Sivilizatsiya (lot cuvilis) fuqarolikka



Yüklə 58,41 Kb.
Pdf görüntüsü
tarix02.01.2022
ölçüsü58,41 Kb.
#37122
Tamaddun - Vikipediya



Tamaddun

Sivilizatsiya (lot. cuvilis) - fuqarolikka,

davlatga taalluqli, tamaddun— 1) keng

maʼnoda — ongli mavjudotlar

mavjudligining har qan-day shakli; 2)

madaniyat soʻzining si-nonimi. Bu termin

koʻpincha moddiy madaniyat maʼnosida

xam qoʻllaniladi; 3) madaniyatning zamon

va makonda chegaralangan tarixiy tipi

(Misr S.si, Mesopotamiya S.si va

boshqalar); 4) yovvoyilik va vahshiylikdj




keyingi ijtimoiy taraqqiyot bosqichi. "S."

tushunchasi 18-asrda "madaniyat"

tushunchasi bilan uzviy bogʻliq ravishda

paydo boʻlgan. Fransuz fay-lasuf

maʼrifatparvarlari akd va adolatga

asoslangan jamiyatni S.lashgan jamiyat

deb bilganlar. Koʻpchilik faylasuflar "S."

deganda jamiyatning moddiy-texnika

yutuqlarini, "madaniyat" deganda esa

fakat uning maʼnaviy qad-riyatlarini

tushunishgan. Ulardan ayrimlari bu

tushunchalarni bir-biriga qarama-qarshi

qoʻyganlar. Chunonchi, O. Shpengler

fikricha, "S." har qanday madaniyat

taraqqiyotining muayyan tugal boskichini

bildiradi. S.ni bunday davr tanazzuli




sifatida tushunish madaniyatning bir

butunligi va tabiiyligiga ziddir.



Tamaddun yoki sivilizatsiya —

jamiyatning rivojlanganlik darajasini

koʻrsatuvchi tushuncha, madaniyat, fan,

texnika, din va hokazoni oʻz ichiga oladi.

Tamaddun inson jamiyatining ongli

ekanligiga urgʻu berib, uni boshqa har

qanday ongsiz jamiyatdan farqlaydi.

„Sivilizatsiya“ soʻzi lotinchada

fuqarolarga oid, ijtimoiy degan maʼnolarni

anglatadi. Bu tushuncha fanga fransuz

faylasuflari tomonidan nisbatan yaqin

vaqt — ikki asr oldin kiritilgan boʻlib,




tafakkur va erkinlik hukmron boʻlgan

jamiyatlarni tavsiflash uchun qoʻllanilgan.

Umuman olganda sivilizatsiya rivojlangan

mamlakatlardagi iqtisodiy va 

ijtimoiy

-

huquqiy munosabatlarning oqilona



tashkil etilgan tuzumi sifatida talqin

etiladi. Jamiyat taraqqiyotini sivilizatsiya

nuqtai-nazaridan oʻrganishda

sivilizatsiyalarning almashuvi nazariyasi

muhim oʻrin tutadi. Bu nazariya

tarafdorlari quyidagi 7 ta bosqichdan

iborat sivilizatsiyani ajratib koʻrsatadilar:

1. davomiylik muddati 30-35 asrni oʻz

ichiga olgan 

neolit davri

;



2. davomiylik muddati 20-23 asrni oʻz

ichiga olgan sharqiy 

quldorlik davri

(bronza asri);

3. davomiylik muddati 12-13 asrni oʻz

ichiga olgan antik davr (

temir asri

);

4. davomiylik muddati 7 asrni oʻz



ichiga olgan erta 

feodal davri

;

5. davomiylik muddati 4,5 asrni oʻz



ichiga olgan industrlashishdan

oldingi davr;

6. davomiylik muddati 2,5 asrni oʻz

ichiga olgan 

industrial davri

;

7. davomiylik muddati 1,3 asrni oʻz



ichiga olgan yuqori 

industrlashish

davri

.



Bu qayd qilingan bosqichlardan koʻrinib

turibdiki, ushbu nazariyada turli qarashlar

va yondashuvlarni aralashtirish holatiga

yoʻl qoʻyilib, jamiyat taraqqiyoti

bosqichlarini ajratishning aniq bir mezoni

yoki belgisi mavjud emas.



Ko‘proq o‘rganish Ushbu maqolada

Oʻzbekiston milliy ensiklopediyasi (2000-

2005) maʼlumotlaridan foydalanilgan.


  Soʻnggi tahrir 2 yillar avval EdgarsBot tomonidan amalga oshirildi  

Matndan CC BY-SA 3.0  litsenziyasi boʻyicha

foydalanish mumkin (agar aksi koʻrsatilmagan

boʻlsa).


Ushbu maqola chaladir. Siz uni boyitib,

Vikipediyaga yordam berishingiz

mumkin.

Bu andozani aniqrogʻiga almashtirish kerak.

"

https://uz.wikipedia.org/w/index



.php?

title=Tamaddun&oldid=1995957



" dan 

olindi 

Yüklə 58,41 Kb.

Dostları ilə paylaş:




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin