O'rta asrlar evropa madaniyati. O'Rta asrlar madaniyatining qisqacha tavsifi (V-XV asrlar) Reja



Yüklə 98,28 Kb.
səhifə1/2
tarix24.06.2022
ölçüsü98,28 Kb.
#62235
  1   2
O\'RTA ASRLAR EVROPA MADANIYATI. O\'RTA ASRLAR MADANIYATINING QISQACHA TAVSIFI (V-XV ASRLAR)



O'RTA ASRLAR EVROPA MADANIYATI. O'RTA ASRLAR MADANIYATINING QISQACHA TAVSIFI (V-XV ASRLAR)

Reja:

  1. O'rta asrlar davrini zamonaviy zamonning ilg'or mutafakkirlari

  2. XII-XIII asrlarda yangi o'qituvchilar izlab evropaning shaharlari

  3. Gʻarbiy yevropada 11-asrda yirik qurilish boshlanishi

O'rta asrlar davrini zamonaviy zamonning ilg'or mutafakkirlari dunyoga hech narsa bermagan ma'yus davr deb hisoblashgan: katolik cherkovi tomonidan o'rnatilgan tor diniy dunyoqarash fan va san'at rivojiga to'sqinlik qilgan. Bugungi darsimizda biz bu fikrga qarshi chiqishga harakat qilamiz va ming yil davom etgan o‘rta asrlar o‘zida boylik qoldirganini isbotlashga harakat qilamiz. madaniy meros kelajak avlodlar uchun.


XI asrda Frantsiyaning janubida, Provansda ritsarlik uslubi paydo bo'ldi. Provans qo'shiqchi shoirlari trubadurlar deb atalgan (1-rasm). Shoirlar tasavvurida ideal ritsar – jasur, saxovatli va adolatparvar obrazi yaratilgan. Trubadurlar she’riyatida xizmat maqtalgan Sevimli xonimga, Madonna ("mening xonim"), unda Xudoning onasi va erdagi, tirik va go'zal ayolga sajda qilish birlashtirilgan. Shimoliy Fransiya, Italiya, Ispaniya, Germaniyada ritsar shoirlarni trouvers va minnesingers (sevgi qo'shiqchilari deb tarjima qilingan) deb atashgan.

Xuddi shu asrlarda she'riy ritsar romanlari va hikoyalari paydo bo'ldi. Ayniqsa, romanlarda qirol Artur va ritsarlar haqidagi afsonalar keng aks ettirilgan. Davra suhbati... Artur saroyi eng yaxshi ritsarlik fazilatlari gullab-yashnagan joy sifatida paydo bo'ldi. Rimliklar o'quvchini olib ketishdi fantaziya dunyosi parilar, buyuklar, sehrgarlar, mazlum go'zallar har qadamda uchrashib, jasur ritsarlar yordamini kutishgan.


12-asrda shahar adabiyoti rivojlana boshladi. Shahar aholisi kundalik mavzularda she'r va ertaklardagi qisqa hikoyalarni yaxshi ko'rardi. Ularning qahramonlari ko'pincha aqlli, ayyor burger yoki quvnoq, topqir dehqon edi. Ular doimo o'z raqiblarini ahmoqlar - bema'ni ritsarlar va ochko'z rohiblar qo'lida qoldirdilar. Va-ganlarning she'rlari (lotin tilidan tarjima qilingan - vagabonds) shahar adabiyoti bilan bog'liq. Vagantlar
XII-XIII asrlarda yangi o'qituvchilar izlab Evropaning shaharlari va universitetlarini kezib yurgan maktab o'quvchilari va talabalari deb atalgan.
Bu o'rta asrlarda eng ko'zga ko'ringan Dante Aligyeri (1265-1321) edi (2-rasm). Dante Florensiyada eski zodagonlar oilasida tug'ilgan. U shahar maktabida o‘qigan, so‘ngra butun umri davomida falsafa, astronomiya, antik adabiyotni o‘rgangan. 18 yoshida u yosh Beatritsaga bo'lgan muhabbatini saqlab qoldi, u keyinchalik boshqasiga turmushga chiqdi va erta vafot etdi. Dante kichik kitobida o'zining ochiqchasiga o'sha paytlarda misli ko'rilmagan tajribasi haqida gapirib berdi " Yangi hayot"; u adabiyotda uning nomini ulug'ladi. Dante nazmda ajoyib asar yozgan va uni “Komediya” deb atagan. Avlodlar uni eng yuksak maqtov belgisi sifatida "Ilohiy komediya" deb atashgan. Dante keyingi hayotga sayohatni tasvirlaydi: gunohkorlar uchun do'zax, solihlar uchun jannat va Xudo hali hukm qilmaganlar uchun poklik. Shimolda joylashgan do'zax darvozalarida qanotli yozuv bor: "Bu erga kirgan har bir kishi umidingizni qoldiring". Janubiy yarimsharning markazida kesilgan konus shaklidagi ulkan tog' bor, tog' yonbag'irlarida pokxona bor, uning tekis tepasida esa er yuzidagi jannat joylashgan. Buyuk Rim shoiri Virgil hamrohligida Dante Jahannam va Purgatoriyani ziyorat qiladi va Beatrice uni jannat orqali olib boradi. Do'zaxda 9 ta doira bor: gunohlar qanchalik og'ir bo'lsa, doira shunchalik past bo'ladi va jazosi qattiqroq bo'ladi. Do'zaxda Dante qonxo'r Vlas-tolubiyaliklarni, shafqatsiz hukmdorlarni, jinoyatchilarni, badbaxtlarni joylashtirdi. Do'zaxning markazida xoinlarni kemiruvchi shaytonning o'zi: Yahudo, Brutus va Kassiy. Dante o'z dushmanlarini, jumladan, bir nechta papalarni do'zaxga solib qo'ydi. Uning qiyofasida gunohkorlar efir soyalari emas, balki tirik odamlardir: ular shoir bilan suhbatlar va tortishuvlar olib boradilar, do'zaxda siyosiy nizolar avj oladi. Dante jannatda solihlar bilan gaplashadi va nihoyat, Xudoning onasi va Xudo haqida o'ylaydi. Oxirat suratlari shu qadar yorqin va ishonarli chizilganki, zamondoshlariga shoir o‘z ko‘zi bilan ko‘rgandek tuyulardi. Va u mohiyatan qarama-qarshiliklari va ehtiroslari bilan xilma-xil yer dunyosini tasvirlab berdi. Po-ema italyan tilida yozilgan: eng ko'p tushunadigan shoir ho-tel keng doira kitobxonlar.




Guruch. 2. Domeniko Petarlini. Dante Aligyeri)


Gʻarbiy Yevropada 11-asrda yirik qurilish boshlandi. Boy cherkov cherkovlarning sonini va hajmini kengaytirdi, eski binolarni tikladi. 11—12-asrlargacha Yevropada roman uslubi hukmron boʻlgan. Romanesk ibodatxonasi - bu deyarli silliq devorlari, baland minoralari va lakonik bezakli ulkan bino. Yarim doira shaklidagi kamarning konturlari hamma joyda - qabrlarda, deraza teshiklarida, ma'badga kirishda takrorlanadi.
12-asrning oʻrtalaridan erkin
shaharlarda savdo binolari, ustaxonalar va gildiyalar yigʻilishlari uchun zallar, kasalxonalar, mehmonxonalar qurila boshlandi. Shaharning asosiy bezaklari shahar hokimiyati va ayniqsa, sobor edi. XII-XV asrlardagi binolar keyinchalik gotika deb atalgan. Endi engil va baland qirrali tonoz ichki tomondan tor, baland ustunlar nurlariga, tashqi tomondan esa katta tayanch ustunlariga va birlashtiruvchi kamarlarga tayanadi. Zallar keng va baland, ular ko'proq yorug'lik va havo oladi, ular rasm, o'ymakorlik, barelyeflar bilan boy bezatilgan. Keng yo'laklar va galereyalar, ko'plab ulkan derazalar va dantelli tosh o'ymakorliklari tufayli gotika soborlari shaffof ko'rinadi.
O'rta asrlarda haykaltaroshlik me'morchilikdan ajralmas edi. Ibodatxonalar tashqarida va ichkarida Xudo va Bibi Maryam, havoriylar va avliyolar, episkoplar va qirollar tasvirlangan yuzlab, balki minglab bo'rtma va haykallar bilan bezatilgan. Masalan, Chartrdagi (Frantsiya) soborida releflarni hisobga olmaganda 9 mingtagacha haykal bor edi. Cherkov san'ati "savodsizlar uchun Injil" bo'lib xizmat qilishi kerak edi - nasroniy kitoblarida tasvirlangan sahnalarni tasvirlash, imonni mustahkamlash va do'zax azobini silkitish. Go'zallikni ulug'lagan qadimgi san'atdan farqli o'laroq inson tanasi, O'rta asrlar rassomlari insonning ruhi boyligini, fikr va his-tuyg'ularini, uning shiddatliligini ochib berishga intilishgan. ichki hayot... Gotika haykallarida, ularning egiluvchan, cho'zilgan figuralarida odamlarning tashqi ko'rinishi ayniqsa yorqin ifodalanadi, tana shakllari kiyimlarning burmalari ostida yanada aniqroq ko'rinadi, pozalarda ko'proq harakatlanadi. Insonning tashqi va ichki qiyofasi o'rtasidagi uyg'unlik g'oyasi tobora ko'proq e'tiborga olinadi; ayniqsa chiroyli ayol tasvirlari- Reyms soborida Meri, Naumburgdagi Uti.
Romanesk ibodatxonalari devorlari rasmlar bilan qoplangan. Kitob miniatyurasi rangtasvirda katta yutuq edi. Odamlarning butun hayoti ko'plab yorqin rasmlarda aks ettirilgan. Uy sahnalari freskalarda ham tasvirlangan, bu ayniqsa XIV-XV asrlardagi nemis va Skandinaviya ibodatxonalariga xosdir.
O 'rta asrlar madaniy merosini hisobga olgan holda, keling, to'xtalib o'tamiz ilmiy yutuqlar... Astrologiya va alkimyo o'rta asrlarda rivojlangan. Munajjimlar va alkimyogarlarning kuzatishlari va tajribalari astronomiya va kimyo bo'yicha bilimlarning to'planishiga yordam berdi. Alkimyogarlar, masalan, metall qotishmalari, bo'yoqlar, dorivor moddalar olish usullarini kashf etdilar va takomillashtirdilar, ko'plab kimyoviy qurilmalar va tajribalar o'tkazish uchun asboblar yaratdilar. Munajjimlar yulduzlar va yoritgichlarning joylashishini, ularning harakati va fizika qonunlarini o'rgandilar. U foydali bilim va dori-darmonlarni ham to'pladi.
XIV-XV asrlarda konchilik va hunarmandchilikda suv tegirmonlari faol qo'llanila boshlandi. Suv gʻildiragi qadimdan donni maydalash uchun daryo va koʻllarda qurilgan tegirmonlarning asosi boʻlgan (5-rasm). Ammo keyinroq kuchliroq g'ildirak ixtiro qilindi, uning ustiga tushgan suv kuchi bilan harakatga keltirildi. Tegirmon energiyasi gazlama yasashda, yuvish (“boyitish”) va metall rudalarini eritish, ogʻirliklarni koʻtarish va hokazolarda ham qoʻllanilgan. Tegirmon va mexanik soat oʻrta asrlarning birinchi mexanizmlari boʻlgan.
O'qotar qurollarning paydo bo'lishi. Ilgari metall mayda zarbxonalarda eritilib, ularga havoni qo'l pufaklari bilan puflardi. XIV asrdan boshlab ular domna pechlarini - balandligi 3-4 metrgacha bo'lgan eritish pechlarini qurishni boshladilar. Suv g'ildiragi o'choqqa havoni kuch bilan puflagan katta ko'rfazga ulangan. Buning sharofati bilan domna pechida juda yuqori haroratga erishildi: temir rudasi erib, suyuq chu-gun hosil bo'ldi. Choʻyandan turli xil mahsulotlar quyildi, uni qayta eritib temir va poʻlat olindi. Hozir avvalgidan ko'ra ko'proq metall eritildi. Yuqori pechlarda metall eritish uchun ular nafaqat ko'mirdan, balki ko'mirdan ham foydalana boshladilar.
Uzoq vaqt davomida noyob evropaliklar ochiq dengizda uzoq sayohatlarga chiqishga jur'at etishdi. To'g'ri xaritalar va dengiz asboblarisiz kemalar Evropa va Shimoliy Afrikani yuvib turadigan dengizlar bo'ylab (sohil bo'ylab) "kabotaj" bilan suzib ketishdi. Dengizchilar kompas olgandan keyin dengizga chiqish xavfsizroq bo'ldi. Astrolablar ixtiro qilingan - kemaning joylashishini aniqlash uchun asboblar.
Shtat va shaharlar, fan va navigatsiya rivojlanishi bilan bilimlar hajmi oshdi va shu bilan birga, o'qimishli odamlar, ta'limni kengaytirishda va kitoblarda, shu jumladan darsliklarda. 14-asrda Evropada arzonroq yozma material - qog'oz ishlab chiqarila boshlandi, lekin hali ham kitoblar tanqisligi mavjud edi. Matnni takrorlash uchun ular yog'och yoki mis taxtadan harflar o'yilgan bosma nashrlarni yasadilar, ammo bu usul juda nomukammal edi va ko'p mehnat talab qildi. 15-asr oʻrtalarida nemis Iogannes Gutenberg (taxminan 1399-1468) bosmaxonani ixtiro qildi. Uzoq va mashaqqatli mehnat va izlanishlardan so'ng u metalldan alohida harflar (harflar) quyishni boshladi; shulardan ixtirochi to'plamning satrlari va varaqlarini yasadi, undan qog'ozga iz qoldirdi. Yig'iladigan shrift yordamida siz xohlagan matnning ko'p sahifasini yozishingiz mumkin. Gutenberg ham bosmaxonani ixtiro qilgan. 1456 yilda Gutenberg birinchi bosma kitob - Injilni nashr etdi (7-rasm), u badiiy jihatdan eng yaxshi qo'lyozmalardan kam emas edi. Tipografiya ixtirosi shulardan biridir eng katta kashfiyotlar insoniyat tarixida. Bu taʼlim, fan va adabiyot rivojiga xizmat qildi. Chop etilgan kitob, odamlar tomonidan to'plangan bilimlar tufayli barcha kerakli ma'lumotlar tezroq tarqala boshladi. Ular to'liqroq saqlanib qolgan va odamlarning keyingi avlodlariga o'tgan. Axborotni tarqatishdagi muvaffaqiyat madaniyat va jamiyat hayotining barcha sohalari rivojlanishining muhim qismi bo'lib, o'rta asrlarning oxirlarida ularning keyingi bosqichiga aylandi. muhim qadam- Yangi vaqt sari qadam.

Madaniyatshunoslar tarixning uzoq davrini o'rta asrlar deb atashadi G'arbiy Yevropa Antik va hozirgi zamon o'rtasida. Bu davr 5-15-asrlargacha boʻlgan ming yillikdan koʻproq vaqtni oʻz ichiga oladi.


Ming yillikda kamida uchta davrni ajratish odatiy holdir:
· Ilk oʻrta asrlar, era boshidan 900 yoki 1000 yillargacha (X – XI asrlargacha);
· Oliy (klassik) oʻrta asrlar – X-XI asrlardan taxminan XIV asrgacha;
· Oxirgi oʻrta asrlar, XIV-XV asrlar.
Ba'zi mualliflar o'rta asrlar kontekstida o'rta asrlardan yangi davrga (XVI-XVII asrlar) o'tish davrini ham ko'rib chiqadilar, ammo reformatsiya va kon-reformatsiya davrini ko'rib chiqish yanada oqilona ko'rinadi. tarix va madaniyatning alohida davri sifatida, qaysi katta ta'sir ommaning madaniy ongini yanada shakllantirish bo'yicha.
Bu davr xalq madaniyati fanda yangi va deyarli oʻrganilmagan mavzudir. Feodal jamiyati mafkurachilari nafaqat xalqni o'z fikr va kayfiyatini tuzatish vositalaridan uzoqlashtirishga, balki keyingi davr tadqiqotchilarini ham ularning ma'naviy hayotining asosiy xususiyatlarini tiklash imkoniyatidan mahrum qilishga muvaffaq bo'ldilar. "Buyuk soqov", "katta g'oyiblar", "arxivsiz va yuzsiz odamlar" - zamonaviy tarixchilar madaniy qadriyatlarni yozma qayd qilish vositalariga to'g'ridan-to'g'ri kirish imkoni yo'q bo'lgan davrda odamlarni shunday atashadi. .
O'rta asrlar xalq madaniyati fanda omadsiz edi. Odatda, bu haqda gapirganda, ko‘pi bilan qadimgi dunyo va doston qoldiqlari, butparastlik qoldiqlari tilga olinadi. Nisbatan kamdan-kam hollarda zamonaviy mutaxassis o'rta asrlardagi xalq dindorligiga murojaat qilsa, u "sodda", "ibtidoiy", "qo'pol", "qo'pol", "yuzaki", "pralogik" kabi boshqa xususiyatlarni topa olmaydi. ”, “bolalarcha”; Bu xurofotlarga to'lib-toshgan va ertak va ertaklarga e'tibor qaratgan "bolalar-xalq" dinidir.
Bunday qadriyat mezonlari ma'rifatparvarlarning "oliy" dinidan olingan bo'lib, oddiy odamlarning ongi va hissiy hayoti, o'zlariga "ichkaridan" tekshirish vazifasini qo'ymasdan, ularning pozitsiyasidan baholanadi. o'ziga xos mantiq.
Ilk o'rta asrlar Evropada Rim imperiyasining qulashi bilan yakunlangan vahshiylarning bosqinchiligi kabi bo'ronli va juda muhim jarayonlar sodir bo'lgan davr edi. Varvarlar sobiq imperiya yerlariga joylashdilar, uning aholisi bilan assimilyatsiya qilishdi va G'arbiy Evropaning yangi jamoasini yaratdilar.
Shu bilan birga, yangi G'arbiy evropaliklar, qoida tariqasida, Rimning mavjudligi oxiriga kelib uning davlat diniga aylangan nasroniylikni qabul qildilar. Xristianlik o'zining turli shakllarida butparast e'tiqodlarni siqib chiqardi va bu jarayon faqat imperiya qulagandan keyin tezlashdi. Bu G'arbiy Evropada ilk o'rta asrlar qiyofasini belgilab bergan ikkinchi muhim tarixiy jarayondir.
Uchinchi muhim jarayon yangisining shakllanishi edi davlat organlari xuddi o'sha "varvarlar" tomonidan yaratilgan. Qabila boshliqlari oʻzlarini podshohlar, gertsoglar, graflar deb eʼlon qilib, doimo bir-birlari bilan urushib, kuchsiz qoʻshnilarini oʻziga boʻysundirdilar. Ilk o'rta asrlarda hayotning o'ziga xos xususiyati doimiy urushlar, talonchilik va reydlar bo'lib, bu iqtisodiy va madaniy rivojlanishni sezilarli darajada sekinlashtirdi.
Ilk oʻrta asrlarda feodallar va dehqonlarning mafkuraviy pozitsiyalari hali shakllanmagan edi, dehqonlar esa endigina tugʻilgan. maxsus sinf jamiyat, dunyoqarash nuqtai nazaridan, yanada kengroq va noaniq qatlamlarda eritildi.
O'sha paytda Evropa aholisining asosiy massasi qishloq aholisi bo'lib, ularning turmush tarzi odatiy holga to'liq bo'ysungan va ufqlari juda cheklangan edi. Konservatizm bu muhitning muhim xususiyatidir.
Dehqonlar va uning hayoti o'sha paytda o'ylangandek, dunyoning ijtimoiy manzarasida deyarli aks etmaydi va bu haqiqatning o'zi juda simptomatikdir. Qishloq aholisining keng qatlamlarini ekspluatatsiya qilish va bo'ysundirish asosida qurilgan agrar tabiatga ega jamiyat o'z ko'pchiligini mafkuraviy jihatdan mensimaslikka imkon bergandek edi.
Paradoks: oddiy odamlar, birinchi navbatda, hukmron sinf tomonidan nafratlanadigan va mensimaydigan dehqonlar, shu bilan birga, ma'lum bir tuyg'u, ilk oʻrta asrlar maʼnaviy hayotida hukmronlik qilgan. Qishloq hayoti o‘zining shoshma-shoshar muntazamligi va ishlab chiqarish fasllarining davriy o‘zgarishi bilan jamiyat ijtimoiy ritmini asosiy tartibga soluvchi bo‘lgan


Yüklə 98,28 Kb.

Dostları ilə paylaş:
  1   2




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin