1
V MÖVZU:
Ünsiyyə
ti
n psixologiyası
.
Plan:
1. Ünsiyyət haqqında anlayış. Ünsiyyə
t v
ə
f
ə
aliyy
ə
tin v
ə
hd
ə
ti.
2. Ünsiyyətin funksiyaları. Dil və
nitq. Nitqin növlə
ri.
3. İnsanların qarşılıqlı münasibə
tl
ə
rin v
ə
ünsiyyə
t.
4. Ünsiyyət çə
tinlikl
ə
ri v
ə
nitq pozulmaları, onların aradan qaldırılması yolları.
Ə
d
ə
biyyat:
1. Ə.S.Bayramov, Ə.Ə.Əlizadə. Psixologiya Bakı, Çinar, 2002
2. Ümumi psixologiya (A.V.Petrovskinin red. ilə) Bakı, Maarif , 1982.
3.
Общая психология (ред. В. В. Богословского, А. А. Степанова ).
М. «Просвещение», 1981.
4. Якобсок П.М. Общение людей как социално –
психологическая
проблема
.
М. «Знание», 1973
.
5.
Основы теории речевой деятельности. (Под. ред.А.А.Леонтьева) М.,
«Наука», 1974.
6. N.Z.Çə
l
əbiyev, Uşaq psixologiyası B., ADPU,
2005.
M
ə
lumdur ki, heyvanlar h
əyat şə
raitin
ə
instinkl
ə
r v
ə
f
ərdi qazanılmış
t
əcrübə
, y
əni davranış formaları əsasında uyğunlaşır və
müə
yy
ən şə
rti
refleksl
ə
r
əsasında öz mövcud
- luqla
rını qoruyub saxlamağa çalışırlar. Bu
c
ə
h
ə
td
ə
n qeyd etm
ək olar ki, heyvanlar öz ə
vv
ə
lki n
ə
sill
ə
rinin h
ə
yat
t
əcrübə
sini m
ə
nims
ə
m
ə
y
ə
qadir deyill
ər. İnsanlar isə
ə
ksin
ə
dünyaya göz
açdıqdan sonra olduqca qısa müddə
t
ə
rzind
ə
t
ə
bi
ət qüvvə
l
ə
rini d
ə
rk etm
ə
k,
o
nlara sahib çıxmaq yolu ilə
n
əinki şə
xsi t
əcrübə
ə
ld
ə
edir, h
ə
m d
ə
ə
vv
ə
lki
n
ə
sill
ərin yaratdığı ictimai
- tarixi t
əcrübə
ni m
ə
nims
əyir. Onun şə
xsi t
əcrübə
si
v
ə
f
ə
aliyy
əti ümumbəşə
ri t
əcrübə
il
ə
şə
rtl
ə
nir. Bu prosesd
ə
danışıq işarə
l
ə
ri
sistemin
ə
ə
saslanan v
ə
ünsiyyə
tin
əsasını təşkil edən dil mühüm rol oynayır.
Dil, y
əni danışıq işarə
l
əri olan sözlər bizim düşüncə
mizin s
ə
rh
ə
dl
ərini aşaraq
2
onun gerçə
kl
əşmə
sini t
ə
min edir. M
ə
s
ə
l
ən, “stul” demə
kl
ə
biz başqalarına
müə
yy
ən faydalı məlumat veririk. Bu halda “stul” sözü şə
xsi m
ə
nadan k
ə
nara
çıxaraq ictimai ə
h
ə
miyy
ətli başqaları üçün ə
h
ə
miyy
ətli sözə
çevrilir.
H
ər bir insanın fə
aliyy
ə
t v
ə
davranışında ünsiyyət prosesinin müstə
sna
rolu v
ə
t
əsiri vardır. İnsanı nitqə
v
ə
ünsiyyət bacarıqlarına yiyə
l
ə
nm
ə
si o
q
ə
d
ə
r d
ə
asan olmayan mürə
kk
əb bir prosesdir. Dünyaya yenicə
g
əlmiş
körpə
uşaq gerçə
kliyi
ə
traf xarici al
əmi müstə
qil d
ə
rk etm
ək iqtidarında
deyildir. 2-
3 yaşlarından başlayaraq uşaq valideyn
- l
ə
rin
ə
suallar verir v
ə
bel
ə
sualların sayı 4
-
5 yaşlarında ən yüksə
k h
ə
dd
ə
çatmış olur. Rus psixoloqu
V.A.Krutetskinin fikrinc
ə, 5 yaşlı uşaq gün ə
rzind
ə
ətrafdakılara tə
xmi- n
ə
n
400-d
ən artıq sual verir. Ətrafdakılardan aldığı cavablarla uşaq özünün
g
ə
l
ə
c
ə
k f
ə
aliyy
ə
tind
ə
istifad
ə
ed
ə
c
əyi ümumi biliklə
rin z
ə
rr
ə
cikl
ə
rini
ə
ld
ə
edir.
Bu z
ə
rr
ə
cikl
ə
r is
ə
dil vasit
ə
sil
ə, danışıq sisteminin kömə
yi il
ə
ə
ld
ə
edilir. Eyni
hal uşağın mə
kt
ə
b t
ə
hsili ill
ə
rind
ə
daha geniş formada baş verir. Burada dilin
mühüm funksiyalarından biri olan
ictimai
–
tarixi t
əcrübəni yaşatmaq,
ötürmə
k v
ə
m
ə
nims
ə
m
ə
k vasit
əsi olması özünü göstə
rir.
Dilin ikinci
mühüm funksiyası kommunikasiya (ünsiyyə
t) vasit
ə
sidir.
M
ə
s
ə
l
ə
n, m
ə
n yem
ə
kxanaya t
ə
r
əf yönə
lir
əm. Qarşıdan gə
l
ən yoldaşım:
“Yemə
kxana t
əmir üçün bağlıdır”
- deyir.Bu m
əlumat heç bir mə
kt
ə
b
d
ə
rsliyind
ə
,
heç bir ali mə
kt
ə
b d
ə
rsliyind
ə
öyrə
dilmir.
Dilin dig
ə
r,
üçüncü funksiyası
onun şə
xsi t
əcrübə
y
ə
ə
saslanan
xüsusiyyə
tind
ə
özü
-
nü göstərir. Bu müə
yy
ə
n m
ənada heyvanların fə
rdi
qazanılmış davranış formasını xatırladır (mə
s
ə
l
ə
n,
əlini şamın alovunda
yandıran
uşaq bir daha ə
lini h
əmin alova uzatmır). Bununla belə
, qeyd etm
ə
k
lazımdır ki, insan üçün bütün tipik situasiyaların özlə
ri bel
ə
problemli
situasiyadır. Bu elə
bir situasiyadır ki, tə
kc
ə
şə
xsi t
əcrübə
d
ə
n istifad
ə
etm
ə
kl
ə
onu h
ə
ll etm
ək mümkün deyil. Bu z
aman h
ə
m d
ə
başqa adamların,
bütövlükdə
c
ə
miyy
ə
tin t
əcrübə
sind
ə
n istifad
ə
etm
ək lazım gə
lir. Problemin bu
cür qoyuluşu və
h
əlli prosesi intellektual akt adlanır. İntellektual akt üç ə
sas
3
fazadan ibar
ə
t- dir: 1) f
ə
aliyy
ətin planlaşdırılması 2) onun hə
yata
keçirilmə
si
3)
ə
ld
ə
edilmiş nə
tic
ənin qarşıya qoyulmuş mə
qs
ə
dl
ə
müqayisə
si . Burada
dilin intellektual f
ə
aliyy
ə
t
funksiyası özünü biruzə
verir. İntellektual fə
aliyy
ə
td
ə
psixi idrak prosesl
ə
ri vasit
ə
sil
ə
h
əyata keçirilir.
B
əs ünsiyyə
t n
ə
dir?
Uzun ill
ə
r boyu aliml
ər bu anlayışa də
qiq elmi t
ə
rif verm
ə
kd
ə
çə
tinlikl
ə
rl
ə
qarşılaşmışlar. 1969
-cu il
ə
d
ək çap olunmuş ingilis dilli psixoloji ə
d
ə
biyyatlarda
bu anlayışın 96 tərifi vardır.
Hal
–
hazırda ünsiyyə
t
ə
verilimiş aşağıdakı tə
rif
ə
sas q
əbul edilmişdir.
İ
ki v
ə
daha çox adamın öz münasibə
tl
ərini aydınlaşdırmaq və
ümumi
n
ə
tic
ə
ə
ld
ə
et- m
ə
k m
ə
qs
ə
dil
ə
s
ə
yl
ə
rini
ə
laq
ə
l
ə
ndirm
ə
y
ə
yönəldilmiş qarşılıqlı
t
əsir prosesi ünsiyyət adlanır.
İnsanlar nə
yin namin
ə
bir
–
biri il
ə
ünsiyyə
t
ə
girirl
ər? Ünsiyyə
tin
motivl
ə
ri n
ə
d
ə
n ibar
ə
tdir?
M
ə
lumdur ki, h
ə
r bir f
ə
aliyy
ə
tin motivi onun predmetin
ə
uyğun gə
lir.
Ünsiyyə
tin motivl
ə
ri d
ə
bel
ə
dir: onun motivl
ə
ri d
ə
başqa adamla ə
laq
ədardır.
Lakin ünsiyyə
tin motivl
əri xeyli mürə
kk
ə
b v
ə
çox cə
h
ə
tlidir.
H
ə
l
ə
1760-
cı ildə
ispan yepisk
oplarından biri öz gündə
liyind
ə
yazmışdı ki,
yetim evind
ə
uşaqlar kə
d
ə
rli olur v
ə
onların bir çoxu kə
d
ər çəkdiyi üçün ölür.
Çünki onların ünsiyyə
t
ə
olan t
əlabatı tə
min olunmur.
XIX
ə
srin sonu XX
ə
srin
ə
vv
ə
l
ə
rind
ə
dünyanın bir çox ölkə
l
ə
rind
ə
xüsusi
v
ə
döv
l
ə
t tipli yetim evl
ərinin şə
b
ə
k
ə
si sur
ə
tl
ə
genişlə
nir v
ə
bu fakt öz tə
sdiqini
q
əti şə
kild
ə
tapmış olur. Kiçikyaşlı yetim uşaqlar arasındaölüm halları daha
çox idi. Sağ qalan uşaqlar isə
özlə
rinin fiziki v
ə
psixi inkişafı baxımından öz
h
əmyaşıdlarından geri
qalır, 3 yaşında onlar demək olar ki, danışmır,
t
ə
rbiy
əçilərin sözünə
baxmır, özlə
rini h
ə
dsiz d
ə
r
ə
c
ə
d
ə
passiv v
ə
ya aqressiv
aparırdılar.
Sonralar pediatrlar v
ə
uşaq psixiatrları belə
halı elmi cə
h
ə
td
ə
n izah
ed
ə
r
ək ona “qospitalizm” adını vermişdilə
r. Qospitalizm dedikd
ə
, eytim
4
uşaqların, elə
c
ə
d
ə
vali- deynl
ə
rind
ən ayrılıqda xə
st
əxanada müalicə
edil
ə
n
uşaqların fiziki və
psixi inkişafında özünü göstə
r
ən xüsusiyyə
tl
ə
r n
ə
z
ə
rd
ə
tutulur. Aliml
ər qospitalizmin kökünü ünsiyyə
t defisitind
ə
- y
əni ünsiyyə
t
çatışmazlığında görürlər. Müə
yy
ən edilmişdir ki, ünsiyyət çatışmazlığı
şə
raitind
ə
uşaqların ünsiyyət çatışmazlığı və
azlığı dramatik olaraq ağır
n
ə
tic
ə
l
ə
r
ə
s
ə
b
ə
b olur.
İnsanlar arasında ünsiyyə
t f
ə
aliyy
ətinin reallaşmasının ən mühüm vasitə
si
dildir. Dil vasit
ə
sil
ə
h
əyata keçirilən ünsiyyət sözlü (verbal) ünsiyyət adlanır.
Dil insanlar ara-
sında ən mühüm ünsiyyə
t vasit
ə
si olsa da, yegan
ə
ünsiyyə
t
vasit
ə
si deyildir. Nitq vasit
ə
- sil
ə
əsaslanan ünsiyyət mülahizə
, sual, cavab,
replika v
ə
s. kimi vasit
ə
l
ə
rl
ə
h
əyata keçi
- rilir. Bununla bel
ə, ünsiyyə
tin qeyri
–
verbal vasit
ə
l
ə
ri d
ə
mövcuddur. Bunların içə
risin- d
ə
t
ə
b
əssüm, mimika, ə
l v
ə
b
ə
d
ə
nin ifad
ə
li h
ə
r
ə
k
ə
tl
əri, vokal mimikası və
s. mühüm yer tutur. Bu
vasit
ə
l
ə
r h
əm ayrılıqda, hə
m d
ə
verbal ünsiyyə
tl
ə
birg
ə
ünsiyyə
t prosesin- d
ə
iştirak edir. Ünsiyyə
tin bel
ə
vasit
ə
l
ə
ri ekspressiv
–
mimik vasit
ə
l
ər adlanır.
Ünsiyyə
t prosesind
ə
əşyavi –
h
ə
r
ə
ki vasit
ə
l
ə
rind
ə
özünə
m
əxsus yeri vardır.
Onların sırasına aşağıdakılar daxildir:
a) lokomotor v
ə
əşyavi hə
r
ə
k
ə
tl
ə
r, poza
b) başqasına yaxınlaşma, uzaqlaşma, cə
lbetm
ə
v
ə
ya özündə
n k
ə
naretm
ə
,
it
ə
l
ə
m
ə
c) etiraz
H
ər bir baxış və
ya t
ə
b
əssüm öz –
özlüyündə
deyil, ancaq
kommunikativ funksiya daşıdıqda ünsiyyə
t vasit
ə
sin
ə
çevrilir. Aşıq Ələ
sg
ə
rin
“Düşdü” rədifli qoşmasında ünsiyyə
tin ekspressiv
–
mimik vasit
ə
l
ə
rin
ə
aid
gözəl nümunə
l
ər vardır.
Ən ümumi şə
kild
ə
ünsiyyət situasiyasının iki ə
sas tipini f
ə
rql
ə
ndirm
ə
k
mümküdür 1) birgə
f
ə
aliyy
ə
td
ə
ünsiyyət ; 2) şəxsi ünsiyyə
t .
Ünsiyyə
t f
ə
aliyy
ə
tl
ə
ayrılmaz və
hd
ə
t t
əşkil
edir v
ə
onun t
ə
rkib hiss
ə
sidir.
H
ə
m oyunda, h
ə
m t
ə
limd
ə
, h
ə
m d
ə
ə
m
ə
k prosesind
ə
ünsiyyə
t f
ə
aliyy
ə
tin
qeyd olunan növlərinin ayrılmaz hissəsi kimi özünü göstə
rir. Ad
ə
t
ə
n f
ə
aliyy
ə
ti
5
S
–
O (subyekt -
obyekt) , ünsiyyə
ti is
ə
S
–
S (subyekt - subyekt) formulu il
ə
ifad
ə
edilir.
Ə
slind
ə
is
ə
ünsiyyə
tl
ə
f
ə
aliyy
ətin qarşılıqlı ə
laq
ə
sini
düsturu ilə
ifad
ə
etm
ək doğru olardı.
Ünsiyyə
t prosesind
ə
tutaq ki, A adlı şə
xs n
ə
is
ə
bar
ə
sind
ə
B adlı şə
xs
ə
n
ə
is
ə
bar
ə
sind
ə
m
ə
lumat verir. Bu halda m
ə
lumat ver
ən şə
xs A - kommunikator,
B-
resipient adlanır.Müasir psixologiyada ünsiyyətin üç əsas tipi, daha doğrusu
c
ə
h
ə
ti f
ə
rql
ə
ndirirl
ə
r:
1) kommunikativ 2) interaktiv 3) persektiv
. Bu baxımdan ünsiyyə
t informasiya
mübadilə
si vasit
əsi rolunda çıxış edir. Ünsiyyə
t qar
şılıqlı tə
sir prosesi kimi
özünü göstərir, ünsiyyət insanların bir –
birini qavraması vasitəsi rolunda çıxış
edir.
H
ə
r bir f
ə
aliyy
ə
t subyekt v
ə
obyektin
ə
v
ə
özünün məzmununa görə
bir
–
birind
ə
n f
ə
rql
ə
nir. M
ə
hsuldar
ə
m
ə
k f
ə
aliyy
ə
ti prosesind
ə
obyekt bizi
ə
hat
ə
ed
ə
n maddi predmetl
ə
r,
əşyalardır. Əmə
k f
ə
aliyy
ə
ti m
ə
qs
ə
d
ə
yönəlmiş bir
f
ə
aliyy
ətdir: biz gili yandırır, ondan kərpic alırıq, bu kə
rpicl
ə
rd
ə
n ev tikirik,
metalı dəzgahda yonaraq onları detallara çeviririk.
Ünsiyyə
t f
ə
aliyy
ə
tind
ə
obyekt başqa adamlardır: onların şüuru, motivlə
r
sistemi, emosional al
əmi, onların yönəlişliyi (ustanovkaları) və
s
ə
rv
ə
tl
ə
ridir.
Bu c
ə
h
ə
td
ən öz psixoloji məzmununa görə
ünsiyyətin müxtəlif növlə
rini
f
ə
rql
ə
ndirm
ək mümkündür:
1)
Şə
xsiyy
ə
tl
ərarası ünsiyyə
t
2)
Qrup ünsiyyə
ti
3) Maddi
ünsiyyə
t
4)
İşarə
ünsiyyə
ti
Ünsiyyə
t h
ər hansı adama və
ya başqa adamlara bu və
ya dig
ə
r
münasibə
ti ifad
ə
etm
ə
k t
ə
rzidir.
Artıq qeyd olunduğu kimi, nitq prosesi ünsiyyə
t f
ə
aliyy
ə
tind
ə
mühüm yer
tutur. Nitq insanın ünsiyyət üçün dildə
n istifad
ə
etm
ə
si prosesidir. Lakin dild
ə
n
6
istifad
ə
y
ə
ə
saslanan h
ər cür proses nitq hesab edilə
bilm
ə
z. Bel
ə
ki, dilin
kömə
yi il
ə
yadda-
saxlamanı təşkil etmə
k v
ə
ya mürə
kk
ə
b fikri m
ə
s
ə
l
ə
ni h
ə
ll
etm
ək mümkündür. Belə
hallarda fikri, mimik v
ə
s. f
ə
aliyy
ə
tl
ə
r
ə
daxil olan
ə
m
ə
liyyat
kimi nitq haqqında danışmaq doğru olardı. Dilin nitq fə
aliyy
ə
tind
ə
ki
funksiyalarını daha dərin şə
kild
ə
linqivistika elmi öyrə
nir.
Nitq f
ə
aliyy
ətinin aşağıdakı fazaları vardır:
İlkin bə
l
ə
dl
əşmə
;
1) Planlaşdırma;
2)
İcra;
3) N
ə
zar
ə
t;
Artıq xeyli vaxtır ki, nitq fə
aliyy
ə
tinin h
əyata keçirilmə
si mexanizmini
öyrə
nm
ə
y
ə
yönəlmiş qovuşuq fə
nn
–
psixolinqivistika elmi inkişaf etmə
kd
ə
dir.
1861-ci ild
ə
P.Broka müə
yy
ən etmişdir ki, beyinin müə
yy
ə
n sah
ə
sinin
(sol yarımkürənin alın qırışlarının arxa üçdə
biri) z
ə
d
ə
l
ə
nm
əsi zamanı
insanlarda nitqin (t
ə
l
əffüzün) pozulması halı baş verir. Broka müə
yy
ə
n
etmişdir ki, beyinin hə
min sah
əsi “sözlə
rin motor sur
ə
tl
ə
ri m
ə
rk
əzidir”.
H
ə
min
sur
ə
tl
ə
r m
əhs burada lokallaşır. Bir qə
d
ər Vernike sol yarımkürə
l
ərin yuxarı
gicgah qırışlarının arxa hissəsinin üçdə
birinin z
ə
d
ə
l
ə
nm
əsi zamanı insanda
nitq anlamının pozulması halları baş verir. Onun fikrincə, burada “sözlə
rin
sensor sur
ə
tl
əri”lokallaşır. Sonralar alimlə
r nitq mexanizml
ə
rinin daha
mürə
kk
ə
b v
ə
çox sə
viyy
əli struktura malik olması fikrinə
g
ə
ldil
ər. N.İ.Jinkinin
t
ədqiqatları sübut etdi ki, ifadə
qurmaq üçün biz ilk növbə
d
ə
xüsusi kodların
(
əşyavi
- t
əsviri kodların, tə
s
əvvür və
sxeml
ərin) kömə
yi il
ə
onun skeletini
qururuq. Bundan sonra planlaşdırma, nə
hay
ə
t nitq s
ə
sl
ərini seçmə
k v
ə
motor
proqramdan onun s
ə
sl
ə
rl
ə
doldurmağa keçmək mexanizmi işə
başlayır.
Nitqin qavranılması bir növ qavranılan nitqin mə
rh
ə
l
ə
- m
ə
rh
ə
l
ə
m
ə
na
koduna ke
çirilməsidir. Nitqin anlaşılması bu cür keçirmə
prosesinin yekun
m
ə
rh
ə
l
ə
sidir.
7
Müasir psixoloji tə
dqiqatlarda insan beyninin lokal m
ə
rk
ə
zl
ə
rinin
z
ə
d
ə
l
ə
nm
ə
si afaziyaya s
ə
b
əb olduğu sübut olnmuşdur. Afaziyalar yaralanma,
şiş və
dig
ər üzvü pozulmalar nə
tic
ə
sind
ə
yaranır. Bu sahə
d
ə
ki t
ə
diqatlarda
rus psixoloqu A.R.Luriyanın xidmə
tl
əri olduqca böyük olmuşdur.
Afaziyanın bir neçə
növü vardır:
Dinamik afaziya-
cümlə
l
ə
rl
ə
danışmaq
bacarıqlarının
pozulması. Onun
iki
forması özünü göstə
rir:
1) fikrin proqla
şdırılmasının pozulması;
2) nitqin qrammatik
–
sintaktik t
əşkili mexanizmlərinin pozulması;
Efferent motor afaziya
–
ayrı –
ayrı sözlə
r t
ə
l
əffüz edilsə
d
ə
, ifad
ə
nin
qrammatik quruluşunun pozulmasıdır. Onda nitqin yaranma ardıcıllığının
pozulması baş verir.
Afferent motor afaziya -
nitq artikulyasiyasının aydınlıq də
r
ə
c
ə
sinin
pozulmasıdır. Bu zaman xə
st
ə
söz yaratmaq üçün lazım olan sə
sl
ə
ri
seçmə
kd
ə
çətinlik çəkir, lazımi səsi “tapa” bilmir.
Semantik afaziya
–
zamanı xə
st
ə
sözlər arasında semantik (mə
na)
ə
laq
ə
l
ərini tapmaqda çətinlik çə
kir. M
ə
s
ə
l
ə
n, x
ə
st
ə
“ata” və
“qardaş” sözlə
rini
anlasada, “aatmın qardaşı” ifadə
sinin m
ənasını anlaya bilmir.
Sensor afaziya
–
nitqin qavranılması üçün zəruri olan fonematik eşitmə
nin
pozulmasında, daha doğrusu, sözün sə
s t
ərkibinin pozulmasında özünü
göstə
rir.
Nitq f
ə
aliyy
ətinin daha ağır pozğunluqları şizofreniya xə
st
əliyi zamanı
özünü göstərir. Nitqin bir sıra ə
lam
ə
tl
ə
r
ə
ə
sas
ən qruplaşdırılan çoxsaylı
növləri vardır:
1) Mürə
kk
ə
blik d
ə
r
ə
c
ə
sin
ə
görə
:
Xor nitqi, ekoloji nitq ( sad
ə
t
əkrarlama), adlandırma nitqi, kommunikativ nitq.
Kommunikativ nitqin aktiv v
ə
reaktiv olmaqla iki
əsas növü fə
rql
ə
ndirilir.
Kommunikativ aktiv nitqin
ən tipik forması monoloji (şifahi və
yazılı) nitqdir.
Kommunikativ reaktiv nitq forması isə
dioloji nitq adlanır.
1)
Planlaşdırmanın roluna görə
: aktiv v
ə
reaktiv nitq.
8
2) S
ə
rb
ə
stlik d
ə
r
ə
c
ə
sin
ə
görə
: monloji, dioloji.
3) Eksteriorizasiya v
ə
interiorizasiyaya görə
daxili v
ə
xarici nitq.
Yeni doğulan körpə
nitq
ə
malik deyil. Onun nitqi m
ə
nims
ə
m
ə
si
ən azı 1
-
1,5 il davam edir, 3 yaşında ə
sas
ən başa çatır.
Rus psixoloqu A.N.Leontyev uşaqların nitqə
yiy
ə
l
ə
nm
əsini üç ə
sas
m
ə
rh
ə
l
ə
y
ə
ayırmışdır.
1) Nitq
ə
q
ə
d
ə
rki m
ə
rh
ə
l
ə
-
2 aylıqdan –
11 aylığa qə
d
ər olan dövr;
2) Dilin ilkin m
ə
nims
ə
nilm
əsi dövrü (11 aylıqdan 1 il 7 a
yad
ək olan dövr)
3)
Dilin qrammatik quruluşunun mə
nims
ə
nilm
əsi dövrü (1yaş 7 aylıqdan 3
yaşadək olan dövr)
3 yaşdan sonra uşağın nitqi əsaslı dəyişikliklə
r
ə
uğramır, lüğə
t
fondunun v
ə
qrammatik konstruksiyaların mürə
kk
ə
bl
əşməsi baş verir.
Nitq inkişafında bir
inci m
ə
rh
ə
l
ə
olan nitq
ə
q
ə
d
ərki dövr şə
rti olaraq iki
m
ə
rh
ə
l
ə
y
ə
ayrılır:
1)
Qığıldama (tə
xmin
ə
n 5 ayad
ək olan dövr)
2)
Ayrı –
ayrı hecaları işlə
tm
ə
(k
ə
k
ə
l
ə
m
ə
)
Altıncı aya yaxın uşaqların nitqində
yalançı söz meydana gə
lir. Bel
ə
sözlə
r sosial mahiyy
ət daşımır. Ja
rqon xarakteri k
əsb edir. Uşaqlar əşyaları
müxtəlif sözlə
rl
ə
adlandırır: maşın –
“məhmi”, “dığın
-
dığın”, kə
p
ə
n
ə
k
–
“üjjə”, it –
“ən”, konfet –
“qaqa”, çörə
k
–
“apşı” və
s.
Bir yaşdan sonra tə
dric
ən uşaqların nitqində
aktiv lüğə
t f
ə
al sur
ə
td
ə
genişlə
n
ir. Bu dövr hə
m d
ə
“
sintakmatik fonetika
” adlandırılan hadisə
il
ə
müşayə
t olunur. Bel
ə
ki, sözün səs quruluşu tə
l
əffüz edilsə
d
ə, eyni mövqedə
dayanan s
ə
sl
ə
r bir
–
birin
ə
qarşı qoyulmur. Mə
s
ə
l
ən, uşaq “batareya” sözü
ə
v
ə
zin
ə
“deeya” sözünü işlədir. “Banan”
“bamam” sözü kimi, “kitab” sözünü
“tifat” kimi tə
l
əffüz edir.
İki yaş tamam olanadək uşaq cümlə
d
əki sözlə
ri
ə
laq
ə
l
ə
ndirm
ək üçün
heç bir qrammatik vasitə
l
ə
rd
ə
n istifad
ə
etmir, ona lazım olan sözlə
ri sad
ə
c
ə
9
olaraq bir
–
birinin ardına düzür. Mə
s
ə
l
ən, uşaq
“ata otur”, “ata oturdu” deyir.
Bu dövr “sintakmatik qrammatika”
adlanır.
Böyük mə
kt
ə
b
ə
q
ə
d
ə
r v
ə
kiçik mə
kt
əb yaşı dövründə
uşağın nitqi
nisb
ə
t
ən mürə
kk
əb qrammatik konstruksiyaların meydana gə
lm
əsi, cümlə
l
ə
rin
mürə
kk
ə
bl
əşmə
si v
ə
genişlə
nm
ə
si, sinonim a
rtımı, üslub “hissinin” inkişafı ilə
s
ə
ciyy
ə
l
ə
nir.
Uşaq yaşı dövründə
nitq funksiyalarının inkişafı mühüm problemlə
rd
ə
n
biridir. O,
əsaslı dəyişmə
y
ə
m
əruz qalıb. Uşaq nitqi ə
vv
ə
lc
ə
h
ə
dd
ən artıq
sitnativ (yaşlı uşağın nitqini o halda başa düşür ki, onun danışdığı
situasiyanın, elə
c
ə
d
ə
uşağın jestlə
rini, h
ə
r
ə
k
ə
tl
ə
rini v
ə
mimikasını,
intonasiyasını və
s. n
ə
z
ə
r
ə
alsın) və
sonra mahiyy
ət etibarı ilə
nitqd
ə
n k
ə
nar
davranışdan ayrılmadan, yə
ni kontekstli olur, y
ə
ni konteksti bildikd
ə
aydınlaşır.
Uşaq nitqinin xü
susiyy
ə
tl
əri sırasında eqosentrik nitq (İ.Piaje) ,yə
ni
uşağın özü üçün nitqin mövcudluğu da sübut edilmişdir. Uşaq hər hansı işi
t
ə
klikd
ə
görə
rk
ə
n bel
ə
öz –
özünə
danışır. Bu nitq sonralar sosiallaşma
yoluna q
ə
d
əm qoyaraq başqaları üçün nitqə
çevrilir.
Qeyd
olunduğu kimi dilin və
nitqin insan h
əyatında çox mühüm rolu və
ə
h
ə
miyy
əti vardır. Dil ə
slind
ə
gerçə
kl
əşmiş şüurdur. Dilin hə
min rolu onun v
ə
ya nitqin insanın ali psixi finksiyalarının fə
aliyy
ə
tind
ə
müstə
sna
ə
h
ə
miyy
ə
t
ə
malikdir.
Dil t
ə
f
əkkürlə
sıx bağlıdır, lakin onlar arasında paralellik ə
laq
ə
l
ə
ri
axtarmaq doğru olmazdı. Tə
f
əkkür öz tə
bi
əti etibarı ilə
dill
ə
bağlıdır. Dil isə
t
ə
f
əkkür alə
tidir.
Dill
ə
hafiz
ə, qavrayış, tə
x
əyyül və
s. kimi psixi prosesl
ər arasında da
daxili m
ə
na
ə
laq
ə
l
ə
ri v
ə
asılılıqları mövcuddur. İnsanların qarşılıqlı
şə
xsiyy
ə
tl
ərarası münasibə
tl
ə
ri d
ə
ünsiyyət üzə
rind
ə
qurulur v
ə
onun vasit
ə
si
il
ə
reallaşır. Ünsiyyət situasiyasında ən azı iki nə
f
ərin iştirak etməsi faktının
özü də
insanlar arasındakı qarşılıqlı münasibə
tl
ərin olmasını tə
svir edir.
10
Şə
xsiyy
ə
tl
ərarası qarşılıqlı münasibə
tl
ər ünsiyyə
t vasit
ə
si il
ə
h
əyata keçdiyi
kimi, h
ə
m d
ə
onun vasit
ə
si il
ə
formalaşır. İnsanlar arasında qarşılıqlı
münasibət müxtəlifdir. Funksional baxımdan onların aşağıdakı tiplə
ri
f
ə
rql
ə
ndirilir:
a) formal, (v
ə
ya r
ə
smi);
b) qeyri
–
formal (v
ə
ya qeyri
–
r
ə
smi);
Formal qarşılıqlı münasibə
tl
ə
r h
ə
r bir f
ərdin müfaviq konkret qrupda onun
r
əsmi statusu (mövqeyi) ilə
şə
rtl
ə
n
ən münasibə
tl
ə
rin m
ə
cmuyudur. Bel
ə
münasibə
tl
ər müə
yy
ə
n qaydada t
ə
nzim edil
ən işgüzar mün
asib
ə
tl
ə
rd
ə
ifad
ə
olunur. R
əsmi münasibə
tl
ə
r s
ə
viyy
ə
sind
ə
kollektiv üzvləri arasında fə
aliyy
ə
tin
m
ə
zmunu v
ə
t
əşkilat vasitə
l
ə
rin
ə
uyğun olaraq funksional –
struktur asılılıq,
m
əsul asılılıq münasibə
tl
ə
ri sistemi b
ə
rq
ə
rar olur.
M
ə
kt
ə
bd
ə
“direktor –
müə
lli
m”, “müə
llim
–
müəllim”, tipli münasibə
tl
ə
r
formal qarşılıqlı münasibə
tl
ə
r
ə
misal ola bil
ər. Onlar arasındakı qarşılıqlı
münasibə
tl
ə
r r
əsmi xarakter daşıyır və
müvafiq inzibati –
hüquqi qaydalarla
t
ə
nzim olunur.
Bununla bel
ə
, sosial qruplarda insanla
r arasında formal qarşılıqlı
münasibə
tl
ə
rl
ə
yanaşı, qeyri –
formal münasibə
tl
ə
r d
ə
ə
m
ə
l
ə
g
ə
lir.
M
ə
s
ə
l
ə
n, tutaq ki, h
ər hansı bir mə
kt
ə
bd
ə
80 n
ə
f
ər müəllim işlə
yir.
Onlar arasındakı bütün münasibə
tl
əri heç də
formal (r
əsmi) münasibə
tl
ə
r kimi
n
ə
z
ə
rd
ən keçir
m
ək olmaz. Onların hər biri kiçik qruplar (3
-5 n
ə
f
ərlik) şə
klind
ə
bir
–
birl
ə
ri il
ə
yaxınlıq edir, ad günündə
, asud
ə
vaxtlarını birgə
keçirə
rk
ə
n bir
yerd
ə
olurlar, x
ə
st
ə
olark
ə
n bir
–
birl
ə
rin
ə
baş çəkir, yaxın ailə
vi dostluq
edirl
ə
r.
Formal qarşılıqlı mü
nasib
ə
tl
ə
rl
ə
yanaşı sosial qruplarda qeyri –
formal
qarşılıqlı münasibə
tl
ə
rd
ə
mövcud olur. Belə
münasibə
tl
ər ictimai funksiyanı
deyil, şəxsi münasibə
tl
ə
ri
ə
ks etdirir. Qeyri
–
formal qarşılıqlı münasibə
tl
ə
r
heç kim tə
r
ə
find
ən müə
yy
ə
n edilmir, psixoloji c
ə
h
ə
td
ə
n
əlverişli şə
rait olduqda
öz –
özünə
yaranır. Belə
münasibə
tl
ə
r qrup v
ə
kollektivd
ə
psixoloji iqlimi
11
yaradır. Belə
münasibə
tl
ər şə
xsiyy
ə
tl
ərarası
simpatik v
ə
asimpatik
münasibə
tl
ərin yaranması ilə
müşayə
t olunur. Bel
ə
münasibə
tl
ə
r
ə
bütövlükdə
dostluq
, yoldaşlıq, sevgi, mə
h
ə
bb
ə
t v
ə
ya
ə
ksin
ə
, nifr
ət, düşmənçilik, rə
qab
ə
t,
paxıllıq və
s. aid edilir. Ünsiyyə
t m
ə
d
ə
niyy
əti şə
xsiyy
ə
tl
ərarası münasibə
tl
ə
rin
qurulmasında mühüm şə
rtdir.
N
ə
zak
ə
tlilik,
t
ə
mkinlilik,
s
ə
mimiyy
ə
t,
mehribançılıq, başqalarının fikirlə
rin
ə
hörmə
tl
ə
yanaşmaq, başqasının sevinc
v
ə
k
ə
d
ə
rini anlamaq, d
ə
rdin
ə
şə
rik olmaq v
ə
s. ünsiyyə
t m
ə
d
ə
niyy
ə
tinin
əsasıdır.
İnsanlar arasında qarşılıqlı münasibə
tl
ə
r z
ə
minind
ə
formalaşan ünsiyyə
t
prosesind
ə
bir sıra çə
tinlikl
ər müşahidə
olunur. Bunlara kommunikativ
çə
tinlikl
ə
r deyilir.
Müxtə
lif sosial qruplara m
ənsub olan adamlar arasında sosial, dini, peşə
v
ə
s. f
ə
rql
ə
ri k
əskin şə
kild
ə
özünü göstə
rdikd
ə, onlar situasiyanın eyni
d
ə
r
ə
c
ə
d
ə
d
ə
rk edib qiym
ə
tl
ə
ndir
ə
bilmir, anlayışları müxtə
lif m
ə
nalarda
işlə
dir, hadis
ə
l
ə
r
ə
f
ərqli mövqedən yanaşır. Şübhə
siz ki, bel
ə
ə
nc
ə
ll
ə
rin
olması heç də
kommunikasiya prosesinin dayanması demə
k deyildir. H
ə
tta
h
ərbi düşmə
nl
ər arasında belə, danışıqlar mümkün olur.
Kommunikativ manel
ərin yaranmasının sə
b
ə
bl
əri içə
risind
ə
u
tancaqlıq,
qaraqabaqlıq, qapalılıq və
s. ibar
ə
tdir.
Sosial psixologiyada kommunikativ manel
ərin yaranması ünsiyyə
t
çə
tinlikl
ə
rinin
ə
sas s
ə
b
əbidir. Onların aradan qaldırılması üçün bir sıra
materiallardan istifad
ə
olunur. Bunlardan biri sosial
–
psixoloji treninql
ə
rd
ə
n
ibar
ə
tdir. Treninq
–
ingilisc
ə
“öyrə
nm
ək”, “hazırlamaq”, “məşq etmək”
dem
əkdir. Bu cür treninq “T qruplar” adlanır. Bu metod ilk də
f
ə
amerikan
psixoloqu v
ə
psixiatrı K.Rocers tə
r
ə
find
ə
n 1947-ci ild
ə
t
ə
tbiq edilib.
Treninq qruplar vasit
ə
sil
ə
müxtəlif peşə
sahibl
ə
rind
ə
- r
ə
hb
ər işçilə
rd
ə
,
pedaqoqlarda, tibb işçilə
rind
ə
, idman m
əşqçilə
rind
ə
v
ə
s. xüsusi
kommunikativ v
ərdişlə
r
əsaslanır.
12
Sosail
–
psixoloji treninql
ə
rd
ən daha çox humanistik psixologiyadan ə
r
–
arvad konfliktl
ərinin övlad–
va
lideyn münasibə
tl
ə
rind
ə
yaranan konfliktl
ə
rinin
aradan qaldırılmasında, “çətin” yeniyetmə
l
ər arasındakı münasibə
tl
ə
rin
yaxşılaşdırılmasında “T”qrup materiallarından geniş istifadə
olunur.
Dostları ilə paylaş: |