Reja : Mamaktabgacha ta’limning Yevropa davrlarida tashkil etilishi



Yüklə 102,25 Kb.
Pdf görüntüsü
tarix20.11.2023
ölçüsü102,25 Kb.
#163248
Maktabgacha ta\'lim tizimining tarixi. Reja



MAKTABGACHA TA'LIM TIZIMINING TARIXI. 
 Reja
:
1.Mamaktabgacha
ta’limning Yevropa davrlarida 
tashkil etilishi. 
2.O'rta Osiyo mamlakatlarida 
maktabgacha ta’lim 
 
3. O’zbekistonda maktabgacha ta’
limning kirib kelishi. 
1.
 
llXXBuyuk Italiya ayoli , filosov - gumanist, meditsina fanlari doktori, maktabgacha tarbiya 
pedagogikasi asoschilaridan biri M.Montserodir. M.Montseroning Xayot iva faoliyatini bilish 
uchun uning ishlariga, maqolalariga murojat qilish mumkin, lekin uning ishlari inqilobgacha 
Rossiyada nashr qilindi. 
«Pedagogik ensiklopediya» va «Pedogogik lug‘at»ga murojat qilish orqali bilish mumkinki, 
M.Montssero 1970 yilda tug‘ilgan. U Rim universitetini tugatib, doktorlik unvonini olgan birinchi ayol 
edi. U uniaersitet psixolog
iya klinikasining asistenti bo‘lib ishlagan.
Fransuz psixologi - vrach E. Segenning taklifi bilin M.Montessori akli zaif bolalarning xissiy organlarini 
taraqqiy ettirish va natijasiga erishish borasida ish olib bordi.YOzishlaricha, komissiya azolari bir 
necha bor uni imtixon qildi, bir marta ularning bilimi ommaviy maktab bolasining bilimiga mos keladi. 
So‘ngra M.Montessori
Rimda aklan zaif bolalar tarbiyasi bilan shugullanuvchi tarbiyachi-
mutaxasislar tayyorlash bilan mashxur bo‘ldi. Mariya shunday xulosa
ga keldi, kotib qolgan ped-
sistema bolalarning taraqqiy etishini tuxtatgan. 
M.Montessori maktablarining oldinga siljimayotganligini kattik tankid qildi va gerbatianlikka Karshi 
keskin ko‘rash boshladi. Rim instituti Mariyaga orkan kvartira taklif qildi, u 
ishchilar mavzesi 
Sonlarensada («sosa dei Bambini», «dom rebenka») bepul «bolalar uyi» muassasasi mavjud edi. 
Bolalar kun bo‘yi karovsiz qolar edi, chunki u erda asosan ishchilar yashar edi. YAna 
- muvaffaqiyat. 
«kucha»da tarbiyalanadigan bolalar bu erda d
iqqat markazida bo‘ldi.
Bir necha yillar bunday uylar «bolalar uyi» Evropa, keyinchalik AQSH va Rossiyada paydo bo‘lla 
boshladi. M.Montessori shaxs taraqqiy etishda tabiatning munosibligini aniqlash bo‘yicha usul 
yaratdi. 
M.Montessori kattalarning bola
lariga o‘z malaka ko‘nikmalarini o‘rgatish orqali ularni jismoniy va 
ruxiy tarbiyalash mumkin deb hisoblaydi. U bolalarni «o‘zini mustaqil tarbiyalash va mustaqil ta’lim » 
olish uchun erkin bo‘lishga o‘rgatadi, chunki «biz insonni tashki ko‘rinishini uzgar
tirolmaganimizdek, 
ichki dunyosini ko‘rushga xam kodir emasmiz» Gerbartion 
- I.F.Gerbard tarbiyasi (1776-1845). 
Agarda bolani erkin tarbiyalanishga yo’l qo’ysak, uning ichki talabini «topish» kerak emas, balki 
aniqlashimiz lozim.buning uchun bolaning ichki talabi bilan mos keladigan, uning «mustaqil 
tarbiyalanishi va mustaqil ta’lim olish» uchun sharoit yaratadigan xolat xosil qilish darkor.
M.Montessori yagona maktab va oila prissipini ishlab chikdi, ota-onalarni «bolalar uyi» ishiga 
biriktirdi. 
Faqat mana 
shunday ishlar orqaligina jamiyatda tarbiyani yuqori pog‘onaga ko‘tarish mumkin, ota
-
onalar bilan birgalikda yangi tarbiyani joriy qilish mumkin, insoniyatni qayta tug‘ilishiga erishish 
mumkin. 


M.Montessori Rim 
universitetining pedagogik antropologiyasida notiq va oliy ayollar maktabida 
gigiena va antropologiya professori bo‘ldi.
Fashistlar bostirib kirganda keyin "bolalar uyi" berkitildi, M.M. Italiyadan ketishga majbur bo‘ldi. 
CHet ellarda u o‘z g‘oyalarni tashviq qilishga muyassar bo‘ldi, xalqaro kongress o‘tkazdi, maktablar 
tuzdi, Fransiya, Angliya, AQSH, Islaniya, Daniya, Niderlandiya, Xindiston maktablari uning sistemasida 
ishlay boshladi. 
Garvod universitetining professori Genri Gelvles M.M. ni "Buyuk" deb atadi va I. G. Pestalssi katoriga 
qo’ydi.
U YUNESKO pedagogika institutini Gamburg shaxrida tashqil qildi. M.Montessori 1952 yil vafot etdi. 
U jaxonning mashxur pedagogi bo‘ldi.
Montessori uslubi - 
2 yoshdan 7 yoshgacha bo‘lgan bolalar tarbiyasining muxim sistemasi 
hisoblanadi. 
M.M bolani pedagogik 
jarayon markaziga qo’ydi, uni "Mustaqil tarbiya va mustaqil ta’limi", erkin 
taraqqiy etishiga yaratdi. CHunki tabiat uzi insonni shakl va mazmunan tuzilishga, xar bir a’zosi o‘z 
vazifasini bajarishni ta’minlashga xarakat qiladi. Xar kanday kerakli narsalar
erkinlikda, tabiy 
sharoitda paydo bo‘ladi.
O‘z vaqtida bolalar kattalar kulidan olib ajralib, birinchi kadamniqo’yadi, So‘ng uning faoliyati, 
shuningdek xarakatlari murakkablasha boradi. Xarakter, akl va xissiyotli, burch xissi shakllanadi. 
"Mustaqil bo‘lmay turib, erkin bo‘lishi mumkin emas" M. Mantessori fikricha, tarbiya vazifasi birinchi 
navbatda bolaning mustaqilligi bilan belgilanishi kerak. 
Tarbiyada erkinlik sharoitini yaratish bolaning shaxsini taraqqiy etishiga ijobiy natijaga olib keladi. 
Pedago
gik tadqiqot va kuzatishlardan shunga ikror bo‘lish mumkinki, "hissiy" o‘tish davrida bola 
kattalarning diqqat e’tiborida kamroq bo‘ladi. Kattalarning bolalar bilan ishlashini albatta, nazariy 
pedagogikaga o‘tkazish kerak, 
- maqsad, - "bola shaxsini paydo 
bo‘lishiga erkin va tabiy kenglik 
ochish" dir. SHuning uchun M. Montessori "bolalar uyi" da nafaqat bolaning o‘qishi, butun xayot 
faoliyati uchun sharoit yaratgan, didaktik qo‘llanmalar tayyorlagan.
M. Montessorining bu borada bolaning huquqlarga qarashi q
iziqdir. Bola tug‘ilganida unda 
imkoniyatidan xech narsa bo‘lmaydi, u o‘zini urab turgan murakkab dunyoni bilish uchun xamma 
narsani bajarishga majbur. (zamonaviy pedagogika bolaning xuquqlari haqida hech narsa yozmagan). 
M.Montessori bolani aqli va hissiy
otini taraqqiy ettirish bo‘yicha ko‘pgina koidalar ishlab chiqdi. U 
o‘zining kuzatishi va faoliyatlarida erkin bo‘lishi kerak, erkinlik yo’lida bolani quvvatlab turish kerak.
Muximi tarbiyachi xalaqit bermasligi kerak. YAngilikni tushunishga imkon yaratib berishi kerak. 
Hissiyot, hissiy tuyg‘u, tasavvurlarni taraqqiy etish, xotirani tarbiyalash M. Montessorining muhim 
usuli hisoblanadi. Bolaning sensor madaniyatini taraqqiy ettirishda pedagog kuzatuvchi - tajriba 
o‘tkazuvchi rolini o‘ynaydi.
M.Montessorining bu fikriga qo‘shilish juda qiyin, qaysi sababga ko‘ra M. Montessori pedagogni 
faqat kuzatuvchi deb hisoblaydi. Didaktik materiallarni qo‘llab mashq bajarish vaqtida bir qancha 
bilimlarini egallab olish mumkinki, bunda ichki jarayon psixik va jismoniy taraqqiyot bolaning 
narsalarni sifat va xususiyatini farqlab olishga, yangi bilim egallashga yordam beradi. 
Buning uchun tarbiyachi pedagog sabr bilan o‘z burchini bajarishi kerak. M.M
ontessori aqliy tarbiya 
asosida bolada aniqlikdan abstrokoga o‘tishini tushundi. M. Montessori butun e’tiborini bolalarning 


xissiy organlarini taraqqiy ettirishga qaratdi, lekin u ko‘rdiki, 4 yoshlik bolalar mustaqil holda hamma 
xarflarni yozishga muvaffaq 
bo‘lishyapti. Montessorigacha o‘qish va yozishning ta’limiy metodi yo‘q 
edi, odatda bunday vazifa tarbiyachi bilan bolalar o‘rtasida o‘qishga qaytgunga qadar bo‘lib utardi.
M.Montessori metodikasi organizmning taraqqiy etish, miya va psixikasining rivojlanishi bilan birga 
bir vaqtda o‘qish va yozish, bolalarni arifmetikaga o‘rgatish raqam va sanoq, sanoq 
-
sonni o‘rgatish, 
tevarak - 
atrof xaqidagi tasavvurlarini shakllantirishni o‘z ichiga oladi.
Zamonaviy pedagogik 
qo‘llanmalarda (oliy o‘quv yo’rtlariga mo‘ljallangan) M. Montessori g‘oyalariga yaqin hech qanday 
ma’lumotlar yo‘q. SHuni eslatish mumkinki, "Bolalar uyi" da (M, 1920) tarbiyachilar tayyorlash va 
boshqa tajriba o‘tkazishda pedagogikaning roli, pedagogik hamkorlikka bag‘ishlangan ushbu kitobda 
M. 
Montessorining ishlari bir necha bet xajmida yoritilgan bo‘lsada, uning ismi kiritilmagan.
M. Montessori yozadi: "Tarbiyachining maktabdagi erkin xarakatlanuvchi yagona aktivlikka juda ko’p 
o‘qitishadi: uning juda ko’p vazifasi bolalarda barcha aktivlikni 
kutarishga karatilganligi bilan 
belgilanadi". 
Uning taklif qilgan usuli bolaning xayotini kuzatishni o‘rgatadi, "kuzat, xalakit berma" Bolaning xayoti 
o‘z uzidan utib boraveradi, lekin uni ko‘rish urganish uning sirlarini topish, faoliyatiga yunaltirishda 
yordam berish imkoni bo‘lsa katnashishi kerak.
M. Montessori kitobida 20 dan ortik pedagogika asoschilarining g‘oyalarini gapirib utgan.
Uning usuli - bu usayotgan shaxs taraqqiyoti pedagogikasi, tarbiyachi va bola xamkorligining 
yadrosini tashqil qiladi. 
M. Montessori merosi uyin va suzning axamiyatini baxolamaganligi uchun tankidga uchradi. U uyin 
va ishni chegaralagan, u uyin va ishni chegaralagan, u uyin bilan birga o‘zining nazariyasiga 
bolalarning bog‘lanishli nutkini tarokkiy ettirish masalalarini ki
ritgan, bolalarni badiy xalq ijodiga, 
adabiy asarlarga munosabatini qo’yib yuborngan.
M. Montessori maktabgacha yoshdagi bolalarni taraqqiy etishini boskichdarga ajratmagan, bilimni 
egallashda yosh muxim ta’sir ko‘rsatmaydi, tafakko‘r xissiyotini va sensor
kabiliyatini egallashda esa 
ko’prokruxiy aktivlikni mashq qildirish kerak.
Buni ko’plab pedagoglar tankid ostiga olishgan. (M.V.A. Suxomlenstiy)
Lekin, M. Montessorining bu fikriga kushilishga tug‘ri keladi, chunki bolalarda tasavvur qilish va 
ishonch uning kul xarakatlari orqali tez shakllantirish imkonini beradi. Bolalarning turli predmetlar 
ustida amalga oshiradigan kul xarakatlari akliy ijodkorlikni talab qiladi. Bola juda aklan ijodkor 
bo‘lgani uchun, bolani "kulini qo’yish" juda muxim, bu ishda bolag
a yordam berish kerak, uni ishga 
tayyorlab borish kerak. 
Buning uchun M. Montessori ishlab chikkan didaktik kullanmalar xizmat qiladi: 
a) uzunchok, uchburchak yoki yogoch (datsechka) 
o’rtasidan bo‘lingan, bir bo‘lagi kattik kartondan, ikkinchisi polirovannqy kog‘oz.
Ko‘rish xissini tarbiyalash uchun (m. xajm uchovi uchun) muljallangan mashqlar (393
-bet 
xrestomatya) 
Muskul - taktil - 
ko‘rish sezgisini rivoj uchun geometrik shaqillarni
kuzdan kechirish, ularni kuzatish, 
rang va shakliga karab ajratish va o‘z joyini topib qo’yish.
Sensor kobiliyatini mustaqil tarbiyalash 
uchun bir gurux kartochkalar bilan mashq taklif etiladi. (399 - bet Xrestomatiya) 


Bolalarni shovkin va tovushni anglashga, obsalyut tinglik tushunchasini nima ekanligini bilishga 
o‘rgatish. 13 xil tovushdagi kungirokdan foydalanish. (402
-bet Xrestomatiya) 
Musikaga bo‘lgan xissiy sezgini rivojlantirish uchun ritm, tn, tovushini anglashga o‘rgatish. (Barabon, 
kungirok) va musika (umumiy va aloxida) nay, doira (405-407-bet Xrestomatiya) 
Rasm chizish uchunbolaga ok kogoz va kalam beriladi, So‘ngnima chizmokchi ekanligi suraladi.
"Kulni yozishga o‘rgatish"
Bolalardagi kuzatuvchanlik kobiliyatini rivojlantirish uchun loydan uyda 
ko‘rgan narsalarini yasatish 
(M: idish - tovoq). 
M. Montessori bolalarning erkin mustaqil faoliyatini ta’minlash uchun binoni jixozlash va bolalar 
xonasini jixozlash lozim deb topdi: ogir partalarni engil bilan almashtirdi, kugirchoklar va idish - 
tovokla
r uchun bo‘ylariga mos shkaflar, gigienik va mexnat jixozlari, past umivalniklar o’rnatdi.
M. Montessori birinchi marta maktabga tarbiya muassasasida antropolitrik ulchov ishlarini olib bordi. 
Rossiyada Montessorining pedagogik sistemasini tashvik qiluvchi bolalar bogchalari 1914 yildan 
boshlab paydo bo‘la boshladi.
Birinchisi 1913 yil Peterburg shaxrida maktabgacha tarbiya muassasida instituti tarbiyachisi YU.I. 
Fausek tomonidan ochilgan. 
7 yildan ortik bu bolalar muassasasi muvofakiyatli ishladi. Bu xakda 
"Montessori bolalar bog‘chasi" 
nashr qilingan. (M. Motessorining 7 yillik tajriba va kuzatish sistemasi bayon qilishgan) u 1923 yil 
Berlin chiqarilgan. Bu asarda avtor bolalarda xissiy organlarini tarbiyalash haqida gapiradi, 
didaktik kullanmalar bi
lan mashq qilish to‘liq yoritilgan, erkinlik va individual mashq haqida gapiradi.
M. Montessori sistemasiga E.I. Tixiva kattikkarshi chikdi. 
Lekin, M.K. Svitletskaya (1855-1932) E.A. Firina (1888-1952) va E.I.Tixiva (1867-1943) "Erkin tarbiya" 
ga yakin pozitsiyada turdi. (ba’zi bolaning 3 yoshdan 8 yoshgacha erkin tarbiyasiga karshi 
turuvchilarga nisbatan). 
Aloxidalik! Bu bolaning shaxsiy taraqqiyotida yukori kimmatga ega bo‘lish 
mumkinligi? SHuning uchun "Bolalar bogchasi va ochish haqida instruksiya" (1919 y)da tarbiyachi 
uyin va mashgulotga sharoit yaratish uchun, mashgulot tanlash uchun va umumiy mashgulotlarda 
katnashish uchun va umumiy mashgulotlarda katnashish uchun sharoit yaratish kerakli ko‘rsatib 
utilgan. Bolalarning turli faoliyatini va mashgulot mazmuni aniqlab ajratilgan. 
"2-
3 yildan erkin tarbiya" haqida chiqishlar paydo bo‘la boshladi va tanqidlar ko’payib ketdi. 
Aloxidalik, dars - sinf sistemasi, bolalarning xaddan tashkari mustaqilligi masalalarida. 
Rossiyada 1927 yilga kelib, "Frebelcha", "tixivacha", "montessoricha" metodda ishlaydigan bolalr 
bogchalari qolmadi. 30 yillarga kelib ijtimoiy maktabgacha tarbiya sistemasida bir xildagi tarbiya 
sistemasi vujudga keldi, Tixeeva E.I., L.K SHelger, YU.I.Fausek va boshqalar maktabgacha 
pedagogikasidan chiqib ketdi. Montessorining ismi pedagogik asarlarda eslanmaydigan bo‘lib qoldi. 
Xarakov universitetining dotsenti Mixaylovskiyning aytishicha M.Montessori tajriba pedagogikasining 
asoschisi va uning merosiga xozirgi kunda pedagog stoli muxtoj. 
Universitet paydo bo‘lishi bilan cherkovlar ularni o‘z ixtiyoriga olishga xarakat qila boshladi. SHu bois, 
tez orada universitetda iloxiyot fakulteti maydonga keldi. Natijada, sqolastika rivojlandi. 


XVII 

XIX asrning I 

yarimida ta’lim

tarbiya va maktabgacha ta’lim tizimini rivojlanish.
XV asrning oxiri va XVI boshlarida Movarounnaxr 150 yil xukmronlik qilgan temuriylar sulolasi 
inqirozga uchradi. Uning urniga SHayboniylar xukmronligi o’rnatildi. SHayboniyxon (1451
-1510) 
Movarounnaxrda kuchli markazlashgan davlat barpo qilishga uringan bo‘lsa xam uning ulimidan. 
So‘ng o’zaro urushlar avj olib ketdi va xududda 3 xonlik avvalo, Buxoro va Xorazm, XVIII asr oxiriga 
kelib, Quqon xonligi qaror topdi. Amma xonliklar o’rtasi
dagi betuxtov uzaro urushlar mamlakatni 
ma’lum darajada xarob eta boshladi. Mamlakat iktisodiy axolini mustaxkamlash maqsadida, 1502 yil 
Zarafshon daryosiga suvayirgich ko‘ruldi. 1507
-
1508, 1583,1598 yillarda pul isloxoti o’tkaziladi. 
Buxoro xoni Abdullaxo
n davrida boshqa davlatlar o’rtasida xar tomonlama aloqalar o’rnatilishga 
erishildi. Markaziy xokimiyatning mustaxkamlanishi ko’plab ijtimoiy binolar ko‘rish imkoniyatini 
berdi. Abdullaxon 1001 ta radob va sardoba, ko’plab madrasa masjid, xanoko ko’prik, s
uv ombori va 
boshqa inshoatlarni ko‘rdirdi. Abdullaxon o‘z atrofiga yozuvchi, shoir, olimlarning ko’plab ularga 
xomiylik qildi. Abdullaxonning topshirigi bilan u turli binolar uchun tarixlar bitdi. Saroy muarrixlaridan 
xofus tanish dalillar asosida «Abdullanoma» nomli katta tarixiy kitob yozdi. Tibbiyot soxasida 
Sultonali Samarqandiy «dastur al-iloj», Muxammad Yusuf makqol «taxqiq al-xukmayyot» , «zubot ul-
kakxolin» asarini ; shoir va adiblardan Bobur, Solix, Xasan Nisoriy, Samarkandiylar esa barakali ijod 
qildilar. SHu davrda Muxammad Balxiyning 5000 baytdan iborat «Subxonkulixonnoma» Miraxmad 
Amin Buxoriyning «Ubaydillonoma» Sayido Nasafiyning Nakshbandiyaga bagishlab yozgan she’rlari, 
qasidalari Sufi Olloyor va Boboraxim Mashrabning tangriga bo‘lgan maxab
batlariniifodalovchi 
she’rlari, borlik, mavjudod xakikatga ma’rifat amal qilish haqidagi asarlarini yuzaga keldi. Bu davrda 
ijtimoiy xayotning barcha jabxalarida diniy mafko‘ra xukmron edi. Bu davrda Abo‘lgoziyning 
«SHajarasi turk» asari ayniqsa mashxur bo
‘ldi. Abdulgoziy 1603 yili Xiva xoni Arabmaxammad oilasida 
dunyoga keldi. U 1945-1663 yillarga kelib xukmronlik qilgan edi. U sinoxlik shoirlik tarixnavislik 
soxalarida shuxrat topgan edi. Abo‘lgoziy Xorazmda ilm
-fanni taraqqiy ettirish va madaniyatni 
yaxs
hilash maqsadida o‘z saroyiga binokorlar, tabiblar,shoirlarni tupladi. Abo‘lgoziy ota
-bobolarning 
kuntsizliklari tufayli yozilmay qolgan xonlik tarixini yaratishga kat’iy kirishdi va kobilyatli xattotlarni 
bu ishga jalb etdi. Abo‘lgoziy «SHajarai tarokima»
(1661) «SHajarai turk» (1664) kabi nodir asarlar 
yozdi va Xorazm tarixchilik maktabiga asos soldi. Abo‘lgoziy asari SHark tarixchilari olimlarigina 
emas, balki 1880 yillardan boshlab rus va Garbiy Ovropa olimlarini xam diqqat-
e’tiborini uziga torta 
boshladi. «SHajarai turk» asari 1825 yilda Kozonda Rumensev, «SHajarai tarokima» asari esa 1898 va 
1966 yillarda bir necha marotaba rus tilida nashr etildi. 
XVIII asrda yashab ijod etgan ma’rifatparvarlar orasida Sufi Olloyor anchagina mashxur bo‘lib, uning 
asa
rlari maktab va madrasalarda o’quv kullanma sifatida keng kullanilgan. Sfi Olloyor 1720 milodiy 
yilda tavallud topgan. U dastlab Samarkandda o‘z kishlogida boshlangich ta’lim oladi, So‘ngra 10 
yoshlarida Buxoroga borib, u erda 15 yil davomida turli ilmlarni xamda kasblarni urganadi. 25 eshida 
Buxoroning bojxonasiga amaldor etib tayinladi. Olloyor SHayx Xabibo‘lloxga e’tikod qilib, ularnig ilm 
xalqlariga kabo‘l qilinadilar. SHayx Xabibo‘llox madrasasida Olloyor 12 yil ukib, etuk olim va avliyo 
darajasiga etdi. Sufi Olloyor fikxga oid «Siroj ul. ojizin» «Sabot ul-ojizin», «Najot ul- tolibin» asarini 
yaratdi. 
Bu davrda ijod etgan Fazliy Namangoniy Mushrif, Mushfikiy Farogiy taxallusi bilan ijod qilgan. Said 
Muxammad Oxund, YAxe, davlat Mamed ozodiy Kiromiy Mulla SHermuxammad mavlono Nodirlar 


o‘z zamonasining zabardast siymolari edilar. Buxoroda 1753
-
1754 yillarda ko‘rib bitkazilgan SHayx 
Jalol madrasasi 1796-1797 yillarda bini qilgan domla Tursinjon madrasasi, Samarkanddagi Registon 
maydonining uzul-kesil shakllanishi shuningdek sherdor va tillakori madrasalarining bino qilishi sopol 
va chini idishlar, yarog aslaxalar, yasash xar xil matolar tukish, gilam tukish san’ati, kashtachilik va 
boshqa xalq xunarmandchiligi rivojlanganligi markaziy Osiyo xalqlarining ukimishli bilimdon, ilm-
ma’rifat fidoiylari ekanligidan dalolat beradi. Bu davrda maktab va madrasalarda 
grammatika,xandasa mantik kiroat,tafsir,shariat xikmat,islom tarixi va akidalarga oid ilmiy -nazariy 
bilmlar,dunyoviy va diniy bilimlar o‘rgatilar edi.
Markaziy Osiyoda Otinlar maktabi asoschilardan 
biri,aellar ta’limida katta xizmat qilgan,uziga xos maktab yaratib shuxrat qozongan mashxur 
otinlardan biri Jaxon Otin Uvaysiydir. 

. O‘rta Osiyo va Turkistonda maktab, maktabgacha ta’lim hamda pedagogikaning 
rivojlanishi. 
Turkistonda rus- tuzem maktablarinig ochilishi. (Ulkani ruslashtirish.) 
Rus tili kurslari 
Tuzemets - «maxalliy xalq», «tub axoli» 
Turkistonning Rossiyaga kushib olinganligiga 20 yil bo‘lgan bo‘lsada, musulmon 
- ruxoniylarining 
tasiri nixoya
tda kuchli bo‘lgan utrok axoli rus maktablaridan yotsirar edi. Utrok axolining ko’prok 
kismi Fargona vodiysida joylashgan bo‘lib, Rossiyaga 1876 yil kushib olingan. 1868 yilda Kukon 
xonliga va Rossiya o’rtasida shartnoma tuzuladi. Ulkaning savdo aloqalari 
rivojlanadi, lekin dexkonlar, 
xunarmandlarning axvoli ayanchli axvolda edi. SHuning uchun xonlikda xalq noroziligi kuchayadi. 
Xudoyorxonning nufuzli kishilari kuzgalonchilar timoniga utadi. Xonning ugli Nasriddinbekdan pora 
olishib taxtga o’tkazishadi. Xud
oyorxon esa chor Rossiyadan madad surab Toshkentga - General - 
Gubernator panoxiga kiradi. 
1875 yil general mayor Pugatskiy Quqonni egallaydi. Andijonga Serebrennikov qushini yuboriladi. 
Lekin Andijon taslim bo‘lmaydi. CHorizm qushinlari 15 ming kishilik quzg’alonchilarga qarshi zarba 
berib, 1876 yil 8 I kuni Andijonni egallaydi. Quzg’alon boshligi 

Pulatxon Marg’ilonda dorga osiladi.
«Andijonda birinchi marta 1886 yili Rus tuzem maktabi, 1897 yili esa yangi usuldagi maktablar 
ochildi. Bundan tashkari paxta zavodining koshida 3 ta, boylarning xovlisida 7 ta maktab ochildi.» 
«Boy badavlat, savdogarlarning bolalari Rus tuzem va yangi usuldagi maktablarda ukir edilar. So‘ng 
savdo kompaniyalariga ishga kirar edilar, keyinchalik ilgor rus madaniyatini va fikrini maxalliy xalq 
orasida targib qilar edilar.» 
XX asr boshidan Rossiya, uning fan taraqqiyoti haqidagi uzbek tilida leksiyalar tekstlar («narodnyu 
chtenie dlya tuzemsov») birinchi marta chiqarilib shaxarda tarqatiladi. Leksiyada ilim-fan 
taraqqiyotiga yo’l ochish uchun madrasada rus tilini o‘qitish taklif qilinadi.
Rus tili maktablari uchun V.P.Nalivkinning «azbuka dlya musulmanskix shqol osedlogo naselenie», 
Kukonlik tarbiyachi G.S.YAchnikning «pervaya kniga posle azbuki dlya detey tuzemsov» kabi asosiy 
kullanmalari nashr etildi. Usha paytlarda rus klassiklarining (A.S.Pushkin Balikchi va balik haqidagi 
ertak, 


L.Tolstoyning «odamlar nima bilan tirik») asarlari uzbekchaga tarjima qilinib, arab alifbosida 
chiqarilgan. 
Fargonada Jaxongir Tura taxallusi bilan mas
hxur bo‘lgan X.X.Niyoziyning dusti V.P.Nalivkinning 
Andijonda uzbek tiliga nashr qilingan Rossiya tarixi haqidagi kichkina kitobchasi mashxur edi. YAngi 
Margilonda tashqil qilingan bosmaxona faoliyati ancha samarali edi. Andijonda rus-tuzem 
maktablarida tarbiyachilik qilgan Xusanxon Niyoziyning faoliyati xam diqqatga sazovordir. Rus -tuzem 
maktablari haqidagi fikrni CHulponning «yana oldim sozimni» Toshkent 1991. 188 betda xam 
uchratish mumkin. 1880 yillarda uzbek 

tojik bolalari ukiydigan maktablarda Islom dinini kiritish 
kerak degan fikr paydo bo‘ladi, chunki shu bilan ota 
-
onalar o‘z farzandlarini ko‘rkmay rus 
maktablariga bera olishlari mumkin. Bu fikr makullanadi va sinab ko‘rish uchun tekshiriladi.
V.P.Nalivkin - rus Namangan yakinidagi kishloklaridan birida yashagan (6 yil) tajriba uchun ochilgan 1- 
rus-tuzem maktabida uzbek tilidan dars beradi. Asosan Fargona, Kukon tarixini urgangan «kratkaya 
istoriya Kokandskogo xanstva.» 
Kozon 1886 yil. 
«1884 yil XII. Toshkentda «eski» va «yangi» sha
xar o’rtasida rus
-tuzem maktabi ochiladi». 94 yillarga 
kelib, yana 4 ta ochiladi, bunday maktablar Fargona va Samarkandda xam ochiladi. Bu maktablarning 
o’quvchilariga: «rus sinfida» 2 soat
Rus tili, ruscha savod. 
Rus tilida, arifmetika. 
Tabiyot, tarixdan 
ma’lumot beriladi.
«Tuzem sinfida» 2 soat 
Musulmon dini. 
SHariatni, Ko‘r’onni ukish uchun, arab yozuvi o‘rgatiladi.
Rus-
tuzem maktablarida rus tilini o‘qitish rus bo‘lmagan maktab o’quvchilari uchun muljallangan edi. 
1884 yilda ochilgan rus-tuzem maktabinig rus kismida (tarbiyachilar seminariyasini) 
tarbiyalanuvchilar uchun uzbek tili kiritiladi. 
V.P.Nalivkin 1890 yilgacha dars beradi. Rus-tuzem maktablari dastlabki vaqtda eski maktabdan 
keskin fark qilmasdan fakat maxalliy sinflar rus sinflari bilan boglik 
bo‘lgan uchun o’quv yili bir vaqtda 
boshlanib bir vaqtda tugatilar edi. 80 yillarda katta yoshdagi kishilar uchun rus tilini urganish bepul 
ko‘rslari tashqil qilingandi.
Buni birinchi bo‘lib 1880 yil Avliyootadagi boshlangich rus maktabi ochildi, keyincha
lik Fargonadagi 
rus bilim yo’rti xuzurida ochildi. O’rta va katta yoshdagi kishilar asosan mayda savdogarlar, 
xunarmandlardan, oddiy xalqlardan iborat bo‘lar edi. T.N.Kori 
- Niyoziy xam rus-tuzem maktabida 
ta’lim oladi. Kori
-Niyoziyning rus-tuzem maktablari tugrisidagi xotirali «Xayot maktabi» asarida yozib 
qoldirilgan. Rus-
tuzem maktablarida fakat ugil bolalar o‘qitilar edi. Qizlar esa 1903 yilda Turkiston 
pedagogika tugaragi Toshkentda rus-tuzem maktabi ochildi. Bu maktab uzok davom etmadi. 
Qo‘qon 
va Toshkentda 1905-
1907 yilda yangi tildagi o’rta maktablar 
- ugil va qizlar birga ukiydigan komersiya 
bilim yo’rtlari ochildi.
XIX asrning o’rtalarida O’zbekistonda boshlangich ma’lumot beradigan 
maktablar xamda o’rta, oliy diniy ta’lim beradigan madrasalar mavj
ud edi. Maktablarning aksariyati 
kishlak maktablarning ko’pchiligi diniy ta’lim beruvchi eng oddiy tildosh boshlangich maktadlar edi. 
Bu maktabda masjidlarning imomlari, savodxon mullalar dars berar edilar. 


Bunday maktablarning o‘qitish asosan; arab tilida
yozilgan, Quronni o’qishni urganish, musurmonlar 
uchun zarur bo‘lgan vazifalarni bildirish bilan cheklanar edi.
SHaxar maktablarida diniy ta’limdan tashkari, umumiy ta’lim elementlari xam o‘rgatilar
-ukish, yozish, 
hisoblash, sher, gazallar o‘rgatilardi. O
datda ular badavlat oilalarning bolalari edi. 
Ular ukishni tamomlab xunarmandchilik,savdo-sotik ishlarida, 
xattotlik kasbi bilan shugullanar, bazilari madrasalarda ukishni davom 
ettirar edilar.
Oliy diniy ta’lim madrasasida o’rta asr qotib qolgan exolasti
kasiga doir bilimlar,diniy-falsafiy va 
musulmon xukuklari,arab tili grammatikasi.mantik ilmi o‘rgatilardi. Maktab va madrasalarda ugil 
bolalar o‘qitilar edi. SHaxar diniy maktablarida domlalarning xotinlari 
-
otinoyilar qizlarni xam o‘qitish 
bilan shugullan
ilar edi. O’rta Osiyo Rossiyaga kushib olingandan keyin maktab va madrasalarda bazi 
uzgarishlar yuz berdi. 
Maxalliy yoshlar rus tili urganish foydali ekanligini tobora ko’prok tushuna boshladi.
Eski maktablarda xam bazi uzgarishlar yuz byordi. Rus tizim maktablarining va YAngi maktablarning 
ta’siri ostida ba’zi eski usul maktablarida yangiliklar joriy qilindi
- litgrafiyada bosilgan alfabetlar 
yordamida tovush metodi asosida savod o‘rgatish joriy qilindi, qizlarga ukish yozish o‘rgatildi.
XIX asr 90- yillari
da O’zbekistonda YAngi usul maktablar paydo bo‘ldi. 1905
-1907 yillardagi 
revolyusiyadan keyin ba’zi muammolar tomonidan ochilayotgan YAngi usul maktablar tashqil qilindi. 
X.X. Miyoziy va A.Avloniy manna shunday muammolar jumlasidandir. Maktablarda geografik 
xaritalar, globuslar paydo bo‘ldi. YAngi usul maktablarida berilayotgan bilimlarning xajmi katta emas 
edi. O’qish to’rt yildan oshmas edi.
Toshkent Fargona, Samarkandda bittadan to‘liqsiz o’rta ma’lumot berilardi. Ukish olti
-etti yil davom 
etar edi. 
1860 
yillarda O’rta Osiyo Rossiya sostaviga kushib olingandan keyin 1865 yildan boshlab Toshkent 
Turkiston general gubernatorligiga karashli erlarning markazi bo‘lib qoldi.
O’rta Osiyo bu davrda Buxoro amirligi Xiva va Kukon xonliklariga bo‘lingan edi. Ularda 
Islom dini 
davlat dini hisoblanardi. SHu sababli bu erda diniy o’quv yo’rtlari masjid, madrasalar bor edi.
Ularda o‘qitish mazmuni o’rta asrdagi kabi edi. Turkistonda birinchi general
-gubernator Kaufman 
bunday qolok o’quv yo’rtlariga aralashmaslik siyosati
ni tutdi. Yani ular madrasa boshliqlari ustidan 
tushadigan shikoyatlarni ko‘rishdan bosh tortdilar.
CHorizm o’rta asr musulmon maktablarini islox qilishdan ko‘ra O’rta Osiyo rus maktablarini ochishni 
afzal ko‘rdilar. Ular rus maktablarini
ochishga harakat qiladilar va Toshkentda 1866 yilda 1-rus 
maktabi ochildi. 
Turkistonda ochilgan rus maktablarinig asosiy maqsadi maxalliy axolini bolalarini maktablarga jalb 
qilishdan iborat edi. SHuning uchun ular maktablarda xunar o‘rgatishga ko’prok etibor berdilar.
1864 yil CHorizm general CHeryalev tomonidan CHimkent ishgol qilingandan keyin, 1865 yil Sirdaryo 
va YAngi Kukon liniyasi birlashtirilib Turkiston oblasti tashqil etildi.Orenburg general-gubernatoriga 
bo‘ysundirildi.


General-Mayor CHernyaev 1865-yilning mayida Toshkentga qilingan xujumda boshchilik qildi va 
Toshkent egallandi. 
1866-yil Buxoro amirligi 
1868-yil Samarkand 
1873-yil 12 VIII Xiva xonligi 
1876-yil Kukon xonligi tugatildi. 18 12/P 76 rus podshosining farmoni bilan Kukon xonligi Fargona 
oblastiga aylantirildi Turkiston ulkasi sostaviga kiritildi. 
CHorizm O’rta Osiyoda rus maktablarini ochayotgan bir davrda Volgabo‘yi tomonidagi maktablar 
uchun «Ilshenskiy sistemasi»joriy qilingan edi. Ular (guvashlar va mariylar) qozoq pedagogi 
Il’shenskiy tomonidan ochilgan rus va maxalliy maktablarda o‘qitilar edi. Maktabda dastlab ona tili 
o‘qitiladi rus tili aloxida fan sifatida o‘qitilar edi. Maktabda dastlab ona tili o‘qitilar, rus tili aloxida fan 
sifatida o‘qitilar edi, lekin xama darslarida xristian dini targ’ib qilinar edi. Turkistonda esa 
maktablarda xristian dinini kiritilishiga yo’l qo’yilmadi,lekin islom dini xam Qiritilmadi.Maktablarda 
rus tilida o‘qitish ishlari olib borildi.
Turkistonda dastlabki rus o’rta o’quv yo’rtlari xam ochila bo
shladi.1876 yil 1-erkak va Xotin-qizlar 
gimnaziyasi,1879 yil tarbiyachilar seminarlari (Toshkentda) ochildi. 
Gimnaziyada asosan maxalliy axolii bolalari o‘qitilardi, seminarlarda esa maxalliy axoliga 1
\3 urin 
ajratilar edi.Bu seminarlarning ishi K.D.Ushens
kiy tomonidan ishlab chiqilgan loyixa asosida ko‘rilgan 
edi. 
(O’zbekistonda K.D.Ushenskiy pedagogik goyalarining targiboti) «Xalq ta’limi»jo’rnali (1984Y 11
-son 
15-16bob) 
Rus maktablarida ukiydigan maxalliy axolii bolalari 200 dan oshmas edi. Ularning xam 
ko’pini 
kozoklar tashqil etardi,tojik va uzbek xalqi o’rtasida «kofirlar»maktabiga Karshi targibot yurgizar edi.
Rus maktablarining boshlangich sinf internatlarida kambagallar bolalari xam bor edi,lekin,o’rta 
maktablarida esa boylar va oksuyaklarning bolal
ari , ta’lim olardi.
Chorizmning asosiy maqsadi maktablarni ruslashtirish edi,lekin umuman olib Karaganda 
maktablarda,rus va uzbek bolalari o’rtasida dustlik tarbiyalanardi.
Rus maktabiga ukishga kirgan bola 
toki rustilini egallab olmaguncha qo’yi sinflarda o‘qitilar edi, So‘ng yukori sinflarga o’tkazilardi, chunki 
xonalar kichkina bo‘lib tarbiyachi bolalarga bir vaqtda bir necha topshirik berib shug’ullanishga tugri 
kelardi. 
Ko’pgina kozok bolalar esa rus bolalari bilan birga internetlarda turardilar,natij
ada rus tilini tez va 
puxta egallab oladilar. Gimnaziyalarda bolalar rus tilini egallab olishga imkon yaratish maqsadida 
lotin tilini urganishdan ozod qilingan. 
Mustaqillik yillarida mamlakatimizda O’zbekiston Respublikasining birinchi Prezident Islom 
Karimov rahbarligida davlat va jamiyat hayotini, jumladan, ta’lim tizimini tubdan yangilash va isloh 
etish borasida ulkan ishlar amalga oshirildi. Istiqlolning dastlabki yillaridayoq O’zbekiston 
Respublikasining birinchi Prezidentimiz kadrlar tayyorlashning zamonaviy yagona tizimini yaratish 
g‘oyasini ilgari surib: «Ta’lim berishning, ma’naviy, axloqiy va kasb malakasi bo‘yicha tarbiyalashning 
mutlaqo yangi tizimi ishlab chiqilishi zarur. Sifat jihatidan butunlay yangi o‘quv dasturlari yaratilishi 
darkor»1
, deya ta’kidlagan edi. O’zbekiston Respublikasining birinchi Prezidentinng ushbu fikrlari 
keyinchalik ta’lim
-
tarbiya sohasiga oid ko‘plab qonunlarning, tegishli me’yoriy hujjatlarning, eng 


muhimi, butun dunyo jamoatchiligi tomonidan tan olingan Kadrlar tayyorlash milliy dasturining 
yaratilishiga metodologik asos sifati da xizmat qildi. Ushbu dasturda maktabgacha va maktab, o‘rta 
maxsus va kasb-
hunar hamda oliy ta’limni uch bosqichda isloh qilishni, besh bosqichli ta’lim tizimini 
yaratish ko‘zda tutilgan ed
i. 
Bu boradagi milliy dastur konsepsiyasi O’zbekiston Respublikasining birinchi Prezidentimiz 
tomonidan 1997 yil Oliy Majlisning IX sessiyasida «Barkamol avlod 

O‘zbekiston taraqqiyotining 
poydevori» nomli ma’ruzasida asoslab berildi. Unga binoan, mamlaka
timizda noyob, dunyoda 
o‘xshashi yo‘q uzluksiz ta’lim tizimi yaratildi.
Maktabgacha ta’lim uzluksiz ta’lim tizimining dastlabki bosqichi hisoblanadi. Uning asosiy maqsadi —
bola shaxsining har jihatdan rivojlanishini ta’minlash, qobiliyatlarini ro‘yobga chiqarish, o‘qishga, 
doimiy ta’lim olish uchun zarur bo‘lgan ko‘nikmalarni shakllantirish va maktabda muvaffaqiyatli 
o‘qish uchun tayyorlashdan iborat. Maktabgacha tarbiya muassasalari bolalarning bilimi va amaliy 
ko‘nikmalarini shakllantirish bilan birga, ularni vatanparvarlik, mustakdllik g‘oyalariga sadoqat, 
tariximiz va boy ma’naviy
-
ma’rifiy merosimiz va qadriyatlarimizga yuksak hurmat ruhida 
tarbiyalashda muhim o‘rin tutadi.
Maktabgacha ta’lim muassasalari faoliyatining qonuniy asoslari «Ta’lim to‘g‘risi
da»gi Qonun (1992 
y.), Kadrlar tayyorlash milliy dasturi (1997 y.), «Maktabgacha ta’lim to‘g‘risida»gi Konsepsiya (2008, 
2011), «Maktabgacha ta’lim muassasalari to‘g‘risida»gi Nizom (2007), «Bolajon» dasturi (2010) va 
boshqa me’yoriy
-huquqiy hujjatlarda belgilab berilgan. 
Masalan, 2008 yilda Xalq ta’limi vazirligi tomonidan ishlab chiqilgan «Maktabgacha ta’lim 
to‘g‘risida»gi Konsepsiyada maktabgacha ta’lim muassasalari taraqqiyotining ustuvor yo‘nalishlari, 
ta’lim
-tarbiya ishlarini takomillashtirish usul va 
uslublari belgilab berilgan bo‘lib, bu borada ilgari 
surilgan davlat talablari har bir bolaning yoshini e’tiborga olgan holda rivojlanish darajasini aniqlash, 
pedagog va tarbiyachilar ish samaradorligini oshirish imkonini beradi. O‘zbekiston Respublikasi 
Vazirlar Mahkamasi tomonidan 2010 yil 18 iyunda qabul qilingan «Davlat ixtisoslashtirilgan mak| 
tabgacha ta’lim muassasalari faoliyatini takomillashtsh rish chora
-
tadbirlari to‘g‘risida»gi qaroriga 
asosan mazkup muassasalarning moddiy-texnika bazasi mustahkamlash zarur mutaxassislar, 
jumladan, psixologlar, defektologlar va tibbiy hamshiralar bilan to‘liq ta’minlandi. Ushbu 
muassasalarda imkoniyati cheklangan bolalarga yordam berish va ularni maktabda o‘qitish uchun 
barcha ishlar amalga oshirilmoqda. Respub
likadagi barcha maktabgacha ta’lim muassasalarida 
bolalarning hayoti va sog‘lig‘ini muhofaza etish masalalariga alohida e’tibor qaratib kelinmoqda. 
Jumladana Xalq ta’limi va Sog‘liqni saqlash vazirliklari tomonidan ishlab chiqilgan «Maktabgacha 
ta’lim muassasalarida bola hayoti va sog‘lig‘ini muhofaza etish tartibi to‘g‘risida»gi Nizomda bolalar 
hayoti va sog‘lig‘ini muhofaza etishni tashkil qilish tartibi, bolalarning muassasaga kelib
-ketish 
qoidalari, binoda sog‘liqni muhofaza etishga, yong‘in xavfsizligi
ga doir talablar bayon etilgan. 
Bugungi kunda O‘zbekistondagi maktabgacha ta’lim muassasalari faoliyat yo‘nalishlariga ko‘ra 
quyidagi turlarga bo‘linadi:
bolalar yaslisi, bolalar yasli-
bog‘chalari, bolalar bog‘chalari, oilaviy bolalar bog‘chasi (ham alohid

muassasa, ham filial tarzida); 
maktabgacha va boshlang‘ich ta’lim (bolalar bog‘chasi —
maktab); 
bir necha ustuvor yo‘nalishda faoliyat yurituvchi makn tabgacha ta’lim (badiiy
-estetik, tillarni 
o‘rganish va sport yo‘nalishlari va h.k);


imkoniyati cheklang
an bolalarga (jismoniy yoki ruhiy jihatdan) malakali yordam ko‘rsatadigan bolalar 
bog‘chasi;
tibbiy-
gigienik, profilaktik va sog‘lomlashtirish tadbirlari orqali jismonan zaif bolalarga qarab turish va 
ularning sog‘lig‘ini tiklashga yo‘naltirilgan bolalar bog‘chasi;
aralash tusdagi bolalar bog‘chasi (uning tarkibiga umumrivojlantiruvchi, sog‘lomlashtiruvchi va 
boshqa guruhlar kirishi mumkin) Ta’kidlash joizki, maktabgacha ta’lim oldida turgan maqsad hamda 
vazifalarni amalga oshirishda jamoat va xayriya tash
kilotlari, mahalla, xalqaro jamg‘armalar, 
shuningdek, tadbirkorlik tuzilmalari faol ishtirok etib kelmoqda. 

Yüklə 102,25 Kb.

Dostları ilə paylaş:




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin