Mövzu azərbaycan qadinlari XIX-XX əsr maariFÇİLİYİ VƏ İNQİlablari döVRÜNDƏ



Yüklə 295,1 Kb.
Pdf görüntüsü
səhifə1/4
tarix02.01.2022
ölçüsü295,1 Kb.
#2529
  1   2   3   4


 

 

Mövzu 4



. AZƏRBAYCAN QADINLARI XIX-XX ƏSR MAARİFÇİLİYİ VƏ 

İNQİLABLARI DÖVRÜNDƏ 

 

Məşğələnin planı 

 

Maarifçiliyin, publisistikanın yaranması  və inkişafının sosial-siyasi, iqtisadi, 



intellektual əsasları; etnik özünüdərkin təşəkkül tapması və aşkarlıq mərhələləri. 

Azərbaycanlı mütəxəssislərin formalaşmasında ümumtəhsil məktəblərinin, 

Zaqafqaziya Qori Müəllim seminariyasının, Peterburq, Qazan, Avropa universitetlərinin 

rolu. 

Mütəfəkkir və maarifçilərin, dramaturq və  ədəbiyyatçıların – A.Bakıxanovun, 

Q.Mahmudbəyovun, M.F.Axundovun, F.Köçərlinin, H.Zərdabi-Məlikovun, 

C.Məmmədquluzadənin, N.Nərimanovun, S.Qəniyevin, N.Vəzirovun rolu. 

Rusiyada qadın hərəkatı. 

Qadın gimnaziyalarının, məktəblərinin yaranmasında neft sənayeçilərinin, 

burcuaziyanın xidmətləri. 

Ailədə yeni münasibətlər. Feminizmin ilk təzahür forması. 

Maarifçi qadınlar, xeyriyyəçi qadınlar – görkəmli qadınlar əsri. 

Sosial qadın təşəbbüsü statusunun artması.  İctimai-siyasi hərəkatlarda qadının 

iştirakı. Siyasət və iqtisadi həyatda qadının statusunun artması. 

Azərbaycan Demokratik Respublikası və qadının sosial-hüquqi statusu. 

 

Şimali Azərbaycan Rusiya tərəfindən zəbt olunduqdan sonra çar hökuməti bu 



diyarın rus idarəetmə sisteminə cəlb edilməsi vacibliyi ilə qarşılaşdı. Qarşıya qoyulmuş 

məqsədə nail olmaq üçün Rusiya imperiyasının yeni sərhədinin hərbi, inzibati, iqtisadi 

və  mədəni yenidənquruluşu ilə bağlı olan qanunauyğunlaşma Məcmuəsi çap etdirdi. 

Çar hökuməti qarşısındakı  ən vacib problemlərdən biri bu ərazidə çarizmin siyasi və 

iqtisadi mövqeyinin möhkəmləndirilməsinə yardım edən məmurların hazırlanmasını 

təmin edən yeni təhsil sistemi tətbiq etmək idi. Şimali Azərbaycan zəbt olunandan sonra 

da ibtidai təlim tamamilə müsəlman ruhanilərinin sərəncamında olan və yalnız dar-dini 

dünyagörüşün inkişafına yardım edən mollaxanalarda cəmlənmişdi. Burada zümrə 

məhdudiyyəti olmadan bütün yaşdan olan oğlanlar təhsil alırdı. Belə ibtidai təlim sistemi 

ərəb, fars dillərinin öyrənilməsindən, məzmununun dərinliyinə getmədən Quranın 

oxunmasından ibarət idi. Zaqafqaziya məktəbləri haqqındakı Nizamnaməyə  əsasən, 

1829-cu ildə Azərbaycanda daha geniş təlim proqramına əsaslanan yeni tipli məktəblər 

açılmağa başladı ki, bu da həmin  ərazidə maarif sahəsində inkişafın yüksəlməsinə 

köməklik edirdi. 

XIX  əsrin birinci yarısında Azərbaycanda elmi təfəkkürün tarix, fəlsəfə, coğrafiya, 

astronomiya kimi ənənəvi sahələri nəzərə çarpacaq dərəcədə inkişaf etməyə başlayır. 

