Reja: O’zbek dostonchilik tarixi xususida



Yüklə 9,75 Kb.
səhifə1/2
tarix21.12.2023
ölçüsü9,75 Kb.
#188446
  1   2
O\'tkirova Ruxshona


Xalq dostonlari badiiyati
O’tkirova Ruxshona
Reja:
1. O’zbek dostonchilik tarixi xususida.
2. Surxondaryo-Qashqadaryo dostonlari.
3. Xorazm dostonlari.
1. O’zbek dostonchilik tarixi xususida.
Urug’chilik jamiyatining yemirilishi va sinfiy jamiyatga o’tish, Baqtriya, Sug’diyona va Xorazmda davlatlarning paydo bo’lishi, axmoniylarning harbiy-ma’muriy jihatdan birlashuvlari, Aleksandr Makedonskiy davlati, Grek-baqtriya podsholigining vujudga kelishi eramizdan oldingi VII asrdan to eramizning IV asrigacha bo’lgan juda katta tarixiy davrni o’z ichiga oladi. Bu davr epik xa rakterli mifologik qahramonlik ustun bo’lgan qadimgi og’zaki muzikali poetik ijodning yuzaga kelishi bilan mashhurdir. Qahramonlik afsonalari, epik qo’shiqlar O’rta Osiyo xalqlarining o’z mustaqilliklari uchun olib borgan mardonavor kurashlarining bo’yoqdor tasvirlari bilan to’la. O’z xalqining ozodligi yo’lida jonini qurbon qilgan cho’pon SHiroqning mislsiz jasorati, vatanga bo’lgan muhabbati to’g’risida hikoya qiluvchi Sak afsonalaridan parchalar bizning kunlarimizgacha saqlanib kelgan.
1. O’zbek dostonchilik tarixi xususida.
Masalan, Rustam va uning janglari, malika Taxminaga bo’lgan muhabbati, tanimagan otasi qo’lida qatl qilingan o’g’li Suxrobning o’limi to’g’risida hikoya qiluvchi qo’shiqlar mustaqil marosim tomoshalariga aylanib ketgan. Keyinchalik bu qo’shiqlar tojik xalqining ajoyib dostonida— «SHohnoma»da o’z aksini topdi. Rustam, Siyovush va boshqa bahodirlar to’g’risida afsonalar turkumi yaratildi. Xudolarga sig’inish bilan bog’liq bo’lgan turli xil marosimlarda ham qo’shiq aytilgan. Bu haqda Avestoda bayon qilingan. Avesto gimnlari (yashtlar)ning o’zi rechitativ tarzida ijro etilgan. Gimnlar xor bo’lib aytish mumkin bo’lgan band va takrorlanuvchi naqoratli yarim nasriy, yarim vaznli rivoyatlardan iborat bo’lgan. Xudolarga sig’inish bilan bog’liq bo’lgan marosimlarda muqaddas olov atrofida qo’shiq aytilgan, raqs tushilgan. Xalqning bayram marosimlari, masalan: bahorda kun va tunning baravarlashuvi — Navro’z keng tarqalgan edi. O’rta asr yozuvchilari musiqaning mehnat marosimlaridagi roli, insonning musiqani olam tuzilishi bilan tabiatdagi o’lish va tirilish haqidagi ma’lumotlar bilan bog’lashga bo’lgan intilishlarini ham ko’rsatib o’tganlar.
1. O’zbek dostonchilik tarixi xususida.
O’zbek xalqining musiqa merosida dostonlar maxsus tarmoqni tashkil etadi. Ular mavzu jihatdan rang-barang bo’lib, mazmunlarining umumiyligiga binoan ma’lum turkumlarga birlashadi. Masalan, «Go’ro’g’li» dostonlar turkumi qirqdan ortiq to’la tugallangan hamda mustaqil ijro etiladigan ishqiy-romantik dostonlardan iborat bo’lib, ularda didaktik mavzu ham alohida ahamiyat kasb etadi. O’zbekistonda «Alpomish», «Avazxon», «Kuntug’mish», «Ravshan», «Oshiq G’arib» va boshqa ko’pgina dostonlar keng tarqalgan. Dostonlarni avloddan-avlodga og’zaki an’anada yetkazib kelayotgan hamda o’z shoirona va musiqa ijrochilik qobiliyatlari bilan har bir doston ijrosiga yangicha tus bag’ishlab kelayotgan shaxslar xalq orasida baxshi (yoki shoir) deb nom olgan ma’lum maktab sohibi bo’lmish dongdor ustoz namoyandalardir. Ergash Jumanbulbul o’g’li, Fozil Io’ldosh o’g’li, Po’lkan shoir, Abdulla shoir va boshqalar ana shunday doston ijrochilaridan edi.
1. O’zbek dostonchilik tarixi xususida.
O’zbek dostonlari boshqa ko’pgina xalqlardagi kabi faqat epik she’riy asargina bo’lmasdan, ularda nasr ham muhim o’rin tutadi. Syujet rivojida voqealarning borishini tasvirlovchi nasriy, ya’ni proza qismi janglar mazmuni, tabiat go’zalliklari, u yoki bu obrazning alohida e’tiborga loyiq fazilatlarini tasvirlovchi poetik qism bilan almashinib turadi. Dostonlar ijro etilganda nasriy (proza) qismi, odatda, hikoya tarzida ma’lum artistik mahorat bilan aytiladi va ba’zan rechitativ tarzida kuylanishi ham mumkin. Ammo she’riy bo’limlari doimo kuylanib ijro etiladi va bu yerda baxshi (yoki shoir)ning ustaligi ishlatiladigan bir necha kuyning har birini mantiqiy rivojga mos keltirishida ham ko’rinadi. SHunisi diqqatga sazovorki, O’zbekistonning deyarli barcha lokal (mahalliy) tumanlarida dostonlar maxsus bo’g’iq ovozda (Xorazmni mustasno etganda) do’mbira jo’rligida (Xorazmda dutor yoki an’anaviy ansamblь jo’rligida) rechitativ deklamatsion (Xorazmda kuychan) ohanglar bilan ijro etiladi. Bu, ayniqsa, hozirgi kunda ham doston aytib kelayotgan Qashqadaryo va Surxondaryoning yirik baxshilari va ular maktabiga sodiq yosh iste’dodlar ijrosida yorqin ko’rinadi.
2. Surxondaryo-Qashqadaryo dostonlari.

Yüklə 9,75 Kb.

Dostları ilə paylaş:
  1   2




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin