rinishlarini namoyon bo‘lishida negativ ustanovkalar -
shaxsning atrofdigilarning aksariga nisbatan salbiy munosabatlari natijasida 
shakllanadi S.P. Ivanov va V.V. Boyko tadqiqotlarida destruktiv ustanovkalarning 
quyidagi turlari ajratiladi:
1. Atrofdagilarga nisbatan fikrlari va xatti-harakatlarida yashirin 
beshavqatlilik;
2. Atrofdagilarga nisbatan ochiq beshavqatlilik; 
3. Insonlar haqida asoslangan negativ fikrlar. Ma’lum bir ijtimoiy 
vaziyatlarda yuzaga kelgan holatlar asosida unga sababchi bo‘lgan insonlar 
to‘g‘risida salbiy fikrga ega bo‘lish ham shunday; 
4. Negativ faktorlar yuzasidan o‘zining sheriklari haqida aoslanmagan 
umumlashtirishlar qilish; 
5. Atrofdagilar bilan munosabtlar jarayonida negativ tajribaga ega bo‘lish 
Kleyberg Yu. A va A. Ellislar destruktiv xulq ko‘rinshlarini shakllanishida 
“irratsional ustanovkalar” tushunchasini kiritganlar. 
Lombrosoning fikriga ko'ra, biologik xususiyatlar va birinchi navbatda 
tashqi morfologik xususiyatlar (bosh suyagi shakli) haqidagi o'z xulosalariga 
asoslanib, jinoyatchilarga xos bo'lgan tug'ma xususiyatlarining natijasi, jinoyatni 
muqarrar deb hisobladi va jazo ularni tuzatolmasligini aytdi. Lombroso 
jinoyatchilikning kriminologiyasida eng ko'p talab qilinadigan formulani ishlab 
chiqdi. Uning formulasida antropologiya institutining asoschisi mahkumlarning 
antropologik xususiyatlarining o'rtacha hajmini spirtli ichimliklar iste'mol qilgan 
voyaga yetmaganlarning soni bilan bog'lashni taklif qiladi. 
Genetika rivojlanishi bilan bog'liq bo'lgan qiziqish sezilarli darajada oshdi, 
tajovuz va jinoyatlarning xromosoma gipotezasi ishlab chiqildi.
Agressiyaning biologik nazariyalarining yana bir yo'nalishi jinoiy va 
tajovuzkor xatti-harakatlarga gormonal ta'sirlarning rolini o'rganish bilan bog'liq. 
1924-yilda amerikalik olim M. Schlapp jinoyatchilarning endokrin tizimini 
o'rganib chiqdi, u tekshirgan mahbuslarning uchdan bir qismi bilan bog'liq hissiy 
beqarorlikdan azob chekayotganini aniqladi.
Biz shaxs og‘ishgan xulqining turli ko‘rinishlari ikkita - o‘ziga yoki 
boshqalarga qarama-qarshi yo‘nalishli “destruktiv axloq”ning yagona o‘qida 
joylashganini ko‘ramiz.
Inson tarbiyasida eng birinchi va eng muhim ijtimoiy nazorat instituti bu -
oiladir. Farzand tarbiyasida va barkamol avlodni shakllantirishda sog‘lom oila 
muhitining o‘rni kattadir. Bola tug‘ilgan kunidan boshlab oila muhitida yashaydi. 
Oilaga xos an’analar, qadriyatlar, urf-odatlar bola zuvalasini shakllantiradi. Eng 
muhimi, farzandlar oilaviy hayot maktabi orqali jamiyat talablarini anglaydi, his 
etadi. Jamiyat a’zolari shaxsiy nuqtayi nazarlarining shakllanishiga, ularning 
deviant xulq-atvorga nisbatan ijtimoiy faol munosabatlarining tarkib topishiga 
tarbiyaviy 
jarayonlar 
uchun 
bevosita 
mutasaddi 
shaxslar, 
tashkilotlar 
rahbarlarining o‘rni va roli kattadir. “Ba’zilarga mumkin, boshqalarga mumkin 
emas”, “hozir yaxshi, ertaga yomon” va shu kabi munosabat holatlarining 


14 
ikkilamchi fe’l-atvor shaklida, ya’ni parallel standartlar yo‘nalishida amal qilishiga 
izn berish juda xavflidir. Shu boisdan, har qanday holatlarda ham mansabdor 
shaxslar, turli jamoat tashkilotlari va mehnat jamoalarining rahbarlari, pedagog va 
tarbiyachilar, qonunni himoya qiluvchi tashkilotlar vakillarining xulq-atvor 
me’yorlarini buzishi qat’iy qoralanadi.
Deviant xulq-atvor turlariga kiruvchi ichkilikbozlik, giyohvandlik, o‘z-o‘zini 
o‘ldirishlar bilan bog‘liq ijtimoiy illatlarning har biri yuzaga kelishi va sotsial 
oqibatlariga ko‘ra mohiyatan farqli jihatlarga egadir. Birinchi farq, ijtimoiy zararli 
odatlarning uzoq davom etishi deviant xulqi turmush tarzining uzviy bo‘lagiga 
aylanib ketishidan iborat bo‘ladi. Doimiy oilaviy kelishmovchiliklar, oila va atrof-
muhitdan norozilik, uydagi tushunmovchiliklar va hokazolar — bularning barchasi 
sub’ekt ruhiyatini jarohatlaydi hamda u mavjud vaziyatni o‘zgartirishga urinadi.
Jamiyatda insonlar faoliyati, xatti-harakatlari va xulq-atvorlarini ijtimoiy 
me’yorlar boshqaradi. Destruktiv xulq-atvorni bartaraf etish, ijtimoiy me’yor 
jamiyat boshqaruvining ijralmas qismi bo’lib, shaxs yoki ijtimoiy guruh xulq-
atvorini muayyan ijtimoiy muhitga moslashtiruvchi qoidalarga amal qilinishiga 
erishib borishimiz kerak. 

Yüklə 40,35 Kb.

Dostları ilə paylaş:
  1   2




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin