Mavzu: Oila tarbiya maskani. Reja: Kirish. Oila – ma’naviy va mafkuraviy tarbiya maskani.
Yosh oila himoyaga muhtojmi yoki paternalizmning mohiyati.
Yosh oila salomatligi omillari.
Yoshlarni nikoh oldi ko’rikdan o’tkazish va nikohning mustahkamligi.
Yosh oila va uning ehtiyojlari.
Xulosa.
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati.
Kirish
Tarixning jiddiy o’zgarishlariyu, evrilishlar va islohotlarning turlicha ko’rinishlariga dosh bera olgan, dosh berish bilan birgalikda o’zida asriy udumlar, ajralmas bo’lagi hisoblanadi. Biror bir xalq, millat yoki jamiyat yo’qki, u o’zining rivojlanish tarixida va taraqqiyot istiqbolini belgilashda oila va uning atrofidagi muammolarni, qadriyatlrni inobatga olmagan bo’lsa. Jamiyatdagi har qanday rivojlanish, taraqqiyot va farovonlik oilaning manfaatlarini inobatga olinmasdan ro’y bermaydi.
Mamlakat taraqqiyoti hamda madaniyat darajasini o’lchash uchun uning xotin-qizlarga, demakki, oilalarga bo’lgan munosabatini aniqlash o’rinlidir. Ya’ni, oila farovonligi – jamiyat farovonligidir. Shu bilan birga har bir shaxsning taraqqiyoti va hayotdan roziligi darajasi ham oilaning faravonligiga, uning biqiyligiga bog’liq ekanligi ham barchamizga ayon. Lev Tolstoy yozganidek, “o’z uyida baxtli bo’lgan kishigina baxtlidir”. Shunday insonlardan iborat jamiyatda esa xotirjamlik, to’kin-sochinlik, farovonlik bo’lishi muqarrar.
Oilaning muqaddasligi uning umuman inson jamiyati, undagi o’lmas qadriyatlarning saqlanib qolishida uning ayrim alohida olingan shaxs bilan yahlit jamiyat o’rtasida o’ziga xos bog’lovchi mexanizm-ko’proq rolni o’ynashida xam yaqqol namoyon bo’ladi. Zero madaniy ma’naviy qadriyatlarni saqlab, avloddan avlodga yetkazishda shu jamiyatdagi oilalardan tashqari davlat va jamoatchilik tashkilotlari, ta’lim muassasalari , madaniyat o’choqlarining ham muayyan ro’li bor, lekin ulardan farqli konsepvatiproq hisoblanmish oila mana ko’p asrlar davomida avlodlararo muqaddas sanalib kelinayotgan qadriyatlarni asrab avaylab kelmoqda.
Shuning uchun davlat oilaning mustahkam va farovon bo’lishi, odamlarning unda tinchlik, xotirjamlikda yashashlaridan hamisha manfaatdor ekanligi sababli ham muayyan qonunlar va yuridik tizimni ushlab turadiki, ular orqali nafaqat nilohning o’zini, balki ota-ona va farzandlar o’rtasidagi munosabatlarni ham muvofiqlashtirib beradi. O’zbekistonda har bir oilaga ko’rsatilayotgan be’nazir e’tibor, bola tug’ilishi va katta bo’lishi uchun suyunchi pullarning berilishi, muayyan turli nafaqalarning belgilanishi, onalik va bolalikning ijtimoiy muhofaza qilinayotganligi, ota yoki ona farzand oldida o’z burchini bajarmagan taqdirda moddiy, ma’naviy, hatto, jinoiy sanksiyalar orqali jazolanishi ushbu noyob maskanni mustahkamlash, u orqali milliy va umuminsoniy qadriyatlarni keyingi avlodlar uchun saqlash vazifasini bardavom etishdan iboratdir. Yosh oilaning ijtimoiy-siyosiy muhofazasi, undagi munosabatlarning muvoqlashuvi o’zbekiston respublikasi konstitusiyasining 14-bobidan o’rin olgan qator moddalarda o’z ifodasini topgan. Ushbu bobning 63-moddasida “oila jamiyatning asosiy negizi hisoblanadi va jamiyat hamda davlat himoyasi huquqiga ega” ekanligi e’tirof etilgan. Shuningdek, 1998-yil 30-aprelda Oliy Majlis tomonidan O’zbekiston
Respublikasining oila Kodeksi qabul qilingan bo’lib, unda oilaviy munosabatlarning barcha qirralari, ularning yechimlari o’zining to’la aksini topgan. Kodeksda jamiyatning ham iqtisodiy, ham ijtimoiy yuksalishida oilaning o’rni, uning ulg’ayib kelayotgan yosh avlodning madaniy-ma’rifiy, ma’naviy hamda tibbiy madaniyati yuksalishidagi roli va ahamiyati ko’rsatib o’tilgan. Xususan, ushbu qonun xujjatida oilaning muhim vazifasi sifatida o’zaro mehrmuhabbat, ishonch, hurmat,hamkorlik,o’zaro yordam hamda ma’suliyat hislari asosida oilaviy munosabatlarni shakllantirish va mustahkamlash zarur ekanligi qayd etilgan.