Görkəmli Azərbaycan filosofu, diplomatı, hərbçisi və  şairi Abbasqulu Ağa Bakıxanov 

(1794-1846) Roma, yunan, Vizantiya, gürcü mənbələrindən, ona müasir olan Avropa və 

rus müəlliflərinin yazılarından istifadə edərək Azərbaycanın qədim dövrlərdən 

başlayaraq Türkmənçay sazişinə  qədərki tarixi üzrə ilk ümumiləşdirici  əsər – 

«Gülüstani-İrəm»i yaradır.  1841-ci ildə fars dilində yaranmış, sonra isə rus dilinə 

tərcümə olunmuş  məhz bu əsər Azərbaycanda tarix elminin yaranmasına və 

Azərbaycan xalqının milli özünüdərkinin oyanmasına təkan verdi. A.Bakıxanovun fars 

dilindəki  əsərləri – «Qəribəliklərin açılışı», «Göylər səltənətinin sirri», «Ümumi 

coğrafiya»  əsərlərinin XIX əsrin birinci yarısında  Şimali Azərbaycanın kosmoqrafik 

ədəbiyyatında böyük xidməti olmuşdur. XIX əsrin birinci yarısında elmlə əlaqədə fəlsəfi 

fikir də inkişaf edirdi. A.Bakıxanovun «Mənəviyyatın tərbiyəsi», «Nəsihətlər kitabı», 

«Əsrlərin varlığı», «Göylər səltənətinin sirri» əsərləri o dövrə uyğun gələn yazılar idi. 

A.Bakıxanov həmçinin «İşıq  şüaları», «Qüdsinin çiçəkliyi», «Əsgərin çiçəyi», «Təbriz 



 

 

əhlinə müraciət» kimi bir sıra  ədəbi  əsərlərin, mənzum yazıların və hekayələrin, 



romantik-sevgi qəzəllərinin və müxəmməslərin müəllifidir. 

Tarixi dərkə artmaqda olan maraq şəraitində Azərbaycanın ayrı-ayrı xanlıqlarının 

tarixinə dair xronikalar da meydana gəlir: Kərim Ağa Fateh Şəkixanovun «Şəki 

xanlığının qısaldılmış tarixi» (1829), Mirzə Adıgözəl bəyin «Qarabağnamə»si (1845), 

Mirzə  Cəlalın «Qarabağnamə»si (1847),  İsgəndər bəy Hacınskinin «Fətəli xan 

Qubinskinin tərcümeyi-halı» (XIX-cu əsrin birinci yarısı), Mirzə Əhməd Mirzə Xudaverdi 

oğlunun Talış xanlığının xronikası haqqında (1883) yazdıqları,  Şeyx  İbrahim Nəsihin 

«Gəncənin tarixi» və s. 

Azərbaycan şərqşünaslığının inkişafında Sankt-Peterburq və Qazan universitetləri 

böyük rol oynamışdır. Mirzə  Cəfər Topçubaşov (1790-1869) Sankt-Peterburqun 

şərqşünaslıq mərkəzlərində böyüyüb məşhurlaşdı. Dərbənddə doğulmuş dünya şöhrətli 

alim, Şərqə dair çoxsaylı və fundamental əsərlərin müəllifi Məhəmməd Əli Kazımbəyin 

(1802-1870) şərqşünaslıq elmi qarşısında xidmətləri daha böyükdür. 

XIX  əsrin 30-cu illərində tanınmış coğrafiyaçı-səyyah, «Səyahətlər gülüstanı», 

«Səyahətlər bağı» kimi gözəl əsərlərin müəllifi Zeynalabdin Şirvani (1780-1838) özünün 

Yaxın və Orta Şərq, Hindistan, Ərəbistan,  Şimali Afrika səyahətlərinin təsvirini başa 

çatdırır.  

XIX  əsrin birinci yarısı Azərbaycan  ədəbiyyatının sonrakı inkişafı ilə seçilir. 

Azərbaycan satirik poeziyasının  ən görkəmli nümayəndələrindən biri Qasımbəy Zakir 

(1786-1857) olmuşdur.  Ədəbiyyatda realist istiqamətin nümayəndələri – fransız dilində 

yazılmış və 1835-ci ildə çap olunmuş «Rəşid bəy və Səadət xanım» povestinin müəllifi 

İsmayıl bəy Kutqaşınlı  (1806-1861); Azərbaycan dramaturgiyasının banisi, maarifçi-

demokrat, ictimai xadim Mirzə  Fətəli Axundov; şerləri  1846-cı ildə Avropada 

(Almaniyada) F.Bodenştedt tərəfindən çap edilən Mirzə Şəfi Vazeh idi. 

XIX əsrin ikinci yarısında inkişaf etməkdə olan kapitalist iqtisadiyyatının ixtisaslı işçi 

qüvvəsinə  və  təhsilli mütəxəssislərə olan tələbatı Azərbaycanda ümumtəhsil və peşə 

təhsili məktəblərinin sayının müəyyən qədər artmasına, onların ümumtəhsil səviyyəsinin 

yüksəlməsinə  təsir göstərdi.  1867-ci ildə ibtidai peşə  məktəbləri haqqında  Əsasnamə 

Qafqaz, o cümlədən də  Şimali Azərbaycanın tədris müəssisələri üçün xüsusi 

Nizamnaməyə çevrildi. Çarizmin 70-ci illərdən başlayaraq Azərbaycanda xalq təhsili 

sisteminin unifikasiyasına götürdüyü istiqamət daha böyük əzmlə  həyata keçirilməyə 

başlandı. 31 may 1872-ci il tarixli əsasnamə ilə  Şimali Azərbaycanın bütün qəza 

məktəbləri altı illik təhsil müddəti olan şəhər məktəblərinə (pullu) çevrildi. 24 may 1874-

cü il məktəbləri haqqında  əsasnamə iki cür – üçillik birsinifli və 5-illik təhsil kursu ilə 

ikisinifli dəyişməz təhsil məktəbini təsdiq etdi. Azərbaycanda ilk dəfə olaraq kənd əhalisi 

üçün məktəblər meydana gəldi: onlardan birinciləri – Salahlı, Dağkəsəmən, dövlət 

sərəncamındakı Cəbrayıl, Göyçay – ictimai məktəbləri idi. 

Azərbaycanlı əhalinin maarifi tarixində rus-tatar məktəblərinin rolu böyük olmuşdur 

və onlardan birincisi Bakıda gənc müəllimlər Həbib bəy Məhmudbəyov və Sultan Məcid 

Qəniyev tərəfindən təşkil olunmuşdu. 

XIX əsrin ikinci yarısında Azərbaycanda ilk orta tədris müəssisələri yaranır. 1866-cı 

ildə Azərbaycanda ilk gimnaziyanın təşkili üçün Bakı ali 4-sinifli peşə  məktəbi baza 

rolunu oynadı. İlk ixtisas tədris müəssisəsi Bakı dənizçilik sinfi oldu ki, onun 1881-ci ildə 

açılması  Xəzər kommersiya donanmasının böyüməsi ilə izah olunurdu. On minlərlə 

məktəb yaşlı  uşağın tədrisdən kənarda qalması  təhsil səviyyəsinə  və profilinə görə 

müxtəlif olan xüsusi məktəblərin yaranmasına səbəb olurdu. Məktəblər çoxaldıqca 

kitabxanalara və oxu zallarına olan tələbat da artırdı.  İlk kitabxanalar 1856-cı ildə 

Şamaxı  və  Şuşada,  1868-ci ildə Yelizavetpolda, 90-cı illərdə – Qubada, Bakıda, 

Lənkəranda meydana gəldi. Azərbaycanın mədəni həyatında  1894-cü ildə Bakıda 

H.Mahmudbəyovun, M.Qəniyevin və Ə.Cəfərzadənin yaxından iştirakı ilə N.Nərimanov 

tərəfindən yaradılmış ilk rus-Azərbaycan oxu zalı böyük rol oynadı. Yeni tipli peşə 



 

 

məktələrinin sayının artmasına baxmayaraq, onlar təhsilə getdikcə artan tələbatı ödəyə 



bilmirdi və buna görə  də mollaxanaların sayı  və rolu Azərbaycanda XIX əsrdə  və XX 

əsrin əvvəlində üstün olaraq qalırdı. 

Azərbaycanda maarifçiliyin inkişafında Qori şəhərindəki Zaqafqaziya Müəllimlər 

Seminariyası, o cümlədən onun 1879-cu ildə maarifçi Mirzə  Fətəli Axundov və 

Zaqafqaziya Sünni Ruhani İdarəsinin müftisi Mirzə Hüseyn Qayıbzadənin (Qayıbov) 

qüvvəsi ilə açılmış Tatar (Azərbaycan)  şöbəsi;  İrəvan Müəllim Seminariyası,  İrəvan 

pansionu, Tiflis Pedaqoji institutu böyük rol oynamışdır. 

XIX  əsrin ikinci yarısında dövri mətbuatın yaranması Azərbaycanın mənəvi 

həyatında mühüm bir hadisə oldu. 1875-1877-ci illərdə Azərbaycan dilində çap olunan 

(56 nömrə) «Əkinçi» qəzetinin redaktoru Həsənbəy Məlikovun (Zərdabi) bu işdə xidməti 

olduqca böyükdür. Qəzet doğma dilin təmizliyi uğrunda yorulmadan mübarizə aparırdı 

və azərbaycan publisistika dilinin yaradılmasında onun xidməti əvəzsizdir. 1879-cu ildə 

Tiflisdə Azərbaycan dilində digər bir qəzet – «Ziya» da çıxmağa başladı. 

XIX  əsrin ikinci yarısında Azərbaycanda tarixi bilik inkişaf etməyə başlayır. 80-ci 

illərdə Mirməhsəti Haşımzadə «Kitabi-tarixi Qarabağ»  əsərini yazır və burada həmin 

xanlığın yaranmasından başlayaraq Türkmənçay sülh müqaviləsi bağlanana kimi olan 

siyasi tarixini əks etdirir. 

Qarabağ tarixi ilə bağlı kiçik, amma olduqca məzmunlu bir əsər  1883-cü ildə 

Əhmədbəy Cavanşir (1828-1903) tərəfindən rus dilində yazılmışdır. Seyidəli Kazımbəy 

oğlu və Mirzəəhməd Xudaverdi oğlu (1792-XIX  əsrin 90-cı illəri) Talış xanlığının və 

Lənkəran  şəhərinin tarixini tərtib etmişdilər. Seyidəli Kazımbəy oğlunun «Lənkəran 

ziynətlərinin kitabi» adlı əsəri 1869-cu ildə fars dilində yazılmışdı. 

Çingizxan imperiyasının süqutundan başlayaraq Rusiya tərəfindən zəbt 

olunmasına qədər Azərbaycana fars padşahlarının hücumu tarixini işıqlandıran 

Bəhmənmirzə Qacar (1808-1884) olmuşdur. Azərbaycan və bütövlükdə Yaxın  Şərq 

tarixinin ayrı-ayrı  məsələləri XIX əsr Azərbaycan mədəniyyətinin tanınmış 

nümayəndələri Mirzə  Fətəli Axundov, Nəriman Nərimanov, Sultanməcid Qənizadə, 

Həbibbəy Mahmudbəyovun əsərlərində araşdırılmışdır. 

Həsənbəy Məlikov (Zərdabi), N.Nərimanov, Firidun Köçərli, Mirzə  Əbdülhəsən 

Vəzirov, Mirzəyusif Qarabaği, Mirmövsüm Nəvvab (1833-1918) də  ədəbiyyat tarixi və 

nəzəriyyəsi ilə məşğul olmuşlar. 

Mirzə  Fətəli Axundov, Seyid Əzim  Şirvani, Cəlil Məmmədquluzadə, Nəriman 

Nərimanov, Nəcəfbəy Vəzirov kimi mütəfəkkirlərin  əsərlərində demokratik ideyalar 

özünü biruzə verir. Azərbaycan  ədəbiyyatı tarixində çox güclü satirik və maarifçi şair 

kimi tanınan Seyid Əzim Şirvani kiçikyaşlı uşaqlar üçün xrestomatiya tərtib edərək oraya 

süjetinə görə lap sadə olan xırdahəcmli hekayələr və  təmsillər daxil etmişdi. 

S.M.Qənizadə bir sıra nəsr  əsərlərinin («Müəllimlərin iftixarı» hekayəsi, «Gəlinin 

boyunbağısı» povesti) müəllifi idi. Məhəmməd Tağı Sidqinin də  qələmindən bəzi nəsr 

əsərləri çıxmışdı. XIX əsrin sonunda Cəlil Məmmədquluzadə, Nəriman Nərimanov, 

Nəcəfbəy Vəzirov,  Əbdürrəhimbəy Haqverdiyev kimi əsərləri  əsasını M.F.Axundovun 

ölməz komediyalarının qoymuş olduğu Azərbaycan dramaturgiyasının inkişafına yardım 

edən yazıçılar ədəbi fəaliyyətə başlayır. 

XIX  əsrin ikinci yarısında milli teatrın yaranması Azərbaycanın mənəvi həyatında 

möhtəşəm bir hadisə oldu. İri  şəhərlərdə – Şuşada, Naxçıvanda, Bakıda istedadlı 

pedaqoqlar, mütəfəkkirlər, ictimai xadimlərin köməkliyi ilə  həvəskar teatr truppaları 

yaradılırdı. 1873-cü il 10 (23) martda Bakıda, Azərbaycan dilində ilk tamaşa göstərildi. 

Bakıda teatr binasının görkəmli mesenat, neft sənayeçisi və mütəfəkkiri Hacı 

Zeynalabdin Tağıyev tərəfindən yenidən qurulması yaddaqalan bir hadisəyə çevrildi. 

XIX əsrin sonu – XX əsrin əvvəlindəki qısa bir müddətdə Hüseyn Ərəblinski, Cahangir 

Zeynalov və başqaları kimi çox istedadlı teatr xadimləri, artistləri meydana gəldi. 




 

 

Maarifçilik, humanizm, vətənpərvərlik ideyalarının yayılmasında Cəlil 



Məmmədquluzadənin çap etdirdiyi «Molla Nəsrəddin» jurnalının rolu misilsiz idi. 

Musiqi – aşıq və xanəndə sənəti xüsusi inkişaf edirdi. Şuşa, Ordubad, Şamaxıdakı 

şer məclisləri, həmçinin həmin cəmiyyətlərin və Azərbaycan mesenatlarının təşkil etdiyi 

musiqi gecələri buna yardım edirdi. Azərbaycanın musiqi sənətinin yüksəliş zirvəsi 

bəstəkar, Azərbaycan professional musiqi sənətinin banisi Üzeyir Hacıbəyovun ölməz 

operaları və musiqili komediyaları oldu. 

Azərbaycan cəmiyyətinin qabaqcıl hissəsinin bu prosesə kömək etməyə can atdığı 

və buna görə də ayrı-ayrı sahələrdə – maarif, tarix, ədəbiyyat, dramaturgiya, mətbuat, 

musiqidə özünüifadə üsulu tapa bildiyi bərpa olunan milli özünüdərk  şəraitində  həmin 

proseslərdə Azərbaycan qadınlarının rolu olduqca mühüm bir məsələyə çevrilir. Şimali 

Azərbaycanda qadına münasibətin necə  dəyişdiyini və XIX əsrin sonu – XX əsrin 

əvvəlində  cəmiyyətin inkişafında onun hansı rolu oynadığını daha dəqiq 

qiymətləndirmək üçün araşdırdığımız məsələ baxımından Rusiya tarixinə və bütövlükdə 

Rusiya imperiyasında qadının vəziyyəti məsələsinə müraciət etməliyik. Şübhəsiz ki, bu 

prosesin başlanğıcı maarifçiliklə bağlıdır, çünki məhz təhsil sayəsində qadın cəmiyyətdə 

kişi ilə yanaşı, eyni pillədə dayanmaq imkanı verən layiqli intellektə malik ola bilir. 

İncəsənətdə, pedaqogikada ixtisaslı qadınlara cəmiyyətdə olan ehtiyac qadın təhsili 

sahəsində islahat aparılmasını  tələb edirdi. Və bu islahatlar II Yekaterinanın dövründə 

həyata keçirildi. Rusiya pedaqogikasının  əsas vəzifəsini o, qısa bir müddətdə «yeni 

cinsli insanların» tərbiyə olunmasında görürdü. Təhsil islahatının icraçıları ictimai 

tərbiyənin əsasını uşaqların ən ilkin yaşdan daxil olacağı müəssisədə görürdülər. Tarixçi 

Karamzinin yazdığına görə, məhz II Yekaterina 200 nəcib qız üçün Tərbiyə evinin 

əsasını qoymuşdu ki, onları qadın ləyaqətinin nümunəsi etsin. Volter, Qrim, Didro bu 

plana valeh olmuşdular, amma bütövlükdə zadəganlar ona laqeyd yanaşdı. Həmin evdə 

tərbiyə alacaq qızlar altı yaşından «Cəmiyyət»ə daxil olur və 12 il ərzində orada qalırdı. 

4 yaş qrupuna bölünərək qızlar burada rus və bir neçə xarici dil, Allah qanunlarını, 

hesabı, şəkil çəkməyi, rəqs və əl işi, həmçinin tarixi, coğrafiyanı, ədəbiyyatı, memarlığı 

və ev işlərini öyrənirdilər. Cəmiyyətə başçılıq edən Betski tərbiyənin  əsas məqsədini 

xarakterin xoşagəlməz xüsusiyyətlərini dəyişdirməkdə, amma onun sındırmamaqda 

görürdü. Burada cismani cəza qadağan olunmuşdu. Qızlarla mehriban, humanist və 

xeyirxah münasibətdə olmaq tələb edilirdi. Smolnı monastırının nəzdindəki «Nəcib 

qızlar cəmiyyəti»  1765-ci ildə açılmışdı  və onun başında Dolqorukova dururdu. Elə 

həmin ildə Smolnının nəzdində «Meşşan peşə  məktəbi» də  təsis olundu və buraya 

həmin  şərtlər  əsasında qeyri-zadəgan təbəqəsinə aid olan qızlar qəbul edilməyə 

başladı. Burada qayğı daha böyük idi: kurs başa çatdıqda məktəbin rəhbərliyi məzun 

qızların ərə verilməsinin də qayğısına qalırdı; imperatriça 100 min manat pul vermişdi ki, 

kəbin kəsdirərkən qızlara bu məbləğdən müəyyən hissəsi verilirdi. Tarixçi Karamzin bu 

cəmiyyəti «gülüstan» adlandırırdı. Bu məktəbin ilk buraxılışı 1773-cü ildə oldu. XIX əsrin 

ilk onilliklərində Rusiyada yeni qadın obrazı yaranmağa başlayır. Bu qızlara incə hiss və 

duyğuların romantizmi xas idi. Qızların bu nəsli XVIII əsrin humanist ənənələri əsasında 

tərbiyə edilirdi. Onlar Volteri, Russonu, Höteni oxuyur, amma eyni zamanda onlara sırf 

xristian sevgi, sədaqət ideyaları, qadının  əri və ailəsi qarşısında mənəvi borc naminə 

qurban verə  və  əzab çəkə bilməsi hissləri aşılanırdı. Puşkinin Fyodor Dostoyevski 

tərəfindən milli-bədii tip adlandırıldığı Tatyana Larina obrazı bu qəbildəndir. 

Dekabristlərin həyat yoldaşlarının rus qadın xarakterinin formalaşmasına 

(qəhrəmanlıq və təmənnasız qurban verə bilmək notları xüsusi vurğulanaraq) çox güclü 

təsiri olmuşdur. Dostoyevski yazırdı ki, «məhz ən yüksək mənəvi borc naminə hər şeyi 

qurban verən bu qadınlar bizi yeni bir yola istiqamətləndirdi». Təhsilli rus cəmiyyəti 

tərəfindən bu qadınların göstərdiyi qəhrəmanlığın qəbul edilməsi onun daxilində yeni 

ideyanın – emansipasiyanın yaranmasına təkan verdi. Cəmiyyətdə hakim olan qadın 

idealı onun kişinin sədaqətli rəfiqəsi, ana və uşaqların tərbiyəçisi ilə bağlı təsəvvür idi. 



 

 

Qadının təhsili barəsində  məsələ, ümumilikdə qadın məsələsi kimi, XIX əsrin 50-



60-cı illərində – təhkimçilik hüququnun ləğvi  ərəfəsində  və ondan sonra – rus 

cəmiyyətinin diqqətini özünə cəlb etdi. 

 Bu, bir tərəfdən, Rusiyada bərabərlik və ictimai fayda haqqında liberal ideyaların 

yayılması ilə, digər tərəfdən isə islahatdan sonra zadəganların  əksər hissəsinin sosial 

vəziyyətində baş verən dəyişikliklərlə bağlı idi. Məlumdur ki, təhkimçilik hüququnun ləğvi 

sakinlərinin yaşayış üçün vəsaitsiz qaldığı bir çox zadəgan mülklərinin dağıdılmasına 

səbəb olmuşdu. Və  əgər zadəgan kişi işə girməklə bu problemi həll edə bilirdisə, 

qadının müstəqil  şəkildə qazanc əldə etmək imkanı olduqca məhdud idi. XIX əsrin 

sonundan başlayaraq qadınların xüsusi təhsil alması vacib ictimai vəzifəyə çevrilmişdi. 

Və XIX əsrdə emansipasiya uğrunda qadın hərəkatının əsas məqsədi ali təhsil uğrunda 

mübarizə idi. Bu məsələnin geniş müzakirəsinə  1869-cu ildə keçirilən təbiətşünaslar 

Qurultayı  və  həmin qurultaya xanım E.İ.Konrodinin qadının ali təhsil alması vacibliyi 

haqda və bu ideyanın həyata keçirilməsinə yardım barəsində  məktubu təkan verdi. 

Sonra 400 nəfərin imzası ilə kollektiv bir məktub tərtib olundu və maarif naziri qraf 

Tolstoya təqdim edildi. 1869-cu ilin payızında Sankt-Peterburqda hər iki cinsdən olan 

insanlar üçün axşam kütləvi kursları  təşkil olundu ki, burada universitet professorları 

Beketov, Butlerov, Mendeleyev və başqaları mühazirə oxuyurdu. İlk tələbə  qızlar 

arasında N.Kosini, A.Blyumer, M.Boqdanova, N.Suslova, M.Bokova da vardı. Pedaqoji 

tərkibin onlara münasibəti müxtəlif idi: açıq-aydın düşməncəsinədən tutmuş  əsasən 

üstünlük təşkil edən rəğbətlə yanaşanlara kimi. Tələbələr isə öz aralarında qızların 

olmasına dostcasına yanaşırdı. 

Qadın təhsili sistemində dəyişiklik etməyin vacibliyi barədə məsələni qoyan pioner 

isə görkəmli rus cərrahı və pedaqoqu N.İ.Piroqov idi. 1865-ci ildə «Moskva məcmuəsi» 

adlı jurnalda o bir məqalə çap etdirdi və məhz qadının insanın ilk tərbiyəçisi olduğu üçün 

onun həmin ictimai funksiyanı  uğurla yerinə yetirə bilməsi üçün təhsil alması ilə 

əlaqədar qadın təhsili sahəsində köklü dəyişikliklərə ehtiyac olduğunu bir daha 

vurğuladı. 

