AYURVEDA
Reja:
1.AYURVEDA HAQIDA.
2.AYURVEDANING TIBBIYOT QISMI.
3.AYURVEDA AHAMIYATI.
Bu muqobil tibbiyot Hindiston qit'asida tarixiy ildizlarga ega tizim. Ayurvedaning nazariyasi va amaliyoti shunday qalbaki ilmiy. The Hindiston tibbiyot birlashmasi (IMA) amaliyotini tavsiflaydi
Ayurvedaning asosiy klassik matnlari tibbiy bilimlarni xudolardan donishmandlarga, so'ngra inson tabiblariga etkazish haqidagi hisobotlardan boshlanadi. Yilda Sushruta Samhita (Sushrutaning kompendiumi), Sushruta deb yozgan Dhanvantari, Hindu Ayurvedaning xudosi, o'zini Varanasi qiroli sifatida tanitdi va Sushrutani o'z ichiga olgan bir qator shifokorlarga tibbiyotni o'rgatdi. Ayurveda terapiyasi ikki ming yildan ko'proq vaqt davomida o'zgarib turdi va rivojlandi. Davolash usullari odatda murakkab o'simlik birikmalariga, minerallar va metall moddalariga asoslangan (ehtimol erta hind alkimyosi ta'siri ostida yoki rasa shastra). Qadimgi Ayurveda matnlarida jarrohlik texnikasi, shu jumladan rinoplastika, buyrak toshlarini chiqarib tashlash, tikuv buyumlari va begona narsalarni olish. Ayurveda G'arb iste'moliga moslashtirildi, xususan Baba Xari Dass 1970-yillarda va Maharishi Ayurveda 1980-yillarda.
Ba'zi olimlarning ta'kidlashicha, Ayurveda tarixdan oldingi davrlarda paydo bo'lgan, va Ayurvedaning ba'zi tushunchalari davridan beri mavjud bo'lganligi Hind vodiysi tsivilizatsiyasi yoki undan oldinroq. Ayurveda davrida sezilarli darajada rivojlandi Vedik davr keyinchalik buddizm va jaynizm kabi ba'zi vevedik bo'lmagan tizimlar ham klassik Ayurveda matnlarida uchraydigan tibbiy tushunchalar va amaliyotlarni rivojlantirdilar. Doṣa muvozanat ta'kidlanadi va tabiiy da'vatlarni bostirish zararli hisoblanadi va kasallikka olib keladi deb da'vo qiladi. Ayurveda risolalarida uchta elementar tasvirlangan doṣas ya'ni. vata, pitta and kaphava ushbu balansni bildiring (Skt. samyatva) ning doṣas muvozanat buzilgan holda, sog'liqqa olib keladi (viṣamatva) kasalliklarga olib keladi. Ayurveda traktatlari tibbiyotni sakkizta kanonik tarkibiy qismlarga ajratadi. Ayurveda amaliyotchilari hech bo'lmaganda boshidanoq turli xil dorivor preparatlar va jarrohlik muolajalarni ishlab chiqdilar umumiy davr.
Ayurvedaning har qanday kasallikni davolashda samarali ekanligi to'g'risida yaxshi dalillar yo'q. Ayurveda preparatlari tarkibida topilgan qo'rg'oshin, simobva mishyak, ma'lum bo'lgan moddalar odamlar uchun zararli. 2008 yilgi tadqiqotda Internet orqali sotiladigan AQSh va Hindistonda ishlab chiqarilgan patentga asoslangan Ayurveda dori-darmonlarining 21 foizga yaqini toksik moddalarni o'z ichiga olganligi aniqlandi. og'ir metallar, xususan qo'rg'oshin, simobva mishyak. Hindistonda bunday metall ifloslantiruvchi moddalarning sog'lig'iga ta'siri noma'lum.
Sakkiz komponent
Eng qadimgi klassik Sanskritcha Ayurvedadagi asarlar tibbiyotni sakkiz komponentga bo'linishini tasvirlaydi (Skt. aṅga). Shifokorlar san'atining bu xarakteristikasi, "sakkiz komponentdan iborat dori" (Skt.) cikitsāyām aṣṭāṅgāyāṃ चिकित्सायामष्टाङ्गायाम्), birinchi bo'lib sanskrit eposida topilgan Mahabharata, v. Miloddan avvalgi IV asr.Komponentlar:
Kayachikitsā: umumiy tibbiyot, tananing tibbiyoti
Kaumara-bhitya (Pediatriya): Bolani va onani tug'ruqdan oldin va tug'ruqdan oldin parvarish qilish, kontseptsiya usullari to'g'risida munozaralar; bolaning jinsi, aqli va konstitutsiyasini tanlash; va bolalar kasalliklari va akusherlik.
Śalyatantra: jarrohlik texnikasi va begona narsalarni qazib olish
Āhālākyatantra: quloq, ko'z, burun, og'iz va boshqa kasalliklarni davolash ("KBB")
Bxitavidya: ruhlarga ega bo'lgan odamlarni tinchlantirish va bunday egalik qilish ongiga ta'sir qiladigan odamlar
Agadatantra/Vishagara-vairodh Tantra (Toksikologiya): Unga epidemiyalar, hayvonlarning toksinlari, sabzavotlar va minerallar haqidagi mavzular kiradi. Unda anomaliyalar va ularning antidotlarini aniqlash uchun kalitlar mavjud.
Rasāyantantra: yoshartirish umr, aql va quvvatni oshirish uchun tonikalar
Vājīkaraṇatantra: afrodizyaklar sperma va jinsiy lazzatlanish hajmi va hayotiyligini oshirish uchun davolash usullari. Shuningdek, u bepushtlik muammolari (homilador bo'lish umidida bo'lganlar uchun) va ma'naviy rivojlanish (jinsiy energiyani ruhiy energiyaga aylantirish) bilan shug'ullanadi.
Printsiplar va terminologiya
Qo'shimcha ma'lumotlar: Mahabita
Rasmda ko'rsatilgan Nagarjuna, asosan doktrinasi bilan tanilgan Madhyamaka (o'rta yo'l). U tibbiyot asarlarini yozgan Yuz retsepti va Qimmatbaho to'plam, Boshqalar orasida.
Uchta narsa va ular tarkibidagi beshta element.
"Ayurveda" so'zi Sanskritcha: आयुर्वेद, Yurveda, bu hayot va uzoq umr haqidagi bilimlarni anglatadi.
Miloddan avvalgi I ming yillikning o'rtalarida Ayurvedaning markaziy nazariy g'oyalari rivojlanib, unga o'xshashliklarni ko'rsatmoqda Saaxya va Vaysekika falsafalar, shuningdek Buddizm va Jaynizm. Muvozanat ta'kidlanadi va tabiiy istaklarni bostirish zararli hisoblanadi va kasallikka olib keladi deb da'vo qiladi. Masalan, hapşırmayı bostirish uchun, ehtimol, elkada og'riq paydo bo'lishi mumkin] Shu bilan birga, odamlar tabiatning talablariga rioya qilishda oqilona muvozanat va o'lchov chegaralarida bo'lishlari kerakligi haqida ogohlantiriladi. Masalan, oziq-ovqat iste'mol qilishning me'yoriga ahamiyat beriladi, uxlash va jinsiy aloqa.
Ayurvedaga ko'ra, inson tanasi to'qimalardan iborat (dhatus), chiqindilar (malalar) va biomateriallar (doshalar). Etti dhatus plazma (rasa), qon (rakta), mushaklar (mamsa), semiz (meda), suyak (Asti), ilik (majja) va sperma (shukra). Klassik antik davr tibbiyoti singari, Ayurveda ham tarixiy ravishda tanadagi moddalarni beshga ajratgan klassik elementlar, (Sanskritcha) panchamahabhuta, ya'ni. er, suv, olov, havo va efir. Yigirma ham bor gunalar barcha fazilatlarga xos bo'lgan (fazilatlar yoki xususiyatlar). Ular o'n juftga bo'lingan: og'ir / engil, sovuq / issiq, noaniq / quruq, zerikarli / o'tkir, barqaror / harakatchan, yumshoq / qattiq, shilimshiq bo'lmagan / shilimshiq, silliq / qo'pol, daqiqali / yalpi va yopishqoq / suyuq.
Tana elementar hazillari uchta doshalar yoki tridosha, bor vata (bo'shliq yoki havo, asab tizimiga tenglashtirilgan), pitta (olov, fermentlar bilan tenglashtirilgan) va kapha (shilimshiq bilan tenglashtirilgan er va suv). Parallel aqliy to'plam doshalar muddatli satogun, rajogunva tamogun boshqarish psixologiyasi. Har biri dosha tanada va ongda o'ziga xos xususiyatlar va rollarga ega; bir yoki bir nechtasining tabiiy ustunligi doshalar insonning jismoniy tuzilishini tushuntiradi (prakriti) va shaxsiyat. Ayurveda urf-odatlari tanadagi va aqliy o'rtasidagi muvozanatni buzadi doshalar kasallikning asosiy etiologik tarkibiy qismidir. Ayurveda qarashlaridan biri bu doshalar ular bir-biriga teng bo'lganda muvozanatlashadi, boshqa bir qarash esa har bir inson o'ziga xos kombinatsiyasiga ega doshalar bu odamning temperamenti va xususiyatlarini belgilaydigan. Ikkala holatda ham, har bir inson o'z xatti-harakatlarini yoki atrof-muhitni kamaytirish yoki kamaytirish uchun modulyatsiya qilishi kerakligini aytadi doshalar va tabiiy holatini saqlab qolish. Ayurveda amaliyotchilari shaxsning jismoniy va ruhiy holatini aniqlashlari kerak dosha albatta, bo'yanish prakriti ma'lum kasalliklarga moyilligi aytiladi. Masalan, ingichka, uyatchan, hayajonli odamning talaffuzi bor Odam Atoning olmava ezoterik bilimlarga ega bo'lish ehtimoli katta vata prakriti shuning uchun meteorizm, duduqlanish va revmatizm kabi holatlarga ko'proq moyil bo'ladi. Noto'g'ri vata shuningdek, hayajonlangan yoki ortiqcha bo'lganligi sababli ba'zi ruhiy kasalliklar bilan bog'liq Vayu (gaz), garchi Ayurveda matni bo'lsa ham Charaka Samhita shuningdek, "aqldan ozish" (unmada) sovuq ovqatga va gunohkor Braxmanning ruhiga egalik qilishga (brahmarakshasa).
Ama (a Sanskritcha so'zi "pishmagan" yoki "hazm qilinmagan" degan ma'noni anglatadi) to'liq bo'lmagan o'zgarish holatida mavjud bo'lgan har qanday narsaning kontseptsiyasiga murojaat qilish uchun ishlatiladi. Kelsak og'iz gigienasi, u noto'g'ri yoki to'liqsiz ishlab chiqarilgan toksik yon mahsulot deb da'vo qilinadi hazm qilish. Ushbu kontseptsiyada teng keladigan narsa yo'q standart tibbiyot.
Sanskrit bilim tizimlarining o'rta asr taksonomiyalarida Ayurvedaga sho'ba korxonasi sifatida joy ajratilgan Veda (upaveda). Dan ba'zi dorivor o'simlik nomlari Atharvaveda va boshqa Vedalarni keyingi Ayurveda adabiyotida topish mumkin. Ayurvedadagi kasalliklarning kanonik modellari to'g'risida yozilgan dastlabki nazariy bayonotlar eng erta sodir bo'lgan Buddist Canon.
Amaliyot
Ayurveda amaliyotchilari jismoniy mavjudot, aqliy mavjudot va shaxsiyatni o'ziga xos birlik deb bilishadi, har bir element boshqalarga ta'sir qilishi mumkin.[tushuntirish kerak] Bu yaxlit diagnostika va terapiya paytida qo'llaniladigan yondashuv va Ayurvedaning asosiy jihati. Ayurveda davolashning yana bir qismida kanallar mavjud (srotalar) suyuqlikni tashiydigan va kanallarni moylar yordamida massaj bilan davolash orqali ochish mumkin Shvedcha (fomentatsiya). Nosog'lom yoki bloklangan kanallar kasallik keltirib chiqaradi deb o'ylashadi.
Tashxis
Ayurvedada kasallikni aniqlashning sakkizta usuli bor Nadi (puls), Mootra (siydik), Mala (najas), Jihva (til), Shabda (nutq), Sparsha (teginish), Druk (ko'rish) va Aakruti (tashqi ko'rinish). Ayurveda amaliyotchilari tashxisga ikkita hisni qo'llash orqali murojaat qilishadi. Masalan, eshitish nafas olish va nutq holatini kuzatish uchun ishlatildi. O'lim nuqtalarini o'rganish yoki marman marma alohida ahamiyatga ega.
Foydalanilgan adabiyotlar:
Arxiv.uz sayti
Dostları ilə paylaş: |