A
z
ə
rb
a
y
c
a
n
R
e
s
p
u
b
li
k
a
s
ı
D
in
i
Q
u
ru
m
la
rl
a
İş
iiz
rə
D
ö
v
lə
t
K
o
m
it
ə
si
n
in
J
u
rn
a
lı
MULTİKULTURALİZM SİYASƏTİNİN
TİPOLOGİYASIVƏ ÖLÇÜLMƏSİ
Nicat MƏMMƏDLİ,
Dim Qurumlarla İş üzrə
Dövlət Komitəsinirı Xarici
əlaqələr şöbəsinin miidiri
AÇ AR SO ZLƏ R multikulturalizm, fərqliliyin idarə olunması,
izolyasiya, assimilyasiya, aparteid, MKS indeksi.
КЛЮ ЧЕВЫ Е СЛОВА: мулътикулътурализм, управление различиями, изоляция,
ассимиляция, апартеид, индекс политики
мультикулътурализма.
K E Y WORDS: multiculturalism, managing o f differences, isolation,
assimilation, apartheid, MCP index.
Liberallar və kommunitaristlərin fərd və cəmiyyətə, azadlıq və bərabərliyə, univer-
salizm və məxsusiliyə necə yanaşmaları, qruplarm cəmiyyətdəki kəmiyyət və keyfiyyət
parametrlərinin elmi təhlili multikulturalizm haqqında çox şeyi desə də, hər şeyi demir.
Real həyatda multikulturalizm dövlətlərin, dövlət və qeyri-dövlət təsisatlarının atdıqları
addımlarda, qəbul etdikləri siyasi proqramlarda təzahür edir. Odur ki, biz bu məqalədə
multikulturalizm siyasətinin ümumi təsviri və tipologiyasına nəzər salacağıq.
Multikulturalizm fərqliliyin idarə olunması yollarından biridir. Fərqliliyin idarə
olunması dedikdə, geniş mənada dövlət tərəfindən həyata keçiribn dil, din, etnik mən-
subiyyət, irq və mədəniyyət fərqliliyinin universum (kainat) daxilində yerləşdirilməsinə
yönəlmiş qanunvericilik aktları, siyasi qərar və proqramlarda təzahür edətı fəaliyyət
nəzərdə tutula bibr. Bu mənada o, bu qruplara təzyiqi də, onların məhv olmasına is-
tiqamətlənmiş addımları da ehtiva edir. Multikulturalizm siyasəti isə fərqliliklərin tanın-
ması və qorunması məqsədi güdən siyasi proqramlar kimi qiymətləndirilir.
Fərqliliyin idarə olunması i b bağlı elmi ədəbiyyatda çoxsaylı araşdırmalar möv-
cuddur. M əsəbn, Çandran Kukatas dövbtin müxtəlifliyə beş yanaşma tərzini göstərir:
izolyasiya siyasəti, assimilyasiya siyasəti, zəif multikulturalizm, güclü multikulturalizm
və apartied.
İzolyasiya siyasəti - mədəni yekcinsliyin qorunub saxlanılması m əqsədib cəmiy-
yətə başqalarınm daxil olmasına qadağa qoymaqla müxtəlifliyin formalaşmasının əngəl-
bnməsidir. Tarixən Yaponiya və Avstraliya b e b siyasət yürüdüb. Avstraliyanm miqrasiya
siyasətinin ilkin məqsədi etnik kompozisiyanm dəyişməməsindən, daha doğrusu, yalmz
ağlardan və Britaniya mədəni stilinin qorunmasından ibarət idi. Buna görə də yalnız Bö-
yük Britaniyadan və Şimali Avropadan g əb n miqrantlar diqqətb seçilirdi. Şərqi avropalı-
lar az arzu olunan, asiyalılar və digər qeyri-ağlar isə arzu olunmayanlar idi.
BİRGƏYAŞAYIŞ SİYASƏTİ
26
Dövlət və Din - № 06 (47) NOYABR - DEKABR 2016
BİRGƏYAŞAYIŞ SİYASƏTİ
İzolyasiyanın yaxm altemativi olan assimilyasiya siyasəti kənardan gəlmələrə icazə
versa də, onların ev sahibinin mədəniyyətinə tam assimilyasiyasını, mədəni özünəməx-
susluğunun qorunmasmın qeyri-mümkünlüyünü və yerli mədəniyyətin gəlmə mədəniy-
yətlərdən təsiri nəticəsində transformasiyasının qəbuledilməz olduğunu əks etdirən döv-
b t siyasətidir. Bu siyasət gəlmələrə aid edildiyi kimi, ümumi dominant mədəniyyətdən
fərqlənən yerli xalqların mədəniyyətinə də şamil oluna bilər. Məsələn, yenə Avstraliya
dövləti uzun illər aborigenbrin dominant ağların mədəniyyəti içərisində əridilməsinə is-
tiqamətlənmiş siyasət yürütmüşdür.
Z əif multikulturalizmin əsas məziyyəti ondan ibarətdir ki, bu zaman d ö v b t kənar-
dan gəlm əbrə icazə verir, lakin gəlmələrin yerli mədəniyyətə inteqrasiyası onların öz
arzusuna bağlıdır. Bu zaman miqrantlar cəmiyyətin ictimai həyatında daha yaxından iş-
tirak etmək üçün yerli mədəniyyətin ən mühüm elem entbrini özününkübşdirirbr. Lakin
döv b t şüurlu assimilyasiya siyasəti aparmır. Bəzi gəlmələr dominant mədəniyyətə kö-
nüllü inteqrasiya etsələr də, digərləri başqa seçim olmadığmdan könülsüz şəkildə və ya
dövbtin mədəni müxtəlifliyinin qorunmasma yönəlmiş siyasəti olmadığmdan qeyri-iradi
assimilyasiyaya məruz qalırlar.
Güclü multikulturalist yanaşma isə azlıqlarm nəinki cəmiyyətin tamhüquqlu üzvü
kimi iştirakçılığınm təmin edilməsinə, həmçinin bu zaman öz fərqli kim likbrini və
ənənələrini qoruyub saxlamasına təminat verir. Bu zaman müxtəlifliyə qarşı yalnız dö-
zümlü münasibət sərgibnmir, həmçinin fərqliliyin maddi təminat və xüsusi hüquqlar va-
sitəsib təşviq edilməsi, qorunması üçün pozitiv addımlar atılır.
Fərqliliyin idarə olunmasınm beşinci yolu - aparteid zamanı d ö v b t azlıqları istisna
etmir, lakin onların hər cür assimilyasiyasmm və inteqrasiyasının qarşısma sədd çəkir.
Cənubi Afrikada qaraların çoxluq təşkil etməsinə baxmayaraq, ağların hakimiyyəti zama-
nı onlara qarşı bu cür siyasət həyata keçirilmişdir.
Çandran fərqliliyin idarə olunmasının müxtəlif formalarmı göstərmək üçün qrafik
təsvirdən istifadə edir. O,
absis oxu üzərində dövb-
tin azlıqlarmm varlığına
və ya azlığm üzvü olma-
ğa münasibətini, ordinat
oxu üzərində isə azlığın
cəmiyyətə inteqrasiyasına
münasibətini yerbşdirir və
b e b lik b , m üxtəlif dövbt
siyasəti formalarının koor-
dinat müstəvisindəki yerini
göstərir [1].
c
Q rafik 1. M üxtəlifliyə dövlətin m ünasibəti
<
cn
<
&
о
w
H
2
T ələb o lırn u r
H ntervensionizm
A ssim ilyasiya
rəşviq
eailir
D öz ü m lü lü k
g ö stərilir
D ay an d ırılır
Q a d a ğ a n d ır
İzolyasiya
M u l t i k u l t u r a l i z m
A p a rte id
Q a d a ğ a n d ır
D a y a n d ırıh r
D ö zü m lü lü k
g ö stərilir
Ü Z V L Ü K
Im perializm
M illətizm
(O sm anlıda)
Q u ld a rlıq
rəşv iq
edilir
Dövlət və Din - № 06
(
47
)
NOYABR - DEKABR 2016
27
A
z
ə
rb
a
y
c
a
n
R
e
sp
u
b
li
k
a
s
ı
D
in
i
Q
u
ru
m
la
rl
a
İş
üzrə
D
ö
v
lə
t
K
o
m
it
ə
si
n
in
J
u
rn
a
lı
A
z
o
rb
a
y
c
a
n
R
e
sp
u
b
li
k
a
sı
D
in
i
Q
u
ru
m
la
rl
a
İş
ü
zr
ə
D
ö
v
lə
t
K
o
m
it
ə
si
n
in
J
u
rn
a
lı
BİRGƏYAŞAYIŞ SİYASƏTİ
Multikulturalizm siyasəti dövlət tərəfindən həyata keçiribn müxtəlifliyin idarə edil-
məsi yollarından biri olsa da, göstərilən altemativlər arasında bu gün эп məqbul və ən
çox ictimai müzakirələrə səbəb olanıdır. Şübhəsiz ki, multikulturalizm adı altında həyata
keçiribn və ya эп azı bu cür qəbul edilən siyasi proqramların da bir çox formaları möv-
cuddur ki, bunları preskriptiv (həll yolları göstərən) multikulturalizm adlandırmaq olar.
Kanadanın McGill Universitetinin professoru Yakob Levi “Qorxu multikultura-
lizmi” adlı məşhur monoqrafiyasında etnik və linqvistik plüralizmin idarə olunmasına
yönəlmiş mədəni hüquqların təminatı tələblərindən doğan d ö v b t siyasətinin təsnifatını
verərək, onları 8 yerə ayırır: istisna; yardım; özünü-idarəetmə; daxili qaydalar; xarici
qaydalar; hüquqi tətbiqetmənin tanınması; təmsilçilik; simvolik tanınma [2, s. 127].
Cədvəl 1. Mədəni hiiquqların təminatı
tələblərindən doğan multikulturalizm siyasətinin tipləri
Siyasət/tələblər
Nümunələr
Adət-ənənələrdən gələn fəaliyyətə
görə məsuliyyətdən azad olma
(istisna)
Siqh/motosiklet dəbilqəsi, yerli
xalqlar/ovçuluq
Çoxluğun yardımsız edə bibcəkləri
bəzi şeyləri etmək üçün azlığa
yardım
Çoxdilli səsvermə bülletenbri, pozitiv ayrı-
seçkilik
Etnik, mədəni, “milli” azlıqlara
özünü-idarotmo hüququnun verilməsi
Federal ittifaq (Kataloniya), digər politiya
(Puerto Riko)
Azlığın hüquqlarının qorunması
üçün qeyri-üzvlərin azadlıqlarının
məhdudlaşdırılması
Kvebek/İngilis dili məhdudiyyəti,
Hindular/yerli ağlara qarşı seçki məhdudiyyəti
Üzvlərə qarşı yazılmamış qaydaları
pozduqları üçün neqativ
sanksiyalardan (obstruksiya,
icmadan qovulma) ibarət daxili
qaydalar
Mennonitbr/ icmanın üz döndorırıəsi
İcma qanunlarının dominant hüquqi
sistem tərəfındən tanınması
Aborigenbrin torpaq hüquqları, onənəvi və ya
qrupa məxsus ailə hüququ
Azlıqların hökumət orqanlarında
təmsilçiliyinə təminat verilməsi və
ya buna yardım göstərilməsi
Maoribr üçün xüsusi seçki siyahıları, ABŞ-da
qaraların çoxluq təşkil etdiyi seçki dairəbri
Müxtəlif qrupların statusunun,
dəyərinin və ya mövcudluğunun
simvolik tanınması
Qrupun rəsmi adı, milli bayramlar, qrup
tarixinin tədrisi
28
Dnvlat V3 Din - №' 06 (47) NOYABR - DEKARR 7016
BİRGƏYAŞAYIŞ SİYASƏTİ
Levi qeyd edir ki, bu təsnifatdakı siyasət formaları bir-birini istisna etmir. Yəni,
real həyatdakı konkret dövbt proqramı həm bu, həm də digər siyasət növünə aid ola bilər
(bax: Cədvəl 1).
İstisna siyasəti dedikdə mədəni və ya dini qrupun üzvlərinə fərdi şəkildə təmin
ed ib n neqativ azadlıqlar nəzərdə tutulur ki, bu zaman hamı tərəfindən neytral qəbul olu-
nan ümumi hüquq qrup üzvbri üçün əlavə çətinliklər yaradır. Bu, ona görə baş verir ki,
ümumi hüquqda nəzərdə tutulan müddəalar dini qrupun öz dinini yaşamasına mane olur
və ya onun müddəaları ib ziddiyyət təşkil edir.
D övbt tərəfindən yürüdübn istisna siyasətinə çoxlu misallar gətirmək olar. 1920-
1933-cü illərdə ABŞ-da qəbul olunmuş alkoqollu içkibrin qadağan edilməsi haqqında
konstitusiya düzəlişini həyata keçirmək üçün qəbul edilmiş Volsted aktmda çaxırdan dini
m əqsədbr üçün istifadəyə icazə verilirdi. Bundan başqa, ABŞ-ın bəzi ştatlarında hindu
qəbilələrinə hallüsinogen maddə i b zəngin olan peyot adlı kaktus növünün istifadəsinə
qanunla icazə verilir, halbuki digərləri üçün onun istifadəsi qadağandır. Azlıqların iddi-
alarına misal olaraq, ABŞ-da mormonların 100 il əvvəl poliqamiya əleyhinə qanunların
onlara şamil edilməməsi barədə təbblərinin nəticəsini göstərmək olar. 1950-1996-cı il-
lərdə Almaniyada “Bazar günü qanunları” adlanan qanun qüvvədə idi. Bu qanuna görə,
mağazaların konkret iş saatları müəyyənləşdirilmişdi və onların şənbə günü günortadan
sonra və bazar günbri işləməsi qadağan edilirdi. Müsəlmanlar və yəhudilər isə bu qanun-
dan istisna hüququ tələb edirdibr.
Bir sıra ölkələr yerli xalqların ovçuluq və balıqçılıqla bağlı qanunla müəyyən edil-
miş məhdudiyyətlərin onlara şamil edilməməsi tələbbrinə nail ola biliblər. Bəzən istisna
siyasətinin tətbiqi tərs mənada d in b əlaqəlidir. M əsəbn, bəzi müsəlman ölkəbri alkoqol
lu içkibrin istifadəsini müsəlmanlara qadağan edərək, qeyri-müsəlmanlarm istifadəsinə
icazə verir. Bu ona görə deyil ki, alkoqolun istifadəsi qeyri-müsəlmanların vəzifəsidir,
ona görədir ki, bu qadağa yalnız müsəlmanlara aiddir. Həmin ölkələrdə d ö v b t alkoqoldan
istifadəni cinayət sayır, eyni zamanda bundan istifadəni günah hesab etmoyənlərin üzə-
ппэ cinayət məsuliyyəti qoymur.
İstisna siyasətinə aid tə b b b r bir sıra hallarda geyim tərzi ib bağlı məhdudiyyətlərlə
əlaqəlidir. Böyük Britaniyada siqhlər, əgər özbrinə məxsus çalma geyinirbrsə, moto-
siklet sürərkən və tikinti işlərində çalışarkən dəbilqə geyinməkdən azaddırlar. ABŞ-da
ortodoksal yəhudilər hərbi hava qüvvələrində xidmət zamanı uniformadan kənara çıxaraq
kippa qoymağa icazə verilməsini tələb etsələr də, məhkəmə bu tələbi rədd edib. Fransada
müsəlman qadmlar hicab geyindikbrinə görə universitetə buraxılmırlar, çünki bu ölkədə
dini simvolların ictimai yerdə nümayişi qadağandır. Fransadakı qadağa ABŞ-dakı hərbi
hava qüvvələrindəki qadağadan fərqbnir. Çünki ABŞ-da kippaya qadağa onun kippa ol-
masına görə deyil, uniformaya uyğun gəlmədiyi üçün tətbiq edilir. Fransada isə məhz dini
atribut olduğu üçün hicabın ictimai yerbrdə geyinilməsinə yol verilmir [3]. Bəzi Avropa
ölkələri halal (müsəlman qaydası) və koşer (yəhudi qaydası) əti qadağan edibbr. Buna
Dövlət və Din - № 06 (47) NOYABR - DEKABR 2016
29
A
z
ə
rb
a
y
c
a
n
R
e
s
p
u
b
li
k
a
s
ı
D
in
i
Q
u
ru
m
la
rl
a
İş
ii
zrə
D
ö
v
lə
t
K
o
m
it
ə
si
n
in
J
u
rn
a
lı
A
z
ə
rb
a
y
c
a
n
R
e
s
p
u
b
li
k
a
s
ı
D
in
i
Q
u
ru
m
la
rl
a
İş
üzrə
D
ö
v
lə
t
K
o
m
it
ə
si
n
in
J
u
rn
a
lı
BİRGƏYAŞAYIŞ SİYASƏTİ
səbəb isə heyvanların boğazlarmın kəsilməsi zamanı onların inciməsi barədə iddialardır.
Bu cür məhdudlaşdırıcı qanunlar məhz konkret azlıqlara yönəldiyindən, onların istisna
tə b b b ri qeyri-rnümkündür.
Əgər istisna siyasəti azlığın çoxluqdan fərqli ənənələrinə icazə verilməsini nəzərdə
tutursa, yardım siyasəti azlığın çoxluğa aid dəyərlərdən yararlanmasına yardım etmək
məqsədilə həyata keçirilir. Bu cür xüsusi yardım təminatı ona görə tələb edilir ki, bəzən
qrup mədəniyyətinə məxsus əlverişsizlik arzu olunan ümumi fəaliyyətə mane olur, bəzən
isə həmin ümumi dəyərlər qəsdən azlıqları kənarda qoymaq üçün formalaşdırılır. Yardım
siyasətinin istisna siyasətindən fərqi ondan ibarətdir ki, istisna siyasətində “hamıya qada-
ğandır, yalnız azlığa olar” prinsipi, yardım siyasətində isə “hamının etdiyini azlığın eyni
deyil, məhz fərqli şəkildə etməsi” prinsipi əsas götürülür.
Yardım tələblərinə nümunə kimi dil hüquqlarını, etno-mədəni fəaliyyətlər üçün ma-
liyyə tələblərini göstərmək olar. Dil hüquqları tələb edənlər d ö v b tb ünsiyyət qurmaq
üçün xüsusi təminatlar istəyirlər. Məsələn, səsvermə bülletenbrinin m üxtəlif dillərdə
(azlığın dilində) çap olunması, məhkəmələrdə və inzibati idarələrdə tərcüməçilərin tə-
min edilməsi və ya ikidilli hakimlərin, məmurların təyin edilməsi, ikidilli, yaxud azlığın
dilində məktəblərin olması, ali məktəblərə qəbul imtahanlarının m üxtəlif dillərdə aparıl-
ması bu qəbildəndir. Bu zaman mübahisə doğuran m əsəb yardım siyasətinin baha başa
gəlməsi və meydana çıxan məsrəflərin çoxluq tərəfindən mənfi qarşılanmasıdır. Yardım
siyasətinin müdafbçiləri hesab e d irb r ki, ədalət b e b məsrəflərdən daha mühümdür.
Yardım siyasətinə daha bir misal mədəni və linqvistik təsisatlara və assosiasiyalara
subsidiyaların verilməsidir. M əsəbn, azlıqlara məxsus məktəblərin, m uzeybrin, teatr-
ların, qəzet və jumalların, layihəbrin m aliyyəbşdirilm əsi bu siyasəti əks etdirir. Digər
mübahisə doğuran nümunə isə imtiyaz siyasətidir (preferential policy). Çox zaman pozi-
tiv ayrı-seçkilik (affirmative action) adlandırılan bu cür siyasət azlıqlara universitetbrə
qəbul olunarkən, işə girərkən, kredit alarkən və s. hallarda xüsusi imtiyazlar verir. Bu
siyasəti daha yaxşı anlamaq üçün praktik misal göstərək. Təsəvvür edək ki, d ö v b t po-
zitiv diskriminasiya siyasətini qəbul edərək, universitetlər üçün kvota ayırır. Bu kvotaya
əsasən universitetlərə qəbul olunanların bəlli bir hissəsi m ütbq azlıqlardan olmalıdır. E b
buradan da imtiyaz siyasətinə qarşı ciddi hücumlar başlayır. Əgər dil və subsidiya siyasə-
ti nəticəsində ortaya çıxan məsrəflər bütün vergi ödəyiciləri arasında bərabər paylanır-
sa, imtiyaz siyasəti nəticəsində ən çox ziyan azlığa daxil olmayan marginal qrupa dəyir.
Yəni, universitet qəbulunda azlıqlara kvota ayrılması nəticəsində çoxluqdan olan daha
istedadlı gəncin (marginal) universitetdəki yerini azlığın nisbətən az istedadlı üzvü tutur.
B eb ki, əgər kvota tətbiq edilməsəydi, bərabər şərtlər daxilində məhz daha istedadlı qey-
ri-üzv universitetə daxil ola bilərdi. Bir çox liberal müəlliflər bu siyasəti ədabtsiz, qey-
ri-bərabər və tərəfli hesab edirbr. Digərləri isə düşünür ki, bu qrupların əlverişsiz şəraitdə
olmalarının səbəbi tarixi ədalətsizlikdir və məhz bu ədalətsizliyi düzəltmək üçün pozitiv
diskriminasiya çıxış yoludur.
30
Dövlət və Din - № 06 (47) NOYABR - DEKABR 2016
I
Özünüidarə hüququ mədəni iddiaların ən çox təsadüf edibnidir. Adətən, etno-mə-
dəni qruplar m ütbq üstünlük təşkil edə və dominantlıq edə biləcəkləri siyasi təşkil for-
ması tələb edirbr. B eb siyasi təşkil formaları başqaları ib birlikdə yaradılan konfedera-
siyalar, federal sistem daxilində subyektlər və ya tam müstəqil dövlətlər ola bibr. Başqa
siyasi təşkil formalarından fərqlənən statusların əldə edilməsi də mümkündür. Sonuncuya
misal olaraq, Cənubi Afrikada KvaZulunu, Kanadada Kvebeki, Kataloniyanı, Kəşmiri,
İraq Kürdüstanını və s. göstərmək olar. Bu, uzun ilb r ərzində qızğın mübahisələrə səbəb
olan və haqqında ekstensiv şəkildə yazılmış mövzu olduğundan geniş danışılması qey-
ri-praktikdir.
Bəzən iddia edilir ki, azlığın mədəniyyəti qorumaq üçün qonşu qeyri-üzvbrin
hüquqlarını məhdudlaşdırmaq lazımdır. B eb xarici qaydalardan эп məşhuru Kvebekdə
ticarət obyektbri üzərində ingilis dilində olan yazıların qadağan edilməsini nəzərdə tutan
qanundur. İndi bu qanunun müddəaları nisbətən dəyişdirilib və əgər yazı ingiliscədirsə,
yanında m ütbq fransızca tərcüməsinin olmasını tələb edir. Kvebek əyalətinin d ilb bağ-
lı digər bir qanunu da ondan ibarətdir ki, işçilərinin sayı 50 nəfərdən artıq olan biznes
müəssisələrində yalnız fransız dili işlənməlidir. ABŞ-ın bir çox hindu rezervasiyalarında
yaşayan, lakin hindu qəbiləsindən olmayan şəxslər seçici hüququ əldə edə bilməzlər. Bu
cür tələblər arasında, məsələn, hindu qəbilələrinin yaşadığı ərazilərdə miqrantlara yaşama
izninin verilməməsini göstərmək olar.
Geniş yayılmış tələblərdən icmaya məxsus adət hüququnun ümurni hüquq sistemi
tərəfindən tanınması, qrup üzvbrinin ümumi dö v b t hüququ qarşısında deyil, adət hüququ
qarşısında məsuliyyət daşımasıdır. Bunun эп bariz nümunəsi din xadim brinə hüquqi
qüvvəsi olan nikah bağlamağa icazənin verilməsidir.
Avstraliyada və ABŞ-da yerli xalqlar özbrinin cəzalandırma sisteminin ümumi
hüquq tərəfindən tanınmasım tə b b edirbr. B eb ki, bu zaman cinayətkar qrup hüququ-
na əsasən cəza aldıqdan sonra təkrar cəzalandırılmamalı, həmçinin cəzalandıran şəxs də
bu əmələ görə ümumi hüquqa əsasən cəzalandırılmamalıdır. Hindistanda müsəlmanlar
şəriət əsasında ailə hüququnun ürnumi hüquq sisteminə daxil edilməsinə nail olublar.
Onlar hesab ed irb r ki, müsəlmanlar a ib m əsəbbrində şəriətə, cinayət m əsəb b rin d ə isə
ümumi hüquqa bağlı olmalıdırlar. Üm um iyyətb, ümumi hüquqdan fərqli adət hüququ
ib tənzimlənən a ib məsələləri sırasma evlənmə və boşanma, keçmiş ər-arvad arasındakı
m ünasibətbr, mirasın və mülkiyyətin bölüşdürülməsi, istifadəsi və s. daxil ola bilər. Bu
qəbildən olan digər tə b b isə yerli xalqların toф aq m əsəb b rin in adət hüququna əsasən
həll edilməsidir.
Yazılı qanunlar səviyyəsinə qaldırılmamış qrup daxili adət-ənənəbrin (daxili qay-
dalar) neqativ sanksiya tətbiq edə bilməsi halları da məlumdur. M əsəbn, həyat yoldaşı-
nın qrupun daxilindən seçilməməsi qrupun evbnən şəxsdən üz döndərməsi ib nəticələnə
bibr. Demək olar ki, əksər demokratik d ö v b tb r bu cür praktikaların d ö v b t tərəfindən
tətbiq olunmasını qeyri-ədabtli hesab edirbr. Lakin bu cür sanksiyaların icma tərəfin-
BİRGƏYAŞAYIŞ SİYASƏTİ
D ö v b t va Din - № 06
(Al\
NOYARR - DF.KARR 2016
31
A
z
ə
rb
a
y
c
a
n
R
e
sp
u
b
li
k
a
sı
D
in
i
Q
u
ru
m
la
rl
a
İş
üzrə
D
ö
v
lə
t
K
o
m
it
ə
si
n
in
J
u
rn
a
lı
A
z
ə
rb
a
y
c
a
n
R
e
s
p
u
b
li
k
a
sı
D
in
i
Q
u
ru
m
la
rl
a
İş
üz
rə
D
ö
v
lə
t
K
o
m
it
ə
si
n
in
J
u
rn
a
lı
BİRGƏYAŞAYIŞ SİYASƏTİ
dən qeyri-zorakı yolla tətbiq edilməsinə münasibəti heç də birmənalı deyil. Dövlət dinini
dəyişdiyinə görə heç kimi vətəndaşhqdan məhrum edə bilməz. Bəs dini qrup buna görə
onu qrupdan uzaqlaşdıra bibrm i? D övbt həyat yoldaşı seçiminə görə insanı cəzalandıra
bilməz, bəs a ib necə? Ümumiyyətlə, assosiasiyalar, ailə, kilsə və s. dövbtin fəaliyyətinin
hüdudlarım müəyyən edən eyni əxlaqi məhdudiyyətlərə tabe olmalıdırlarmı?
Qrup maraqlarının təmin edilməsi, ayrı-seçkiliyin qarşısının alınması, dövlətin
idarə olunmasında söz sahibi olmaq üçün azlıqların təmsilçilik hüququ tələb etməsi və bu
hüququ əldə etməsi geniş yayılmış praktikadır. Bu, bəzən birbaşa kvota tətbiq etmək yolu
ib baş verir. Məsələn, Zimbabvedə qaraların hakimiyyətinin ilk illərində parlamentdə
ağlara 20% yer ayrılmışdı. Kvebek ali məhkəməsində 9 yerdən üçü m ütbq kvebeklibr
üçün ayrılmışdı. Yeni Zelandiyada maori xalqı üçün ayrıca seçki siyahıları tərtib edi-
lir, siyahıyaalma zamanı şəxslər ümumi siyahı və ya Maori siyahısı i b səs verəcəklərini
müəyyənləşdirirlər. Parlamentdəki M aoribr də məhz bu siyahıdakı seçicibrin səsi ib
müəyyən edilir.
Bəzi etno-mədəni mübahisələr insanların öz mədəni həyatlarını istədikləri kimi ya-
şamaq imkanlarına və ya hüquq pozuntularına birbaşa aid olmasa da, həmişə gündəmdə
olur. B eb tələbləri mütəxəssislər simvolik tanınma tələbləri adlandırırlar. Məsələn, siyasi
təşkilatın adı, bayraq, gerb, himn kimi atributlar, etnik və ya dini bayramlar, məktəblərdə
qrup tarixinin keçilməsi və ya dərslikbrdə bu tarixin əks olunması b e b tələblərdəndir. Bu
tələblər insanların gündəlik həyatına təsir baxımmdan ciddi əhəmiyyət kəsb etməsə də,
qrup kimliyinin tamnması olaraq azlıqlar üçün xüsusi psixoloji və emosional əhəmiyyətə
malikdir. Məhz buna görə də bu tələblərin döv b t tərəfindən nəzərə alınıb-alınmaması
azlıqlar üçün çoxluğun onlara münasibətinin lakmus kağızı qismində çıxış edir.
Simvolik tanınmamn эп bariz nümunəsi romanş dilinin (retoroman dili) 1938-ci
ildə İsveçrədə döv b t dili kimi qəbul edilməsidir. Məsələ bundadır ki, bu tələb d ö v b t ya-
zışmalarının, m əhkəm əbrin romanşda aparılmasını və ya zəruri tərcüməsini tə b b etmir.
Bu dildə danışanlar d ö v b t m üəssisəbrinə və məhkəmələrə öz dillərində müraciət edə
b ib rb r. Lakin bu hələ konstitusiya düzəlişindən əvvəl də b e b idi. Əslində, konstitusiya
düzəlişi retoromanlar üçün heç bir yeni praktik imkanlar yaratmayıb. Buna baxmayaraq,
romanşlar onların dilinə xüsusi statusun verilməsini bu qrupun İsveçrənin əsasını təşkil
edən xalq kimi tanınması olaraq qəbul edir [2, s. 125-159].
Göründüyü kimi, dövbtin etno-mədəni və dini qruplara yönəlmiş siyasətinin эп
m üxtəlif aspektbrini multikulturalizm siyasəti adı altında toplamaq mümkündür. Bu cür
siyasət ictimai həyatın bütün sferalarını əhatə edir. Lakin xüsusi məqam ondan ibarətdir
ki, multikulturalizm siyasəti, demək olar ki, həmişə miqrasiya problemi üzərində kökb-
nir. Bu, bəzən kənardan gəlm əbrə qarşı milli çoxluğun münasibətini, bəzən isə, xüsusib
koloniyalar və m üstəm bkə dövrbrində köç edərək milli d ö v b t yaratmış kolonialist miq-
rantların yerli əhaliyə qarşı münasibətini əks etdirir. Dini qruplarla bağlı d ö v b t siyasəti
adətən о zaman aktuallaşır ki, kənardan gəlmə və ya yeni yaranmış dini cərəyanların
nüm ayəndəbri öz səsbrini ciddi şəkildə duyura bilirlər.
32
D övbt və Din - № 06 (47) NOYABR - DEKABR 2016
Dostları ilə paylaş: |