1850-ci illərin sonunda Rusiya cəmiyyətində qadının universitet təhsili ala bilməsi – 

qadının elmi fəaliyyətə  cəlb olunması üçün ən vacib əsas – məsələsi artıq geniş 

müzakirə olunurdu. 1859-cu ildə Peterburq universiteti öz qapılarını elmlə sistematik 

məşğul olmağa cəhd edən qadınların üzünə açdı. Yüzlərlə qadın azad dinləyici sifətində 

həmçinin Kiyev və Xarkov universitetlərinin auditoriyalarında özünə yer aldı. O zaman 

təlimin geniş yayılmış formalarından biri də  şəxsi mənzillərdəki «səyyar universitetlər» 

idi: burada aparıcı professorlar pulsuz mühazirə oxuyurdu. 

1861-ci ildə universitet əsasnaməsinə yenidən baxılan zaman Xalq təhsili Nazirliyi 

qadınların rəsmi  şəkildə universitetdə kurs dinləməyə «buraxıldığı» və onların elmi 

dərəcə almaq üçün sınaqdan keçmək hüququ barədə  məsələ müzakirəyə qoydu. 

Universitetlərin  əksəriyyəti bu məsələyə  dəstək verdi. Yalnız Moskva və Derpt 

universitetləri öz protestlərini hər iki cinsdən olan tələbələrin birlikdə mühazirə 

dinləməsinin gənc insanlarla aparılan məşğələnin gedişinə  mənfi təsir göstərə biləcəyi 

ilə  əsaslandıraraq buna qarşı  çıxış etdilər. Lakin 1863-cü ildə qadınların universitetdə 

mühazirə dinləmək hüququ ləğv olundu və  1864-cü ildə universitetlərdə artıq qadın 

qalmamışdı. Hakimiyyət 60-cı illərin qadın tələbələrindən bərabərsizliyə  və qadınların 

əsarətinə qarşı etirazlarda iştirak etdiyi üçün bu cür intiqam aldı. Bu və sonrakı analoji 

hadisələr Rusiya Nazirlər Şurasının gələcək sədri S.Y.Vitteyə qadınların «pozucu ideya 

daşıyıcıları  və  həvəsləndiriciləri olduğu» üçün birgə  təhsilin ali məktəbi inqilablaşdıra 

bilməsini elan etməyə əsas verdi. 

Ərlə-arvadın bərabərliyi haqda ən sadə, ağlabatan reformist ideya Pisarevin və 

Çernışevskininin  əsərlərində daha parlaq şəkildə  əks olunmuşdur. Onlar qadını  hər 

şeydə kişiyə  bərabər tuturdular: qadın həm iş yoldaşıdır, həm dostdur, həm anadır, 

uşaqların tərbiyəçisidir. XIX əsrdə oxumaq arzusunda olan qızlar valideynlərin buna 



 

 

razılıq verməməsi üzündən saxta kəbin kəsdirməyə  məcbur olurdu. Bu cür kəbinin 



əsasında bir qayda olaraq, valideyn himayəsindən yaxa qurtararaq müstəqil  şəkildə 

maarif yaxud elmlə  məşğul olmaq istəyi dururdu. Görkəmli rus yazıçıları N.Leskov, 

F.Dostoyevski, L.Tolstoy saxta kəbinlərə qarşı  qətiyyətlə  çıxış edirdi. Rus pravoslav 

kilsəsi də saxta kəbinləri qəbul etmir və buna qarşı  fəal mübarizə aparırdı. XIX əsr 

cəmiyyətində ailə  və  kəbin problemləri  ən kəskin mübahisələrin mövzusu olmuşdu, 

məhz onlar qadın «azadlığı»na yol açmışdı. Səciyyəvi haldır ki, emansipasiya ideyası 

əvvəlcə onun tərəfdarları və əleyhdarlarına bölünmüş kişilər arasında müzakirə edilirdi; 

qadınlar özləri isə bu mübahisələrdə  iştirak etmirdi. Nəticədə Rusiyada qadın 

hərəkatının özü hələ ideoloji cəhətdən formalaşmamışdı və onun nə ümumi platforması, 

nə  də  hərəkət proqramı vardı. Qadın mübarizəsinin  əsas istiqaməti kişilərlə  bərabər 

işləyə bilmək imkanına malik olmaq idi ki, qadınların maddi müstəqilliyini və ali təhsil 

almaq hüququnu təmin edə biləcəkdi. 

Qadınların ali təhsilə  və elmi məşğuliyyətə buraxılmasına qarşı  nəinki siyasi 

xadimlər, hətta kişi alimlər də (düzdür, başqa səbəbdən) etiraz edirdi. 

A.Babel yazırdı ki, bir çox kişilər, xüsusən də elm sahəsindəki kişilər qadının 

universitet təhsili almasına qarşı ona görə  çıxış edir ki, əgər qadın özünü elmə  həsr 

etmək imkanı qazanarsa, onlar elmin nüfuzunun aşağı düşəcəyindən qorxurlar; həm də 

onlar elmi məşğuliyyətdə  təkcə kişi cinsindən olan seçilmiş insanlara aid xüsusi bir 

imtiyaz görürlər. 

Rus ziyalılarının qabaqcıl hissəsinin qadının təhsil hüququna tərəfdar olmasına 

rəğmən dövlət siyasəti fəal ayrıseçkilik xarakteri daşıyırdı. Qadın bərabərliyinin qatı 

tərəfdarı olan görkəmli alim Seçenovun nümunəsi Rusiyada XIX əsrin ikinci yarısındakı 

sosial vəziyyət üçün qeyri-tipikdir. O zaman qadınların dövlət ali təhsili və elm 

sahəsində total diskriminasiyası üstün meyil olaraq qalırdı. 

Rusiya hakimiyyətinin bu siyasətinin real nəticələrindən biri qadınların ali təhsil 

almaq və elmlə  məşğul olmaq məqsədi ilə  Qərbi Avropa ölkələrinə emiqrasiya etməsi 

oldu. Oxumaq üçün hər  şeydən  əvvəl  İsveçrə, Fransa, Almaniya kimi ölkələrin 

universitetlərinə yollanırdılar. XIX əsrin ikinci yarısında  İsveçrə qadınların kişilərlə 

bərabər ali təhsil müəssisələrində oxuduğu ilk Avropa ölkəsi oldu. O dövr tələbələrinin 

sosial vəziyyəti və emiqrasiya istiqamətinin aparıcı tədqiqatçısı A.Y.İvanov qeyd edir ki, 

60-cı illərdən başlayaraq Sürixdəki universitet və politexnikum müxtəlif səbəblər 

üzündən vətənində ali təhsildən kənarda qalmış rus gənclərinin axın mərkəzinə 

çevrilmişdi. O dövrdə bu, əsasən qadınlar idi. 

Qeyd etmək lazımdır ki, qadınların ali təhsil alması ilə bağlı  çətinliklər təkcə 

Rusiyada deyil, digər ölkələrdə  də mövcud idi. Məsələn, Almaniyada qadınlar yalnız 

1890-cı ildən sonra universitet təhsili almaq hüququna malik olmuşlar. Almaniyanın ali 

məktəblərində qadınların təmsil olunmasına mane olan ciddi əngəl universitet 

müəllimlərinin tələbə kontingentini seçməkdə qeyri-məhdud hüquqa malik olması idi. 

Almaniyanın bir sıra universitetlərində qadın tələbələrin mühazirədə  iştirakı professor 

kişilərin razılığından asılı olurdu. Təkcə Veymar republikası (1919) dövründə qadının ali 

təhsil və professional fəaliyyəti Almaniya konstitusiyası ilə möhkəmləndirildi.  İlk alman 

qadın professorları  1923-cü ildə bu vəzifəyə layiq görülmüş  və uzun illər həmin fəxri 

elmi ada malik yeganə qadınlar olan M.Vrangel və M. Vertinq idi. Maraqlı bir fakt: o vaxt 

kı qanunvericiliyə  əsasən, Almaniyada qadın professor ərə gedə bilməzdi. Baden-

Vürtenberq torpağının hökuməti yalnız dünya şöhrəti qazanmış professor Vrangel üçün 

istisna etmişdi. Sürix universitetində  1871-ci ildə artıq  17 rus qadını,  1872-ci ildə  182 

rusiyalı arasında  104 qadın (universitetdə  cəmi 462 nəfər) təhsil alırdı.  1873-cü ildə 

Sürix universitetində və politexnikumunda Rusiyadan 300 tələbə vardı ki, onların 103-ü 

qadın idi. Sonrakı illərdə  də rus tələbələr arasında qadınların sayı  nəzərə çarpacaq 

dərəcədə idi və fakültənin istiqamətindən asılı olaraq dəyişirdi.  

 



 

 

Bern və Sürix universitetinin fakultələrində 1906-1907-ci tədris ilində rusiyalı 



tələbələrin yerləşdirilməsi (Vestnik vospitaniə, M., 1907, s.70). 

 

 




Yüklə 295,1 Kb.

Dostları ilə paylaş:
  1   2   3   4




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin