Zamonaviy madaniyatni texnikaviy, texnika hukmdorligi, dunyoviy-elektron yoki axborot madaniyati deb ataydilar. Bunday munosabat hozirgi madaniyatda fan va texnikaning o‘rni muhimligini ko‘rsatadi. «Zamonaviy» yoki «Yangi» fan antik yoki o‘rta asrlardagi fandan tubdan farQ Qiladi. Agar, ilgarilari fan dunyoni asl holda, unga dahlsiz o‘rgangan bo‘lsa, endi esa, fan bilish, yaratish, ixtiro, loyiha tuzish kabi jarayonlarni mujassamlashtirib «inson idroki yordamida hal bo‘ladigan muammolarga e’tiborini jalb QilmoQda». Hozirgi fanning jo‘shQin Qiyofasi mana shundan iborat. HaQiQatni anglashga urinish o‘rniga insonning QiziQish va ehtiyojlari mos keluvchi aniQ imkoniyatlarni hisobga olish harakati ustun bo‘lmoQda.
Fan va madaniyatdagi yangi yo‘nalish shakllanishining boshlanishi Uyg‘onish davri bilan bog‘liQ. (XIV-XVI asrlar). Uyg‘onish-Evropa madaniyati taraQQiyotidagi muhim davr bo‘lib, davriy jihatdan o‘rta asrlarga mansub. BiroQ, bu davr mutlaQo yangi madaniyat bosQichini ochdi. Shaharlar ko‘payishi, Yevropada ichki va tashQi savdoning vujudga kelishi, hunarmandchilikning rivojlanishi Yevropa madaniyatida yangi yo‘nalishlarning paydo bo‘lishiga olib keldi. QisQa vaQt ichida o‘rta asrlar jamiyatida moddiy madaniyat va texnologiyalar o‘zgarib ko‘plab muhim ilmiy kashfiyotlar Qilindi. Buyuk geografik kashfiyotlar diniy «dunyo Qiyofasini» o‘zgartirdi, aQliy va iQtisodiy hududni kengaytirib jahon savdosini vujudga kelishiga sabab bo‘ldi. Antik davr merosini o‘rganish yangi falsafiy yo‘nalishlar paydo bo‘lishiga turtki bo‘lib inson va tabiatning o‘zaro munosabatlarida mutlaQo o‘zgacha andoza shakllandi.
Jamiyatdagi shaharliklar orQasida «gumanizm» deb nomlanuvchi yangi g‘oya shakllandi. Bu nom inson haQidagi yangi dunyoviy fandan (studia humanitatis) kelib chiQQan bo‘lib, ilgarigi «ilohiyat haQidagi fanni» (studio divinus) asta-sekin siQib chiQardi. Insonparvarlik g‘oyasi Quyidagi xususiyatlarga ega: